Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.85.2021.1.APR
z 7 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2021 r. (data wpływu 17 lutego 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez B. na rzecz Wnioskodawcy dokumentujących czynności wykonywane przez B. w ramach Umowy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17 lutego 2021 r wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez B. na rzecz Wnioskodawcy dokumentujących czynności wykonywane przez B. w ramach Umowy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Przedmiot działalności Wnioskodawcy


A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej „Wnioskodawca”) posiada status zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą przede wszystkim na dostarczaniu operatorom telefonii komórkowej treści do serwisów multimedialnych udostępnianych przez ich platformy techniczne klientom końcowym (abonentom), którzy mogą wziąć udział w loteriach audioteksowych bądź konkursach SMS poprzez przesłanie wiadomości SMS o podwyższonej opłacie. Usługi dostarczania operatorom telefonii komórkowej treści do serwisów multimedialnych Wnioskodawca realizuje na podstawie umowy z agregatorem - hurtownikiem, będącym czynnym podatnikiem VAT, posiadającym odpowiednie umowy z operatorami telefonii komórkowej, dotyczące dostarczania treści do serwisów multimedialnych. Serwisem multimedialnym w rozumieniu podpisanych umów z agregatorem jest między innymi serwis SMS umożliwiający abonentowi dokonanie zgłoszenia do Loterii poprzez przesłanie odpowiedniej wiadomości SMS o podwyższonej opłacie. Z tytułu wykonania umowy dostarczania treści do serwisów multimedialnych na platformy operatorów komórkowych Wnioskodawca wystawia na rzecz agregatora będącego czynnym podatnikiem VAT faktury VAT ze stawką 23%.

Obowiązki stron w ramach Przedsięwzięcia


Wnioskodawca zawarł z B. S.A. (dalej „B”) umowę wspólnego przedsięwzięcia polegającą na zorganizowaniu i wypromowaniu loterii audioteksowej w audycjach emitowanych na antenach B. (dalej „Przedsięwzięcie”, „Umowa”). W ramach wspólnego Przedsięwzięcia strony Umowy zobowiązały się do podjęcia w szczególności niżej opisanych czynności. W ramach Umowy strony zadeklarowały wolę organizacji wspólnego Przedsięwzięcia, ustaliły zakres obowiązków ciążących na każdej z nich w związku z organizacją wspólnego Przedsięwzięcia, jak również ustaliły podział przychodu osiągniętego z tego tytułu. Nadrzędnym celem zawarcia i realizacji Umowy było osiągnięcie przez strony przychodu z Przedsięwzięcia.

Wnioskodawca zobowiązał się do:

  1. wniesienia wkładu własnego w postaci organizacji loterii audioteksowej (dalej „Loteria”) poprzez współpracę z wyspecjalizowanymi podmiotami,
  2. promocji Loterii polegającej na wysyłce wiadomości SMS z zachętą do uczestnictwa w Loterii.

Wnioskodawca swoje zadania wynikające z Umowy zrealizował we własnym zakresie, jak również z wykorzystaniem wyspecjalizowanych podmiotów trzecich takich jak:

  1. podmiot pełniący funkcję organizatora Loterii,
  2. podmiot posiadający dostęp do prowadzanych zgodnie z prawem baz numerów telefonów (abonentów),
  3. agregator.

B. zobowiązała się do:

  1. wniesienia wkładu własnego w postaci pokrycia kosztów nagród przewidzianych w regulaminie Loterii,
  2. promocji Loterii w następujący sposób:

    1.1. informowania o Loterii w miarę możliwości redakcyjnych i czasowych - w audycjach emitowanych w programach B., w ustalonym okresie na antenie B. oraz w innych kanałach promocyjnych B. m.in. na stronach internetowych w domenie (…).pl, jak również w (…)B.,
    1.2. zapewnienia odpowiedniej infrastruktury i zasobów ludzkich pozwalających na informowanie o Loterii, w szczególności pełnej, bieżącej i terminowej współpracy przy realizacji Przedsięwzięcia, we wszelkich kwestiach tego wymagających,
    1.3. terminowego przekazania Wnioskodawcy środków na nagrody w Loterii.


W Umowie każda ze Stron przyjęła na siebie pełną i wyłączną odpowiedzialność za wykonanie ciążących na niej obowiązków związanych z realizacją wspólnego Przedsięwzięcia (opisanych powyżej).


Rozliczenie stron Umowy


Z prawnych uwarunkowań wynika, że środki pieniężne uzyskanie od uczestników Loterii trafiają do Wnioskodawcy, który pokrywa koszty korzystania z usług podwykonawców (tj. wyspecjalizowanych podmiotów trzecich, opisanych powyżej). Rozliczenie Wnioskodawcy i B. z tytułu wspólnego Przedsięwzięcia opiera się na określonej procentowej wartości iloczynu liczby SMS-ów przesłanych przez uczestników Loterii w ustalonym okresie czasu i ustalonej ceny netto za SMS, co jest podstawą do podziału przychodu z Loterii między B. a Wnioskodawcą (dalej „Podstawa”). Podstawa jest pomniejszana o:

  1. kwotę podatku od gier zgodnie z aktualnie obowiązującą stawką określoną w ustawie o grach hazardowych,
  2. określoną kwotę kosztów związanych z organizacją Loterii; na koszty związane z organizacją Loterii składają się w szczególności: koszt zezwolenia na urządzanie loterii, koszt gwarancji bankowej, wypłaty nagród,
  3. koszt promocji Loterii realizowanej na zlecenie Wnioskodawcy, który liczony jest jako iloczyn określonej kwoty netto i liczby SMS-ów przesłanych do Loterii (w okresie przyjmowania zgłoszeń) przez abonentów znajdujących się w Bazach numerów.

Podstawa pomniejszona o koszty wskazane powyżej (dalej „Przychód”) jest dzielona w następujący sposób:

  1. udział B. wynosi ustalony procent Przychodu (dalej „Udział B.”), nie więcej niż poufna kwota wskazana w Umowie (ewentualne przekroczenie tej kwoty powoduje konieczność aneksowania Umowy),
  2. udział Wnioskodawcy wynosi ustalony procent Przychodu, nie więcej niż poufna kwota wskazana w Umowie (dalej „Udział Wnioskodawcy”).


W przypadku, gdy koszty związane z Loterią byłyby wyższe niż Przychód, B. zobowiązała się zapłacić Wnioskodawcy taki sam procent w różnicy pomiędzy kosztami a Przychodami jak procent B. w Przychodzie (Udział B.). Rozliczenie Udziału B. jest dokonywane za ustalone okresy rozliczeniowe.


Podstawą rozliczenia Udziału B. są raporty zawierające ilości wysłanych wiadomości SMS w ramach Loterii za dany okres rozliczeniowy (dalej „Raport”). Na podstawie Raportu B. wystawiła na rzecz Wnioskodawcy fakturę na wynikającą z tego Raportu kwotę Udziału B. netto plus obowiązująca stawka 23% VAT.


W związku z realizacją Przedsięwzięcia Wnioskodawca wystawi na rzecz agregatora fakturę VAT ze stawką 23% dokumentującą dostarczenie treści do serwisów multimedialnych na platformy operatorów komórkowych, tj. SMS przesłanych przez uczestników Loterii.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez B. na rzecz Wnioskodawcy dokumentujących czynności wykonywane przez B. w ramach Umowy?

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on uprawniony do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur wystawianych przez B. na rzecz Wnioskodawcy dokumentujących czynności wykonywane przez B. w ramach Umowy.


Uzasadnienie


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem wyłączeń przewidzianych w ustawie o VAT.


Powyższa norma jest skonstruowana w ten sposób, że zawiera treść uprawnienia (odliczenie podatku naliczonego od towaru/usług), przesłankę podmiotową (status podatnika), przesłankę przedmiotową (wykorzystanie do wykonywania czynności podatkowanych) oraz wyłączenia. Wnioskodawca ma status podatnika VAT (przesłanka podmiotowa) i w związku z realizacją Umowy wystawia faktury VAT dokumentujące świadczenie usług ze stawką 23% (dostarczenie treści do serwisów multimedialnych na platformy operatorów komórkowych w związku z Loterią), tj. SMS przesłanych przez uczestników Loterii.


Zgodnie z art. 88 ust. 3a ust. 2 ustawy o VAT faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


W związku z tym, żeby udzielić odpowiedzi na pytanie zadane we wniosku należy ustalić czy faktura dokumentująca rozliczenie Udziału B. dokumentuje czynność opodatkowaną VAT.


Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem sądów administracyjnych umowy wspólnego przedsięwzięcia (konsorcja) w zależności od ich treści, ustalonych w nich świadczeń i celu ich zawarcia mogą stanowić czynność opodatkowaną VAT lub też wyłączoną z opodatkowania. W szczególności, rozliczenia na podstawie umów wspólnego przedsięwzięcia nie podlegają opodatkowaniu VAT, gdy wyodrębnianie wzajemnych świadczeń miedzy stronami na potrzeby opodatkowania VAT byłoby sprzeczne z celem umowy i miałoby charakter sztuczny (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 28 października 2016 r., I FSK 461/15 i cytowane w nim orzecznictwo).

W tym kontekście należy zauważyć, że umowa wspólnego przedsięwzięcia jest umową nienazwaną na gruncie Kodeksu cywilnego, ponadto ustawodawca na gruncie ustawy o VAT również nie przesądził o jej kwalifikacji. W związku z tym, skutki podatkowe - w tym sposób opodatkowania VAT rozliczeń między B. a Wnioskodawcą - powinny zostać wywiedzione z treści konkretnej umowy na gruncie ustawy o VAT.


W świetle utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (wyroki C-154/80, C-89/81, C-16/93, C-498/99) za świadczenie usług za wynagrodzeniem, a więc czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, uważane mogą być takie sytuacje, w których:

  1. istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
  2. wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,
  3. istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,
  4. odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
  5. istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.


W niniejszym stanie faktycznym:

  1. zawarta Umowa wskazuje, że istnieje związek prawny między Wnioskodawcą a B.,
  2. wynagrodzenie należne B. jest powiązane z wartością czynności wykonywanych przez B. bądź zaangażowanych przez B. zasobów,
  3. B. jako podmiot otrzymujący udział w zysku z Przedsięwzięcia uzyskuje korzyść finansową,
  4. odpłatność na rzecz B. (udział w zysku z Przedsięwzięcia) jest przyznawana w związku z wykonanymi czynnościami/udostępnionymi zasobami przez B.,
  5. świadczenie wzajemne jest wyrażalne w pieniądzu - poprzez kalkulację wynagrodzenia na podstawie udziału w zysku z Przedsięwzięcia.


W opinii Wnioskodawcy, w świetle przywołanych postanowień Umowy wyodrębnienie poszczególnych świadczeń między B. a Wnioskodawcą w ramach Przedsięwzięcia nie jest sprzeczne z celem Umowy i nie ma charakteru sztucznego. Zatem pomimo tego, że w przedmiotowym stanie faktycznym strony działają we wspólnym celu to można wyodrębnić świadczenie B. na rzecz Wnioskodawcy (m.in. zapewnienie przez B. infrastruktury i zasobów ludzkich pozwalających Organizatorowi na zrealizowanie jego obowiązków przewidzianych w regulaminie Loterii, tj. emitowanie informacji i materiałów dotyczących Loterii na antenie B.).


Zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym w interpretacji z 15 października 2018 r., znak 0112-KDIL4.4012.418.2018.2.TKU udostępnienie własnej infrastruktury i zasobów kontrahentowi stanowi świadczenie usług. Fakt, że strony Umowy określiły wynagrodzenie na podstawie udziału w zysku z Przedsięwzięcia nie powinien mieć znaczenia dla kwalifikacji podatkowej rozliczeń w ramach Przedsięwzięcia.


W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, świadczenia B. na rzecz Wnioskodawcy spełniają definicję odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.


Z związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, jako że faktury wystawione przez B. dokumentują czynności opodatkowane VAT oraz usługi B. są bezpośrednio związane ze sprzedażą opodatkowaną po stronie Wnioskodawcy - Wnioskodawca uprawniony jest do odliczenia podatku VAT naliczonego oraz wykazanego na fakturach wystawionych przez B. na podstawie Umowy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.


Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.


Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie.


Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.


W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z późn. zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów. To pozwala stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca posiada status zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą przede wszystkim na dostarczaniu operatorom telefonii komórkowej treści do serwisów multimedialnych udostępnianych przez ich platformy techniczne klientom końcowym (abonentom), którzy mogą wziąć udział w loteriach audioteksowych bądź konkursach SMS poprzez przesłanie wiadomości SMS o podwyższonej opłacie. Usługi dostarczania operatorom telefonii komórkowej treści do serwisów multimedialnych Wnioskodawca realizuje na podstawie umowy z agregatorem - hurtownikiem, będącym czynnym podatnikiem VAT, posiadającym odpowiednie umowy z operatorami telefonii komórkowej, dotyczące dostarczania treści do serwisów multimedialnych. Serwisem multimedialnym w rozumieniu podpisanych umów z agregatorem jest między innymi serwis SMS umożliwiający abonentowi dokonanie zgłoszenia do Loterii poprzez przesłanie odpowiedniej wiadomości SMS o podwyższonej opłacie. Z tytułu wykonania umowy dostarczania treści do serwisów multimedialnych na platformy operatorów komórkowych Wnioskodawca wystawia na rzecz agregatora będącego czynnym podatnikiem VAT faktury VAT ze stawką 23%.


Wnioskodawca zawarł z B. umowę wspólnego przedsięwzięcia polegającą na zorganizowaniu i wypromowaniu loterii audioteksowej w audycjach emitowanych na antenach B.. W ramach wspólnego Przedsięwzięcia strony Umowy zobowiązały się do podjęcia w szczególności niżej opisanych czynności. W ramach Umowy strony zadeklarowały wolę organizacji wspólnego Przedsięwzięcia, ustaliły zakres obowiązków ciążących na każdej z nich w związku z organizacją wspólnego Przedsięwzięcia, jak również ustaliły podział przychodu osiągniętego z tego tytułu. Nadrzędnym celem zawarcia i realizacji Umowy było osiągnięcie przez strony przychodu z Przedsięwzięcia.


Wnioskodawca zobowiązał się do:

  1. wniesienia wkładu własnego w postaci organizacji loterii audioteksowej poprzez współpracę z wyspecjalizowanymi podmiotami,
  2. promocji Loterii polegającej na wysyłce wiadomości SMS z zachętą do uczestnictwa w Loterii.


Wnioskodawca swoje zadania wynikające z Umowy zrealizował we własnym zakresie, jak również z wykorzystaniem wyspecjalizowanych podmiotów trzecich takich jak:

  1. podmiot pełniący funkcję organizatora Loterii,
  2. podmiot posiadający dostęp do prowadzanych zgodnie z prawem baz numerów telefonów (abonentów),
  3. agregator.


B. zobowiązała się do:

  1. wniesienia wkładu własnego w postaci pokrycia kosztów nagród przewidzianych w regulaminie Loterii,
  2. promocji Loterii w następujący sposób:

    1.1. informowania o Loterii w miarę możliwości redakcyjnych i czasowych - w audycjach emitowanych w programach B., w ustalonym okresie na antenie B. oraz w innych kanałach promocyjnych B. m.in. na stronach internetowych w domenie (…).pl, jak również w (…) B.,
    1.2. zapewnienia odpowiedniej infrastruktury i zasobów ludzkich pozwalających na informowanie o Loterii, w szczególności pełnej, bieżącej i terminowej współpracy przy realizacji Przedsięwzięcia, we wszelkich kwestiach tego wymagających,
    1.3. terminowego przekazania Wnioskodawcy środków na nagrody w Loterii.

W Umowie każda ze Stron przyjęła na siebie pełną i wyłączną odpowiedzialność za wykonanie ciążących na niej obowiązków związanych z realizacją wspólnego Przedsięwzięcia (opisanych powyżej).


Z prawnych uwarunkowań wynika, że środki pieniężne uzyskanie od uczestników Loterii trafiają do Wnioskodawcy, który pokrywa koszty korzystania z usług podwykonawców (tj. wyspecjalizowanych podmiotów trzecich, opisanych powyżej). Rozliczenie Wnioskodawcy i B. z tytułu wspólnego Przedsięwzięcia opiera się na określonej procentowej wartości iloczynu liczby SMS-ów przesłanych przez uczestników Loterii w ustalonym okresie czasu i ustalonej ceny netto za SMS, co jest podstawą do podziału przychodu z Loterii między B. a Wnioskodawcą. Podstawa jest pomniejszana o:

  1. kwotę podatku od gier zgodnie z aktualnie obowiązującą stawką określoną w ustawie o grach hazardowych,
  2. określoną kwotę kosztów związanych z organizacją Loterii; na koszty związane z organizacją Loterii składają się w szczególności: koszt zezwolenia na urządzanie loterii, koszt gwarancji bankowej, wypłaty nagród,
  3. koszt promocji Loterii realizowanej na zlecenie Wnioskodawcy, który liczony jest jako iloczyn określonej kwoty netto i liczby SMS-ów przesłanych do Loterii (w okresie przyjmowania zgłoszeń) przez abonentów znajdujących się w Bazach numerów.

Podstawa pomniejszona o koszty wskazane powyżej jest dzielona w następujący sposób:

  1. udział B. wynosi ustalony procent Przychodu, nie więcej niż poufna kwota wskazana w Umowie (ewentualne przekroczenie tej kwoty powoduje konieczność aneksowania Umowy),
  2. udział Wnioskodawcy wynosi ustalony procent Przychodu, nie więcej niż poufna kwota wskazana w Umowie.

W przypadku, gdy koszty związane z Loterią byłyby wyższe niż Przychód, B. zobowiązała się zapłacić Wnioskodawcy taki sam procent w różnicy pomiędzy kosztami a Przychodami jak procent B. w Przychodzie (Udział B.). Rozliczenie Udziału B. jest dokonywane za ustalone okresy rozliczeniowe.


Podstawą rozliczenia Udziału B. są raporty zawierające ilości wysłanych wiadomości SMS w ramach Loterii za dany okres rozliczeniowy. Na podstawie Raportu B. wystawiła na rzecz Wnioskodawcy fakturę na wynikającą z tego Raportu kwotę Udziału B. netto plus obowiązująca stawka 23% VAT.


W związku z realizacją Przedsięwzięcia Wnioskodawca wystawi na rzecz agregatora fakturę VAT ze stawką 23% dokumentującą dostarczenie treści do serwisów multimedialnych na platformy operatorów komórkowych, tj. SMS przesłanych przez uczestników Loterii.


Wątpliwości Wnioskodawców dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez B. na rzecz Wnioskodawcy dokumentujących czynności wykonywane przez B. w ramach Umowy.

Okoliczności sprawy wskazują, że B. w ramach zwartej Umowy z Wnioskodawcą zobowiązała się do promocji Loterii poprzez informowanie o Loterii w audycjach emitowanych w programach B., w ustalonym okresie na antenie B. oraz w innych kanałach promocyjnych B. m.in. na stronach internetowych w domenie (…).pl, jak również w (…) B., zapewnienie odpowiedniej infrastruktury i zasobów ludzkich pozwalających na informowanie o Loterii, terminowe przekazania Wnioskodawcy środków na nagrody w Loterii. B. za wykonaną usługę promocji Loterii otrzyma od Wnioskodawcy odpowiedni udział przychodu osiągniętego w związku z organizacją wspólnego Przedsięwzięcia. Podstawą rozliczenia Udziału B. są Raporty, na podstawie których B. wystawiła na rzecz Wnioskodawcy fakturę na wynikającą z tego Raportu kwotę Udziału B. netto plus obowiązująca stawka 23% VAT.


Zatem w opisanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której występuje skonkretyzowane świadczenie (świadczenie usługi promocji Loterii) w zamian za określone wynagrodzenie. Przyjęty przez strony sposób dokumentowania czynności wykonywanych w ramach Umowy wskazuje na skonkretyzowane świadczenie – B. obciąża Wnioskodawcę wynagrodzeniem należnym mu za usługę promocji Loterii. W konsekwencji pomiędzy B. a Wnioskodawcą występuje czynność podlegająca opodatkowaniu, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - odpłatne świadczenie usług.


Odnosząc się tym samym do powyższych wątpliwości, Wnioskodawcy, będącemu podatnikiem VAT czynnym, przysługuje - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach otrzymanych od B., ponieważ z treści wniosku wynika, że nabywane usługi mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Prawo to przysługuje jeśli nie znajdą zastosowania wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy.


Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Ponadto tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem –nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.


Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza interpretacja rozstrzyga dla Wnioskodawcy kwestie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących czynności wykonywane w ramach Umowy, natomiast nie rozstrzyga dla B.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…), (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj