Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.213.2021.1.MKU
z 31 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 marca 2021 r. (data wpływu 12 marca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do zwrotu naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2021 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do zwrotu naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu pn. …

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina … uzyskała dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 dla projektu pod nazwą „…”.

Uchwałą Zarządu Województwa … nr … z 5 listopada 2020 r. projekt został wybrany do dofinansowania na zasadzie refundacji poniesionych kosztów. Całkowita wartość projektu wynosi 818 965,42 zł w tym podatek VAT 153 139,87 zł. Na projekt składają się roboty budowlane i zakupy wyposażenia do domu kultury.

Wartość robót budowlanych według kosztorysu ofertowego Wykonawcy ...., wynosi 713 761,20 zł brutto, z czego podatek VAT 133 467,54 zł. Koszt zakupów wyposażenia to kwota 105 204,22 zł brutto, w tym podatek VAT 19 672,33 zł (wg stawki 23% oraz zwolnione z VAT).

Inwestycja obejmuje przebudowę, rozbudowę i zmianę sposobu użytkowania budynku parafialnego na funkcję domu kultury, w tym roboty rozbiórkowe, roboty budowlane, roboty elektryczne, roboty instalacyjne (instalacja wodna zimna i ciepła, kanalizacji sanitarnej, centralnego ogrzewania, gazowa), odcinek wodociągu, przyłącz kanalizacji sanitarnej, wyposażenie szatni, pomieszczenia, gospodarczego, schodołaz, wyposażenie zaplecza kuchennego i sal (meble, sprzęt).

W wyniku projektu przewiduje się uzyskanie 216,85 m2 powierzchni użytkowej na cele kultury.

Termin realizacji projektu: czerwiec 2017 r. - kwiecień 2021 r.

Inwestorem zadania jest Gmina ….

Obiekt jest własnością Parafii Rzymsko-Katolickiej pod wezwaniem … w …. Budynek znajduje się na działce nr … objętej Księgą Wieczystą nr …. Obiekt z wyłączeniem części mieszkalnej, jest przekazany w nieodpłatne użyczenie na realizację zadań własnych gminy w zakresie kultury, na okres 10 lat, na podstawie umowy użyczenia z 21 kwietnia 2016 r. zawartej pomiędzy Gminą … i Parafią.

Na podstawie porozumienia z 15 grudnia 2020 r. w sprawie umów i użyczeń podpisanego pomiędzy Gminą …, Parafią oraz …, obiekt ma w nieodpłatne używanie oraz ponosi jego koszt utrzymania – instytucja kultury Gminy tj. …

Obiekt udostępniany będzie mieszkańcom nieodpłatnie. Gmina … nie będzie wykonywać czynności opodatkowanej i nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT od zrealizowanej inwestycji zarówno w fazie realizacji projektu, jak też w fazie operacyjnej. … od 15 grudnia 2020 r. jest podatnikiem podatku VAT ale nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych w obiekcie. Pomieszczenia domu kultury eksploatowane będą przez instytucję kultury tj. … i przeznaczone na jego działalność statutową w zakresie kultury.

Nie istnieje zatem prawna możliwość odzyskania podatku VAT z tytułu poniesionych kosztów robót budowlanych i wyposażenia w ramach projektu jak i w fazie eksploatacyjnej.

Wobec czego, w związku z realizacją opisanego projektu, Gminie … nie przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT.

Zgodnie z Załącznikiem nr la do Załącznika nr 6 do Umowy o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020, indywidualna interpretacja podatkowa jest niezbędna do każdego wniosku o płatność, w którym rozliczane są koszty podatku VAT w projekcie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina … ma możliwość zwrotu naliczonego podatku od towarów i usług (VAT)?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina … jest czynnym podatnikiem podatku VAT tylko w zakresie dotyczącym jednostek administracji publicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami. Odliczenie przysługuje, gdy podatnik jest podatnikiem podatku VAT oraz gdy towary i usług nabywane w związku z ww. odliczeniem są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zasady dotyczące odliczania podatku VAT zostały określone w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2016 poz. 710 ze zm.). W myśl tego przepisu, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnik o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt. la ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Czynności o charakterze publicznoprawnym skutkują wyłączeniem tych podmiotów z możliwości zwrotu VAT w ramach otrzymanych faktur.

Gmina realizuje projekt celem zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, nie celem prowadzenia działalności gospodarczej i wykonywania czynności opodatkowanych. Pomieszczenia domu kultury eksploatowane będą przez instytucję kultury tj. … i będą przeznaczone do wykonywania jego działalności statutowej.

Nie istnieje zatem prawna możliwość odzyskania podatku VAT z tytułu poniesionych kosztów robót budowlanych i wyposażenia w ramach projektu oraz w fazie eksploatacyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż jak podaje Gmina, dysponuje budynkiem na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia na realizację zadań własnych w zakresie kultury i jednocześnie w porozumieniu z właścicielem – Parafią użycza ten budynek instytucji kultury, odrębnemu od Gminy podatnikowi VAT. Pomieszczenia domu kultury eksploatowane będą przez instytucję kultury tj. … i przeznaczone na jego działalność statutową w zakresie kultury. Obiekt udostępniany będzie mieszkańcom nieodpłatnie. Gmina argumentuje, że realizuje projekt celem zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, nie celem prowadzenia działalności gospodarczej i wykonywania czynności opodatkowanych.

Podane przez Gminę okoliczności prowadzą więc do wniosku, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją planowanego zadania inwestycyjnego tj. przebudowy, rozbudowy i zmiany sposobu użytkowania budynku parafialnego na funkcję domu kultury w tym wyposażenia nie będą wykorzystywane przez Gminę wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych generujących po stronie Gminy podatek należny do rozliczenia w deklaracji VAT.

W związku z powyższym, Gmina nie będzie miała prawa na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów dokonanych z tytułu realizacji ww. zadania inwestycyjnego. W konsekwencji, Gminie z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, Gmina nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 80). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Gminy, w myśl, którego Gmina realizuje projekt celem zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, nie celem prowadzenia działalności gospodarczej i wykonywania czynności opodatkowanych, nie istnieje zatem prawna możliwość odzyskania podatku VAT z tytułu poniesionych kosztów robót budowlanych i wyposażenia w ramach projektu oraz w fazie eksploatacyjnej – jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przypisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z poźń. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinie zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się do błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawą.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj