Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.124.2021.1.PS
z 1 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2021 r. (data wpływu 5 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług na realizację operacji „(…)” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 5 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług na realizację operacji „(…)”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca (dalej: Wnioskodawca) jest samorządową instytucją kultury, posiadającą osobowość prawną, wpisaną do rejestru samorządowych instytucji kultury Gminy (…).


Organizatorem Wnioskodawcy jest Gmina (…).


Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu Wnioskodawcy.


Zgodnie z działalnością statutową przedmiotem działania Wnioskodawcy jest:

  • rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspakajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych,
  • edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę,
  • promowanie interesujących zjawisk kulturalnych,
  • tworzenie warunków do rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego i folklorystycznego oraz zainteresowania wiedzą i sztuką,
  • popularyzacja społecznego ruchu kulturalnego,
  • informowanie o imprezach i wydarzeniach kulturalnych oraz społeczno-gospodarczych,
  • promowanie Gminy (…).


Cele statutowe realizowane są w następujących formach:

  • szeroko pojętej edukacji kulturalnej
  • zespołów artystycznych, sekcji i kół zainteresowań,
  • zajęć, warsztatów i pracowni artystycznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych,
  • imprez artystycznych, przeglądów, festiwali i konkursów z różnych dziedzin sztuki,
  • kursów językowych, wiedzy ogólnej i specjalistycznej,
  • impresariatu artystycznego,
  • imprez rozrywkowych i turystycznych.


Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz figuruje w ewidencji podatników podatku VAT.


Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie działalności gospodarczej, a także usługi w zakresie działalności kulturalnej, które podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit a.


Na podstawie § 29 ust. 3 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 9 kwietnia 2019 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 664, z późn. zm.). Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wnioskodawca jako beneficjent został zobowiązany do realizacji operacji: „(…)”.


W ramach operacji planuje się zakup wyposażenia mikrofonowego (cyfrowy odbiornik mikrofonowy - 3 szt., nadajnik do ręki - 3 szt., nadajnik osobisty - 3 szt., nadajnik do ręki – 1 szt., mikrofon nagłowny do nadajników bezprzewodowych – 4 szt., skrzynia na mikrofony – 1 szt., mikrofon do systemu bezprzewodowego – 2 szt.) oraz organizację wydarzenia kulturalnego. Przeprowadzone zostanie głosowanie podczas wydarzeń wcześniej odbywających się u Wnioskodawcy poprzez wypełnienie ankiet anonimowych, które pozwolą określić z jaką kulturą mieszkańcy z obszaru LSR się identyfikują wskazując zespół/artystę/spektakl, który chcieliby, żeby wystąpił w ramach realizacji operacji.


Zaplanowany do realizacji zakres kosztów kwalifikowalnych jest uzasadniony planowanymi do osiągnięcia celami i wskaźnikami. Wszystkie koszty są niezbędne do osiągnięcia celów określonych we wniosku o przyznanie pomocy oraz są racjonalne, ponieważ są wynikiem analizy cen rynkowych, poprzedzającej przygotowanie i złożenie wniosku o przyznanie pomocy. Właśnie ten zakres kosztów pozwoli na prawidłową realizację operacji, a przyjęte parametry są optymalne z punktu widzenia zakładanych celów. Planowane w ramach operacji wzmacnianie kapitału społecznego zostanie osiągnięte dzięki stworzeniu w pełni wyposażonego miejsca, które będzie służyć społeczności lokalnej. U Wnioskodawcy będą odbywać się koncerty, spotkania autorskie, warsztaty prelekcje i różnego rodzaju wydarzenia. Zakup wyposażenia mikrofonowego stanowiący doposażenie Wnioskodawcy przyczyni się do możliwości ich organizacji oraz podniesienia komfortu odbioru wydarzeń przez społeczność zamieszkującą LSR. Wnioskodawca jest jedynym takim ośrodkiem znajdującym się w okolicy. Właśnie w tym budynku skupia się całość działań kulturalnych, edukacyjnych, czy rekreacyjnych na obszarze. Zakup wyposażenia pozwala na ich realizację. Ponadto, w sytuacji jeśli lokalna fundacja, czy stowarzyszenie, dla realizacji swoich zadań statutowych zechcą skorzystać ze sprzętu będącego w posiadaniu Wnioskodawcy - możliwe będzie korzystanie z w/w sprzętu. Wnioskodawca nie przewiduje wypożyczania sprzętu indywidualnym osobom. Sprzęt będzie wykorzystywany przez indywidualnych odbiorców w czasie zajęć lub innych wydarzeń organizowanych przez Wnioskodawcę. Powyższe wyjaśnienia uzasadniają, iż doposażenie centrum będzie miało bezpośredni wpływ na wzmacnianie kapitału społecznego, nabywanie umiejętności, ale przede wszystkim poprawę jakości życia mieszkańców, dzięki wspólnej integracji, wspólnemu uczestnictwu w różnego rodzaju wydarzeniach kulturalnych na obszarze, stworzeniu możliwości organizacji takiego wydarzenia. Realizacja wydarzenia nastąpi w miesiącu maj-wrzesień 2021 roku. Czas trwania koncertu to minimum 1 godzina, przewidywana liczba uczestników 100 osób. Koncert będzie ogólnodostępny, bezpłatny.


Zakup wyposażenia wykorzystywany będzie do działalności statutowej, związanej z działalnością nieopodatkowaną.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonywanych w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” realizując operację „(…)”? Czy podatek VAT będzie stanowił koszt kwalifikowalny?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z obowiązującym stanem prawnym w odniesieniu do realizowanej operacji Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia podatku VAT w całości lub w części, ponieważ nie spełnia kryteriów do odliczenia, tzn. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Operacje realizowane w ramach działania przez Wnioskodawcę nie dotyczą działalności opodatkowanej, co oznacza, że nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a podatek VAT będzie stanowił koszt kwalifikowalny.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.


Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


W myśl art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, posiadającą osobowość prawną, wpisaną do rejestru samorządowych instytucji kultury Gminy.


Organizatorem Wnioskodawcy jest Gmina. Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu Wnioskodawcy. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz figuruje w ewidencji podatników podatku VAT.

Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie działalności gospodarczej, a także usługi w zakresie działalności kulturalnej, które podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit a.


Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wnioskodawca jako beneficjent został zobowiązany do realizacji operacji: „(…)”.


W ramach operacji planuje się zakup wyposażenia mikrofonowego (cyfrowy odbiornik mikrofonowy - 3 szt., nadajnik do ręki - 3 szt., nadajnik osobisty - 3 szt., nadajnik do ręki – 1 szt., mikrofon nagłowny do nadajników bezprzewodowych – 4 szt., skrzynia na mikrofony – 1 szt., mikrofon do systemu bezprzewodowego – 2 szt.) oraz organizację wydarzenia kulturalnego. Przeprowadzone zostanie głosowanie podczas wydarzeń wcześniej odbywających się u Wnioskodawcy poprzez wypełnienie ankiet anonimowych, które pozwolą określić z jaką kulturą mieszkańcy z obszaru LSR się identyfikują wskazując zespół/artystę/spektakl, który chcieliby, żeby wystąpił w ramach realizacji operacji. Wszystkie koszty są niezbędne do osiągnięcia celów określonych we wniosku o przyznanie pomocy oraz są racjonalne, ponieważ są wynikiem analizy cen rynkowych, poprzedzającej przygotowanie i złożenie wniosku o przyznanie pomocy. Właśnie ten zakres kosztów pozwoli na prawidłową realizację operacji, a przyjęte parametry są optymalne z punktu widzenia zakładanych celów. Planowane w ramach operacji wzmacnianie kapitału społecznego zostanie osiągnięte dzięki stworzeniu w pełni wyposażonego miejsca, który będzie służyć społeczności lokalnej. U Wnioskodawcy będą odbywać się koncerty, spotkania autorskie, warsztaty prelekcje i różnego rodzaju wydarzenia. Zakup wyposażenia mikrofonowego stanowiący doposażenie Wnioskodawcy przyczyni się do możliwości ich organizacji oraz podniesienia komfortu odbioru wydarzeń przez społeczność zamieszkującą LSR. Wnioskodawca jest jedynym takim ośrodkiem znajdującym się w okolicy. Właśnie w tym budynku skupia się całość działań kulturalnych, edukacyjnych, czy rekreacyjnych na obszarze. Zakup wyposażenia pozwala na ich realizację. Ponadto, w sytuacji jeśli lokalna fundacja, czy stowarzyszenie, dla realizacji swoich zadań statutowych zechcą skorzystać ze sprzętu będącego w posiadaniu Wnioskodawcy - możliwe będzie korzystanie z w/w sprzętu. Wnioskodawca nie przewiduje wypożyczania sprzętu indywidualnym osobom. Sprzęt będzie wykorzystywany przez indywidualnych odbiorców w czasie zajęć lub innych wydarzeń organizowanych przez Wnioskodawcę. Powyższe wyjaśnienia uzasadniają, iż doposażenie centrum będzie miało bezpośredni wpływ na wzmacnianie kapitału społecznego, nabywanie umiejętności, ale przede wszystkim poprawę jakości życia mieszkańców, dzięki wspólnej integracji, wspólnemu uczestnictwu w różnego rodzaju wydarzeniach kulturalnych na obszarze, stworzeniu możliwości organizacji takiego wydarzenia. Realizacja wydarzenia nastąpi w miesiącu maj-wrzesień 2021 roku. Czas trwania koncertu to minimum 1 godzina, przewidywana liczba uczestników 100 osób. Koncert będzie ogólnodostępny, bezpłatny.


Zakup wyposażenia wykorzystywany będzie do działalności statutowej, związanej z działalnością nieopodatkowaną.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionych okoliczności wynika, że zakupione wyposażenie – jak wskazał Wnioskodawca – wykorzystywane będzie do działalności statutowej, związanej z działalnością nieopodatkowaną, zaś realizowany w ramach zadania koncert będzie ogólnodostępny, bezpłatny.


W analizowanej sprawie nie wystąpi więc związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, a zatem nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka umożliwiająca odliczenie podatku naliczonego.


Tym samym, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług na realizację operacji „(…)”.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Jednocześnie należy wskazać, że pojęcie „koszty kwalifikowalne” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj