Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.866.2020.1.JK2
z 26 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn.zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2020 r. (data wpływu 30 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest:

  • nieprawidłowe – w części dotyczącej przekazywania pobranych zaliczek na podatek zgodnie z zasadami określonymi w art. 38 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • prawidłowe – w części dotyczącej ustalania kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


UZASADNIENIE


W dniu 30 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Statutową działalnością fundacji jest podejmowanie działań i wspieranie wszelkich inicjatyw na rzecz integracji osób niepełnosprawnych oraz udzielanie różnorodnego wsparcia osobom zagrożonym wykluczeniem społecznym. Ponadto celami fundacji są: wspieranie działań mających na celu pozyskiwanie dla osób niepełnosprawnych nowych obszarów działalności zawodowej, ze szczególnym uwzględnieniem szkolenia w tym zakresie oraz prowadzenie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych. Jedną z form prowadzenia działań statutowych fundacji jest prowadzenie Zakładu Aktywności Zawodowej.


Od 1 listopada 2020 r. do 30 kwietnia 2022 r. fundacja realizuje projekt "(…)", finansowany z Funduszy Europejskich Wiedza Edukacja Rozwój. Według wniosku o dofinansowanie projektu: "Projekt w sposób istotny przyczyni się do realizacji celu szczegółowego POWER "Włączenie idei dostępności do głównego nurtu dobrego rządzenia", wpływając przy tym również na cel: "Wzmocnienie potencjału podmiotów zaangażowanych w proces stanowienia prawa na szczeblu krajowym". Rozwiązania zawarte w projekcie, obejmujące zarówno przeprowadzenie szkoleń z zakresu stanowienia prawa oraz monitoringu procesu legislacyjnego, jak i sam proces monitoringu w formule obejmującej bieżące wspomaganie przez ekspertów (z obszaru prawa i "dostępności"), w sposób istotny i trwały wpłyną na podniesienie kompetencji org. pozarządowych w ramach procesu legislacyjnego, z czego wnioskować można większe zaangażowanie organizacji w proces prawotwórczy - w konsekwencji wymuszający (z uwagi na specyfikę org. uczestniczących w projekcie) włączenie idei dostępności do głównego nurtu dobrego rządzenia. Dodatkowo projekt zaangażuje w proces monitoringu przepisów prawa organizacji dotychczas nieuczestniczące w monitorowaniu prawa, posiadające natomiast bezcenne dla jakości stanowionych przepisów doświadczenie fachowe - merytoryczne w obszarze dostępności. Projektem objęte zostanie dziesięć organizacji pozarządowych reprezentujących interesy i będących rzecznikami osób zagrożonych wykluczeniem."


Od stycznia 2021 r. w Fundacji zostaną zatrudnione 2 osoby na umowę o pracę w wymiarze 1/2 etatu na stanowiskach "Ekspert ds. dostępności". Osoby te są jednocześnie pracownikami Zakładu Aktywności Zawodowej Fundacji zatrudnionymi w wymiarze 1 etat. We wniosku fundacja występuje w roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.


Zatrudnione osoby na umowę o pracę w Zakładzie Aktywności Zawodowej oraz w ramach projektu „(…)” w 2021 r. oraz prawdopodobnie w 2022 r. uzyskają łączny dochód przekraczający kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych dla ww. osób jest Wnioskodawca. Umowy o pracę z osobami w ramach projektu "(…)" zawrze Fundacja, będąca jednocześnie organizatorem Zakładu Aktywności Zawodowej. Miejscem wykonywania pracy w projekcie jest Fundacja. Zakład Aktywności Zawodowej nie stanowi wydzielonej organizacyjnie jednostki, nie posiada odrębnego NIP, Regonu. Pracodawcą jest Fundacja reprezentowana przez Zarząd.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy kwoty pobranych zaliczek podatku dochodowego (PIT4) od wynagrodzeń osób zatrudnionych w projekcie „(…)” (finansowanym ze środków "Fundusze Europejskie Wiedza Edukacja Rozwój") na 1/2 etatu oraz jednocześnie w Zakładzie Aktywności Zawodowej w wymiarze 1 etat - powinny być odprowadzane na wydzielone konto bankowe będące w dyspozycji zakładowego funduszu aktywności Zakładu Aktywności Zawodowej Wnioskodawcy, czy na konto bankowe Urzędu Skarbowego (…)?
  2. Jeśli kwoty pobranych zaliczek podatku dochodowego od wynagrodzeń uzyskanych w ramach projektu „(…)” mają być przekazywane na konto urzędu skarbowego, to jak liczyć kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 w celu przekazania zaliczki podatku na zakładowy fundusz aktywności lub na konto bankowe urzędu skarbowego:
    • łącznie dla dochodów osiągniętych w Zakładzie Aktywności Zawodowej oraz w projekcie „(…)”,
    • czy oddzielnie wyłącznie dla dochodów osiągniętych w Zakładzie Aktywności Zawodowej?


Zdaniem Wnioskodawcy, zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzeń wypłaconych osobom zatrudnionym w ramach realizowanego projektu „(…)” oraz jednocześnie w Zakładzie Aktywności Zawodowej, zgodnie z art. 38 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, powinny być przekazywane na zakładowy fundusz aktywności Zakładu Aktywności Zawodowej, zgodnie z zasadą:

  • za miesiące od początku roku do miesiąca włącznie, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku przekroczy kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 - na zakładowy fundusz aktywności,
  • za miesiące następujące po miesiącu, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku u tego płatnika przekroczył kwotę, o której mowa w lit. a) - na konto urzędu skarbowego.


Jeśli kwoty pobranych zaliczek podatku dochodowego od wynagrodzeń uzyskanych w ramach projektu „(…)” mają być przekazywane na konto urzędu skarbowego, to kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 w celu przekazania zaliczki podatku na zakładowy fundusz aktywności lub na konto bankowe urzędu skarbowego powinno się liczyć oddzielnie wyłącznie dla dochodów osiągniętych w zakładzie aktywności zawodowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • nieprawidłowe – w części dotyczącej przekazywania pobranych zaliczek na podatek zgodnie z zasadami określonymi w art. 38 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • prawidłowe – w części dotyczącej ustalania kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.


W świetle art. 11 ust. 1 ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Przepis art. 12 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.


Natomiast z przepisu art. 31 ww. ustawy, wynika, że osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.


Zgodnie z art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.


Na podstawie art. 38 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy będący zakładami aktywności zawodowej kwoty pobranych zaliczek na podatek od przychodów z tytułów określonych w art. 12 oraz od zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego, wypłacanych przez tych płatników:

  1. za miesiące od początku roku do miesiąca włącznie, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku u tego płatnika przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 przekazują na zakładowy fundusz aktywności,
  2. za miesiące następujące po miesiącu, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku u tego płatnika przekroczył kwotę, o której mowa w lit. a), przekazują na zasadach określonych w ust. 1.


Zatem wymienione wyżej przepisy prawa podatkowego uprawniają płatnika będącego zakładem aktywności zawodowej do przekazywania podatku dochodowego na zakładowy fundusz aktywności i zwalniają tego płatnika z obowiązku przekazywania na rzecz organu podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od dochodu pracownika za miesiące, w których jego dochód nie przekroczył kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej oraz miesiąca, w którym następuje przekroczenie. Po przekroczeniu wymienionej kwoty, zgodnie z art. 38 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.


Na podstawie art. 29 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2020 r., poz. 426, z późn. zm.) od 1 stycznia 1998 r. wprowadzono możliwość utworzenia przez gminę (a od 1 stycznia 1999 r. również przez powiat) oraz fundację, stowarzyszenie lub inną organizację społeczną, której statutowym zadaniem jest rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych, wyodrębnionej organizacyjnie i finansowo jednostki i uzyskania dla niej statusu zakładu aktywności zawodowej, jeśli spełnione zostaną warunki wymienione w tym przepisie.


Szczegóły dotyczące funkcjonowania zakładów aktywności zawodowej zawarte zostały w art. 29 ww. ustawy oraz w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 lipca 2012 r. w sprawie zakładów aktywności zawodowej (Dz. U. z 2012 r., poz. 850, z późn. zm.).


W komentarzach praktycznych z tego zakresu czytamy, że zakład aktywności zawodowej jest szczególnym typem jednostki organizacyjnej, której działalność może przysłużyć się zarówno pracodawcy, jak i zatrudnionym osobom niepełnosprawnym (Brząkowski Mateusz, Zakład aktywności zawodowej - prawa i obowiązki, lipiec 2016 r.). Ponadto zakłady aktywności zawodowej mają przeważnie charakter przedsięwzięcia o charakterze non-profit nakierunkowanego przede wszystkim na rehabilitację osób niepełnosprawnych poprzez pracę (A. Bartosiewicz, Zakład pracy chronionej oraz zakład aktywności zawodowej - płatnik zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń pracowników, ABC).


Dyspozycja określona w art. 38 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odnosi się wyłącznie do płatników będących zakładami aktywności zawodowej. Zatem w niniejszej sprawie również w takim reżimie musi mieć zastosowanie.


W przypadku gdy Fundacja zatrudnia pracowników w ramach projektu finansowanego ze środków unijnych, to jako pracodawca jest płatnikiem, którego obowiązują ogólne zasady dotyczące przekazywania zaliczek na podatek dochodowy, określone w art. 38 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Natomiast zaliczki od wynagrodzeń dotyczących pracowników zatrudnionych przez Zakład Aktywności Zawodowej przekazane powinny być na fundusz aktywności zawodowej, zgodnie z art. 38 ust. 2 pkt 2.


W opisanej sytuacji bez znaczenia pozostaje fakt, że Fundacja jest jednocześnie organizatorem Zakładu Aktywności Zawodowej, gdyż nie zmienia to jej sytuacji faktycznej, z której wynika, że raz występuje jako płatnik od zatrudnionych osób a drugi raz jest płatnikiem jako zakład aktywności zawodowej.


Przechodząc na grunt rozpatrywanej sprawy, stwierdzić należy, że Wnioskodawca jako Zakład Aktywności Zawodowej zobligowany jest przekazać na zakładowy fundusz aktywności zaliczki pobrane od wynagrodzeń zatrudnionych w Zakładzie Aktywności Zawodowej w wymiarze 1 etat, w sytuacji, gdy dochód nie przekroczy kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej. Natomiast kwoty pobranych zaliczek podatku dochodowego od wynagrodzeń uzyskanych w ramach projektu „(…)” należy przekazać na konto urzędu skarbowego stosownie do art. 38 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zasada, o której mowa w art. 38 ust. 2 pkt 2 ma zastosowanie wyłącznie do wynagrodzenia uzyskanego przez pracowników zatrudnionych w zakładzie aktywności zawodowej. Kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 w celu przekazania zaliczki podatku na zakładowy fundusz aktywności lub na konto bankowe urzędu skarbowego należy liczyć wyłącznie dla dochodów osiągniętych w Zakładzie Aktywności Zawodowej.


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przekazywania pobranych zaliczek na podatek zgodnie z zasadami określonymi w art. 38 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe, natomiast w zakresie ustalania kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj