Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.1068.2020.2.MP
z 31 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2020 r. (data wpływu 22 grudnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 marca 2021 r. (data wpływu 9 marca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą stypendium stażowego oraz pomocy stypendialnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2020 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą stypendium stażowego oraz pomocy stypendialnej.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 25 lutego 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.1068.2020.1.MP, wezwano Wnioskodawcę, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Ww. wezwanie zostało wysłane w dniu 25 lutego 2021 r. i doręczone w dniu 2 marca 2021 r.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek pismem z dnia 4 marca 2021 r. (data nadania 8 marca 2021 r., data wpływu 9 marca 2021 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca Zespół Szkół … jest realizatorem projektu pn. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa x na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa … - SPR z Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem projektu jest poprawa jakości i efektywności kształcenia w Zespole Szkół … (dalej: „ZS”) w ... na bazie planowanego do utworzenia Centrum … w obszarze wiodącym … oraz uzupełniającym…. Projekt zakłada współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym, w tym z pracodawcami, podniesienie kompetencji/ kwalifikacji w ramach pozaszkolnych form kształcenia co najmniej 155 uczniów/uczennic oraz 12 nauczycieli przedmiotów zawodowych. Grupy docelowe: uczniowie i nauczyciele przedmiotów zawodowych technikum i szkoły branżowej I stopnia ZS w … oraz szkół zawodowych regionu.

Wnioskodawca wyjaśnia, że cały przedstawiony wyżej projekt jest finansowany w następujący sposób:

  1. współfinansowanie Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego w kwocie nie większej niż 2 608 751 zł 47 gr - nieprzekraczające 85% wydatków kwalifikowalnych projektu;
  2. współfinansowanie krajowe z budżetu państwa w kwocie nie większej niż 153 455 zł 91 gr - stanowiące 5% wydatków kwalifikowalnych projektu;
  3. wkład własny środków samorządu Powiatu … 306 912 zł - co stanowi 10% wydatków kwalifikowalnych projektu.

W ramach realizacji projektu przewiduje się udzielenie bezpośrednio pomocy uczniom/praktykantom/stażystom, tj. uczestnikom projektu w formie następujących środków:

  1. stypendia stażowe dla uczniów/uczennic - wedle następującego uzasadnienia:
    Zgodnie z wnioskami wynikającymi z diagnozy, w celu pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy, planuje się organizację 120 staży/praktyk zawodowych dla uczniów/uczennic szkoły branżowej I stopnia i technikum wykraczające poza zakres kształcenia zawodowego praktycznego. Dla uczniów/uczennic technikum, będą organizowane w celu zwiększenia wymiaru praktyk zawodowych objętych podstawą programową nauczania dla danego zawodu, a dla uczniów/uczennic branżowej szkoły I stopnia w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy. Planowany wymiar staży/praktyk zawodowych na jednego ucznia/uczennicy - 150 h i nie więcej niż 80% h przeznaczonych w ramowych planach nauczania dla danego typu szkoły na kształcenie zawodowe, a w przypadku kształcenia realizowanego w oparciu o modułowy program nauczania - nie więcej niż 100% h, w odniesieniu do udziału jednego ucznia/uczennicy lub słuchacza w ww. formie wsparcia. Na czas trwania staży/praktyk zawodowych będzie zawierana pisemna umowa pomiędzy szkołą i podmiotem przyjmującym (dalej: „PP”), zawierająca m.in.: okres i miejsce realizacji, liczbę godzin (h), wynagrodzenie praktykanta/stażysty, zobowiązanie PP do wyznaczenia opiekuna.
    Tym samym, w sprawie przewidziano wypłacanie przez Wnioskodawcę uczniom/uczennicom (tj. uczestnikom projektu) wynagrodzenia za praktyki - w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich (Europejski Fundusz Społeczny), o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, które będzie stanowiło dla uczestników projektu przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
  2. pomoc stypendialna - wedle następującego uzasadnienia:
    Zgodnie z wnioskami wynikającymi z diagnozy w celu podniesienia motywacji do nauki i pomocy w rozwoju zainteresowań planuje się udzielenie w okresie realizacji projektu 60 stypendiów dla uczniów szczególnie uzdolnionych, przyznawanych w 3 edycjach, w kolejnych latach szkolnych: 2020/21; 2021/22; 2022/23 (po 20 w każdej edycji.). Planuje się, że kryterium szczególnie uzdolnionych uczniów, będzie obejmować co najmniej oceny klasyfikacyjne uzyskane przez uczniów z przedmiotów zawodowych na poziomie, co najmniej … wg skali punktowej jak w opisie w rekrutacji. Natomiast średnia ocen z przedmiotów ogólnych będzie brana pod uwagę w przypadku otrzymania przez uczniów takiej samej liczby punktów. Będą również uwzględnione dodatkowe kryteria premiujące np. osiągnięcia w konkursach, turniejach (osiągnięcia na poziomie ogólnopolskim .. pkt, osiągnięcia na poziomie wojewódzkim.. pkt, osiągnięcia na poziomie powiatowym - ..pkt). Stypendia będą przyznawane na okres do 10 miesięcy w wysokości miesięcznie …zł (brutto).

Tym samym w ramach przedmiotowego projektu, w ramach pomocy stypendialnej - planuje się udzielić konkretnym uczniom - uczestnikom projektu, pomocy w postaci wypłaty świadczenia pieniężnego. Niewątpliwie, w opisanej sprawie, fundusze na stypendium pochodzą ze środków europejskich (Europejski Fundusz Społeczny) - natomiast uczestnicy projektu będą ostatecznie osobami, którym faktycznie udzielana będzie pomoc w ramach projektu.

Podsumowując, zarówno stypendia stażowe jak i pomoc stypendialna są finansowane funduszami pochodzącymi ze środków europejskich, zaś uczestnicy projektu (uczniowie/stażyści/praktykanci) będą osobami, którym faktycznie zostanie wypłacone świadczenie czy to w formie stypendium stażowego, bądź pomocy stypendialnej.

W uzupełnieniu wniosku dodano, że umowa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020, Oś priorytetowa …- SPR z Europejskiego Funduszu Społecznego, została zawarta pomiędzy … (wojewódzką samorządową jednostką organizacyjną Województwa…), z siedzibą w … reprezentowanym przez dyrektora, a Powiatem ….

Beneficjentem pomocy i środków otrzymanych w ramach ww. Programu oraz na podstawie zawartej umowy jest Powiat … reprezentowany przez Zarząd Powiatu. Niemniej realizatorem projektu jest jednostka organizacyjna beneficjenta/Powiatu … realizująca ww. projekt, tj. Zespół Szkół … - będący tym samym płatnikiem stypendium stażowego oraz pomocy stypendialnej i tym samym, będący podmiotem na którym spoczywają w związku z tym obowiązki w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Otrzymane stypendia stażowe oraz pomoc stypendialna będą stanowiły dla uczestników projektu pomoc udzielaną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869, z póżn.zm.). Otrzymane stypendia stażowe oraz pomoc stypendialna będą współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w wysokości 94,44 % oraz współfinansowanie środkami krajowymi z budżetu państwa w wysokości 5,56 %.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy pomoc uzyskana przez uczestnika projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w postaci wypłaty bezpośrednio na jego rzecz stypendium stażowego (wynagrodzenia za odbytą praktykę) lub pomocy stypendialnej (świadczenie motywacyjne), stanowi dochód uczestnika projektu podlegający zwolnieniu przedmiotowemu z podatku dochodowego od osób fizycznych - zgodnie z brzmieniem przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426), w konsekwencji Wnioskodawca, jako płatnik, nie będzie zobowiązany do naliczania, pobrania i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanych uczniom/uczennicom wynagrodzeń za praktyki czy pomocy stypendialnej oraz wypłacając ww. świadczenia, nie będzie obowiązany do wystawiania informacji o wypłaconym stypendium?

Zdaniem Wnioskodawcy, pomoc uzyskana przez uczestnika projektu (ucznia/praktykanta) współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w postaci wypłaty bezpośrednio na jego rzecz stypendium stażowego (wynagrodzenia za odbytą praktykę) lub pomocy stypendialnej (świadczenie o charakterze motywującym) - stanowi dochód uczestnika projektu podlegający zwolnieniu przedmiotowemu z podatku dochodowego od osób fizycznych - zgodnie z brzmieniem przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426).

W konsekwencji, Wnioskodawca jako płatnik nie będzie zobowiązany do naliczania, pobrania i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanych uczniom/uczennicom wynagrodzeń za praktyki czy pomocy stypendialnej (świadczenia o charakterze motywującym) oraz wypłacając ww. świadczenia, nie będzie obowiązany do wystawiania informacji o wypłaconym stypendium.

Na uzasadnienie powyższego w zakresie stypendium stażowego jak również pomocy stypendialnej, planowanych do wypłaty na rzecz uczestników projektu, stanowiących wynagrodzenie za odbytą praktykę przez uczestnika oraz świadczenie motywujące - współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego - powyższe otrzymywane świadczenia pieniężne odpowiadają hipotezie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie mowa jest o zwolnieniu przedmiotowym z podatku dochodowego od osób fizycznych. Tym samym będą stanowiły dla uczestników projektu przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako płatnika wypłacającego wynagrodzenia za odbyte praktyki uczniom/uczennicom z projektu współfinansowanego ze środków europejskich w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego - wypłacone wynagrodzenie za praktyki uczniów, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji, Wnioskodawca (płatnik) nie jest zobowiązany do obliczenia i pobrania z tego tytułu podatku.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że wypłacane przez Wnioskodawcę uczniom/uczennicom (tj. uczestnikom projektu) wynagrodzenie za praktyki - w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - będzie stanowiło dla uczestników projektu, przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu - co ma bezpośrednio miejsce w opisanej sprawie.

Natomiast, użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich”, należy rozumieć, jako finansowanie lub współfinansowanie pomocy z tych środków.

Niewątpliwie, w rozpatrywanej sprawie, fundusze na stypendium pochodzą ze środków europejskich, o których mowa w przepisie statuującym rozpatrywane zwolnienie przedmiotowe. Natomiast stypendyści, jako uczestnicy projektu będą ostatecznie osobami, którym faktycznie udzielana jest pomoc w ramach projektu.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że stypendium stażowe oraz pomoc stypendialna wypłacane uczestnikom projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania zgodnie z treścią przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są inne źródła.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

W myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Zgodnie z art. 45b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji i informacji, o których mowa w art. 35 ust. 10, art. 38 ust. 1a, art. 39 ust. 1 i 3, art. 42 ust. 1a i 2, art. 42a ust. 1, art. 42e ust. 5 i 6 oraz art. 43 ust. 1, wraz z objaśnieniami co do sposobu ich wypełniania, terminu i miejsca składania; rozporządzenie ma na celu umożliwienie identyfikacji podatnika, płatnika i urzędu skarbowego, do którego kierowany jest formularz, oraz poprawnego obliczenia przez płatnika lub podatnika podatku oraz zaliczek na podatek.

Roczne obliczenie podatku, informacje i deklaracje, o których mowa w art. 34 ust. 7 i 8, art. 35 ust. 10, art. 38 ust. 1a i 1b, art. 39 ust. 1-4, art. 42 ust. 1a-4, art. 42a ust. 1 oraz art. 42e ust. 5 i 6, składa się urzędowi skarbowemu za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej (art. 45ba ww. ustawy).

Wskazać należy, że zgodnie z § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2019 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2397), określa się wzór informacji o:

  1. niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C), stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia,
  2. przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11), stanowiący załącznik nr 8 do rozporządzenia,
  3. wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich (PIT-R), stanowiący załącznik nr 9 do rozporządzenia,
  4. wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez osoby fizyczne niemające w Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania (IFT-1/IFT-1R), stanowiący załącznik nr 10 do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, wzory, o których mowa w § 1 pkt 2 i 3, stosuje się do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2019 r.

Zgodnie z ustalonym w ww. rozporządzeniu wzorem informacji PIT-8C, dotyczy on wyłącznie niektórych dochodów z kapitałów pieniężnych. Natomiast, w przypadku podlegających opodatkowaniu należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, właściwym będzie ich ujęcie w informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawca (tj. Zespół Szkół) jest realizatorem projektu pn. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa … - SPR z Europejskiego Funduszu Społecznego. Umowa o dofinansowanie została zawarta pomiędzy … (tj. wojewódzką samorządową jednostką organizacyjną Województwa), a Powiatem …. Celem projektu jest poprawa jakości i efektywności kształcenia w Zespole Szkół na bazie planowanego do utworzenia Centrum … w obszarze wiodącym … oraz uzupełniającym…. Projekt zakłada współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym, w tym z pracodawcami, podniesienie kompetencji/kwalifikacji w ramach pozaszkolnych form kształcenia co najmniej 155 uczniów/uczennic oraz 12 nauczycieli przedmiotów zawodowych. Grupy docelowe: uczniowie i nauczyciele przedmiotów zawodowych technikum i szkoły branżowej I stopnia Zespołu Szkół oraz szkół zawodowych regionu. Cały przedstawiony projekt jest finansowany w następujący sposób: współfinansowanie Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego w kwocie nieprzekraczające 85% wydatków kwalifikowalnych projektu; współfinansowanie krajowe z budżetu państwa w kwocie stanowiącej 5% wydatków kwalifikowalnych projektu; wkład własny środków samorządu powiatu w kwocie stanowiącej 10% wydatków kwalifikowalnych projektu.

W ramach realizacji projektu przewiduje się udzielenie bezpośrednio pomocy uczniom/praktykantom/stażystom, tj. uczestnikom projektu w formie następujących środków:

  • stypendia stażowe dla uczniów/uczennic - w celu pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy, planuje się organizację 120 staży/praktyk zawodowych dla uczniów/uczennic szkoły branżowej I stopnia i technikum wykraczające poza zakres kształcenia zawodowego praktycznego; przewidziano wypłacanie przez Wnioskodawcę uczniom/uczennicom wynagrodzenia za praktyki w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich (Europejski Fundusz Społeczny), o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 305);
  • pomoc stypendialna - w celu podniesienia motywacji do nauki i pomocy w rozwoju zainteresowań, planuje się udzielenie w okresie realizacji projektu 60 stypendiów dla uczniów szczególnie uzdolnionych, przyznawanych w 3 edycjach, w kolejnych latach szkolnych (2020/21, 2021/22, 2022/23, po 20 w każdej edycji.); w ramach pomocy stypendialnej planuje się udzielić uczniom - pomocy w postaci wypłaty świadczenia pieniężnego; fundusze na stypendium pochodzą ze środków europejskich (Europejski Fundusz Społeczny).

Zarówno stypendia stażowe jak i pomoc stypendialna są finansowane funduszami pochodzącymi ze środków europejskich, zaś uczestnicy projektu (uczniowie/stażyści/praktykanci) będą osobami, którym faktycznie zostanie wypłacone świadczenie czy to w formie stypendium stażowego, bądź pomocy stypendialnej. Beneficjentem pomocy i środków otrzymanych w ramach ww. programu oraz na podstawie zawartej umowy jest powiat. Natomiast realizatorem projektu jest jednostka organizacyjna beneficjenta (powiat) realizująca ww. projekt, tj. Zespół Szkół. Otrzymane stypendia stażowe oraz pomoc stypendialna będą stanowiły dla uczestników projektu pomoc udzielaną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych. Otrzymane stypendia stażowe oraz pomoc stypendialna będą współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w wysokości 94,44 % oraz współfinansowanie środkami krajowymi z budżetu państwa w wysokości 5,56 %.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Zwolnienie przedmiotowe o którym mowa w tym przepisie obejmuje środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich. W przypadku tej regulacji, zwolnienie ma zastosowanie do całości wypłaconych środków pieniężnych.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 305), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi, są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) jako wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Jednocześnie wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagane jest, aby środki finansowe były otrzymywane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu. Przez uczestników projektu, o których mowa w powołanym wyżej przepisie, należy natomiast rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Ponadto, użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

W omawianym przepisie ustawodawca wskazał, że wolne od podatku są „środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu”. Z ww. przepisu wynika zatem, że przedmiotowym zwolnieniem nie są objęte wszystkie świadczenia jakie otrzymuje uczestnik projektu (np. świadczenia nieodpłatne, świadczenia częściowo odpłatne oraz świadczenia rzeczowe), a wyłącznie świadczenia finansowe, czyli pieniężne.

Wobec powyższego zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Natomiast użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć, jako finansowanie lub współfinansowanie pomocy z tych środków.

W rozpatrywanej sprawie, fundusze na projekt „…” pochodzą ze środków europejskich, o których mowa w przepisie statuującym rozpatrywane zwolnienie przedmiotowe. Natomiast uczestnicy projektu, tj. uczniowie/stażyści/praktykanci będą osobami, którym faktycznie zostanie wypłacone świadczenie w formie stypendium stażowego, lub pomocy stypendialnej.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że stypendia stażowe i pomoc stypendialna wypłacane przez Wnioskodawcę w ramach programu „…”, stanowić będą dla uczniów/uczennic/stażystów przychód z innych źródeł zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże przychód ten, jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych, będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy. Oznacza to, że Wnioskodawca od wypłaconych stypendiów stażowych i pomocy stypendialnej nie będzie zobowiązany do poboru i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia i przekazania dla ww. osób (uczniów/uczennic/stażystów), które skorzystają z opisanej pomocy (stypendia stażowe, pomoc stypendialna) informacji, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT-11).

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Podkreślić należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w…, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj