Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.65.2021.1.AA
z 7 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2021 r. (data wpływu 8 lutego 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku zastosowania zwolnienia od podatku VAT w stosunku do dostawy Nieruchomości w drodze licytacji komorniczej oraz prawa do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej nabycie Nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 8 lutego 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku zastosowania zwolnienia od podatku VAT w stosunku do dostawy Nieruchomości w drodze licytacji komorniczej oraz prawa do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej nabycie Nieruchomości.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Spółka wzięła udział w licytacji komorniczej nieruchomości składającej się z działki ewidencyjnej o numerze: (…) położonej w (…) (dalej: „Nieruchomość”). Licytacja odbyła się 5 stycznia 2021 r.


Nieruchomość stanowiła własność dłużnika, którym była spółka z o.o. (dalej: „Poprzedni właściciel”). Poprzedni właściciel został wykreślony z rejestru podatników VAT czynnych w grudniu 2019 r.


Zgodnie z przedmiotem przeważającej działalności ujawnionym w Krajowym Rejestrze Sądowym, Poprzedni właściciel prowadził następującą działalność:

  • 41.20.Z - roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych.


W dniu 23 grudnia 2020 r. Nieruchomość została wniesiona aportem przez Poprzedniego właściciela do nowo utworzonej spółki z o.o. w organizacji (dalej: „Nowy właściciel”). Zgodnie z informacją przekazaną przez Poprzedniego właściciela, Poprzedni właściciel zastosował do dostawy Nieruchomości zwolnienie z VAT.


Z dniem 5 stycznia 2021 r. Nowy właściciel został wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego. Zgodnie z przeważającym przedmiotem działalności ujawnionym w Krajowym Rejestrze Sądowym, Nowy właściciel prowadzi następującą działalność:

  • 68.10.Z - kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek.


Na moment złożenia niniejszego wniosku Nowy właściciel posiada numer identyfikacji podatkowej natomiast nie został do tej pory zarejestrowany jako podatnik VAT czynny (Wnioskodawca nie posiada informacji z jakich przyczyn Nowy właściciel nie został do tej pory zarejestrowany jako podatnik VAT czynny).


Na Nieruchomości znajdują się płyty betonowe, które zgodnie z posiadanym przez Spółkę orzeczeniem technicznym sporządzonym przez specjalistę z zakresu Prawa budowlanego, nie stanowią budowli w rozumieniu Prawa budowlanego. Pod powierzchnią Nieruchomości znajdują się budowle podziemne w postaci sieci kanalizacyjnej, elektrycznej i teletechnicznej, stanowiące własność podmiotów trzecich (tj. innych niż Poprzedni właściciel lub Nowy właściciel). Wspomniane budowle podziemne nie stanowią przedmiotu dostawy na rzecz Spółki. Nieruchomość położona jest na obszarze, dla którego nie został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Dla całej Nieruchomości wydana została ważna decyzja o warunkach zabudowy dla inwestycji mieszkaniowej (dalej: „Decyzja WZ”).


Na ww. licytacji Spółka zaproponowała najwyższą cenę i została wyłoniona jako zwycięzca licytacji. Spółka wpłaciła całą wylicytowaną cenę Nieruchomości. Obecnie Spółka oczekuje na prawomocne postanowienie sądu o przysądzeniu własności Nieruchomości.


Spółka zamierza zrealizować na Nieruchomości inwestycję mieszkaniową. Lokale powstałe w toku tej inwestycji będą sprzedawane przez Spółkę w ramach transakcji opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Spółka występuje z niniejszym wnioskiem, aby potwierdzić skutki nabycia Nieruchomości na gruncie ustawy VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy dostawa Nieruchomości na rzecz Spółki powinna zostać udokumentowana fakturą wystawioną przez komornika sądowego w imieniu i na rzecz Nowego właściciela z podatkiem VAT według stawki 23%?
  2. Czy Spółce będzie przysługiwać pełne prawo do odliczenia VAT w stawce 23% z faktury dokumentującej zakup Nieruchomości?


Zdaniem Wnioskodawcy:


  1. Dostawa Nieruchomości na rzecz Spółki powinna zostać udokumentowana fakturą wystawioną przez komornika sądowego w imieniu i na rzecz Nowego właściciela z podatkiem VAT według stawki 23%.
  2. Spółce będzie przysługiwać pełne prawo do odliczenia VAT w stawce 23% z faktury dokumentującej zakup Nieruchomości.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów. W świetle art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów (art. 18 ustawy o VAT). Innymi słowy, to komornik sądowy odpowiada w takim przypadku za rozliczenie podatku VAT z właściwym organem podatkowym.


Zgodnie z art. 106c pkt 2 ustawy o VAT, faktury dokumentujące dostawę towarów, o której mowa w art. 18 ustawy o VAT, z tytułu której na dłużniku ciąży obowiązek podatkowy, wystawiają w imieniu i na rzecz dłużnika komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego.


Podatnikiem VAT - na gruncie art. 15 ust. 1 ustawy o VAT - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Jak wskazano w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


W świetle art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.


Przez tereny budowlane - na gruncie art. 2 pkt 33 ustawy o VAT - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Jak wyżej wskazano, w przypadku dostawy nieruchomości realizowanej w trybie egzekucji sądowej, fakturę wystawia w imieniu i na rzecz dłużnika komornik sądowy.


W świetle dotychczas wydawanych interpretacji organów podatkowych, w przypadku zbycia nieruchomości w trakcie postępowania egzekucyjnego, za dłużnika należy rozumieć nabywcę nieruchomości, który wchodzi na miejsce zbywcy. Zatem w takich przypadkach komornik powinien wystawić fakturę w imieniu i na rzecz nabywcy nieruchomości (w tym przypadku w imieniu i na rzecz Nowego Właściciela).


Poniżej Wnioskodawca przedstawia przykłady tego typu interpretacji.


Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 27 listopada 2013 r., ILPP1/443-868/13-2/MK:


„Zgodnie z art. 930 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. Nr 43, poz. 296 ze zm.), zwanej dalej k.p.c. - rozporządzenie nieruchomością po jej zajęciu nie ma wpływu na dalsze postępowanie. Nabywca może uczestniczyć w postępowaniu w charakterze dłużnika. W każdym razie czynności egzekucyjne są ważne tak w stosunku do dłużnika, jak i w stosunku do nabywcy.


Jak wynika z powyższego przepisu Kodeksu postępowania cywilnego, dokonanie sprzedaży nieruchomości zajętej w postępowaniu egzekucyjnym jest ważne z punktu widzenia zasad prawa i nie wyklucza dalszego prowadzenia postępowania egzekucyjnego. Ponadto w takich sytuacjach sam nabywca nieruchomości jest traktowany jak dłużnik.


Zatem w rozpatrywanej sprawie od dnia zakupu nowym właścicielem tej nieruchomości jest Spółka Y.


Podsumowując, komornik sądowy dokonujący w toku postępowania egzekucyjnego prowadzonego przeciwko dłużnikowi sprzedaży nieruchomości - niebędącej w chwili licytacji własnością dłużnika, lecz innego podmiotu zobowiązanego w świetle przepisów k.p.c. do znoszenia prowadzonej z danego przedmiotu egzekucji - jest płatnikiem podatku od dostawy nieruchomości (uprzednio zbytej), dokonywanej w trybie egzekucji. Transakcji tej komornik dokonuje w imieniu nabywcy nieruchomości i w jego imieniu zobowiązany jest wystawić fakturę VAT.”


Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 1 października 2014 r., ILPP2/443-717/14-2/SJ:


„W myśl art. 930 § 1 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296, z późn. zm.) - rozporządzenie nieruchomością po jej zajęciu nie ma wpływu na dalsze postępowanie. Nabywca może uczestniczyć w postępowaniu w charakterze dłużnika. W każdym razie czynności egzekucyjne są ważne tak w stosunku do dłużnika, jak i w stosunku do nabywcy.


Jak wynika z powyższego przepisu Kodeksu postępowania cywilnego, wniesienie aportem do Spółki nieruchomości zajętej w postępowaniu egzekucyjnym jest ważne z punktu widzenia zasad prawa i nie wyklucza dalszego prowadzenia postępowania egzekucyjnego. Ponadto w takich sytuacjach sam nabywca nieruchomości jest traktowany jak dłużnik.

Zatem w rozpatrywanej sprawie od dnia nabycia nieruchomości będącej w postępowaniu egzekucyjnym nowym jej właścicielem jest Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która otrzymała przedmiotową nieruchomość w drodze aportu.”


Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 9 lutego 2017 r., 2461-IBPP1.4512.886.2016.1.ES:


„Zatem od dnia zakupu nowym właścicielem tej nieruchomości został G., który dorozumianie wstąpił do postępowania jako dłużnik rzeczowy, zgodnie bowiem z ww. art. 930 § 1 ww. ustawy - Kodeks postępowania cywilnego nabywca może uczestniczyć w postępowaniu w charakterze dłużnika, odpowiada za długi dotychczasowego właściciela nieruchomości tylko z tej nieruchomości. Z innego majątku nabywcy egzekucja jest niedopuszczalna.


Z powyższego wynika, że sprzedaż dokonana na rzecz nabywcy licytacyjnego dotyczyła towarów niebędących już na dzień tej sprzedaży własnością Spółki.”


Ponadto, jak wynika z opisu stanu faktycznego, Nowy właściciel ma status podatnika podatku VAT. Ewentualny brak rejestracji Nowego właściciela jako podatnika VAT czynnego na moment dokonania dostawy, zdaniem Wnioskodawcy, nie powinien mieć w tym zakresie znaczenia, gdyż status jako podatnika VAT jest okolicznością obiektywną, niezależną od dokonania rejestracji na potrzeby VAT (tj. podatnikiem VAT jest podmiot samodzielnie wykonujący działalność gospodarczą). A zatem, zdaniem Wnioskodawcy, dostawa Nieruchomości stanowi czynność podlegającą podatkowi VAT, opodatkowaną właściwą stawką podatku VAT.


W ocenie Wnioskodawcy, ze względu na to, że dla Nieruchomości wydana została Decyzja WZ, w niniejszym przypadku nie znajdzie zastosowania zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT dla dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Przedmiotem transakcji jest bowiem Nieruchomość niezabudowana, stanowiąca teren budowlany.

Konsekwentnie, dostawa Nieruchomości podlegać będzie opodatkowaniu stawką 23% VAT. Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, dostawa Nieruchomości na rzecz Spółki powinna zostać udokumentowana fakturą wystawioną przez komornika sądowego w imieniu i na rzecz Nowego właściciela z podatkiem VAT według stawki 23%.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


W przepisach art. 88 ust. l-3a wymieniono przypadki w których nabywcy nie przysługuje prawo do odliczenia VAT:

  1. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika:
    1. (uchylony);
    2. (uchylony);
    3. (uchylony);
    4. usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:
      1. (uchylona),
      2. nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób;
      3. usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.
    5. (uchylony).

      la. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do wydatków, o których mowa w art. 29a ust. 7 pkt 3.
  2. (uchylony).

  3. (uchylony).

    3a. Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:
    1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
      1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
      2. (uchylona);
    2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
    3. (uchylony);
    4. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
      1. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
      2. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
      3. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego -w części dotyczącej tych czynności;
    5. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
    6. (uchylony);
    7. wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.


Jak wskazano w pkt 1 powyżej, w niniejszym stanie faktycznym spełnione będą wszystkie przesłanki wystawienia na rzecz Spółki faktury z podatkiem VAT dokumentującej dostawę Nieruchomości.


Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, iż przeszkodą dla zrealizowania przez Spółkę prawa do odliczenia nie może być ewentualny brak rejestracji Nowego właściciela jako podatnika VAT czynnego. Żaden przepis ustawy o VAT (w szczególności art. 88) nie wiąże skutku w postaci braku prawa do odliczenia z wystawieniem faktury przez podmiot niezarejestrowany jako podatnik VAT czynny lub wystawienia faktury w imieniu i na rzecz takiego podmiotu (w niniejszym stanie faktycznym występuje ta druga sytuacja, gdyż faktura będzie wystawiona w imieniu i na rzecz Nowego właściciela przez komornika, jako płatnika podatku wykazanego na tej fakturze). Dodać należy, że art. 88 ust. 3a pkt 1 lit. a w swoim poprzednim brzmieniu przewidywał brak możliwości prawa do odliczenia w tego typu przypadku jednak regulacja ta uległa zmianie z dniem 1 lipca 2011 r.


W ocenie Wnioskodawcy, o ile sprzedawca ma obiektywny status jako podatnik VAT (tj. podmiot prowadzący samodzielnie działalność gospodarczą) oraz wystawiona faktura dokumentuje rzeczywistą transakcję gospodarczą, brak rejestracji dostawcy jako podatnika VAT czynnego nie może pozbawiać nabywcy prawa do odliczenia VAT z takiej faktury.

Należy ponadto zauważyć, że Spółka nabywa Nieruchomość w celu realizacji inwestycji mieszkaniowej. Wybudowane w toku realizacji inwestycji lokale będą sprzedawane przez Spółkę w ramach czynności opodatkowanych podatkiem VAT. A zatem, nabyta przez Spółkę Nieruchomość będzie w całości wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, Spółce będzie przysługiwać pełne prawo do odliczenia VAT z faktury dokumentującej zakup Nieruchomości. Mając na uwadze powyższe argumenty, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie jego stanowiska.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Zgodnie z art. 18 ustawy, organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1427, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.


Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.


Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


W świetle powołanych powyżej przepisów, nieruchomość, zarówno gruntowa, jak i zabudowana, spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż, stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Spółka wzięła udział w licytacji komorniczej Nieruchomości. Na licytacji Spółka zaproponowała najwyższą cenę i została wyłoniona jako zwycięzca licytacji. Spółka wpłaciła całą wylicytowaną cenę Nieruchomości. Obecnie Spółka oczekuje na prawomocne postanowienie sądu o przysądzeniu własności Nieruchomości. Nieruchomość stanowiła własność dłużnika, którym była spółka z o.o. Poprzedni właściciel został wykreślony z rejestru podatników VAT czynnych w grudniu 2019 r. W dniu 23 grudnia 2020 r. Nieruchomość została wniesiona aportem przez Poprzedniego właściciela do Nowego właściciela. Poprzedni właściciel zastosował do dostawy Nieruchomości zwolnienie z VAT. Na moment złożenia niniejszego wniosku Nowy właściciel nie został zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Spółka zamierza zrealizować na Nieruchomości inwestycję mieszkaniową. Lokale powstałe w toku tej inwestycji będą sprzedawane przez Spółkę w ramach transakcji opodatkowanych podatkiem VAT.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą braku zastosowania zwolnienia od podatku VAT w stosunku do dostawy Nieruchomości w drodze licytacji komorniczej.


Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.


Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.


Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.


Przy czym tereny budowlane, stosownie do art. 2 pkt 33 ustawy, to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z powołanej regulacji wynika, że ustawa o podatku od towarów i usług nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego a w przypadku braku takiego planu w oparciu o decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.


Jak wynika z treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy w zw. z art. 2 pkt 33 ustawy, w przypadku terenów niezabudowanych nie korzystają ze zwolnienia te tereny, które są przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, iż Nieruchomość położona jest na obszarze, dla którego nie został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Jednak dla Nieruchomości została wydana decyzja o warunkach zabudowy dla inwestycji mieszkaniowej. Zatem nie ulega wątpliwości, że będzie stanowić ona grunt przeznaczony pod zabudowę.

W rezultacie, Nieruchomość będąca przedmiotem sprzedaży będzie stanowić teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT.


Z uwagi na powyższe, sprzedaż w ramach egzekucji komorniczej przedmiotowej Nieruchomości, nie korzysta ze zwolnienia od podatku, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.


Jednocześnie należy stwierdzić, że zbycie opisanej Nieruchomości w ramach egzekucji komorniczej nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Stosownie do tego przepisu, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  • brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.


Niespełnienie jednego z powyższych warunków, daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.


Jak wynika z opisu sprawy, w dniu 23 grudnia 2020 r. Nieruchomość została wniesiona aportem przez Poprzedniego właściciela do Nowego właściciela. Poprzedni właściciel zastosował do dostawy Nieruchomości zwolnienie z VAT. W konsekwencji Nowy właściciel nie miał prawa do odliczenia podatku VAT przy nabyciu Nieruchomości. Należy zauważyć jednak, że przedmiotem działalności Nowego właściciela jest kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek, która co do zasady jest opodatkowana. W związku z tym, że nie został spełniony jeden z warunków określonych w tym przepisie, jakim jest wykorzystywanie towaru wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku. Zatem analizowane zwolnienie nie znajdzie zastosowania w odniesieniu do dostawy nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy.


W konsekwencji, do omawianej transakcji zbycia Nieruchomości w ramach licytacji komorniczej nie znajdzie zastosowania zwolnienie z podatku wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy oraz z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, w części dotyczącej zwolnienia od podatku opisanej we wniosku dostawy jest prawidłowe.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowej nieruchomości na podstawie faktury dokumentującej zakup Nieruchomości.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca umożliwił podatnikowi odliczenie podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Ponadto, na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


W odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego określone w ww. artykule są spełnione. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Jak wynika z wniosku, Spółka zamierza sprzedawać lokale wybudowane na Nieruchomości w ramach transakcji opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem nabyta Nieruchomość będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych. Ponadto, jak rozstrzygnięto powyżej, transakcja zakupu Nieruchomości nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.


Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego, należy stwierdzić, że na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktury dokumentującej zakup Nieruchomości. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jednocześnie tut. Organ informuje, że niniejsza interpretacja indywidualna rozstrzyga wyłącznie w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 w części dotyczącej braku zastosowania zwolnienia od podatku VAT w stosunku do dostawy Nieruchomości w drodze licytacji komorniczej oraz pytania nr 2. Dla pytania oznaczonego nr 1 w części dotyczącej opodatkowania dostawy Nieruchomości według stawki 23% zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj