Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.45.2021.4.ŻR
z 8 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 stycznia 2021 r. (data wpływu 25 stycznia 2021 r.), uzupełnionym pismem z 29 marca 2021 r. (data wpływu 1 kwietnia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług sprzedaży niezabudowanych działek wydzielonych z terenów przeznaczonych pod zabudowę (tj. z działek nr 1 i 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej:

  • podatku dochodowego od osób fizycznych,
  • podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług sprzedaży niezabudowanych działek wydzielonych z terenów przeznaczonych pod zabudowę (tj. z działek nr 1 i 2).

Przedmiotowy wniosek uzupełniono 1 kwietnia 2021 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania nr 2 oraz o przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej do nowo postawionego pytania nr 2.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

W dniu 25.08.2014 roku umową darowizny (Akt Notarialny nr … repertorium A) matka … przekazała Wnioskodawcy nieruchomości rolne o powierzchni 208,39 ha położone w … w gminie… . W skład nieruchomości wchodzi 159,36 ha gruntów rolnych, 48,90 ha lasów i 0,13 ha gruntów pod zabudową. Od tego czasu Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym i płatnikiem podatku rolnego i leśnego.

W roku 2015 Wnioskodawca podjął decyzję o budowie budynku gospodarczego i decyzją Starosty … nr … z dnia 10.06.2016 r., uzyskał pozwolenie na budowę budynku gospodarczego o powierzchni 360 m2. Budynek w kolejnych latach został wybudowany i obecnie są w toku geodezyjne inwentaryzacje powykonawcze. Budynek ten przeznaczony jest do magazynowania zboża do czasu jego sprzedania, a zimą do przechowywania maszyn rolniczych.

Uchwałą nr … Rady Gminy … z dnia 06.09.2011 r., został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla wsi … . Zgodnie z ww. planem, tereny oznaczone na planie MN1, MN2 i MN3 usytuowane są na … .

Tereny oznaczone MN1 - przeznaczone w planie zagospodarowania przestrzennego pod budownictwo jednorodzinne i usługi turystyki - częściowo obejmują działkę 1, której Wnioskodawca jest właścicielem i na której jest posadowiony budynek gospodarczy.

Tereny oznaczone MN2 - przeznaczone w planie zagospodarowania przestrzennego pod budownictwo jednorodzinne i usługi turystyki - częściowo obejmują działkę 2, której Wnioskodawca jest właścicielem.

Tereny oznaczone MN3 - przeznaczone w planie zagospodarowania przestrzennego pod budownictwo jednorodzinne i usługi turystyki - częściowo obejmują działkę 1 i działkę 3, których również Wnioskodawca jest właścicielem.

W bieżącym roku okolica była odwiedzona przez bardzo wielu turystów, zmotoryzowanych, jak również na rowerach i pieszo. Niektórzy z nich byli zainteresowani ewentualną możliwością nabycia działki budowlanej na …. Po wielu rozmowach przeprowadzonych z zainteresowanymi, Wnioskodawca rozważa wydzielenie i sprzedaż w następnych latach kilku działek. Aktualnie na … jest 5 zamieszkałych budynków, plus 1 budynek w budowie, jednorodzinnych. Wnioskodawca nadmienia, że na dzień składania wniosku nie ma żadnych umów, porozumień czy ustaleń z potencjalnym Nabywcą.

Po dokonaniu sprzedaży środki finansowe Wnioskodawca ma zamiar zainwestować w dokończenie wyposażenia budynku gospodarczego i budowę domu lub zakup mieszkania.

  1. Działki Wnioskodawca zamierza wydzielać tylko w obszarach niekolidujących z jego potrzebami i o powierzchni ponad standardowej przewidzianej dla działek pod zabudowę jednorodzinną. Wydzielenie nastąpi tylko na wyraźne zlecenie nabywcy potwierdzone stosownym dokumentem.
  2. W celu sprzedaży Wnioskodawca nie zamierza publikować żadnych ogłoszeń, jak również korzystać z usług pośredników.
  3. Na gruntach przeznaczonych pod budownictwo MN1, MN2 i MN3 cały czas jest prowadzona produkcja rolna.
  4. Rolnikiem ryczałtowym Wnioskodawca jest od 2014 roku.
  5. Wnioskodawca nie jest i nigdy nie był czynnym podatnikiem podatku VAT.
  6. Grunty rolne nie były przez Wnioskodawcę wydzierżawiane, użyczane, itp.
  7. Na gruntach MN1, MN2, MN3 nie były i nie będą prowadzone żadne działania mające na celu podniesienie wartości zbywanych działek.
  8. Wnioskodawca nie udzielił i nie zamierza udzielać żadnych pełnomocnictw dotyczących ww. gruntów.

Decyzją nr … z dnia 08.10.2020 r., Wójt Gminy … zatwierdził podział działki 4 na dz. A i B. Wydzielona działka A o powierzchni 0,4544 ha, w skład której wchodzi 1336 m2 lasu i 3208 m2 PsIV. Działka B położona jest na stoku o nachyleniu ponad 20%, przez co niemożliwe jest zastosowanie maszyn do uprawy i zbioru masy zielonej, co wymusza zastosowanie uprawy ręcznej ze wszelkimi jej negatywnymi konsekwencjami. Fakt ten, który dla Wnioskodawcy jest problemem, dla nabywcy z kolei stanowi zaletę, gdyż zamierza tam prowadzić uprawy wykluczające stosowanie maszyn.

W dniu 20.11.2020 roku Wnioskodawca podpisał Warunkową Umowę Sprzedaży ww. działki  Repertorium A numer …, zgodnie z którą prawo pierwokupu może wykonać Nadleśnictwo … lub …. Zarówno Nadleśnictwo …, jak i …, nie wykonały prawa pierwokupu i w dniu 31.12.2020 aktem notarialnym (Repertorium A numer …) nastąpiło przeniesienie prawa własności nieruchomości dz. A na nowego właściciela.

W uzupełnieniu wniosku na pytania Organu w zakresie podatku od towarów i usług:

  1. W związku z informacją, iż „Zarówno Nadleśnictwo … jak i … nie wykonały prawa pierwokupu i w dniu 31.12.2020 aktem notarialnym (Repetorium A numer…) nastąpiło przeniesienie prawa własności nieruchomości dz. A na nowego właściciela” należy jednoznacznie wskazać, jakie są numery ewidencyjne działek objętych zakresem zadanego pytania (poz. 62 wniosku ORD-IN(9))?
  2. Czy nabycie działek będących przedmiotem sprzedaży, nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanej, zwolnionej czy opodatkowaniu podatkiem VAT?
  3. Czy nabycie działek będących przedmiotem sprzedaży zostało udokumentowane fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT?
  4. Czy z tytułu nabycia działek będących przedmiotem sprzedaży Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeśli nie, to należy wskazać przyczyny.
  5. Czy działki objęte zakresem pytania były wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do celów działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były przedmiotowe działki, wykonywał Wnioskodawca – należy podać podstawę prawną zwolnienia?
  6. Czy działki objęte zakresem pytania były wykorzystywane w prowadzeniu przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w tym działalności rolniczej, w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług?
  7. Czy z działek będących przedmiotem sprzedaży Wnioskodawca dokonywał/dokonuje dostawy produktów rolnych w rozumieniu art. 2 pkt 20 ustawy o podatku od towarów i usług?
  8. Jeśli tak, to czy dostawa tych produktów była/jest opodatkowana czy zwolniona od podatku VAT?
  9. Czy na dzień sprzedaży działki będące przedmiotem sprzedaży zostaną uzbrojone w media lub zostanie wydana decyzja związana z uzbrojeniem działek w media (woda, prąd, gaz, inne – jakie?). Jeżeli tak, to z czyjej inicjatywy zostanie wykonana ta czynność?
  10. Czy przed sprzedażą przedmiotowych działek Wnioskodawca poczyni jakiekolwiek działania dotyczące zwiększenia wartości tych działek, takich jak np. uzbrojenie terenu, ogrodzenie, wykonanie dojazdu? Jeśli tak, to należy wskazać, jakie.
  11. Czy dla ww. działek zostaną wydane decyzje o warunkach zabudowy. Jeżeli tak, to z czyjej inicjatywy?
  12. Czy działki będące przedmiotem sprzedaży są wyłącznie działkami niezabudowanymi?

Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi:

  1. Dz. A, 2, 1.
  2. Działki zostały nabyte w drodze umowy darowizny zwolnionej od podatku z darowizny na podstawie art. 4a ustawy w z dnia 28.07.1983r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2009r. Nr 93, poz.768 z późn. zm.).
  3. Nabycie działek nie zostało udokumentowane fakturą VAT.
  4. Z tytułu nabycia działek będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, Wnioskodawca działki nabył w drodze darowizny zwolnionej od podatku z darowizny na podstawie art. 4a ustawy w z dnia 28.07.1983r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. Z 2009r. Nr 93, poz.768 z późn. zm.).
  5. Działki objęte zakresem pytania były wykorzystywane wyłącznie do działalności rolniczej zwolnionej od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 zwolnienia podatkowe ust. 1 pkt 3 ustawy VAT.
  6. Nie, działki nie były wykorzystywane w prowadzeniu działalności rolniczej art. 2 pkt 15 ustawy o VAT.
  7. Tak, pastwisko – siano.
  8. Dostawa siana zwolniona od podatku VAT.
  9. Na dzień sprzedaży, działki nie zostaną uzbrojone w media i nie zostanie wydana decyzja związana z uzbrojeniem działek.
  10. Przed sprzedażą nie zostaną poczynione żadne działania mające na celu zwiększenie wartości działek.
  11. Dla przedmiotowych działek nie zostaną wydane decyzje o warunkach zabudowy.
  12. Tak, przedmiotowe działki są działkami niezabudowanymi.

Jak Wnioskodawca opisał we wniosku: w dniu 31.12.2020 r. aktem notarialnym (Repetorium A numer …) sprzedał działkę rolną A wydzieloną z działki 3 decyzją Wójta Gminy … nr … z dnia 08.10.2020 r. W ostatnim okresie (luty-marzec 2021) znacznie nasiliło się zainteresowanie działkami budowlanymi we wsi … . Przybiera to już formę nękania, co odczuwa również Pani Sołtys, informując o wizytach osób szukających działek budowlanych. Po rozważeniu wszelakich za i przeciw, Wnioskodawca zamierza w okresie 2 lat wydzielić i sprzedać po jednej działce z działek 1 i 2. Nastąpi to po uzgodnieniu warunków sprzedaży z potencjalnym nabywcą - wielkość działki ponadnormatywna, gdyż Wnioskodawca nie chciałby zbytniego zagęszczenia zabudowy oraz akceptacji przez nabywcę warunków życia na wsi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

(ostatecznie przedstawione w uzupełniniu wniosku oznaczone nr 2).

Czy w przypadku wydzielenia i sprzedaży po jednej działce z terenów przeznaczonych pod zabudowę (1 i 2) czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), sprzedaż działek wydzielonych z terenów przeznaczonych pod zabudowę (dz. 1 i 2) nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ze względu na fakt sprzedaży tych nieruchomości w ramach majątku prywatnego, a nie w zakresie działalności gospodarczej związanej z obrotem nieruchomościami. Sprzedaż będzie miała charakter okazjonalny i nie będzie nastawiona na maksymalizację zysku. Nabywca będzie zobligowany do zrzeczenia się ewentualnych roszczeń z tytułu uciążliwości życia na wsi - dotyczy to szczególnie hałasu, kurzu, zapachów i nienormatywnego czasu pracy, co charakteryzuje pracę na roli. Nabywca więc będzie musiał dopasować swoje życie do życia na wsi, a nie odwrotnie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Podatnikami - według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku VAT, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle definicji zawartej w art. 15 ustawy, dla uznania określonych zachowań danego podmiotu za działalność gospodarczą, istotne znaczenie ma ich zorganizowany charakter. Zatem dostawa towarów (w tym gruntów, budynków i budowli) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy, można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika. Działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą zbycie majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Z treści powołanego przepisu wynika więc, że stwierdzenie czy dana osoba fizyczna, sprzedając działki gruntu działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą, wymaga ustalenia, że jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną), czyli stałą (powtarzalność czynności i zamiar wykazany obiektywnymi dowodami ich kontynuacji), a w konsekwencji zorganizowaną. Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Dlatego też, aby uznać, że dany podmiot działa w charakterze podatnika podatku VAT należy ustalić, czy działa on jako producent, handlowiec lub usługodawca. Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że uznanie, iż dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania Dyrektywy a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie - zdaniem Trybunału - okoliczność, że przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

Podkreślić zatem należy, że w kwestii opodatkowania dostawy nieruchomości istotne jest czy zbywca w celu dokonania sprzedaży podjął aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania go za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpiła w ramach zarządu majątkiem prywatnym. Zwykłe nabycie lub sprzedaż rzeczy nie stanowi bowiem wykorzystywania w sposób ciągły majątku rzeczowego w celu uzyskania z tego tytułu obrotu w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, jako że jedynym przychodem z takich transakcji może być ewentualny zysk ze sprzedaży tej rzeczy.

Zwrócić przy tym należy uwagę, że fakt wystąpienia pojedynczych z ww. działań nie decyduje o uznaniu, że sprzedaż działek można uznać za działalność gospodarczą, profesjonalną. O działalności takiej można mówić jedynie wówczas, gdy ciąg działań podejmowanych przez sprzedawcę wskazuje na aktywność charakterystyczną dla obrotu nieruchomościami. Dla uznania sprzedaży za działalność gospodarczą nie jest decydująca również długość okresu, w jakim te transakcje następowały ani wysokość osiągniętych z nich przychodów. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym.

Zdaniem Wnioskodawcy, analiza przedstawionego opisu sprawy w świetle powołanych przepisów prawa oraz wyroku TSUE prowadzi do wniosku, że w przedmiotowej sprawie nie wystąpią okoliczności, które wskazują, że sprzedaż przez Wnioskodawcę ww. działek można będzie uznać za działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, która podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tereny, z których wydzielane będą działki, w planie Zagospodarowania Przestrzennego przeznaczone są pod budownictwo jednorodzinne i usługi turystyki, są terenami niezabudowanymi, na których była, jest i do czasu sprzedaży, będzie prowadzona produkcja rolna.

W czasie przejęcia nieruchomości obowiązywał już plan zagospodarowania przestrzennego dla ww. działek, a więc Wnioskodawca nie miał żadnego wpływu na jego uchwalenie. Wnioskodawca nie prowadził i nie zamierza prowadzić działalności polegającej na profesjonalnym obrocie nieruchomościami. Wnioskodawca nie jest i nigdy nie był płatnikiem podatku VAT. Nieruchomość nie była wynajmowana, wydzierżawiana ani nie była wykorzystywana do działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Zbycie działek będzie miało charakter okazjonalny, Wnioskodawca nie prowadzi i nie zamierza prowadzić żadnych czynności promocyjnych czy reklamowych w celu sprzedaży. Wnioskodawca nie ponosił i nie zamierza ponosić żadnych nakładów celem zwiększenia wartości nieruchomości.

W konsekwencji, w niniejszej sprawie brak jest przesłanek pozwalających uznać Wnioskodawcę za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy VAT, prowadzącego działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ustawy VAT.

Tym samym, dokonując okazjonalnych sprzedaży wydzielanych działek, Wnioskodawca nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT, a jedynie korzystał z przysługującego mu prawa do rozporządzania własnym majątkiem. W konsekwencji, sprzedaż przedmiotowych działek nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.) – zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT” – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów – art. 2 pkt 22 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 2 pkt 15 ustawy, przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą (…), a także świadczenie usług rolniczych.

Należy więc przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości gruntowej (działki), traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Podatnikami – według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy – są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Dostawa towaru, w tym przypadku gruntu, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy czynność podlegająca opodatkowaniu wykona podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Jednocześnie czynność ta powinna zostać dokonana przez podmiot, który w jej ramach działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Należy wskazać, że definicję działalności gospodarczej wypełnia również rolnik ryczałtowy dokonujący dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 19 ustawy, przez rolnika ryczałtowego należy rozumieć rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

W świetle przytoczonych wyżej przepisów należy zatem zauważyć, że status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Dla ustalenia, czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży nieruchomości jest podatnikiem podatku VAT, istotnym jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Zatem osoby fizyczne dokonujące sprzedaży, przekazania lub darowizny towarów stanowiących część ich majątku osobistego (takiego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej), nie są zaliczane do grona podatników podatku od towarów i usług.

Nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Mając powyższe okoliczności na względzie należy stwierdzić, że uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach połączonych J. S. przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz E. K. i H. J.-K. przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia miedzy czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania Dyrektywy a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie – zdaniem Trybunału – okoliczność, że przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

Co istotne – jak wskazał TSUE – dla uznania, że czynność sprzedaży działek następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym nie ma znaczenia fakt, że podmiot dokonujący dostawy jest „rolnikiem ryczałtowym”. Według TSUE sprzedaż działek przekształconych z rolnych na budowlane nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jeżeli następuje w ramach zarządzania majątkiem prywatnym. Trybunał orzekł, że: „osoby fizycznej, która prowadziła działalność rolniczą na gruncie nabytym ze zwolnieniem z podatku od wartości dodanej i przekształconym wskutek zmiany planu zagospodarowania przestrzennego niezależnej od woli tej osoby w grunt przeznaczony pod zabudowę, nie można uznać za podatnika podatku od wartości dodanej w rozumieniu prawa UE, kiedy dokonuje ona sprzedaży tego gruntu, jeżeli sprzedaż ta następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym tej osoby”.

Inaczej jest natomiast – wyjaśnił Trybunał – w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest i nigdy nie był czynnym podatnikiem podatku VAT. Od 2014 roku Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym. Działki objęte zakresem pytania były wykorzystywane wyłącznie do działalności rolniczej zwolnionej od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT. Działki nie były przez Wnioskodawcę wynajmowane ani udostępniane osobom trzecim. W celu sprzedaży Wnioskodawca nie zamierza publikować żadnych ogłoszeń, jak również korzystać z usług pośredników. Na ww. gruntach nie były i nie będą prowadzone żadne działania, mające na celu podniesienie wartości zbywanych działek. Wnioskodawca nie udzielił i nie zamierza udzielać żadnych pełnomocnictw dotyczących ww. gruntów.

Jak wynika z dokonanej analizy ww. przepisów, aby dana czynności została opodatkowana podatkiem od towarów i usług, musi być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu oraz zostać wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku VAT.

Dostawa towarów – w przedmiotowym wniosku działki niezabudowane – spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy.

W świetle powyższego, należy ustalić, czy w okolicznościach niniejszej sprawy Wnioskodawca będzie działał w charakterze podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

W przypadku osób fizycznych, które dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej, należy szczególnie wnikliwie przeanalizować okoliczności, w jakich będzie realizowana transakcja. Bowiem, co do zasady, osoby fizyczne, które dokonują transakcji w ramach zarządu majątkiem prywatnym, nie są podatnikami podatku VAT.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca nie podjął ciągu działań, które wskazywałyby na aktywność w zakresie obrotu nieruchomościami. Nie wystąpił bowiem ciąg zdarzeń, które jednoznacznie przesądzają, że sprzedaż ww. wydzielonych działek będzie wypełniała przesłanki działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie podjął takich aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, które świadczyłyby o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez handlowców. Działania podejmowane przez Wnioskodawcę należą zatem do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Zainteresowany, sprzedając przedmiotowe działki, będzie korzystał z przysługującego mu prawa do rozporządzania własnym majątkiem, która to czynność oznacza działanie w sferze prywatnej, do której nie będą miały zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle zaprezentowanych przepisów prawa podatkowego, sprzedaż przedmiotowych działek należy zakwalifikować jako dostawę towaru. Jednakże, w przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca nie będzie działał w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Sprzedaż działek niezabudowanych, w analizowanej sprawie, należy uznać za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania. Wobec powyższego, sprzedaż ww. wydzielonych działek nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, w okolicznościach przedstawionego opisu sprawy sprzedaż niezabudowanych działek wydzielonych z terenów przeznaczonych pod zabudowę (tj. z działek nr 1 i 2), nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym załączone do wniosku dokumenty nie mogą być przedmiotem merytorycznej analizy.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług sprzedaży niezabudowanych działek wydzielonych z terenów przeznaczonych pod zabudowę (tj. z działek nr 1 i 2). Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we …, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj