Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.70.2021.1.JKU
z 7 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 lutego 2021 r., (wpływ do tut. Organu 12 lutego 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

  • prace realizowane przez Wnioskodawcę, zgodnie z przedstawionym we wniosku opisem, stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 w zw. z art. 4a pkt 27 w zw. z pkt 28 u.p.d.o.p., a w konsekwencji uprawniają Wnioskodawcę do skorzystania z ulgi określonej w art. 18d ust. 1 u.p.d.o.p. i do odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów kwalifikowanych ponoszonych przez Wnioskodawcę w związku z tą działalnością, z uwzględnieniem limitów określonych w art. 18d ust. 7 u.p.d.o.p.,
  • wskazane we wniosku koszty wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne oraz wydatki pracownicze stanowią koszty kwalifikowane działalności badawczo-rozwojowej objęte ulgą określoną w art. 18d ust. 1 u.p.d.o.p. proporcjonalnie do czasu poświęconego przez pracowników Wnioskodawcy na realizację działalności badawczo-rozwojowej,
  • wskazane we wniosku koszty na nabycie materiałów i surowców oraz wyposażenia bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojowa stanowią koszty kwalifikowane działalności badawczo-rozwojowej objęte ulgą określoną w art. 18d ust. 1 u.p.d.o.p.,
  • wskazane we wniosku wydatki na nabycie niebędącego środkami trwałymi sprzętu specjalistycznego wykorzystywanego bezpośrednio w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej stanowią koszty kwalifikowane działalności badawczo-rozwojowej objęte ulgą określoną w art. 18d ust. 1 u.p.d.o.p.,
  • wskazane we wniosku wydatki na zakup ekspertyz, opinii i usług doradczych od podmiotów, które są wpisane do zintegrowanego systemu informacji o szkolnictwie wyższym i nauce POL-ON stanowią koszty kwalifikowane działalności badawczo-rozwojowej objęte ulgą określoną w art. 18d ust. 1 u.p.d.o.p.,
  • wskazane we wniosku wydatki na odpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej oraz nabycie usługi wykorzystania aparatury naukowo-badawczej stanowią koszty kwalifikowane działalności badawczo-rozwojowej objęte ulgą określoną w art. 18d ust. 1 u.p.d.o.p.,
  • wskazane we wniosku wydatki na przygotowanie i złożenie wniosków patentowych oraz prawa ochronnego na wzór użytkowy (jak i jego odnowienia) w tym wydatki związane z obsługą kancelarii patentowej stanowią koszty kwalifikowane działalności badawczo-rozwojowej objęte ulgą określoną w art. 18d ust. 1 u.p.d.o.p.
  • -jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2021 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie zastosowania ulgi badawczo-rozwojowej w działalności gospodarczej Wnioskodawcy.



We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży filtrów i urządzeń przeznaczonych do uzdatniania wody. W ofercie Wnioskodawcy znajdują się m.in. wkłady filtracyjne, zmiękczacze, filtry prysznicowe oraz filtry przeznaczone do pralek i zmywarek, systemy odwróconej osmozy oraz filtry molekularne przeznaczone do użycia w kuchniach.

Wnioskodawca jest firmą rodzinną i swoja działalność opiera na ponad 40-letnim doświadczeniu zdobytym w różnych branżach, m.in. branży uzdatniania wody przez Wnioskodawcę, jego pracowników oraz kadrę zarządzającą. Główna misją Wnioskodawcy jest dostarczanie wody do każdego domu, a przy tym ochrona i dbanie o środowisko.

Prowadząc działalność gospodarczą na rynku rozwiązań przeznaczonych do uzdatniania wody, Wnioskodawca realizuje określone przez siebie cele strategiczne, które są elementem jego polityki jakości. Kluczowymi elementami tej polityki są:

  1. dopasowanie produktów do potrzeb klientów i zaspokajanie tych potrzeb poprzez stały rozwój;
  2. stałe udoskonalanie jakości i innowacyjności produkowanych wyrobów;
  3. utrzymanie silnej i stabilnej pozycji na rynku poprzez zapewnianie konkurencyjności oferty.

Wnioskodawca przywiązuje uwagę do jakości swoich produktów i ich funkcjonalności w świetle zmieniających się wymogów i rozwiązań technicznych. W tym celu Wnioskodawca poszukuje nowych rozwiązań technologicznych w celu tworzenia zupełnie nowych produktów oraz wprowadzania ulepszeń do już oferowanych na rynku produktów.

Stale rozwijana gama produktowa stawia Wnioskodawcę w konkurencyjnej pozycji wśród podmiotów działających w segmencie produkcji rozwiązań do uzdatniania wody. (…). Wnioskodawca prowadzi działalność na rynku krajowym, a także współpracuje z firmami z Holandii, Niemiec, Włoch, Estonii, Grecji, Turcji, Rosji oraz innych krajów.

Branża uzdatniania wody charakteryzuje się wysokim stopniem rywalizacji pomiędzy producentami działającymi w obszarze danego rynku. Z tego względu jednym z kluczowych elementów planu biznesowego Wnioskodawcy jest inwestowanie w opracowanie innowacji, które zapewnią, że produkt Wnioskodawcy będzie się wyróżniał na tle oferty podmiotów konkurencyjnych zarówno pod kątem jakości oraz jego ceny. Rozwój Wnioskodawcy opiera się w tym zakresie na:

  1. tworzeniu innowacyjnych koncepcji produktów, które odpowiadają na stale zmieniające się potrzeby i oferują dodatkowe korzyści dla konsumenta;
  2. udoskonalaniu już istniejących produktów o zupełnie nowe rozwiązania oraz wprowadzaniu do gamy produktowej nowych produktów opartych na koncepcji opracowanych wcześniej rozwiązań o zupełnie nowej jakości i wydajności.

W celu sprostania konieczności nieustannego rozwoju swoich produktów Wnioskodawca dysponuje wyodrębnionym w ramach struktury organizacyjnej działem badawczo-rozwojowym (dział B+R). Pracownicy działu B+R odpowiedzialni są za projektowanie nowych produktów i ulepszanie istniejących rozwiązań oraz ich prototypowanie i testowanie. W ramach działu B+R Wnioskodawca zatrudnia pracowników, których wiedza i doświadczenie pozwala na prowadzenie nieustannych prac projektowych, technologicznych oraz konstrukcyjnych związanych z opracowaniem nowych i rozwojem znajdujących się w ofercie produktowej Wnioskodawcy rozwiązań.

Wyodrębnienie działu B+R w ramach struktury organizacyjnej Wnioskodawcy umożliwia prowadzenie zorganizowanych prac nad tworzeniem nowych i rozwojem znajdujących się w ofercie produktów dzięki dostępowi do odpowiedniego zaplecza techniczno-organizacyjnego do celów projektowych.

Projekty realizowane przez dział B+R podlegają wyodrębnieniu w ramach struktury zleceń i podlegają ewidencji kosztowej w ramach wewnętrznej procedury dokumentowania prac badawczo-rozwojowych. Projekty posiadają przy tym odrębną dokumentację projektową zawierającą założenia projektu, jego opis, poszczególne prace realizowane w ramach projektu, osoby zaangażowane w prowadzenie projektu oraz wnioski z każdej fazy prac oraz wnioski końcowe projektu. Dokumentacja taka potwierdza przeprowadzenie projektu, osiągnięcie zakładanych założeń, a jednocześnie umożliwia późniejsze ponowne wykorzystanie zdobytej wiedzy.

Prace działu B+R prowadzone są w oparciu o zorganizowane procedury, w szczególności procedury ISO oraz procedurę PG-5 Projektowanie. Wnioskodawca posiada również wdrożoną wewnętrzną procedurę rozpatrywania reklamacji, w której działem prowadzącym jest dział B+R. Prace rozwojowe w zakresie opracowania nowego lub zmodyfikowanego produktu, co do zasady, prowadzone są w cyklu, który można podzielić na trzy główne fazy:

  • faza koncepcyjna - w jej ramach pracownicy działu B+R określają założenia projektu i program badawczy oraz tworzą wstępne założenia techniczne w postaci planowanych do wykorzystania materiałów i podzespołów. Faza obejmuje także określenie punktu wyjścia prac, którym może być w zależności od projektu m.in. rozmowa z przyszłymi użytkownikami opracowywanych rozwiązań, analiza rezultatów wcześniejszych badań, a także pozyskana wiedza i doświadczenie z innych projektów, która może być przydatna na poczet realizacji innych projektów. W toku tej części prac określane są także oczekiwane wstępne parametry zakładane do osiągnięcia w efekcie prowadzenia prac nad nowym rozwiązaniem (m.in. wydajność, rozmiar, wykorzystane złoże, parametry uzdatnionej wody) i przeznaczenie użytkowe nowego rozwiązania (np. przemysł, gastronomia, użytek domowy),
  • faza techniczno-konstrukcyjna - w jej ramach pracownicy działu B+R tworzą wstępne projekty techniczne opracowywanych rozwiązań (np. schematy układu elektrycznego, schematy układu hydraulicznego, układ złoża filtrującego) oraz opracowują m.in. sposób zasilania, sterowania oraz automatyzacji rozwiązania. Faza ta może wymagać od Wnioskodawcy przeprowadzenia szeregu testów, prób oraz analiz (np. próbnych testów złoża, testów włączników i wskaźników zużycia, testów produktów konkurencji, badań w jednostkach zewnętrznych np. Politechnice). Faza ta obejmuje pozyskanie danych niezbędnych dla dalszej realizacji projektu oraz może obejmować opracowanie rysunków technicznych kluczowych elementów projektu,
  • faza prototypowania i testowania - w jej ramach, w oparciu o rezultaty prac w poprzednich fazach, tworzone są prototypy rozwiązań, które następnie poddawane są testom i ocenom technicznym. Podczas tej fazy przeprowadzane są pomiary i testy (np. wydajności, ciśnienia, odporności). Ze względu na tworzenie zupełnie nowych w skali Wnioskodawcy rozwiązań technologicznych, na etapie testowania mogą pojawiać się negatywne wyniki testów (np. złoże nie spełnia określonych wymogów, filtrowana woda nie posiada zakładanych parametrów, nie jest osiągnięta zakładana wydajność, koszt podzespołów jest zbyt wysoki). W takim przypadku zespół działu B+R prowadzi prace zmierzające do usunięcia nieprawidłowości i wprowadzenia rozwiązań, które pozwolą na osiągnięcie pozytywnego wyniku testów poprzez odpowiednią modyfikację projektu. W oparciu o zmodyfikowany projekt, ponownie wykonywane są prototypy i przeprowadzana jest ich ocena techniczna aż do zaakceptowania osiągniętych wyników.

Działania B+R są podzielone na podstawowe (związane z codziennym działaniem firmy) i rozwojowe (związane z nowymi/unowocześniającymi produktami).

W odniesieniu do działań rozwojowych Wnioskodawca realizował lub realizuje prace dotyczące sześciu projektów:

  1. Projekt X - opracowanie złoża mineralizującego wodę filtrowaną.
  2. Projekt Y - opracowanie urządzenia pozwalającego podłączać filtr do istniejących kranów kuchennych.
  3. Projekt Z - opracowanie linii osmotycznych filtrów bezzbiornikowych.
  4. Projekt HoReCa - opracowanie linii produktów dedykowanych branży.
  5. Projekt filtra ze wskaźnikiem zużycia - opracowanie filtrów informujących użytkownika o konieczności ich wymiany.
  6. Projekt A - opracowanie linii filtrów nie wymagających wypłukania z nich pyłu węgla aktywnego po ich podłączeniu do wody.

1.Projekt X.

Projekt dotyczy prac zmierzających do przygotowania złoża mineralizującego wodę, którego głównym zadaniem jest mineralizowanie filtrowanej wody pitnej w przepływie. To samo lub nieznacznie modyfikowane złoże, ze względu na swoje właściwości, będzie można wykorzystać również do neutralizacji kwaśnego kondensatu powstającego w piecach konwekcyjno-parowych. Złoże mineralizująco-neutralizujące przeznaczone będzie do wykorzystania w obudowach wkładów filtracyjnych oferowanych przez Wnioskodawcę, które będą elementami wielostopniowych układów filtracyjnych. Złoże, którego dotyczy projekt jest innowacyjne na skalę co najmniej krajową, ze względu na fakt, że stosowane dotychczas metody są albo bardzo drogie albo nie powodują dostatecznego stopnia mineralizacji wody i jednocześnie w ogóle lub zbyt dużo podnoszą pH wody. Nie pozwalają także na dostosowanie do potrzeb konsumentów składu ani stężenia rozpuszczanych w wodzie minerałów. Projekt podyktowany jest koniecznością opracowania złoża, które gwarantuje otrzymanie pożądanych właściwości (m.in. stężenia i składu minerałów w wodzie po filtrze) i ciągłości produkcji oraz zadowolenie klienta. Aktualnie ze względu na brak alternatywy Wnioskodawca w swoich produktach wykorzystuje drogie importowane złoże, które mimo to nie pozwala uzyskać dostatecznego stopnia mineralizacji wody ani pożądanego składu mineralnego wody po filtrze. Rozwiązanie opracowane w ramach projektu ma wprowadzić istotną zmianę jakościową w produktach Wnioskodawcy i jest innowacją nie występującą dotychczas w ofercie produktowej Wnioskodawcy.

2.Projekt Y.

Celem projektu jest stworzenie urządzenia sterującego źródłem poboru wody (filtrowana lub niefiltrowana), w zależności od natężenia wypływu wody ze zwykłego kranu kuchennego. Opracowane rozwiązanie ma posiadać funkcję informowania użytkownika, jaki rodzaj wody (z jakiego źródła) jest w danej chwili pobierany. W założeniu urządzenie ma zostać skonstruowane w taki sposób, aby dało się je podłączyć do każdego kranu kuchennego, bez potrzeby wymiany ani montowania dodatkowego kranu do pobierania wody filtrowanej. Rozwiązanie jest innowacją nie występującą dotychczas w ofercie produktowej Wnioskodawcy. Według wiedzy Wnioskodawcy rozwiązanie tego typu nie występuje także na rynku krajowym oraz światowym.

3.Projekt Z.

Celem projektu jest stworzenie bezzbiornikowych filtrów odwróconej osmozy o wydajności 5 litrów/minutę, 3 litrów/minutę, 2 litrów/minutę oraz bezzbiornikowego filtra ze sterownikiem elektronicznym o wydajności 1,5 litra/minutę w oparciu o nowe komponenty tj. wysokowydajne membrany osmotyczne, nowatorskie wysokowydajne pompy oraz elektryczny lub elektroniczny układ sterujący. Filtry o wydajności 3 l/min i 2 l/min będą pierwszymi z gamy produktów DFL (Direct Flow) do zastosowań stricte gastronomicznych. Wyżej wymienione założenia technologiczne nie były dotychczas stosowane w produktach oferowanych przez Wnioskodawcę, natomiast wymogi rynkowe, tj. zapytania od kontrahentów oraz informacje wynikające z oferty konkurencji wskazują na powodzenie przedsięwzięcia. W ramach projektu powstają filtry oparte na przemysłowych komponentach, o co najmniej dwukrotnie wyższej wydajności niż wcześniejsze rozwiązania oferowane przez Wnioskodawcę (300GPD), z zupełnie innym układem elektrycznym i hydraulicznym, skierowane do zupełnie innej grupy klientów.

4.Projekt HoReCa.

Celem projektu jest stworzenie linii urządzeń produkujących wodę odpowiadającą wymaganiom branży gastronomicznej (Hotele, Restauracje, Kawiarnie - branża HoReCa). Urządzenia mają zmiękczać wodę lub nadawać jej odpowiednie właściwości oraz cechować się wydajnością akceptowaną na rynku.

Produkty mają być zbudowane w oparciu o komponenty takie jak wkłady NL, żywica CWR lub złoże BlueSoft+, blok węglowy, moduł HF. Stworzone filtry przeznaczone będą dla branży HoReCa do konkretnych urządzeń stosowanych przez tę branżę (np. ekspresy do kawy) lub w celu rozwiązania konkretnych problemów (np. osadzanie się kamienia).

Wyżej wymienione założenia technologiczne nie były dotychczas stosowane w produktach oferowanych przez Wnioskodawcę, natomiast wymogi rynkowe, tj. zapytania od kontrahentów oraz informacje wynikające z oferty konkurencji krajowej i zagranicznej wskazują na powodzenie przedsięwzięcia. Ze względu na konstrukcję i specyfikację, opracowane w ramach projektu filtry stanowią zupełnie nowe rozwiązanie w ofercie produktowej Wnioskodawcy.

5.Projekt filtra ze wskaźnikiem zużycia.

Celem projektu jest stworzenie filtra ze wskaźnikiem zużycia sygnalizującym konieczność jego wymiany. Filtr ma zawierać złoże zapobiegające osadzaniu się kamienia/neutralizujące twardość oraz medium usuwające lub neutralizujące chlor, które to złoża ulegają zużyciu w miarę swojej pracy. Zapotrzebowanie na powyższy filtr zidentyfikowane zostało za pośrednictwem sygnałów od strony działu handlowego na podstawie sygnałów otrzymanych z rynku. Rozwiązanie technologiczne umożliwiające wskazywanie konieczności wymiany znajdzie zastosowanie w filtrach pralkowych, prysznicowych lub fryzjerskich. Dzięki użytej technologii klient bez konieczności przeprowadzania badania wody będzie w stanie łatwo podjąć decyzję o konieczności wymiany zużytego filtra. Wskaźnik zużycia pozwoli zoptymalizować moment wymiany filtra w zależności od intensywności jego użytkowania i jakości filtrowanej wody.

Dotychczas oferowane przez Wnioskodawcę filtry nie posiadają wskaźnika zużycia, przez co klienci często korzystają z już zużytych filtrów lub (rzadziej) wymieniają jeszcze sprawne filtry na nowe. Wymusza to opracowanie zupełnie nowego rozwiązania. Jednym z założeń projektowych jest możliwość zastosowania go w różnego rodzaju filtrach.

6.Projekt A.

Celem projektu jest stworzenie filtra z węglem aktywnym, który nie będzie wymagał płukania filtra przed użyciem (będzie cechować się brakiem pylenia lub prawie całkowicie zredukowanym pyleniem po pierwszym podłączeniu do wody). Woda po takim filtrze powinna od razu być klarowna i nadawać się do użycia. Jednym z rodzajów niepylącego wkładu węglowego jest filtr lodówkowy. Filtr lodówkowy powinien dodatkowo cechować się optymalnym przepływem, małym spadkiem ciśnienia oraz wymaganą przez klientów masą. Innym rodzajem niepylącego wkładu węglowego jest filtr węglowy filtrujący wodę osmotyczną. Niepylący filtr w założeniu ma zostać zaprojektowany tak, aby zatrzymać cały pył z zawartego wewnątrz wkładu węgla aktywnego i jednocześnie zniwelować ryzyko zapychania się wkładu tym pyłem lub na skutek zbyt dokładnej filtracji w okresie gwarancji. Założenia powyższe mają być wdrożone w dwóch liniach produktowych:

  1. filtr ze sprasowanym węglem aktywnym (blokiem CTO) - wersja droższa,
  2. filtr z węglem aktywnym granulowanym - wersja tańsza.

Rozwiązanie w postaci niepylącego filtra węglowego jest innowacją w skali działalności Wnioskodawcy, nie występującą w ofercie Wnioskodawcy ani w żadnym z jego produktów.

W zakresie prac nad projektami Wnioskodawca prowadzi:

  1. prace polegające na tworzeniu nowych wersji rozwiązań od podstaw w oparciu o opracowaną w ramach projektu koncepcję (tworzenie bazowych rozwiązań będących przedmiotem opisanych projektów), oraz
  2. prace polegające na rozwiązywaniu problemów zidentyfikowanych w rozwiązaniach opracowanych w ramach projektów. W tym zakresie prace polegające na rozwiązywaniu problemów:
    1. prowadzone są na bieżąco w toku prac zmierzających do stworzenia pierwszych wersji prototypu (faza prototypowania oraz testowania), oraz
    2. prowadzone są w odpowiedzi na nieprawidłowość zgłoszoną przez klienta, w przypadku, gdy produkt został udostępniony klientowi jako prototyp lub produkt końcowy i swoim działaniem nie zapewnia oczekiwanego rezultatu lub generuje problemy techniczne, które wymagają rozwiązania - w takim przypadku prace podejmowane są na zasadzie „sprzężenia zwrotnego” (feedback R&D) i wymagają ponownego prowadzenia testów, badań i analiz oraz wprowadzania modyfikacji i zmian o charakterze wykraczającym poza utrzymanie już wdrożonych rozwiązań (serwis) i korektę ewentualnych błędów nie wymagających ponownego prowadzenia prac koncepcyjnych.

Podejmowane przez Wnioskodawcę w zakresie działu B+R prace zmierzają w istocie do stworzenia skutecznego produktu w wyniku nabywania, łączenia i wykorzystywania dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności w szczególności z obszaru chemii, hydrauliki, inżynierii materiałowej, elektryki oraz elektroniki. Celem i zwieńczeniem prac nad projektem jest stworzenie nowego produktu (lub linii podobnych produktów), stanowiącego produkt końcowy, który po podjęciu odpowiednich działań może być finalnie wdrożony na rynek.

Prace nad nowymi produktami prowadzone są w sposób metodyczny, zorganizowany i ciągły, według ustalonej kolejności prac i w zgodzie z wewnętrznymi procedurami Wnioskodawcy. Działalność zmierzająca do opracowania nowych produktów jest przedmiotem działalności Wnioskodawcy, immanentnie związanym ze strategią biznesową oraz rynkiem na którym działa. Cały proces prac nad opracowaniem nowego produktu prowadzony jest w postaci zorganizowanego zespołu czynności, którego konieczność usystematyzowania uwarunkowana została niepewnością rezultatu każdego z etapów prac, któremu towarzyszy znaczny nakład prac, w tym prac o charakterze koncepcyjnym i badawczym.

Ze względu na fakt, iż realizowane przez dział B+R prace dotyczą rozwiązań, które ściśle związane są z profilem działalności Wnioskodawcy oraz dystrybuowanymi przez niego produktami, w ramach prac Wnioskodawca korzysta z doświadczeń oraz wiedzy zdobytej w ramach prac nad innymi rozwiązaniami. Wnioskodawca wykorzystuje zarówno zewnętrzne zasoby wiedzy (ogólnodostępne materiały merytoryczne), jak też zasoby wiedzy zgromadzone przez niego w ramach realizowanych innych projektów. Prowadząc prace nad nowymi produktami lub prace zmierzające do modyfikacji dotychczasowych produktów, Wnioskodawca rozwija specjalistyczną wiedzę oraz umiejętności, które może wykorzystać w ramach innych projektów.

Wnioskodawca w związku z pracami związanymi z realizowanymi projektami rozpoznaje i będzie w przyszłości również rozpoznawać następujące koszty uzyskania przychodu:

  1. wydatki na wynagrodzenia pracowników pozostających w ramach stosunku pracy oraz finansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1 998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, jak i dodatki do wynagrodzeń ustalone odpowiednio w zależności od czasu pracy poświęconej na prowadzenie działań w zakresie badań i rozwoju;
  2. wydatki na nabycie materiałów i surowców oraz wyposażenia bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową, w tym w szczególności służących do prowadzenia prób i budowania prototypów rozwiązań powstających w ramach prowadzonej działalności. Są to np. materiały wykorzystywane do konstrukcji filtrów lub elementów wykorzystywanych przy budowie filtrów, materiały wykorzystywane do tworzenia nowych złóż filtrujących, nowych elementów rozwiązań oferowanych przez Wnioskodawcę na rynku itp. Należy wskazać, że wśród nabywanych materiałów są między innymi materiały wykorzystywane podczas nieudanych prób, ale też podczas testów pozytywnych (np. skutkujących wytworzeniem prototypu, który został następnie sprzedany);
  3. wydatki na nabycie niebędącego środkami trwałymi sprzętu specjalistycznego wykorzystywanego bezpośrednio w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej;
  4. wydatki na zakup ekspertyz, opinii i usług doradczych od podmiotów, które są wpisane do Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on w zakresie prac badawczo-rozwojowych realizowanych przez Wnioskodawcę;
  5. dpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej wykorzystywanej wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej oraz nabycie usługi wykorzystania aparatury naukowo-badawczej wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, których zakup nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406 z późn. zm.; dalej: „u.p.d.o.p.”);
  6. wydatki na przygotowanie i złożenie wniosków patentowych oraz prawa ochronnego na wzór użytkowy (jak i jego odnowienia) w tym wydatki związane z obsługą kancelarii patentowej. Wśród poniesionych wydatków znajdują się zarówno wydatki związane z patentem, który został zgłoszony, jak i z przygotowaniem wniosków patentowych, z którymi Wnioskodawca dopiero zamierza wystąpić.

Pkt I - wydatki pracownicze oraz składki.

W ramach działu B+R Wnioskodawca zatrudnia na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło, osoby, w których zakres obowiązków wchodzi prowadzenie prac badawczo-rozwojowych realizowanych przez Wnioskodawcę.

Do obowiązków pracowników należy m.in. prowadzenie badań jak i prac związanych z opracowywaniem nowych produktów, technologii i udoskonalaniem istniejących produktów, a także prowadzenie prac związanych z zastosowaniem nowych surowców w istniejących produktach (prace mające na celu poprawienie ich jakości, osiągnięcie wymaganych właściwości, poprawę ekonomiki procesu produkcyjnego, poprawienie estetyki produktu, zapewnienie bezpieczeństwa itp.) itp.

Pracownicy odpowiedzialni są także za budowanie prototypów nowych rozwiązań, ich testowanie oraz prowadzenie prób technologicznych w zakresie odpowiednich parametrów, materiałów czy surowców.

W przypadku pracowników realizujących prace badawczo-rozwojowe Wnioskodawca zamierza odliczać w ramach kosztów kwalifikowanych wynagrodzenia jedynie w części odpowiadającej faktycznej realizacji przez nich prac badawczo-rozwojowych na podstawie prowadzonej ewidencji.

W związku z zatrudnieniem osób prowadzących prace badawczo-rozwojowe Wnioskodawca ponosi następujące wydatki pracownicze:

  • wynagrodzenie oraz dodatki za pracę w godzinach nadliczbowych;
  • premie, bonusy i nagrody;
  • diety i inne należności za czas podróży służbowej;
  • wydatki związane z zapewnieniem pracownikom innych świadczeń o charakterze niepieniężnym (ubezpieczenie na życie, karnety sportowe, bony, itp.).

Wszystkie opisane powyżej wydatki pracownicze stanowić będą po stronie pracowników przychody ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1426 z późn. zm.; dalej: „u.p.d.o.f.”), aczkolwiek niektóre z nich w całości lub w części będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania.

Niezależnie od powyższego, Wnioskodawca ponosi również koszty związane z opłacaniem składek z tytułu w/w. należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, których podstawę wymiaru stanowią przychody podatkowe pracowników (za wyjątkiem tych przychodów, w przypadku których regulacje z zakresu ubezpieczeń społecznych przewidują zwolnienie z oskładkowania). Zarówno wydatki pracownicze, jak i składki, zaliczane są przez Wnioskodawcę do kosztów uzyskania przychodów.

Pkt II - Wydatki na nabycie materiałów i surowców oraz wyposażenia bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo- rozwojową.

W związku z prowadzonymi w ramach działu B+R pracami Wnioskodawca nabywa surowce, będące składnikami wytwarzanych prototypów nowych rozwiązań takie jak elementy metalowe (np. arkusze blachy, kątowniki, profile, nyple, zawory, redukcje itp.), elementy gumowe (np. arkusze gumy, odboje, uszczelki, itp.), elementy automatyki (np. sterowniki, siłowniki, transformatory, zasilacze itp.), elementy plastikowe (np. zaślepki, obicia, maty, osłony, rury, włączniki, pokrywy, obudowy itp.).

Niezależnie od powyższego, zużyciu na potrzeby prac prowadzonych w ramach podlegają również gotowe produkty wytworzone przez Wnioskodawcę oraz zakupione gotowe podzespoły (np. siłowniki, sterowniki, elementy pneumatyki, silniki, elektronika itp.), które w istocie stanowią materiały lub surowce wykorzystywane w działalności badawczo-rozwojowej.

Wydatki na nabycie surowców i podzespołów/koszty wytworzenia produktów są traktowane jak koszty uzyskania przychodów.

Wnioskodawca ponosi przy tym również wydatki na nabycie materiałów i wyposażenia, które mogą obejmować m. in. następujące pozycje:

  • wydatki na nabycie sprzętu komputerowego i akcesoriów komputerowych (m.in. komputery, monitory, laptopy, kable, drukarki, tonery);
  • wydatki na nabycie czasopism, raportów branżowych, jak również materiałów biurowych (m.in. czasopisma specjalistyczne, segregatory, długopisy, korektory, koszulki, papier);
  • wydatki na nabycie akcesoriów/części zamiennych do urządzeń wykorzystywanych do prowadzenia prac badawczo-rozwojowych;
  • wydatki na nabycie wyposażenia niezbędnego do jego prawidłowego funkcjonowania (m.in. krzesła, szafki, blaty, regały, półki, pojemniki, itp.);
  • wydatki na nabycie odzieży ochronnej wykorzystywanej przez pracowników.

Wnioskodawca do kategorii powyższych wydatków zalicza przy tym wydatki wyłącznie bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową.

Pkt III - Nabycie niebędącego środkami trwałymi sprzętu specjalistycznego wykorzystywanego bezpośrednio w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej.

Spółka ponosi również wydatki na nabycie niebędącego środkami trwałymi sprzętu specjalistycznego (np. urządzenia pomiarowe, specjalistyczny sprzęt wykorzystywany w laboratorium badawczym) wykorzystywanego bezpośrednio w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej. Sprzęt ten jest wykorzystywany wyłączenie przez pracowników oddelegowanych do prac badawczo-rozwojowych, m.in. pracowników konstrukcyjnych, projektowych.

Pkt IV - Wydatki na zakup ekspertyz, opinii i usług doradczych od podmiotów, które są wpisane do zintegrowanego systemu informacji o szkolnictwie wyższym i nauce POL-on.

Wnioskodawca ponosi wydatki na przeprowadzenie niezbędnych, procedur atestacyjnych i wydanie atestów oraz aprobat technicznych dla produktów. Ze względu na specyfikę prowadzonej działalności Wnioskodawca ponosi także wydatki na różnego typu opinie i ekspertyzy.

Usługi w tym zakresie świadczone są przez podmioty, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie, będące wpisanymi do Systemu Informacji o Nauce POL-on.

Wyżej wymienione wydatki są i będą zaliczane przez Wnioskodawcę do kosztów uzyskania przychodów.

Pkt V - Wydatki na odpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej oraz nabycie usługi wykorzystania aparatury naukowo-badawczej.

Wnioskodawca ponosi wydatki na odpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej wykorzystywanej wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej oraz nabycie usługi wykorzystania aparatury naukowo-badawczej wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej.

Powyższe wydatki nie wynikają z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Zakup usług wykorzystania aparatury naukowo-badawczej wiąże się z procesem wdrażania nowatorskich rozwiązań opracowanych przez Wnioskodawcę, w ramach którego przeprowadzanych jest szereg badań, testów i analiz z wykorzystaniem urządzeń badawczych, pomiarowych oraz laboratoryjnych o małym stopniu uniwersalności i wysokich parametrach technicznych.

Nabywane usługi wykorzystania aparatury naukowo-badawczej są świadczone przez usługodawcę w oparciu o dokumentację dostarczoną przez Wnioskodawcę.

W niektórych przypadkach, w wyniku nabycia usług wykorzystania aparatury naukowo-badawczej, Wnioskodawca otrzymuje od usługodawcy sprawozdanie z badań, testów oraz analiz.

Pkt VI - Wydatki na przygotowanie i złożenie wniosków patentowych oraz prawa ochronnego na wzór użytkowy (jak i jego odnowienia) w tym wydatki związane z obsługą kancelarii patentowej.

Wnioskodawca ze względu na tworzenie innowacyjnych rozwiązań, posiadających unikalne cechy, efekty swoich prac obejmuje ochroną. Z tego względu ponosi wydatki na przygotowanie i złożenie wniosków patentowych oraz prawa ochronnego na wzór użytkowy (w tym jego odnowienie), a także wydatki na obsługę procesu przez kancelarię patentową.

Ponoszone powyżej wydatki kwalifikowane Wnioskodawca planuje odpisać od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18d ust. 1 u.p.d.o.p. w zeznaniach za poszczególne lata podatkowe, w których te wydatki poniesiono.

Dodatkowo, Wnioskodawca wskazuje, że:

  1. wyodrębnia koszty kwalifikowane w odrębnej ewidencji rachunkowej określonej w art. 9 ust. 1b u.p.d.o.p., które będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jednorazowo na koniec roku podatkowego,
  2. nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego,
  3. nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a u.p.d.o.p.,
  4. koszty kwalifikowane nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie i nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy prace realizowane przez Wnioskodawcę, zgodnie z przedstawionym we wniosku opisem, stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 w zw. z art. 4a pkt 27 w zw. z pkt 28 u.p.d.o.p., a w konsekwencji uprawniają Wnioskodawcę do skorzystania z ulgi określonej w art. 18d ust. 1 u.p.d.o.p. i do odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów kwalifikowanych ponoszonych przez Wnioskodawcę w związku z tą działalnością, z uwzględnieniem limitów określonych w art. 18d ust. 7 u.p.d.o.p.?
  2. Czy wskazane we wniosku koszty wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne oraz wydatki pracownicze stanowią koszty kwalifikowane działalności badawczo-rozwojowej objęte ulgą określoną w art. 18d ust. 1 u.p.d.o.p. proporcjonalnie do czasu poświęconego przez pracowników Wnioskodawcy na realizację działalności badawczo-rozwojowej?
  3. Czy wskazane we wniosku koszty na nabycie materiałów i surowców oraz wyposażenia bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojowa stanowią koszty kwalifikowane działalności badawczo-rozwojowej objęte ulgą określoną w art. 18d ust. 1 u.p.d.o.p.?
  4. Czy wskazane we wniosku wydatki na nabycie niebędącego środkami trwałymi sprzętu specjalistycznego wykorzystywanego bezpośrednio w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej stanowią koszty kwalifikowane działalności badawczo-rozwojowej objęte ulgą określoną w art. 18d ust. 1 u.p.d.o.p.?
  5. Czy wskazane we wniosku wydatki na zakup ekspertyz, opinii i usług doradczych od podmiotów, które są wpisane do zintegrowanego systemu informacji o szkolnictwie wyższym i nauce POL-ON stanowią koszty kwalifikowane działalności badawczo-rozwojowej objęte ulgą określoną w art. 18d ust. 1 u.p.d.o.p.?
  6. Czy wskazane we wniosku wydatki na odpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej oraz nabycie usługi wykorzystania aparatury naukowo-badawczej stanowią koszty kwalifikowane działalności badawczo-rozwojowej objęte ulgą określoną w art. 18d ust. 1 u.p.d.o.p.?
  7. Czy wskazane we wniosku wydatki na przygotowanie i złożenie wniosków patentowych oraz prawa ochronnego na wzór użytkowy (jak i jego odnowienia) w tym wydatki związane z obsługą kancelarii patentowej stanowią koszty kwalifikowane działalności badawczo-rozwojowej objęte ulgą określoną w art. 18d ust. 1 u.p.d.o.p.?



Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana we wniosku działalność stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p., która uprawnia do zastosowania ulgi opisanej w art. 18d u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 18d ust. 1 u.p.d.o.p., podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Jednocześnie zgodnie z art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p., ilekroć w ustawie jest mowa o działalności badawczo-rozwojowej - oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Definicje badań naukowych i prac rozwojowych zostały zawarte w art. 4a pkt 27 i 28 powoływanej ustawy. W myśl art. 4a pkt 27 u.p.d.o.p., ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych - oznacza to:

  1. badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1668 z poźn. zm.),
  2. badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 201 8 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Z kolei w definicji prac rozwojowych zawartej w art. 4a pkt 28 u.p.d.o.p. wskazano, że oznaczają one prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1668, z późn. zm.), badania naukowe są działalnością obejmującą:

  1. badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
  2. badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Stosownie do art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Zatem, z pracami badawczo-rozwojowymi mamy do czynienia wówczas, gdy wykorzystuje się dostępną wiedzę z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do tworzenia nowych lub ulepszania istniejących produktów/usług oraz procesów i technologii produkcji.

Ustawodawca wprowadził definicję działalności badawczo-rozwojowej w art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p., zgodnie z którą (jak już wyżej wskazano) przez działalność badawczo-rozwojową, należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Z ustawowej definicji wynika zatem, że taka działalność musi mieć charakter twórczy. Posłużenie się tym sformułowaniem wskazuje, że działalność badawczo-rozwojowa to taka aktywność, która nastawiona jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru. Po drugie, z art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p. wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi być podejmowana w systematyczny sposób. Najbardziej właściwą definicją systematyczności prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej jest definicja obejmująca prowadzenie działalności w sposób uporządkowany, według pewnego systemu. Zatem słowo systematycznie odnosi się również do działalności prowadzonej w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. Po trzecie, taka działalność musi mieć określony cel, tj. powinna być nakierowana na zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań.

Kluczowe, jest zawarte w definicji działalności badawczo-rozwojowej rozróżnienie, które wskazuje, że taka działalność obejmuje dwa rodzaje aktywności, tj.: (i) badania naukowe (zdefiniowane w art. 4a pkt 27 u.p.d.o.p.) oraz (ii) prace rozwojowe (o których mowa w art. 4a pkt 28 u.p.d.o.p.).

Należy zwrócić uwagę na podkreślone wyłączenie zawarte w art. 4a pkt 28 u.p.d.o.p., mogące odnosić się do wielu przejawów aktywności podatnika. Zastrzeżenie zostało wprowadzone w celu wyeliminowania z zakresu ulgi na działalność badawczo-rozwojową tych przejawów aktywności podatnika, które pomimo ulepszenia istniejących usług oraz innych operacji w toku z uwagi na swoją cykliczność (okresowość) oraz brak innowacyjnego charakteru (rutynowość) nie mogą stanowić prac rozwojowych.

W świetle powyższego, w opinii Wnioskodawcy, opisane przez Wnioskodawcę we wniosku działania stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 28 u.p.d.o.p., która uprawnia do zastosowania ulgi opisanej w art. 18d u.p.d.o.p.

Wnioskodawca wskazuje w tym zakresie, że jego działalność opisana we wniosku nakierowana jest na opracowywanie nowych produktów na podstawie poszukiwań i badań, a także wprowadzanie istotnych i innowacyjnych ulepszeń dla stosowanych produktów. W swojej działalności Wnioskodawca wykorzystuje zarówno dostępną aktualnie wiedzę i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej, jak i podejmuje badania w celu zdobycia nowej wiedzy oraz umiejętności, w szczególności w drodze prowadzenia badań, analiz oraz specjalistycznych testów.

Jednocześnie, działalność Wnioskodawcy jest podejmowana i prowadzona w sposób systematyczny, a prace podejmowane w jej ramach nie mają charakteru prac rutynowych. Zadania wykonywane przez pracowników wymagają zawsze indywidualnego podejścia i praktycznego zastosowania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz wiążą się ze znacznym nakładem prac koncepcyjnych.

Wnioskodawca w ramach prowadzonych projektów badawczo-rozwojowych opracowuje zupełnie nowe, niepowtarzalne produkty. Praca Wnioskodawcy polega w tym zakresie na przygotowaniu rozwiązania o niewystępującej w dotychczasowej praktyce gospodarczej Wnioskodawcy specyfikacji, które cechuje oryginalność. Rozwiązania tego typu wymagają pracy koncepcyjnej, która jest nieodzownym elementem każdego procesu, który Wnioskodawca kwalifikuje do kategorii procesów o charakterze badawczo-rozwojowym. Projekty kwalifikowane przez Wnioskodawcę do prac związanych z działalnością badawczo-rozwojową ukierunkowane są na opracowywanie nowych, niestosowanych dotychczas przez firmę w analogicznym kształcie rozwiązań produktowych według autorskich koncepcji pracowników Wnioskodawcy.

Wnioskodawca tworzy zupełnie nowe produkty rozszerzające jej portfolio produktowe oraz rozwiązania w istotnym stopniu zmieniające właściwości dotychczasowych produktów, a jego prace nie mają charakteru odtwórczego bądź seryjnego. Praca nad każdym produktem skupia się na pracach koncepcyjnych, projektowych, które pozwalają na skonstruowanie prototypu, który następnie podlega testowaniu, co pozwala na zbadanie zachodzących procesów i modyfikację rozwiązania lub jego zatwierdzenie, które pozwala na zakończenie etapu prac badawczo-rozwojowych i sprzedaż rozwiązania lub jego przekazanie do produkcji seryjnej. Projektowane przez Wnioskodawcę rozwiązania wymagają przy tym dużej ilości prac eksperymentalnych w zakresie opracowywanych rozwiązań i materiałów, których zastosowanie umożliwi spełnienie stawianych pierwotnie założeń. Prace w tym zakresie noszą więc cechy działalności systematycznej o twórczym charakterze.

Aktywność Wnioskodawcy, w ramach prac badawczo-rozwojowych, nastawiona jest na działalność twórczą obejmują badania naukowe lub prace rozwojowe i podejmowana jest w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz do wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań;

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, prowadzona przez niego działalność opisana w niniejszym wniosku spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p., a co za tym idzie Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania z ulgi badawczo-rozwojowej.

Ad. 2.

W ocenie Wnioskodawcy jest on uprawniony do odliczenia, od podstawy opodatkowania kosztów uzyskania przychodów (jako kosztów kwalifikowanych) poniesionych na wynagrodzenia i składki na ubezpieczenia społeczne oraz wydatki pracownicze opisane we wniosku w wysokości określonej w art. 18d ust. 2 pkt 1 i 1a u.p.d.o.p., tj. proporcjonalnie do czasu poświęconego przez pracowników Wnioskodawcy na realizację działalności badawczo-rozwojowej.

Zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 1 u.p.d.o.p. kosztami kwalifikowanymi są poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu.

Na podstawie art. 18d ust. 2 pkt 1a u.p.d.o.p. analogiczne zasady mają zastosowanie w stosunku do umów zlecenia oraz umów o dzieło.

Za koszty kwalifikowane w świetle przepisów uznaje się nie tylko wynagrodzenia zasadnicze pracowników zatrudnionych w celu realizacji prac badawczo-rozwojowych, ale również wszelkie inne świadczenia wynikające ze stosunku pracy, które stanowią przychody pracowników na podstawie art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe np. interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 marca 2017 r., nr 3063-ILPB2.4510.235.2016.2.ŁM, w której organ wskazał, że: kosztami kwalifikowanymi będą koszty wynagrodzenia zasadniczego, wynagrodzenia za nadgodziny, dodatku urlopowego, ekwiwalentów za niewykorzystany urlop, premii i nagród, dodatków do wynagrodzeń, wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy, odpraw, ekwiwalentów za wykorzystywanie samochodu prywatnego do celów służbowych, diet i innych należności za czas podróży służbowej pracownika, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych pracownikom oddelegowanym z innych spółek z Grupy, pakietów medycznych, ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym a także składek na ubezpieczenia społeczne określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek, jeżeli te należności i składki dotyczą pracowników zatrudnionych w celu realizacji działalności badawczo-rozwojowej”.

Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 21 lutego 2017 r., nr 3063-ILPB2.4510.223.2016.1.KS, w której organ uznał, że „do kosztów kwalifikowanych można zaliczyć takie koszty jak wynagrodzenia zasadnicze, dodatki za pracę w godzinach nadliczbowych, w niedzielę, święta, dni wolne od pracy i w porze nocnej, wynagrodzenie za czas urlopu oraz ekwiwalenty za niewykorzystany urlop, premie, bonusy i nagrody, dodatki za dyżur oraz dodatek świąteczny, a także wynagrodzenie należne na podstawie szczególnych przepisów prawa pracy.”

Wnioskodawca wskazuje przy tym, że pracownicy realizujący działalność badawczo-rozwojową to pracownicy, którzy faktycznie wykonują zadania będące realizacją prac badawczo-rozwojowych. Wnioskodawca zamierza zatem traktować jako koszt kwalifikowany wynagrodzenie pracowników, którzy rzeczywiście uczestniczą w pracach badawczo-rozwojowych. W przypadku Wnioskodawcy będą to więc pracownicy, którzy wykonują zadania pozostające w zakresie działalności badawczo-rozwojowej Wnioskodawcy, uczestnicząc w projektach przypisanych do grupy projektów badawczo-rozwojowych.

Wydatki pracownicze możliwe będą do ujęcia jako koszty kwalifikowane w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu, potwierdzonej prowadzoną przez Wnioskodawcę ewidencją czasu pracy dla każdego z realizowanych projektów.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy będzie on uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów uzyskania przychodów (jako kosztów kwalifikowanych) poniesionych na wynagrodzenia i składki na ubezpieczenia społeczne oraz wydatki pracownicze takie jak:

  • wynagrodzenie oraz dodatki za pracę w godzinach nadliczbowych;
  • premie, bonusy i nagrody;
  • diety i inne należności za czas podróży służbowej;
  • wydatki związane z zapewnieniem pracownikom innych świadczeń o charakterze niepieniężnym (ubezpieczenie na życie, karnety sportowe, bony, itp.).

Wydatki te podlegać będą odliczeniu do wysokości określonej proporcją wskazaną w art. 18d ust. 2 pkt l i la u.p.d.o.p. oraz do limitu określonego w art. 18d ust. 7 u.p.d.o.p.

Potwierdzeniem prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy może być szereg interpretacji indywidualnych, m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

  • z 20 marca 2017 r., sygn. 2461-IBPB-3.4510.1184.2016.1.TS,
  • z 5 kwietnia 2017 r., sygn. 1462-IPPB5.4510.82.2017.1.MR;
  • z 17 grudnia 2019 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.561.2019.1.IZ;
  • z 14 stycznia 2020 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.609.2019.1.IZ.

Ad. 3.

W ocenie Wnioskodawcy, jest on uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów uzyskania przychodów (jako kosztów kwalifikowanych) poniesionych na nabycie materiałów i surowców oraz wyposażenia bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową, jako stanowiących koszty kwalifikowane działalności badawczo-rozwojowej.

Zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.p. za wydatki kwalifikowane uznaje się nabycie materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową. Przepisy u.p.d.o.p. nie wskazują, co należy rozumieć pod pojęciem materiałów i surowców. Zatem, przyjąć należy, że chodzi o materiały i surowce, w przypadku których istnieje możliwość ich przypisania do działalności badawczo-rozwojowej.

W związku z brakiem definicji pojęcia „surowce” na gruncie przepisów podatkowych i rachunkowych, dla celów ustalania zakresu zastosowania ulgi posłużyć należy się znaczeniem tegoż pojęcia funkcjonującym na gruncie języka powszechnego, gdzie „surowce” definiowane są jako „materiały naturalne pochodzenia zwierzęcego, roślinnego lub mineralnego, służące do wytwarzania jakichś produktów lub energii” (www.sjp.pwn.pl).

Z kolei w zakresie interpretacji pojęcia „materiały”, w ocenie Wnioskodawcy, odwołać należy się do interpretacji przedmiotowego pojęcia funkcjonującej na gruncie przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r. poz. 1047, z późn. zm., dalej: „u.o.r.”).

W świetle art. 3 ust. 1 pkt 19 u.o.r., materiały to składniki majątku zużywane na własne potrzeby. Powyższy pogląd znajduje również potwierdzenie w doktrynie, gdzie podkreśla się, że materiały to „składniki majątku inicjujące realizację całego cyklu operacyjnego, które jednostka nabywa w celu ich całkowitego zużycia na własne potrzeby, w tym m.in. na potrzeby wytwarzania produktów, świadczenia usług, czy realizacji działalności ogólnoadministracyjnej. Do materiałów zaliczyć można także pewne składniki majątkowe wytwarzane przez jednostkę we własnym zakresie (zazwyczaj w ramach działalności pomocniczej), a także różnego rodzaju odzyski, posiadające wartość użytkową, a pochodzące np. z likwidowanych środków trwałych, inwentarz żywy przeznaczony do uboju, części zamienne, półfabrykaty obcej produkcji, paliwa, opakowania itp.” (za: Wolińska Ewa (red.), Ustawa o rachunkowości. Komentarz, Wyd. V, Wolters Kluwer, Lex/el, 201 8).

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej ponosi koszty związane z nabyciem surowców, materiałów, wyposażenia oraz podzespołów. Koszty ich nabycia zaliczane są do kosztów uzyskania przychodu.

Zakładanym rezultatem działalności badawczo-rozwojowej prowadzonej przez Wnioskodawcę jest stworzenie zupełnie nowego i niepowtarzalnego rozwiązania. Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy, surowcami w znaczeniu przywołanym powyżej są nie tylko składniki wytwarzanych produktów, lecz w istocie także aktywa nabywane i zużywane bezpośrednio w celu umożliwienia opracowania produktów w przywołanym powyżej znaczeniu.

Mając powyższe na uwadze, koszty nabycia surowców, materiałów, podzespołów oraz wyposażenia zużywanego na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej powinny być kwalifikowane jako koszty nabycia surowców lub materiałów związanych bezpośrednio z działalnością badawczo-rozwojową prowadzoną przez Wnioskodawcę. Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na ich nabycie mogą być przez Wnioskodawcę odliczone od podstawy opodatkowania - w wysokości określonej w art. 18d u.p.d.o.p.

Stanowisko powyższe, potwierdzają liczne interpretacje organów podatkowych. Przykładowo: interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 maja 2017 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.7.2017.1.APO, w której Organ uznał za prawidłowy następujący pogląd podatnika: „konstrukcja art. 18d ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.p. (pozwala na zaliczenie do kosztów kwalifikowanych, kosztów wszelkich materiałów i surowców (kosztów uzyskania przychodu) niezbędnych do opracowywania prototypu, projektu pilotażowego oraz demonstracji, testowania i walidacji nowych lub ulepszonych produktów. Zatem, w ocenie Spółki, za koszty kwalifikowane należy uznać wydatki poniesione na nabycie surowców i materiałów, rozumianych zgodnie z przywołaną wcześniej definicją słownikową, zużywanych do wytworzenia prototypów maszyn, narzędzi, elementów składowych systemów złożonych, jeżeli bez przedmiotowych materiałów i surowców niemożliwe będzie wytworzenie tego typu innowacji technologicznych. Skoro bez tych materiałów i surowców niemożliwe byłoby zrealizowanie konkretnego projektu, to należy uznać, że zachodzi bezpośredni związek pomiędzy wydatkami ponoszonymi w związku z nabyciem i eksploatacją przedmiotowych materiałów i surowców a działalnością badawczo-rozwojową”.

Potwierdzeniem stanowiska Wnioskodawcy mogą być także interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

  • z 11 stycznia 2017 r., sygn. 1462-IPPB5.4510.1089.2016.1.MR,
  • z 17 lipca 2017 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.182.2017.1.MR,
  • z 3 grudnia 2018 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.436.2018.2.MR.

Ad. 4.

Zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 2a u.p.d.o.p., za koszty kwalifikowane uznaje się nabycie niebędącego środkami trwałymi sprzętu specjalistycznego wykorzystywanego bezpośrednio w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, w szczególności naczyń i przyborów laboratoryjnych oraz urządzeń pomiarowych.

Zgodnie z treścią wyżej wskazanego przepisu, sprzęt, który jest nabywany przez podatnika powinien spełniać trzy przesłanki łącznie:

  1. nie stanowić środka trwałego,
  2. stanowić sprzęt specjalistyczny,
  3. być wykorzystywanym bezpośrednio w prowadzonej działalności badawczo- rozwojowej.

Wnioskodawca ponosi również wydatki na nabycie niebędącego środkami trwałymi sprzętu specjalistycznego (np. urządzenia pomiarowe, specjalistyczny sprzęt wykorzystywany w laboratorium badawczym) wykorzystywanego bezpośrednio w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej. Sprzęt ten jest wykorzystywany wyłączenie przez pracowników oddelegowanych do prac badawczo-rozwojowych, m.in. pracowników konstrukcyjnych, projektowych.

Ad. a)

Zgodnie ze stanem faktycznym, Wnioskodawca dokonuje nabycia sprzętu, który nie stanowi środków trwałych w rozumieniu art. 16a u.p.d.o.p., tym samym spełniając pierwszą przesłankę wynikającą z treści art. 18d ust. 2 pkt 2a u.p.d.o.p.

Ad. b)

W u.p.d.o.p. brak jest definicji „sprzętu specjalistycznego”, a jedynie w treści art. art. 18d ust. 2 pkt 2a u.p.d.o.p. dokonano wyliczenia przykładowych rodzajów takiego sprzętu, wymieniając naczynia i przybory laboratoryjne oraz urządzenia pomiarowe. Katalog ten pozostaje otwarty i zgodnie z poglądami przedstawicieli doktryny prawa podatkowego istotnym czynnikiem kwalifikowania danego sprzętu jako sprzętu specjalistycznego jest specyfika branży, w której są prowadzone badania (za K. Gil, A. Obońska, A. Wacławczyk, A. Walter., Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Warszawa 2019, str. 1064). Z perspektywy badań dokonywanych przez Spółkę, takimi sprzętami pozostają niewątpliwie urządzenia pomiarowe, a także sprzęt wykorzystywany w laboratorium badawczym wyłącznie przez pracowników oddelegowanych do prac badawczo-rozwojowych, m.in. pracowników konstrukcyjnych, projektowych.

Ad. c)

Sprzęt jest wykorzystywany wyłącznie do prowadzenia prac badawczo-rozwojowych przez pracowników posiadających kompetencje w zakresie jego wykorzystywania.

W rezultacie, zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, że koszty nabycia wyżej opisanego sprzętu stanowią koszty kwalifikowane ulgi na działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 18d u.p.d.o.p.

Potwierdzeniem stanowiska Wnioskodawcy mogą być także interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

  • z 23 stycznia 2020 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.508.2019.2.PC,
  • z 3 lipca 2019 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.275.2019.1.MBD.

Ad. 5

Zdaniem Wnioskodawcy, w wyżej opisanym stanie faktycznym, wydatki ponoszone przez niego na zakup ekspertyz, opinii i usług doradczych od podmiotów, które są wpisane do zintegrowanego systemu informacji o szkolnictwie wyższym i nauce POL-ON stanowią - na podstawie art. 18d ust. 2 pkt 3 u.p.d.o.p. - koszty kwalifikowane działalności badawczo- rozwojowej objęte ulgą określoną w art. 18d ust. 1 u.p.d.o.p.

Z kolei, zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 3 u.p.d.o.p., za koszty kwalifikowane uznaje się ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, świadczone lub wykonywane na podstawie umowy przez podmiot, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a także nabycie od takiej jednostki (takiego podmiotu) wyników prowadzonych przez nią (niego) badań naukowych, na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej.

Podmiotami wymienionymi w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, są:

  • uczelnie;
  • federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki;
  • instytuty naukowe PAN;
  • instytuty badawcze, działające na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2018 r. poz. 736);
  • międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • Polska Akademia Umiejętności;
  • inne podmioty prowadzące głównie działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły.

Przytoczony powyżej art. 18d ust. 2 pkt 3 u.p.d.o.p., wskazuje, że za koszty kwalifikowane należy uznać ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, nabycie wyników badań naukowych, które są świadczone lub wykonywane jednocześnie:

  • na podstawie umowy przez podmiot, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (w stanie prawnym obowiązującym od 1 października 2018 r.),
  • na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej.

Z uwagi na specyfikę działalności badawczo-rozwojowej Wnioskodawcy, koniecznym jest przeprowadzanie przez niego procedur atestacyjnych, aprobat technicznych dla produktów, badań właściwości produktów w zewnętrznych instytutach i laboratoriach. Efektem tego stanu rzeczy jest ponoszenie wydatków na różnego typu opinie i ekspertyzy.

Dodatkowo, wyżej wymienione koszty zaliczane są, zgodnie z utrwaloną linią interpretacyjną organów podatkowych, do kosztów kwalifikowanych, co potwierdzają niżej wskazane indywidualne interpretacje przepisów prawa podatkowego Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

  • z 10 stycznia 2019 r., nr 0111-KDIB1-3.4011.568.2018.1.APO,
  • z 15 czerwca 2018 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.218.2018.1.JS.

Mając na względzie powyższe uznać należy, że opisane wyżej koszty Wnioskodawcy ponoszone na rzecz podmiotów o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, w zakresie prowadzonych prac badawczo-rozwojowych spełniają definicję zawartą w art. 18d ust. 2 pkt 3 u.p.d.o.p., tzn. mogą zostać zaliczone do kosztów kwalifikowanych Wnioskodawcy oraz odliczone od podstawy opodatkowania zgodnie z art. 18d ust. 1 u.p.d.o.p.

Ad. 6.

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazane we wniosku wydatki na odpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej oraz nabycie usługi wykorzystania aparatury naukowo-badawczej stanowią koszty kwalifikowane działalności badawczo-rozwojowej objęte ulgą określoną w art. 18d ust. 1 u.p.d.o.p. na podstawie art. 18d ust. 2 pkt 4 i 4a u.p.d.o.p.

Wnioskodawca ponosi wydatki na odpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej wykorzystywanej wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej oraz nabycie usługi wykorzystania aparatury naukowo-badawczej wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej.

Pojęcie „aparatura naukowo-badawcza” nie posiada definicji legalnej w treści u.p.d.o.p., w związku z czym powinno być rozumiane w znaczeniu językowym, tj. jako aparatura służąca działalności badawczo-rozwojowej zdefiniowanej w u.p.d.o.p.

Ponadto, w świetle wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego, aparatura naukowo-badawcza, to zestawy urządzeń badawczych, pomiarowych lub laboratoryjnych o małym stopniu uniwersalności i wysokich parametrach technicznych (zazwyczaj wyższych o kilka rzędów dokładności pomiaru w stosunku do typowej aparatury stosowanej dla celów produkcyjnych lub eksploatacyjnych). Do aparatury naukowo-badawczej nie zalicza się sprzętu komputerowego i innych urządzeń niewykorzystywanych bezpośrednio do realizacji prac B+R.

W takim rozumieniu, korzystanie z aparatury naukowo-badawczej, jak i nabywanie usług wykorzystania aparatury naukowo-badawczej jest niezbędne dla możliwości badania właściwości produktów w warunkach laboratoryjnych, weryfikacji lub poprawy opracowywanych prototypów i rozwiązań technicznych. Jest ono również istotnym etapem realizacji prac rozwojowych i wpływa bezpośrednio na samą możliwość stworzenia prototypów, ich późniejsze testowanie, walidację czy też testowanie poszczególnych elementów prototypów w trakcie ich tworzenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty korzystania z aparatury naukowo-badawczej oraz koszty nabycia usług wykorzystania aparatury naukowo-badawczej, które ponoszone są w ramach prac zlecanych zewnętrznym podmiotom niepowiązanym jak np. badania jakości wody stanowią nakłady na nabycie usługi wykorzystania aparatury naukowo-badawczej wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej i stanowią tym samym koszty kwalifikowane w rozumieniu art. 18d ust. 2 pkt 4 i 4a u.p.d.o.p.

Potwierdzeniem stanowiska Wnioskodawcy może być także interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 stycznia 2020 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.496.2019.2.JKU.

Ad. 7.

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazane we wniosku wydatki na przygotowanie i złożenie wniosków patentowych oraz prawa ochronnego na wzór użytkowy (jak i jego odnowienia) w tym wydatki związane z obsługą kancelarii patentowej stanowią koszty kwalifikowane działalności badawczo-rozwojowej objęte ulgą określoną w art. 18d ust. 1 u.p.d.o.p. na podstawie art. 18d ust. 2 pkt 5 u.p.d.o.p.

Wnioskodawca ze względu na tworzenie innowacyjnych rozwiązań, posiadających unikalne cechy, efekty swoich prac obejmuje ochroną. Z tego względu ponosi wydatki na przygotowanie i złożenie wniosków patentowych oraz prawa ochronnego na wzór użytkowy (w tym jego odnowienie), a także wydatki na obsługę procesu przez kancelarię patentową.

W opinii Wnioskodawcy, wszystkie z wyżej wymienionych wydatków mieszczą się w katalogu kosztów uzyskania i utrzymania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy, prawa z rejestracji wzoru przemysłowego zawartego w treści art. 18d ust. 2 pkt 5 u.p.d.o.p.

Potwierdzeniem stanowiska Wnioskodawcy może być także interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 czerwca 2019 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.221.2019.2.APO.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj