Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.566.2020.4.SK
z 12 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z 22 grudnia 2021 r. (który wpłynął do Organu 29 grudnia 2020 r.), uzupełnionym 11 marca 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wskazanych we wniosku wydatków w związku z realizacją przez Spółkę zadań własnych gminy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2020 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wskazanych we wniosku wydatków w związku z realizacją przez Spółkę zadań własnych gminy.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 25 lutego 2021 r. Znak: 0111-KDIB3-1.4012.998.2020.2.MSO, 0111-KDIB1-2.4010.566.2020.3.SK wezwano do uzupełnienia braków formalnych wniosku, co też nastąpiło 11 marca 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Jednostka jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością: X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Podmiot może używać nazwy skróconej, która brzmi: MOSiR X Sp. z o.o. Od 22.01.2002 r Spółka jest zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym w Sądzie Rejonowym. Spółka posiada numer identyfikacji podatkowej oraz numer identyfikacji statystycznej w systemie REGON; została zarejestrowana w PFRON. Wysokość kapitału zakładowego na dzień 30.12.2019 r. wynosiła 31.324.000,00 zł i dzieli się na 31.324 udziałów o równej wartości nominalnej po 1.000,00 zł. każdy. Udziały nie są uprzywilejowane. Struktura własnościowa Spółki dotychczas nie uległa zmianie. Na dzień 31.12.2019 r. udziały były w posiadaniu Gminy Y - 31.324 szt. co stanowi 100% udziałów. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz podatku dochodowego od osób prawnych.

Uchwałą nr (…) z dnia 26 lutego 2020 r. Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników podwyższyło kapitał zakładowy o kwotę 2.400.000,00 zł to jest do kwoty 33.724.000,00 zł poprzez ustanowienia nowych, równych i niepodzielnych udziałów o wartości nominalnej 1000,00 zł każdy, które zostały objęte przez dotychczasowego wspólnika Gminę Miejską Y. - Miasto Y. w zamian za wkład pieniężny w wysokości 2.400.000,00 zł. Trwa procedura zarejestrowania przedmiotowego podwyższenia w sądzie rejestrowym.

Uchwałą nr (…) z dnia 21 października 2020 r. Nadzwyczajne zgromadzenie Wspólników podwyższyło kapitał zakładowy o kwotę 4.000.000,00 zł poprzez wniesienie wkładu pieniężnego pod warunkiem zarejestrowania podwyższenia kapitału zakładowego opisanego powyżej poprzez ustanowienie 4.000 udziałów o wartości nominalnej 1.000,00 zł każdy objętych za wkład pieniężny przez dotychczasowego wspólnika Gminę Miejską Y. - Miasto Y.

Ponadto wskazać należy, zgodnie z art. 177 § 1 i 2 ksh, 178 § 1 ksh oraz w § 11a aktu przekształcenia zakładu budżetowego Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością została w Spółce przewidziana możliwość dokonania dopłat (§ 11a 1. Uchwałą Zgromadzenia Wspólników można zobowiązać Wspólników do dopłat proporcjonalnie do ich dotychczasowych udziałów Każdorazowo wysokość dopłat nie może być wyższa niż jednokrotność wartości nominalnej udziałów przysługujących Wspólnikom. Dopłaty będą nakładane i uiszczane przez Wspólników w stosunku do ich dotychczasowych udziałów. Dopłaty mogą być zwracane Wspólnikom na podstawie uchwały podjętej jednogłośnie przez wszystkich Wspólników, bez względu na stratę wykazaną w sprawozdaniu finansowym. Nie stosuje się art. 179 § 1 Kodeksu spółek handlowych.)

Zgodnie z powyższą regulacją Gmina Miejska Y - Miasto Y dokonała następujących dopłat:

  1. z 17.04.2020 r. w wysokości 1.099.785,64 zł;
  2. z 10.07.2020 r. w wysokości 299.770,68 zł;
  3. z 31.07.2020 r. w wysokości 200.160,36 zł;
  4. z 26.08.2020 r. w wysokości 899.938,52 zł.

Razem: 2.499.655,20 zł.

Zgodnie z aktem przekształcenia zakładu budżetowego Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, Spółka może prowadzić następującą działalność gospodarczą:

  • Obróbka i usuwanie odpadów innych niż niebezpieczne (38.21.Z); Zbieranie odpadów innych niż niebezpieczne (38.11.Z); Zbieranie odpadów niebezpiecznych (38.12.Z); Działalność związana z rekultywacją i pozostała działalność usługowa związana z gospodarką odpadami (39.00.Z); Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (68.20.Z). Hotele i podobne obiekty zakwaterowania (55.1.0.Z); Działalność obiektów sportowych (93.11.Z) Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (85.51.Z). Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej (93.13.Z); Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej (96.04.Z); Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji gdzie indziej niesklasyfikowana (79.90.C); Działalność klubów sportowych (93.12.Z); Pozostała działalność związana ze sportem (93.19.Z); Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna (93.29.Z); Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego (77.21.Z); Wypożyczanie kaset wideo, płyt CD, DVD itp. (77.22.Z); Wypożyczanie i dzierżawa pozostałych artykułów użytku osobistego i domowego (77.29.Z); Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania (55.20.Z); Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne (56.10.A); Ruchome placówki gastronomiczne (56.10.B); Działalność agencji reklamowych (73.11.Z); Pośrednictwo w sprzedaży czasu i miejsca na cele reklamowe w radio i telewizji (73.12.A); Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach drukowanych (73.12.B); Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet) (73.12.C); Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w pozostałych mediach (73.12.D); Magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów (52.10.B); Pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana (82.99.Z); Leasing finansowy (64.91.Z); Pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody (36.00.Z); Odprowadzanie i oczyszczanie ścieków (37.00.Z). Przetwarzanie i unieszkodliwianie odpadów niebezpiecznych (38.22.Z); Pozostałe sprzątanie (81.29.Z); Demontaż wyrobów zużytych (38.31.Z); Odzysk surowców z materiałów segregowanych (38.32.Z); Działalność usługowa wspomagająca transport lądowy (52.21.Z); Działalność w zakresie informacji turystycznej (79.90.B), Działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną (01.61.Z); Wytwarzanie energii elektrycznej (35.11.Z); Handel energią elektryczną (35.14.Z); Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach (47.19.Z); Sprzedaż detaliczna nagrań dźwiękowych i audiowizualnych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (47.63.Z); Działalność w zakresie pozostałej telekomunikacji (61.90.Z); Działalność fotograficzna (74.20.Z); Wykonywanie fotokopii, przygotowywanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenie biura (82.19.Z); Sprzedaż detaliczna paliw do pojazdów silnikowych na stacjach paliw (PKD.47.30.Z); Zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie (PKD 68.32.Z); Działalność pomocnicza związana z utrzymaniem porządku w budynkach, (PKD 81.10.Z), Sprzątanie obiektów. (PKD.81.2); Działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni (PKD 81.30.Z).

Spółka realizuje swoje zadania na terenie miasta X na n/w. obiektach:

  1. Baza noclegowa:
    • Willa A przy ul. (…),
    • Obiekt sportowo-noclegowy przy ul. (…) (obiekty oddany w zarządzanie przez Miasto Y).
  2. Trzy Targowiska.
  3. Magazyny Komercyjne przy ul. (…).
  4. Miejskie Składowisko Odpadów Komunalnych przy ul. (…).
  5. Hale Sportowe:
    • przy ul. (…),
    • przy ul. (…) (obiekty oddany w zarządzanie przez Miasto Y).
  6. xxx ul. (…).
  7. Boiska Sportowe na (obiekty oddane w zarządzanie przez Miasto Y):
    • ul. (…),
    • ul. (…),
    • ul. (…),
    • ul. (…),
    • osiedlu (…).
  8. Ośrodek Jeździecki ul. (…).
  9. Parkingi:
    • przy ul. (…),
    • przy ul. (…),
    • przy ul. (…).
  10. Lodowisko mobilne (sezonowo).

Spółka MOSiR jest podmiotem utworzonym przez Miasto Y w celu realizacji zadań własnych Gminy. Wymaga podkreślenia, że w statucie Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji funkcjonującego jeszcze w formie zakładu budżetowego wskazano, że: „celem działalności MOSiR jest realizacja ustawowych i statutowych zadań własnych miasta w zakresie kultury fizycznej oraz dbałość o prawidłowy rozwój psychofizyczny i zdrowie jego mieszkańców. Przedmiotem działalności MOSiR jest tworzenie warunków organizacyjnych w dziedzinie rekreacji ruchowej” (§ 3 statutu - załącznik nr 1 do Uchwały Rady Miejskiej Nr (…) z dnia 9 września 1996r.). Spółka została powołana w oparciu o majątek zakładu budżetowego, jako kontynuator jego działalności, a zatem i celów. Zgodnie z Uchwałą Nr (…) Rady Miejskiej w xxxxx z dnia 14.02.2000 r. w sprawie przekształcenia Zakładu Budżetowego Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością Zakładu Budżetowego. Realizuje zatem zadanie własne gminy określone w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1991 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 994) - kultura fizyczna i turystyka, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Z tego tytułu jej podstawowym obowiązkiem jest utrzymywanie posiadanych obiektów sportowo rekreacyjnych w stanie pozwalającym na bezpieczne ich używanie przez społeczność miejską. Realizacja tych zadań odbywa się na obiektach hal sportowych, boiskach piłkarskich oraz kąpielisku leśnym. Głównymi beneficjentami tak określonej działalności są lokalne kluby, stowarzyszenia, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, Rady Dzielnic, parafie i inne podmioty nie prowadzące komercyjnej działalności gospodarczej. Uczestnikami organizowanych przez nie zajęć są dzieci przedszkolne i młodzież szkolna często z obszarów zagrożonych wykluczeniem społecznym. Wnoszone z tego tytułu opłaty są albo na niskim poziomie, bądź w ogóle nie są pobierane. Jest to wynikiem pełnego zaangażowania Spółki MOSiR w realizację wszystkich funkcji nakreślonych przez Gminę Y bez względu na ponoszone koszty a w większości przypadków poniżej ich minimalnego poziomu. Szczególnym tutaj przykładem są kluby piłkarskie, które korzystają z zarządzanych przez Spółkę obiektów w całej rozciągłości przedziałów wiekowych począwszy od szkółek dla dzieci poprzez amatorskie i zawodowe rozgrywki. Ponadto, Spółka z własnej inicjatywy angażuje się w działalność prospołeczną, której sztandarowym przykładem są znane już i oczekiwane wydarzenia w postaci Mikołaja na Sportowo i Bajkowego Dnia Dziecka. W każdej z tych imprez bierze bezpłatny udział około 3 tys. dzieci przedszkolnych. Również ogromne znaczenia mają imprezy organizowane dla emerytów, rencistów i osób starszych (w tym cykliczne wydarzenia w postaci Balu Seniora czy też ostatnio zorganizowanego Dnia Seniora).

Z prowadzeniem i utrzymaniem tak dużej liczby obiektów o charakterze sportowo-rekreacyjnym oraz organizacją imprez społecznych wiążą się ogromne koszty. Jest to szczególnie istotne w sytuacji, gdy sport staje się formą spędzania wolnego czasu nie tylko wśród młodzieży, ale i osób dorosłych. MOSiR musi wychodzić w dalszym ciągu naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców i dawać możliwość uprawiania sportu w rozmaitych formach odpowiednich do zainteresowań i możliwości rozwoju.

Informacje dotyczące powierzenia Spółce zadania własnego gminy.

Do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2019 poz. 506) należą sprawy z zakresu gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, utrzymania czystości i porządku, zieleni gminnej i zadrzewień, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Dopuszczalne formy organizacyjne wykonywania gospodarki komunalnej zostały określone w ustawie z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 712). Jedną z możliwych form prowadzenia gospodarki komunalnej przez gminę jest spółka prawa handlowego. Uchwała rady gminy o powierzeniu zdań własnych spółce komunalnej jest aktem władczym, mocą którego jednostronnie nakłada się na spółkę obowiązek realizowania zadania własnego gminy. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 712) jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego postanawiają o wyborze sposobu prowadzenia i form gospodarki komunalnej.

W uzupełnieniu wniosku w piśmie z dnia 5 marca 2021 r. Wnioskodawca wskazał:

  • Spółka chciałaby zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wszystkie wydatki związane z wykonywanymi zadaniami w zakresie utrzymania terenów zielonych realizowanych w ramach Zarządzenia Prezydenta Miasta z dnia 6 marca 2020 r. nr (…) w sprawie powierzenia spółce Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji X Sp. z o.o. zadań własnych Miasta Y z zakresu utrzymania zieleni miejskiej i zadrzewień położonych na gruntach Miasta Y zarządzanych przez Prezydenta Miasta, dla których nie ustanowiono innego zarządu, w dzielnicach wskazanych w ww. Zarządzeniu (przedmiotowe Zarządzenie, jak również będącą jego podstawą uchwałę Rady Miasta nr (…) z dnia 27 stycznia 2020 r. w sprawie wyboru sposobu i form prowadzenia gospodarki komunalnej w zakresie utrzymania zieleni miejskiej i zadrzewień). Do wydatków tych należą: wynagrodzenia, usługi obce, świadczenia na rzecz pracowników, zużycie materiałów, amortyzacja, pozostałe koszty, a dokładne ich zestawienie za okres 01-12. 2020 r. obrazuje poniższa tabelka, przy czym z uwagi na brak księgowego zamknięcia roku 2020 r. wartości tam podane mają charakter wstępny.

Koszty rodzajowe - operacyjne 01-12.2020 r.:

  1. Usługi obce 1.649.886,41 zł,
  2. Wynagrodzenia 1.091.066,69 zł,
  3. Świadczenia na rzecz pracowników 260.063,75 zł,
  4. Zużycie materiałów 147.350,05 zł,
  5. Amortyzacja 35.070,74 zł,
  6. Pozostałe koszty 2.401,94 zł.

  • Poniesione przez Spółkę wydatki zostały pokryte z własnych środków finansowych, w tym środków finansowych uzyskiwanych jako kredyt bankowy udzielony przez Bank. Wymaga podkreślenia, że powierzenie przedmiotowego zadania własnego Gminy zostało dokonane w trybie art. 2 i art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, nie zaś w trybie udzielenia zamówienia w ramach in-house przewidzianego w Ustawie prawo zamówień publicznych. Stąd Spółka nie uzyskuje przychodów z tej części działalności i nie wystawia faktur obciążających Gminę Miasto Y. Gmina dokonywała zarówno w 2020 r. jak i 2021 r. dokapitalizowania Spółki, jak również dopłat w oparciu o regulację art. 177 § 1 i 2 ksh, 178 § 1 ksh oraz art. 11a aktu przekształcenia zakładu budżetowego Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, jednakże było to związane z pokryciem straty, nie zaś z pokryciem kosztów wykonywania przedmiotowego zadania własnego gminy, chociaż niewątpliwie koszty tego zadania mają istotny wpływ na osiąganą stratę.
    W 2021 r. Gmina xxxxx dokonała dopłaty w wysokości 1.099.739,64zł na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Wspólników nr (…) z dnia 18 stycznia 2021 r.
    Stąd też zasadnym było zadanie pytania czy dopłaty mogłyby stanowić samoistne źródło finansowania przedmiotowego zadania. 
  • Spółka nie osiągnęła przychodów podatkowych z tytułu wykonywania usług związanych z zadaniami w zakresie utrzymania terenów zielonych realizowanych w ramach Zarządzenia Prezydenta Miasta z dnia 6 marca 2020 r. nr (…) w sprawie powierzenia spółce Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji X Sp. z o.o. zadań własnych Miasta Y z zakresu utrzymania zieleni miejskiej i zadrzewień położonych na gruntach Miasta Y zarządzanych przez Prezydenta Miasta, dla których nie ustanowiono innego zarządu, w dzielnicach wskazanych w ww. Zarządzeniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów (dalej: KUP) wydatków związanych z wykonywanymi zadaniami w zakresie utrzymania terenów zielonych?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 Ustawy o CIT wydatek stanowi KUP gdy spełnione zostają następujące przesłanki uznawania wydatku za KUP:

  • wydatek został poniesiony (co do zasady nie ma znaczenia faktyczne zapłacenie, ale poniesienie kosztu, czyli wystawienie faktury, ujęcie w księgach) przez Podatnika (nie przez inną osobę) - w omawianym stanie faktycznym Spółka ponosi wydatki na podstawie otrzymywanych od podwykonawców faktur zakupu oraz koszty dodatkowe, w tym np. wynagrodzenia pracowników wykonujących określone zadania. Opis szczegółowy wydatków znajduje się w opisie stanu faktycznego,
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona - Spółka ponosi wydatki płacąc za nie. Wydatki nie są zwracane przez Gminę - przekazuje ona dotacje na funkcjonowanie Spółki a nie z tytułu ponoszonych przez nią wydatków za utrzymywanie terenów zielonych;
  • jest prawidłowo udokumentowany - zakupy odbywają się na podstawie faktur zakupu wystawianych przez podwykonawców a koszty wynagrodzeń wynikają z List płac;
  • ma związek z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą - związek ten został wykazany powyżej w odniesieniu do opisu zasad funkcjonowania Spółki jako podmiotu kontrolowanego przez Gminę;
  • celem poniesienia kosztu było osiągnięcie przychodów, zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów - wydatki są ponoszone przez Spółkę i częściowo (w minimalnym zakresie) sprzedawane podmiotom trzecim. W pozostałym zakresie należy uznać, iż wydatki służą zabezpieczeniu źródeł przychodów także w przyszłości oraz wynikają z nałożonych zadań na Spółkę przez Gminę,
  • koszt nie został wymieniony w katalogu kosztów niestanowiących KUP.

Opis i argumenty powyżej wskazane przy uzasadnieniu stanowiska w zakresie podatku VAT mają tutaj także zastosowanie w zakresie rozliczania na gruncie podatku CIT ponoszonych wydatków zleconych przez Gminę Spółce (założenia, że Spółka stanowi jednostkę organizacyjną Gminy i wykonuje zadania w ramach gospodarki komunalnej)/

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm.; dalej: „ustawa CIT”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu (ewentualnie zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów), przy czym każdy wydatek poza wyraźnie wskazanym w ustawie wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania dla osiągnięcia przychodu. Przy kwalifikowaniu poniesionych wydatków trzeba brać pod uwagę ich celowość oraz potencjalną możliwość przyczynienia się wydatku do osiągnięcia przychodu, a także racjonalność wydatków, to znaczy ich adekwatność do rzeczywistych potrzeb i zakresu prowadzonej działalności oraz konieczność ich poniesienia dla osiągnięcia przychodu.

Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu. Kosztami będą zarówno koszty uzyskania przychodów pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami (pozostające w związku pośrednim) – jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, musi spełnić następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy CIT.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w stosownych przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, pomimo ich związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą zawarty został w art. 16 ust. 1 ustawy CIT. Należy jednak pamiętać, że samo wyliczenie kosztów, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, nie stwarza domniemania, że wszelkie pozostałe koszty, które nie są zamieszczone w art. 16 ustawy CIT, zostaną ex lege uznane za koszty mające wpływ na podstawę opodatkowania.

Z przedstawionego we wniosku opis stanu faktycznego wynika, że Spółka jest spółką prawa handlowego, powstałą w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka może prowadzić m.in. działalność usługową związaną z zagospodarowaniem terenów zieleni (PKD 81.30.Z). Udziałowcem Spółki jest Gmina Y posiadająca 100% udziałów. Spółka jest podmiotem utworzonym przez Miasto Y w celu realizacji zadań własnych Gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1991 r. o samorządzie gminnym. Z tego tytułu jej podstawowym obowiązkiem jest utrzymywanie posiadanych obiektów sportowo rekreacyjnych w stanie pozwalającym na bezpieczne ich używanie przez społeczność miejską.

Z opisu sprawy wynika również, że Spółka jest podmiotem utworzonym w celu realizacji zadań Gminy do których zalicza się także utrzymanie terenów zielonych. W związku z tą działalnością Spółka nie osiąga przychodów.

Spółka chciałaby zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wszystkie wydatki związane z wykonywanymi zadaniami w zakresie utrzymania terenów zielonych realizowanych w ramach Zarządzenia Prezydenta Miasta w sprawie powierzenia Spółce zadań własnych Miasta Y z zakresu utrzymania zieleni miejskiej i zadrzewień położonych na gruntach Miasta Y. Do wydatków tych należą: wynagrodzenia, usługi obce, świadczenia na rzecz pracowników, zużycie materiałów, amortyzacja, pozostałe koszty.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego, wskazać należy, że wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na realizację zadań zleconych przez Gminę w zakresie utrzymania terenów zielonych i zadrzewień położonych na terenie Miasta Y, tj. koszty wynagrodzenia, usług obcych, świadczeń na rzecz pracowników, zużycia materiałów, amortyzacji, nie zostały wymienione w negatywnym katalogu kosztów zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy CIT. Jak wskazano w opisie sprawy, powyższe wydatki mają związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością, zatem w przedmiotowej sprawie spełniona została podstawowa przesłanka zaliczenia tychże wydatków do kosztów uzyskania przychodów. W związku z przedstawionym opisem sprawy spełniony jest bowiem związek wynikający z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Co prawda poniesione przez Spółkę wydatki na utrzymanie terenów zielonych nie przyczyniają się do powstania przychodu Wnioskodawcy, są jednak ponoszone w związku z realizacją zadań własnych Gminy i w ocenie Organu wydatki te służą zachowaniu źródła przychodów. Skoro z opisu sprawy wynika, że Spółka jest podmiotem utworzonym przez Miasto Y w celu realizacji zadań własnych Gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym, to brak realizacji powierzonych zadań przez Spółkę z którymi wiąże się konieczność ponoszenia wskazanych kosztów, stawiałoby - z punktu widzenia Gminy jako jedynego udziałowca - pod znakiem zapytania sensowność pozostawania Wnioskodawcy w obrocie prawnym. Tym samym Spółka zostałaby pozbawiona źródła przychodów, które osiąga w związku z realizacją zadań własnych Gminy (innych niż wynikające z utrzymania terenów zielonych).

Reasumując, uznać należy, że przedstawione we wniosku wydatki związane z prowadzoną działalnością Spółki, którą powołano do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie utrzymania terenów zielonych i zadrzewień położonych na terenie Miasta Y, po wyłączeniu kosztów zastrzeżonych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, są kosztami uzyskania przychodów tej Spółki.

Stanowisko Wnioskodawcy należy zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj