Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.8.2021.3.AWO
z 12 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2021 r. (data wpływu 4 stycznia 2021 r.), uzupełniony w dniu 29 marca 2021 r. oraz 8 kwietnia 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 29 marca 2021 r. oraz 8 kwietnia 2021 r., o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.


We wniosku tym, po uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


W 2004 r. zaczęto budowę domu jednorodzinnego. W roku 2019 r. zamontowano w nim pompę ciepła do ogrzania budynku oraz CWU. Koszt montażu oraz pompy ciepła ... zł. W ramach programu czyste powietrze otrzymano dofinansowanie na montaż pompy ciepła w wysokości ... zł. W styczniu lub w lutym 2021 r. zostanie wydane pozwolenie na użytkowanie wyżej wskazanego budynku. Wszystkie dokumenty potrzebne do odbioru są już złożone.


W uzupełnieniu wniosku doprecyzowano natomiast, że:


  1. w małżeństwie Wnioskodawcy obowiązuje ustrój małżeńskiej wspólności majątkowej,
  2. nieruchomość (dom jednorodzinny) stanowi składnik majątku wspólnego Wnioskodawcy i jego małżonki (w odpowiedzi na ten punkt podano, że: „Nieruchomość którą zaczęliśmy budować w 2014 r., (dom jednorodzinny) stanowi składnik naszego majątku wspólnego”, powyższe nie ma jednak wpływu na zawarte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie).
  3. wybudowana nieruchomość stanowi składnik majątku wspólnego Wnioskodawcy i jego małżonki,
  4. wydatek na zakup i montaż pompy ciepła został poniesiony z naszego wspólnego majątku (wspólnych środków),
  5. forma opodatkowania uzyskiwanych dochodów/przychodów Wnioskodawcy oraz Jego małżonki w 2020 r. to dochód opodatkowany według skali podatkowej, jednolitej ˗ 19% stawki podatku,
  6. w odpowiedzi na zakres punktu 6a wezwania dotyczącego wskazania daty zakupu pompy ciepła ˗ Wnioskodawca odpowiedział: „Pompa była zakupiona wraz z montażem w 2019 r. faktury na zakup mają daty 18.11.2019 r. oraz 12.20.2019 r.”


    1. punktu 6b wezwania dotyczącego daty wystawienia faktury za zakup pompy ciepła ˗ Wnioskodawca wskazał: faktury na zakup mają daty 18.11.2019 r. oraz 12.20.2019 r.,
    2. punktu 6c wezwania dotyczącego daty zakupu usługi montażu pompy ciepła ˗ Wnioskodawca wskazał, że: „zakup usługi montażu pompy ciepła jest taki sam jak zakup pompy ciepła, tj. 18.11.2019 r. oraz 12.20.2019 r.”,
    3. punktu 6d wezwania dotyczącego daty wystawiania faktury dotyczącej montażu pompy ciepła ˗ Wnioskodawca wskazał: „data wystawienia faktur dotyczącej montażu jest taka sama jak zakup pompy ciepła, tj. 18.11.2019 r. oraz 12.20.2019 r.”,
    4. punktu 6e wezwania dotyczącego wskazania, czy faktura dotycząca montażu pompy ciepła zawiera datę wykonania tej usługi (jeśli tak, proszę podać tę datę) ˗ odpowiedź Wnioskodawcy: „Faktura nie zawiera daty montażu oraz daty wykonania usługi”.
    5. punktu 6f wezwania dotyczącego wskazania daty wykonania usługi montażu pompy ciepła ˗ odpowiedź Wnioskodawcy: „31.12.2019 r.”.


  7. w odpowiedzi na pytanie na kogo (na czyje dane) została wystawiona faktura (faktury) dotyczące zakupu i montażu pompy ciepła ˗ wskazano, że faktury zostały wystawione na Wnioskodawcę.
  8. faktury zostały wystawione przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
  9. skrót CWU oznacza ciepłą wodę użytkową,
  10. w odpowiedzi na zakres pytania dotyczący wskazania kiedy ˗ konkretnie ˗ oddano do użytkowania przedmiotową (wybudowaną) nieruchomość ˗ Wnioskodawca wskazał: „16.03.2021 r.”,
  11. w zakresie pytania, czy wskazana wyżej nieruchomość stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny rozumiany zgodnie ze wskazaniem zawartym w treści art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane: ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb 4 mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku ˗ udzielono odpowiedzi, że: „Tak budynek mieszkalny jednorodzinny rozumiany zgodnie ze wskazaniem zawartym w treści art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane”.
  12. w momencie dokonania odliczenia Wnioskodawca wspólnie z żoną będą współwłaścicielami tej nieruchomości.
  13. dofinansowanie w ramach programu „Czyste powietrze" zostało otrzymane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
  14. w odpowiedzi na pytanie dotyczące podania kiedy (w jakiej dacie) otrzymano to dofinansowanie ˗ Wnioskodawca wskazał, że: „05.06.2020 r.”,
  15. dofinansowanie w ramach tego programu otrzymano na zakup i montaż pompy ciepła.
  16. w zakresie pytania, czy poza wskazanym dofinansowaniem otrzymano jakiekolwiek inne dofinansowanie ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej ˗ Wnioskodawca podkreślił, że: „Nie poza wskazanym dofinansowaniem w ramach programu „Czyste powietrze” nie otrzymaliśmy innego dofinansowania”.
  17. beneficjentem programu jestem tylko Wnioskodawca.
  18. opisane we wniosku wydatki (związane z zakupem i montażem pompy ciepła) nie zostaną/zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
  19. opisane we wniosku wydatki (związane z zakupem i montażem pompy ciepła) nie zostaną/zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
  20. opisane we wniosku wydatki (związane z zakupem i montażem pompy ciepła nie zostały/zostaną uwzględnione przeze Wnioskodawcę oraz małżonkę w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (innych niż ulga termomodernizacyjna),
  21. opisane we wniosku wydatki (związane z zakupem i montażem pompy ciepła) nie zostały zwrócone Wnioskodawcy, ani Jego małżonce w jakiejkolwiek innej formie,
  22. odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej podlegać będzie zakup i montaż pompy ciepła.
  23. Wnioskodawca wskazał również, ze zgodnie z załącznikiem, stanowiącym wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, materiały i urządzenia podlegające odliczeniu w ramach przedmiotowej ulgi to: (11) pompa ciepła wraz z osprzętem. Powyższym odliczeniem objęte są również wydatki poniesione na następujące usługi: (10) montaż pompy ciepła,
  24. w odpowiedzi na pytanie, czy opisane we wniosku wydatki zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów ˗ Wnioskodawca wskazał, że: „Tak. Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2020 r., poz. 22). W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne ˗ przedsięwzięcia, których przedmiotem jest: a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


Czy możliwe będzie skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej na zakup i montaż pompy ciepła w zeznaniu rocznym za 2020 r., budynek ma zgłoszenie do użytkowania z datą 16 marca 2021 r.? Czy możliwe będzie odliczenie jeszcze w przyszłym roku, tzn. za rok 2021?


Przedstawiając własne stanowisko ˗ ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku ˗ Wnioskodawca wskazał: uważam, że zgodnie z art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych możliwe jest w moim przypadku skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej, bo poniesione wydatki przynależą do materiałów budowlanych/urządzeń/usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. 2018 r. poz. 2489).


Wnioskodawca podkreślił, że zgodnie z załącznikiem, stanowiącym wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, materiały i urządzenia podlegające odliczeniu w ramach przedmiotowej ulgi to: (11) pompa ciepła wraz z osprzętem; Powyższym odliczeniem objęte są również wydatki poniesione na następujące usługi: (10) montaż pompy ciepła.


Z treści zawartego wprost w złożonym wniosku stanowiska Wnioskodawcy oraz ze złożonego uzupełnienia wniosku wynika, że intencją Wnioskodawczy jest zajęcie następującego stanowiska w zakresie drugiego z zadanych pytań ˗ Wnioskodawca wskazuje, że: „przysługuje mi ono także w zeznaniu za 2021 r.”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.


W myśl powyższego przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.


Z uwagi na powyższe należy wskazać, że zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w treści art. 26h ust. 1 wymienionej ustawy, to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. ˗ Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.).


Stosownie do treści art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym ˗ należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.


Jak stanowi natomiast art. 3 pkt 6 przytoczonej wyżej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o budowie ˗ należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.


Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.


W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. (Dz. U z 2021, poz. 554) o wspieraniu termomodernizacji i remontów użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne ˗ przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:


  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.


Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489).


Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia, m.in. poniesione na:


  • pompę ciepła wraz z osprzętem (ust. 1 pkt 11 wykazu).


Powyższym odliczeniem objęte są również wydatki poniesione na następujące usługi (m.in.):


  • montaż pompy ciepła (ust. 2 pkt 10 wykazu).


Dodać również należy, że w myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53.000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.


Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 cytowanej ustawy).


Natomiast zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:


  1. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
  2. zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.


Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.


Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki ˗
art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy.


Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.


Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 powyższej ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy).


Stosownie do uprzednich ustaleń ˗ zauważyć należy, że Podatnik może skorzystać z odliczenia m. in. wtedy, gdy wynikiem realizowanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego jest:


  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku, lub
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii, lub
  3. wykonanie przyłącza technicznego, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła, w tym również
  4. zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji

– tj. przedsięwzięcia, które powodują określone zmiany w dotychczasowym użytkowaniu budynku.


Przepisy normujące ulgę termomodernizacyjną nie odwołują się w swej treści do nowo budowanego budynku jednorodzinnego. Z tego względu wydatki poniesione na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym będącym w budowie nie mogą być przez Podatników uwzględniane w ramach rzeczonej ulgi.


Przywołana wyżej ustawa ˗ Prawo budowalne ˗ „oddaniem do użytkowania” określa moment zakończenia procesu budowy i możliwości przystąpienia przez budującego do użytkowania budynku. Zatem, utożsamia ten fakt z formalnym zakończeniem danej budowy (wybudowaniem określonego budynku).


Z powyższych względów, dla celów zastosowania przedmiotowej ulgi konieczne jest powiazanie wydatku związanego z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego z budynkiem, który już istnieje – wzgląd na art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.


Odwołując się jednak wprost do dyspozycji art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy stwierdzić, że dla celów stosowania przedmiotowej ulgi wystarczające jest by budynek, którego podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem, miał status budynku mieszkalnego jednorodzinnego, zgodnego z definicją określoną w art. 3 pkt 2a ustawy ˗ Prawo budowlane (Dz.U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.), najpóźniej na dzień dokonania odliczenia.


Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że:


  • pompa ciepła była zakupiona wraz z montażem w 2019 r. Faktury na zakup mają daty 18 listopada 2019 r. oraz 12 grudnia 2019 r. Data wystawienia faktur dotyczących montażu pompy ciepła jest taka sama jak zakup pompy ciepła, tj. 18 listopada 2019 r. oraz 12 grudnia 2019 r. Faktura dotycząca montażu pompy ciepła nie zawiera daty wykonania tej usługi. Usługa montażu pompy ciepła nastąpiła dnia 31 grudnia 2019 r.,
  • przedmiotową nieruchomość oddano do użytkowania dnia 16 marca 2021 r.


Natomiast wątpliwości Wnioskodawcy budzi możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej na zakup i montaż pompy ciepła w zeznaniu za rok 2020 i za rok 2021.


Jak już uprzednio wskazano, zgodnie z treścią art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl natomiast 26h ust. 6 cytowanej ustawy odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.


W konsekwencji podatnik ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku ˗ „w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.” We wniosku wskazano, że zakupu i montażu pompy ciepła dokonano w 2019 r. Z tego względu Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia wskazanych wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej w zeznaniu za rok 2020, jak i za rok 2021, gdyż ewentualną dopuszczalność takiego odliczenia należy rozpatrywać w kontekście roku 2019 (złożenie w 2020 r. zeznania rocznego za rok 2019). Ze względu jednak na okoliczność, że oddanie do użytkowania przedmiotowej nieruchomości nastąpiło 16 marca 2021 r., uprawnienie do uwzględniania tych wydatków bezpośrednio w zeznaniu za ten rok podatkowy ˗ rok 2019 ˗ również nie przysługiwało Wnioskodawcy, gdyż w 2019 r. budynek był obiektem w budowie.


Należy zatem uznać, że Wnioskodawca nie wypełnił ˗ w zakresie przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej na zakup i montaż pompy ciepła w zeznaniu za rok 2020 i za rok 2021 ˗ przesłanek warunkujących zastosowanie omawianej ulgi.


Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie wydatków poniesionych w ramach ulgi termomodernizacyjnej należało uznać za nieprawidłowe.


Końcowo należy zauważyć, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Tym samym, jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie się różnić od zdarzenia, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na Podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi On dla siebie korzystne skutki prawne.


Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem

faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym

wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko˗Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj