Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.58.2021.2.ABU
z 14 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 stycznia 2021 r. (data wpływu 1 lutego 2021 r.), uzupełnionym pismem z 29 marca 2021 r. (data wpływu 6 kwietnia 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dotyczących realizacji projektu finansowanego z przyznanej dotacji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2021 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dotyczących realizacji projektu finansowanego z przyznanej dotacji.

Wniosek został uzupełniony pismem z 29 marca 2021 r. (data wpływu 6 kwietnia 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 17 marca 2021 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.58.2020.1.ABU.



We wniosku, uzupełnionym ww. pismem z 29 marca 2020 r. (data wpływu 6 kwietnia 2021 r.), przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Stan faktyczny – realizacja projektu z dofinansowaniem z Funduszy Unii Europejskiej. Projekt (...).

Zakres dotacji jest określony jako kwota brutto wraz z podatkiem VAT ze względu na brak możliwości odzyskania podatku VAT.

1. Roboty budowlane

Prace obejmują (kwoty brutto, koszty całkowite):

  • modernizacja systemu ciepłej wody użytkowej = (…) zł,
  • modernizacja grupy przegród „okna piwnicy”,
  • wentylacja grawitacyjna = (…)zł,
  • modernizacja przegrody strop wewnętrzny = (…)zł,
  • modernizacja przegrody 026ST,
  • wentylacja grawitacyjna = (…)zł,
  • modernizacja przegrody ściana zewnętrzna = (…)zł,
  • modernizacja przegrody D24 pełne „wentylacja grawitacyjna” = (…)zł,
  • modernizacja przegrody D23 pełne „wentylacja grawitacyjna” (…)00 zł,
  • modernizacja przegrody dach = (…)zł,
  • modernizacja przegrody ściana zewnętrzna strych = (…)zł,
  • modernizacja systemu grzewczego = (…)zł,
  • modernizacja oświetlenia części wspólnych: plafon żarówka E27/oprawa LED = (…)zł + wykonanie instalacji wraz z przewodami = (…)zł.

Szczegółowe rozbicie kosztów pracy na część kwalifikowana i niekwalifikowaną zawiera tabela na str. 45 studium wykonalności.

Czas realizacji IX 2019 - III 2021. Wartość brutto (…)zł.

2. Prace przygotowawcze

Audyt budynku przez projektem oraz niezbędna dokumentacja techniczna, przygotowawcza (dokumentacja techniczna planowanych prac i instalacji). Koszt audytu to łącznie (…)zł brutto/(…)zł netto (w zaokrągleniu). Koszty dokumentacji to (…)zł brutto/(…)zł netto w zaokrągleniu). Dla audytu koszt kwalifikowany wynosi (…)zł, a dla dokumentacji (…)zł. Po stronie kosztów niekwalifikowanych wykazano: audyt oraz dokumentację w części proporcjonalnej dla lokalu użytkowego – dokumentację w części nieobjętej uchwałą Wspólnoty (powyżej limitu wydatków określonych w uchwale jest wykazana po stronie wydatków niekwalifikowanych).

Czas realizacji I - III 2017. Wartość brutto wynosi (…)zł

3. Studium wykonalności/biznes plan

Studium wykonalności – czas realizacji I 2017 - XII 2018. Wartość brutto wynosi (…)zł.

4. Promocja projektu (tablice informacyjne i pamiątkowe)

Czas realizacji IX 2019 - III 2021. Podmiot działania Wnioskodawca. Wartość brutto projektu wynosi (…)zł.

5. Stan przyszły

Po realizacji projektu Wspólnota (…) w dalszym ciągu nie będzie płatnikiem podatku VAT, w związku z tym nie będzie mogła odzyskać podatku VAT.

Pismem z dnia 29 marca 2021 r. (data wpływu 6 kwietnia 2021r.) Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wyjaśnił co następuje:

Towary i usługi nabywane na poczet realizacji projektu nie są/nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi oraz efekty realizowanego zadania nie będą również związane ze sprzedażą opodatkowaną, ponieważ Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT czynnym.



W związku z powyższym opisem ostatecznie sfomułowano następujące pytanie:

Czy Wspólnota posiada/będzie posiadać możliwość odzyskania podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług na poczet realizowanego projektu, finansowanych z przyznanej dotacji?

Ostatecznie sformułowane stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie posiada/nie będzie posiadać możliwości odzyskania podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dotyczących realizacji projektu finansowanych z przyznanej dotacji ponieważ Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT czynnym, a towary i usługi wykorzystywane w związku z realizacją projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi oraz efekty realizacji projektu nie służą i nie będą służyć czynnościom opodatkowanym.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt dofinansowany z funduszy Unii Europejskiej. Projekt obejmuje m.in.: roboty budowlane, prace przygotowawcze oraz promocje projektu. Towary i usługi nabywane na poczet realizacji projektu nie są/nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi oraz efekty realizowanego zadania nie będą również związane ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT czynnym.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dotyczących realizacji projektu finansowanego z przyznanej dotacji.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy, wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ – jak wskazano w opisie sprawy – nabywane towary i usługi nie są i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi oraz efekty inwestycji nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji projektu finansowanego z przyznanej dotacji. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 80). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia ww. warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. Rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu finansowanym z dotacji, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu nie są/nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.



Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy także zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych.

Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Organ informuje, że niniejsza interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie sformułowanego pytania. Zatem inne kwestie przedstawione we wniosku a nieobjęte pytaniem Wnioskodawcy, nie były przedmiotem oceny.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres:

  • Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub
  • drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy),

w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj