Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.760.2020.2.DS
z 13 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2020 r. (data wpływu 31 grudnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 marca 2021 r. (data wpływu 16 marca 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 1 marca 2021 r. (doręczone dnia 12 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 grudnia 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT. Złożony wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 marca 2021 r. (data wpływu 16 marca 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 1 marca 2021 r. (doręczone dnia 12 marca 2021 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Od 2016 roku Wnioskodawca prowadzi Salę Zabaw (…), posiada kasę fiskalną. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, zobowiązania względem urzędu skarbowego i ZUS płaci regularnie. W 2018 r. Wnioskodawca podjął decyzję o wzięciu dotacji z MRPiPS i 27 lipca 2018 r. otworzył żłobek. Duża inwestycja i zapotrzebowanie pchnęły Wnioskodawcę do dalszego działania i rozwijania firmy. W 2019 r. Wnioskodawca otrzymał dotację na refundację stanowiska pracy z PUP w (…), doinwestował salę zabaw, poprzez zakup magicznego dywanu interaktywnego, dmuchanej zjeżdżalni i basenu z kulkami, które wykorzystuje na imprezach plenerowych, przy budynku Wnioskodawcy, jak również wynajmuje. Ponadto w kwietniu 2019 r., Wnioskodawca dostosował kolejne piętro budynku pod potrzeby kolejnej głupy żłobkowej a finałem inwestycji było zaciągnięcie kredytu hipotecznego pod wykup budynku w (…) przy ul. (…).


Firma Wnioskodawcy dobrze prosperowała, realizowano kolejne inwestycje: plac wokół budynku został zrekultywowany, położono kostkę brukową ok. 500 m2, posiano trawę, wykonano ogrodzenie. W budynku wymieniono stolarkę drzwiową i okienną, założono klimatyzację wykonano zmianę sposobu użytkowania parteru na lokal gastronomiczny.

W nowym roku 2020 podjęta została decyzja o termomodernizacji całego budynku oraz o uruchomieniu małego lokalu gastronomicznego: kawiarenki z lodami, goframi, tostami. Planów na imprezy plenerowe na cały 2020 rok było bardzo dużo. Zaciągnięte zobowiązania wymagały dużego wysiłku i pracy, aby udźwignąć finansowy ciężar.

Niestety nawet w najczarniejszym scenariuszu, nikt nie zakładał, że w marcu nastąpi taki kryzys. Pandemia Covid-19 nie tylko zatrzymała wszystkie plany i inwestycje Wnioskodawcy, ale przede wszystkim zamknęła miejsce opieki dla dzieci i dochodową salę zabaw.


O ile po zniesieniu obostrzeń i w sytuacji podwyższonego ryzyka żłobek ruszył, to sala zabaw nie mogła się reanimować. Płynność finansowa firmy Wnioskodawcy z dnia na dzień była coraz gorsza.


W dniu dzisiejszym też nie zapowiada się optymistycznie. Dodatkowo złożone niegdyś wnioski o dotację zostały zaakceptowane i z początkiem 2021 r. Wnioskodawca powinien ruszyć z adaptacją kolejnego piętra pod żłobek, z wyposażeniem i zatrudnieniem kolejnych 3-4 osób.


Wnioskodawca obecnie analizuje swoją kondycję finansową i to co Wnioskodawcę przytrzymuje finansowo, to to, że mimo iż nie jest odpowiedzialny za istniejącą sytuację jako podatnik od towarów i usług to nie może w całości skorzystać z odliczenia podatku VAT.


Wnioskodawca rozumie, że żłobek jest zwolniony z naliczania podatku VAT, ale swojego podstawowego PKD nie zmieniał, tylko rozszerzał. Sala rehabilitacyjna, też jest objęta VAT. Niestety przez pandemię Wnioskodawca nie może realizować zajęć z terapii sensorycznej. Dzisiejsze czasy i sytuacja zmuszają do tego, aby rozwijać sprzedaż online np. przez sklep internetowy.

Wnioskodawca rozumie zasady ogólne wynikające z ustawy o VAT z art. 86 ust. 1, niemniej jednak, w przypadku swojej działalności Wnioskodawca wykonuje czynności VAT oraz czynności zwolnione z podatku. Rozdzielenie faktur zakupowych z podatkiem VAT na żłobek a pozostałą część działalności, które reguluje art. 90 i 91, jest o tyle utrudniona, że całą swoją działalność Wnioskodawca prowadzi pod jednym adresem, w jednym budynku i jego otoczeniu i w znacznej mierze jest to związane z podwyższeniem wartości budynku oraz imprezami okolicznościowymi, oraz doposażeniem. Różne produkty, towary i usługi z naliczonym podatkiem VAT będą też różnie wykorzystywane i nie tylko np. na działalność zwolnioną z VAT, a również na opodatkowaną. Według przepisów obowiązujących podatnicy, którzy wykonują czynności opodatkowane VAT, mają, co do zasady, prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z tymi czynnościami. Nie mają natomiast prawa do odliczania podatku naliczonego od tych zakupów towarów i usług, które służą działalności zwolnionej z VAT. Brak możliwości odliczania w pełnej wysokości podatku naliczonego poskutkuje upadkiem działalności Wnioskodawcy, a co za tym idzie bankructwem, zwolnieniem pracowników i brakiem źródła utrzymania.


W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że jako przedsiębiorca będący czynnym podatnikiem podatku VAT po raz kolejny wnosi o indywidualną interpretację podatkową oraz o wydanie decyzji umożliwiającej pełne odliczenie podatku VAT od zakupionych towarów i usług. W dobie pandemii Covid-19 kiedy prowadzona przez niego Sala Zabaw (…) została zamknięta ministerialnymi obostrzeniami, Wnioskodawca przestał uzyskiwać stałe dochody z tytułu świadczonych usług i sprzedaży towarów handlowych. Jedynym źródłem dochodów były wpłaty od rodziców z tytułu drugiej działalności, jaką jest opieka nad dziećmi do lat 3, czyli żłobek. Z tych pieniędzy Wnioskodawca utrzymywał 8 pracowników, płacił za media. Niestety nie mógł odliczać pełnego VAT-u.


W tak zwanym międzyczasie, w okresie przestoju sali zabaw, podjęta została decyzja o drobnych remontach i doinwestowaniu sali zabaw oraz kawiarenki w niezbędny sprzęt. Ruszyła także planowana termomodernizacja budynku (wymiana okien, drzwi, docieplenie ścian, elewacja) to koszt rzędu 150 tyś. zł.


Wnioskodawca otrzymał zgodę z MPRiPS na utworzenie kolejnych miejsc opieki dla dzieci do 3 lat. Remont i dostosowanie pomieszczeń rozpoczną się w maju 2021 r. Dodatkowo Wnioskodawca chce uruchomić produkcję własnych lodów rzemieślniczych. Wnioskodawca czeka na „zielone światło” czyli zniesienie obostrzeń i otwiera salę zabaw i kawiarenkę oraz produkcję lodów dla potencjalnych nowych odbiorców.


Obecnie Wnioskodawcę utrzymuje Żłobek i „zastrzyki” z ministerialnej puli w związku z pandemią. Koszty zakupu towarów i usług Wnioskodawca pokrywa sam nie mogąc odliczyć VAT ponieważ sala zabaw nie działa. W skali miesiąca są to ogromne kwoty. Obecnie Wnioskodawca kupuje sprzęt do produkcji przechowywania i dystrybucji lodów (wartość to ponad 60 tyś. zł) Sprzęt zostanie wciągnięty na listę środków trwałych i będzie on amortyzowany natomiast VAT z niniejszych elementów to zdaniem Wnioskodawcy jego strata.


W normalnym czasie przed pandemicznym, sprzedaż była wyższa i VAT mógł być rozliczony. Niestety COVID pokrzyżował plany rozwoju wielu przedsiębiorcom. Wnioskodawca liczy na to, że niebawem wróci do normalności i pracy. Wnioskodawca uważa, że na dobrą, efektowną i atrakcyjną ofertę warto jest dziś inwestować i docenią to jego klienci. Rok 2020 i 2021 są zdaniem Wnioskodawcy bardzo trudnym okresem i nikt nie przewidywał takiego „czarnego scenariusza”.


Prace remontowo - budowlane, zakup sprzętu, zabawek i usług i termomodernizacja budynku ma na celu zniwelowanie kosztów w przyszłości oraz ochronę środowiska.


Są to dobra i koszty poniesione z których, poza odzyskanym podatkiem VAT, Wnioskodawca nie będzie mieć korzyści finansowych. Nie będą to elementy, które będą na siebie cyklicznie zarabiać. Elewacja, okna, drzwi, ogrodzenie, ogród to inwestycja w wizualizację i ekologię.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy poprawnie będzie, jak Wnioskodawca skorzysta z odliczania w całości VAT od towarów i usług z każdego zakupu do podstawowego i pierwotnego PKD Wnioskodawcy związanego z salą zabaw i odsprzedażą produktów, a nie jak mówi ustawa proporcjonalnie do sprzedaży opodatkowanej?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Wnioskodawca chciałby móc w całości odliczyć podatek od zakupionych towarów i usług. Jest to najgorszy czas w gospodarce i finansach. Wnioskodawca jest uczciwym przedsiębiorcą i podatnikiem mimo wielu trudności utrzymuje wszystkie etaty płaci podatki i składki ZUS. Wnioskodawca prosi o przychylność i zgodę na odliczanie w pełni podatku VAT od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z cytowanych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.


Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Wyrażoną w cytowanym wyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 90 ustawy.


Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.


Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to na mocy art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.


Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (w myśl art. 90 ust. 3 ustawy).


Art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.


W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.


Stosownie do art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących:

  1. pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;
  2. usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.


Jak stanowi art. 90 ust. 8 ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu. Przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna (art. 90 ust. 9 ustawy).


Na mocy art. 90 ust 9a ustawy, przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.


Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.


Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.


Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.


Jednocześnie, należy zwrócić uwagę, że zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy – czynności te muszą być wykonywane przez podatnika.


Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności


Działalność gospodarcza, według ust. 2 powołanego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Od 2016 roku Wnioskodawca prowadzi Salę Zabaw (…), natomiast 27 lipca 2018 r. otworzył żłobek.


W 2019 r. Wnioskodawca otrzymał dotację na refundację stanowiska pracy z PUP w (…), doinwestował salę zabaw, poprzez zakup magicznego dywanu interaktywnego, dmuchanej zjeżdżalni i basenu z kulkami, które wykorzystuje na imprezach plenerowych, przy budynku Wnioskodawcy, jak również wynajmuje. Ponadto w kwietniu 2019 r., Wnioskodawca dostosował kolejne piętro budynku pod potrzeby kolejnej głupy żłobkowej a finałem inwestycji było zaciągnięcie kredytu hipotecznego pod wykup budynku w (…) przy ul. (…). W roku 2020 podjęta została decyzja o termomodernizacji całego budynku oraz o uruchomieniu małego lokalu gastronomicznego: kawiarenki z lodami, goframi, tostami.


W związku z pandemią Wnioskodawca był zmuszony zamknąć dochodową salę zabaw i miejsce opieki nad dziećmi. Dodatkowo złożone przez Wnioskodawcę wnioski o dotację zostały zaakceptowane i z początkiem 2021 r. Wnioskodawca powinien ruszyć z adaptacją kolejnego piętra pod żłobek, z wyposażeniem i zatrudnieniem kolejnych 3-4 osób. W okresie przestoju sali zabaw, Wnioskodawca podjął decyzję o drobnych remontach i doinwestowaniu sali zabaw oraz kawiarenki w niezbędny sprzęt. Ruszyła także planowana termomodernizacja budynku (wymiana okien, drzwi, docieplenie ścian, elewacja). Remont i dostosowanie pomieszczeń żłobka rozpoczną się w maju 2021 r. Dodatkowo Wnioskodawca chce uruchomić produkcję własnych lodów rzemieślniczych.


Obecnie Wnioskodawca kupuje sprzęt do produkcji przechowywania i dystrybucji lodów. Sprzęt zostanie wciągnięty na listę środków trwałych i będzie on amortyzowany.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości skorzystania z odliczania w całości podatku VAT od zakupionych w ramach prowadzonych inwestycji towarów i usług.


W uwagi na brzmienie wskazanych powyżej przepisów należy zauważyć, że w celu dokonania odliczenia, podatnik ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.


Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (lub usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.


Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że zasadę proporcjonalnego odliczenia, o której mowa w art. 90 ust. 2 należy zastosować do tych wydatków, których nie można jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli do wydatków określanych jako „zakupy związane ze sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną”.


Należy przy tym zauważyć, że dokonując odliczenia podatku naliczonego w trakcie roku podatkowego w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością „mieszaną” odliczeniu podlega jedynie część podatku naliczonego. Odliczyć w całości można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Tak więc podstawowym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z czynnościami, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


W przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że prowadzi działalność mieszaną, wykonuje czynności opodatkowane VAT oraz czynności zwolnione z podatku. Nie ma tutaj znaczenia pod jakim kodem PKD zarejestrowana jest działalność Wnioskodawcy, gdyż przepisy ustawy o VAT umożliwiają odliczenie od podatku w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, nie uzależniają prawa do odliczenia od klasyfikacji działalności gospodarczej. Na stosowanie powyższych przepisów nie ma również wpływu sytuacja epidemiologiczna, regulacje przepisów ustawy obowiązują wszystkich podatników i nie stosuje się od tych przepisów odstępstw. W związku z powyższym wbrew temu, co twierdzi Wnioskodawca nie jest możliwe przyznanie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług, które nie będą w pełni służyły czynnościom opodatkowanym.


Podsumowując, w odniesieniu do przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług nie przewiduje odstępstw od zasad dotyczących odliczania podatku naliczonego, które zostały w niniejszej ustawie sformułowane, dlatego też w sytuacji przedstawionej we wniosku Wnioskodawca nadal zobowiązany jest stosować proporcję według zasad określonych w art. 90 i 91 ustawy o VAT.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj