Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.14.2021.2.JK
z 26 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 stycznia 2021 r. (data wpływu 20 stycznia 2021 r.) uzupełnionym pismem z 12 marca 2021 r. (data wpływu 12 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku naliczenia i odprowadzenia kwoty podatku VAT, z tytułu zakupu wyposażenia pracowni technologicznej produkcji i przetwórstwa wytworów papierniczych od podmiotu z kraju będącego członkiem Unii Europejskiej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku naliczenia i odprowadzenia kwoty podatku VAT, z tytułu zakupu wyposażenia pracowni technologicznej produkcji i przetwórstwa wytworów papierniczych od podmiotu z kraju będącego członkiem Unii Europejskiej. Przedmiotowy wniosek uzupełniono 12 marca 2021 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat (zwany dalej Wnioskodawcą) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Powiat wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT, zwolnione oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Powiat realizuje projekt „(…)” nr (…) współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej (…).

Na realizację tego projektu Powiat uzyskał pomoc finansową. Wnioskodawcą i beneficjentem projektu jest Powiat. Termin realizacji projektu od dnia 1 czerwca 2017 r. do dnia 30 listopada 2021 r.

W ramach realizacji projektu Powiat zakupi w 2021 r. następujące wyposażenie pracowni technologicznej produkcji i przetwórstwa wytworów papierniczych w Zespole Szkół (…):

  1. Urządzenie do mielenia masy papierniczej małej wydajności – 1 szt.
  2. Urządzenie do mielenia masy papierniczej dużej wydajności – 1 szt.
  3. Aparat (…) do formowania arkusików papieru – 1 szt.
  4. Zrywarka do oznaczania właściwości wytrzymałościowych wytworów papierniczych – 1 szt.
  5. Prasa do oznaczania właściwości wytrzymałościowych wytworów i przetworów papierniczych (…) – 1 szt.
  6. Aparat do oznaczania odporności wytworów i przetworów papierniczych na przepuklenie – 1 szt.
  7. Aparat do oznaczania odporności wytworów i przetworów papierniczych na przedarcie – 1 szt.

Sprzęt będzie wykorzystywany do realizacji celów statutowych – edukacyjnych (na potrzeby kształcenia uczniów w zawodzie technik papiernictwa) i nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych. Założenia projektu określają, że projekt nie będzie generował dochodów.

Na zakup wyposażenia zostanie przeprowadzone postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych.

Zakres realizacji projektu jest związany z realizacją zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego wynikających z przepisów ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (art. 4 ust. l pkt 1). Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze własnym w zakresie: m.in. edukacji publicznej.

Efekt realizowanego zadania służyć będzie do realizacji zadań publicznych tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Projekt nie będzie generować żadnego dochodu. Wydatki ponoszone na realizację zadania nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Nie planuje się także poboru jakichkolwiek opłat. Zrealizowany projekt – nie będzie przynosić dochodów z tytułu umów cywilnoprawnych, a także nie będzie stanowić w przyszłości przedmiotu obrotu gospodarczego.

Sprzęt do pracowni można kupić w Polsce oraz w krajach będących członkami Unii Europejskiej. W przypadku zakupu sprzętu z krajów będących członkami Unii Europejskiej Wykonawcy oferują sprzęt w walucie obcej np. euro. Wówczas sprzęt sprzedawany jest bez podatku VAT. Dostawcy z Polski taki sam sprzęt sprzedają z podatkiem VAT.

W piśmie z 12 marca 2021 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że Powiat nie jest zarejestrowany do transakcji wewnątrzwspólnotowych jako podatnik UE. W wyniku nabycia wyposażenie pracowni technologicznej zostanie przemieszczone z innego państwa członkowskiego na terytorium kraju – do Zespołu Szkół (…). Wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju, w tym nabywanego wyposażenia pracowni technologicznej, przekroczy w bieżącym roku podatkowym kwotę 50.000 zł. Natomiast w poprzednim roku podatkowym nie zostały przeprowadzone żadne transakcje wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W związku z przedstawionym opisem sprawy Powiat zwraca się z zapytaniem, czy w przypadku zakupu wyposażenia pracowni technologicznej produkcji i przetwórstwa wytworów papierniczych od Wykonawcy z kraju będącego członkiem Unii Europejskiej w obcej walucie Zamawiający (Powiat) musi sam naliczyć oraz odprowadzić w kraju (w Polsce) podatek VAT w stawce podstawowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, wykorzystanie w przyszłości nabytych towarów w związku z realizacją projektu należy traktować jako zadanie własne Powiatu i nie powstanie w związku z jego wykonaniem przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Czynności te są poza zakresem działalności gospodarczej.

Towary nabyte w celu realizacji projektu nie będą generowały w przyszłości dla Powiatu sprzedaży opodatkowanej.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Stosownie do interpretacji ogólnej Nr PTl.8101.3.2019 Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego w związku z realizacją zadań publicznych w zakresie edukacji publicznej oraz pomocy społecznej, nałożonych na nie odrębnymi przepisami: w odniesieniu do określonych czynności związanych z realizacją zadań w zakresie edukacji publicznej, jednostki samorządu terytorialnego nie występują w roli podatników VAT i tym samym ich wykonywanie nie podlega opodatkowaniu VAT, w szczególności, gdy wykonywanie tych czynności jest podporządkowane ścisłemu reżimowi publiczno-prawnemu.

Powiat nie spełni również definicji podatnika, o którym mowa jest w art. 9 ust. 1 w powiązaniu z art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto, należy podkreślić, że Powiat nie wykonuje jedynie czynności innych niż opodatkowanych podatkiem VAT i któremu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.

W ocenie Wnioskodawcy zakup wskazanego wyposażenia pracowni technologicznej produkcji i przetwórstwa wytworów papierniczych w Zespole Szkół (…) na terenie państwa członkowskiego nie stanowi wewnątrzwspolnotowego nabycia towarów, o którym jest mowa w art. 9 w związku z art. 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Stąd zdaniem Wnioskodawcy zakup wyżej wymienionego wyposażenia nie będzie podlegać ustawie o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez terytorium kraju, w myśl art. 2 pkt 1 ustawy, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Natomiast przez państwo członkowskie, na mocy art. 2 pkt 2 ustawy, rozumie się państwo członkowskie Unii Europejskiej.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przy czym towarami – w myśl art. 2 pkt 6 ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Powiat), jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Powiat wykonuje czynności opodatkowane podatkiem (VAT), zwolnione oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Powiat realizuje projekt „(…)” nr (…) współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej (…).

Na realizację tego projektu Powiat uzyskał pomoc finansową. Wnioskodawcą i beneficjentem projektu jest Powiat. Termin realizacji projektu od dnia 1 czerwca 2017 r. do dnia 30 listopada 2021 r.

W ramach realizacji projektu Powiat zakupi w 2021 r. następujące wyposażenie pracowni technologicznej produkcji i przetwórstwa wytworów papierniczych w Zespole Szkół (…):

  1. Urządzenie do mielenia masy papierniczej małej wydajności – 1 szt.
  2. Urządzenie do mielenia masy papierniczej dużej wydajności – 1 szt.
  3. Aparat (…) do formowania arkusików papieru – 1 szt.
  4. Zrywarka do oznaczania właściwości wytrzymałościowych wytworów papierniczych – 1 szt.
  5. Prasa do oznaczania właściwości wytrzymałościowych wytworów i przetworów papierniczych (…) – 1 szt.
  6. Aparat do oznaczania odporności wytworów i przetworów papierniczych na przepuklenie – 1 szt.
  7. Aparat do oznaczania odporności wytworów i przetworów papierniczych na przedarcie – 1 szt.

Sprzęt będzie wykorzystywany do realizacji celów statutowych – edukacyjnych (na potrzeby kształcenia uczniów w zawodzie technik papiernictwa) i nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych. Założenia projektu określają, że projekt nie będzie generował dochodów.

Zakres realizacji projektu jest związany z realizacją zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego wynikających z przepisów ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (art. 4 ust. l pkt 1). Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze własnym w zakresie: m.in. edukacji publicznej.

Efekt realizowanego zadania służyć będzie do realizacji zadań publicznych tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Sprzęt do pracowni można kupić w Polsce oraz w krajach będących członkami Unii Europejskiej. W przypadku zakupu sprzętu z krajów będących członkami Unii Europejskiej Wykonawcy oferują sprzęt w walucie obcej np. euro. Wówczas sprzęt sprzedawany jest bez podatku VAT. Dostawcy z Polski taki sam sprzęt sprzedają z podatkiem VAT.

Wnioskodawca wskazał ponadto, że Powiat nie jest zarejestrowany do transakcji wewnątrzwspólnotowych jako podatnik UE. W wyniku nabycia wyposażenie pracowni technologicznej zostanie przemieszczone z innego państwa członkowskiego na terytorium kraju – do Zespołu Szkół (…). Wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju, w tym nabywanego wyposażenia pracowni technologicznej, przekroczy w bieżącym roku podatkowym kwotę 50.000 zł. Natomiast w poprzednim roku podatkowym nie zostały przeprowadzone żadne transakcje wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy w przypadku zakupu wyposażenia pracowni technologicznej produkcji i przetwórstwa wytworów papierniczych od Wykonawcy z kraju będącego członkiem Unii Europejskiej Powiat musi sam naliczyć oraz odprowadzić w kraju podatek VAT.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Na mocy art. 9 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest:
    1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
    2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
    – z zastrzeżeniem art. 10;
  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9, nie występuje w przypadku, gdy dotyczy towarów innych niż wymienione w pkt 1 nabywanych przez:

  1. rolników ryczałtowych dla prowadzonej przez nich działalności rolniczej,
  2. podatników, którzy wykonują jedynie czynności inne niż opodatkowane podatkiem i którym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług,
  3. podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  4. osoby prawne, które nie są podatnikami

– jeżeli całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwoty 50 000 zł.

Przepis ust. 1 pkt 2 stosuje się, jeżeli całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 50 000 zł (art. 10 ust. 2 ustawy).

Art. 10 ust. 4 ustawy wskazuje, że przy ustalaniu wartości, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 2, nie wlicza się kwoty podatku od wartości dodanej należnego lub zapłaconego na terytorium państwa członkowskiego, z którego towary te są wysyłane lub transportowane. Do wartości, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie wlicza się wartości z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o których mowa w ust. 3.

Zgodnie z art. 10 ust. 5 ustawy, w przypadku gdy u podmiotów, u których zgodnie z ust. 1 pkt 2 nie występuje wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, zostaje przekroczona kwota, o której mowa w ust. 1 pkt 2, uznaje się, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma miejsce od momentu przekroczenia tej kwoty.

W myśl art. 10 ust. 6 ustawy, podatnicy oraz osoby prawne niebędące podatnikami, do których ma zastosowanie ust. 1 pkt 2, mogą wybrać opodatkowanie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przez złożenie naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o takim wyborze albo przez podanie dokonującemu dostawy towarów numeru, o którym mowa w art. 97 ust. 10.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Czynności, w zakresie których wykonywania ww. podmiotów nie uznaje się za podatników, muszą być wykonywane w celu realizacji zadań nałożonych na nie przepisami prawa, a ponadto zadań do realizacji których zostały one powołane.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy – podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Należy wskazać, że czynność wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów – co do zasady – wymaga istnienia dwóch stron transakcji: jeden podmiot nabywa towary rozpoznając u siebie wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, natomiast druga strona dostarcza te towary dokonując wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Potraktowanie danej czynności jako wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zawsze wymaga spełnienia dwóch podstawowych warunków:

  • po pierwsze podmiot z jednego państwa członkowskiego musi nabyć prawo do rozporządzania towarami jak właściciel; zatem na rzecz tego podmiotu musi być dokonana dostawa;
  • po drugie po nabyciu towary są przemieszczane na terytorium innego państwa członkowskiego niż państwo wysyłki, przy czym pozostaje bez znaczenia kto faktycznie przewozi towar i na czyje zlecenie jest to czynione, gdyż towary w wyniku dokonanej dostawy mogą być wysyłane lub transportowane przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, opodatkowaniu podlega czynność nabycia towarów. Należny z tytułu obrotu podatek rozliczany jest przez nabywcę towaru w państwie, do którego następuje dostawa towarów. Transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów towarzyszy zawsze lustrzana czynność, wykonywana przez drugą stronę transakcji, tj. dostawa towarów (co do zasady mająca charakter dostawy wewnątrzwspólnotowej).

W przedmiotowej sprawie Powiat zakupi w 2021 r. wyposażenie pracowni technologicznej produkcji i przetwórstwa wytworów papierniczych w Zespole Szkół (...), które będzie związane z realizacją zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego wynikających z przepisów ustawy o samorządzie powiatowym. Efekt realizowanego zadania służyć będzie do realizacji zadań publicznych tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W wyniku nabycia wyposażenie pracowni technologicznej zostanie przemieszczone z innego państwa członkowskiego na terytorium kraju. Wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju, w tym nabywanego wyposażenia pracowni technologicznej, przekroczy w bieżącym roku podatkowym kwotę 50.000 zł. Natomiast w poprzednim roku podatkowym nie zostały przeprowadzone żadne transakcje wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

Mechanizm opodatkowania transakcji wewnątrzwspólnotowych polega na zwolnieniu z prawem do odliczenia dostawy towarów, w wyniku której towar przemieszczany jest pomiędzy państwami członkowskimi, przy jednoczesnym zobowiązaniu nabywcy do zastosowania stawki krajowej w państwie przeznaczenia towarów. Stosowanie tej stawki ma za zadanie doprowadzić do realizacji podstawowego celu, dla którego wprowadzono szczególne zasady opodatkowania transakcji wewnątrzwspólnotowych, czyli opodatkowania towarów w kraju ich konsumpcji.

Należy podkreślić, że ww. mechanizm rozliczania podatku występuje, jeżeli nabywcą towarów jest, co do zasady, podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej tego podatnika, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem (cyt. wcześniej art. 9 ust. 2 ustawy). W przypadku osób prawnych niebędących podatnikami nabywających towary z innego niż Polska państwa członkowskiego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów wystąpi, jeżeli całkowita wartość nabywanych w ten sposób towarów przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę 50 000 zł lub osoba prawna wybierze opodatkowanie tego nabycia, zgodnie z art. 10 ust. 6 ustawy, przed przekroczeniem ww. limitu. Wskazać przy tym należy, że pojęcie osoby prawnej, o której mowa w powołanych wyżej przepisach jest pojęciem wspólnotowym i obejmuje również podmioty, o których mowa w art. 15 ust. 6 ustawy.

W świetle powyższego, jeżeli organ władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa nabywa wewnątrzwspólnotowo towary, których wartość przekracza kwotę 50 000 zł, jest on obowiązany do rozliczenia podatku należnego w Polsce z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia tych towarów.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz okoliczności sprawy należy stwierdzić, że nabycie przez Powiat wyposażenia pracowni technologicznej produkcji i przetwórstwa wytworów papierniczych w Zespole Szkół (…), w ramach działalności statutowej i realizacji zadań własnych – których wartość przekroczy kwotę 50 000 zł – będzie spełniało definicję wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy, a w związku z tym Powiat będzie zobowiązany do rozliczenia podatku należnego z tego tytułu.

Należy podkreślić, że w przedstawionej sytuacji Powiat wykonując swoje zadania statutowe, nie będzie występował w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, jednak będzie działał jako osoba prawna wymieniona w art. 9 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy. Jak zostało wskazane powyżej, pojęcie osoby prawnej zawarte w tym przepisie obejmuje również podmioty, o których mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, a w takim przypadku nie musi wystąpić przesłanka wykorzystania nabywanych towarów do działalności gospodarczej, o której mowa w art. 9 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy.

Zatem, w przypadku zakupu wyposażenia pracowni technologicznej produkcji i przetwórstwa wytworów papierniczych od Wykonawcy z kraju będącego członkiem Unii Europejskiej Wnioskodawca (Powiat) winien rozpoznać tą czynność (transakcję) jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy, a w konsekwencji będzie ona podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Dodatkowo należy wskazać, że zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy – podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

W myśl art. 97 ust. 2 ustawy – przepis ust. 1 stosuje się również do podatników w rozumieniu art. 15 innych niż wymienieni w ust. 1 i osób prawnych niebędących podatnikami w rozumieniu art. 15, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, oraz tych, którzy zamierzają skorzystać z możliwości określonej w art. 10 ust. 6.

Naczelnik urzędu skarbowego potwierdza zarejestrowanie podmiotu, o którym mowa w ust. 1-3, jako podatnika VAT UE (art. 97 ust. 9 ustawy).

Na mocy art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Stosownie do art. 103 ust. 1 ustawy, podatnicy oraz podmioty wymienione w art. 108 są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 1a-4 oraz art. 33 i art. 33b.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług nie jest natomiast zarejestrowany do transakcji wewnątrzwspólnotowych jako podatnik UE.

W związku z powyższym będzie On zobowiązany do obliczania i wpłacania podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego.

Podsumowując, w przypadku zakupu wyposażenia pracowni technologicznej produkcji i przetwórstwa wytworów papierniczych od Wykonawcy z kraju będącego członkiem Unii Europejskiej Wnioskodawca (Powiat) winien rozpoznać tą czynność (transakcję) jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy, a w konsekwencji winien sam naliczyć oraz odprowadzić w kraju (w Polsce) podatek VAT, zgodnie z art. 103 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Dodatkowo wskazać należy, że ustawą z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 1751, z późn. zm.), wprowadzono do ustawy o podatku od towarów i usług rozdział 1a dotyczący Wiążącej Informacji Stawkowej (art. 1 pkt 8 tej ustawy).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019, poz. 1751, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., zwanej dalej „ustawą nowelizującą”, przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c-12f, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3, 10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się od dnia 1 lipca 2020 r., z zastrzeżeniem ust. 3.

Na podstawie art. 42b ust. 1 w powiązaniu z art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnik może wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS), która jest wydawana w formie decyzji na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług. Wystąpienie z wnioskiem o wydanie WIS było możliwe od 1 listopada 2019 r. – przy czym WIS miał dotyczyć stanu prawnego, który zaczął obowiązywać od 1 lipca 2020 r. Zatem kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 lipca 2020 r. może być określona wyłącznie w ramach wydania Wiążącej Informacji Stawkowej określonej w art. 42a ustawy.

W myśl art. 14b § 1a Ordynacji podatkowej, w zakresie objętym wiążącymi informacjami stawkowymi, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie wydaje się interpretacji indywidualnych.

Tym samym, należy jednoznacznie stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest uprawniony do wydania interpretacji indywidualnej w zakresie określenia właściwej stawki podatku od towarów i usług dla planowanej transakcji nabycia wyposażenia pracowni technologicznej produkcji i przetwórstwa wytworów papierniczych w Zespole Szkół (...) od podmiotu z kraju będącego członkiem Unii Europejskiej.

Ponadto, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj