Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.65.2021.2.SG
z 16 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 lutego 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy e-PUAP 17 lutego 2021 r.), uzupełnionym 2 kwietnia 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca po przekształceniu w spółkę jawną będzie objęty zakresem podmiotowym ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i tym samym przepisy ww. ustawy znajdą wobec Wnioskodawcy zastosowanie na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 1a ww. ustawy od dnia przekształcenia. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 31 marca 2021 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.65.2021.1.SG, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 2 kwietnia 2021 r.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką komandytową z siedzibą w Polsce (dalej: „Wnioskodawca”). Rok obrotowy Wnioskodawcy jest zbieżny z rokiem kalendarzowym. Wspólnikami Wnioskodawcy nie są osoby fizyczne. Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2123, dalej: „Ustawa Nowelizująca”), Wnioskodawca podjął decyzję o odroczeniu zastosowania przepisów Ustawy Nowelizującej (w zakresie dotyczącym objęcia spółek komandytowych podatkiem dochodowym od osób prawnych) do 1 maja 2021 r. Tym samym, zgodnie z Ustawą Nowelizującą, Wnioskodawca stanie się podatkiem podatku dochodowego od osób prawnych od 1 maja 2021 r. Planowane jest przekształcenie Wnioskodawcy w spółkę jawną. Wnioskodawca zakłada, że przekształcenie w spółkę jawną - wpis przekształcenia przez Krajowy Rejestr Sądowy - nastąpi w trakcie trwania roku obrotowego Wnioskodawcy, jednakże stanie się to po 1 maja 2021 r., a więc już w momencie, w którym Wnioskodawca będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. W związku z planowanym przekształceniem, na dzień poprzedzający dzień przekształcenia Wnioskodawca zakłada, iż nie będą zamykane księgi rachunkowe Wnioskodawcy, zgodnie z dyspozycją art. 12 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 217, z późn. zm.). Jednocześnie, równolegle do procesu przekształcenia nie będą realizowane dodatkowe działania związane ze zmianą struktury wspólników Wnioskodawcy, tj. grono wspólników spółki, które jest obecnie - będzie niezmienne aż do rozpoczęcia procesu przekształcenia, w trakcie jej trwania i na moment jej zakończenia, tj. każdy z obecnych wspólników Wnioskodawcy stanie się wspólnikiem spółki przekształconej (spółki jawnej), a ponadto w związku z procedurą przekształcenia nie rozszerzy się grono wspólników o inne podmioty. W konsekwencji, tak jak jest to obecnie, w gronie wspólników spółki przed przekształceniem i bezpośrednio po przekształceniu nie będą wyłącznie osoby fizyczne. Wnioskodawca przed dniem wpisu przekształcenia przez Krajowy Rejestr Sądowy złoży do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę Wnioskodawcy oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego wspólnika podatnika osiągającego dochody z takiej spółki urzędzie skarbowym informację o wspólnikach takiej spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1406, z późn. zm.; dalej: „ustawa o CIT”). Informacja, o której mowa powyżej będzie również składana przez Wnioskodawcę przed rozpoczęciem każdego kolejnego roku obrotowego Wnioskodawcy.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 1 kwietnia 2021 r., Wnioskodawca wskazał, że w trakcie przekształcenia spółki komandytowej w spółkę jawną nie dojdzie do zmiany praw wspólników do udziału w zyskach spółki przekształconej (powstałej z przekształcenia).



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca po przekształceniu w spółkę jawną będzie objęty zakresem podmiotowym ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i tym samym przepisy ww. ustawy znajdą wobec Wnioskodawcy zastosowanie na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 1a ww. ustawy od dnia przekształcenia?

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca po przekształceniu w spółkę jawną nie będzie objęty zakresem podmiotowym ustawy z dnia 17 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1406, z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”) i tym samym przepisy ustawy o CIT nie znajdą wobec Wnioskodawcy zastosowania na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT od dnia przekształcenia. Ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2123, dalej: „Ustawa Nowelizująca”) do ustawy o CIT oraz do ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.) z mocą od 1 stycznia 2021 r. wprowadzone zostały zmiany, zgodnie z którymi spółki komandytowe oraz niektóre spółki jawne staną się podatnikami CIT. Spółki komandytowe i część spółek jawnych zostały zrównane pod względem ich podatkowego statusu w podatkach dochodowych ze spółkami posiadającymi osobowość prawną. Zgodnie z obecnie obowiązującym art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT przepisy tej ustawy mają również zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:

  • przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub
  • aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki.

Jak wynika z powyższego przepisu, aby spółka jawna, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, nie została objęta zakresem podmiotowym ustawy o CIT, jest zobowiązana do przedłożenia stosownej informacji do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki, przy czym informacja taka powinna być zasadniczo przedłożona przed rozpoczęciem roku obrotowego. Wskazana regulacja nie precyzuje w jaki sposób należy postępować, gdy spółka jawna powstanie w związku z przekształceniem spółki realizowanym w oparciu o regulacje prawa handlowego. W ocenie Wnioskodawcy, wskazany wymóg dotyczący złożenia informacji o wspólnikach z art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT, aby spółka jawna nie została objęta zakresem podmiotowym ustawy o CIT należy w przypadku przekształcenia spółek interpretować w oparciu o uzasadnienie celowościowe prowadzenia tych regulacji. Zgodnie z Ustawą Nowelizującą i uzasadnieniem do tej ustawy, celem wprowadzenia powyższej regulacji było zapewnienie możliwości weryfikacji składu osobowego spółki oraz możliwość weryfikacji czy wspólnicy spółek jawnych wykazują w prawidłowej wysokości przychody i koszty z udziału w zyskach takiego podmiotu. W związku z tym, z perspektywy celu wprowadzonych regulacji, za konieczne należy uznać poinformowanie właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem funkcjonowania spółki jawnej i przed rozpoczęciem każdego kolejnego roku obrotowego. Tym samym, jeśli jest możliwe złożenie przez spółkę (działająca już jako spółka jawna) informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT, wówczas spółka powinna złożyć taką informację przed nowym rokiem obrotowym lub przed otwarciem ksiąg rachunkowych (w przypadku nowopowstałych spółek jawnych). Jeśli jednak spółka jawna nie jest spółką nowopowstałą lub kontynuującą działalność, lecz powstaje w wyniku przekształcenia spółki prawa handlowego, wówczas ze względu na brak możliwości złożenia informacji przez spółkę działającą już jako spółka jawna przed rozpoczęciem funkcjonowania podmiotu w tej formie prawnej, informacja, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT, powinna zostać złożona przez spółkę przekształcaną, przy czym informacja powinna być złożona przed rozpoczęciem funkcjonowania podmiotu w formie spółki jawnej, a więc przed dniem wpisu przekształcenia do Krajowego Rejestru Sądowego. Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego Wnioskodawca zamierza dokonać przekształcenia w spółkę jawną po 1 maja 2021 r., tj. w trakcie trwania roku obrotowego spółki. W związku z planowanym przekształceniem na dzień poprzedzający dzień przekształcenia Wnioskodawca nie dokona zamknięcia ksiąg rachunkowych, zgodnie z dyspozycją art. 12 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 217, z późn. zm.). Jednocześnie, Wnioskodawca przed dniem wpisu przekształcenia przez Krajowy Rejestr Sądowy złoży do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę Wnioskodawcy oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego wspólnika podatnika osiągającego dochody z takiej spółki urzędzie skarbowym informację o wspólnikach takiej spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT. W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy, Wnioskodawca po przekształceniu w spółkę jawną nie będzie objęty zakresem podmiotowym ustawy o CIT, a tym samym przepisy ustawy o CIT nie znajdą wobec Wnioskodawcy zastosowania na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT od dnia przekształcenia.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że 1 stycznia 2021 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2123 - dalej; „ustawa zmieniająca”).

Celem regulacji jest między innymi zmniejszenie obciążeń podatkowych w podatku dochodowym dla szerokiej grupy podatników podatku dochodowego, w szczególności dla małych podatników, uproszczenie zasad rozliczania podatku dochodowego oraz uszczelnienie systemu podatkowego i eliminowanie nieuczciwej konkurencji podatkowej poprzez wyrównywanie zasad opodatkowania podatkiem dochodowym podatników będących w analogicznej sytuacji gospodarczej.

W ramach uszczelniania systemu podatkowego projekt przewiduje szczególne rozwiązania w ustawie CIT w zakresie podatkowej kwalifikacji spółki jawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Polski.

W stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2020 r. spółki jawne mające siedzibę lub zarząd na terytorium Polski były dla celów podatku dochodowego kwalifikowane jako podmioty podatkowo „transparentne”. Uzyskiwane przez te podmioty przychody oraz ponoszone koszty stanowiły bowiem przychody i koszty - będących podatnikami podatku dochodowego - wspólników takich spółek, w takiej proporcji, w jakiej wspólnicy tacy partycypowali w zyskach spółki jawnej.

Założeniem obowiązujących od 1 stycznia 2021 r. regulacji nie jest nałożenie na spółki jawne obowiązku podatkowego w podatku dochodowym poprzez generalne nadanie im statusu „podatnika podatku dochodowego”, lecz zapewnienie możliwości weryfikacji prawidłowości rozliczeń w tym podatku przez - będących podatnikami tego podatku - bezpośrednich lub pośrednich wspólników takich spółek.

Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt la ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1406, z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r., przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:

  1. przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.), lub
  2. aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników

-do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki.

Zgodnie z art. 1 ust. 5 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r., spółka jawna posiada status podatnika odpowiednio od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt la lit. a, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt la lit. b, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru.

Jednocześnie, zgodnie z art. 8 ust. 2b ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r., w przypadku uzyskania statusu podatnika przez spółkę jawną pierwszy rok podatkowy tej spółki trwa od dnia, w którym spółka uzyskała ten status, do końca przyjętego przez tę spółkę roku obrotowego.

W myśl art. 9 ust. 2e ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r., w przypadku uzyskania przez spółkę jawną statusu podatnika spółka ta jest obowiązana:

  1. zamknąć księgi rachunkowe i sporządzić sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości na dzień poprzedzający dzień uzyskania tego statusu oraz
  2. wydzielić w kapitale podstawowym zyski wypracowane w okresie, w którym spółka ta nie posiadała statusu podatnika, jeżeli zyski te nie zostały podzielone między wspólników tej spółki.

Z uwagi jednak na fakt, że wskazane powyżej przepisy wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2021 r., w art. 21 ust. 1 ustawy zmieniającej, doprecyzowano, że pierwszą informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt la lit. a ustawy zmienianej w art. 2, spółka jawna mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, składa w terminie do dnia 31 stycznia 2021 r. według stanu na dzień:

  1. 1 stycznia 2021 r. - w przypadku spółki jawnej, która rozpoczęła działalność przed dniem 1 stycznia 2021 r.;
  2. rozpoczęcia działalności - w przypadku spółki jawnej, która rozpoczęła działalność w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 stycznia 2021 r.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Wnioskodawca jeśli przed dniem wpisu przekształcenia przez Krajowy Rejestr Sądowy złoży do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę Wnioskodawcy oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego wspólnika podatnika osiągającego dochody z takiej spółki urzędzie skarbowym informację o wspólnikach takiej spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT, to Wnioskodawca po przekształceniu w spółkę jawną nie będzie objęty zakresem podmiotowym ustawy o CIT, a tym samym przepisy ustawy o CIT nie znajdą wobec Wnioskodawcy zastosowania na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT od dnia przekształcenia.

Odnosząc się do powyższej wątpliwości, w pierwszej kolejności wskazać należy, że zgodnie z art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1526, dalej: „KSH”), spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

W myśl przepisu art. 552 KSH, spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną.

Na podstawie art. 553 KSH, spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej. Wspólnicy spółki przekształcanej, uczestniczący w przekształceniu, stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej, z uwzględnieniem art. 5761. Przekształcenie spółek w rozumieniu przepisów KSH powoduje przeniesienie majątku jednej spółki działającej w określonej formie prawnej na inny podmiot, który dalszą działalność ma prowadzić jako spółka innego typu.

Przekształcenie spółki komandytowej w inną spółkę osobową (spółkę jawną), nie jest więc tożsame z jej likwidacją, lecz jest jej kontynuacją w innej formie prawnej. Zgodnie z zasadą tożsamości podmiotów biorących udział w przekształceniu, majątek spółki przekształcanej z dniem przekształcenia staje się majątkiem spółki przekształconej.

Zasady powyższej sukcesji uniwersalnej nie obejmują skutków podatkowych tzw. sukcesji podatkowej, gdyż kwestię sukcesji praw i obowiązków podatkowych, związanych z transformacjami podmiotowymi reguluje Ordynacja podatkowa.

Ogólna zasada w tym zakresie wyrażona została w art. 93a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.), zgodnie z którym osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

-wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

  1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
  2. spółki kapitałowej;

(art. 93a § 2 Ordynacji podatkowej).

Taki stan prawny pozwala jednoznacznie stwierdzić, że proces przekształcenia się spółek jest związany z sukcesją podatkową spółki przekształconej. Skutkiem takiego przekształcenia jest utrata podmiotowości prawnej, przez spółkę przekształcaną, natomiast spółka przekształcona uzyskuje podmiotowość prawną z dniem wpisu do rejestru sądowego. Sukcesja podatkowa nie obejmuje jedynie tych praw i obowiązków, które mieli wspólnicy spółki kapitałowej, a które nie funkcjonują w spółkach osobowych, w związku z czym prawa te i obowiązki nie mogą przejść po przekształceniu na spółkę osobową, której wspólnicy podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wskazać należy, iż stosownie do treści art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r., spółki jawne mające siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, których wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, celem zachowania statusu podmiotu transparentnego podatkowo, zobowiązane są złożyć przed rozpoczęciem roku obrotowego informację, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki. Zobowiązane są także do składania aktualizacji informacji w przypadku zmian w składzie ich wspólników/podatników, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia takich zmian.

Przepis ten wskazuje, że spółki jawne mające siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, których wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, chcąc zachować status podmiotu podatkowo transparentnego, informację taką zobowiązane będą składać przed każdorazowym rozpoczęciem roku obrotowego. Także w przypadku, gdy skład wspólników takiej spółki oraz posiadana przez nich wielkość praw do udziału w jej zyskach nie ulegną zmianie. W przypadku zaś zmian w składzie wspólników, spółki jawne - również te które nie składały wcześniej informacji, gdyż ich wspólnikami były wyłącznie osoby fizyczne - zobowiązane będą składać taką informację o tych zmianach (aktualizację informacji) w terminie 14 dni, licząc od dnia ich wystąpienia.

Zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy o CIT, jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.

Zgodnie zaś z art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 217, z późn. zm.), księgi rachunkowe otwiera się, z zastrzeżeniem ust. 3, na dzień zmiany formy prawnej - w ciągu 15 dni od dnia zaistnienia tych zdarzeń.

Stosownie natomiast do art. 12 ust. 2 pkt 3 ustawy o rachunkowości, księgi rachunkowe zamyka się, z zastrzeżeniem ust. 3-3d na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej - nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia zaistnienia tych zdarzeń.

Jednakże, zgodnie z art. 12 ust. 3 pkt 1 tej ustawy można nie zamykać ksiąg rachunkowych m.in. w przypadku przekształcenia spółki osobowej w inną spółkę osobową.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe rozważania oraz okoliczność, iż jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego oraz jego uzupełnienia w wyniku zmiany formy prawnej Wnioskodawcy, na moment przekształcenia zmianie nie ulegnie skład wspólników Spółki, jak również proporcje w jakich uczestniczą oni w zysku Spółki, należy stwierdzić, iż informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o CIT Wnioskodawca winien złożyć (pod rygorem uzyskania statusu podatnika CIT w razie nie dochowania ww. obowiązku) przed dniem rejestracji przekształcenia w KRS. Informację tą należy złożyć do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki. Podmiotem właściwym do złożenia ww. informacji będzie bowiem Wnioskodawca jako spółka przekształcana.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy sprowadzające się do twierdzenia, że Wnioskodawca przed dniem wpisu przekształcenia przez Krajowy Rejestr Sądowy złoży do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę Wnioskodawcy oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego wspólnika podatnika osiągającego dochody z takiej spółki urzędzie skarbowym informację o wspólnikach takiej spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT, w związku z tym, Wnioskodawca po przekształceniu w spółkę jawną nie będzie objęty zakresem podmiotowym ustawy o CIT, a tym samym przepisy ustawy o CIT nie znajdą wobec Wnioskodawcy zastosowania na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT od dnia przekształcenia należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj