Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.29.2021.1.AZ
z 19 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 stycznia 2021 r. (data wpływu 19 stycznia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • stwierdzenia, że sprzedaż przedmiotów własnych wytworzonych przez Fundację, lub przedmiotów powierzonych przez darczyńców w ramach internetowego ryneczku charytatywnego nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT,
  • stwierdzenia, że działalność Wnioskodawcy polegająca na prowadzeniu internetowego ryneczku charytatywnego, jak i późniejsze wydatkowanie środków pieniężnych uzyskanych ze sprzedaży przedmiotów wytworzonych przez dzieci i młodzież chorych na choroby nowotworowe oraz sprzedaż przedmiotów darowizn nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT,
  • braku obowiązku wystawiania nabywcom tych przedmiotów faktur VAT

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2021 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, że sprzedaż przedmiotów własnych wytworzonych przez Fundację, lub przedmiotów powierzonych przez darczyńców w ramach internetowego ryneczku charytatywnego nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdzenia, że działalność Wnioskodawcy polegająca na prowadzeniu internetowego ryneczku charytatywnego, jak i późniejsze wydatkowanie środków pieniężnych uzyskanych ze sprzedaży przedmiotów wytworzonych przez dzieci i młodzież chorych na choroby nowotworowe oraz sprzedaż przedmiotów darowizn nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, braku obowiązku wystawiania nabywcom tych przedmiotów faktur VAT.



W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja (dalej: „Wnioskodawca" lub „Fundacja”) ze względu na brak możliwości uzupełnienia wniosku z dnia 16 listopada 2020 r„ znak sprawy 0111-KDIB3-2.4012.893.2020.2.AZ, składa niniejszym ponownie ten wniosek opatrzony nadto dodatkowymi wyjaśnieniami.

Fundacja jest wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Rejestrze Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej pod nr KRS ... Fundacja jest również wpisana do rejestru Przedsiębiorców. Fundacja jest wpisana do Rejestru Stowarzyszeń oraz Rejestru Przedsiębiorców od 4 września 2017 r.

Zgodnie ze statutem Fundacji z dnia ... Fundacja działa na podstawie powszechnie obowiązującego prawa polskiego, w szczególności ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (dalej: ustawa o fundacjach oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (dalej: ustawa opp). Fundacja posiada osobowość prawną. Fundacja jest organizacją pozarządową, prowadzącą działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy opp. Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ww. ustawie na rzecz osób wskazanych w statucie.

Celem Fundacji jest:

    (...)

Stosownie do postanowień statutu, Fundacja dla realizacji celów statutowych może prowadzić działalność gospodarczą oraz odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy opp. Nieodpłatna działalność pożytku publicznego Fundacji obejmuje:

    (...).

Odpłatna działalność pożytku publicznego Fundacji obejmuje:

  1. sprzedaż w szczególności na aukcjach charytatywnych przedmiotów wytworzonych przez dzieci i młodzież chorych na choroby nowotworowe;
  2. sprzedaż w szczególności na aukcjach charytatywnych, przedmiotów darowizn;
  3. organizowanie inicjatyw o charakterze zdrowotnym, edukacyjnym i charytatywnym, w szczególności warsztatów plastycznych, zajęć sportowych oraz wyjazdów wakacyjnych dla członków rodzin dzieci i młodzieży chorych na choroby nowotworowe innych niż wskazane w § 8 ust. 5 pkt c statutu.

W chwili składania niniejszego wniosku Fundacja w rejestrze podatników VAT ma status niezarejestrowanego podatnika VAT. Z dniem 16 lipca 2020 r. Fundacja uzyskała statut OPP (organizacji pożytku publicznego) w rozumieniu ustawy opp.

Fundacja wspiera finansowo dziecięce oddziały onkologiczne i hematologiczne. Fundacja prowadzi doroczne aukcje charytatywne przedmiotów wytworzonych przez dzieci i młodzież chorych na choroby nowotworowe – pacjentów oddziałów onkologii i hematologii, z których cały dochód ze sprzedaży aukcyjnej trafia do szpitali w formie m.in. specjalistycznego sprzętu medycznego oraz umożliwia organizację wakacyjnych turnusów rehabilitacyjnych dla dzieci i ich rodziców (…..). W zakresie powyższej działalności objętej wnioskiem z dnia 28 lutego 2018 r., Fundacji została wydana w dniu 2 maja 2018 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacja indywidualna (znak: 0112-KDIL2-3.4012.100.2018.1.WB).

Zgodnie z brzmieniem ww. interpretacji, stwierdzono, że sprzedaż prac wytworzonych przez dzieci i młodzież chorych na choroby nowotworowe nie stanowi/nie będzie stanowić odpłatnej dostawy towarów, w rozumieniu art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy o VAT, konsekwentnie nie podlegają/nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług Tym samym wskazano, że działalność Fundacji polegająca na aukcyjnej sprzedaży prac dzieci i młodzieży, jak i późniejsze wydatkowanie środków pieniężnych uzyskanych ze sprzedaży przedmiotowych prac nie stanowi/nie będzie stanowić działalności gospodarczej, o której jest mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Obecnie Wnioskodawca rozważa rozszerzenie prowadzonej dotychczas aukcyjnej sprzedaży prac wytworzonych przez dzieci i młodzież chorych na choroby nowotworowe o prowadzenie w przestrzeni internetowej projektu pod nazwą „...”, który ma mieć stały charakter. Celem Ryneczku jest pozyskanie środków od darczyńców na realizację celów statutowych Fundacji. Cały dochód z Ryneczku będzie przeznaczony na rzecz pomocy i wsparcia szpitali onkologii i hematologii dziecięcej oraz na organizację turnusów rehabilitacyjnych dla dzieci i ich rodziców. W założeniu na Ryneczek będą trafiały:

  1. rzeczy wytworzone przez dzieci i młodzież chorych na choroby nowotworowe podczas warsztatów plastycznych „….” (np. obrazy). Prace te będą przekazywane Fundacji nieodpłatnie. Z przedstawicielami prawnymi dzieci będących autorami prac podpisywane będą umowy o nieodpłatnym przekazaniu praw autorskich do stworzonych prac Fundacja z tytułu nabycia prac plastycznych nie otrzymuje faktur VAT. Fundacja nie odlicza z tytułu przekazanych jej prac podatku naliczonego w rozumieniu ustawy o VAT;
  2. przedmioty darowizn, np. materiały, czy inne gadżety darowane Fundacji przez jej Fundatora - spółka X Sp. z o.o. Planowane do przekazywania Fundacji przez jej Fundatora materiały, czy gadżety to przykładowo: kalendarze biurkowe, puzle tworzone na bazie wybranych obrazów malowanych przez dzieci, piórniki dla dzieci, etui na okulary, kubki, przy czym w przyszłości lista ta może ulec rozszerzeniu.
  3. przedmioty darowizn od producentów lub innych darczyńców (osoby fizyczne bądź prawne), np. przekazanie przez producenta końcówki limitowanych kolekcji drobnych przedmiotów np. koszulek, kubki, etui.

Przedmiotem Ryneczku będą zatem przedmioty własne wytworzone przez Fundację, lub przedmioty powierzone przez darczyńców. Na Ryneczku nie będą wystawiane towary przemysłowe, będące efektem masowej produkcji. Przedmiotem akcji nie będą także towary nabywane przez Fundację. Fundacja nie będzie prowadzić działalności stricte handlowej.

Przedmioty powierzone przez darczyńców (w tym Fundatora), a następnie sprzedawane w ramach internetowego ryneczku ... charakteryzują się obiektywnie znikomą wartością ekonomiczną. Fundacja wskazuje, że kwoty przedmiotów co do zasady nie powinny przekroczyć kwoty 100 zł. Należy jednak podnieść, że kwota zadeklarowanej darowizny nie jest powiązana z wartością ekonomiczną nabywanej rzeczy. Nabywane przedmioty pełnią bowiem funkcję nagrody dla darczyńcy i wyrazu podziękowań Fundacji za darowiznę, a nie transakcji sprzedaży samej w sobie. Poniżej szerzej jeszcze o mechanizmie działania ryneczku charytatywnego.

Dodatkowo wyjaśniamy, że wartość przedmiotów powierzonych przez darczyńców (w tym Fundatora), a następnie sprzedawanych w ramach internetowego ryneczku charytatywnego, jest niewspółmiernie niska do określonej kwoty minimalnej, stwierdzić należy, że Fundacja nie posiada wiedzy na temat tej wartości jako że otrzymuje darowizny tytułem darmym. Fundacja zatem nie nabywa rzeczy które są prezentowane w ramach ryneczku charytatywnego, więc też nie posiada ich ceny nabycia.

Niemniej jednak na podstawie wartości dostępnych na różnego rodzaju platformach aukcyjnych, jak np. allegro jest możliwość ustalenia tej wartości. Kwoty te jak określono powyżej w zdecydowanej większości nie są w żadne sposób skorelowane z wartością deklarowanych kwot wpłacanych darowizn i znacznie przekraczają wartość rynkową takich rzeczy. Rynkowa wartość tychże przedmiotów nie powinna być większa niż 100 zł, lecz incydentalnie może ją przekraczać Są to rzeczy o wartości użytkowej o charakterze powszechnym, jak długopisy, koszulki, kubki, skoroszyty, kalendarze, puzle, piórniki, kredki, ołówki.

W przypadku zaś prac plastycznych dzieci będących podopiecznymi Fundacji, są to przedmioty o znaczeniu przede wszystkim sentymentalnym i artystycznym. Poszczególne przedmioty (wspomniane wyżej gadżety, obrazy, kubki itp.) będą miały określoną wartość minimalną. Do wartości przedmiotu dostępnego w ramach Ryneczku wliczona będzie kwota dostawy takiego przedmiotu do nabywcy.

Darczyńcy zainteresowani przekazaniem darowizny pieniężnej dla Fundacji będą mogli wybrać sobie („nabyć”) określony przedmiot dostępny w ofercie „...”. Nabycie takiego przedmiotu będzie stanowić wyraz podziękowań Fundacji za dokonaną przez darczyńcę darowiznę pieniężną na jej cele. Przy czym, darczyńca będzie mógł wybrać („nabyć”) przedmiot, którego wartość minimalna odpowiadać będzie kwocie wpłaty deklarowanej/dokonanej przez darczyńcę na rzecz Fundacji Przykładowo, w przypadku deklaracji przez darczyńcę wpłaty na rzecz Fundacji w wysokości 500 zł, darczyńca będzie mógł wybrać przedmiot, np. kubek dostępny w ofercie „...”, którego wartość minimalna będzie określona jako 500 zł. Innymi słowy mówiąc, kwota minimalna danego przedmiotu determinować będzie wysokość minimalnej darowizny pieniężnej na rzecz Fundacji. Przedmioty dostępne w ofercie ryneczku będą zatem posegregowane w zależności od wysokości deklarowanej przez darczyńcę kwoty darowizny na rzecz Fundacji. Każdy przedmiot będzie miał określoną wyłącznie kwotę minimalną.

Z darczyńcami zawierane będą umowy darowizny na warunkach określonych w Regulaminie, który zostanie stworzony przez Fundację i opublikowany w dedykowanej na stronie Fundacji zakładce Ryneczku charytatywnego. Przedmiotem umowy darowizny będzie przekazanie środków pieniężnych w określonej kwocie, które Fundacja zobowiązuje się przeznaczyć na realizację celów statutowych Fundacji. Całość przekazanych darowizn Fundacja przeznaczy na cele statutowe. Regulamin będzie przewidywał, że przekazane na rzecz Fundacji darowizny zostaną przeznaczone na nieodpłatną działalność statutową Fundacji. Zgodnie ze Statutem Fundacji zalicza się do niej: udzielanie pomocy materialnej i finansowej dzieciom i młodzieży chorym na choroby nowotworowe oraz ich rodzicom, finansowanie i prowadzenie inicjatyw o charakterze zdrowotnym, edukacyjnym i charytatywnym, w szczególności warsztatów plastycznych, zajęć sportowych oraz turnusów rehabilitacyjnych c dzieci i młodzieży chorych na choroby nowotworowe oraz ich rodziców.

Darowizny od darczyńców na rzecz Fundacji dokonywane będą w formie przelewów bankowych. W tytułach przelewów darczyńcy wpisywać będą np. „Darowizna …”.



W związku z powyższym opisem w zakresie podatku od towarów i usług zadano następujące pytania:

  1. Czy sprzedaż przez Fundację przedmiotów (obrazy i inne przedmioty) stworzonych przez dzieci i młodzież chorych na choroby nowotworowe oraz sprzedaż przedmiotów darowizn otrzymywanych uprzednio przez Fundację w ramach internetowego ryneczku charytatywnego prowadzonego przez Wnioskodawcę, stanowić będzie odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy o VAT?
  2. Czy działalność Wnioskodawcy polegająca na prowadzeniu internetowego ryneczku charytatywnego, jak i późniejsze wydatkowanie środków pieniężnych uzyskanych ze sprzedaży przedmiotów wytworzonych przez dzieci i młodzież chorych na choroby nowotworowe oraz sprzedaż przedmiotów darowizn stanowić będzie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT?
  3. Czy z tytułu sprzedaży przedmiotów wytworzonych przez dzieci i młodzieży chorych na choroby nowotworowe oraz sprzedaży przedmiotów darowizn w ramach internetowego ryneczku charytatywnego, Wnioskodawca ma obowiązek wystawić nabywcom tychże przedmiotów faktury?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie natomiast z art. 7 ust 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1. rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 15 ust 1 ustawy o VAT za podatnika VAT należy uznać taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu ust 2 tego artykułu Stosownie do tego przepisu: „Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych”.

Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (opp). Przepisy tej drugiej ustawy przewidują, ze działalność pożytki i publicznego może być prowadzona w trzech formach: działalność nieodpłatna, działalność odpłatna oraz działalność gospodarcza (art. 6 ustawy opp) Jednocześnie w art. 7, 8 oraz 9 tej ustawy zdefiniowane zostały pojęcia nieodpłatnej działalności pożytku publicznego (art.7), odpłatnej działalności pożytku publicznego (art. 8) oraz działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (art. 9).

Zgodnie z wolą Fundatora, którą wyraził m.in. w § 8 ust. 6 lit. a i b statutu z 26 kwietnia 2017 r. sprzedaż w szczególności na aukcjach charytatywnych przedmiotów wytworzonych przez dzieci i młodzież chorych na choroby nowotworowe oraz sprzedaż w szczególności na aukcjach charytatywnych, przedmiotów darowizn prowadzona jest w ramach odpłatnej działalność pożytku publicznego Wnioskodawcy. Przedmiotowe postanowienia statutowe w pełni korespondują z ustawowym zakresem przewidzianym dla działalności odpłatnej pożytku publicznego. W art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy opp ustawodawca wyszczególnił trzy pola odpłatnej działalności pożytku publicznego, z których jednym jest: sprzedaż przedmiotów darowizny. W tym też znaczeniu traktować należy sformułowanie „sprzedaż” użyte przez Fundatora w § 8 ust. 6 lit. a i b statutu z 26 kwietnia 2017 r.

Ten aspekt sprawy ma szczególne znaczenie, gdy weźmie się pod uwagę to, że te same pojęcia prawne mogą być odmiennie definiowane w różnych ustawach. Na przykład znaczenie „sprzedaży” użyte w art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy opp różni się znaczeniowo od „sprzedaży” zdefiniowanej w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT. Zwrot „sprzedaż” przedmiotów zawarty w art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy opp, jako jedna z form odpłatnej działalności pożytku publicznego nie może dotyczyć i nie dotyczy działalności gospodarczej w rozumieniu tej ustawy, gdyż przeczyłoby to ustawowemu założeniu o rozłączności odpłatnej działalności pożytku publicznego i działalności gospodarczej, wynikającej z art. 9 ust. 3 tejże ustawy. Przepis ten przewiduje, że: „Nie można prowadzić odpłatnej działalności pożytku publicznego i działalności gospodarczej w odniesieniu do tego samego przedmiotu działalności. Jeżeli więc „sprzedaż przedmiotów darowizny” stanowi jeden z wyraźnie wyodrębnionych przedmiotów odpłatnej działalności pożytku publicznego (art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy opp), to sprzedaż taka nie może być równocześnie przedmiotem działalności gospodarczej (art. 9 ust. 3 tejże ustawy).

Jednocześnie „sprzedaż”, w znaczeniu przyjętym w przepisach ustawy o VAT (art. 2 pkt 22). dotyczy wprost czynności opodatkowanych tym podatkiem, które co do zasady wykonywane są w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Szczegółową analizę prawną dotycząca skutków podatku od towarów i usług zdarzenia przyszłego przedstawionego w niniejszym wniosku, poprzedzić należy założeniami wstępnymi.

Niezależnie od zwrotów i sformułowań użytych w statucie, a także w ustawach ustrojowych regulujących funkcjonowanie Wnioskodawcy, skutki prawno-podatkowe w podatku VAT dotyczące konkretnych czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę ustalać należy wyłącznie na podstawie oceny prawnej faktów przedstawionych w niniejszym wniosku w kontekście przepisów ustawy o VAT (por. wyrok WSA w Warszawie z 4 marca 2008 r. III SA/Wa 2146/07, LEX nr 468665). Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku w sprawie C-291/92 stwierdził, że nie wystarczy, by daną czynności wykonał podatnik prowadzący jakąś działalność gospodarczą i ze względu na tę działalność zarejestrowany na potrzeby VAT- warunkiem sine qua non opodatkowaniu jest to, aby: (1) dana czynność zawarta była w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu i (2) wykonana została przez podmiot, który w związku z jej wykonywaniem jest podatnikiem podatku VAT. Posiadanie statusu podatnika podatku VAT nie powoduje automatycznie rozciągnięcia skutków podatkowych na całą sferę aktywności danego podmiotu. Zatem tylko tę działalność, którą można zidentyfikować i zaliczyć do zawodowej płaszczyzny jednostki, należy uznać za rodzącą obowiązki w podatku VAT.

Tak więc podatnikiem dany podmiot będzie tylko w odniesieniu do czynności opodatkowanych, które wykonał w ramach działalności gospodarczej. Wykonywanie określonych czynności –będących dostawą towarów czy też świadczeniem usług – niemające miejsca w ramach działalności gospodarczej, nie jest działaniem w charakterze podatnika, a w konsekwencji – nie podlega opodatkowaniu (por. A. Bartosiewicz, R. Kubacki, komentarz do art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, stan prawny na dzień 10 stycznia 2012 r. LEX).

Można być podatnikiem podatku VAT, ale okoliczność ta sama w sobie nie wyklucza, iż danej czynności można nie wykonywać w takim charakterze (wykonanie jej poza działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów o podatku VAT), a wówczas czynność taka nie będzie objęta podatkiem VAT. Opodatkowanie podatkiem VAT danej czynności wymaga każdorazowego ustalenia, że w odniesieniu właśnie do niej podmiot ją realizujący występował w charakterze podatnika (wyrok WSA w Warszawie z 4 marca 2008 r. III Sa/Wa 2146/07, LEX nr 468665).

Z ustawy o VAT wynika więc, że zakres opodatkowania podatkiem VAT determinowany jest przez dwa czynniki:

  1. przedmiotowy (opodatkowaniu podlega wyłącznie dostawa towarów i świadczenie usług) oraz
  2. podmiotowy (dostawa i świadczenie usług muszą być dokonane przez podatnika działającego w takim charakterze)

Istotne jest to, iż obie te przesłanki muszą być spełnione łącznie. Przepis art. 2 ust. 1 lit. a dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej stanowi bowiem, ze opodatkowaniu VAT podlega dostawa towarów na terytorium państwa członkowskiego przez podatnika działającego w takim charakterze.

Podstawową przesłanką uznania dostawy towarów za czynność opodatkowaną w VAT jest jej odpłatny charakter. W ocenie Wnioskodawcy za odpłatna dostawę towarów można uznać czynność, która charakteryzuje się tym, że pomiędzy otrzymaną zapłatą, a dostawą towarów powinien istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia. Kwoty przekazane przez świadczeniobiorcę jedynie przy okazji dostawy towarów czy też świadczenia usług, które nie są należne za świadczenie i w związku z jego wykonaniem, nie są zapłatą, nie mogą przesądzać o odpłatności danej umowy. Ponadto związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniami na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że płatność następuje za to świadczenie (zob. również wyrok NSA z 10 listopada 2010,1 FSK 1069/08, LEX nr 585265 i wskazane tam orzecznictwo ETS).

Odnosząc powyższe ogólne założenia do zdarzenia przyszłego przedstawionego na wstępie niniejszego wniosku, warunek odpłatności dostawy nie jest spełniony. Wybór i nabycie przez nabywcę za pośrednictwem internetowego ryneczku charytatywnego określonego przedmiotu wytworzonego przez dzieci i młodzież chorą na choroby nowotworowe lub wybór innego przedmiotu dostępnego w ofercie ryneczku w geście podziękowań Fundacji za dokonaną wpłatę określonej kwoty darowizny na rzecz Fundacji, nie spełnia warunku odpłatności dostawy, ponieważ zapłata dokonywana przez nabywców powyższych przedmiotów nie jest konsekwencją dostawy towarów, których wartość materialna jest znikoma. Z perspektywy nabywcy ww. przedmiotów, ich zakup jest jedynie specyficzną formą udzielenia pomocy, polegającej na przekazaniu zadeklarowanej kwoty na cele statutowe organizatora internetowego ryneczku charytatywnego, którym jest Wnioskodawca. Sam nabywany w ramach podziękowań towar ma znaczenie drugorzędne – nie ma on bowiem dla nabywcy realnej wartości ekonomicznej, a jedynie wartość emocjonalną lub symboliczną. Nabywcę ww. przedmiotów należy zatem postrzegać jako darczyńcę, zaś Wnioskodawcę jako podmiot obdarowany.

Jednocześnie podnieść należy, że nabywcy ww. przedmiotów będą mieć świadomość z racji akceptacji Regulaminu ryneczku charytatywnego, że Wnioskodawca całość pieniędzy z tytułu zakupionych przedmiotów przeznaczy na swoją działalność statutową. Przekazane przez darczyńców darowizny przeznaczone są przez Wnioskodawcę wyłącznie na udzielenie pomocy materialnej i finansowej placówkom onkologii i hematologii dziecięcej w całej Polsce, udzielanie pomocy materialnej i finansów dzieciom i młodzieży, chorym na choroby nowotworowe oraz ich rodzicom, finansowanie i prowadzenie inicjatyw o charakterze zdrowotnym, edukacyjnym i charytatywnym, w szczególności warsztatów plastycznych, zajęć sportowych oraz turnusów rehabilitacyjnych dla dzieci i młodzieży chorych na choroby nowotworowe oraz ich rodziców.

Jednym z warunków uznania danych czynności za podejmowane w ramach działalności gospodarczej podatnika VAT jest wykonywanie ich w celu zarobkowym (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT). Oczywiście cel zarobkowy, o którym mowa w art. 15 ust 2 ustawy o VAT, odnosi się do interesów ekonomicznych samego podatnika VAT, a nie innych podmiotów. Działalność Wnioskodawcy polegająca na sprzedaży przedmiotów stworzonych przez dzieci i młodzieży chorych na choroby nowotworowi (bądź przedmiotów darowizn uzyskanych wcześniej przez Fundację) w ramach ryneczku charytatywnego, jak i późniejsze wydatkowanie środków pieniężnych uzyskanych ze sprzedaży tych przedmiotów, nie ma celu uzyskania dochodu, który stanowiłby zysk ekonomiczny samego Wnioskodawcy.

Z tego też powodu nie jest spełniony podmiotowy warunek opodatkowania ww. czynności podatkiem od towarów i usług, którym jest wykonywanie wspomnianych czynności w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Podobna do przedstawionej w niniejszym wniosku ocena prawna w zakresie skutków prawnopodatkowych w podatku od towarów i usług czynności polegających na sprzedaży przedmiotów, które dla nabywcy nie stanowią ekonomicznego ekwiwalentu przekazywanych przez niego środków, a mają wartość wyłącznie emocjonalną, przedstawiona została w interpretacji indywidualnej Dyrektora Informacji Skarbowej uznał, że: „Podsumowując stwierdzić należy, że sprzedaż prac (wyrobów) wytwarzanych przez uczestników WTZ w ramach ich terapii nie stanowi odpłatnej dostawy towarów, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym wskazać należy, że sprzedaż wskazanych wyrobów nie będzie stanowiła działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Działalność warsztatu jest działalnością o charakterze niezarobkowym. Całość środków uzyskanych ze sprzedaży wyrobów została przeznaczona na integrację społeczną uczestników. Z tytułu nabycia materiałów zużytych do wytworzenia prac (wyrobów) do terapii zajęciowej Wnioskodawca me dokonuje i me dokonywał odliczenia podatku VAT. Zatem działalność prowadzona przez warsztaty me spełnia definicji działalności gospodarczej, jak jest zawarta w art. 15 ust. 2 ustawy”.

W powyższym zakresie Wnioskodawca pragnie wskazać również na stanowisko Ministra Rozwoju i Finansów, który w odpowiedzi na interpelacje posłów uznał, że: „W przypadku sprzedaży prac wytworzonych w ramach terapii zajęciowej warunek ten, jak zostało wskazane ww. odpowiedzi, nie jest spełniony. Zapłata dokonywana przez nabywcę nie jest bowiem konsekwencją dostawy towaru, tj. pracy wykonanej w ramach terapii zajęciowej przez osobę niepełnosprawną. Z perspektywy nabywcy takiej pracy, jej zakup jest jedynie specyficzną formą udzielenia pomocy polegającej na przekazaniu zadeklarowanej kwoty na cele podopiecznych WTZ Sam nabywany towar ma znaczenie drugorzędne a praca nie ma dla nabywcy realnej wartości ekonomicznej, a jedynie wartość sentymentalną lub symboliczną (analogicznie jak „cegiełki” w zamian za darowizny). Nabywcę takich prac należy zatem postrzegać, jako darczyńcę, a WTZ i osoby niepełnosprawne, jako podmiot obdarowany”, pismo Ministra Rozwoju i Finansów z 14 czerwca 2017 r. PT1.054.25.2017.ALX.344.

Podobnej oceny należy dokonać w przypadku sprzedaży w ramach ryneczku przedmiotów darowizn uzyskiwanych uprzednio przez Fundację np. od producentów. Zapłata dokonywana przez nabywcę takiego przedmiotu nie jest bowiem konsekwencją dostawy towaru. Z punktu widzenia nabywcy takiego przedmiotu, jej zakup jest jedynie formą udzielania pomocy polegającej na przekazaniu (darowaniu) zadeklarowanej kwoty na cele Fundacji i jej podopiecznych. Analogicznie jak w przypadku nabywania przedmiotów wytworzonych przez dzieci i młodzież chorych na choroby nowotworowe w ramach organizowanych przez Fundację warsztatów, nabywane przedmioty, które pochodzą od rozmaitych darczyńców nie mają dla nabywcy wartości ekonomicznej, a jedynie emocjonalną czy symboliczną.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy o VAT podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobny charakterze lub na
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

W ocenie Wnioskodawcy z tytułu dokonywanej przez niego sprzedaży przedmiotów wytworzonych przez dzieci i młodzież chorych na choroby nowotworowe oraz sprzedaż otrzymanych przez Fundację przedmiotów darowizn w ramach Ryneczku charytatywnego, Wnioskodawca nie powinien wystawiać nabywcom tychże prac faktur VAT. Opisane działanie nie stanowi bowiem odpłatnej dostawy towarów i jako czynność nieopodatkowana podatkiem od towarów i usług nie powinna być dokumentowana fakturą VAT.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – art. 15 ust. 2 ustawy.

Pojęcie działalności gospodarczej zdefiniowane zostało również w drugim akapicie art. 9 (1) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 11.12.2006, Nr 347, str. 1, z późn. zm.) zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE. W myśl tego artykułu działalnością gospodarczą jest wszelka działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów. Przepis ten stwierdza, że wykorzystywanie własności dóbr materialnych lub niematerialnych do celów zarobkowych w sposób ciągły, należy w szczególności uznać za działalność gospodarczą. W akapicie pierwszym, artykuł 9 (1) Dyrektywy 2006/112/WE, określa osobę, która może stać się podatnikiem, jako każdą osobę, która niezależnie prowadzi w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

Z powołanych przepisów wynika, że dana transakcja będzie podlegała opodatkowaniu wówczas, gdy podatnik – dokonując jej – będzie działał w takim charakterze (podatnika), to znaczy, gdy zostanie dokonana w okolicznościach pozwalających na przypisanie jej cech działalności gospodarczej, a zatem jeśli będzie miała ona charakter profesjonalny i ciągły. Posiadanie statusu podatnika podatku VAT nie powoduje automatycznie rozciągnięcia skutków podatkowych na całą sferę aktywności danego podmiotu. Zatem tylko tę działalność, którą można zidentyfikować i zaliczyć do zawodowej płaszczyzny jednostki, należy uznać za rodzącą obowiązki w podatku VAT.

Tym samym należy stwierdzić, że podatnikiem dany podmiot będzie tylko w odniesieniu do czynności podlegających opodatkowaniu, które wykonywał będzie w ramach działalności gospodarczej. Wykonywanie określonych czynności – będących dostawą towarów czy też świadczeniem usług – niemające miejsca w ramach działalności gospodarczej, nie jest działaniem w charakterze podatnika, a w konsekwencji – nie podlega opodatkowaniu.

Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że zakres opodatkowania podatkiem VAT determinowany jest przez dwa czynniki:

  • przedmiotowy – opodatkowaniu podlega wyłącznie dostawa towarów i świadczenie usług oraz
  • podmiotowy – dostawa i świadczenie usług muszą być dokonane przez podatnika działającego w takim charakterze.

Istotne jest to, że obie te przesłanki muszą być spełnione łącznie.

Należy zwrócić uwagę, że zarówno na podstawie przepisów krajowych, jak i wspólnotowych aby dana czynność podlegała VAT, musi być dokonywana przez podatnika tego podatku działającego w tym charakterze (tj. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej). Nie każde więc działanie podatnika będzie czynnością opodatkowaną VAT. Problem ten ma szczególne znaczenie w przypadku działalności fundacji.

Należy wskazać, że działalność fundacji uregulowana jest przepisami ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 1491). Stosownie do art. 1 ustawy o fundacjach, fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

W myśl art. 4 ustawy o fundacjach, fundacja działa na podstawie przepisów tej ustawy i statutu.

Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji (art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach).

Ponadto – na mocy art. 5 ust. 5 powołanej ustawy – fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów.

W świetle art. 7 ust. 1 i ust. 2 wskazanej ustawy, fundacja podlega obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Fundacja uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.

Co do zasady, na podstawie ww. przepisów, działalność fundacji można więc podzielić na działalność statutową (związaną z realizacją celów, dla których fundacja została powołana) oraz pozostałą działalność gospodarczą (która, co do zasady, ma wspomagać działalność statutową).

Odnosząc przepis art. 15 ust. 1 ustawy o VAT do przepisów ustawy o fundacjach stwierdzić należy, że fundacja prowadząca działalność gospodarczą, staje się podatnikiem VAT na takich samych zasadach, jak każdy inny przedsiębiorca.

Z kolei zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. z 2020 r. poz. 1057), ustawa reguluje zasady:

  1. prowadzenia działalności pożytku publicznego przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych, współpracy organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi oraz współpracy, o której mowa w art. 4d;
  2. uzyskiwania przez organizacje pozarządowe statusu organizacji pożytku publicznego oraz funkcjonowania organizacji pożytku publicznego.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Organizacjami pozarządowymi są niedziałające w celu osiągnięcia zysku osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4 (art. 3 ust. 2 pkt 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie).

Stosownie do art. 6 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 i 1495 oraz z 2020 r. poz. 424), i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.

Działalnością nieodpłatną pożytku publicznego jest działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które nie pobierają one wynagrodzenia (art. 7 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie).

Natomiast, działalnością odpłatną pożytku publicznego jest, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:

  1. działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które pobierają one wynagrodzenie;
  2. sprzedaż wytworzonych towarów lub świadczenie usług w zakresie:
    1. rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 426, 568 i 875), lub
    2. integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, o których mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 176) oraz ustawie z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1205, z 2019 r. poz. 2020 oraz z 2020 r. poz. 875);
  3. sprzedaż przedmiotów darowizny.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacja pozarządowa oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 4 mogą uzyskać status organizacji pożytku publicznego pod warunkiem, iż działalność o której mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 prowadzona jest nieprzerwanie przez co najmniej 2 lata.

W świetle art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

Jednocześnie wskazać w tym miejscu należy, iż zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W świetle art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38–41,
    3. usług ubezpieczeniowych – jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych; 3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
  3. (uchylony)

W myśl art. 113 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Z kolei według art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1.dokonujących dostaw:

  1. towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
  2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem: – energii elektrycznej (CN 2716 00 00), – wyrobów tytoniowych, – samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
  3. budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
  4. terenów budowlanych,
  5. nowych środków transportu,
  6. następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
    • preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
    • komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
    • urządzeń elektrycznych i nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego (PKWiU 27),
    • maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
    • hurtowych i detalicznych części do:
    • pojazdów samochodowych (PKWiU 45.3),
    • motocykli (PKWiU 45.4);

2.świadczących usługi:

  1. prawnicze,
  2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
  3. jubilerskie, ściągania długów, w tym factoringu;

3.nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.



Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca – Fundacja jest wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Rejestrze Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej. Fundacja jest również wpisana do rejestru Przedsiębiorców. Fundacja jest wpisana do Rejestru Stowarzyszeń oraz Rejestru Przedsiębiorców od 4 września 2017 r. Zgodnie ze statutem Fundacji z dnia 26 kwietnia 2017 r. Fundacja działa na podstawie powszechnie obowiązującego prawa polskiego, w szczególności ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Fundacja posiada osobowość prawną. Fundacja jest organizacją pozarządową, prowadzącą działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy opp. Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ww. ustawie na rzecz osób wskazanych w statucie.

Celem Fundacji jest:

  1. działalność na rzecz pomocy i wsparcia placówek onkologii i hematologii dziecięcej w całej Polsce;
  2. działalność na rzecz pomocy i wsparcia dzieci i młodzieży na choroby nowotworowe oraz ich rodzin,
  3. wspieranie i prowadzenie inicjatyw o charakterze zdrowotnym, edukacyjnym i charytatywnym;
  4. ochrona i promocja zdrowia;
  5. promocja i organizacja wolontariatu na rzecz dzieci i młodzieży z chorobami nowotworowymi

W chwili składania niniejszego wniosku Fundacja w rejestrze podatników VAT ma status niezarejestrowanego podatnika VAT. Z dniem 16 lipca 2020 r. Fundacja uzyskała statut OPP (organizacji pożytku publicznego) w rozumieniu ustawy opp.

Obecnie Wnioskodawca rozważa rozszerzenie prowadzonej dotychczas aukcyjnej sprzedaży prac wytworzonych przez dzieci i młodzież chorych na choroby nowotworowe o prowadzenie w przestrzeni internetowej projektu pod nazwą „...”, który ma mieć stały charakter. Celem Ryneczku jest pozyskanie środków od darczyńców na realizację celów statutowych Fundacji. Cały dochód z Ryneczku będzie przeznaczony na rzecz pomocy i wsparcia szpitali onkologii i hematologii dziecięcej oraz na organizację turnusów rehabilitacyjnych dla dzieci i ich rodziców. W założeniu na Ryneczek będą trafiały:

  1. rzeczy wytworzone przez dzieci i młodzież chorych na choroby nowotworowe podczas warsztatów plastycznych „np. obrazy). Prace te będą przekazywane Fundacji nieodpłatnie. Z przedstawicielami prawnymi dzieci będących autorami prac podpisywane będą umowy o nieodpłatnym przekazaniu praw autorskich do stworzonych prac Fundacja z tytułu nabycia prac plastycznych nie otrzymuje faktur VAT. Fundacja nie odlicza z tytułu przekazanych jej prac podatku naliczonego w rozumieniu ustawy o VAT;
  2. przedmioty darowizn, np. materiały, czy inne gadżety darowane Fundacji przez jej Fundatora - spółka X Sp. z o.o. Planowane do przekazywania Fundacji przez jej Fundatora materiały, czy gadżety to przykładowo: kalendarze biurkowe, puzle tworzone na bazie wybranych obrazów malowanych przez dzieci, piórniki dla dzieci, etui na okulary, kubki, przy czym w przyszłości lista ta może ulec rozszerzeniu.
  3. przedmioty darowizn od producentów lub innych darczyńców (osoby fizyczne bądź prawne), np. przekazanie przez producenta końcówki limitowanych kolekcji drobnych przedmiotów np. koszulek, kubki, etui.

Przedmiotem Ryneczku będą zatem przedmioty własne wytworzone przez Fundację, lub przedmioty powierzone przez darczyńców. Na Ryneczku nie będą wystawiane towary przemysłowe, będące efektem masowej produkcji. Przedmiotem akcji nie będą także towary nabywane przez Fundację. Fundacja nie będzie prowadzić działalności stricte handlowej. Poszczególne przedmioty (wspomniane wyżej gadżety, obrazy, kubki itp.) będą miały określoną wartość minimalną. Do wartości przedmiotu dostępnego w ramach Ryneczku wliczona będzie kwota dostawy takiego przedmiotu do nabywcy. Darczyńcy zainteresowani przekazaniem darowizny pieniężnej dla Fundacji będą mogli wybrać sobie („nabyć”) określony przedmiot dostępny w ofercie „...”. Nabycie takiego przedmiotu będzie stanowić wyraz podziękowań Fundacji za dokonaną przez darczyńcę darowiznę pieniężną na jej cele. Przy czym, darczyńca będzie mógł wybrać („nabyć”) przedmiot, którego wartość minimalna odpowiadać będzie kwocie wpłaty deklarowanej/dokonanej przez darczyńcę na rzecz Fundacji. Przykładowo, w przypadku deklaracji przez darczyńcę wpłaty na rzecz Fundacji w wysokości 500 zł, darczyńca będzie mógł wybrać przedmiot, np. kubek dostępny w ofercie „...”, którego wartość minimalna będzie określona jako 500 zł. Innymi słowy mówiąc, kwota minimalna danego przedmiotu determinować będzie wysokość minimalnej darowizny pieniężnej na rzecz Fundacji. Przedmioty dostępne w ofercie ryneczku będą zatem posegregowane w zależności od wysokości deklarowanej przez darczyńcę kwoty darowizny na rzecz Fundacji. Każdy przedmiot będzie miał określoną wyłącznie kwotę minimalną.

Z darczyńcami zawierane będą umowy darowizny na warunkach określonych w Regulaminie, który zostanie stworzony przez Fundację i opublikowany w dedykowanej na stronie Fundacji zakładce Ryneczku charytatywnego. Przedmiotem umowy darowizny będzie przekazanie środków pieniężnych w określonej kwocie, które Fundacja zobowiązuje się przeznaczyć na realizację celów statutowych Fundacji. Całość przekazanych darowizn Fundacja przeznaczy na cele statutowe. Regulamin będzie przewidywał, że przekazane na rzecz Fundacji darowizny zostaną przeznaczone na nieodpłatną działalność statutową Fundacji. Darowizny od darczyńców na rzecz Fundacji dokonywane będą w formie przelewów bankowych. W tytułach przelewów darczyńcy wpisywać będą np. „Darowizna …”.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy sprzedaż przez Fundację przedmiotów (obrazy i inne przedmioty) stworzonych przez dzieci i młodzież chorych na choroby nowotworowe oraz sprzedaż przedmiotów darowizn otrzymywanych uprzednio przez Fundację w ramach internetowego ryneczku charytatywnego prowadzonego przez Wnioskodawcę, stanowić będzie odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy o VAT oraz czy działalność Wnioskodawcy polegająca na prowadzeniu internetowego ryneczku charytatywnego, jak i późniejsze wydatkowanie środków pieniężnych uzyskanych ze sprzedaży przedmiotów wytworzonych przez dzieci i młodzież chorych na choroby nowotworowe oraz sprzedaż przedmiotów darowizn stanowić będzie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W tym miejscy wskazać należy, że powołane wyżej przepisy art. 5, art. 7 i art. 8 ustawy, zawierają podstawowe zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Z przepisów tych wynika przede wszystkim, że opodatkowaniu podlegają dostawa towarów oraz świadczenie usług realizowane na terytorium kraju. Ponadto dostawa towarów bądź świadczenie usług podlegają opodatkowaniu jeżeli mają charakter odpłatny. Tylko pozytywne ustalenia w powyższych aspektach upoważniają do stwierdzenia, że miała miejsce transakcja podlegająca opodatkowaniu.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia odpłatności. W języku potocznym odpłatność oznacza zapłatę, wynagrodzenie w zamian za rzecz (towar) lub zachowanie (usługę). Należy podkreślić, że pojęcie ,,odpłatna dostawa” powinno być rozumiane jako ekonomiczne korzyści dla sprzedającego.

W dorobku orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego dochodzi do dostawy towarów, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz sprzedawcy. Ponadto, aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy dostarczonym towarem a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją dostawy towaru.

Dostawa towarów jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT jeżeli następuje za wynagrodzeniem oraz, gdy pomiędzy dostawcą towaru i ich beneficjentem (odbiorcą) istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne. O opodatkowaniu podatkiem VAT czynności dostawy towarów decyduje zatem jej odpłatność.

Zatem, pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa towaru), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia (towaru) odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem (dostawą towaru), dopóty świadczenie to nie będzie dostawą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Za odpłatna dostawę towarów można uznać czynność, która charakteryzuje się tym, że pomiędzy otrzymaną zapłatą, a dostawą towarów istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia, a wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia. Kwoty przekazane przez świadczeniobiorcę jedynie przy okazji dostawy towarów czy też świadczenia usług, które nie są należne za świadczenie i w związku z jego wykonaniem, nie są zapłatą, nie mogą przesądzać o odpłatności danej umowy. Ponadto związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniami na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że płatność następuje za to świadczenie. (zob. również wyrok NSA z 10 listopada 2010, I FSK 1069/08, LEX nr 585265 i wskazane tam orzecznictwo ETS).

W przedmiotowej sprawie należy wskazać na orzeczenie ETS w sprawie R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden (wyrok z dnia 3 marca 1994 r., sprawa C-16/93). Tolmsa był ulicznym grajkiem, który prezentował swoją twórczość. Grajek ustawiał przed sobą puszkę, do której przechodnie mogli wrzucać datki. ETS, wskazując na brak bezpośredniego związku między graniem muzyki, a zapłatą oraz na dobrowolność datków, uznał, iż datki nie podlegają opodatkowaniu VAT, bowiem w tym wyroku TSUE stwierdził, że „czynność podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy”.

Odnosząc powyższe ogólne założenia do zdarzenia przyszłego przedstawionego w niniejszym wniosku, warunek odpłatności dostawy nie jest spełniony. Kwota płacona przez nabywcę przedmiotu nie jest konsekwencją dostawy towaru, tj. rzeczy wytworzonych przez dzieci i młodzież chorych na choroby nowotworowe podczas warsztatów plastycznych, przedmiotów darowizn, np. materiałów, czy innych gadżetów darowanych Fundacji przez jej Fundatora, przedmiotów darowizn od producentów lub innych darczyńców (osoby fizyczne bądź prawne), np. przekazanych przez producenta końcówek limitowanych kolekcji drobnych przedmiotów np. koszulek, kubków, etui. Co istotne przedmiotem Ryneczku nie będą wystawiane towary przemysłowe, będące efektem masowej produkcji. Przedmiotem akcji nie będą także towary nabywane przez Fundację. Fundacja nie będzie prowadzić działalności stricte handlowej. Jak wskazał Wnioskodawca, przedmioty powierzone przez darczyńców (w tym Fundatora), a następnie sprzedawane w ramach internetowego ryneczku charytatywnego charakteryzują się obiektywnie znikomą wartością ekonomiczną. Fundacja wskazuje, że kwoty przedmiotów co do zasady nie powinny przekroczyć kwoty 100 zł. Kwota zadeklarowanej darowizny nie jest powiązana z wartością ekonomiczną nabywanej rzeczy. Nabywane przedmioty pełnią bowiem funkcję nagrody dla darczyńcy i wyrazu podziękowań Fundacji za darowiznę, a nie transakcji sprzedaży samej w sobie. Zatem wybór i nabycie przez nabywcę za pośrednictwem internetowego ryneczku charytatywnego określonego przedmiotu wytworzonego przez dzieci i młodzież chorą na choroby nowotworowe lub wybór innego przedmiotu dostępnego w ofercie ryneczku w geście podziękowań Fundacji za dokonaną wpłatę określonej kwoty darowizny na rzecz Fundacji, czyli przedmiotów których wartość materialna jest znikoma, nie spełnia warunku odpłatności dostawy, ponieważ zapłata dokonywana przez nabywców powyższych przedmiotów nie jest konsekwencją dostawy towarów.

Z perspektywy nabywcy ww. przedmiotów, ich zakup jest jedynie specyficzną formą udzielenia pomocy, polegającej na przekazaniu zadeklarowanej kwoty na cele statutowe organizatora internetowego ryneczku charytatywnego, którym jest Wnioskodawca. Sam nabywany w ramach podziękowań towar ma znaczenie drugorzędne – nie ma on bowiem dla nabywcy realnej wartości ekonomicznej, a jedynie wartość emocjonalną lub symboliczną. W sprawie będącej przedmiotem wniosku, nie można uznać, że darczyńca dokonuje wpłaty darowizny w celu nabycia towaru. Darowizna nie jest przekazywana „w zamian” za przekazywany darczyńcy przedmiot. Nabywcę ww. przedmiotów należy zatem postrzegać jako darczyńcę, a Fundację i jej podopiecznych, jako podmiot obdarowany.

Ponadto istotnym jest, że nabywcy ww. przedmiotów będą mieć świadomość z racji akceptacji Regulaminu ryneczku charytatywnego, że Wnioskodawca całość pieniędzy z tytułu zakupionych przedmiotów przeznaczy na swoją działalność statutową.

Podsumowując stwierdzić należy, że sprzedaż przez Fundację przedmiotów (obrazów i innych przedmiotów) stworzonych przez dzieci i młodzież chorych na choroby nowotworowe oraz sprzedaż przedmiotów darowizn otrzymywanych uprzednio przez Fundację w ramach internetowego ryneczku charytatywnego prowadzonego przez Wnioskodawcę, nie będzie stanowić odpłatnej dostawy towarów, w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, a w konsekwencji nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się jednocześnie do definicji działalności gospodarczej (działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych) należy wskazać, że w przedmiotowej sprawie w związku z prowadzeniem internetowego ryneczku charytatywnego, Wnioskodawca podejmuje co prawda działania w celu zorganizowania pewnego przedsięwzięcia i dokonania dostaw towarów, jednak należy mieć na uwadze przede wszystkim fakt, że celem przedsięwzięcia nie jest uzyskanie obrotu ze sprzedaży tych towarów lecz pozyskanie środków od darczyńców na realizację celów statutowych Fundacji. Cały dochód z Ryneczku będzie przeznaczony na rzecz pomocy i wsparcia szpitali onkologii i hematologii dziecięcej oraz na organizację turnusów rehabilitacyjnych dla dzieci i ich rodziców. Podejmowane przez Wnioskodawcę czynności wpisują się w cel działalności społecznie użytecznej w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, na rzecz osób wskazanych w statucie.

Tym samym wskazać należy, że działalność Wnioskodawcy polegająca na prowadzeniu internetowego ryneczku charytatywnego, jak i późniejsze wydatkowanie środków pieniężnych uzyskanych ze sprzedaży przedmiotów wytworzonych przez dzieci i młodzież chorych na choroby nowotworowe oraz sprzedaż przedmiotów darowizn nie będzie stanowić działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 należało ocenić jako prawidłowe.

Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie dotyczą kwestii obowiązku wystawiania nabywcom prac faktur VAT.

Zasady dokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu regulują przepisy art. 106a-106q ustawy.

Zgodnie z art. 106a pkt 1 ustawy – przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów.

W myśl przepisu art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy – podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Stosownie do art. 106b ust. 2 ustawy – podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Zgodnie z art. 106b ust. 3 ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,
  2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

-jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Z powyższych przepisów wynika, że podatnik zwolniony podmiotowo nie ma obowiązku wystawiania faktury dla dokonanej sprzedaży. Powyższe przepisy nie pozbawiają jednak podatników zwolnionych podmiotowo, na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, prawa do wystawiania faktury dokumentującej te czynności. Wystawienie faktury w opisanych przypadkach jest, pozostawione wyborowi wykonującego czynność, za wyjątkiem sytuacji, gdy nabywca, w ustawowym terminie wystąpi z żądaniem wystawienia faktury dokumentującej czynności zwolnione od podatku.

Jednak w związku z tym, że jak rozstrzygnięto powyżej, sprzedaż przedmiotów wytworzonych przez dzieci i młodzieży chorych na choroby nowotworowe oraz sprzedaż przedmiotów darowizn w ramach internetowego ryneczku charytatywnego nie będzie wykonywana w ramach działalności gospodarczej i nie będzie stanowić czynności zdefiniowanej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, Wnioskodawca nie będzie mieć obowiązku wystawienia nabywcom prac faktur VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy również w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do sprzedaży tych towarów, które zostały wymienione w opisie zdarzenia przyszłego we wniosku o wydanie interpretacji. Interpretacja nie może bowiem odnosić się do czynności nieopisanych we wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj