Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.542.2020.2.HW
z 9 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2020 r. (data wpływu 25 listopada 2020 r.), uzupełnionym w dniu 23 lutego 2021 r. oraz pismem z dnia 23 lutego 2021 r. (data wpływu 1 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dokonywanej w trybie egzekucji sprzedaży licytacyjnej działek zabudowanych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dokonywanej w trybie egzekucji sprzedaży licytacyjnej działek zabudowanych.

Wniosek został uzupełniony w dniu 23 lutego 2021 r. o wniesienie dodatkowej opłaty oraz w dniu 1 marca 2021 r. o doprecyzowanie opisu sprawy i wskazanie przedmiotu wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest Komornikiem Sądowym przy Sądzie Rejonowym w (…) i wykonuje swoje ustawowe obowiązki od dnia (…) r. W dniu 21 grudnia 2017 r. poprzedni Komornik Sądowy prowadzący kancelarię komorniczą (…) dokonał zajęcia nieruchomości o nr KW (…) należącej do dłużnika X.

Z posiadanej wiedzy oraz zgromadzonych w toku postępowania egzekucyjnego dokumentów wynika, iż dłużnik w momencie zakupu przedmiotowej nieruchomości był czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, od dnia 3 czerwca 2020 r. nie figuruje w rejestrze podatników VAT. Nieruchomość została nabyta przez dłużnika X umową przeniesienia prawa użytkowania wieczystego działek gruntu i prawa własności budynków i urządzeń w dniu 19 lipca 2007 r.

Nieruchomość składa się z sześciu działek nr 1, 2, 3, 4 położonych: ul. (…) oraz działek nr 5 i 6 położonych: ul. (…) o łącznej pow. (…) ha będących w wieczystym użytkowaniu do dnia (…) r., które stanowią odrębną nieruchomość budynki transportu i łączności, budynki produkcyjne, silosy, zbiorniki, budynki przemysłowe i urządzenia bocznicy kolejowej, plac utwardzony, most kolejowy, ogrodzenia, taca wysłodkowa cukrowni, waga wazowo-samochodowa, utwardzenia drogi i placu pod składowisko buraków oraz składowisko polowe buraków.

Zgodnie ze sporządzonym w dniu (…) przez biegłego sądowego (…) operatem szacunkowym, która określiła wartość przedmiotu wyceny na kwotę (…) zł:

  • działka nr 2 o pow. (…) ha zabudowana jest: budynkiem biurowym (…), budynkiem wagowym (…), drugim budynkiem wagowym (…), budynkiem dyżurki (…);
  • działka nr 4 o pow. (…) ha zabudowana jest słupową stacją transformatorową,

a biegła określiła wartość szacunkową działek na kwotę (…) zł

  • działka nr 3 o pow. (…) ha w części zabudowana jest sześcioma fundamentami pod silosy nasion o powierzchni określona o wartości (…);
  • działka nr 1 o pow. (…) ha jest niezabudowana o wartości (…) zł;
  • działka nr 5 o pow. (…) ha jest niezabudowana;
  • działka nr 6 o pow. (…) ha jest zabudowana budynkiem parowozowni (wraz z dobudowanym do budynku głównego budynkiem gospodarczym) (…) i budynkiem gospodarczym (…), gdzie wartość obu działek została określona na kwotę (…) zł.

Według operatu szacunkowego oraz oględzin dokonanych przez poprzedniego komornika ustalono, iż:

  • Budynek wagi – jest to obiekt wybudowany w latach 70-tych, częściowo zmodernizowany w roku 2010. Budynek parterowy, jednokondygnacyjny, bez podpiwniczenia. Wzniesiony w technologii tradycyjnej murowanej, ściany – bloczek gazobetonowy, stolarka okienna – PCV, stolarka drzwiowa – płytowa, posadzki – betonowe. Budynek ocieplony styropianem + tynk strukturalny. Powierzchnia użytkowa budynku – (…) m2. Podczas oględzin budynku stwierdzono że, budynek od kilku lat jest nieużytkowany. Budynek wewnątrz w części jest zdewastowany. Budynek ten jest nieużytkowany – następuje samoistne niszczenie elementów budynku. Budynek wagi – jest to budynek wolnostojący parterowy, jednokondygnacyjny, bez podpiwniczenia, wybudowany w technologii tradycyjnej murowanej, ściany – bloczek gazobetonowy, stolarka okienna – PCV, stolarka drzwiowa – pcv, posadzki – betonowe. Budynek ocieplony styropianem + tynk strukturalny, elementy wykończenia zewnętrznego – płytki klinkieru. Rozpoczęta budowa w roku 2010. Przy budynkach wagowych zainstalowane wagi firmy (…). W czasie oględzin brak w budynku energii elektrycznej, wody i ogrzewania. Wewnątrz budynku nie wykonano wszystkich prac wykończeniowych. Budynek nie jest oddany do użytkowania. Powierzchnia zabudowy – (…) m2, a powierzchnia użytkowa budynku – (…) m2, gdzie powierzchnia całkowita – (…) m2. Budynek biurowy – jest to budynek wolnostojący parterowy, jednokondygnacyjny, bez podpiwniczenia, wybudowany w technologii tradycyjnej murowanej, ściany – bloczek gazobetonowy, stelaże stalowe, płyty kartonowo-gipsowych, komin murowany, sufity z płyt OSB, stolarka okienna – pcv, stolarka drzwiowa – pcv, posadzki – betonowe. Budynek ocieplony styropianem + tynk strukturalny, elementy wykończenia zewnętrznego płytki klinkieru. Dach konstrukcji drewnianej pokryty blacho-dachówką, podbitki z płyt OSB, obróbki blacharskie kompletne. Rozpoczęta budowa w roku 2010. W czasie oględzin w budynku brak energii elektrycznej, wody i ogrzewania. Wewnątrz budynku nie wykonano wszystkich prac wykończeniowych. Budynek nie jest oddany do użytkowania. Powierzchnia zabudowy – (…) m2. Powierzchnia użytkowa budynku – (…) m2. Powierzchnia całkowita – (…) m2. Podczas oględzin budynku stwierdzono że, budynek od kilku lat jest nieużytkowany. Na podstawie oględzin bez prowadzenia badań szczegółowych na podstawie oceny wizualnej, mając na uwadze wiek obiektu, jakość zastosowanych materiałów budowlanych, wykonawstwo, sposób użytkowania, dotychczasową gospodarkę remontową oraz aktualny stan budynku, stan techniczny budynku określono jako dobry. Budynek dyżurki – obiekt wybudowany w zgodnie z kartoteką budynków w roku 1958. Jest to budynek wolnostojący, parterowy, jednokondygnacyjny, bez podpiwniczenia. Wzniesiony w technologii tradycyjnej murowanej, ściany murowane z cegły brak stolarki okiennej i drzwiowej, dach jednospadowy konstrukcji drewnianej. Powierzchnia użytkowa budynku – (…) m2. Podczas oględzin budynku stwierdzono że, budynek od kilku lat jest nieużytkowany. Na podstawie oględzin bez prowadzenia badań szczegółowych na podstawie oceny wizualnej, mając na uwadze wiek obiektu, jakość zastosowanych materiałów budowlanych, wykonawstwo, sposób użytkowania, dotychczasową gospodarkę remontową oraz aktualny stan budynku, stan techniczny budynku określono jako średni. Budynek wewnątrz w części jest zdewastowany. Budynek nieużytkowany następuje – samoistne niszczenie elementów budynku. Przed przystąpieniem do użytkowania należy wykonać ekspertyzę techniczną w celu stwierdzenia, czy budynek kwalifikuje się do remontu gruntownego i modernizacji czy do rozbiórki.
  • Działka o nr geod. 3. Teren w części utwardzony płytami betonowymi, w części ogrodzony. Podczas oględzin stwierdzono że, obiekty są niedokończone. Na podstawie oględzin bez prowadzenia badań szczegółowych na podstawie oceny wizualnej, mając na uwadze wiek obiektu, jakość zastosowanych materiałów budowlanych, wykonawstwo, sposób użytkowania, dotychczasową gospodarkę remontową oraz aktualny stan obiektów określono jako średni. Roboty budowlane niedokończone, elementy istniejące niezadaszone, obiekty nieużytkowane następuje samoistne niszczenie elementów obiektów. Przed przystąpieniem do wykonania robót budowlanych należy wykonać ekspertyzę techniczną w celu stwierdzenia czy istniejące obiekty nadają się do wykonania robót budowlanych w celu zakończenia inwestycji czy do rozbiórki.
  • Działka o nr geod. 4 – jest zabudowana stacją transformatorową słupową, kształt działki regularny, teren plaski, działka nieogrodzona.

Budynek parowozowni – jest to budynek wolnostojący z dobudowanymi pomieszczeniami gospodarczymi, jednokondygnacyjny, bez podpiwniczenia. Budynek wybudowany w technologii tradycyjnej w roku 1920. Ściany murowane z cegły, dach 2-spadowy na części 1-spadowy konstrukcji drewnianej z pełnym deskowaniem pokryty papą. Obróbki blacharskie niekompletne z blachy ocynkowanej. Tynki wewnętrzne zwykłe. Stolarka okienna stalowa, okna okratowane, drzwiowa drewniana i stalowa 1 i 2 skrzydłowa. W budynku jest kanał najazdowy. Elewacja części głównej obiektu – cegła licowana. Główna część budynku z doprowadzonym torowiskiem stanowi pomieszczenie parowozowni, od strony południowej do budynku dobudowano pomieszczenia gospodarcze. Budynek dobudowany do budynku głównego z pomieszczeniami gospodarczymi, wykonany w konstrukcji tradycyjnej, ściany murowane z bloczka gazobetonowego, ta część nie posiada pokrycia zewnętrznego ścian. Powierzchnia użytkowa całego budynku – (…) m2. Budynek gospodarczy – usytuowany od strony północnej budynku parowozowni, budynek wzniesiony w latach 80-tych, technologia tradycyjna murowana – cegła pełna, konstrukcja dachu – stalowa, kryty blachą falistą; elewacja – cegła licowana. Powierzchnia użytkowa budynku – (…) m2.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 23 lutego 2021 r. Zainteresowany udzielił odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Pytanie: Czy z tytułu nabycia lub wytworzenia nieruchomości będącej przedmiotem zapytania, tj. działek zabudowanych oraz niezabudowanych, przysługiwało dłużnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
    Odpowiedź:
    Z tytułu nabycia lub wytworzenia nieruchomości będącej przedmiotem zapytania, tj. działek zabudowanych oraz niezabudowanych nie przysługiwało dłużnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

  2. Pytanie: Czy nieruchomość będąca przedmiotem zapytania była/będzie do momentu sprzedaży wykorzystywana włącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług?
    Nieruchomość będąca przedmiotem zapytania była/będzie do momentu sprzedaży wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług – brak jednoznacznej odpowiedzi (w chwili obecnej spółka nie prowadzi działalności).

  3. Pytanie: Czy dłużnik udostępniał/będzie udostępniał nieruchomość będącą przedmiotem sprzedaży osobom trzecim na podstawie umów cywilnoprawnych (np. najem, dzierżawa)? Jeśli tak, to w jakim czasie i czy były/będą to umowy odpłatne?
    Dłużnik nie udostępniał i nie będzie udostępniać nieruchomości będącej przedmiotem sprzedaży osobom trzecim na podstawie umów cywilnoprawnych.

  4. Dotyczy działek nr 1 i nr 5:
    Pytanie: Czy na moment zbycia dla niezabudowanych działek (nr 1 i nr 5) będzie obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego lub wydana zostanie decyzja o warunkach zabudowy, z których wynikać będzie, że działki przeznaczone są pod zabudowę?
    Odpowiedź: W przypadku działek nr 1 i nr 5 są one objęte planem miejscowego zagospodarowania przestrzennego (w załączeniu kopia zaświadczenia z dnia 14 września 2020 r.).

  5. Dotyczy działki nr 2:
    1. Pytanie: Czy niedokończony budynek biurowy i niedokończony drugi budynek wagowy posadowione na działce nr 2 stanowią budynki w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333, z późn. zm.) (odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdego obiektu)?
      Odpowiedź: niedokończony budynek biurowy i budynek wagowy posadowione na działce nr 2 stanowią budynki w rozumieniu ustawy Prawo budowlane;
    2. Pytanie: Czy budowa ww. budynków została formalnie zakończona?
      Zgodnie z ww. ustawą, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.
      Odpowiedź: budowa ww. budynków nie została zakończona (według oświadczenia brak aktualnych wpisów w dzienniku budowy, pozwolenie na budowę wygasło);
    3. Pytanie: Czy względem budynku wagowego (pierwszego) oraz budynku dyżurki, a także ww. niedokończonych budynków, znajdujących się na działce nr 2, doszło/dojdzie do ich pierwszego zasiedlenia i czy od tego momentu do momentu sprzedaży upłynie co najmniej 2 lata (odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdego obiektu)?
      Przy czym przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć, pierwsze oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne.
      Odpowiedź: względem budynku wagowego oraz budynku dyżurki, a także ww. niedokończonych budynków nie doszło do ich pierwszego zasiedlenia;
    4. Pytanie: Czy wagi znajdujące się na działce 2 stanowią budynek, budowlę lub ich część w rozumieniu ustawy Prawo budowlane? Jeśli nie, czym są w rozumieniu przedmiotowej ustawy (odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdego obiektu)?
      Odpowiedź: w przypadku wagi znajdującej się na działce 2 brak jednoznacznej odpowiedzi czym jest w rozumieniu ustawy Prawo budowlane;
    5. Pytanie: Jeśli ww. wagi stanowią budynek, budowlę lub jego część, to czy doszło względem nich do pierwszego zasiedlenia oraz czy od tego momentu do momentu sprzedaży upłynie co najmniej 2 lata (odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdego obiektu)?
      Odpowiedź: do ww. wagi nie doszło do pierwszego zasiedlenia;
    6. Pytanie: Czy w stosunku do budynków, budowli lub ich części posadowionych na działce 2 przysługiwało dłużnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdego obiektu)?
      Odpowiedź: w stosunku do wszystkich budowli posadowionych na działce nr 2 nie przysługiwało dłużnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;
    7. Pytanie: Czy dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie budynków, budowli lub ich części znajdujących się na działce 2, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej tych obiektów? Jeśli tak, to czy miało miejsce pierwsze oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne ww. obiektów po ich ulepszeniu? Kiedy ono wystąpiło (należy podać dzień, miesiąc i rok)? Czy od ww. zajęcia (używania) do momentu dostawy upłynie okres dłuższy niż 2 lata? (odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdego obiektu)?
    Odpowiedź: dłużnik nie ponosił wydatków na ulepszenie budynków, budowli lub ich części znajdujących się na działce 2, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej tych obiektów.

  6. Dotyczy działki nr 3:
    1. Pytanie: Czy obiekty znajdujące się na działce nr 3 (6 fundamentów pod silos, utwardzenie z płyt betonowych oraz ogrodzenie) stanowią budynek, budowlę lub ich część w rozumieniu Prawa budowlanego? Jeśli nie, czym są w rozumieniu przedmiotowej ustawy (odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdego obiektu)?
    2. Odpowiedź: obiekty znajdujące się na działce nr 3 (6 fundamentów pod silos, utwardzenie z płyt betonowych oraz ogrodzenie stanowią budowlę w rozumieniu Prawa budowlanego);
    3. Pytanie: Jeżeli któryś z ww. obiektów będzie stanowił urządzenie budowlane, zdefiniowane w przepisie art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane, to należy wskazać jaki to jest obiekt i z którym obiektem budowlanym jest związany, zapewniając tym samym możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem?
      Odpowiedź: brak jednoznacznej odpowiedzi;
    4. Pytanie: Jeśli ww. obiekty znajdujące się na działce nr 3 stanowią budynek, budowlę lub ich część, to czy doszło względem nich do pierwszego zasiedlenia oraz czy od tego momentu do momentu sprzedaży upłynie co najmniej 2 lata (odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdego obiektu)?
      Odpowiedź: obiekty znajdujące się na działce nr 3 stanowią budowle, lecz nie doszło wobec nich do pierwszego zasiedlenia;
    5. Pytanie: Czy w stosunku do budynków, budowli lub ich części posadowionych na działce nr 3 przysługiwało dłużnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdego obiektu)?
      Odpowiedź: w stosunku do wszystkich budowli posadowionych na działce nr 3 nie przysługiwało dłużnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;
    6. Pytanie: Czy dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie budynków, budowli lub ich części znajdujących się na działce nr 3, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej tych obiektów? Jeśli tak, to czy miało miejsce pierwsze oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne ww. obiektów po ich ulepszeniu? Kiedy ono wystąpiło (należy podać dzień, miesiąc i rok)? Czy od ww. zajęcia (używania) do momentu dostawy upłynie okres dłuższy niż 2 lata? (odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdego obiektu)?
      Odpowiedź: dłużnik nie ponosił wydatków na ulepszenie budynków, budowli lub ich części znajdujących się na działce nr 3,

  7. Dotyczy działki nr 4:
    1. Pytanie: Czy słupowa stacja transformatorowa znajdująca się na działce nr 4 stanowi budynek, budowlę lub jego część w rozumieniu Prawa budowlanego? Jeśli nie, czym jest w rozumieniu przedmiotowej ustawy?
      Odpowiedź: słupowa stacja transformatorowa znajdująca się na działce nr 4 stanowi budowlę w rozumieniu Prawa budowlanego;
    2. Jeśli słupowa stacja transformatorowa stanowi budynek, budowlę lub jego część, to czy doszło względem niej do pierwszego zasiedlenia oraz czy od tego momentu do momentu sprzedaży upłynie co najmniej 2 lata?
      Odpowiedź: słupowa stacja transformatorowa stanowi budowlę i względem jej doszło do pierwszego zasiedlenia, a od tego czasu do momentu sprzedaży nie upłynie okres 2 lat;
    3. Pytanie: Jeśli słupowa stacja transformatorowa stanowi budynek, budowlę lub jego część, to czy w stosunku do niej przysługiwało dłużnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
      Odpowiedź: dłużnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku słupowej stacji transformatorowej,
    4. Pytanie: Jeśli słupowa stacja transformatorowa stanowi budynek, budowlę lub jego część, to czy dłużnik ponosił wydatki na jej ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej tego obiektu? Jeśli tak, to czy miało miejsce pierwsze oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne obiektu po jego ulepszeniu? Kiedy ono wystąpiło (należy podać dzień, miesiąc i rok)? Czy od ww. zajęcia (używania) do momentu dostawy upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
      Odpowiedź: dłużnik nie ponosił wydatków na ulepszenie słupowej stacji transformatorowej.

  8. Dotyczy działki nr 6:
    1. Pytanie: Czy względem wszystkich budynków, budowli lub ich części posadowionych na działce nr 6 doszło do pierwszego zasiedlenia oraz czy od tego momentu do momentu sprzedaży upłynie co najmniej 2 lata (odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdego obiektu)?
      Odpowiedź: względem wszystkich budynków, budowli lub ich części nie doszło do pierwszego zasiedlenia;
    2. Pytanie: Czy w stosunku do wszystkich budynków, budowli lub ich części posadowionych na działce 6 przysługiwało dłużnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdego obiektu)?
      Odpowiedź: dłużnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;
    3. Pytanie: Czy dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie budynków, budowli lub ich części znajdujących się na działce nr 6, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej tych obiektów? Jeśli tak, to czy miało miejsce pierwsze oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne ww. obiektów po ich ulepszeniu? Kiedy ono wystąpiło (należy podać dzień, miesiąc i rok)? Czy od ww. zajęcia (używania) do momentu dostawy upłynie okres dłuższy niż 2 lata? (odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdego obiektu)?
      Odpowiedź: dłużnik nie ponosił wydatków na ulepszenie budynków, budowli lub ich części znajdujących się na działce nr 6.

  9. Pytanie: Jeżeli Wnioskodawca nie posiada informacji, o których mowa w ww. pytaniach, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 9, 10, 10a z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), to należy jednoznacznie wskazać:
    1. czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Wnioskodawcę działań?
    2. czy działania te zostały udokumentowane?
    3. czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika?
    Odpowiedź: brak odpowiedzi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wobec opisanego stanu faktycznego i ciążących na komorniku sądowym obowiązkach jako płatniku podatku od dostawy dokonywanej w trybie egzekucji towarów będących własnością dłużnika, zgodnie z przepisami art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz art. 19a ust. 5 pkt 1c tejże ustawy, na komorniku sądowym przy Sądzie Rejonowym w (…) ciąży obowiązek odprowadzenia podatku VAT związany z przyszłą ewentualną sprzedażą licytacyjną prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowiącego działkę o nr ewidencyjnym 2, 3, 4, 6, zapisaną w KW nr (…) przysługującego dłużnikowi X?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż prawa użytkowania wieczystego nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.).

Prezes Zarządu X złożył do akt oświadczenia, iż nie korzystał z rozliczenia podatku VAT. Przyjmując nawet hipotetycznie, że nakłady te poczynił dłużnik i przekroczyłby one 30% wartości początkowej budynków, od lat remontów (ulepszeń, budowy) budynków czy silosów wskazanych przez biegłego sądowego na rok 2010 minęło już ponad 5 lat. Stąd także dostawa będzie wolna od obowiązku odprowadzenia podatku VAT w stawce 23% bądź będzie zwolniona od tego podatku, tym bardziej, że dłużnik nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

Z uwagi na toczące się w niniejszej sprawie postępowanie egzekucyjne oraz wyznaczony na dzień 18 grudnia 2020 r. termin licytacji tejże nieruchomości oraz szkody jakie mogą zostać wywołane błędną decyzją we wnioskowanym zakresie, serdecznie proszę o możliwie jak najszybsze wydanie oczekiwanej interpretacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1438, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Z treści powyższego przepisu wynika, że komornik sądowy jest płatnikiem podatku od dostawy towarów dokonywanej w trybie egzekucji, w przypadku, gdy wykonuje czynności egzekucyjne. Przez czynność egzekucyjną należy rozumieć każde formalne, oparte na przepisach procesowych, działanie uprawnionego organu egzekucyjnego wywołujące skutek prawny dla prowadzonej egzekucji.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), zgodnie z którym płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Podatnikiem natomiast, stosownie do treści art. 7 § 1 ww. ustawy, jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Przepis art. 30 § 1 cyt. ustawy stanowi, że płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.

W świetle cyt. wyżej przepisów, płatnikami podatku od towarów i usług (czyli podmiotami zobowiązanymi do obliczania, poboru podatku od podatnika i wpłaty podatku na konto organu podatkowego) mogą być organy egzekucyjne oraz komornicy sądowi. Sytuacja taka ma miejsce, gdy w wykonaniu czynności egzekucyjnych organy te dokonują dostawy towarów należących do podatnika lub przez niego posiadanych z naruszeniem przepisów. Sformułowanie „płatnikami” oznacza, że organy te nie stają się z tytułu wykonania powyższych czynności podatnikami podatku od towarów i usług, lecz pełnią jedynie rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego z tytułu sprzedanych (zlicytowanych) towarów należących do podatnika, w stosunku do którego toczy się postępowanie egzekucyjne.

Zaznaczenia wymaga, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. Natomiast w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Komornik sądowy pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą dokonaną w ramach egzekucji. Nie bez znaczenia jest także fakt, że podatnik, będący dłużnikiem, zazwyczaj nie otrzymuje kwot uzyskanych przez organ egzekucyjny ze sprzedaży towarów w wykonaniu czynności egzekucyjnych. Prawdopodobne jest zatem, że podatnik nie posiada innych środków finansowych umożliwiających uiszczenie należnego podatku. Ustanowienie organu egzekucyjnego płatnikiem zapewnia odprowadzenie należnego podatku przez organ przeprowadzający dostawę w ramach czynności egzekucyjnych.

Zatem komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, i do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Przez towary – według art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, nieruchomość, zarówno gruntowa, jak i zabudowana, spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż, stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.

Zaznacza się, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy, wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik – właściciel danej nieruchomości – jest podatnikiem podatku od towarów i usług, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy nieruchomości.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że komornik sądowy prowadzi postępowanie egzekucyjne do majątku dłużnika (Spółki z o. o.). W ramach postępowania komornik dokonał zajęcia Nieruchomości należącej do dłużnika, tj. będących w użytkowaniu wieczystym działek zabudowanych oraz niezabudowanych.

Dłużnik w momencie zakupu przedmiotowej nieruchomości był czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, od dnia 3 czerwca 2020 r. nie figuruje w rejestrze podatników VAT. Nieruchomość została nabyta przez dłużnika umową przeniesienia prawa użytkowania wieczystego działek gruntu i prawa własności budynków i urządzeń w dniu 19 lipca 2007 r.

Nieruchomość składa się m.in. z czterech działek zabudowanych nr: 2, 3, 4 i 6.

Działki nr 2, 3 oraz 6 zabudowane są budynkami lub budowlami, względem których nie doszło do pierwszego zasiedlenia.

Działka 4 zabudowana jest budowlą, względem której doszło do pierwszego zasiedlenia, jednak od jego momentu do momentu sprzedaży nie upłynie okres 2 lat.

W stosunku do całej Nieruchomości dłużnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dłużnik nie ponosił wydatków na ulepszenie budynków lub budowli w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej tych obiektów.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii opodatkowania dokonywanej w trybie egzekucji sprzedaży licytacyjnej działek zabudowanych.

W analizowanej sprawie, planowana przez Komornika sprzedaż nieruchomości należących do Spółki (Dłużnika) stanowi odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana podatkiem VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w przepisach warunki.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie – według art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem, w przypadku, gdy po wybudowaniu budynek, budowla lub jego część jest wykorzystywana, w tym używana na potrzeby własnej działalności, okoliczność ta powoduje, że ma już miejsce pierwsze zasiedlenie tego obiektu.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak wynika z powyższego, prawo do zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów, będących przedmiotem sprzedaży, nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy – po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Podkreślić należy, że z uwagi na przywołane uregulowania, rezygnacji ze zwolnienia od podatku, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy, można dokonać wyłącznie w odniesieniu do zwolnienia od podatku określonego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  1. towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  2. przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków lub budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że dostawa gruntu (w tym zbycie użytkowania wieczystego) jest analogicznie opodatkowana podatkiem VAT, jak dostawa budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym ww. obiekty są posadowione.

Odnosząc się do kwestii sprzedaży przedmiotowej nieruchomości (działek zabudowanych) należy stwierdzić, że czynność ta nie jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, lecz korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Powyższe wynika z faktu, ze Wnioskodawca wskazał w opisie sprawy, iż w odniesieniu do budynków lub budowli posadowionych na działkach nr: 2, 3 i 6 nie doszło do pierwszego zasiedlenia, natomiast w kwestii budowli usytuowanej na działce nr 4, Wnioskodawca poinformował, że doszło do pierwszego zasiedleniem, ale od tego momentu do chwili sprzedaży nie upłynie okres 2 lat. W związku z tym, sprzedaż budynków i budowli na ww. działkach nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W dalszej kolejności dla ww. transakcji należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Okoliczności sprawy wskazują, że w stosunku do budynków lub budowli posadowionych na działkach nie przysługiwało dłużnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dłużnik nie ponosił również wydatków na ulepszenie budynków lub budowli w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak wynika z powyższego spełnione zostaną przesłanki zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Tym samym dostawa budynków i budowli wybudowanych na przedmiotowych działkach korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie powołanego przepisu.

Zatem, na mocy art. 29a ust. 8 ustawy, zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym posadowione są ww. obiekty, również korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

Reasumując, na Komorniku Sądowym nie ciąży obowiązek odprowadzenia podatku VAT związany ze sprzedażą licytacyjną prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowiącego działki nr: 2, 3, 4, 6, przysługującego dłużnikowi, z uwagi na fakt, iż ww. dostawa korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać całościowo jako nieprawidłowe z uwagi na niewłaściwą podstawę prawną zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dokonywanej w trybie egzekucji sprzedaży licytacyjnej działek zabudowanych. Natomiast, kwestia dotycząca stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dokonywanej w trybie egzekucji sprzedaży licytacyjnej działek niezabudowanych została załatwiona postanowieniem o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia z dnia 9 marca 2021 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.631.2020.1.HW.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj