Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.98.2021.1.IG
z 19 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2021 r. (data wpływu 19 lutego 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku ze zrealizowanym projektem „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 19 lutego 2021 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku ze zrealizowanym projektem „(…)”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


A., jest uczelnią publiczną, której zadania określone zostały w ustawie z dnia 20 lipca 2018r. prawo o szkolnictwie wyższym i nauce ( Dz. U. z 2020 r. poz. 85 z późn zm.).


Zgodnie z art. 11 ust. 1 tej ustawy podstawowymi zadaniami uczelni są:

  1. prowadzenie kształcenia na studiach,
  2. prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia,
  3. prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki,
  4. prowadzenie kształcenia doktorantów,
  5. kształcenie i promowanie kadr uczelni,
  6. stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:
    1. procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia,
    2. kształceniu,
    3. prowadzeniu działalności naukowej,
  7. wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka,
  8. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów,
  9. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych,
  10. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.


Oprócz wymienionych wyżej zadań, A. świadczy również inne usługi, np. usługi najmu nieruchomości, zakwaterowania, usługi wydawnicze, usługi związane z przygotowaniem opinii, ekspertyz na zlecenie podmiotów zewnętrznych itp.


A. jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, posiada również rejestrację jako podatnik VAT UE.

Realizowane przez A. zadania, w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą, obejmują czynności opodatkowane podatkiem VAT, zwolnione, jak również czynności niepodlegające opodatkowaniu wykonywane w ramach podstawowej działalności statutowej. W związku z tym A. składa deklaracje VAT, w których wykazuje podatek należny, a także podatek naliczony obniżający podatek należny.


W zakresie obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, A. stosuje art. 86 ust. 1, ust. 2a-2h oraz art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.), zwaną dalej „ustawą VAT".


Jeżeli zakupy towarów i usług związane są bezpośrednio z czynnościami opodatkowanymi A. stosuje art. 86 ust. 1 ustawy VAT i odlicza 100% podatku naliczonego w tych zakupach.


W przypadku nabycia towarów i usług związanych z działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy VAT i podstawową działalnością statutową niepodlegającą opodatkowaniu, A. odlicza podatek naliczony w oparciu o przepisy art. 86 ust. 2a-2h ustawy VAT stosując tzw. prewspółczynnik. Natomiast dla zakupów związanych z realizowanymi w ramach działalności gospodarczej czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi, stosuje rozliczenie podatku metodą określoną w art. 90 ustawy VAT - tzw. współczynnik proporcjonalnego odliczania podatku.


Jeżeli zakupy towarów i usług związane są zarówno z działalnością statutową, jak i działalnością gospodarczą opodatkowaną i działalnością gospodarczą zwolnioną przy odliczaniu podatku naliczonego stosuje prewspółczynnik skorygowany o współczynnik proporcjonalnego odliczenia.


Przy zakupach towarów i usług związanych bezpośrednio z czynnościami zwolnionymi z podatku lub z działalnością statutową niepodlegającą opodatkowaniu podatek naliczony nie jest odliczany i nie pomniejsza podatku należnego.


Do czynności niepodlegających opodatkowaniu wykonywanych przez A. w ramach podstawowej działalności statutowej zalicza się m.in.:

  • kształcenie studentów na nieodpłatnych studiach stacjonarnych finansowanych z dotacji budżetu państwa w ramach bezpłatnej edukacji,
  • prowadzenie badań naukowych w tym badań podstawowych w zakresie określonym ustawą jeżeli nie stanowią świadczenia usług,
  • upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych.


Do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT zalicza się w szczególności:

  • czynności zwolnione z VAT np. kształcenie studentów w ramach odpłatnych studiów niestacjonarnych, prowadzenie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń,
  • czynności opodatkowane np. świadczenie usług badawczych, sprzedaż praw do wyników badań naukowych i prac rozwojowych, udzielanie licencji, wynajem nieruchomości, przygotowanie ekspertyz, opinii, usługi wydawnicze.


A. złożyła wniosek projektowy pod nazwą: „(…)” w konkursie ogłoszonym przez B. o nazwie (…) finansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014 - 2020 (PO IR), Oś IV: Zwiększenie potencjału naukowo-badawczego, Działanie 4.4: Zwiększanie potencjału kadrowego sektora B+R. Wniosek został złożony w dniu 17 marca 2016 r. na kwotę (…).

W związku z decyzją o przyznaniu A. dofinansowania w ramach programu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 (PO IR), Oś IV: Zwiększenie potencjału naukowo-badawczego, Działanie 4.4: Zwiększenie potencjału kadrowego sektora B+R, na realizację Projektu „(…)”, w dniu (…) została podpisana umowa o powierzenie grantu w programie o numerze: (…), zmieniona aneksem nr 3 z dnia (…) z umowy trójstronnej na dwustronną między B. jako instytucją wdrażającą a A. jako beneficjentem, umowa otrzymała numer: (…), kwota pozostała bez zmiany (…) okres realizacji (…). W dniu (…) został podpisany aneks nr (…), zmieniający datę zakończenia realizacji projektu na dzień (…). W dniu (…) został złożony wniosek o skrócenie realizacji projektu do dnia (…)., wcześniej projekt został automatycznie przedłużony z powodu pandemii. W dniu (…). został podpisany aneks nr (…) ustalający datę zakończenia projektu na dzień (…).


Projekt, zgodnie z wnioskiem o finansowanie, miał na celu opracowanie i charakterystykę grupy materiałów kompozytowych, dostosowanych właściwościami do technik wytwarzania przyrostowego (druku 3D) dla potrzeb elektroniki strukturalnej. Zakres realizacji projektu został szczegółowo opisany we wniosku projektowym złożonym w (…). i przewidywał następujące prace badawcze, obejmujące pięć głównych obszarów:

  1. Wybór materiałów funkcjonalnych (przewodzące, rezystywne, dielektryczne, luminescencyjne, magnetyczne i inne).
  2. Przygotowanie materiałów kompozytowych przez dyspersję fazy funkcjonalnej w polimerach.
  3. Przygotowanie próbek testowych technikami przyrostowymi (drukiem 3D).
  4. Badania podstawowe właściwości fizycznych otrzymanych materiałów i próbek.
  5. Analiza wyników wraz z odniesieniem do proponowanych hipotez badawczych.


Żaden z etapów realizacji projektu nie przewidywał prac badawczo-rozwojowych związanych z komercjalizacją wyników badań.


Efekty realizacji projektu zapisane we wniosku projektowym jako wskaźniki realizacji projektu obejmowały m.in.

  • 25 publikacji naukowych z listy czasopism (…),
  • 5 wniosków patentowych,
  • 4 stopnie naukowe uzyskane w ramach awansów członków zespołu.


Zagadnienia objęte planem badań projektu można ulokować na poziomach gotowości technologicznej nieprzekraczających TRL3 (ang. technology readiness level), przy czym skala TRL to zakres od 1 do 9. Według (…) poziomy TRL1, TRL2 i TR3 są odpowiednio definiowane:


Poziom 1 - zaobserwowano i opisano podstawowe zasady danego zjawiska - najniższy poziom gotowości technologii, oznaczający rozpoczęcie badań naukowych w celu wykorzystania ich wyników w przyszłych zastosowaniach. Zalicza się do nich między innymi badania naukowe nad podstawowymi właściwościami technologii.


Poziom 2 - określono koncepcję technologii lub jej przyszłe zastosowanie. Oznacza to rozpoczęcie procesu poszukiwania potencjalnego zastosowania technologii. Od momentu zaobserwowania podstawowych zasad opisujących nową technologię można postulować praktyczne jej zastosowanie, które jest oparte na przewidywaniach. Nie istnieje jeszcze żaden dowód lub szczegółowa analiza potwierdzająca przyjęte założenia.


Poziom 3 - potwierdzono analitycznie i eksperymentalnie krytyczne funkcje lub koncepcje technologii. Oznacza to przeprowadzenie badań analitycznych i laboratoryjnych, mających na celu potwierdzenie przewidywań badań naukowych wybranych elementów technologii. Zalicza się do nich komponenty, które nie są jeszcze zintegrowane w całość lub też nie są reprezentatywne dla całej technologii.


Zaplanowane zgłoszenia patentowe nie były przedstawione we wniosku projektowym z zamiarem przeprowadzenia komercjalizacji wyników, ale w celu wykazania nowatorskości prowadzonych badań oraz zapewnienia ochrony własności intelektualnej dla kontynuacji prowadzenia dalszych badań naukowych. Świadczy o tym charakter projektu, który nie przewidywał komercjalizacji wyników (w odróżnieniu od innych konkursów B., np.: (…)).


Przedstawione we wniosku wskaźniki zgłoszeń patentowych oraz publikacji naukowych stanowią tę samą formę upowszechniania wyników prac naukowych. Jest to znana i powszechnie obowiązująca praktyka stosowana również w procedurze ewaluacji jednostek naukowych. Wniosek patentowy jest podstawą do wnioskowania o fundusze na rozpoczęcie badań, które mogą mieć na celu zbadanie możliwości komercjalizacji wyników badań.


We wniosku projektowym uwzględniono współpracę z czterema partnerami: dwóch zagranicznych partnerów naukowych C. i D. i dwóch krajowych partnerów przemysłowych E. i F.


Partnerzy projektu zostali wybrani zarówno z obszarów akademickich jak i z otoczenia gospodarczego, zgodnie z wymogami konkursu. Partnerzy przemysłowi projektu zaangażowani byli jedynie w prace koncepcyjne przy realizacji badań naukowych oraz ewaluację uzyskanych wyników, gdyż charakter projektu nie przewiduje komercjalizacji wyników badań. Rolą partnerów naukowych było skupienie się na obszarach badań podstawowych materiałów i stosowanych technik przyrostowych, natomiast partnerzy przemysłowi mieli stanowić przeciwwagę pozwalającą na zidentyfikowanie potencjalnych obszarów przyszłych zastosowań tego rodzaju materiałów w praktycznych rozwiązaniach technicznych.


W trakcie rozmów z oboma partnerami przemysłowymi w ramach realizacji projektów ustalono, że zakres realizacji badań przewidziany w projekcie nie jest odpowiedni do komercjalizacji wyników, gdyż w podejściu rynkowym znajdują się one na zbyt niskim poziomie rozwoju technologicznego TRL (około poziomu 2, rzadziej 3). Z tego względu ostateczne zainteresowanie opracowywanymi materiałami przez partnerów projektu jest niskie. Charakter współpracy przy realizacji projektu nie przewidywał opracowania wspólnych publikacji lub zgłoszeń patentowych z partnerami przemysłowymi. Bliższa forma współpracy przewidująca udział partnera przemysłowego w roli konsorcjanta uczestniczącego w budżecie i harmonogramie realizacji projektu była przewidziana konkursem jako alternatywna ścieżka realizacji projektów (…) i w domyśle miała prowadzić do wspólnej komercjalizacji wyników, jednak opisywany projekt nie był realizowany w ten sposób.


Poza faktem, że w realizacji projektu nie uczestniczyły przedsiębiorstwa w roli konsorcjantów a jedynie partnerów merytorycznych, nie wnioskowano również o dodatkowe finansowanie na komercjalizację wyników, co również było przewidziane w ramach dodatkowych konkursów organizowanych przez B. dla beneficjentów programów (…), w działaniu 4.4 „Zwiększanie potencjału kadrowego sektora B+R” Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014 - 2020 (PO IR). W ramach konkursów można było starać się o zwiększenie dofinansowania dla już realizowanych projektów lub przedłużenie realizacji tych projektów. Podstawą było zaproponowanie nowych zadań badawczych związanych z zastosowaniem wyników projektu w praktyce (zarówno poprzez wdrożenie, komercjalizację, usługi czy nowe metody badawcze). Ponieważ projekt od początku nie zakładał prowadzenia prac badawczo-rozwojowych zwiększający potencjał komercjalizacyjny, nie składano dokumentów w ramach proponowanych przez B. działań.


W związku z powyższym A. na etapie rozpoczęcia realizacji projektu, w związku z jego niskim poziomem TRL nie miała prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją tego projektu, bowiem zamiarem A. nie było wykorzystywanie wyników projektu dla celów działalności gospodarczej, tylko do realizacji badań podstawowych. Badania te stanowią działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, czyli tzw. działalność niegospodarczą.


Prawo to nie zmieniło się w całym okresie realizacji projektu badawczego, co zostało potwierdzone trzema oświadczeniami: pierwszym, stanowiącym załącznik nr 4 do umowy (…) z dnia (…).; drugim, stanowiącym załącznik do aneksu nr 3 B. (…). We wszystkich tych dokumentach A. oświadczyła, że nie ma prawnej możliwości odzyskania lub odliczenia poniesionego ostatecznie kosztu podatku VAT i w związku z tym wnioskuje o sfinansowanie poniesionego w ramach projektu podatku VAT (z wyłączeniem nabycia towarów i usług, do których zastosowanie ma art. 86 ust. 2a, oraz art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2011 nr 177, poz. 1054 t.j. z późn. zm.).


Do dnia złożenia niniejszego wniosku rozliczenie projektu zakończonego w dniu (…) nie zostało zatwierdzone przez B. B. zażądała złożenia wniosku o interpretację indywidualną, aby potwierdzić prawidłowość rozliczeń podatku VAT w projekcie.


A. prowadzi wyodrębnioną ewidencję księgową środków finansowych, która umożliwia identyfikację środków wydatkowanych na realizację projektu. Ponadto, A. zobowiązana jest do posiadania i przechowywania dokumentów potwierdzających wszystkie koszty poniesione w związku z wykonaniem projektu.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawne należy stwierdzić, że A. rozpoczynając realizację projektu badawczego nie miała prawa do obniżenia na bieżąco podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym A. przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zapłaconego dostawcom i usługodawcom, którzy dostarczyli materiały i usługi na potrzeby realizacji projektu i wystawili w związku z tym faktury zawierające podatek VAT?


Stanowisko Wnioskodawcy:


W świetle opisanego na wstępie stanu faktycznego, zdaniem A., w odniesieniu do zakupów towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu „(…)” finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014 - 2020 (PO IR), Oś IV: Zwiększenie potencjału naukowo-badawczego, Działanie 4.4: Zwiększanie potencjału kadrowego sektora B+R A. nie miała prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu.


Żaden z etapów realizacji projektu nie przewidywał prac badawczo-rozwojowych związanych z komercjalizacją wyników badań skutkujących uzyskaniem sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Wyniki projektu będą służyły do realizacji działalności niegospodarczej niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.


Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje po spełnieniu określonych warunków, tj. podmiot odliczający podatek jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a zakupione towary i usługi przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych. Przez czynności opodatkowane rozumieć należy czynności, w wyniku których u podatnika podatku VAT powstanie zobowiązanie podatkowe z tytułu podatku należnego.


Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Realizacja w A. projektu pn. „(…)” (…) nie wiąże się z czynnościami opodatkowanymi, w zakresie w jakim przysługiwałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Również efekty zrealizowanego projektu nie będą wiązać się z czynnościami opodatkowanymi. A. nie będzie czerpać wpływów z realizacji zadania, w związku z czym nie wystąpi fakt sprzedaży opodatkowanej, co z kolei wyklucza możliwość odliczenia podatku VAT. Wydatki związane z realizacją opisanego we wniosku projektu, w przedstawionym stanie faktycznym są związane z czynnościami niepodlegającymi ustawie o podatku od towarów i usług. Są to wydatki, które nie były związane z osiąganiem jakichkolwiek przychodów. Wydatki te nie są i nie będą w całości lub w części wykorzystywane bezpośrednio lub pośrednio do czynności podlegających ustawie o VAT.


A. nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu usług i materiałów zakupionych w celu realizacji projektu, bowiem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Takie właśnie czynności nie występują w opisanym stanie faktycznym w odniesieniu do realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.


W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą więc wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Stosownie do treści art. 11 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r., poz. 85, z późn. zm.), podstawowymi zadaniami uczelni jest prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest uczelnią publiczną, której zadania określone zostały w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.


Podstawowymi zadaniami uczelni są: prowadzenie kształcenia na studiach, prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia, prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki, prowadzenie kształcenia doktorantów, kształcenie i promowanie kadr uczelni, stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w: procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia, kształceniu, prowadzeniu działalności naukowej, wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka, stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów, upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych, działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.


Oprócz wymienionych wyżej zadań, A. świadczy również inne usługi, np. usługi najmu nieruchomości, zakwaterowania, usługi wydawnicze, usługi związane z przygotowaniem opinii, ekspertyz na zlecenie podmiotów zewnętrznych itp.


A. jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, posiada również rejestrację jako podatnik VAT UE.

Realizowane przez A. zadania, w świetle ustawy o podatku od towarów i usług obejmują czynności opodatkowane podatkiem VAT, zwolnione, jak również czynności niepodlegające opodatkowaniu wykonywane w ramach podstawowej działalności statutowej. W związku z tym A. składa deklaracje VAT, w których wykazuje podatek należny, a także podatek naliczony obniżający podatek należny. A. stosuje art. 86 ust. 1, ust. 2a-2h oraz art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


A. złożyła wniosek projektowy pod nazwą: „(…)” w konkursie ogłoszonym B. o nazwie (…) finansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014 - 2020 (PO IR), Oś IV: Zwiększenie potencjału naukowo-badawczego, (…).

W związku z decyzją o przyznaniu A. dofinansowania w ramach programu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 (PO IR), Oś IV: Zwiększenie potencjału naukowo-badawczego, Działanie 4.4: Zwiększenie potencjału kadrowego sektora B+R, na realizację Projektu „(…)”, w dniu (…) została podpisana umowa o powierzenie grantu w programie o numerze: (…), zmieniona aneksem nr 3 z dnia (…) z umowy trójstronnej na dwustronną między B. jako instytucją wdrażającą a A. jako beneficjentem, umowa otrzymała numer: (…), kwota pozostała bez zmiany: (…) okres realizacji (…). W dniu (…) został podpisany aneks nr (…), zmieniający datę zakończenia realizacji projektu na dzień (…) W dniu (…) został złożony wniosek o skrócenie realizacji projektu do dnia (…)., wcześniej projekt został automatycznie przedłużony z powodu pandemii. W dniu (…) został podpisany aneks nr (…) ustalający datę zakończenia projektu na dzień (…).


Projekt, zgodnie z wnioskiem o finansowanie, miał na celu opracowanie i charakterystykę grupy materiałów kompozytowych, dostosowanych właściwościami do technik wytwarzania przyrostowego (druku 3D) dla potrzeb elektroniki strukturalnej. Zakres realizacji projektu został szczegółowo opisany we wniosku projektowym złożonym w (…) i przewidywał następujące prace badawcze, obejmujące pięć głównych obszarów: wybór materiałów funkcjonalnych (przewodzące, rezystywne, dielektryczne, luminescencyjne, magnetyczne i inne), przygotowanie materiałów kompozytowych przez dyspersję fazy funkcjonalnej w polimerach, przygotowanie próbek testowych technikami przyrostowymi (drukiem 3D), badania podstawowe właściwości fizycznych otrzymanych materiałów i próbek, analiza wyników wraz z odniesieniem do proponowanych hipotez badawczych.


Żaden z etapów realizacji projektu nie przewidywał prac badawczo-rozwojowych związanych z komercjalizacją wyników badań.


Efekty realizacji projektu zapisane we wniosku projektowym jako wskaźniki realizacji projektu obejmowały m.in.

  • 25 publikacji naukowych z listy czasopism (…),
  • 5 wniosków patentowych,
  • 4 stopnie naukowe uzyskane w ramach awansów członków zespołu.


Zagadnienia objęte planem badań projektu można ulokować na poziomach gotowości technologicznej nieprzekraczających TRL3 (ang. technology readiness level), przy czym skala TRL to zakres od 1 do 9.


Zaplanowanie zgłoszenia patentowe nie były przedstawione we wniosku projektowym z zamiarem przeprowadzenia komercjalizacji wyników, ale w celu wykazania nowatorskości prowadzonych badań oraz zapewnienia ochrony własności intelektualnej dla kontynuacji prowadzenia dalszych badań naukowych. Świadczy o tym charakter projektu, który nie przewidywał komercjalizacji wyników.


Przedstawione we wniosku wskaźniki zgłoszeń patentowych oraz publikacji naukowych stanowią tę samą formę upowszechniania wyników prac naukowych. Jest to znana i powszechnie obowiązująca praktyka stosowana również w procedurze ewaluacji jednostek naukowych. Wniosek patentowy jest podstawą do wnioskowania o fundusze na rozpoczęcie badań, które mogą mieć na celu zbadanie możliwości komercjalizacji wyników badań.


We wniosku projektowym uwzględniono współpracę z czterema partnerami: dwóch zagranicznych partnerów naukowych i dwóch krajowych partnerów przemysłowych.


Partnerzy projektu zostali wybrani zarówno z obszarów akademickich jak i z otoczenia gospodarczego, zgodnie z wymogami konkursu. Partnerzy przemysłowi projektu zaangażowani byli jedynie w prace koncepcyjne przy realizacji badań naukowych oraz ewaluację uzyskanych wyników, gdyż charakter projektu nie przewiduje komercjalizacji wyników badań. Rolą partnerów naukowych było skupienie się na obszarach badań podstawowych materiałów i stosowanych technik przyrostowych, natomiast partnerzy przemysłowi mieli stanowić przeciwwagę pozwalającą na zidentyfikowanie potencjalnych obszarów przyszłych zastosowań tego rodzaju materiałów w praktycznych rozwiązaniach technicznych.


W trakcie rozmów z oboma partnerami przemysłowymi w ramach realizacji projektów ustalono, że zakres realizacji badań przewidziany w projekcie nie jest odpowiedni do komercjalizacji wyników, gdyż w podejściu rynkowym znajdują się one na zbyt niskim poziomie rozwoju technologicznego TRL (około poziomu 2, rzadziej 3). Z tego względu ostateczne zainteresowanie opracowywanymi materiałami przez partnerów projektu jest niskie. Charakter współpracy przy realizacji projektu nie przewidywał opracowania wspólnych publikacji lub zgłoszeń patentowych z partnerami przemysłowymi. Bliższa forma współpracy przewidująca udział partnera przemysłowego w roli konsorcjanta uczestniczącego w budżecie i harmonogramie realizacji projektu była przewidziana konkursem jako alternatywna ścieżka realizacji projektów (…) i w domyśle miała prowadzić do wspólnej komercjalizacji wyników, jednak opisywany projekt nie był realizowany w ten sposób.


A. na etapie rozpoczęcia realizacji projektu, w związku z jego niskim poziomem TRL nie miała prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją tego projektu, bowiem zamiarem A. nie było wykorzystywanie wyników projektu dla celów działalności gospodarczej, tylko do realizacji badań podstawowych. Badania te stanowią działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, czyli tzw. działalność niegospodarczą.

Prawo to nie zmieniło się w całym okresie realizacji projektu badawczego, co zostało potwierdzone trzema oświadczeniami: pierwszym, stanowiącym załącznik nr 4 do umowy (…) z dnia (…).; drugim, stanowiącym załącznik do aneksu nr 3 z dnia (…) trzecim, złożonym na prośbę B., już po zakończeniu realizacji projektu, przesłanym (…). We wszystkich tych dokumentach A. oświadczyła, że nie ma prawnej możliwości odzyskania lub odliczenia poniesionego ostatecznie kosztu podatku VAT i w związku z tym wnioskuje o sfinansowanie poniesionego w ramach projektu podatku VAT z wyłączeniem nabycia towarów i usług, do których zastosowanie ma art. 86 ust 2a, oraz art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Do dnia złożenia wniosku rozliczenie projektu zakończonego w dniu (…) nie zostało zatwierdzone przez B.


A. prowadzi wyodrębnioną ewidencję księgową środków finansowych, która umożliwia identyfikację środków wydatkowanych na realizację projektu. Ponadto, A. zobowiązana jest do posiadania i przechowywania dokumentów potwierdzających wszystkie koszty poniesione w związku z wykonaniem projektu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy przysługiwało Mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zapłaconego dostawcom i usługodawcom, którzy dostarczyli materiały i usługi na potrzeby realizacji projektu i wystawili w związku z tym faktury zawierające podatek VAT.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.


W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca, realizacja projektu nie była nakierowana na wykorzystanie do celów komercyjnych i zrealizowany projekt nie jest wykorzystywany do celów komercyjnych. Uzyskane rezultaty badawcze są ogólnodostępne, publikowane w czasopismach naukowych. Projekt od początku nie zakładał prowadzenia prac badawczo-rozwojowych zwiększający potencjał komercjalizacyjny. Ta sytuacja nie zmieniła się do końca realizacji projektu. Zakupy towarów i usług związane z realizacją projektu pn. „(…)” nie były i nie są wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT.


Zatem w analizowanej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie był spełniony. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, w analizowanej sprawie Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z towarami i usługami nabywanymi w związku z realizacją projektu .


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia stanu faktycznego.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj