Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.83.2021.2.KS
z 21 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2021 r. (data wpływu 8 lutego 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 kwietnia 2021 r. (data wpływu 12 kwietnia 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku zastosowania mechanizmu podzielonej płatności przy dostawie Wyrobów powstających z Materiałów z Załącznika nr 15 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku zastosowania mechanizmu podzielonej płatności przy dostawie Wyrobów powstających z Materiałów z Załącznika nr 15.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 kwietnia 2021 r. (data wpływu 12 kwietnia 2021 r.) poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

(ostatecznie doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca (dalej także: „Spółka”) jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest produkcja nowoczesnych urządzeń wykorzystywanych w przemyśle opakowaniowym. W procesie produkcyjnym, Spółka wykorzystuje najnowsze osiągnięcia w zakresie technologii produkcji tego typu urządzeń. W szczególności, Spółka dostarcza swoim kontrahentom urządzenia (dalej: „Urządzenia”) takie jak: maszyny rozdmuchowe do produkcji pojemników PET z preform, systemy robotyzacji i automatyzacji odcinków technologicznych dowolnych procesów, dedykowane maszyny i urządzenia pod zdefiniowane zastosowania. Ponadto, jak wynika z Krajowego Rejestru Sądowego, przedmiotem pozostałej działalności Wnioskodawcy jest działalność w zakresie specjalistycznego projektowania, badania i analizy techniczne, instalowanie maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia, naprawa i konserwacja maszyn, jak również obróbka mechaniczna elementów metalowych.

W zakresie prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, wykorzystywane są różnego rodzaju materiały, używane zarówno w procesie produkcji Urządzeń jak również w pozostałej działalności Spółki (dalej: „Materiały”). Wśród Materiałów wykorzystywanych przez Spółkę i podmioty zewnętrzne, współpracujące ze Spółką, znajdują się m.in.:

  • tworzywa sztuczne,
  • stal czarna,
  • stal czarna ulepszona,
  • stal czarna ocynkowana,
  • stal nierdzewna,
  • stal nierdzewna ulepszona termicznie,
  • aluminium,
  • brąz,
  • koła pasowe,
  • prowadnice liniowe,
  • uchwyty,
  • płyty ceramiczne,
  • mocowania (blaszki),
  • listwy rolkowe.

Z uwagi na rodzaj wykorzystywanych Materiałów. Wnioskodawca dokonał ich klasyfikacji z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych elementów, w celu określenia, czy przedmiotowe Materiały można uznać za mieszczące się w Załączniku nr 15 do ustawy o VAT – „Wykaz towarów i usług o których mowa w art. 105a ust. 1. Art. 106e ust. 1 pkt 18a, art. 108a ust. 1a oraz art. 108e ustawy o VAT” (dalej: „Załącznik”). W wyniku analizy trzy z ww. Materiałów mieszczą się w Załączniku. Dokonana przez Wnioskodawcę klasyfikacja, przedstawiona poniżej, wskazuje na rodzaj wykorzystywanego Materiału, który odpowiada towarom wskazanym w Załączniku, wraz z uwzględnieniem pozycji danego towaru w Załączniku oraz odpowiadającym mu symbolem Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: „PKWiU”):

Rodzaj Materiału

Poz.

Symbol PKWIU

Nazwa towaru (grupy towarów)/nazwa usługi (grupy usług)

Stal czarna

12

24.10.31.0

Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej

21

24.10.62.0

Pozostałe pręty ze stali, nieobrobione więcej niż kute, na gorąco walcowane, ciągnione lub wyciskane, włączając te, które po walcowaniu zostały skręcone

33

24.31.10.0

Pręty ciągnione na zimno oraz kątowniki, kształtowniki i profile, ze stali niestopowej

Stal czarna ocynkowana

18

24.10.51.0

Wyroby płaskie walcowane, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej, platerowane, powlekane lub pokrywane

Stal czarna ulepszona

23

24.10.66.0

Pozostałe pręty z pozostałej stali stopowej, nieobrobione więcej niż kute, na gorąco walcowane, ciągnione lub wyciskane, włączając te, które po walcowaniu zostały skręcone



Za Materiały, których specyfika odpowiada towarom mieszczącym się w Załączniku, zostały zatem uznane m.in. wykorzystywane elementy stalowe, takie jak stal czarna, stal czarna ocynkowana oraz ulepszona (dalej: „Materiały z Załącznika”).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka współpracuje z podmiotami zewnętrznymi. Współpraca ta polega na nabywaniu od tych podmiotów części wykorzystywanych w działalności gospodarczej przez Spółkę, które powstały z poddanych obróbce technicznej Materiałów. Obrabianie jest procesem złożonym, którego przebieg uzależniony jest od rodzaju Materiału, jak również oczekiwanego efektu końcowego.

Współpraca Spółki z podmiotami zewnętrznymi, polega w szczególności na dostarczeniu przez Wnioskodawcę rysunków technicznych, zawierających opis materiału, który ma zostać wykorzystany, wymiarów oraz pozostałych specyfikacji, które mają zostać wykorzystane przez podmiot zewnętrzny w procesie obróbki technicznej Materiału. W szczególności, w procesie obróbki, oczekiwane jest przez Wnioskodawcę zastosowanie odpowiednich powłok do wykończenia Materiału.

Jak wskazano powyżej, zarówno zakres, jak i przebieg procesu obróbki, uzależniony jest od rodzaju wykorzystanego Materiału. Poddanie jednak obróbce Materiałów przez podmiot zewnętrzny, polega w szczególności na:

  • toczeniu i frezowaniu na obrabiarkach CNC lub maszynach konwencjonalnych, w przypadku m.in. tworzyw sztucznych, stali czarnej, stali czarnej ulepszonej termicznie, stali nierdzewnej, stali nierdzewnej ulepszonej termicznie, aluminium;
  • wycinaniu, spawaniu, frezowaniu oraz malowaniu, w przypadku m.in. elementów wykonanych z profili ze stali czarnej, ze stali czarnej z dodatkową powłoką ochronną lub stali nierdzewnej oraz dwuteowników;
  • cięciu tworzywa, w przypadku tworzyw sztucznych;
  • cięciu laserem m.in. stali czarnej, stali nierdzewnej oraz aluminium;
  • cięciu laserem m.in. stali czarnej, stali nierdzewnej oraz aluminium z dodatkowymi obróbkami, takimi jak gięcie, gwintowanie, pogłębianie frezowanie;
  • cięciu wodą aluminium.

Poddane obróbce Materiały, w sposób wskazany powyżej, są nabywane przez Spółkę jako wyroby gotowe (dalej: „Wyroby”), którym Spółka nadaje numer wewnętrzny.

Ponadto, Spółka nabywa także Materiały, których obróbki dokonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przy wykorzystaniu własnych zasobów, w celu wytworzenia Wyrobów. Zamówienia Materiałów dokonuje Dział Zamówień. Materiały są obrabiane na obrabiarkach CNC lub konwencjonalnych. W niektórych przypadkach, w procesie obróbki, polegającej na przycinaniu oraz frezowaniu, wykorzystywane są dodatkowe, zamówione przez Spółkę elementy, w postaci kół pasowych, prowadnic liniowych, uchwytów, płyt ceramicznych, mocowań, listew rolkowych. W procesie obrabiania Materiałów przez Spółkę, Wnioskodawca korzysta także, w niektórych przypadkach, ze współpracy z podmiotami zewnętrznymi, w szczególności w celu wykonania powłok ochronnych lub utwardzenia materiału. W powyższy sposób także powstają Wyroby, którym nadawany jest numer wewnętrzny.

Wyroby są następnie oferowane kontrahentom Spółki, w tym także w ramach procesu gwarancyjnego lub usług serwisu, jako części zamienne do sprzedawanych przez Spółkę Urządzeń.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca udzielając odpowiedzi na pytania tut. Organu wskazał:

  1. Należy jednoznacznie wskazać Wyroby objęte zakresem postawionego we wniosku pytania.

Jak wynika z informacji zawartych w Krajowym Rejestrze Sądowym, głównym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowana (oznaczona numerem PKD 28.29.Z.) - w tym przede wszystkim urządzeń wykorzystywanych w przemyśle opakowaniowym. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka projektuje, wytwarza oraz sprzedaje maszyny oraz urządzenia, w tym także elementy, z których składają się te maszyny i urządzenia - jako części zamienne. Określone w przedmiotowym wniosku o interpretację Wyroby, oznaczają sprzedawane przez Spółkę elementy/części maszyn i urządzeń.

  1. Czy Wyroby powstające z Materiałów z Załącznika, o których mowa we wniosku są wyrobami wymienionymi w załączniku nr 15 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020, poz. 106, z późn. zm.)? Jeżeli tak, to należy wskazać pod którą pozycją się znajdują.

Wyroby objęte zakresem postawionego we wniosku pytania nie zostały wymienione wprost w załączniku nr 15 do ustawy o VAT. Natomiast, tak jak zostało wskazane w treści przedmiotowego wniosku o interpretację, Spółka dokonała klasyfikacji Materiałów, które wykorzystywane są do produkcji Wyrobów z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych elementów, w celu określenia, czy przedmiotowe Materiały można uznać za mieszczące się w Załączniku nr 15 do ustawy o VAT. W wyniku klasyfikacji, Spółka uznała, że trzy rodzaje wykorzystywanych Materiałów mieszczą się w Załączniku nr 15 do ustawy o VAT. Materiałami, o których mowa są:

Rodzaj Materiału

Poz.

Symbol PKWIU

Nazwa towaru (grupy towarów)/nazwa usługi (grupy usług)

Stal czarna

12

24.10.31.0

Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej.

21

24.10.62.0

Pozostałe pręty ze stali, nieobrobione więcej niż kute, na gorąco walcowane, ciągnione lub wyciskane, włączając te, które po walcowaniu zostały skręcone.

33

24.31.10.0

Pręty ciągnione na zimno oraz kątowniki, kształtowniki i profile, ze stali niestopowej.

Stal czarna ocynkowana

18

24.10.51.0

Wyroby płaskie walcowane, o szerokości
>= 600 mm, ze stali niestopowej, platerowane, powlekane lub pokrywane.

Stal czarna ulepszona

23

24.10.66.0

Pozostałe pręty z pozostałej stali stopowej, nieobrobione więcej niż kute, na gorąco walcowane, ciągnione lub wyciskane, włączając te, które po walcowaniu zostały skręcone.



Za Materiały, których specyfika odpowiada towarom mieszczącym się w Załączniku, zostały zatem uznane m.in. wykorzystywane elementy stalowe, takie jak stal czarna, stal czarna ocynkowana oraz ulepszona.

  1. Należy wskazać jaki jest symbol PKWiU Wyrobów objętych zakresem postawionego we wniosku pytania?

Sprzedawane przez Spółkę Wyroby sklasyfikowane są jako części maszyn i urządzeń niezawierające złączy elektrycznych, gdzie indziej niesklasyfikowane oznaczone symbolem PKWiU 28.29.84.0.

  1. Czy kontrahent, o którym mowa we wniosku, jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?

Kontrahenci Spółki, nabywający Wyroby, wskazane we wniosku o interpretację, są czynnymi zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług.

  1. Czy faktura dokumentująca sprzedaż Wyrobów objętych zakresem postawionego we wniosku pytania wystawiana jest na kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162)?

Sprzedaż Wyrobów, objętych zakresem postawionego we wniosku pytania dokumentowana jest fakturami, w których kwoty należności ogółem mogą przekroczyć kwotę 15 000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przedmiotowe Wyroby powstające z Materiałów z Załącznika należy uznać za towary wymienione w Załączniku i w konsekwencji ich sprzedaży będą miały zastosowanie przepisy ustawy o VAT dotyczące obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności, w szczególności art. 108a ust. 1a ustawy o VAT i art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy, przedmiotowe Wyroby powstające z Materiałów z Załącznika nie należny uznać za towary wymienione w Załączniku i w konsekwencji ich sprzedaży nie będą miały zastosowania przepisy ustawy o VAT dotyczące obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności.

Zgodnie z art. 108a ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury mogą zastosować mechanizm podzielonej płatności.

Jak wynika zatem z przepisów ustawy o VAT, zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności, jest możliwe w każdym przypadku otrzymania przez podatnika faktury z wykazaną kwotą podatku. W powyższym zakresie ustawodawca dopuszcza zatem możliwość fakultatywnego stosowania mechanizmu, o którym mowa, w przypadku dokonywania płatności za zakupione towary lub usługi.

Na podstawie art. 108a ust. 1a ustawy o VAT przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności.

Jednocześnie zgodnie z art. 108a ust. 1b ustawy o VAT podatnik obowiązany do wystawienia faktury, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT, jest obowiązany do przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

Zgodnie jednak z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy - faktura powinna zawierać wyrazy "mechanizm podzielonej płatności".

W myśl art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 1292 ze zm.) dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku gdy jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 000 zł łub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.

Jak wynika z powyższych przepisów, w wyniku sprzedaży towarów lub świadczenia usług wymienionych w Załączniku, wówczas, gdy kwota należności przekroczy 15 000 zł lub równowartość tej kwoty, podatnik zobowiązany będzie do zastosowania mechanizmu podzielonej płatności. Zatem obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności będzie miał zastosowanie, w konsekwencji:

  • dokonywania płatności za towary i usługi wymienione w Załączniku do ustawy o VAT; oraz
  • wykazania na fakturze należności za te towary i usługi w kwocie przekraczającej 15 000 zł.

Jakkolwiek przesłanka kwoty należności za towary lub usługi jest warunkiem obiektywnym, niewymagającym pogłębionej analizy znaczeniowej, tak wykładania przepisu wymaga określenia zakresu towarów i usług objętych dyspozycją normy prawnej wynikającej z przepisu. Przesłanką bowiem obligatoryjnego stosowania mechanizmu podzielonej płatności jest dokonanie płatności za określone towary i usługi.

Przepis art. 108a ust. 1a ustawy o VAT wskazuje, że mechanizmowi podzielonej płatności podlegają płatności za nabyte towary i usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT.

Analiza Załącznika, prowadzi do wniosku, że katalog zarówno towarów, jak i usług, tam wymienionych, jest katalogiem zamkniętym. Powyższe, wynika z faktu braku umieszczenia przez ustawodawcę w Załączniku sformułowania, wskazującego, że w jego zakresie mieszczą się także inne towary i usługi podobne, do tam wymienionych. Tym samym, wymienienie w sposób enumeratywny, ze wskazaniem symboli PKWIU oraz nazwy towaru (grupy towarów) i nazwy usługi (grupy usług), powoduje, że stosowanie dyspozycji normy prawnej wynikającej z art. 108a ust. 1a ustawy o VAT odnosi się wyłącznie do towarów i usług wprost wskazanych w Załączniku. W konsekwencji, obligatoryjne zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności, będzie miało zastosowanie wyłącznie w przypadku płatności dokonanej z tytułu nabycia towarów lub usług bezpośrednio wymienionych w treści Załącznika, odpowiadających opisowi, tam zawartemu. Powyższe znajduje potwierdzenie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 26 sierpnia 2020 r., sygn. I SA/Sz 287/20, w którym Sąd stwierdza, że: „Powołany w ww. przepisach załącznik nr 15 do u.p.tu. (dodany do ustawy od dnia 1 listopada 2019 r.) zawiera "Wykaz towarów i usług, o których mowa w art. 105a ust. 1, art. 106e ust. 1 pkt 18a, art. 108a ust. 1a oraz art. 108e ustawy". Jest to zamknięta lista towarów i usług, w przypadku których faktura dokumentująca ich dostawę lub świadczenie musi zawierać adnotację "mechanizm podzielonej płatności", o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a u.p.t.u.”

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, dokonuje m.in. sprzedaży Wyrobów. Posiadają one odpowiednią specyfikację, w tym cechy charakterystyczne, umożliwiające Wnioskodawcy dotarcie do określonej grupy kontrahentów, odpowiadającej przyjętemu profilowi działalności gospodarczej, w zakresie związanym z przemysłem opakowaniowym.

Wyroby, o których mowa powyżej, są nabywane przez Spółkę od podmiotów zewnętrznych, specjalizujących się w obróbce różnego rodzaju materiałów m.in. ze stali oraz tworzyw sztucznych. Ponadto, Wnioskodawca, w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, także samodzielnie dokonuje obróbki powyższych materiałów w celu wytworzenia Wyrobów. W tym celu Wnioskodawca nabywa Materiały, których część, jak wskazano, w ocenie Spółki, może zostać uznana za wprost wymieniona w treści Załącznika. Jednakże, proces obróbki, opisany szczegółowo w opisie stanu faktycznego, prowadzi do istotnej zmiany właściwości Materiałów.

Dokonywaną przez Wnioskodawcę obróbkę, podobnie jak przez podmioty zewnętrzne, od których Wnioskodawca nabywa gotowe Wyroby, należy określić jako zabieg technologiczny, który ma na celu nadanie przedmiotowi określonych właściwości w postaci kształtu, wymiaru i wytrzymałości. Ponadto, proces obróbki, zmierza do nadania Materiałowi określonej formy, w celu otrzymania Wyrobu, odpowiadającego określonej specyfice.

Wytworzone w powyższy sposób Wyroby są następnie oferowane kontrahentom Spółki. Wśród Wyrobów wykonanych z Materiałów z Załącznika, których sprzedaży dokonuje Spółka, znajdują się przykładowo towary oznaczone jako: głowica do preformy D42, chwytak odbioru preform/Preform gripper. Tego rodzaju oznaczeń Spółka stosuje na wystawianych na rzecz kontrahentów fakturach VAT, w zakresie opisu nazwy usługi/towaru, dokumentujących dokonywaną przez Wnioskodawcę sprzedaż.

Należy zatem przyjąć, że właściwości wytworzonego Wyrobu w sposób znaczący odbiegają od właściwości Materiałów przed poddaniem ich obróbce. W ocenie Wnioskodawcy, nie znajduje zatem uzasadnienia twierdzenie, że Wyroby powstające z Materiałów z Załącznika, odpowiadają towarom wskazanym w Załączniku, mimo, że zostały wytworzone z Materiałów, które jak wskazano, należy uznać za mieszczące się w treści Załącznika. Wyroby powstające z Materiałów z Załącznika, nie zostały bowiem wprost wymienione w treści Załącznika.

Jak wynika z interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 stycznia 2020 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.664.2019.1.RR: „Analiza stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionych w niniejszym wniosku oraz przywołanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, zgodnie z którym w przypadku, gdy …. (...) dokonuje dostawy Wyrobów, których symbol PKWiU samoistnie nie został wymieniony w załączniku nr 15 do Ustawy, jednakże Wyroby te zostały przez ….. (...) wyprodukowane z użyciem Akumulatorów, których symbol PKWiU zawarty jest na pozycji 67 załącznika nr 15 do Ustawy VAT, wówczas obowiązek zastosowania do takiej transakcji mechanizmu podzielonej płatności nie powstanie. W takiej sytuacji, nie zostaną spełnione warunki zawarte w art. 108a ust. 1a Ustawy VAT, bowiem przedmiotem dostawy nie będą towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do Ustawy VAT.”

W ocenie Wnioskodawcy, przeprowadzenie procesu obróbki technicznej materiału, przykładowo w postaci stali czarnej (o symbolu PKWiU: 24.10.31.0; 24.10.62.0; 24.31.10.0), stali czarnej ocynkowanej (o symbolu PKWiU: 24.10.51.0) oraz stali czarnej ulepszonej (o symbolu PKWiU: 24.10.66.0) doprowadzi do zmiany istoty i właściwości przedmiotowych materiałów, tym samym powodując, że wytworzone w ten sposób Wyroby, nie będą mogły zostać uznane za towary mieszczące się w Załączniku. Skoro Wyroby wykonane z Materiałów z Załącznika nie mieszczą się w Załączniku to do tych Wyrobów z Materiałów z Załącznika nie będzie miał zastosowania obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności, o którym mowa w art. 108a ust. 1a ustawy o VAT.

W oparciu o przedstawione powyżej argumenty Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawdziwości swojego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Należy zauważyć, że dla ustalania czy dla transakcji istnieje obowiązek zastosowania mechanizmu podzielonej płatności, o którym mowa w art. 108a ust. 1a ustawy VAT, istotne jest prawidłowe zaklasyfikowanie towarów bądź usług według symbolu PKWiU. Tym samym, wydając niniejszą interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku oraz jego uzupełnienia opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) – zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności w zaliczeniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. Głównego Urzędu Statystycznego nr 1, poz. 11).

Tut. organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU czynności wymienionych we wniosku) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy – przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 5a ustawy towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Regulacje dotyczące mechanizmu podzielonej płatności zawarte zostały w ustawie z dnia 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustawy (Dz. U. z 2018 r., poz. 62), która wprowadziła z dniem 1 lipca 2018 r. m.in. nowy blok przepisów zawartych w rozdziale 1a w art. 108a-108d ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685).

Zgodnie z art. 108a ust. 1 ustawy, podatnicy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury mogą zastosować mechanizm podzielonej płatności.

Natomiast, w myśl art. 108a ust. 1a, przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem przekracza kwotę 15 000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności. Do przeliczania na złote kwot wyrażonych w walucie obcej stosuje się zasady przeliczania kwot stosowane w celu określenia podstawy opodatkowania.

Podatnik obowiązany do wystawienia faktury, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a, jest obowiązany do przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności (art. 108a ust. 1b).

W myśl art. 108a ust. 2 ustawy – zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że:

  1. zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT;
  2. zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo jest rozliczana w inny sposób.

Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy – podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Art. 2 pkt 31 ustawy stanowi, że ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o fakturze – rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Na mocy art. 106g ust. 1 ustawy – faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.

Zakres informacji jakie powinna zawierać faktura, wskazany został w art. 106e ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a, w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem przekracza kwotę 15 000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy - wyrazy "mechanizm podzielonej płatności", przy czym do przeliczania na złote kwot wyrażonych w walucie obcej stosuje się zasady przeliczania kwot stosowane w celu określenia podstawy opodatkowania.

Natomiast załącznik nr 15 do ustawy, stanowi „Wykaz towarów i usług, o których mowa w art. 105a ust. 1, art. 106e ust. 1 pkt 18a, art. 108a ust. 1a oraz art. 108e ustawy”.

Ww. załącznik nr 15 do ustawy zawiera zamkniętą listę towarów i usług identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), gdzie faktura dokumentująca ich dostawę musi zawierać adnotację „mechanizm podzielonej płatności”.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że obowiązek wystawiania faktur z adnotacją „mechanizm podzielonej płatności” będzie istnieć, jeżeli łącznie spełnione będą trzy warunki, tj. faktura:

  1. będzie wystawiana na kwotę należności ogółem przekraczającą kwotę 15 000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej;
  2. będzie dokumentować dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy,
  3. czynności będą dokonywane na rzecz podatnika.

Ustawodawca w art. 108a wprowadza zmiany w zakresie mechanizmu podzielonej płatności. Wprowadza obowiązek zastosowania mechanizmu podzielonej płatności przy regulowaniu należności z faktury, w której wartość sprzedaży brutto przekracza 15.000 zł lub równowartość tej kwoty i faktura ta obejmuje swym zakresem towary lub usługi wskazane w załączniku nr 15 do ustawy. Co do zasady faktura taka powinna być oznaczona przez wystawcę informacją „mechanizm podzielonej płatności”. Należy jednak zwrócić uwagę, że wprowadzany obowiązek zapłaty takiej faktury w mechanizmie podzielonej płatności nie jest uzależniony od tego, czy na fakturze zawarto takie oznaczenie. Zatem nawet jeżeli sprzedawca nie dopełnił obowiązku i nie oznaczył takiej faktury, nabywca ma obowiązek zapłaty kwoty należności za towary lub usługi z załącznika nr 15 w mechanizmie podzielonej płatności. Nabywca bowiem musi być zorientowany, co jest przedmiotem transakcji, to nabywca bowiem inicjuje płatność i odpowiada za wybór formy płatności. Nabywca nie może polegać więc wyłącznie na informacjach od sprzedawcy, który może chcieć uniknąć zapłacenia mu w podzielonej płatności, tylko musi samodzielnie analizować, jakie towary lub usługi nabył i czy wiążą się z tym dla niego określone obowiązki. Podkreślić jednakże należy, że obowiązek uregulowania należności w mechanizmie podzielonej płatności dotyczy wyłącznie kwoty należności z tytułu nabycia towarów lub usług wymienionych w załączniku nr 15.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Przedmiotem działalność gospodarczej Spółki jest produkcja nowoczesnych urządzeń wykorzystywanych w przemyśle opakowaniowym. W procesie produkcyjnym, Spółka wykorzystuje najnowsze osiągnięcia w zakresie technologii produkcji tego typu urządzeń. W szczególności, Spółka dostarcza swoim kontrahentom urządzenia takie jak: maszyny rozdmuchowe do produkcji pojemników PET z preform, systemy robotyzacji i automatyzacji odcinków technologicznych dowolnych procesów, dedykowane maszyny i urządzenia pod zdefiniowane zastosowania. W zakresie prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, wykorzystywane są różnego rodzaju materiały, używane zarówno w procesie produkcji Urządzeń jak również w pozostałej działalności Spółki.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka projektuje, wytwarza oraz sprzedaje maszyny oraz urządzenia, w tym także elementy, z których składają się te maszyny i urządzenia - jako części zamienne. Określone w przedmiotowym wniosku o interpretację Wyroby, oznaczają sprzedawane przez Spółkę elementy/części maszyn i urządzeń. Wyroby objęte zakresem postawionego we wniosku pytania nie zostały wymienione wprost w załączniku nr 15 do ustawy o VAT. Wyroby powstają m.in. z Materiałów, których specyfika odpowiada towarom mieszczącym się w Załączniku nr 15. Zarówno zakres, jak i przebieg procesu obróbki, uzależniony jest od rodzaju wykorzystanego Materiału. Wyroby są następnie oferowane kontrahentom Spółki, w tym także w ramach procesu gwarancyjnego lub usług serwisu, jako części zamienne do sprzedawanych przez Spółkę Urządzeń.

Sprzedawane przez Spółkę Wyroby sklasyfikowane są jako części maszyn i urządzeń nie zawierające złączy elektrycznych, gdzie indziej niesklasyfikowane oznaczone symbolem PKWiU 28.29.84.0.

Kontrahenci Spółki, nabywający Wyroby, wskazane we wniosku o interpretację, są czynnymi zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług.

Sprzedaż Wyrobów, objętych zakresem postawionego we wniosku pytania dokumentowana jest fakturami, w których kwoty należności ogółem mogą przekroczyć kwotę 15 000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia czy przedmiotowe Wyroby powstające z Materiałów z Załącznika należy uznać za towary wymienione w Załączniku i w konsekwencji ich sprzedaży będą miały zastosowanie przepisy ustawy o VAT dotyczące obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności, w szczególności art. 108a ust. 1a ustawy o VAT i art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT.

Odnosząc się do powyższego należy w pierwszej kolejności wskazać, że obowiązek bezwzględnego stosowania mechanizmu podzielonej płatności dotyczy wyłącznie konkretnych towarów i usług enumeratywnie wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy. Podkreślenia wymaga, że zapis art. 108a ust. 1 pkt 1a ustawy, wprowadza obowiązek zastosowania mechanizmu podzielonej płatności przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem przekracza kwotę 15 000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności. Do przeliczania na złote kwot wyrażonych w walucie obcej stosuje się zasady przeliczania kwot stosowane w celu określenia podstawy opodatkowania.

Jak wynika z okoliczności sprawy Sprzedawane przez Spółkę Wyroby sklasyfikowane są jako części maszyn i urządzeń nie zawierające złączy elektrycznych, gdzie indziej niesklasyfikowane oznaczone symbolem PKWiU 28.29.84.0. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka projektuje, wytwarza oraz sprzedaje maszyny oraz urządzenia, w tym także elementy, z których składają się te maszyny i urządzenia - jako części zamienne. Określone w przedmiotowym wniosku o interpretację Wyroby, oznaczają sprzedawane przez Spółkę elementy/części maszyn i urządzeń. Wyroby objęte zakresem postawionego we wniosku pytania nie zostały wymienione wprost w załączniku nr 15 do ustawy o VAT.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz okoliczności przedstawione w opisie wniosku, należy wskazać, że Wnioskodawca nie jest zobligowany do stosowania mechanizmu podzielonej płatności, o którym mowa w art. 108a ust. 1a ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku sprzedaży przez Wnioskodawcę na rzecz klientów Wyrobów sklasyfikowanych wg PKWiU 28.29.84.0, bowiem te Wyroby nie zostały wymienione w załączniku nr 15 do ustawy. Zatem sprzedaż oferowanych przez Wnioskodawcę ww. Wyrobów nie jest objęta obowiązkiem wynikającym z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy, tj. umieszczenia na fakturach sprzedaży wyrazów „mechanizm podzielonej płatności”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Końcowo należy jeszcze raz podkreślić, że tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowania PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj