Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.145.2021.1.KW
z 19 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2021 r. (data wpływu 12 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji inwestycji „(…)”- jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji ww. inwestycji.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina z dniem 15 grudnia 2011 roku została zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towaru i usług i posiada nadany numer NIP…Gmina w ramach naboru na operacje typu „Gospodarka wodno-ściekowa” ogłoszonego przez Zarząd Województwa w ramach poddziałania „(…)” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, 2 marca 2021 r. podpisała umowę o przyznaniu pomocy na zadanie „(…)”.


Realizację inwestycji rozpoczęto w 2020 roku, a zakończenie planowane jest na październik 2021 roku. W ramach inwestycji zostanie wybudowane łącznie ok…. km sieci kanalizacji sanitarnej, … km sieci wodociągowej oraz zostanie przebudowana oczyszczalnia ścieków w miejscowości … .


Projekt realizowany jest w ramach zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 poz. 713 z późn. zm.), do których należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty w zakresie m.in.: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych. W zakresie realizowanego zadania Gmina działa jako organ władzy publicznej.


Koszt całkowity realizowanego zadania wynosi … zł z czego … zł to koszty kwalifikowane zadania (łącznie z podatkiem VAT). Dofinansowanie inwestycji według umowy z Samorządem Województwa wynosi … zł, tj. do 63,63% poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji. Dofinansowanie zostanie przekazane w dwóch płatnościach, …zł. dla pierwszego etapu operacji oraz … zł dla II etapu operacji. Zadanie jest realizowane częściowo ze środków własnych Gminy.


Nabywcą wszystkich wystawianych przez Wykonawców faktur będzie Gmina. Wybudowana w ramach zadania sieć kanalizacyjna i wodociągowa zostanie przyjęta na stan środków trwałych Gminy, a następnie nieodpłatnie przekazana protokołem zdawczo-odbiorczym do konserwacji i eksploatacji podmiotowi…sp. z o.o. z siedzibą w…, wyłonionemu w drodze postępowania przetargowego na zadanie pn. „(…)”, z którym Gmina zawarła umowę dn. 30 kwietnia 2020 r. na okres 18 miesięcy.


Oczyszczalnia ścieków w miejscowości (…), która zostanie przebudowana w ramach zadania, również pozostaje w użytkowaniu przez spółkę (…) na mocy ww. umowy. Oczyszczalnia jest ujęta w ewidencji środków trwałych Gminy. Po oddaniu do użytkowania sieci kanalizacji, sieci wodociągowej oraz przebudowanej oczyszczalni ścieków Gmina nie będzie wykorzystywała przedmiotowych inwestycji do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z ww. umową Gmina nie otrzymała i nie otrzymuje wynagrodzenia od spółki - nie występują więc wzajemne rozliczenia finansowe. Zgodnie z art. 9 ustawy o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 poz. 713 z późn. zm.) oraz art. 3 ustawy o gospodarce komunalnej (t.j. Dz. U. z 2021 poz. 679), jednostka samorządu terytorialnego w drodze umowy może powierzyć wykonywanie zadań z zakresu gospodarki komunalnej osobom prawnym z uwzględnieniem szczegółowych ustaw, w tym Prawo Zamówień Publicznych. Zgodnie z zapisami art. 13 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (D.U.UE L 347 z dn. 11 grudnia 2006 r., s. 1 z późn. zm.) Gmina nie jest uważana za podatnika, w związku z działalnością, która podejmuje lub transakcjami, których dokonuje jako organ władzy publicznej. Należy nadmienić, że … sp. z o.o. z siedzibą w … nie jest prawnie ani finansowo powiązana z Gminą. Jest spółką sąsiedniej Gminy, a więc niezależnym i odrębnym podmiotem gospodarczym, który w myśl art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2021 poz. 305) nie należy do sektora finansów publicznych.


Spółka (…) pobiera opłaty za odprowadzanie ścieków oraz dostarczanie wody i wystawia faktury VAT mieszkańcom Gminy na podstawie zawartych z nimi umów cywilnoprawnych. Wobec powyższego Gmina nie prowadzi działalności na posiadanej już sieci oraz sieci nowopowstającej w zakresie odbioru ścieków oraz dostarczania wody, a tym samym Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2020 poz. 106 z późn. zm.).

Gmina składając wniosek o dofinansowanie zadania „(…)” złożyła instytucji zarządzającej funduszami - Urzędowi Marszałkowskiemu oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT i niemożliwości jego odzyskania na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2020 poz. 106 z późn. zm.).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przy budowie sieci kanalizacji w miejscowościach: … przebudowie oczyszczalni ścieków w miejscowości …?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Gminy nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z niespełnieniem pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Nie zachodzi bowiem bezsporny i bezpośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy - nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza, według art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych), ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.


Gmina, w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).


Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.


Gmina w ramach naboru na operacje typu „Gospodarka wodno-ściekowa” ogłoszonego przez Zarząd Województwa w ramach poddziałania „(…)” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, 2 marca 2021 r. podpisała umowę o przyznaniu pomocy na zadanie pn. „(…)”.


Wnioskodawca rozpoczął realizację inwestycji w 2020 roku, a zakończenie planowane jest na październik 2021 roku. W ramach inwestycji zostanie wybudowane łącznie ok…. km sieci kanalizacji sanitarnej, … km sieci wodociągowej oraz zostanie przebudowana oczyszczalnia ścieków w miejscowości ….


Projekt realizowany jest w ramach zadań własnych gminy. Nabywcą wszystkich wystawianych przez Wykonawców faktur będzie Gmina.


Wybudowana w ramach zadania sieć kanalizacyjna i wodociągowa zostanie przyjęta na stan środków trwałych Gminy, a następnie nieodpłatnie przekazana protokołem zdawczo-odbiorczym do konserwacji i eksploatacji podmiotowi (…) Sp. z o.o. z siedzibą w (…) .


Oczyszczalnia ścieków w miejscowości …, która zostanie przebudowana w ramach zadania, również pozostaje w użytkowaniu przez spółkę (…). Oczyszczalnia jest ujęta w ewidencji środków trwałych Gminy.


Po oddaniu do użytkowania sieci kanalizacji, sieci wodociągowej oraz przebudowanej oczyszczalni ścieków Gmina nie będzie wykorzystywała przedmiotowych inwestycji do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zgodnie z umową Gmina nie otrzymała i nie otrzymuje wynagrodzenia od spółki - nie występują więc wzajemne rozliczenia finansowe.


Spółka … pobiera opłaty za odprowadzanie ścieków oraz dostarczanie wody i wystawia faktury VAT mieszkańcom Gminy na podstawie zawartych z nimi umów cywilnoprawnych. Wobec powyższego Gmina nie prowadzi działalności na posiadanej już sieci oraz sieci nowopowstającej w zakresie odbioru ścieków oraz dostarczania wody.


Wnioskodawca ma wątpliwości, czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji inwestycji.


Z uwagi na powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku od towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostaną spełnione.


Będąca efektem inwestycji infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna oraz przebudowana oczyszczalnia ścieków nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zmodernizowana i nowopowstała infrastruktura zostanie przekazana nieodpłatne do konserwacji i eksploatacji podmiotowi … sp z o.o.

Tym samym Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)”.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Należy nadmienić, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy (zdarzenie przyszłe) będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj