Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.63.2021.2.KR
z 23 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2021 r. (data wpływu 21 stycznia 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 marca 2021 r. (data wpływu 11 marca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 marca 2021 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni w 1995 roku na podstawie umowy darowizny nabyła udziały w prawie współwłasności nieruchomości w udziale 33/100 gospodarstwa rolnego, stanowiącego działkę nr (…) o obszarze 6,65 ha, położonej w miejscowości (…), gmina (…), dla której Sąd Rejonowy (…) Wydział Ksiąg Wieczystych w (…) prowadził księgę wieczystą (…).

W dniu 20 września 2005 r., na podstawie aktu notarialnego Repertorium „A” numer: (…) zawarta została umowa nieodpłatnego częściowego zniesienia współwłasności ww. nieruchomości. Z treści powyższej wskazanego aktu notarialnego wynikają następujące informacje:

Zgodnie z odpisem zwykłym z ww. księgi wieczystej z dnia 18 października 2004 r. wydanego przez Ekspozyturę Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych przy ww. Sądzie sygn. wniosku (…), w dziale (…) wpisany został sposób korzystania z nieruchomości - do wyłącznego użytkowania Wnioskodawczyni przeznaczona została działka oznaczona nr …/… o obszarze 2,09 ha. Stosownie do wyciągu z wykazu zmian danych ewidencyjnych z dnia 8 września 2005 r. wydanego przez Starostę Powiatu (…), działka nr (…) o obszarze 6,65 ha zmieniła obszar na 6,6322 ha, a następnie uległa fizycznemu podziałowi na działki: …/… o obszarze 2,1190 ha; …/… o obszarze 1,6754 ha; …/… o obszarze 0,2331 ha; …/… o obszarze 0,0342 ha; …/… o obszarze 0,0342 ha; …/… o obszarze 0,0342 ha; …/… o obszarze 0,0331 ha; …/… o obszarze 0,3115 ha; …/… o obszarze 0,7697 ha; …/… o obszarze 0,3365 ha; …/… o obszarze 0,2131 ha; …/… o obszarze 0,5864 ha; …/… o obszarze 0,1281 ha; … /… o obszarze 0,0120 ha; …/… o obszarze 0,1117 ha.

Powyżej wskazany podział fizyczny został zatwierdzony, decyzją ostateczną z dnia 26 lipca 2005 r., znak: (…) wydaną przez Wójta Gminy (…).

Zgodnie z treścią aktu notarialnego z dnia 20 września 2005 r., nieodpłatnie została zniesiona współwłasność omawianej nieruchomości, w ten sposób, że Wnioskodawczyni nabyła na wyłączną własność działkę nr …/… o obszarze 2,1190 ha. Ponadto, nieodpłatnie i dożywotnio pani (…) może korzystać z działki nr …/… o obszarze 0,2331 ha - co do swobodnego przechodu i przejazdu przez ww. działkę.

Na podstawię aktu notarialnego Repertorium A numer (…) Wnioskodawczyni zawarła warunkową umowę sprzedaży.

W treści ww. aktu notarialnego pani (…) oświadczyła, że jest właścicielką nieruchomości rolnej, niezabudowanej stanowiącej działkę nr …/… z obrębu (…), gmina (…), powiat (…), woj. (…) o obszarze 2,1190 ha dla której Sąd Rejonowy w (…) (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą (…) - na podstawie umowy nieodpłatnego częściowego zniesienia współwłasności nieruchomości z dnia 20 września 2005 r. (…). Powyżej opisana nieruchomość uległa podziałowi fizycznemu, który nie został ujawniony w księdze wieczystej.

Stosownie do wykazu zmian danych ewidencyjnych z dnia 8 lutego 2020 r. oraz wypisu z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej z dnia 8 września 2020 r. - wydanego przez Starostę (…), omawiana działka nr …/… uległa podziałowi fizycznemu na działki: nr …/… o obszarze 0,3029 ha; nr …/… o obszarze 0,3028 ha; nr …/… o obszarze 0,3028 ha; nr …/… o obszarze 0,3025 ha; nr …/… o obszarze 0,3028 ha; nr …/… o obszarze 0,3026 ha; nr …/… o obszarze 0,3026 ha.

Stosownie do postanowień zawartych w omawianej umowie Wnioskodawczyni zobowiązała się do sprzedaży działki rolnej nr …/… - pod warunkiem, że Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa nie wykona prawa pierwokupu na podstawie ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 o kształtowaniu ustroju rolnego.

Strony umowy zobowiązały się zawrzeć umowę przeniesienia własności w wykonaniu ww. umowy w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia od Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa o nieskorzystaniu z prawa pierwokupu bądź w terminie 14 dni od upływu miesięcznego terminu na skorzystanie przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa prawa pierwokupu. W konsekwencji powyżej przedstawionych okoliczności faktycznych, w dniu 15 grudnia 2020 r. Wnioskodawczyni na podstawie aktu notarialnego (…) dokonała sprzedaży działki o numerze …/….

Jednocześnie w tym miejscu wskazać należy, że dla działek …/…,…/…,…/…,…/…, …/…,…/…,…/… nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, nie została podjęta uchwała w sprawie wyznaczenia obszaru rewitalizacji, o którym mowa w art. 8 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji, omawiane działki nie zostały objęte przez Starostę (…) inwentaryzacją stanu lasów, uproszczonym planem urządzania lasu oraz decyzją z zakresu gospodarki leśnej, o których mowa art. 19 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach. Ponadto, brak jest możliwości zapewnienia dostawy wody do ww. nieruchomości do czasu przebudowy sieci wodociągowej oraz brak jest sieci kanalizacji sanitarnej. Dodatkowo z wypisu z rejestru gruntów z dnia 8 września 2020 r. wynika, że przedmiotowe działki ewidencyjne zostały opisane jako nieużytki, grunty orne.

Pierwotnie Wnioskodawczyni na omawianej w niniejszym wniosku nieruchomości, tj. o nr …/…, planowała wybudować dom jednorodzinny, przeznaczony na zaspokojenie potrzeb mieszkalnych rodziny. Z uwagi na sytuację materialną oraz w celu zaspokojenia potrzeb mieszkalnych córki (tj. zakup mieszkania w (…)) postanowiła o sprzedaży omawianej nieruchomości. Jednocześnie, z uwagi na położenie, jak i niekorzystny metraż nieruchomości - niezbędnym okazało się dokonanie fizycznego jej podziału. Dodatkową czynnością jaką Wnioskodawczyni podjęła w celu sprzedaży omawianych nieruchomości jest wytyczenie drogi.

Nadto, Wnioskodawczyni wskazała, iż zamierza sprzedać członkom rodziny działki o następujących numerach nr …/…,…/…,…/…. Z kolei pozostałe działki tj. o nr …/…, …/… oraz …/… planuje pozostawić sobie oraz darować córkom.

Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej, obecnie świadczy pracę jako nauczyciel języka angielskiego.


Pismem z dnia 4 marca 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wezwał Wnioskodawczynię do:


  • dokonania dodatkowej opłaty w wysokości 40 zł, gdyż przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej pytanie dotyczy stanu faktycznego - dokonanej sprzedaży oraz zdarzenia przyszłego - planowanej sprzedaży innych działek, będących własnością pani (…);
  • udzielenia odpowiedzi na następujące pytania:


    1. W jaki sposób wykorzystywała Pani i nadal wykorzystuje opisane we wniosku działki, tj. od momentu nabycia do czasu sprzedaży/ planowanej sprzedaży? W szczególności proszę o wskazanie czy były one/są/będą do momentu sprzedaży dzierżawione, wynajmowane lub udostępniane w inny sposób (jaki?), odpłatnie lub nieodpłatnie?
    2. Na co zostaną przeznaczone środki uzyskane z planowanej sprzedaży działek będących przedmiotem wniosku?
    3. W jaki sposób działki były/są/będą oferowane potencjalnym nabywcom?
    4. Czy posiada Pani jeszcze inne nieruchomości (oprócz wskazanych we wniosku) przeznaczone w przyszłości do sprzedaży, jeśli tak, to ile i jakie oraz kiedy, w jakim celu i w jaki sposób były nabyte i wykorzystywane?
    5. Czy dokonywała Pani już wcześniej sprzedaży nieruchomości, jeżeli tak to należy podać odrębnie do każdej sprzedanej nieruchomości:



      1. kiedy i w jaki sposób weszła Pani w posiadanie tych nieruchomości?
      2. w jakim celu nieruchomości te zostały nabyte przez Panią?
      3. w jaki sposób nieruchomości były wykorzystywane przez Panią od momentu wejścia w ich posiadanie do chwili sprzedaży?
      4. kiedy Pani dokonała ich sprzedaży i co było przyczyną ich sprzedaży?
      5. ile działek zostało sprzedanych i jakich (niezabudowanych czy zabudowanych, jeśli zabudowanych to czy były to nieruchomości mieszkalne czy użytkowe)?
      6. na co zostały przeznaczone środki uzyskane ze sprzedaży ww. działek?



    6. Kiedy zamierza Pani dokonać planowanej sprzedaży działek (proszę podać przybliżony termin sprzedaży każdej z nich)?
    7. Czy wszystkie działki zostaną sprzedane jednocześnie?
    8. Czy wszystkie działki zostaną sprzedane tej samej osobie/temu samemu podmiotowi?
    9. Czy poczyniła Pani jakiekolwiek działania dotyczące zwiększenia wartości nieruchomości, uatrakcyjnienia nieruchomości, jeśli tak to jakie i kiedy?


Odpowiadając na powyższe pytania w pierwszej kolejności Wnioskodawczyni wskazała, iż zrezygnowała, odstąpiła od sprzedaży działek nr …/…,…/…,…/… będących przedmiotem zapytania, nie będą one przedmiotem sprzedaży w przyszłości, zatem przedstawione we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa pytanie dotyczy wyłącznie sprzedanej w grudniu 2020 r. działki o nr …/…, tj. czy z tytułu odpłatnego zbycia działki nr …/… powstał u Wnioskodawczyni obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych? Z powyżej przedstawionych względów podatniczka nie dokonała również dodatkowej opłaty w wysokości 40 zł, gdyż aktualne pytanie dotyczy wyłącznie zaistniałego stanu faktycznego.


Odnosząc się z kolei do poszczególnych pytań Wnioskodawczyni wskazała:


Ad.1 Opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej działki Wnioskodawczyni wykorzystywała i wykorzystuje jedynie w celach prywatnych, rekreacyjnie, tj. spędzenie czasu z rodziną, grill itp. Dodatkowo Wnioskodawczyni wykorzystywała drewno znajdujące się na działkach, po uzyskaniu stosownego pozwolenia na wycinkę drzew, jako opał. Rzeczone działki nie były dzierżawione, wynajmowane, ani udostępniane w żaden inny sposób.


Ad.2 Środki uzyskane ze sprzedaży nieruchomości nr …/… Wnioskodawczyni przeznaczyła/przeznaczy na częściową spłatę kredytu za auto, dom oraz na pomoc córce studiującej w (…).


Ad.3 Działka o nr …/… nie była oferowana potencjalnym nabywcom na sprzedaż (została sprzedana teściowej kuzyna Wnioskodawczyni). Z kolei pozostałe działki, nie będą przedmiotem sprzedaży.


Ad.4 Wnioskodawczyni posiada inne nieruchomości, prócz wskazanych w pierwotnym wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa, są to działki rolne, które nie będą w przyszłości przedmiotem sprzedaży.


Ad.5 Prócz sprzedaży nieruchomości o nr …/…, która została opisana w treści wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa, Wnioskodawczyni nie dokonywała wcześniej sprzedaży nieruchomości.


Ad.6 Wnioskodawczyni nie zamierza dokonywać dalszej sprzedaży działek.


Ad.7 Wnioskodawczyni nie zamierza dokonywać dalszej sprzedaży działek.


Ad.8 Wnioskodawczyni nie zamierza dokonywać dalszej sprzedaży działek.


Ad.9 Z uwagi na niekorzystny metraż nieruchomości o nr …/…, Wnioskodawczyni dokonała jej podziału oraz wytyczyła drogę. Prócz powyżej wskazanych, nie podjęła innych czynności mających na celu zwiększenia wartości nieruchomości oraz uatrakcyjnienia nieruchomości.


W związku z tym zadano następujące, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku pytanie.


Czy z tytułu odpłatnego zbycia działki nr …/… powstał u Wnioskodawczyni obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych?


Przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawczyni wskazała, że wobec zbycia nieruchomości o …/… nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na upływ pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości. Ponadto, z uwagi na niespełnienie przesłanek określonych treścią art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - nie osiągnie przychodu ze źródła działalności gospodarczej.


W pierwszej kolejności wskazać należy, że zbycie nieruchomości stanowi przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowy w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.


Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 omawianej ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21,52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy zaznaczenia wymaga, że sprzedaż nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości, co oznacza, że nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie powyżej powołanego przepisu.

Z kolei stosownie do treści art. 10 ust. 3 ww. ustawy, przepisy ust. 1 pkt 8 mają zastosowanie do odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.


W myśl art. 5a pkt 6 omawianej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych


  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9.


Zatem, działalność gospodarcza to taka działalność, która jest prowadzona w celu osiągnięcia dochodu, przy czym nawet ewentualna strata będąca wynikiem tej działalności nie pozbawia jej statusu działalności gospodarczej, bowiem istotny jest sam zamiar osiągnięcia dochodu; wykonywana jest w sposób ciągły. Jednakże, istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu np. powtarzalna sprzedaż przedmiotów własności posiadających tożsamy charakter; prowadzona jest w sposób zorganizowany, co oznacza, że podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.

Wykładnia językowa wskazanego przepisu prowadzi do wniosku, że przychodami z działalności gospodarczej są wyłącznie te przychody (uzyskane z działalności prowadzonej we własnym imieniu bez względu na rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły), które nie stanowią przychodu z jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy. Przyjmując za słuszną wskazaną powyżej wykładnię uznać należy, że odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej, w sytuacji gdy zbywca w ogóle nie prowadzi działalności gospodarczej albo przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej nie jest obrót nieruchomościami.

Odnosząc się z kolei do pojęcia "zbycia nieruchomości w wykonaniu działalności gospodarczej" - przyjmując za słuszną wskazaną powyżej wykładnię - przyjąć należy, że jest to sprzedaż nieruchomości prowadzona w ramach obrotu nieruchomościami. Jednocześnie treść powołanych przepisów nie pozwala na opodatkowanie wyprzedaży majątku własnego (prywatnego) podatnika, co zdaniem Wnioskodawczyni ma miejsce w niniejszej sprawie.

Dla uznania, że odpłatne zbycie nieruchomości następuje w wykonaniu działalności gospodarczej, w konsekwencji czego winno zostać zaliczone do przychodów z tego źródła - koniecznym jest jednoznaczne stwierdzenie, że stanowi ono przedmiot działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co w niniejszej sprawie nie znajduje zastosowania, gdyż pani (…) nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu tego przepisu.

W orzecznictwie sądowo administracyjnym wielokrotnie podkreśla się, że o fakcie prowadzenia działalności gospodarczej nie decyduje subiektywne przekonanie podatnika, a spełnienie przesłanek jej prowadzenia. Czynności wykonywane przez Wnioskodawczynię nie spełniają warunków określonych w definicji działalności gospodarczej, gdyż po pierwsze nie są one nastawione na osiągnięcie zysku (cel zarobkowy). Wnioskodawczyni podkreśla, że nieruchomości te nie zostały nabyte w celu obrotu nimi, w celach zarobkowych, miały one zostać wykorzystane na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych rodziny. Podkreślenia w tym miejscu wymaga, że zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności i jej rodziny.

Działalność gospodarcza musi być prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły, na co wskazuje planowa realizacja określonych zadań oraz podejmowanie ich w sposób systematyczny i powtarzalny (patrz: wyrok NSA z 27 czerwca 2017 r., sygn. akt II FSK 1446/15). Działalność gospodarcza to stan obiektywny, którego nie kreuje zgłoszenie jej prowadzenia właściwym organom. Nie ma też znaczenia subiektywne podejście podatnika, który uważa, że takiej działalności nie prowadzi. Działalność gospodarcza jest zjawiskiem - ciągiem zdarzeń faktycznych - o charakterze obiektywnym, a więc dla uzasadnionej oceny odnośnie jej zaistnienia podstawowego lub przesądzającego znaczenia nie może mieć tylko formalne oświadczenie konkretnego podmiotu, że działalność gospodarczą prowadzi lub jej nie prowadzi albo też, że uległa ona zawieszeniu (por. wyrok NSA z 20 czerwca 2012 r., sygn. akt II FSK 2563/10). Z tych powodów dla oceny, czy podatnik prowadził działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f. ma istotne znaczenie, czy była ona prowadzona na przestrzeni kilku lat a nie roku, za który została wydana decyzja podatkowa. Znaczenie ma zorganizowanie faktyczne tej działalności, na co składa się zespół celowych, uporządkowanych czynności o charakterze profesjonalnym, mieszczących w sobie czynności przygotowawcze oraz fazę realizacji (por. wyrok NSA z 25 stycznia 2018 r., sygn. akt II FSK 3525/15).

Wskazać należy, że sprzedaż omawianej w niniejszym wniosku nieruchomości nie będzie miała charakteru zorganizowanego, ciągłego. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Odstęp pomiędzy nabyciem nieruchomości a decyzją o sprzedaży wskazuje, że brak jest podstaw do przyjęcia, iż w sprawie jest prowadzona zorganizowana działalność handlowa polegającej na obrocie nieruchomościami. Wnioskodawczyni nie podejmuje również czynności charakterystycznych dla przedmiotu działalności polegającego na obrocie nieruchomościami, czyli przykładowo nie posiada biura, w którym spotykałaby się z potencjalnymi nabywcami, nie posiada strony internetowej, na której oferowałaby sprzedaż, nie zatrudnia pracowników i sama nie posiada odpowiedniego wykształcenia do prowadzenia działalności w tym zakresie. Ponadto, prócz normalnych czynności, tj. wytyczenia drogi - nie podejmuje żadnych czynności, na podstawie których zasadnym byłoby uznanie, że mają one charakter profesjonalny.

W tym miejscu wskazać należy na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 5 sierpnia 2009 r., sygn. akt I SA/Łd 338/09, w treści którego wskazano, że uniwersalny słownik języka polskiego (...) przypisuje słowu ((zorganizować)) znaczenie ((zaplanować coś i przeprowadzić jakieś działanie)), (...). W tym sensie przeciwieństwem działań zorganizowanych są działania przypadkowe, okazyjne, (...). Sprzedaż nieruchomości nie ma i nie będzie miała charakteru zaplanowanego, zorganizowanego, ale okazjonalny. Nie były podejmowane jakiekolwiek właściwe dla działalności handlowej w zakresie obrotu nieruchomościami działania. Nie została zorganizowana jakakolwiek stała struktura organizacyjna, która zajmowałaby się działaniami tego typu. Trudno zatem wykazać jakąkolwiek aktywność Wnioskodawczyni mającą wskazywać na działalność gospodarczą.

W wyroku z dnia 3 lipca 2018 r., sygn. akt II FSK 2299/16, kryteria umożliwiające zakwalifikowanie danych czynności do podejmowanych w ramach działalności gospodarczej, w tym warunek ciągłości, wskazany w art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f., nie są spełnione, jeżeli działania podatnika mieszczą się w zwykłych czynnościach związanych z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży (np. polegających na jej uporządkowaniu, przygotowaniu dokumentacji geodezyjnej, zawarciu umowy z pośrednikiem w obrocie nieruchomościami, wydzieleniu części przeznaczonej do sprzedaży, itp.). Jeśli natomiast, zgromadzony w sprawie materiał dowodowy pozwala stwierdzić, że skala podjętych przez podatnika czynności dotyczących nieruchomości (w tym formalnych, inwestycyjnych) wykracza w sposób oczywisty poza normalne czynności, jakie podejmuje rozsądnie działający właściciel, dążący do uzyskania optymalnego - z jego punktu widzenia - przychodu ze zbycia poszczególnych składników majątku osobistego, a nadto że działania te nacechowane są ciągłym (trwałe źródło zarobkowania), nieamatorskim i nieokazjonalnym charakterem, to uzasadnione jest uznanie, że przychody uzyskane ze zbycia nieruchomości (lub jej poszczególnych części) stanowią przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W interpretacji indywidualnej z dnia 21 lutego 2020 r., nr 0113-KDIPT2-1.4011.643.2019.4.DJD, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać, rozpatrywany całościowo, zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku, w szczególności łącznie polegających na wielokrotnym nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), wielokrotnym zbywaniu w celu zarobkowym odpowiednio przygotowanych nieruchomości. Brak jest natomiast podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 tej ustawy.

W świetle przedstawionych w niniejszym wniosku okoliczności faktycznych i prawnych nie sposób uznać, że aktywność Wnioskodawczyni w zakresie opisanej transakcji sprzedaży nieruchomości oraz przyszłych transakcji sprzedaży na rzecz członków rodziny ma charakter powtarzalny i ciągły. Uwagę należy przede wszystkim zwrócić na czas, który upłynął między datą nabycia, a planowanym odpłatnym zbyciem nieruchomości. Należy także podkreślić, że Wnioskodawczyni nie nabyła nieruchomości w celu późniejszego ich spieniężenia. Znamiennym jest również to, iż na przedmiotowej nieruchomości planowała wybudować dom jednorodzinny -z zamiarem zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych rodziny. Jednocześnie Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej. Na okoliczności mające wpływ na zamiar sprzedaży nieruchomości miała wpływ sytuacja finansowa pani (…). W świetle powyższych okoliczności podjęła decyzję o sprzedaży posiadanych nieruchomości. Uzyskane ze sprzedaży nieruchomości środki Wnioskodawczyni zamierza przeznaczyć na zakup nowej nieruchomości w (…), celem zapewnienia potrzeb mieszkaniowych córki.

Reasumując, z tytułu sprzedaży nieruchomości nie powstanie u Wnioskodawczyni obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na upływ pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości., zatem nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie działania podejmowane przez Wnioskodawczynię nie wypełniają definicji działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zatem brak jest podstaw do zakwalifikowania przychodów do źródła z działalności gospodarczej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego – jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426; dalej: u.p.d.o.f.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.f. źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Zatem, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw następuje po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.


Zatem, przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:


  • odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz
  • zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.


W świetle powyższego dla opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości podatkiem dochodowym od osób fizycznych – na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 cytowanej ustawy – istotne znaczenie ma zatem data ich nabycia.

Jak wskazano, odrębnym źródłem przychodów jest wyszczególniona w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy pozarolnicza działalność gospodarcza.


Zgodnie z art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f., ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych


  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:


  • zarobkowym celu działalności,
  • wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
  • prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.


Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku. Zatem, jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 3 czerwca 2015 roku sygn. I SA/Po 919/14: Dla przyjęcia, że działalność ma charakter ciągły, nie jest niezbędne, by powtarzane były konkretne czynności; możliwe, że dana czynność (np. sprzedaż) będzie dokonana jednorazowo, natomiast wraz z poprzedzającymi ją czynnościami przygotowawczymi będzie tworzyła ciąg działań, który uznać należy za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a ust. 6 u.p.d.o.f.

Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Z przytoczonych przepisów wynika, że przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ww. ustawy.

Ocena, z jakiego źródła pochodzi przychód, ma ogromne znaczenie dla określenia chociażby takich kwestii, jak ustalenie sposobu opodatkowania przychodu, możliwości odliczenia kosztów jego uzyskania itp. W pewnych sytuacjach możliwe jest występowanie wątpliwości, do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować danego rodzaju przychód. Jeden i ten sam przychód stanowić może przychód wyłącznie z jednego źródła. Ponadto nie jest możliwa sytuacja, w której ten sam przychód będzie, np. zaliczony częściowo do jednego źródła, a częściowo do innego.

Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania skutków działań podjętych przez Zainteresowanego do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z planowanym odpłatnym zbyciem nieruchomości, o których mowa we wniosku.


Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni w 1995 roku na podstawie umowy darowizny nabyła udziały w prawie współwłasności nieruchomości w udziale 33/100 gospodarstwa rolnego, stanowiącego działkę nr (…) o obszarze 6,65 ha. Następnie nieruchomość ta uległa fizycznemu podziałowi na działki: …/… o obszarze 2,1190 ha; …/… o obszarze 1,6754 ha; …/… o obszarze 0,2331 ha; …/… o obszarze 0,0342 ha; …/… o obszarze 0,0342 ha; …/… o obszarze 0,0342 ha; …/… o obszarze 0,0331 ha; …/… o obszarze 0,3115 ha; …/… o obszarze 0,7697 ha; …/… o obszarze 0,3365 ha; …/… o obszarze 0,2131 ha; …/… o obszarze 0,5864 ha; …/… o obszarze 0,1281 ha; …/… o obszarze 0,0120 ha; …/… o obszarze 0,1117 ha. Zgodnie z treścią aktu notarialnego z dnia 20 września 2005 r., nieodpłatnie została zniesiona współwłasność omawianej nieruchomości, w ten sposób, że Wnioskodawczyni nabyła na wyłączną własność działkę nr …/… o obszarze 2,1190 ha. Ponadto, nieodpłatnie i dożywotnio pani (…) może korzystać z działki nr …/… o obszarze 0,2331 ha - co do swobodnego przechodu i przejazdu przez ww. działkę. Omawiana działka nr …/… uległa podziałowi fizycznemu na działki: nr …/… o obszarze 0,3029 ha; nr …/… o obszarze 0,3028 ha; nr …/… o obszarze 0,3028 ha; nr …/… o obszarze 0,3025 ha; nr …/… o obszarze 0,3028 ha; nr …/… o obszarze 0,3026 ha; nr …/… o obszarze 0,3026 ha. Pierwotnie Wnioskodawczyni na omawianej w niniejszym wniosku nieruchomości, tj. o nr …/…, planowała wybudować dom jednorodzinny, przeznaczony na zaspokojenie potrzeb mieszkalnych rodziny. Z uwagi na sytuację materialną oraz w celu zaspokojenia potrzeb mieszkalnych córki (tj. zakup mieszkania w (…)) postanowiła o sprzedaży omawianej nieruchomości. Jednocześnie, z uwagi na położenie, jak i niekorzystny metraż nieruchomości - niezbędnym okazało się dokonanie fizycznego jej podziału. Dodatkową czynnością jaką Wnioskodawczyni podjęła w celu sprzedaży omawianych nieruchomości jest wytyczenie drogi. Działka nr …/… została sprzedana w grudniu 2020 r. Opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej działki Wnioskodawczyni wykorzystywała i wykorzystuje jedynie w celach prywatnych, rekreacyjnie, tj. spędzenie czasu z rodziną, grill itp. Dodatkowo Wnioskodawczyni wykorzystywała drewno znajdujące się na działkach, po uzyskaniu stosownego pozwolenia na wycinkę drzew, jako opał. Rzeczone działki nie były dzierżawione, wynajmowane, ani udostępniane w żaden inny sposób. Środki uzyskane ze sprzedaży nieruchomości nr …/… Wnioskodawczyni przeznaczyła/przeznaczy na częściową spłatę kredytu za auto, dom oraz na pomoc córce studiującej w (…). Działka o nr …/… nie była oferowana potencjalnym nabywcom na sprzedaż (została sprzedana teściowej kuzyna Wnioskodawczyni). Z kolei pozostałe działki, nie będą przedmiotem sprzedaży. Wnioskodawczyni posiada inne nieruchomości, prócz wskazanych w pierwotnym wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa, są to działki rolne, które nie będą w przyszłości przedmiotem sprzedaży. Prócz sprzedaży nieruchomości o nr …/…, która została opisana w treści wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa, Wnioskodawczyni nie dokonywała wcześniej sprzedaży nieruchomości. Z uwagi na niekorzystny metraż nieruchomości o nr …/…, Wnioskodawczyni dokonała jej podziału oraz wytyczyła drogę. Prócz powyżej wskazanych, nie podjęła innych czynności mających na celu zwiększenia wartości nieruchomości oraz uatrakcyjnienia nieruchomości.

Ze względu na różnorodność form aktywności podatników, jakie występują w obrocie gospodarczym, proste zestawienie unormowań art. 10 ust. 1 pkt 3 i pkt 8 u.p.d.o.f. z regulacją zawartą w art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f. nie pozwala na stworzenie uniwersalnego wzorca zachowań umożliwiającego jednoznaczne oddzielenie tych z nich, które rozpoznawać należy jako sprzedaż związaną z wykonywaniem pozarolniczej działalności gospodarczej, od odpłatnego zbycia osobistego mienia. W każdym przypadku o właściwej kwalifikacji przychodu zadecydować musi całokształt okoliczności faktycznych, w tym dotyczących zjawisk poprzedzających i towarzyszących zbyciu składników majątkowych (nieruchomości). Na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f. może wskazywać, rozpatrywany całościowo, zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku, w szczególności łącznie polegających na wielokrotnym nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), wielokrotnym zbywaniu w celu zarobkowym odpowiednio przygotowanych nieruchomości.

Brak jest natomiast podstaw, aby podejmowanie przez podatnika czynności mieszczących się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem oraz zaspokajanie własnych potrzeb, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f.

Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności, czy też jej rodziny. Zatem sprzedaż, nawet wielokrotna, przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą oraz nie były nabyte w celu ich odsprzedaży, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dlatego przyjąć należy, że planowane przez Wnioskodawczynię przedsięwzięcie ma charakter incydentalny.

Zatem, należy uznać, że sprzedaż nieruchomości nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej i nie spowoduje powstania przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Skutki podatkowe odpłatnego zbycia przedmiotowej nieruchomości należy rozpatrywać w kontekście art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a), czyli z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości.

Pięcioletni termin, wskazany w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy liczyć od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie ww. nieruchomości. Wnioskodawczyni w 1995 roku na podstawie umowy darowizny nabyła udziały w prawie współwłasności nieruchomości w udziale 33/100 gospodarstwa rolnego. We wrześniu 2005 roku, doszło do częściowego, nieodpłatnego zniesienia współwłasności nieruchomości, wskutek czego Wnioskodawczyni stała się właścicielem działki oznaczonej nr …/…, która później została przez nią podzielona na mniejsze działki. Do sprzedaży omawianej działki doszło w 2020 r. Zatem, pięcioletni termin, o którym mowa w powołanym przepisie niewątpliwie upłynął. Należy więc uznać, że dokonane przez Wnioskodawczynię odpłatne zbycie nieruchomości nie spowodowało powstania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, albowiem nieruchomość została zbyta po upływie pięcioletniego okresu określonego w ww. przepisie.


Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.


W odniesieniu do przywołanych przez Wnioskodawczynię wyroków sądów wskazać należy, że jakkolwiek wyroki sądów kształtują pewną linię wykładni obowiązującego prawa, jednak dotyczą wyłącznie konkretnych spraw, w danym stanie faktycznym. Należy stwierdzić, że rozstrzygnięcia te zapadły w indywidualnych sprawach i w świetle art. 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i tym samym nie mogą być wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.


Odnosząc się natomiast do wskazanej interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej należy wskazać, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i tylko wyłącznie w niej ma zastosowanie.


Konieczne jest przy tym podkreślenie, że przedmiotem interpretacji indywidualnych wydawanych na podstawie art. 14b Ordynacji podatkowej jest – co do zasady – sam przepis prawa podatkowego. Dlatego też, wydając przedmiotową interpretację indywidualną tutejszy organ interpretacyjny dokonał wyłącznie wykładni przepisów materialnego prawa podatkowego znajdujących zastosowanie w sprawie.


Końcowo wskazać również należy, że w toku prowadzonego postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego tut. organ nie ma uprawnień do oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego, w kontekście całokształtu okoliczności związanych z przeprowadzonymi transakcjami, gdyż wykraczałoby to poza zakres wniosku wyznaczonego jego treścią oraz ustawowo określonymi ramami postępowania dotyczącego wydawania interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego. W postępowaniu tym organ interpretacyjny nie może bowiem oceniać stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) w aspekcie art. 199a Ordynacji podatkowej. Na mocy tego przepisu organ podatkowy dokonując ustalenia treści czynności prawnej, uwzględnia zgodny zamiar stron i cel czynności, a nie tylko dosłowne brzmienie oświadczeń woli złożonych przez strony czynności. Jeżeli pod pozorem dokonania czynności prawnej dokonano innej czynności prawnej, skutki podatkowe wywodzi się z tej ukrytej czynności prawnej.


Jednocześnie zaznaczyć należy, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis stanu faktycznego przedstawionego we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj