Interpretacja Szef Krajowej Administracji Skarbowej
DOP3.8222.5.2021.JQP
z 19 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.), w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 17 listopada 2020 r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.500.2020.3.MK1, wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, Szef Krajowej Administracji Skarbowej zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2020 r. (data wpływu - 10 sierpnia 2020 r.), uzupełnione pismem z dnia 19 października 2020 r. (data wpływu - 23 października 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu jednorazowej wypłaty środków zgromadzonych na rachunku PPK - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 10 sierpnia 2020 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu jednorazowej wypłaty środków zgromadzonych na rachunku PPK. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 października 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

X. S.A. [dalej: X.] jest podmiotem zarządzającym środkami finansowymi z funduszy i programów inwestycyjnych, w tym Pracowniczymi Planami Kapitałowymi [dalej: PPK].

X. jest organem zarządzającym instytucji finansowej, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych [dalej: ustawa PPK], tj. funduszu inwestycyjnego zarządzanego przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych.

(…) specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty [dalej: Fundusz lub Wnioskodawca] jest zarządzany przez X. i zawiera oraz będzie zawierał umowy o zarządzanie oraz o prowadzenie PPK z podmiotami zatrudniającymi, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy PPK.

W ramach PPK, środki gromadzone na rachunkach osób zatrudnionych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 18 ustawy PPK [dalej: uczestnik PPK], będą lokowane w fundusze inwestycyjne, które różnicują poziom ryzyka w zależności od wieku uczestnika PPK.

Założeniem PPK jest systematyczne gromadzenie oszczędności przez uczestnika PPK z przeznaczeniem na ich wypłatę po osiągnięciu przez niego 60. roku życia oraz na inne cele określone w ustawie (art. 3 ust. 1 ustawy PPK).

Może się zdarzyć, że wypłata środków zgromadzonych na rachunku PPK na wniosek uczestnika PPK po osiągnięciu przez niego 60. roku życia (tj. wypłata określona w art. 97 ust. 1 ustawy PPK) - ze względu na relatywnie niską kwotę środków zgromadzoną w ramach PPK - spełni przesłanki określone w art. 99 ust. 2 ustawy PPK.

W konsekwencji, jeżeli wysokość pierwszej obliczonej raty będzie mniejsza niż 50 złotych, Fundusz dokona jednorazowej wypłaty wszystkich środków zgromadzonych w PPK.

W związku z powyższym, dokonując ww. jednorazowej wypłaty, od dochodu uzyskanego przez uczestnika PPK należny będzie 19% zryczałtowany podatek dochodowy [dalej: PIT], zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 11b ustawy PIT, którego płatnikiem będzie Wnioskodawca.

W związku z powyższym stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz w obowiązującym stanie prawnym, mając na względzie treść art. 21 ust. 1 pkt 58c lit. b w zw. z art. 30a ust. 1 pkt 11b) ustawy PIT, 19% zryczałtowany podatek dochodowy w takiej sytuacji należy pobrać od dochodu uczestnika PPK osiągniętego na wszystkich środkach zgromadzonych w PPK, czy też tylko od dochodu uczestnika PPK osiągniętego na 75% środkach zgromadzonych w PPK?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz w obowiązującym stanie prawnym w przypadku wypłaty środków na wniosek uczestnika PPK po osiągnięciu przez niego 60. roku życia, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58c lit. b ustawy PIT zwolniony z opodatkowania jest dochód od 25% zgromadzonych środków, niezależnie czy wypłacanych w ratach, czy jednorazowo na podstawie art. 99 ust. 2 ustawy o PPK. Natomiast dochód z pozostałej 75% zgromadzonych środków zgromadzonych na rachunku PPK uczestnika PPK jest zwolniony z opodatkowania, pod warunkiem, że środki te są wypłacane w co najmniej 120 miesięcznych ratach.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 58c lit. b ustawy PIT, wolne od podatku dochodowego są dochody z tytułu uczestnictwa w PPK, w rozumieniu ustawy PPK, w związku z wypłatą środków zgromadzonych na rachunku PPK, w przypadkach określonych w art. 97 ust. 1 ustawy PPK, w myśl którego wypłata środków zgromadzonych na rachunku PPK uczestnika PPK następuje wyłącznie na złożony wybranej instytucji finansowej wniosek:

  1. uczestnika PPK po osiągnięciu przez niego 60. roku życia;
  2. uczestnika PPK, zgodnie z art. 98, art. 100 lub art. 101.

Powołany wyżej przepis ustawy PIT stosuje się jednak z zastrzeżeniem art. 30a ust. 1 pkt 11a) i pkt 11b) ustawy PIT. Zgodnie bowiem z treścią art. 30a ust. 1 pkt 11b) ustawy PIT od dochodu Uczestnika PPK z tytułu wypłaty środków, o których mowa w art. 99 ust. 1 pkt 2 ustawy PPK - jeżeli wypłata będzie wypłacana w mniejszej ilości rat niż 120 miesięcznych rat, albo z tytułu wypłaty jednorazowej - w przypadku określonym w art. 99 ust. 2 ustawy PPK, pobiera się 19% zryczałtowany PIT.

Z kolei w myśl art. 99 ust. 2 ustawy PPK jeżeli wysokość pierwszej raty, wyliczona przez podzielenie łącznej wartości wszystkich jednostek uczestnictwa, jednostek uczestnictwa ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego lub jednostek rozrachunkowych zapisanych na rachunku PPK uczestnika PPK w dniu złożenia wniosku przez 120, a jeżeli uczestnik PPK złożył wniosek o wypłatę w mniejszej liczbie rat - przez liczbę odpowiadającą liczbie rat wskazanych we wniosku, jest mniejsza niż 50 zł, środki zapisane na rachunku PPK uczestnika PPK wypłaca się jednorazowo.

Treść art. 30a ust. 1 pkt 11b) ustawy PIT określa, że opodatkowaniu zryczałtowanym PIT podlegają środki pochodzące z wypłat, w przypadku o którym mowa w art. 99 ust. 1 pkt 2 ustawy PPK jeżeli wypłata będzie wypłacana w mniejszej ilości rat niż 120 miesięcznych rat, albo z tytułu wypłaty jednorazowej - w przypadku określonym w art. 99 ust. 2 ustawy PPK.

Mając na uwadze powyższe przepisy, w przypadku wypłaty środków na wniosek uczestnika PPK po osiągnięciu przez niego 60. roku życia, czyli spełnieniu warunku z art. 97 ust. 1 ustawy PPK, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58c lit. b ustawy PIT zwolniony z opodatkowania jest dochód uzyskany na 25% zgromadzonych środków PPK. Dopiero dochód z pozostałej części 75% zgromadzonych środków na rachunku PPK uczestnika PPK może być opodatkowany, jeżeli środki PPK nie zostaną wypłacone w co najmniej 120 miesięcznych ratach, zgodnie z treścią ustawy PPK.

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe przepisy znajdą zastosowanie w przypadku jednorazowej wypłaty środków PPK dokonywanej na podstawie art. 99 ust. 2 ustawy PPK. Może mieć bowiem miejsce taka sytuacja, że uczestnik PPK złoży wniosek o wypłatę 25% środków PPK jednorazowo, a 75% środków w ilości rat nie mniejszej niż 120 miesięcznych rat (co spełniałoby przesłanki do objęcia dochodu uczestnika PPK zwolnieniem przedmiotowym określonym w art. 21 ust. 1 pkt 58c lit. b ustawy PIT) - przy czym ze względu na relatywnie niską kwotę środków zgromadzoną w ramach PPK, Fundusz dokona jednorazowej wypłaty środków PPK. W takim przypadku, w opinii Wnioskodawcy, opodatkowaniu powinien podlegać dochód wypracowany na 75% wypłacanych środków PPK, a nie dochód uzyskany na całości środków PPK.

Mając na uwadze przepisy ustawy PPK oraz cel, w jakim zostało PPK utworzone, wydaje się, iż po spełnieniu warunku odnośnie wieku uczestnika PPK (czyli ukończenia przez niego 60. roku życia), wypłata powinna, co do zasady, być uznana za zwolnioną z opodatkowania PIT. Jednakże, należy pamiętać, iż ustawodawca wprowadził jeszcze jeden warunek odnośnie wypłaty części środków zgromadzonych na rachunku PPK. Mianowicie 75% środków przekazywanych jest na konto uczestnika PPK w minimum 120 równych, miesięcznych ratach (czyli przez 10 lat co miesiąc zapewnione są środki na życie). Zmniejszenie liczby rat, w których wypłacane będą pozostałe środki - w tym wypłata całej kwoty jednorazowo (1 rata) - będzie się wiązać z koniecznością zapłaty 19% zryczałtowanego PIT, ale tylko w odniesieniu do dochodu uzyskanego na 75% wypłacanych środkach PPK.

Ponadto z literalnego brzmienia przepisów ustawy PPK wynika, iż dochód z wypłaty środków zgromadzonych na rachunku PPK na wniosek uczestnika, który osiągnął wiek 60 lat, w 25% nie będzie opodatkowany PIT, natomiast odnośnie pozostałej części jest to uzależnione od sposobu ich wypłaty. Jeżeli bowiem środki te zostaną wypłacone w co najmniej 120 miesięcznych ratach, to również te pozostałe 75% zgromadzonych środków na rachunku PPK będzie zwolnione z opodatkowania PIT. A contrario, wypłata w mniejszej liczbie miesięcznej rat, w tym wypłata jednorazowa, skutkować będzie opodatkowaniem dochodu uzyskanego na zgromadzonych środkach PPK, ale w tylko w odniesieniu do 75% środków PPK.

Podsumowując powyższe rozważania, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku dokonania jednorazowej wypłaty - określonej w art. 99 ust. 1 ustawy PPK - środków zgromadzonych na rachunku PPK na wniosek uczestnika PPK po osiągnięciu przez niego 60. roku życia:

  • dochód uczestnika PPK z 25% zgromadzonych środków na rachunku PPK będzie zwolniony z opodatkowania na gruncie przepisów ustawy PIT, natomiast
  • dochód uczestnika PPK z 75% zgromadzonych środków na rachunku PPK, co do zasady, będzie podlegać opodatkowaniu 19% zryczałtowanym PIT, jednakże tylko wtedy, gdy środki te nie zostaną wypłacone w co najmniej 120 miesięcznych ratach.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie jego stanowiska.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 17 listopada 2020 r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.500.2020.3.MK1 uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy Szef Krajowej Administracji Skarbowej stwierdza, że interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nie jest prawidłowa.

Zgodnie z art. 97 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1342, z późn. zm.), zwana dalej: „ustawą o PPK”, wypłata środków zgromadzonych na rachunku PPK uczestnika PPK następuje wyłącznie na złożony wybranej instytucji finansowej wniosek uczestnika PPK po osiągnięciu przez niego 60. roku życia;

Stosownie do art. 99 ust. 1 ustawy o PPK, w przypadku, o którym mowa w art. 97 ust. 1 pkt 1:

  1. 25% środków zgromadzonych na rachunku PPK uczestnika PPK wypłacanych jest jednorazowo, chyba że uczestnik PPK złoży wniosek o wypłatę tej części środków w ratach na zasadach określonych w pkt 2;
  2. 75% środków zgromadzonych na rachunku PPK uczestnika PPK wypłacanych jest w co najmniej 120 ratach miesięcznych, chyba że uczestnik PPK, po otrzymaniu informacji o treści art. 30a ust. 1 pkt 11b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.) i o wynikającej z niej konieczności uiszczenia zryczałtowanego podatku dochodowego, złoży wniosek o wypłatę w mniejszej liczbie rat.

Zgodnie natomiast z art. 99 ust. 2 ustawy o PPK, jeżeli wysokość pierwszej raty, wyliczona przez podzielenie łącznej wartości wszystkich jednostek uczestnictwa, jednostek uczestnictwa ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego lub jednostek rozrachunkowych zapisanych na rachunku PPK uczestnika PPK w dniu złożenia wniosku przez 120, a jeżeli uczestnik PPK złożył wniosek o wypłatę w mniejszej liczbie rat - przez liczbę odpowiadającą liczbie rat wskazanych we wniosku, jest mniejsza niż 50 zł, środki zapisane na rachunku PPK uczestnika PPK wypłaca się jednorazowo.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 58c lit. b) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.), zwanej dalej: „ustawą PIT”, wolne od podatku dochodowego są dochody z tytułu uczestnictwa w pracowniczym planie kapitałowym, w rozumieniu ustawy o PPK, w związku z wypłatą środków zgromadzonych w pracowniczym planie kapitałowym, w przypadkach określonych w art. 97 ust. 1 ustawy o PPK. Przepis ten jednak stosuje się z zastrzeżeniem art. 30a ust. 11a i 11b ustawy PIT. Z kolei zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 11b ustawy PIT od dochodu uczestnika pracowniczego planu kapitałowego z tytułu wypłaty środków, o których mowa w art. 99 ust. 1 pkt 2 ustawy o PPK - jeżeli wypłata będzie wypłacana w mniejszej ilości rat niż 120 miesięcznych rat, albo z tytułu wypłaty jednorazowej - w przypadku określonym w art. 99 ust. 2 ustawy o PPK, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Przepis art. 30a ust. 1 pkt 11b ustawy PIT określa, że opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym podlegają środki pochodzące z wypłat, w przypadku o którym mowa w art. 99 ust. 1 pkt 2 ustawy o PPK, a więc w wysokości 75% środków zgromadzonych na rachunku uczestnika PPK i to tylko w dwóch przypadkach:

  1. jeżeli wypłata jest dokonywana w mniejszej ilości rat niż 120 miesięcznych rat,
  2. jeżeli wypłata jest dokonywana jednorazowo, w przypadku określonym w art. 99 ust. 2 ustawy o PPK.

Zgodnie z powyższym, w przypadku wypłaty środków na wniosek uczestnika PPK po osiągnięciu przez niego 60 roku życia, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58c lit. b) ustawy PIT zwolniony z opodatkowania jest dochód od 25% zgromadzonych środków, niezależnie czy wypłacanych w ratach, czy jednorazowo na podstawie art. 99 ust. 2 ustawy o PPK.

Natomiast dochód z pozostałych 75% środków zgromadzonych na rachunku PPK uczestnika PPK jest zwolniony z opodatkowania, tylko jeżeli środki te są wypłacane w co najmniej 120 miesięcznych ratach.

Jednocześnie, w myśl art. 41 ust. 4 ustawy PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że może się zdarzyć, że wypłata środków zgromadzonych na rachunku PPK na wniosek uczestnika PPK po osiągnięciu przez niego 60. roku życia (tj. wypłata określona w art. 97 ust. 1 ustawy PPK) – ze względu na relatywnie niską kwotę środków zgromadzoną w ramach PPK - spełni przesłanki określone w art. 99 ust. 2 ustawy PPK. W konsekwencji, jeżeli wysokość pierwszej obliczonej raty będzie mniejsza niż 50 złotych, Fundusz dokona jednorazowej wypłaty wszystkich środków zgromadzonych w PPK. W związku z powyższym, dokonując ww. jednorazowej wypłaty, od dochodu uzyskanego przez uczestnika PPK należny będzie 19% zryczałtowany podatek dochodowy, zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 11b ustawy PIT, którego płatnikiem będzie Wnioskodawca.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia czy mając na względzie treść art. 21 ust. 1 pkt 58c lit. b) w zw. z art. 30a ust. 1 pkt 11b) ustawy PIT, 19% zryczałtowany podatek dochodowy w takiej sytuacji należy pobrać od dochodu uczestnika PPK osiągniętego na wszystkich środkach zgromadzonych w PPK, czy też tylko od dochodu uczestnika PPK osiągniętego na 75% środkach zgromadzonych w PPK.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa stwierdza się, że w przypadku wypłaty środków na wniosek uczestnika PPK po osiągnięciu przez niego 60 roku życia, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58c lit. b) ustawy PIT zwolniony z opodatkowania jest dochód od 25% zgromadzonych środków, niezależnie czy wypłacanych w ratach, czy jednorazowo na podstawie art. 99 ust. 2 ustawy o PPK. Natomiast dochód z pozostałych 75% zgromadzonych środków zgromadzonych na rachunku PPK uczestnika PPK jest zwolniony z opodatkowania, pod warunkiem, że środki te są wypłacane w co najmniej 120 miesięcznych ratach.

Z uwagi na powyższe stwierdza się, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W konsekwencji należało z urzędu dokonać zmiany pisemnej interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, który nieprawidłowo stwierdził, m.in. że „(...) Wnioskodawca jako płatnik jest zobowiązany na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do poboru 19% zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodu z tytułu wypłaty jednorazowej całości środków wypłaconych w sytuacji, o której mowa w art. 99 ust. 2 ustawy o pracowniczych planach kapitałowych a nie tylko od dochodu z 75% środków zgromadzonych na rachunku PPK. ”.

Zgodnie z art. 14e § 1 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.

Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia (art. 3 § 2 pkt 4a, art. 13 § 1 i § 2 i art. 53 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (którego działanie jest przedmiotem skargi):

  • w dwóch egzemplarzach, na adres: Ministerstwo Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa (art. 47 § 1 i art. 54 § 1 ww. ustawy)
    lub
  • w formie dokumentu elektronicznego bez dołączania odpisów, zawierającą adres elektroniczny oraz podpisaną kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Ministerstwa Finansów na platformie ePUAP: /bx1qpt265q/SkrytkaESP (art. 46 § 2a, art. 47 § 3 i art. 54 § 1a ww. ustawy). Datą wniesienia skargi w formie dokumentu elektronicznego jest określona w urzędowym poświadczeniu odbioru data jej wprowadzenia do systemu teleinformatycznego Ministerstwa Finansów (art. 83 § 5 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj