Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.93.2021.1.RK
z 22 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni - przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2021 r. (data wpływu 22 stycznia 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania dochodów ze świadczenia wskazanych we wniosku usług podatkiem liniowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania dochodów ze świadczenia wskazanych we wniosku usług podatkiem liniowym.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni po uzyskaniu uprawnień do wykonywania zawodu radcy prawnego podjęła prowadzenie działalności gospodarczej (indywidualna kancelaria radcy prawnego) i wybrała opodatkowanie dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W lipcu 2020 r. przystąpiła do konkursu na wolne stanowisko - radcy prawnego w Urzędzie Miasta …. - organizowanego przez Burmistrza Miasta .... W wyniku przeprowadzonego konkursu, Wnioskodawczyni została wybrana na stanowisko radcy prawnego w Urzędzie Miasta … i jest tam zatrudniona na podstawie umowy o pracę od dnia 1 sierpnia 2020 r.

Zakres zadań i obowiązków na stanowisku radcy prawnego w Urzędzie Miasta Sławkowa obejmuje:

  • zapewnienie obsługi prawnej komórek organizacyjnych Urzędu Miasta …, Rady Miejskiej w …, kierownictwa Urzędu Miasta,
  • opiniowanie pod względem formalno-prawnym projektów aktów prawnych organów samorządu (uchwał, zarządzeń, decyzji), zawieranych umów i porozumień, sporządzanie opinii prawnych i informacji prawnych kierowanych przez pracowników Urzędu,
  • udział w przygotowywaniu i weryfikacji aktów prawnych organów gminy, celem zapewnienia ich zgodności z obowiązującym stanem prawnym, prawidłowości i wewnętrznej spójności zawartych w nich przepisów oraz potrzeby uchylenia lub utrzymania w mocy przepisów dotychczasowych, a także pod względem ich zgodności z zasadami techniki prawodawczej i poprawności językowej,
  • zastępstwo prawne i procesowe za organy Gminy … i Urzędu Miasta … przed sądami powszechnymi, sądami administracyjnymi i Krajową Izbą Odwoławczą,
  • obsługa prawna sesji Rady Miejskiej w …,
  • nadzór prawny nad aktualnością uchwał Rady Miejskiej w … i zarządzeń Burmistrza Miasta … oraz wnioskowanie o ich uchylenie albo dokonanie w nich stosownych zmian, zgodnie z obowiązującym stanem prawnym,
  • sporządzanie dla jednostek organizacyjnych Gminy …: Zespołu Szkół, Szkoły Podstawowej nr …, Miejskiego Przedszkola, MZO, Klubu Dziecięcego „ opinii prawnych oraz udzielanie im pomocy prawnej,
  • opiniowanie projektów umów, porozumień, pełnomocnictw i upoważnień,
  • świadczenie pracownikom Urzędu pomocy prawnej w formie porad i konsultacji prawnych oraz opinii prawnych,
  • uczestniczenie w prowadzonych przez Burmistrza Miasta … rokowaniach, których celem jest nawiązanie, zmiana lub rozwiązanie stosunku prawnego, współpraca z podmiotami realizującymi pomoc prawną Urzędu Gminy i innych jednostek organizacyjnych Gminy,
  • prowadzenie innych spraw zleconych przez Kierownictwo Urzędu.

Wnioskodawczyni w porozumieniu z Burmistrzem Miasta … zamierzają w przyszłości wyłączyć z zakresu ww. obowiązków zastępstwo prawne i procesowe za organy Gminy … i Urzędu Miasta … przed sądami powszechnymi, sądami administracyjnymi i Krajową Izbą Odwoławczą i zawrzeć odrębną umowę pomiędzy Wnioskodawczynią prowadzącą działalność gospodarczą, a Gminą …, której przedmiotem będzie wyłącznie świadczenie usług obejmujących zastępstwo prawne i procesowe za organy Gminy … i Urzędu Miasta … przed sądami powszechnymi, sądami administracyjnymi i Krajową Izbą Odwoławczą.

Wobec powyższego, Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza w przyszłości świadczyć usługi na rzecz własnego pracodawcy, jak i na rzecz innych podmiotów. Wnioskodawczyni obecnie poza zawartym stosunkiem pracy świadczy usługi na rzecz innych podmiotów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji, gdy Wnioskodawczyni wykonując bieżącą obsługę prawną Urzędu Miasta … w ramach stosunku pracy z wyłączeniem zastępstwa prawnego i procesowego za organy Gminy … i Urzędu Miasta … przed sądami powszechnymi, sądami administracyjnymi i Krajową Izbą Odwoławczą, zawrze w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z dotychczasowym pracodawcą umowę na świadczenie usług, których przedmiotem będzie wyłącznie zastępstwo prawne i procesowe za organy Gminy … i Urzędu Miasta … przed sądami powszechnymi, sądami administracyjnymi i Krajową Izbą Odwoławczą, to nie utraci Ona prawa do opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl art. 9a ust. 3 pkt 2 ww. ustawy.

Zdaniem Wnioskodawczyni, z przepisu art. 9a ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że z opodatkowania liniowego nie mogą skorzystać podatnicy uzyskujący z pozarolniczej działalności gospodarczej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadających czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w ramach stosunku pracy.

Z powyższego wynika zatem, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania określonego w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - według liniowej stawki 19%, zostali pozbawieni ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskują przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonywał bądź wykonuje na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku podatkowym w ramach stosunku pracy.

Zasadniczą dla sprawy jest zatem ocena, co oznacza pojęcie czynności odpowiadających czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w ramach stosunku pracy, użyte przez ustawodawcę w art. 9a ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 18 września 2018 r., sygn. akt II FSK 2416/16, wyraził pogląd, że zwrot „odpowiadający czynnościom” należy odnosić do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, które są takie same (tożsame) jak czynności, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał w ramach stosunku pracy (...) pomimo występowania wspólnych elementów w obu rodzajach działalności wykonywanej przez Skarżącą, ich zakres nie jest identyczny i nie pokrywa się w pełni. Sam organ interpretacyjny stwierdził, że zakres czynności wykonywanych przez Skarżącą w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej jest szerszy, niż zakres czynności wykonywanych w ramach umowy o pracę. Z uwagi na to czynności tych nie można uznać za tożsame, tj. odpowiadające sobie”.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że z zakresu obowiązków, które Wnioskodawczyni wykonuje na stanowisku radcy prawnego w Urzędzie Miasta …, zostaną całkowicie wyłączone czynności związane z zastępstwem prawnym i procesowym za organy Gminy … i Urzędu Miasta … przed sądami powszechnymi, sądami administracyjnymi i Krajową Izbą Odwoławczą. Jednocześnie, obowiązki związane z zastępstwem prawnym i procesowym za organy Gminy … i Urzędu Miasta … przed Sądami powszechnymi, Sądami administracyjnymi i Krajową Izbą Odwoławczą będą stanowiły przedmiot odrębnej umowy na świadczenie usług, którą Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza zawrzeć z pracodawcą, tj. Urzędem Miasta …. Oznacza to, że charakter oraz specyfika obowiązków, które będą stanowiły przedmiot umowy na świadczenie usług będą całkowicie odmienne od obowiązków powierzonych w ramach stanowiska radcy prawnego w Urzędzie Miasta …. W okresie zatrudnienia na umowę o pracę, Wnioskodawczyni nie będzie wykonywała czynności, które będą wchodziły w zakres umowy o świadczenie usług. Dla możliwości wyboru opodatkowania podatkiem liniowym nie stanowi natomiast przeszkody fakt świadczenia na rzecz byłego pracodawcy usług, które nie odpowiadają czynnościom wykonywanym przez podatnika w ramach stosunku pracy.

Wobec powyższego, w sytuacji gdy zakres czynności, wykonywanych w ramach zawartej umowy o świadczenie usług, nie pokrywa się z obowiązkami wynikającymi z umowy o pracę, wykonywanymi w roku podatkowym, to można opodatkować dochody uzyskane z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem wg 19% stawki liniowej, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przede wszystkim wskazać należy, że w interpretacji indywidualnej z dnia 12 września 2008 r. Nr ITPB2/415-644/08/1B, Organ podatkowy nie zakwestionował zaistniałego stanu faktycznego, zgodnie z którym Komendant Policji zawarł z radcami prawnymi i kancelariami prawnymi umowy zlecenia, których przedmiotem było świadczenie pełnej pomocy prawnej w jednostkach Policji. Ponadto, zatrudniał również radców prawnych na podstawie umów o pracę. W konsekwencji organ podatkowy stwierdził wyłącznie, że zarówno wynagrodzenie ze stosunku pracy, wynikające bezpośrednio z umowy o pracę, czy też wynagrodzenie z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia, jak i faktycznie otrzymane dodatkowe wynagrodzenie, stanowią przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 oraz art. 13 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawczyni zwraca również uwagę, że ustawodawca sam rozróżnił czynności związane z wykonywaniem zastępstwa procesowego przez radcę prawnego od bieżącej obsługi prawnej. Po wejściu w życie ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 1020) zasady udzielania zamówień na usługi prawne uległy zmianie. Ustawodawca usługi prawne podzielił na dwie grupy - w ogóle wyłączone spod obowiązku stosowania ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 288, ze zm.) oraz takie, na które zamówienia można udzielać zgodnie z postanowieniami ww. ustawy. Spod stosowania trybów ustawowych wyłączone zostały usługi prawne w zakresie - zastępstwa procesowego wykonywanego przez adwokata, radcę prawnego lub prawnika zagranicznego. Oznacza to, że zamawiający może dokonać wyboru pełnomocnika, który będzie go reprezentował podczas sprawy sądowej. Ponadto, wyłączone są także usługi w zakresie doradztwa prawnego wykonywanego przez adwokata, radcę prawnego lub prawnika zagranicznego w zakresie przygotowania postępowań, o których mowa była wcześniej, lub gdy zachodzi wysokie prawdopodobieństwo, że sprawa, której dotyczy to doradztwo, stanie się przedmiotem tych postępowań.

Zdaniem Wnioskodawczyni, dochody uzyskane ze świadczenia usług na rzecz pracodawcy, tj. związanych z zastępstwem prawnym i procesowym za organy Gminy … i Urzędu Miasta … przed sądami powszechnymi, sądami administracyjnymi i Krajową Izbą Odwoławczą, mogą być opodatkowane podatkiem liniowym w wysokości 19%, z uwagi na fakt, że z zakresu obowiązków, które Wnioskodawczyni wykonuje na stanowisku radcy prawnego w Urzędzie Miasta …, zostaną całkowicie wyłączone czynności związane z zastępstwem prawnym i procesowym za organy Gminy … i Urzędu Miasta … przed sądami powszechnymi, sądami administracyjnymi i Krajową Izbą Odwoławczą - a zatem nie zajdzie przypadek tożsamości czynności w myśl art. 9a ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec tego, nie ma przeciwwskazań do świadczenia takich usług w ramach opodatkowania, o którym mowa w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. według stawki w wysokości 19% podstawy obliczenia podatku, gdyż zakres wykonywanych obowiązków w ramach umowy o świadczenie usług nie będzie pokrywał się z zakresem obowiązków wykonywanych na stanowisku radcy prawnego w Urzędzie Miasta ... Z uwagi na powyższe, w ocenie Wnioskodawczyni w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, nie będzie miał zastosowania art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

Konstrukcja podatku dochodowego od osób fizycznych zakłada zróżnicowanie sposobu opodatkowania poszczególnych rodzajów dochodów (przychodów) osób fizycznych na podstawie systemu przyporządkowywania ich do odpowiedniego źródła przychodów.

Ustawodawca, tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych, miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń na podstawie kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – źródłami przychodów są:

  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,
  • pozarolnicza działalność gospodarcza.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy – w myśl art. 12 ww. ustawy – uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do treści art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9a ust. 3 tej ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

  1. (uchylony),
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Na podstawie art. 30c ust. 1 cytowanej ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Podatnik, deklarując wybór 19% podatku liniowego, musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z powyższym możliwość opodatkowania „podatkiem liniowym” jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał, bądź wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Należy przy tym zauważyć, że wskazany powyżej przepis nie ogranicza możliwości wyłączenia jedynie do sytuacji, gdy wszystkie czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej odpowiadają czynnościom wykonywanym na rzecz pracodawcy. Oznacza to, że jeśli chociaż część czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej pokrywa się z czynnościami wykonywanymi na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, to stanowi to podstawę wyłączenia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni po uzyskaniu uprawnień do wykonywania zawodu radcy prawnego podjęła prowadzenie działalności gospodarczej i wybrała opodatkowanie dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni w lipcu 2020 r. przystąpiła do konkursu na wolne stanowisko - radcy prawnego w Urzędzie Miasta …a - organizowanego przez Burmistrza Miasta …a. W wyniku przeprowadzonego konkursu, Wnioskodawczyni została wybrana na stanowisko radcy prawnego w Urzędzie Miasta … i jest tam zatrudniona na podstawie umowy o pracę od dnia 1 sierpnia 2020 r.

Zakres zadań i obowiązków na stanowisku radcy prawnego w Urzędzie Miasta …obejmuje: zapewnienie obsługi prawnej komórek organizacyjnych Urzędu Miasta …, Rady Miejskiej w …, kierownictwa Urzędu Miasta, opiniowanie pod względem formalno-prawnym projektów aktów prawnych organów samorządu (uchwał, zarządzeń, decyzji), zawieranych umów i porozumień, sporządzanie opinii prawnych i informacji prawnych kierowanych przez pracowników Urzędu, udział w przygotowywaniu i weryfikacji aktów prawnych organów gminy, celem zapewnienia ich zgodności z obowiązującym stanem prawnym, prawidłowości i wewnętrznej spójności zawartych w nich przepisów oraz potrzeby uchylenia lub utrzymania w mocy przepisów dotychczasowych, a także pod względem ich zgodności z zasadami techniki prawodawczej i poprawności językowej, zastępstwo prawne i procesowe za organy Gminy … i Urzędu Miasta … przed sądami powszechnymi, sądami administracyjnymi i Krajową Izbą Odwoławczą, obsługa prawna sesji Rady Miejskiej w …, nadzór prawny nad aktualnością uchwał Rady Miejskiej w … i zarządzeń Burmistrza Miasta … oraz wnioskowanie o ich uchylenie albo dokonanie w nich stosownych zmian, zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, sporządzanie dla jednostek organizacyjnych Gminy ...: Zespołu Szkół, Szkoły Podstawowej nr …, Miejskiego Przedszkola, MZO, Klubu Dziecięcego opinii prawnych oraz udzielanie im pomocy prawnej, opiniowanie projektów umów, porozumień, pełnomocnictw i upoważnień, świadczenie pracownikom Urzędu pomocy prawnej w formie porad i konsultacji prawnych oraz opinii prawnych, uczestniczenie w prowadzonych przez Burmistrza Miasta … rokowaniach, których celem jest nawiązanie, zmiana lub rozwiązanie stosunku prawnego, współpraca z podmiotami realizującymi pomoc prawną Urzędu Gminy i innych jednostek organizacyjnych Gminy, prowadzenie innych spraw zleconych przez Kierownictwo Urzędu. Wnioskodawczyni w porozumieniu z Burmistrzem Miasta … zamierzają w przyszłości wyłączyć z zakresu ww. obowiązków zastępstwo prawne i procesowe za organy Gminy … i Urzędu Miasta … przed sądami powszechnymi, sądami administracyjnymi i Krajową Izbą Odwoławczą i zawrzeć odrębną umowę pomiędzy Wnioskodawczynią prowadzącą działalność gospodarczą, a Gminą …, której przedmiotem będzie wyłącznie świadczenie usług obejmujących zastępstwo prawne i procesowe za organy Gminy … i Urzędu Miasta … przed sądami powszechnymi, sądami administracyjnymi i Krajową Izbą Odwoławczą.

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, że skoro w przyszłości świadczone przez Wnioskodawczynię w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi obejmujące zastępstwo prawne i procesowe na rzecz Burmistrza Miasta … w ramach zawartej umowy o pracę na stanowisku radcy prawnego nie będą tożsame z czynnościami, które Wnioskodawczyni będzie wykonywała na podstawie umowy o pracę na rzecz pracodawcy tj. Burmistrza Miasta …, ponieważ zostaną wyłączone w przyszłości z zakresu Jej obowiązków na stanowisku radcy prawnego usługi obejmujące zastępstwo prawne i procesowe za organy Gminy … i Urzędu Miasta … przed sądami powszechnymi, sądami administracyjnymi i Krajową Izbą Odwoławczą, to nie będą zachodziły okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując – w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawczyni będzie mogła opodatkować dochody uzyskiwane z działalności gospodarczej ze świadczenia usług związanych z zastępstwem prawnym i procesowym na zasadach określonych w art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. podatkiem liniowym według stawki 19%. Dodać należy, że możliwość ta istnieć będzie po roku, w którym zawarta zostanie umowa pomiędzy Wnioskodawczynią a Jej pracodawcą wyłączająca z zakresu obowiązków zastępstwo prawne i procesowe.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego nie będzie zgodny ze stanem rzeczywistym, wydana interpretacja nie chroni Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj