Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.112.2021.2.WL
z 26 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2021 r. (data wpływu 22 lutego 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 kwietnia 2021 r. (wg daty wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 kwietnia 2021 r. (według daty wpływu) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Uruchomiona została działalność gospodarcza jako jednoosobowa działalność gospodarcza osoby fizycznej, (data rozpoczęcia działalności gospodarczej ... 2021 r.).

Prowadzona działalność polega na świadczeniu usług z zakresu:

Usługa 1 - Projektowanie akustyczne sal (modelowanie 3D sal wszelkiego rodzaju które na celu ma wyznaczenie optymalnej adaptacji akustycznej oraz uzyskanie optymalnych warunków pogłosowych i zrozumiałości mowy spełniających polskie normy). W przypadku sal koncertowych lub pomieszczeń odsłuchowych dodatkowo proponowane jest wykonanie projektu nagłośnienia lub instalacji elektroakustycznej.

Usługa 2 - Operaty akustyczne opracowane dla projektów budowlanych (audyty projektów budowlanych sprawdzające wszystkie akustyczne wymagania normowe tj. ochrony przeciwdźwiękowej, redukcji hałasu oraz wyciszania obiektów). Usługa pozwala na wyłapanie błędów w projektach budowlanych przed ich realizacją oraz zapewnienie zgodności ich z wszelakimi normami.

Usługa 3 - Pomiary izolacyjności akustycznej (normowane badanie hałasu pod kątem izolacyjności dźwiękowej od dźwięków powietrznych jak i uderzeniowych). Usługi mogą być wykonane dla nowych jak i dawno istniejących już budynkach. Dodatkowo oferowana będzie ekspertyza pozwalająca wyznaczyć ewentualne niezbędne prace naprawcze.

Usługa 4 - Pomiary czasu pogłosu i wskaźnika zrozumiałości mowy STI (normowane pomiary warunków pogłosowych i zrozumiałości mowy w pomieszczeniach uwzględniające także poziom tła akustycznego oraz wzajemne położenie źródła i odbiorcy). Proponowane będą najnowocześniejsze badania zrozumiałości mowy bardzo szybką i dokładną metodą STIPA. Usługa 5 - Pomiary hałasu w środowisku (pomiar hałasu przemysłowego oraz ulicznego). Pomiary pozwalające na określenie odpowiedniej strategii i techniki obniżenia poziomu hałasu od urządzeń oraz ochrony budynków przed hałasem.

Usługa 6 - Zlecenia niestandardowe/kreatywne (wszelkiego rodzaju zlecenia dotyczące wibroakustyki lub hałasu).

Usługa 7 - Specjalne zlecenia związane z ustawą o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Powyższe usługi mieszczą się w zakresie kodu PKD 71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne - to kod podstawowy uruchomionej działalności.

Ponadto Wnioskodawca planuje świadczyć usługi: nagrania dźwiękowe w studio i plenerowe (muzyka oraz film), obsługa techniczna koncertów i wydarzeń kulturalnych, postprodukcja filmowa (dźwięk) oraz dźwięk do reklam i gier i inne, które zawierają się w poniższych kodach PKD:

  1. 71.20.B Pozostałe badania i analizy techniczne;
  2. 72.19.Z Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych;
  3. 74.10.Z Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania;
  4. 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana;
  5. 90.02.Z Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych;
  6. 59.20.Z Działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych;
  7. 59.11.Z Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych;
  8. 59.12.Z Działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi;

Z wyżej wymienionych czynności jakie Wnioskodawca planuje świadczyć w ramach swojej działalności, opisane usługi są zakwalifikowane pod symbolem PKD 71.12.Z - działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne. Działalność Wnioskodawcy polega na dwóch podstawowych czynnościach:

  1. dokonywaniu pomiarów przy użyciu specjalistycznego sprzętu,
  2. sporządzanie projektów instalacji akustycznych o różnym zastosowaniu oraz wykonawczych - technicznych w ramach posiadanych uprawnień; Wnioskodawca jest absolwentem Uniwersytet ... - Wydział …; kierunek …; specjalizacja ….

Na pytania Organu:

  1. Czy Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?
  2. Mając na uwadze, iż Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą od ... 2021 r., należy wskazać czy przewidywana wartość sprzedaży nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2021 kwoty 200 000 zł?
  3. Czy Wnioskodawca świadczy/będzie świadczył usługi doradztwa?
  4. Czy Wnioskodawca wykonuje/będzie wykonywał inne czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy?
  5. W związku z podaniem w opisie sprawy „Uruchomiona została działalność gospodarcza jako jednoosobowa działalność gospodarcza osoby fizycznej (data rozpoczęcia działalności gospodarczej ... 2021 r.)” należy jednoznacznie wskazać czy opisana we wniosku działalność została uruchomiona przez Wnioskodawcę?

Wnioskodawca wskazał, odpowiedział:

Ad.1) Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

Ad.2) Wnioskodawca nie przewiduje, żeby wartość sprzedaży przekroczyła w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2021 kwoty 200 000 zł.

Ad.3) Zgodnie z informacją w wierszu 62: „nie świadczę usług doradztwa technicznego ani żadnego innego.”

Ad.4) Wnioskodawca nie świadczy i nie planuje świadczyć innych usług, o których mowa w art. 113 ust 13 ustawy.

Ad.5) W opisie sprawy uruchomiona została działalność gospodarcza jako jednoosobowa działalność gospodarcza osoby fizycznej, (data rozpoczęcia działalności gospodarczej ... 2021 r.) - Wnioskodawca wskazał datę wpisu do CEIDG, na dzień złożenia wniosku ORD-IN nie była zakończona żadna usługa, pierwszą fakturę za usługę polegającą na obsłudze koncertu wystawiono dnia ...2021. Do dnia złożenia uzupełnień do wniosku usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegały na: obsłudze technicznej koncertu, testowaniu sprzętu audio, pomiarach izolacyjności akustycznej, pomiarach hałasu środowiskowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Wnioskodawca nie świadczy usług doradztwa technicznego ani żadnego innego. Jako prowadzący działalność, Wnioskodawca chce skorzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT określonego w art. 113 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Czy pomimo rejestracji firmy i wyboru czynności określonych kodem PKD 71.12.Z - Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne, a nie świadcząc usług o charakterze doradczym, Wnioskodawca może jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, skorzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT w art. 113 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, będzie mógł skorzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT do czasu przekroczenia progu określonego w art. 113 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terenie kraju.

Towarami - w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z kolei przepis art. 113 ust. 2 ustawy stanowi, że do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
    3. usług ubezpieczeniowych
    • jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
  3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z art. 113 ust. 5 ustawy wynika natomiast, że jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczoną tą kwotę.

Zwalnia się również od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1 (art. 113 ust. 9 ustawy).

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi:

  1. prawnicze,
  2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
  3. jubilerskie
  4. ściągania długów, w tym factoringu;.

Jak stanowi art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego. Wobec powyższego należy wskazać, że usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ww. ustawy.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe, techniczne, inżynierskie i inne. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN 2006, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Charakter świadczonych usług opiera się na projektowaniu i wykonywaniu pomiarów, a więc nie ma charakteru doradczego. Prowadzona działalność gospodarcza polega na świadczeniu kompleksowych usług w zakresie: wykonywania i opracowywania projektów akustycznych oraz wykonawczych (technicznych), sprawowania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie lub sprawowania kontroli norm akustycznych obiektów budowlanych .

Mając na uwadze opis sprawy oraz powyższą analizę pojęcia usług doradczych, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wskazane usługi, które świadczy w ramach działalności gospodarczej są sklasyfikowane w PKD 71.12.Z, ale nie stanowią, usług w zakresie doradztwa, które są wyłączone ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy i może skorzystać ze zwolnienia przewidzianego art. 113 ust. 9 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla określonej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
    3. usług ubezpieczeniowych
    • jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
  3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
      • energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
      • wyrobów tytoniowych,
      • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
    3. budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
    4. terenów budowlanych,
    5. nowych środków transportu,
    6. następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
      • preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
      • komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
      • urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
      • maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
    7. hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
      • pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
      • motocykli (PKWiU ex 45.4);
  1. świadczących usługi:
    1. prawnicze,
    2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
    3. jubilerskie,
    4. ściągania długów, w tym factoringu;
  2. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

W świetle powyższego usługi w zakresie doradztwa nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca rozpoczął jednoosobową działalność gospodarczą w dniu ... 2021 r. Wnioskodawca planuje świadczyć w ramach swojej działalności usługi zakwalifikowane pod symbolem PKD 71.12.Z - działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne. Działalność Wnioskodawcy polega na dwóch podstawowych czynnościach: 1. dokonywaniu pomiarów przy użyciu specjalistycznego sprzętu, 2. sporządzanie projektów instalacji akustycznych o różnym zastosowaniu oraz wykonawczych - technicznych w ramach posiadanych uprawnień. Wnioskodawca nie przewiduje, żeby wartość sprzedaży przekroczyła w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2021 kwoty 200 000 zł. Ponadto, Wnioskodawca nie świadczy usług doradztwa technicznego ani żadnego innego oraz nie świadczy i nie planuje świadczyć innych usług, o których mowa w art. 113 ust 13 ustawy.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości dotyczą kwestii, czy Wnioskodawca w związku ze świadczeniem ww. usług może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podkreślić należy, że ani ustawa o podatku od towarów i usług ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. Skoro jednak ustawa o podatku od towarów i usług w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy zastrzega, że do osób świadczących usługi doradztwa nie stosuje się zwolnienia, określonego w ust. 1 i 9 tego artykułu,należy – wobec braku w ustawie definicji doradztwa – posłużyć się znaczeniem językowym.

W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np. podatkowe, prawne, finansowe. Zgodnie z definicją zawartą w Internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN (dostępny pod adresem www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Internetowego Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza tyle co „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Wskazane przez Zainteresowanego usługi, które świadczy w ramach działalności gospodarczej są sklasyfikowane w PKD 71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne, ale - jak wskazuje Wnioskodawca - nie świadczy on usług w zakresie doradztwa, które są wyłączone ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Analiza treści wniosku oraz cytowanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca wykonując w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czynności w zakresie opisanym we wniosku i nie świadczy - jak wskazano we wniosku - usług w zakresie doradztwa, ponadto Wnioskodawca nie świadczy i nie planuje świadczyć innych usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy oraz Wnioskodawca nie przewiduje, żeby wartość sprzedaży przekroczyła w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2021 kwotę 200 000 zł, Wnioskodawca będzie miał prawo korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 9 w zw. z ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że pomimo, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi są sklasyfikowane w PKD 71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne, ale Zainteresowany – jak wskazał we wniosku – nie wykonuje usług doradczych, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy. Przy czym Wnioskodawca utraci to prawo, w przypadku przekroczenia przewidywanej wartości sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, określonej w art. 113 ust. 1 ustawy lub gdy zacznie wykonywać czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy wskazać, że publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazany we wniosku przez Wnioskodawcę, Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm. jest nieaktualny. Obecnie tekst ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj