Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.81.2021.2.ISK
z 22 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 lutego 2021 r. (data wpływu drogą elektroniczną e-PUAP 17 lutego 2021 r.) uzupełnionym pismem z 29 marca 2021 r. (data wpływu drogą elektroniczną e-PUAP 29 marca 2021 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z 22 marca 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.81.2021.1.ISK (doręczone Stronie 23 marca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania i dostarczania konsumentom paragonów drogą elektroniczną - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z 29 marca 2021 r. (data wpływu drogą elektroniczną e-PUAP 29 marca 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z 22 marca 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.81.2021.1.ISK (doręczone 23 marca 2021 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania i dostarczania konsumentom paragonów drogą elektroniczną.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest polską spółką kapitałową, zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Spółka prowadzi działalność gospodarczą głównie w zakresie detalicznej sprzedaży towarów (kosmetyki) w ramach punktów stacjonarnych i za pośrednictwem sieci Internet.

Spółka prowadzi głównie sprzedaż podlegającą opodatkowaniu VAT w Polsce. Dominująca sprzedaż (dostawa towarów i świadczenie usług) realizowana przez Spółkę jest sprzedażą na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumentów), w związku z czym podlega obowiązkowi fiskalizacji. Z tej przyczyny, Spółka posiada i stosuje kasy rejestrujące celem ewidencji sprzedaży towarów i usług realizowanej w detalicznych punktach sprzedaży w handlu stacjonarnym i internetowym.

Aktualnie Spółka rozważa wymianę kas rejestrujących w całej sieci sprzedaży, zarówno w punktach sprzedaży stacjonarnej, jak również internetowej, w tym wprowadzenie nowej funkcjonalności dla klientów (konsumentów), jaką jest dostarczenie paragonu fiskalnego (dowodu sprzedaży) w formie elektronicznej, bez dokonywania wydruku papierowej kopii dla klienta.

Nowe kasy rejestrujące


Spółka jest w trakcie procesu wyboru dostawcy kas rejestrujących, które mają zostać wprowadzone na całej sieci, zarówno w odniesieniu do sprzedaży w punktach stacjonarnych, jak i w Internecie. Intencją Spółki jest wybór dostawcy, który oferować będzie i zapewniać kasy rejestrujące spełniające warunki określone w art. 111 ust. 6a ustawy o VAT, a jednocześnie zapewniać możliwość wydania paragonu fiskalnego do konsumenta drogą elektroniczną (tj. bez wydruku papierowego).

W związku z powyższym Spółka planuje wprowadzić zmiany dotyczące zasad sprzedaży w kanale on-line (sklep internetowy). Podstawowa zmiana ma dotyczyć zasad dokumentacji tej sprzedaży - klientowi ma być doręczany paragon elektroniczny poprzez pocztę elektroniczną, a w przyszłości również przez funkcjonujący w Spółce system CRM.

Sklep internetowy


W związku z tym, każdemu z klientów (konsumentów), który dokonuje zakupów ze sklepu internetowego Spółki (dla potrzeb niniejszego wniosku przyjmuje się, że klient korzystający ze sklepu jest konsumentem i należy mu wystawić paragon fiskalny w momencie sprzedaży; tylko jeśli ten klient zgłosi potrzebę otrzymania faktury VAT, jest mu wystawiana faktura do paragonu zaewidencjonowanego za pomocą kasy rejestrującej) zostanie przedstawiony nowy regulamin sprzedaż ze sklepu internetowego - jednym z punktów nowego regulaminu będzie zgoda klienta na doręczenie mu paragonu fiskalnego (dokumentującego sprzedaż zarejestrowaną na koncie tego klienta w sklepie internetowym) poprzez platformę elektroniczną - klient będzie każdorazowo otrzymywał obraz paragonu fiskalnego (w formie nieedytowalnego zdjęcia lub pdf) na podany przez siebie adres poczty elektronicznej, a w przyszłości również na swoje konto klienta w sklepie internetowym (z adresu e-mail przypisanego do Spółki i przeznaczonego do wysyłki dokumentów elektronicznych). Akceptacja regulaminu będzie oznaczała, że klient wyraża zgodę na doręczenie mu paragonu fiskalnego w formie elektronicznej (w formie e-mail, a w przyszłości również na konto klienta w sklepie internetowym).


Proces dokumentacji sprzedaży


Każdy klient sklepu internatowego może zalogować się do swojego konta klienta poprzez aplikację mobilną albo stronę internetową Spółki. W momencie sprzedaży (zakupu) towarów lub usług realizowanej na rzecz klienta zalogowanego do konta klienta poprzez stronę internetową albo aplikację mobilną, kasa rejestrująca na której ewidencjonowana jest sprzedaż dla klienta, będzie ewidencjonowała sprzedaż zgodnie z zasadami określonymi w art. 111 - art. 111b ustawy o VAT. Jednocześnie, za pomocą kasy rejestrującej będzie wystawiany paragon fiskalny dokumentujący sprzedaż na rzecz tego klienta (paragon będzie zawierał wszystkie elementy wskazane we właściwych regulacjach) - dane dotyczące tej sprzedaży i paragonu będą zapisywane w programie kasy oraz dostarczane on-line do Centralnego Repozytorium Kas.


Sam paragon fiskalny przeznaczony dla klienta nie będzie drukowany za pomocą kasy rejestrującej - wydruk papierowy paragonu będzie anulowany, natomiast obraz tego paragonu będzie dostarczany do klienta na wskazany adres poczty elektronicznej (w przyszłości może być również dostarczany na konto klienta w sklepie internetowym).


Wygląd paragonu


Paragon fiskalny doręczany klientowi drogą elektroniczną będzie miał formę obrazu. Forma ta będzie zapewniała brak możliwości ingerencji w treść paragonu (brak możliwości edycji), jak również pełną czytelność przez okres dłuższy niż papierowy paragon fiskalny. Pochodzenie paragonu fiskalnego będzie każdorazowo zapewnione albo poprzez fakt jego umieszczenia na koncie klienta albo poprzez wysyłkę z adresu e-mail przypisanego do Spółki.


Klient będzie miał możliwość przechowywania obrazu paragonu udostępnionego na koncie klienta (czy przez adres e-mail) i wykorzystywać go np. do reklamacji czy zwrotów towarów. Klient będzie miał również możliwość dokonania papierowego wydruku obrazu paragonu.


Celem niniejszego wniosku jest potwierdzenie, czy taka forma doręczenia paragonu fiskalnego klientowi jest akceptowalna z perspektywy przepisów prawa podatkowego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy opisany powyżej sposób dostarczania paragonów fiskalnych drogą elektroniczną do konsumentów będzie zgodny z wymogami określonymi w art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT (tj. czy taki sposób wystawienia i wydania paragonu zapewni zgodność z ustawą o VAT)?


Zdaniem Wnioskodawcy, opisany powyżej sposób dostarczania paragonów fiskalnych drogą elektroniczną do konsumentów będzie zgodny z wymogami określonymi w art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT (tj. taki sposób wystawienia i wydania paragonu zapewni zgodność z ustawą o VAT).


Uzasadnienie stanowiska Spółki


Jak stanowi art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT, podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży: a) w postaci papierowej lub b) za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

Z powyższego przepisu wynika więc, że paragony fiskalne dokumentujące sprzedaż na rzecz konsumentów mogą być wystawiane i wydawane w postaci elektronicznej, o ile konsument (nabywca) wyrazi na to zgodę i nastąpi to w sposób z nim uzgodniony.


W przypadku Spółki należy uznać, że:


  1. udostępnienie obrazu paragonu fiskalnego na adres e-mail (względnie na konto klienta w przyszłości) stanowi wydanie paragonu w formie elektronicznej - klient otrzymuje bowiem dokument zawierający wszystkie elementy paragonu fiskalnego (mogąc się zapoznać z jego treścią) w sposób, który został przez tego klienta zaakceptowany (konto lub e-mail).


Stanowisko, że taka forma udostępnienia dokumentu stanowi jego wydanie jest spójne z podejściem organów podatkowych w odniesieniu do faktur elektronicznych. Przykładowo w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 czerwca 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.319.2018.2.AR, wskazano, że:


„(...) W konsekwencji należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że planowane przez Wnioskodawcę techniczne wysyłanie przez P. w imieniu Wnioskodawcy (Wnioskodawca jest faktycznym wystawcą faktury) za pośrednictwem infrastruktury P. związanej z aplikacją mobilną faktur elektronicznych w formacie pliku PDF na adres e-mailowy wskazany przez nabywców, którzy wyrazili żądanie otrzymywania faktur w formie elektronicznej przy akceptacji regulaminu płatności mobilnych, zapisany na koncie nabywcy w Centralnym Systemie Płatności Mobilnych, będzie spełniał przesłanki do uznania, że nastąpi wydanie faktury nabywcy w myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy (...)”.


  1. wyrażenie zgody na takie udostępnienie obrazu paragonu fiskalnego poprzez akceptację regulaminu sklepu internetowego jest wystarczające - klient świadomie bowiem podejmuje i komunikuje decyzję o otrzymywaniu paragonów drogą elektroniczną.


Stanowisko, że taka forma wyrażenia zgody jest wystarczająca zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 29 stycznia 2020 r., sygn. 0112-
KDIL3.4012.57.2019.2.JK (analogiczna kwestia, z tym, że odnosząca się do faktur elektronicznych):


„(...) W omawianej sytuacji nabywca, akceptując regulamin aplikacji mobilnej wyraża zgodę na zawarte w tym regulaminie żądanie otrzymywania faktur dokumentujących transakcje sprzedaży na stacji paliw Wnioskodawcy, w formie pliku PDF przesyłanego na podany przy rejestracji adres e-mail nabywcy. Tym samym w momencie dokonania przez nabywcę zakupu na stacji Wnioskodawcy, A w imieniu Wnioskodawcy wyda (przydzieli) fakturę nabywcy na wskazany adres e-mail, za pośrednictwem infrastruktury A związanej z aplikacją mobilną pobraną przez nabywcę (...)”.


  1. dostarczenie paragonu na konto klienta lub na adres e-mail jest równoznaczne z dostarczeniem paragonu w sposób uzgodniony z klientem - klient ma możliwość pobrania paragonu z adresu poczty elektronicznej (względnie z konta klienta w sklepie internetowym).


Stanowisko, że taka forma uzgodnienia jest wystarczająca zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 29 stycznia 2020 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.57.2019.2.JK (analogiczna kwestia, z tym, że odnosząca się do faktur elektronicznych):


„(...) Zatem wysłanie faktury w formacie PDF (faktura elektroniczna) na wskazany przez nabywcę adres e-mail, zgodnie z jego żądaniem oznacza, że dokument został nabywcy udostępniony (przydzielony) i w odniesieniu do faktury elektronicznej świadczy o tym, że wypełniony został warunek, o którym mowa w art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, tj. wydano fakturę nabywcy (...)”.

W związku z powyższym należy uznać, że dostarczenie klientowi obrazu paragonu fiskalnego (potwierdzającego sprzedaż dokonaną na rzecz klienta, który ujawnił czy potwierdził swoją tożsamość poprzez zalogowanie do konta klienta) w formie nieedytowalnej na konto klienta lub e-mail wskazany w sklepie internetowym Spółki, jeśli klient wcześniej zaakceptuje regulamin sklepu internetowego i wyrazi zgodę na dostarczanie paragonów fiskalnych w formie elektronicznej (e-mail) będzie spełniało wymogi określone w art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT.


Na marginesie należy wskazać, że proponowany przez Spółkę sposób dostarczania paragonów drogą elektroniczną jest spójny z wymogami określonymi przez ustawę o VAT w odniesieniu do faktur dostarczanych drogą elektroniczną (jeśli więc paragon zawierałby NIP klienta i należność brutto na nim wskazana nie przekraczałaby 450 PLN, to forma wystawienia i wydania paragonu - spełniającego funkcję faktury - proponowana przez Spółkę byłaby zgodna z przepisami w zakresie VAT). Zgodnie bowiem z art. 106m ust. 1 ustawy o VAT, podatnik określa sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury. Obraz paragonu fiskalnego (który w niektórych sytuacjach może pełnić funkcję faktury) dostarczony w formie nieedytowalnej, czytelnej i z jasno określonego źródła (e-mail przypisany do Spółki lub konto klienta w sklepie internetowym Spółki) powinien być uznawany jako autentyczny, integralny co do treści i czytelny - w rezultacie taki paragon i sposób jego dostarczenia będzie zgodny również z przepisami w zakresie fakturowania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.


Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.


Zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 31 marca 2020 r., podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

  1. w postaci papierowej lub
  2. za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.


Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca dopuścił możliwość wystawienia w postaci elektronicznej paragonu i przesłania go nabywcy w sposób z nim uzgodniony, po uprzednim uzyskaniu zgody nabywcy oraz uzgodnieniu sposobu przesłania tego paragonu.


Natomiast zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 8 ustawy – podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonać wydruku dokumentów wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, z wyjątkiem dokumentów, o których mowa w pkt 1 lit. b.


Zasady prowadzenia ewidencji sprzedaży i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r., poz. 816 z późn. zm.) zwanego dalej „rozporządzeniem w sprawie kas”).


Stosownie do § 2 rozporządzenia, ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

  • dokumencie fiskalnym – rozumie się przez to wystawiany przy użyciu kasy, zawierający w szczególności logo fiskalne i numer unikatowy w przypadku kas on-line - paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany, fakturę, fakturę anulowaną i raport fiskalny (pkt 1 lit. a);
  • paragonie fiskalnym albo fakturze – rozumie się przez to dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży (pkt 16).


Z przepisu § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas wynika, że podatnicy prowadzą ewidencję każdej czynności sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej od podatku, przy użyciu kas, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, że kasa spełnia funkcje wymienione odpowiednio w art. 111 ust. 6a lub w art. 145a ust. 2 ustawy oraz wymagania techniczne (kryteria i warunki techniczne) dla kas, wyłącznie w trybie fiskalnym pracy tej kasy, po dokonaniu jej fiskalizacji.


Wskazać w tym miejscu należy, że stosownie do § 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas, podatnicy, prowadząc ewidencję:

  • wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12 (§ 6 ust. 1 pkt 1).
  • w przypadku otrzymania przed dokonaniem sprzedaży całości albo części należności (zapłaty) (§ 6 ust. 1 pkt 2):
    1. w gotówce - wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny z chwilą jej otrzymania,
    2. za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem - wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny niezwłocznie po jej uznaniu na rachunku podatnika, nie później niż z końcem miesiąca, w którym została uznana na rachunku podatnika, a jeżeli przed końcem tego miesiąca dokonano sprzedaży, nie później niż z chwilą jej dokonania;

Zgodnie z § 19 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas, podatnicy, prowadząc ewidencję przy użyciu kasy on-line, wystawiają paragony fiskalne i paragony fiskalne anulowane w postaci papierowej i w postaci elektronicznej, z zastrzeżeniem § 12 i § 19a.


Podatnicy, prowadząc ewidencję przy użyciu kas on-line, mogą wystawiać i wydawać nabywcy, za jego zgodą i w sposób z nim uzgodniony, paragon fiskalny lub fakturę w postaci elektronicznej. Jeżeli rozpoczęta sprzedaż nie zostanie dokonana, podatnik może wystawić paragon fiskalny anulowany lub fakturę anulowaną w postaci elektronicznej (§ 19a rozporządzenia w sprawie kas).

Wskazać należy, że stosownie do § 23 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z 28 maja 2018 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące (Dz. U. z 2018 r. poz. 1206) zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie kryteriów i warunków technicznych kas, kasa emituje paragony fiskalne w postaci papierowej i elektronicznej zawierające co najmniej kolejno pozycje imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika.


Pojęcie „kasa fiskalna on-line” zdefiniowane zostało w § 2 pkt 6 rozporządzenia w sprawie kas, który odwołuje się do treści ustawy, wskazując, że przez kasę on-line rozumie się kasę, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy.


Zgodnie z art. 111 ust. 6a ustawy, kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.


W myśl art. 111a ust. 3 ustawy, kasy rejestrujące łączą się z Centralnym Repozytorium Kas za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej w sposób, który zapewnia:

  1. przesyłanie danych z kas rejestrujących do Centralnego Repozytorium Kas w sposób bezpośredni, ciągły, zautomatyzowany lub na żądanie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej;
  2. przesyłanie poleceń z Centralnego Repozytorium Kas do kas rejestrujących, dotyczących pracy kas, i ich odbiór przez te kasy:
    1. związanych z fiskalizacją kasy rejestrującej,
    2. obejmujących określenie:
      • sposobu i zakresu przesyłania danych z tej kasy,
      • sposobu pracy kasy rejestrującej,
      • zapewniających prawidłowość pracy kasy rejestrującej.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, prowadzi działalność gospodarczą głównie w zakresie detalicznej sprzedaży towarów (kosmetyki) w ramach punktów stacjonarnych i za pośrednictwem sieci Internet. Dominująca sprzedaż Wnioskodawcy odbywa się na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumentów), w związku z czym podlega obowiązkowi fiskalizacji.


Spółka rozważa wymianę kas rejestrujących w całej sieci sprzedaży, zarówno w punktach sprzedaży stacjonarnej, jak również internetowej, w tym wprowadzenie nowej funkcjonalności dla klientów (konsumentów), jaką jest dostarczenie paragonu fiskalnego (dowodu sprzedaży) w formie elektronicznej, bez dokonywania wydruku papierowej kopii dla klienta. Obecnie Wnioskodawca jest w trakcie procesu wyboru dostawcy kas rejestrujących, który oferować będzie i zapewniać kasy rejestrujące spełniające warunki określone w art. 111 ust. 6a ustawy o VAT, a jednocześnie zapewniać możliwość wydania paragonu fiskalnego do konsumenta drogą elektroniczną (tj. bez wydruku papierowego).


W związku z powyższym Spółka planuje wprowadzić zmiany dotyczące zasad sprzedaży w kanale on-line (sklep internetowy). Podstawowa zmiana ma dotyczyć zasad dokumentacji tej sprzedaży - klientowi ma być doręczany paragon elektroniczny poprzez pocztę elektroniczną, a w przyszłości również przez funkcjonujący w Spółce system CRM.

Każdemu z klientów (konsumentów), który dokonuje zakupów ze sklepu internetowego Spółki (dla potrzeb niniejszego wniosku przyjmuje się, że klient korzystający ze sklepu jest konsumentem i należy mu wystawić paragon fiskalny w momencie sprzedaży; tylko jeśli ten klient zgłosi potrzebę otrzymania faktury VAT, jest mu wystawiana faktura do paragonu zaewidencjonowanego za pomocą kasy rejestrującej) zostanie przedstawiony nowy regulamin sprzedaży ze sklepu internetowego - jednym z punktów nowego regulaminu będzie zgoda klienta na doręczenie mu paragonu fiskalnego (dokumentującego sprzedaż zarejestrowaną na koncie tego klienta w sklepie internetowym) poprzez platformę elektroniczną - klient będzie każdorazowo otrzymywał obraz paragonu fiskalnego (w formie nieedytowalnego zdjęcia lub pdf) na podany przez siebie adres poczty elektronicznej, a w przyszłości również na swoje konto klienta w sklepie internetowym (z adresu e-mail przypisanego do Spółki i przeznaczonego do wysyłki dokumentów elektronicznych). Akceptacja regulaminu będzie oznaczała, że klient wyraża zgodę na doręczenie mu paragonu fiskalnego w formie elektronicznej (w formie e-mail, a w przyszłości również na konto klienta w sklepie internetowym).


Każdy klient sklepu internetowego może zalogować się do swojego konta klienta poprzez aplikację mobilną albo stronę internetową Spółki. W momencie sprzedaży (zakupu) towarów lub usług realizowanej na rzecz klienta zalogowanego do konta klienta poprzez stronę internetową albo aplikację mobilną, kasa rejestrująca, na której ewidencjonowana jest sprzedaż dla klienta, będzie ewidencjonowała sprzedaż zgodnie z zasadami określonymi w art. 111 - art. 111b ustawy o VAT. Jednocześnie, za pomocą kasy rejestrującej będzie wystawiany paragon fiskalny dokumentujący sprzedaż na rzecz tego klienta (paragon będzie zawierał wszystkie elementy wskazane w właściwych regulacjach) - dane dotyczące tej sprzedaży i paragonu będą zapisywane w programie kasy oraz dostarczane on-line do Centralnego Repozytorium Kas.


Sam paragon fiskalny przeznaczony dla klienta nie będzie drukowany za pomocą kasy rejestrującej - wydruk papierowy paragonu będzie anulowany, natomiast obraz tego paragonu będzie dostarczany do klienta na wskazany adres poczty elektronicznej (w przyszłości może być również dostarczany na konto klienta w sklepie internetowym).


Paragon fiskalny doręczany klientowi drogą elektroniczną będzie miał formę obrazu. Forma ta będzie zapewniała brak możliwości ingerencji w treść paragonu (brak możliwości edycji), jak również pełną czytelność przez okres dłuższy niż papierowy paragon fiskalny. Pochodzenie paragonu fiskalnego będzie każdorazowo zapewnione albo poprzez fakt jego umieszczenia na koncie klienta albo poprzez wysyłkę z adresu e-mail przypisanego do Spółki.


Klient będzie miał możliwość przechowywania obrazu paragonu udostępnionego na koncie klienta (czy przez adres e-mail) i wykorzystywać go np. do reklamacji czy zwrotów towarów. Klient będzie miał również możliwość dokonania papierowego wydruku obrazu paragonu.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawidłowości wystawiania i dostarczania paragonów drogą elektroniczną do konsumentów.


Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa wskazać należy, że podatnik dokonując sprzedaży na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT i prowadząc ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, ma obowiązek, stosownie do zapisu art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy oraz § 6 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, wydania paragonu fiskalnego nabywcy towaru.


Wydanie paragonu może nastąpić - stosownie do treści art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy - w postaci papierowej lub w postaci elektronicznej, pod warunkiem, że nabywca wyrazi na to zgodę i dwie strony uzgodnią sposób przesłania tego paragonu.


Należy wyjaśnić, że w chwili obecnej na rynku brak jest kasy on-line, która spełniałaby wymagania techniczne pozwalające na przesyłanie paragonów w postaci elektronicznej do konsumenta. Taka sytuacja będzie możliwa dopiero w przyszłości, gdy pojawią się na rynku kasy rejestrujące on-line, które będą posiadały potwierdzoną przez GUM w decyzji taką funkcjonalność.

Wnioskodawca wskazał, że zamierza wymienić posiadane kasy rejestrujące na kasy spełniające warunki określone w art. 111 ust. 6a ustawy o VAT i wprowadzić zmiany dotyczące zasad sprzedaży w kanale on-line (sklep internetowy). Podstawowa zmiana ma dotyczyć zasad dokumentacji tej sprzedaży - klientowi ma być doręczany paragon elektroniczny poprzez pocztę elektroniczną, a w przyszłości również przez funkcjonujący w Spółce system CRM. Każdemu klientowi sklepu internetowego będącemu osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej (konsumentowi, któremu należy wystawić paragon), Spółka przedstawi nowy regulamin, którego akceptacja będzie oznaczała zgodę klienta na doręczenie mu paragonu w formie elektronicznej (w formie e-mail, a w przyszłości również na konto klienta w sklepie internetowym).


Zatem przy tak przedstawionych okolicznościach sprawy uznać należy, że wystawienie paragonu elektronicznego w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie w posiadaniu kas on-line spełniających wymagania techniczne pozwalające na przesyłanie paragonów w postaci elektronicznej do konsumenta i których funkcjonalność będzie potwierdzona przez Główny Urząd Miar, a klienci Wnioskodawcy będący osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, poprzez akceptację regulaminu wyrażą zgodę na przesyłanie paragonu w postaci elektronicznej w sposób z nimi uzgodniony tj. na wskazany e-mail lub na konto klienta w sklepie internetowym, będzie zgodne z wymogami określonym w art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy. W takim przypadku Wnioskodawca nie będzie miał również obowiązku wydruku paragonu w wersji papierowej.


W odniesieniu natomiast do paragonu uznanego za fakturę wskazać należy, że zgodnie z brzmieniem art. 106e ust. 1 ustawy, faktura powinna zawierać m.in.:

  1. datę wystawienia;
  2. kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
  7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  8. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  9. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  12. stawkę podatku;
  13. sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  15. kwotę należności ogółem (…).


W myśl art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy, faktura może nie zawierać, w przypadku gdy kwota należności ogółem nie przekracza kwoty 450 zł albo kwoty 100 euro, jeżeli kwota ta określona jest w euro - danych określonych w ust. 1 pkt 3 dotyczących nabywcy i danych określonych w ust. 1 pkt 8, 9 i 11-14, pod warunkiem że zawiera dane pozwalające określić dla poszczególnych stawek podatku kwotę podatku.


Z kolei art. 106g ust. 1 ustawy stanowi, że faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.


Stosownie do art. 106h ust. 1 ustawy – w przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika dołącza się paragon dokumentujący tę sprzedaż.


Natomiast w myśl art. 106h ust. 3 ustawy, w przypadku gdy faktura w formie elektronicznej dotyczy sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, podatnik zostawia w dokumentacji paragon dotyczący tej sprzedaży z danymi identyfikującymi tę fakturę.


Zgodnie z art. 106h ust. 4 ustawy – przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy paragon został uznany za fakturę wystawioną zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3.


Z powyższych przepisów wynika, że paragon dokumentujący sprzedaż do kwoty 450 zł brutto lub 100 euro, zawierający numer NIP nabywcy oraz pozostałe dane wymagane dla faktury z wyłączeniem danych wskazanych w art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy, stanowi fakturę uproszczoną, traktowaną jak zwykła faktura. W praktyce oznacza to, że nabywca otrzymuje paragon fiskalny dokumentujący sprzedaż, stanowiący jednocześnie fakturę uproszczoną. Paragon w takim przypadku zawiera bowiem wszystkie dane wymagane zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących oraz dodatkowo NIP nabywcy.


Zgodnie z art. 106n ust. 1 ustawy, stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.


Zatem stosowanie przesyłu elektronicznego faktur wymaga uprzedniej akceptacji przez odbiorcę dla takiego sposobu przekazywania tych dokumentów. Jednocześnie należy wskazać, że nie istnieją żadne szczególne wymogi dotyczące samej formy i treści akceptacji wysyłania, w tym udostępniania faktur w formie elektronicznej przez odbiorcę faktur. Szczegółowe kwestie w zakresie sposobu wyrażenia lub cofnięcia zgody przez odbiorcę na przesyłanie faktur w formie elektronicznej pozostają w gestii stron i stanowią element umowy przez nie zawartej.


Odnosząc powyższe do przedmiotowej sprawy uznać należy, że opisany w sprawie sposób wystawiania i wydania paragonów będzie również prawidłowy w sytuacji, gdy wystawiany paragon, będzie spełniał warunki do uznania go za fakturę uproszczoną, o której mowa w art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zaznaczyć należy, że ponieważ przedmiot wątpliwości Wnioskodawcy dotyczył wyłącznie wystawiania i wysyłania paragonów w postaci elektronicznej, to przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga w zakresie sposobu ich przechowywania.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj