Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.239.2021.1.MKU
z 23 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 marca 2021 r. (data wpływu 24 marca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: …- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2021 r., do tut. organu wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: …



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto …w czerwcu 2020 roku złożyło do Urzędu Marszałkowskiego Województwa .. wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pn.:…” w ramach poddziałania 4.3.2 „Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020.

W dniu 24 luty 2021 roku Zarząd Województwa … przyjął Uchwałę nr … r w sprawie zatwierdzenia Listy ocenionych projektów i projekt Miasta … otrzymał dofinansowanie w wysokości 568 719,20 PLN, wartość całkowita projektu wynosi 764 396,85 PLN.

Miasto …, jako wnioskodawca dofinansowania jest beneficjentem projektu i współfinansującym inwestycję.

W ramach powyższej inwestycji założono modernizację energetyczną budynku mieszkalnego położonego w …

Szczegółowy zakres prac obejmuje: przeprowadzenie termomodernizacji budynku mieszkalnego wielorodzinnego w … wraz z wymianą źródła ciepła (węglowe na gazowe) oraz instalacjami c.o. i gazową. Ponadto, zaplanowano wymianę instalacji wodnej i kanalizacyjnej oraz drenaż opaskowy.

Realizacja inwestycji przyczyni się do poprawy efektywności energetycznej, do redukcji CO2, PM10 odprowadzanych do atmosfery, do zmniejszenia rocznego zużycia energii pierwotnej i końcowej. Modernizacja elewacji dodatkowo podniesie walory estetyczne zabudowy Miasta.

Miasto ..jest właścicielem modernizowanego budynku i po zakończeniu projektu również pozostanie właścicielem zmodernizowanego majątku.

Beneficjentem projektu jest Miasto …, a instytucją odpowiedzialną za realizację projektu w zakresie rzeczowym (modernizacja budynku), Miejski Zarząd Budynków - jednostka organizacyjna Beneficjenta, działająca w formie samorządowego zakładu budżetowego. Miejski Zarząd Budynków odpowiedzialny jest za przeprowadzenie procedur zamówień publicznych dot. wyboru wykonawcy dokumentacji technicznej, robót budowlanych, nadzoru inwestorskiego, prowadzenie księgowości finansowej i rozliczeń w tym zakresie. Miasto … natomiast pokryło koszty bieżące w zakresie przygotowania dokumentacji aplikacyjnej oraz pokryje koszty promocji projektu (wykonanie tablicy informacyjno-pamiątkowej). Miasto … (rozumie się tutaj zgodnie ze statutem jako Gmina …) dokonało centralizacji podległych jednostek organizacyjnych w zakresie rozliczenia podatku VAT zatem faktury wystawiane są na czynnego podatnika podatku VAT czyli Nabywcę: Miasto …, zaś Odbiorcą na fakturze będzie Miejski Zarząd Budynków. Ewidencja księgowa oraz rozliczenia podatkowe w tym zakresie odbywać się będzie za pośrednictwem Miejskiego Zarządu Budynków, który w ramach centralizacji przekaże w ustawowym terminie rozliczenie do Miasta ….

W modernizowanym budynku mieszczą się wyłącznie lokale mieszkalne, wchodzące w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miasta …. Projekt obejmuje budynek wielorodzinny, w którym znajdują się mieszkania komunalne na specjalnych warunkach - warunek ten zostanie zachowany także w okresie trwałości projektu.

Samorządowy zakład budżetowy, z tytułu wynajmu lokali mieszkalnych oraz przeznaczonych na najem socjalny usytuowanych w przedmiotowym budynku, uzyskuje przychody zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 Ustawy o podatku od towarów i usług. Zaś na podstawie art. 86 ust. 1 podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Miastu … przysługuje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji inwestycji pn.: …?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Miasto … przyjmuje, że nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od nakładów poniesionych na realizację inwestycji pn. …

Miejski Zarząd Budynków, jako jednostka organizacyjna Miasta … prowadzona w formie samorządowego zakładu budżetowego, zajmuje się w wynajmowaniem lokali mieszkalnych i niemieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miasta ….

Z tytułu najmu lokali mieszkalnych Miejski Zarząd Budynków osiąga przychody podlegające zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36.

Nabycie towarów i usług w celu uzyskania przychodów zwolnionych nie zezwala na obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685), zwanej dalej ustawą lub ustawa o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, że Miasto … jest czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca w czerwcu 2020 roku złożył do Urzędu Marszałkowskiego Województwa … wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pn.: …” w ramach poddziałania 4.3.2 „Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020.

W dniu 24 luty 2021 roku Zarząd Województwa … przyjął Uchwałę nr … r. w sprawie zatwierdzenia Listy ocenionych projektów i projekt Miasta … otrzymał dofinansowanie w wysokości 568 719,20 PLN, wartość całkowita projektu wynosi 764 396,85 PLN.

Miasto …, jako wnioskodawca dofinansowania jest beneficjentem projektu i współfinansującym inwestycję.

W ramach powyższej inwestycji założono modernizację energetyczną budynku mieszkalnego położonego w … przy ul. ….

Szczegółowy zakres prac obejmuje: przeprowadzenie termomodernizacji budynku mieszkalnego wielorodzinnego w … przy ul. … wraz z wymianą źródła ciepła (węglowe na gazowe) oraz instalacjami c.o. i gazową, Ponadto, zaplanowano wymianę instalacji wodnej i kanalizacyjnej oraz drenaż opaskowy.

Realizacja inwestycji przyczyni się do poprawy efektywności energetycznej, do redukcji CO2, PM10 odprowadzanych do atmosfery, do zmniejszenia rocznego zużycia energii pierwotnej i końcowej. Modernizacja elewacji dodatkowo podniesie walory estetyczne zabudowy Miasta.

Miasto … jest właścicielem modernizowanego budynku i po zakończeniu projektu również pozostanie właścicielem zmodernizowanego majątku.

Beneficjentem projektu jest Miasto …, a instytucją odpowiedzialną za realizację projektu w zakresie rzeczowym (modernizacja budynku), Miejski Zarząd Budynków - jednostka organizacyjna Beneficjenta, działająca w formie samorządowego zakładu budżetowego. Miejski Zarząd Budynków odpowiedzialny jest za przeprowadzenie procedur zamówień publicznych dot. wyboru wykonawcy dokumentacji technicznej, robót budowlanych, nadzoru inwestorskiego, prowadzenie księgowości finansowej i rozliczeń w tym zakresie. Miasto …natomiast pokryło koszty bieżące w zakresie przygotowania dokumentacji aplikacyjnej oraz pokryje koszty promocji projektu.

Miasto … dokonało centralizacji podległych jednostek organizacyjnych w zakresie rozliczenia podatku VAT zatem faktury wystawiane są na czynnego podatnika podatku VAT czyli Nabywcę: Miasto …, zaś Odbiorcą na fakturze będzie Miejski Zarząd Budynków. Ewidencja księgowa oraz rozliczenia podatkowe w tym zakresie odbywać się będzie za pośrednictwem Miejskiego Zarządu Budynków, który w ramach centralizacji przekaże w ustawowym terminie rozliczenie do Miasta …z.

W modernizowanym budynku mieszczą się wyłącznie lokale mieszkalne, wchodzące w skład mieszkaniowego zasobu Gminy …. Projekt obejmuje budynek wielorodzinny, w którym znajdują się mieszkania komunalne na specjalnych warunkach - warunek ten zostanie zachowany także w okresie trwałości projektu.

Samorządowy zakład budżetowy, z tytułu wynajmu lokali mieszkalnych oraz przeznaczonych na najem socjalny usytuowanych w przedmiotowym budynku, uzyskuje przychody zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 Ustawy o podatku od towarów i usług. Zaś na podstawie art. 86 ust. 1 podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca ma wątpliwości w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: ….

Rozważając możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur VAT otrzymanych przez Wnioskodawcę, dokumentujących poniesienie wydatków związanych z realizacją projektu, należy wskazać, iż w świetle art. 86 ustawy o VAT, jednym z warunków umożliwiającym podatnikowi realizację tego prawa jest związek dokonanych zakupów z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje, gdyż z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, lecz będą służyły wykonywaniu czynności zwolnionych od podatku. Samorządowy zakład budżetowy, z tytułu wynajmu lokali mieszkalnych oraz przeznaczonych na najem socjalny usytuowanych w przedmiotowym budynku, uzyskuje przychody zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług

W konsekwencji, należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. projektu, gdyż nie będą spełnione warunki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przypisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinie zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się do błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawą.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj