Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.78.2021.2.MS
z 26 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2021 r. (data wpływu 22 stycznia 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 marca 2021 r. (data wpływu 7 kwietnia 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2021 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 19 marca 2021 r., nr 0113-KDIPT2-2.4011.78.2021.1.MS, wezwano Wnioskodawcę, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 19 marca 2021 r. (skutecznie doręczone w dniu 26 marca 2021 r.). W dniu 7 kwietnia 2021 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

O….(dalej jako: ,,O”, ,,Wnioskodawca”) jest jednostką organizacyjną samorządu p i p, posiadającą osobowość prawną, działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o samorządzie p i p (Dz. U. z 2018 r., poz. 916, z późn. zm.; dalej jako: ,,ustawa o samorządzie”).

Zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie, do organów O należą: zjazd, rada, komisja rewizyjna, sąd, rzecznik. OR kieruje działalnością O i wykonuje zadania samorządu na obszarze działania I, w tym m.in. – prowadzi bieżące sprawy I i wykonuje zadania zlecone przez N R (art. 31 pkt 5 ustawy o samorządzie). W zakresie ww. zadań mieści się m.in. organizowanie i prowadzenie instytucji samopomocowych i innych form pomocy materialnej dla p i p (art. 4 ust. 2 pkt 15 ustawy o samorządzie). Dnia …. 2020 r. OR (dalej jako: ,,OR”) podjęła uchwałę nr ….. w sprawie zasad przyznawania zapomogi ….dla członków O w związku z zakażeniem wirusem S wywołującym chorobę C. Na mocy ww. uchwały doszło do ustanowienia zapomogi dla członków I z funduszu pomocowego, utworzonego z środków finansowych pochodzących ze składek członkowskich, z odsetek lokat bankowych oraz darowizn i działalności gospodarczej. Zapomoga jest przyznawana członkom I w trudnej sytuacji życiowej związanej ze zdarzeniem losowym, jakim jest zakażenie S i zachorowanie na C.

Zgodnie z § 2, § 3 i § 4 uchwały, zapomoga specjalna wynosi:

  1. …. zł dla członka O, który został zarażony wirusem S i zachorował na C z koniecznością hospitalizacji,
  2. ….. zł dla członka O, który został zarażony wirusem S i zachorował na C bez konieczności hospitalizacji, leczonego w warunkach domowych,
  3. …. zł dla członka O, który został zarażony wirusem S i nie spełnia warunków do przyznania zapomogi na podstawie § 2 lub § 3 (tj. odpowiednio ww. pkt 1 i pkt 2).

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że członek I aby otrzymać zapomogę musi spełnić:

  1. warunki ogólne, tj.:
    1. przynależność do O….,
    2. minimum przez okres jednego roku poprzedzającego złożenie wniosku o zapomogę, regularnie opłaca składkę członkowską na rzecz samorządu; ten warunek nie dotyczy członków O, którzy na podstawie uchwał K Z P i P z dnia …. 2016 r. w sprawie wysokości składki członkowskiej oraz zasad jej podziału, z obowiązku opłacania składek zostali zwolnieni,
    3. wniosek o przyznanie zapomogi ma być złożony nie później niż w ciągu 12 miesięcy od stwierdzenia zarażenia wirusem S.
  2. warunki szczególne, tj.:
    1. zapomoga wynikająca z uchwały nr …może być wypłacana w trzech różnych wysokościach w zależności od sytuacji faktycznej:
      • zapomoga w kwocie … zł przyznawana jest w związku z zakażeniem wirusem S i zachorowaniem na C z koniecznością hospitalizacji (wnioskodawca zobowiązany jest przedstawić kopię karty wypisowej z pobytu szpitalnego potwierdzającej przebyte leczenie spowodowane C,
      • zapomoga w kwocie …. zł przyznawana jest w związku z zakażeniem wirusem S i zachorowaniem na C bez konieczności hospitalizacji, przy leczeniu w warunkach domowych (wnioskodawca zobowiązany jest przedstawić dokumentację potwierdzającą leczenie),
      • zapomoga w kwocie … zł przyznawana jest w związku z zakażeniem wirusem S (wnioskodawca zobowiązany jest przestawić wynik testu potwierdzający zakażenie wirusem S).


Wnioskodawca zalicza zapomogę do źródła finansowania wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: ,,ustawa PIT”). Zapomoga przeznaczona jest jedynie dla członków O…, a więc osób, które mają stwierdzone prawo wykonywania zawodu p lub p, i które ze względu na miejsce wykonywania zawodu są wpisane do rejestru prowadzonego przez O…. I . Co do zasady uchwała nr …. przewiduje, że zapomoga może być przyznana pod warunkiem, że członek I, którego wniosek dotyczy, minimum przez okres jednego roku poprzedzającego złożenie wniosku o zapomogę, regularnie opłaca składkę członkowską.


Z tego warunku zwolnieni są ci członkowie O, których uchwały K Z P i P z dnia ….r. w sprawie wysokości składki członkowskiej oraz zasad jej podziału, zwalniają z obowiązku opłacania składek. Do tych osób należą:

  • bezrobotne, które są zarejestrowane w urzędzie pracy (pod warunkiem przedłożenia zaświadczenia z urzędu pracy),
  • które zaprzestały wykonywania zawodu i złożyły wniosek odnośnie zaprzestania wykonywania zawodu w O, której są członkiem,
  • wykonujące zawód w formie wolontariatu,
  • przybywające na urlopie macierzyńskim/tacierzyńskim lub wychowawczym,
  • pobierające świadczenie rehabilitacyjne lub pielęgnacyjne lub zasiłek z pomocy społecznej lub będące opiekunami osób otrzymujących świadczenie pielęgnacyjne stanowiące ich jedyne źródło dochodu,
  • będące studentami studiów stacjonarnych II stopnia na kierunku p/p, które nie wykonują zawodu,
  • pobierające zasiłek chorobowy z ZUS – bez stosunku pracy,
  • niepracujące, które posiadają status emeryta lub rencisty lub pobierają świadczenie przedemerytalne.

Zapomoga przyznawana członkom I w związku z zakażeniem S ma charakter jednorazowy i jest bezzwrotna. Zapomoga jest przyznawana członkom O w trudnej sytuacji życiowej związanej ze zdarzeniem losowym, jakim jest zakażenie S i zachorowanie na C, zatem ma charakter zapomogi losowej. Kwota zapomogi nie przekroczy limitu zwolnienia wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zapomogi są przyznawane w okresie obowiązywania stanu epidemii S, po dniu podjęcia przez O R uchwały w sprawie zasad przyznawania zapomogi dla członków O…. w związku z zakażeniem wirusem S wywołującym chorobę C z dnia …..2020 r. O na podstawie uchwały nr nie przyznaje innych zapomóg poza opisaną zapomogą specjalną w związku z zakażeniem wirusem S wywołującym chorobę C.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy zapomoga finansowa przyznawana członkom O…. w związku z zakażeniem wirusem S wywołującym chorobę C korzysta ze zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako zapomoga otrzymana w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, a w związku z tym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do sporządzenia i przesłania członkowi O oraz Organowi podatkowemu informacji w trybie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku przyznania członkowi samorządu opisanej w stanie faktycznym zapomogi?

Zdaniem Wnioskodawcy, zapomoga przyznana w związku z zakażeniem wirusem S… wywołującym chorobę C… korzysta ze zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy PIT – jako zapomoga wypłacona w związku z indywidualnym zdarzeniem losowym.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci:

  1. z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, z funduszy związków zawodowych lub zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra – niezależnie od ich wysokości,
  2. z innych źródeł – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 6000 zł.

Jednocześnie, zgodnie z art. 52l pkt 2 ustawy PIT, limit zwolnienia przedmiotowego w okresie od 2020 r. do końca roku podatkowego, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19 – w przypadku zapomogi otrzymanej z innych źródeł – wynosi 10 000 zł.

Z powołanego przepisu wynika, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają wyłącznie zapomogi wypłacone w przypadkach opisanych w tym przepisie. Co istotne – ustawodawca nie zdefiniował zawartego w ww. przepisie pojęcia ,,zdarzenie losowe”. W orzecznictwie przyjmuje się, że w sytuacji, gdy w prawie podatkowym termin użyty w przepisach nie jest bliżej określony, to wykładnia takiego pojęcia winna odbywać się przy zastosowaniu wykładni językowej lub zgodnie ze znaczeniem jakie ma ono w języku potocznym. Powołując się na językowe znaczenie wyrazów, pod pojęciem ,,indywidualnego zdarzenia losowego” należy rozumieć wszelkie nagłe, niespodziewane, pojedyncze zdarzenia wywołane przyczynami zewnętrznymi, których nie można przewidzieć, a które są niezależne od człowieka, nawet przy zachowaniu należytej staranności jak np.: kradzieże, włamania, zniszczenie domu lub mieszkania spowodowane zalaniem wodą lub pożarem, nieszczęśliwe wypadki powodujące uszczerbek na zdrowiu, śmierć.

W ocenie Wnioskodawcy, zapomoga przyznana w związku z zakażeniem wirusem S stanowi zapomogę otrzymaną w związku z indywidualnym zdarzeniem losowym, korzystającą ze zwolnienia przedmiotowego z ww. przepisów ustawy PIT. Wystąpienie w kraju zagrożenia epidemiologicznego i zakażenie się przez beneficjenta wirusem S stanowi zdarzenie nagłe i niespodziewane, wywołane czynnikami zewnętrznymi, niezależnymi od człowieka. Nawet zachowując odpowiednią ostrożność i stosując środki zabezpieczenia – brak jest obiektywnej gwarancji, że dana osoba nie ulegnie zarażeniu wirusem S. Zakażenie wirusem prowadzi do istotnego zaburzenia życia człowieka, szeregu trudności życiowych, których skala zależy od nasilenia dolegliwości zdrowotnych i związanych z tym powikłań, wystąpienie ww. sytuacji u danej osoby nie jest możliwe do przewidzenia, stanowi nagłą destabilizację jej dotychczasowego życia. W celu zminimalizowania ww. negatywnych skutków, uzasadnionym pozostaje przyznanie osobie zakażonej stosownej pomocy socjalnej (zapomogi). Panujący stan szczególny i związane z tym zakażenie wirusem S wpisuje się w definicję indywidualnego zdarzenia losowego wskazanego w ww. przepisach.

Wnioskodawca uzupełniając własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego wskazał, że Jego zdaniem, zapomoga przyznawana w związku z zakażeniem wirusem S wywołującym chorobę C korzysta ze zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy PIT, stanowi zapomogę otrzymaną w związku z indywidualnym zdarzeniem losowym, korzystającą ze zwolnienia przedmiotowego z ww. przepisu. Pomoc finansowa przyznawana na podstawie uchwały nr ….. spełnia przesłanki do zakwalifikowania jej jako zapomogi. Zapomoga ta to bowiem bezzwrotna pomoc finansowa udzielona osobie w związku ze zdarzeniem losowym. Jest to jednorazowy akt wsparcia osoby, która znalazła się w trudnej sytuacji. Cechuje ją doraźność udzielenia, nie jest świadczeniem powtarzalnym, ani okresowym. Z powołanego przepisu wynika, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają wyłącznie zapomogi wypłacone w przypadkach opisanych w tym przepisie. Co istotne – ustawodawca nie zdefiniował zawartego w ww. przepisie pojęcia ,,zdarzenie losowe”. W orzecznictwie przyjmuje się, że w sytuacji, gdy w prawie podatkowym termin użyty w przepisach nie jest bliżej określony, to wykładnia takiego pojęcia winna odbywać się przy zastosowaniu wykładni językowej lub zgodnie ze znaczeniem jakie ma ono w języku potocznym. Powołując się na językowe znaczenie wyrazów, pod pojęciem ,,indywidualnego zdarzenia losowego” należy rozumieć wszelkie nagłe, niespodziewane, pojedyncze zdarzenia wywołane przyczynami zewnętrznymi, których nie można przewidzieć, a które są niezależne od człowieka, nawet przy zachowaniu należytej staranności jak np.: kradzieże, włamania, zniszczenie domu lub mieszkania spowodowane zalaniem wodą lub pożarem, nieszczęśliwe wypadki powodujące uszczerbek na zdrowiu, śmierć. Wystąpienie w kraju zagrożenia epidemiologicznego i zakażenie się przez beneficjenta wirusem S stanowi zdarzenie nagłe i niespodziewane, wywołane czynnikami zewnętrznymi, niezależnymi od człowieka. Nawet zachowując odpowiednią ostrożność i stosując środki zabezpieczenia – brak jest obiektywnej gwarancji, że dana osoba nie ulegnie zarażeniu wirusem S. Zakażenie wirusem prowadzi do istotnego zaburzenia życia człowieka, szeregu trudności życiowych, których skala zależy od nasilenia dolegliwości zdrowotnych i związanych z tym powikłań. Wystąpienie ww. sytuacji u danej osoby nie jest możliwe do przewidzenia, stanowi nagłą destabilizację jej dotychczasowego życia. W celu zminimalizowania ww. negatywnych skutków, uzasadnionym pozostaje przyznanie osobie zakażonej stosownej pomocy finansowej, w postaci bezzwrotnej, jednorazowej zapomogi.

W związku z powyższym, O nie będzie zobowiązana do sporządzania i przesyłania informacji w trybie art. 42a ustawy PIT, z uwagi na fakt, że zapomoga wypłacana zgodnie z uchwałą nr …jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 42a ustawy PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Obowiązek sporządzenia informacji powstaje zatem w przypadku, gdy:

  1. podmioty, o których mowa, dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1;
  2. nie są to dochody przedmiotowo zwolnione od podatku;
  3. od dochodów tych nie zaniechano poboru podatku na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa;
  4. nie ma obowiązku pobrania zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego od tychże świadczeń.

Wskazane wyżej warunki muszą być spełnione łącznie. Przyznanie członkowi O zapomogi, w związku z zakażeniem wirusem S, jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. b tej ustawy, zatem nie jest spełniony jeden z warunków określonych w art. 42a ustawy PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. Podkreślić również należy, że do nieodpłatnych świadczeń nie zalicza się świadczeń mających formę pieniężną, w tym również świadczeń w postaci refundacji kosztów. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są inne źródła. Natomiast art. 20 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17. Użyte w ww. przepisie sformułowanie „w szczególności”, świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Do kategorii przychodów określonych w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zalicza się wszystkie te przychody, które nie zostały enumeratywnie wymienione jako źródła przychodów w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy. W świetle powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc, podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być wszelkie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Zgodnie z art. 42a ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że w dniu … 2020 r. OR jako organ, który kieruje działalnością O… i wykonuje zadania samorządu na obszarze działania I, w tym m.in. – prowadzi bieżące sprawy I i wykonuje zadania zlecone przez N R. W zakresie ww. zadań mieści się m.in. organizowanie i prowadzenie instytucji samopomocowych i innych form pomocy materialnej dla p i p podjęła uchwałę nr w sprawie zasad przyznawania zapomogi dla członków O w związku z zakażeniem wirusem S wywołującym chorobę C. Na mocy ww. uchwały doszło do ustanowienia zapomogi dla członków I z funduszu pomocowego, utworzonego z środków finansowych pochodzących ze składek członkowskich, z odsetek lokat bankowych oraz darowizn i działalności gospodarczej. Zapomoga specjalna jest przyznawana członkom I w trudnej sytuacji życiowej związanej ze zdarzeniem losowym, jakim jest zakażenie S i zachorowanie na C. Wnioskodawca zalicza zapomogę do źródła finansowania wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zapomoga przeznaczona jest jedynie dla członków O, a więc osób, które mają stwierdzone prawo wykonywania zawodu p lub p, i które ze względu na miejsce wykonywania zawodu są wpisane do rejestru prowadzonego przez O…. Co do zasady uchwała nr …. przewiduje, że zapomoga może być przyznana pod warunkiem, że członek I, którego wniosek dotyczy, minimum przez okres jednego roku poprzedzającego złożenie wniosku o zapomogę, regularnie opłaca składkę członkowską. Zapomoga przyznawana członkom I w związku z zakażeniem S ma charakter jednorazowy i jest bezzwrotna. Zapomoga jest przyznawana członkom O w trudnej sytuacji życiowej związanej ze zdarzeniem losowym, jakim jest zakażenie S i zachorowanie na C, zatem ma charakter zapomogi losowej. Kwota zapomogi nie przekroczy limitu zwolnienia wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zapomogi są przyznawane w okresie obowiązywania stanu epidemii S, po dniu podjęcia przez O uchwały w sprawie zasad przyznawania zapomogi specjalnej dla członków O.. w związku z zakażeniem wirusem S wywołującym chorobę C z dnia … 2020 r. O na podstawie uchwały nr …. nie przyznaje innych zapomóg poza opisaną zapomogą w związku z zakażeniem wirusem S wywołującym chorobę C.

Przenosząc powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że zapomoga przyznawana członkom O…. na warunkach określonych w uchwale O…, w związku z zakażeniem wirusem S wywołującym chorobę C stanowi przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci:

  1. z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, z funduszy związków zawodowych lub zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości,
  2. z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 6 000 zł.

Zgodnie z art. 52l pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, limit zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. b) – w okresie od 2020 r. do końca roku podatkowego, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19, wynosi 10 000 zł.

Z powołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy wynika, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają jedynie zapomogi wypłacone w przypadkach wskazanych w tym przepisie.

Przy czym ustawa o podatku dochodowym nie definiuje pojęć „zdarzenie losowe” czy „zapomoga”. W orzecznictwie wskazuje się, że w sytuacji, gdy w prawie podatkowym termin użyty w przepisach nie jest bliżej określony, to wykładnia takiego pojęcia winna odbywać się przy zastosowaniu wykładni językowej lub zgodnie ze znaczeniem jakie ma ono w języku potocznym.

Powołując się na językowe znaczenie wyrazów, pod pojęciem „indywidualnego zdarzenia losowego” należy rozumieć wszelkie nagłe, niespodziewane, pojedyncze zdarzenia wywołane przyczynami zewnętrznymi, których nie można przewidzieć, a które są niezależne od człowieka, nawet przy zachowaniu należytej staranności, jak np.: kradzieże, włamania, zniszczenie domu lub mieszkania spowodowane zalaniem wodą lub pożarem, nieszczęśliwe wypadki powodujące uszczerbek na zdrowiu, śmierć.

Natomiast przez „zapomogę” należy rozumieć jednorazowe świadczenie pieniężne mające na celu wsparcie finansowe osoby, która z ważnych przyczyn znalazła się w trudnej sytuacji życiowej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca przyznaje członkom O zapomogi finansowe w związku z zachorowaniem na C lub zarażeniem się S w okresie epidemii S.

W praktyce orzeczniczej epidemię uznaje się za siłę wyższą, to jest zdarzenie zewnętrzne, niemożliwe (lub prawie niemożliwe) do przewidzenia, którego skutkom nie można zapobiec, czyli zdarzenie losowe. W świetle powyższej definicji wskazana we wniosku epidemia (panująca w …. od .. w …. r. spowodowana nowym k… S) i będące jej następstwem zarażenia skutkujące zachorowaniem na C mogą zostać uznane za siłę wyższą, a tym samym zdarzenie losowe. W konsekwencji zarażenie S powodujące zachorowanie na C będzie spełniać przesłankę indywidualnego zdarzenia losowego, czyli nagłego, niespodziewanego, pojedynczego zdarzenia wywołanego przyczynami zewnętrznymi, których nie można do końca przewidzieć, a które są niezależne od człowieka, nawet przy zachowaniu należytej staranności, w szczególności w przypadku członków O narażonych na kontakt z zakażonymi k.. S….

Biorąc pod uwagę powyższe regulacje prawne oraz opisany stan faktyczny, w szczególności zaś definicję „zdarzenia losowego” stwierdzić należy, że wskazana we wniosku zapomoga przyznawana na podstawie uchwały w sprawie zasad przyznawania zapomogi specjalnej dla członków O, stanowiąca jednorazowe, bezzwrotne świadczenie pieniężne w związku z indywidualnym zdarzeniem losowym, jakim jest zarażenie się S lub zachorowanie na C korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia i przesłania informacji w trybie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Należy wskazać, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj