Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.55.2021.3.KT
z 22 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 stycznia 2021 r. (data wpływu 1 lutego 2021 r.), uzupełnionym pismem z 6 kwietnia 2021 r. (data wpływu 8 kwietnia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz prawa do odliczenia od wydatków związanych z zakupami materiałów i usług dotyczących ww. dostawy – jest prawidłowe;
  • zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy systemu laserowego na rzecz wyższej Uczelni Publicznej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz prawa do odliczenia od wydatków związanych z zakupami materiałów i usług dotyczących ww. dostawy oraz zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy systemu laserowego na rzecz wyższej Uczelni Publicznej, jak również podatku dochodowego od osób prawnych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z 6 kwietnia 2021 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytań oraz własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka … Sp. z o.o. jest spółką spin-off założoną przez pracowników naukowych Politechniki …, której celem jest między innymi dalszy rozwój i komercjalizacja rozwiązań i technologii opracowanych w ramach wielu projektów badawczych, jak również opracowywanie i praktyczne wdrażanie nowych technologii i produktów opartych na wiedzy.

Obszarem działalności Spółki jest szeroko pojęta fotonika, optoelektronika i elektronika, w szczególności projektowanie i wytwarzanie zaawansowanych systemów laserowych dla nauki, medycyny i przemysłu. Są to działania wpisujące się w ramy … Strategii Innowacji 2030, przyjętej przez Zarząd Województwa … .

Spółka funkcjonuje w ramach … Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości, a jej siedziba mieści się we …. Spółka korzysta do realizacji prac badawczych i rozwojowych z aparatury badawczej Politechniki … .

Aktualnie firma prowadzi prace B+R zgodne z definicją z art. 4 pkt 26 ustawy o CIT, dotyczące rozwoju nowych produktów, które znajdą się w ofercie firmy. Są to między innymi:

  • (…),
  • (…)
  • (…),
  • (…),
  • (…),
  • (…),
  • (…),
  • (…),
  • (…).

Prace te wymagają, m.in. na bazie opracowanych modeli fizycznych i zaawansowanych symulacji komputerowych, opracowania prototypów urządzeń, które zostaną poddane testom i badaniom długoterminowym, weryfikacji ich parametrów, itd.

Prace B+R prowadzone w Spółce mają konkretne, sprecyzowane cele:

  • opracowanie nowatorskich rozwiązań technologii laserowych i fotonicznych z zakresu metrologii, medycyny i nauki,
  • opracowanie modeli matematycznych i symulacji komputerowych zaawansowanych systemów laserowych dotyczących zagadnień optycznych jak i optomechanicznych,
  • opracowywanie nowych rozwiązań konstrukcyjnych i technologicznych,
  • ulepszanie i wprowadzanie znaczących udoskonaleń do istniejących konstrukcji,
  • przeprowadzanie analiz pozwalających na ocenę właściwości urządzenia przed jego wytworzeniem (np., obliczenia, symulacje numeryczne, testy obciążeniowe),
  • definiowanie i przeprowadzanie testów oraz analiza ich wyników,
  • opracowywanie nowych procedur badawczych,
  • wdrożenie zaawansowanych systemów technologii laserowej do produkcji,
  • dopracowanie i optymalizacja jakości produkcji zaawansowanych systemów techniki laserowej.

Rezultaty systematycznie wykonywanych przez pracowników Spółki prac B+R będą mieć indywidualny i innowacyjny charakter. Jednocześnie prace B+R nie będą obejmować wprowadzania rutynowych i okresowych zmian do produktów, niepociągających za sobą postępu technologicznego.

Spółka realizuje zamówienia klientów bez wymaganej przedpłaty czy zaliczki. Wydatki ponoszone przez Spółkę w związku realizacja prac B+R związanych z opracowywaniem nowych produktów są następujące:

  • koszty najmu infrastruktury we … i … Akademickim Inkubatorze Przedsiębiorczości (biuro oraz infrastruktura badawcza),
  • koszty najmu aparatury badawczej na Politechnice …, służącej bezpośrednio do budowy urządzeń (spawarka światłowodowa), oraz do weryfikacji i charakteryzacji ich parametrów, procesu optymalizacji i prac B+R nad wdrażaniem nowych koncepcji i rozwiązań technologicznych (analizator widma optycznego, analizator widma elektrycznego, przyrządy do pomiaru czasu trwania impulsu oraz fazy spektralnej impulsów, pomiaru mocy optycznej oraz fotodetektory),
  • koszty materiałów i surowców do badań oraz budowy prototypów i nowych produktów, przeznaczonych do późniejszej sprzedaży (podzespoły laserów: elementy optyczne, światłowodowe, elektryczne i mechaniczne),
  • koszty usług specjalistycznych związanych z wytwarzaniem obwodów drukowanych (płytek elektronicznych), oraz montażem elektroniki, wykorzystujących specjalistyczną technologię niedostępną w Spółce,
  • koszty autorskich umów o dzieło zawiązanych w celu opracowania projektów nowych urządzeń, modułów czy podzespołów: np. wykonanie dedykowanego oprogramowania kontrolno-sterującego dla budowanych urządzeń, autorskie projekty dedykowanej elektroniki sterującej, itp.,
  • koszty uzyskania patentu na wynalazki oraz innych praw pokrewnych – Spółka planuje poniesienie kosztów B+R związanych z uzyskaniem i utrzymaniem patentów (przygotowanie dokumentacji zgłoszeniowej i dokonania zgłoszenia do Urzędu Patentowego, wykonanie opracowań, czynności prawnych i faktycznych w badaniach formalnoprawnych, badanie przez eksperta zdolności patentowej, itp.).,
  • koszty licencji na użytkowanie komputerowego oprogramowania specjalistycznego, projektowego, naukowego (np. oprogramowanie typu CAD do projektowania układów mechanicznych),
  • koszty wynagrodzenia członków Zarządu Spółki, którzy bezpośrednio kreują strategię firmy, opracowują nowe produkty i rozwiązania technologiczne, i kreują tematykę prowadzonych prac B+R.

Spółka swój pierwszy system laserowy wykona na rzecz Uniwersytetu z siedzibą we Francji: Universitre …, …

Institut de … Campus …

… Francja

VAT: FR …

W uzupełnieniu wniosku wskazano:

  1. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
  2. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT-UE.
  3. Faktury dotyczące zakupu materiałów i usług związanych z wykonaniem lasera będą wystawiane na Wnioskodawcę.
  4. Materiały i usługi związane z wykonaniem lasera będą służyły do:
    1. czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług – sprzedaż lasera,
    2. dostawa poza terytorium kraju – jeżeli sprzedaż lasera zrealizowana by była w kraju, to stanowiłaby czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.
  5. System laserowy, o którym mowa we wniosku stanowi towar w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.
  6. Wewnątrzwspólnotowa dostawa:
    1. Nabywcą systemu laserowego, lasera będzie podmiot wskazany we wniosku,
    2. Nabywca lasera posiada ważny numer identyfikacyjny nadany w tym kraju dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych,
    3. Wywóz lasera nastąpi z Polski do innego państwa członkowskiego,
    4. Wnioskodawca będzie posiadał list przewozowy wystawiony przez kuriera, protokół odbioru wystawiony przez nabywcę oraz ubezpieczenie przesyłki,
    5. Potwierdzeniem dostawy dla Wnioskodawcy będzie protokół odbioru przez Nabywcę oraz potwierdzenie kuriera … – list przewozowy,
    6. Wnioskodawca będzie posiadał specyfikację poszczególnych sztuk ładunku, wynika to z zamówienia od Nabywcy oraz potwierdzenia odbioru zamówionego towaru,
    7. Wnioskodawca będzie posiadał dokumenty przewozowe wystawione przez przewoźnika, z których jednoznacznie wynika miejsce innego kraju członkowskiego odbioru towaru,
    8. Wnioskodawca dokona transportu towaru za pośrednictwem kuriera …,
    9. Wnioskodawca na podstawie wystawionej faktury, ustali termin płatności za towar, i jest to ściśle związane z odbiorem towaru przez Nabywcę, ustalenie terminu zapłaty będzie wynikał z zamówienia,
    10. Zapłata będzie powiązana z fakturą i opisem, z którego będzie wynikało powiązanie zapłaty z fakturą,
    11. Na podstawie zapłaty będzie możliwe powiązanie z fakturą na wewnątrzwspólnotową dostawę towarów,
    12. Faktura dokumentująca WDT będzie zawierała specyfikację poszczególnych sztuk ładunku,
    13. Z posiadanych przez Wnioskodawcę dokumentów będzie wynikała fakt rozpoczęcia transportu w kraju i dostarczenia ich na terytorium innego kraju członkowskiego – list przewozowy,
    14. Wnioskodawca wykaże w deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowywującej za okres, w którym wystawi fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towaru jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów,
    15. Wnioskodawca przed upływem terminu złożenia deklaracji podatkowej będzie posiadał dowody dotyczące transportu towaru z Polski do innego kraju członkowskiego,
    16. Składając informację podsumowywującą o dokonanej dostawie wewnątrzwspólnotowej towaru nie będą występowały i nie wystąpią negatywne przesłanki nie dające prawa zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%.

W odpowiedzi na pytanie Organu „W przypadku sprzedaży, objętej zakresem pytania nr 3 proszę wskazać:

  1. Na rzecz jakiego podmiotu zostanie dokonana transakcja, objęta zakresem pytania nr 3?
  2. Gdzie ww. podmiot posiada siedzibę działalności gospodarczej?
  3. Czy w ramach dostawy systemu laserowego, objętego pytaniem nr 3, przemieszczenie towaru nastąpi wyłącznie w obrębie terytorium kraju (Polski)? Jeżeli nie, to proszę wskazać z terytorium jakiego kraju na terytorium którego kraju zostanie dokonana dostawa?.
  4. Czy nabywca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT?
  5. Czy nabywca jest zarejestrowany jako podatnik VAT-UE?”

wskazano:

  1. Na rzecz placówki oświatowej.
  2. Siedziba działalności w Polsce.
  3. Przemieszczenie towaru w obrębie kraju.
  4. Nabywca towaru przedmiotowo zwolniony z VAT.
  5. Nabywca nie zarejestrowany jako podatnik VAT-UE.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu).

  1. Czy na podstawie art. 42 ust. 1 Ustawy VAT wewnątrzwspólnotowa dostawa będzie podlegała opodatkowaniu według stawki 0% (nabywca posiada ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych), a podatek naliczony związany z zakupami materiałów i usług dotyczących ww. dostawy będzie podlegał odliczeniu na zasadach ogólnych? (oznaczone jako pytanie nr 2 wniosku)
  2. Czy transakcja wykonania systemu laserowego na rzecz wyższej Uczelni Publicznej działającej na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2015 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym, położonej w Polsce korzystałaby z opodatkowania stawką 0%? (oznaczone jako pytanie nr 3 wniosku)

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu):

Ad. 1) (oznaczone jako nr 2)

Na podstawie art. 42 ust. 1 Ustawy VAT wewnątrzwspólnotowa dostawa będzie podlegała opodatkowaniu według stawki 0% (nabywca posiada ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych), a podatek naliczony związany z zakupami materiałów i usług dotyczących ww. dostawy będzie podlegał odliczeniu na zasadach ogólnych.

Ad. 2) (oznaczone jako nr 3)

Transakcja wykonania systemu laserowego na rzecz wyższej Uczelni Publicznej działającej na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2015 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym, położonej w Polsce korzystałaby z opodatkowania stawką 0%, art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz prawa do odliczenia od wydatków związanych z zakupami materiałów i usług dotyczących ww. dostawy – jest prawidłowe;
  • zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy systemu laserowego na rzecz wyższej Uczelni Publicznej - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które – stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy o VAT – rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towaru, w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT i świadczenie usług, o którym mowa art. 8 ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Tym samym, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy o VAT – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Według art. 13 ust. 1 ustawy o VAT, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Zatem dla uznania danej czynności za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów musi zaistnieć wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego, w wyniku dokonania dostawy tych towarów (przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel).

Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy o VAT, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  3. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
  4. podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Na podstawie art. 13 ust. 6 ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.

W kwestii dokumentacji uprawniającej do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów od dnia 1 stycznia 2020 r. zastosowanie mają przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2018/1912 z dnia 4 grudnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 w odniesieniu do niektórych zwolnień związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi (Dz. Urz. UE L Nr 311 z 7.12.2018, s. 10), zwanego dalej „rozporządzeniem 2018/1912”. Rozporządzenie 2018/1912 ma zasięg ogólny, wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich. Rozporządzenie 2018/1912 wprowadza m.in. domniemania wzruszalne odnoszące się do dowodów wymaganych do zastosowania zwolnienia z prawem do odliczenia (stawki 0%) z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

I tak, zgodnie z treścią art. 45a wprowadzonego rozporządzeniem 2018/1912:

  1. Do celów stosowania zwolnień ustanowionych w art. 138 dyrektywy 2006/112/WE domniemywa się, że towary zostały wysłane lub przetransportowane z państwa członkowskiego do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza jego terytorium, ale na terytorium Wspólnoty, w którymkolwiek z następujących przypadków:
    1. sprzedawca wskazuje, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez niego lub przez osobę trzecią działającą na jego rzecz, oraz sprzedawca jest w posiadaniu co najmniej dwóch niebędących ze sobą w sprzeczności dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy, albo sprzedawca jest w posiadaniu jakichkolwiek pojedynczych dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), wraz z jakimikolwiek pojedynczymi niebędącymi ze sobą w sprzeczności dowodami, o których mowa w ust. 3 lit. b), potwierdzających wysyłkę lub transport, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy;
    2. sprzedawca jest w posiadaniu następujących dokumentów:
      1. pisemnego oświadczenia nabywcy potwierdzającego, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez nabywcę lub przez osobę trzecią działającą na rzecz nabywcy, oraz wskazującego państwo członkowskie przeznaczenia towarów; takie pisemne oświadczenie określa: datę wystawienia; nazwę lub imię i nazwisko oraz adres nabywcy; ilość i rodzaj towarów; datę i miejsce przybycia towarów; w przypadku dostawy środków transportu, numer identyfikacyjny środków transportu; oraz identyfikację osoby przyjmującej towary na rzecz nabywcy; oraz
      2. co najmniej dwóch niebędących ze sobą w sprzeczności dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i nabywcy, lub jakichkolwiek pojedynczych dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), wraz z jakimikolwiek pojedynczymi niebędącymi ze sobą w sprzeczności dowodami, o których mowa w ust. 3 lit. b), potwierdzających transport lub wysyłkę, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy.
      Nabywca dostarcza sprzedawcy pisemne oświadczenie, o którym mowa w lit. b) ppkt (i), do dziesiątego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła dostawa.
  2. Organ podatkowy może obalić domniemanie przyjęte na podstawie ust. 1.
  3. Do celów ust. 1 następujące dokumenty są akceptowane jako dowód wysyłki lub transportu:
    1. dokumenty odnoszące się do wysyłki lub transportu towarów, takie jak podpisany list przewozowy CMR, konosament, faktura za towarowy przewóz lotniczy lub faktura od przewoźnika towarów;
    2. następujące dokumenty:
      1. polisa ubezpieczeniowa w odniesieniu do wysyłki lub transportu towarów lub dokumenty bankowe potwierdzające zapłatę za wysyłkę lub transport towarów;
      2. dokumenty urzędowe wydane przez organ władzy publicznej, na przykład notariusza, potwierdzające przybycie towarów do państwa członkowskiego przeznaczenia;
      3. poświadczenie odbioru wystawione przez prowadzącego magazyn w państwie członkowskim przeznaczenia, potwierdzające składowanie towarów w tym państwie członkowskim.

Jednakże wskazać należy, że niespełnienie warunków wprowadzonych ww. rozporządzeniem nie oznacza, że stawka 0% nie będzie miała zastosowania. W takiej sytuacji dostawca będzie musiał udowodnić w inny sposób, zgodnie z dotychczasowymi przepisami ustawy, że warunki zastosowania stawki 0% zostały spełnione.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z kolei zgodnie z art. 146aa ust. 1a ustawy o VAT, jeżeli w roku następującym po roku, dla którego osiągnięte zostały wartości, o których mowa w ust. 1, zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 112d ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, stosowanie stawek, o których mowa w ust. 1, przedłuża się do końca roku następującego po roku, w którym:

  1. kwota wydatków jest obliczana zgodnie z art. 112aa ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach pub-licznych w związku ze spełnieniem warunków, o których mowa w art. 112d ust. 4 tej ustawy, oraz
  2. wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%.

W myśl art. 146aa ust. 2 ustawy o VAT, Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, koniec okresu obowiązywania stawek podatku, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 października roku następującego po roku, dla którego zostały spełnione warunki określone w ust. 1.

Jak wynika z art. 146aa ust. 3 ustawy o VAT w przypadku wystąpienia przesłanek, o których mowa w ust. 1a, termin, o którym mowa w ust. 2, przedłuża się do dnia 31 października roku następującego po roku, w którym są spełnione warunki, o których mowa w ust. 1a.

W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42 (art. 41 ust. 3 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

  1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi;
  2. podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
  3. podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Należy tu zauważyć, że warunki wymienione w art. 42 ust. 1 ustawy o VAT muszą być spełnione łącznie. Spełnienie pierwszego z nich ma zagwarantować, że czynność zostanie potraktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie w kraju odbiorcy i zostanie tam faktycznie opodatkowana, a drugi wskazuje, że istotnie nastąpił wywóz towarów z jednego państwa członkowskiego (z kraju) i jego transport (przemieszczenie) do innego państwa członkowskiego. Istotą transakcji wewnątrzwspólnotowych jest faktyczne opodatkowanie dostawy towaru w państwie przeznaczenia (do którego towar jest docelowo przemieszczany). Dostawa, która następuje na terytorium państwa dostawcy towarów, jest opodatkowana stawką 0%, a w państwie nabywcy następuje opodatkowanie tej dostawy według stawki podatku tam właściwej. Transakcja opodatkowana w ten sposób ma na celu uniknięcie zakłócania konkurencji, powodowanego podwójnym opodatkowaniem lub brakiem opodatkowania.

Należy zaznaczyć, że w myśl art. 42 ust. 1a ustawy o VAT, stawka podatku, o której mowa w ust. 1, nie ma zastosowania, jeżeli:

  1. podatnik nie dopełnił obowiązku, o którym mowa w art. 100 ust. 1 pkt 1 lub ust. 3 pkt 1, lub
  2. złożona informacja podsumowująca nie zawiera prawidłowych danych dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów zgodnie z wymogami, o których mowa w art. 100 ust. 8,

–chyba że podatnik należycie na piśmie wyjaśnił uchybienie naczelnikowi urzędu skarbowego.

Natomiast z zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy o VAT dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2 są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

  1. dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju – w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
  2. (uchylony),
  3. specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,
  4. (uchylony),

–z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

Przy tym, w myśl art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

  1. korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
  2. dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
  3. dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny – dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;
  4. dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Należy wskazać, że jeżeli wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju następuje w wyniku dokonania transakcji z ustalonym nabywcą, w celu dostawy (tj. przeniesienia na konkretny podmiot prawa do rozporządzania wywożonym towarem jak właściciel) zachodzi wówczas wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, której po stronie nabywcy odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w zakupie. Podkreślić należy, że zakwalifikowanie danej transakcji jako dostawy wewnątrzwspólnotowej, na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy o VAT, wymaga czasowego i materialnego związku pomiędzy dostawą danego towaru i jego transportem.

Brzmienie art. 42 ust. 3 ustawy o VAT wskazuje na podstawowy katalog dokumentów, potwierdzających dokonanie wywozu towarów i ich dostawę do nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego, który może być uzupełniony dodatkowymi dokumentami określonymi w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT. Nie oznacza to jednak, że dla potwierdzenia tej okoliczności wymagane jest „łączne” posiadanie wszystkich typów dokumentów wymienionych w powyższych przepisach, o ile posiadane dokumenty jednoznacznie potwierdzają dostarczenie nabywcy towarów na terytorium innego państwa członkowskiego. Przepisy te określają rodzaje dokumentów, których posiadanie gwarantuje podatnikom bezpieczne stosowanie stawki preferencyjnej w dostawach wewnątrzwspólnotowych.

Powyższe rozważania potwierdza uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 października 2010 r., sygn. akt I FPS 1/10, w której Sąd podkreślił, że wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów jest przede wszystkim jedną z czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, o czym stanowi art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy. Co do zasady, polega ona na wywozie towarów z terytorium kraju (Polski), w wykonaniu czynności określonych w art. 7, czyli dostawy towarów, na terytorium innego państwa członkowskiego, w określonych w ustawie warunkach. Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, przy spełnieniu określonych w ustawie przesłanek, podlega opodatkowaniu według stawki 0% (tzw. wspólnotowe zwolnienie z prawem do odliczenia), co z jednej strony powoduje, że transakcja wywozu towaru z Polski do innego kraju członkowskiego nie jest obciążana podatkiem, a jednocześnie dostawcy pozwala na odzyskanie podatku uiszczonego przy nabyciu tego towaru, co zapewnia realizację zasady neutralności podatku od towarów i usług. Zasada ta obowiązuje jednak tylko wówczas, gdy w wyniku tej transakcji (wywozu) obowiązek naliczenia podatku ciąży na nabywcy towaru (w innym państwie członkowskim), w wyniku wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru (WNT) na terenie jego kraju (zasada opodatkowania w kraju przeznaczenia, konsumpcji). NSA stwierdził, że samo brzmienie art. 42 ust. 3 i 4 ustawy o VAT wskazuje na podstawowy katalog dokumentów potwierdzających dokonanie wywozu towarów i ich dostawę na terytorium innego państwa członkowskiego, który może być uzupełniony dodatkowymi dokumentami określonymi w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT. Tym samym, zdaniem Sądu, w świetle art. 42 ust. 1, 3 i 11 ustawy o VAT dla zastosowania stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów wystarczającym jest, aby podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o jakich mowa w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, uzupełnione dokumentami, wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT lub innymi dowodami w formie dokumentów, o których mowa w art. 180 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, o ile łącznie potwierdzają fakt dostawy do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Zatem mając na uwadze powołane powyżej przepisy oraz uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego, należy stwierdzić, że dla zastosowania stawki 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów wystarczającym jest na gruncie polskich przepisów, aby podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o jakich mowa w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, uzupełnione dokumentami wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT. Dla udokumentowania takiej dostawy podatnik może także posiadać inne dowody w formie dokumentów, o których mowa w art. 180 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Podsumowując, dla zastosowania stawki podatku w wysokości 0% podatnik musi posiadać w swojej dokumentacji dowody, które łącznie potwierdzą fakt wywiezienia z terytorium kraju i dostarczenia towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Należy wskazać, że przepisy ustawy nie uzależniają zastosowania stawki 0% od posiadania oryginałów dokumentów w formie papierowej. Skoro przepisy nie stanowią o ich formie, stąd można wnioskować, że każda forma jest dopuszczalna, pod warunkiem, że autentyczność tych dokumentów została uprawdopodobniona. W dobie szeroko rozwiniętych technik komunikacji nie ma podstaw, aby odmawiać mocy dowodowej dokumentowi sporządzonemu i przesłanemu w formie elektronicznej. Jeżeli zatem jest to dokument udostępniony w formie elektronicznej, e-mail, ksero, skan lub faks dokumentu, niebudzący wątpliwości co do jego autentyczności, może on stanowić dowód, o którym mowa w powołanych przepisach ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca (Spółka) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT oraz podatnikiem VAT-UE. Spółka jest spółką spin-off założoną przez pracowników naukowych Politechniki …, której celem jest między innymi dalszy rozwój i komercjalizacja rozwiązań i technologii opracowanych w ramach wielu projektów badawczych, jak również opracowywanie i praktyczne wdrażanie nowych technologii i produktów opartych na wiedzy. Obszarem działalności Spółki jest szeroko pojęta fotonika, optoelektronika i elektronika, w szczególności projektowanie i wytwarzanie zaawansowanych systemów laserowych dla nauki, medycyny i przemysłu. Są to działania wpisujące się w ramy … Strategii Innowacji 2030, przyjętej przez Zarząd Województwa … . Spółka funkcjonuje w ramach … Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości, a jej siedziba mieści się we …. Spółka korzysta do realizacji prac badawczych i rozwojowych z aparatury badawczej Politechniki … .

Spółka swój pierwszy system laserowy wykona na rzecz Uniwersytetu z siedzibą we Francji. System laserowy, o którym mowa we wniosku stanowi towar w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Jak wynika z okoliczności sprawy ww. laser będzie przedmiotem dostawy na rzecz Uniwersytetu z siedzibą we Francji.

Nabywcą systemu laserowego, lasera będzie podmiot wskazany we wniosku. Nabywca lasera posiada ważny numer identyfikacyjny nadany w tym kraju dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Wnioskodawca będzie posiadał list przewozowy wystawiony przez kuriera, protokół odbioru wystawiony przez nabywcę oraz ubezpieczenie przesyłki. Potwierdzeniem dostawy dla Wnioskodawcy będzie protokół odbioru przez Nabywcę oraz potwierdzenie kuriera … – list przewozowy. Wnioskodawca będzie posiadał specyfikację poszczególnych sztuk ładunku, wynika to z zamówienia od Nabywcy oraz potwierdzenia odbioru zamówionego towaru. Wnioskodawca będzie posiadała dokumenty przewozowe wystawione przez przewoźnika, z których jednoznacznie wynika miejsce innego kraju członkowskiego odbioru towaru. Wnioskodawca dokona transportu towaru za pośrednictwem kuriera …. Wnioskodawca na podstawie wystawionej faktury, ustali termin płatności za towar, i jest to ściśle związane z odbiorem towaru przez Nabywcę, ustalenie terminu zapłaty będzie wynikał z zamówienia. Zapłata będzie powiązana z fakturą i opisem, z którego będzie wynikało powiązanie zapłaty z fakturą. Na podstawie zapłaty będzie możliwe powiązanie z fakturą na wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Faktura dokumentująca WDT będzie zawierała specyfikację poszczególnych sztuk ładunku. Z posiadanych przez Wnioskodawcę dokumentów będzie wynikała fakt rozpoczęcia transportu w kraju i dostarczenia ich na terytorium innego kraju członkowskiego – list przewozowy. Wnioskodawca wykaże w deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowywującej za okres, w którym wystawi fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towaru jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Wnioskodawca przed upływem terminu złożenia deklaracji podatkowej będzie posiadał dowody dotyczące transportu towaru z Polski do innego kraju członkowskiego. Składając informację podsumowywującą o dokonanej dostawie wewnątrzwspólnotowej towaru nie będą występowały i nie wystąpią negatywne przesłanki nie dające prawa zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%.

W analizowanej sprawie zostaną spełnione warunki dla uznania czynności, objętej pytaniem nr 1 (oznaczonego we wniosku jako nr 2) za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, w rozumieniu art. 13 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca zamierza bowiem dokonać dostawy towaru tj. systemu laserowego (lasera), w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT na rzecz Nabywcy zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju i w wyniku tej dostawy nastąpi wywóz towaru z Polski na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

Jednocześnie dokumenty jakie Wnioskodawca będzie posiadać tj. w szczególności faktura dokumentująca WDT zawierająca specyfikację poszczególnych sztuk ładunku, list przewozowy wystawiony przez kuriera, protokół odbioru wystawiony przez Nabywcę oraz potwierdzenie zapłaty, które można powiązać z fakturą, stanowić będą dowody dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej, które zgodnie z art. 42 ust. 3 i ust. 11 ustawy o VAT, łącznie będą potwierdzały dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju.

A zatem w przypadku, gdy Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych dokona dostawy systemu laserowego (lasera) na rzecz Nabywcy zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, a Nabywca poda Wnioskodawcy ważny i właściwy numer identyfikacyjny nadany Nabywcy w tym kraju dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych, to w okolicznościach niniejszej sprawy Wnioskodawca będzie uprawniony – na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy o VAT – do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w odniesieniu do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, tj. dostawy systemu laserowego (lasera) na rzecz Uniwersytetu we Francji.

Przedmiotem pytania nr 1 (oznaczonego we wniosku jako nr 2) jest również prawo Wnioskodawcy do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu materiałów i usług związanych z wykonaniem systemu laserowego (lasera), który będzie przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał, że posiada faktury dotyczące zakupu materiałów i usług związanych z wykonaniem lasera i będą one wystawiane na Wnioskodawcę. Jak wskazano wcześniej laser będzie przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, opodatkowanej na terytorium kraju stawką podatku VAT w wysokości 0%. Ponadto, jak wynika z opisu sprawy, materiały i usługi związane z wykonaniem lasera będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że skoro wydatki związane z wykonaniem systemu laserowego (lasera) będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia materiałów i usług związanych z wykonaniem lasera, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Prawo do odliczenia podatku VAT będzie przysługiwało, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Tym samym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 (oznaczonego we wniosku jako nr 2) należało uznać je za prawidłowe.

Odnosząc się z kolei do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 (oznaczonego we wniosku jako nr 3) należy wskazać:

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

–przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Na podstawie art. 83 ust. 13 ustawy o VAT, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy o VAT.

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy o VAT dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Stosowanie do art. 83 ust. 15 ustawy o VAT, dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

W załączniku nr 8 do ustawy o VAT, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT wymieniono:

  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
  2. Drukarki,
  3. Skanery,
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących),
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Zgodnie z art. 43 ust. 9 ustawy o VAT, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Przepisy ustawy przewidują, jakie warunki należy spełnić aby móc zastosować preferencyjną stawkę podatku. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej, a na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy o VAT, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy o VAT, w którym enumeratywnie wymienione są urządzenia objęte preferencyjną stawką VAT. Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy o VAT wskazują natomiast na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.

Jak wynika z treści wniosku Wnioskodawca będzie dokonywał dostawy laseru na rzecz placówki oświatowej z siedzibą działalności w Polsce. Przemieszczenie lasera nastąpi w obrębie kraju. Nabywca towaru jest zwolniony z VAT i nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT-UE.

Wątpliwości Wnioskodawcy, objęte zakresem pytania nr 2 (oznaczonego we wniosku jako nr 3) dotyczą kwestii możliwości zastosowania stawki 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT, do dostawy systemu laserowego (lasera) na rzecz wyższej Uczelni Publicznej działającej na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2015 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym, położonej w Polsce.

Należy w tym miejscu wskazać, że podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% w przypadku dostaw na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy o VAT. Katalog towarów, co do których ma zastosowanie przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, ponieważ wymieniono w nim grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia PKWiU, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.

W tym miejscu należy podkreślić, że nie istnieje legalna definicja pojęć wskazanych w załączniku nr 8 do ustawy o VAT. Brak definicji ustawowej oznacza konieczność posłużenia się przy interpretacji przedmiotowego zagadnienia literalną wykładnią przepisów oraz potocznym rozumieniem tych pojęć.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego, laserem jest urządzenie wytwarzające skupioną wiązkę światła (https://sjp.pwn.pl/sjp/laser;2565662.html).

W wyniku analizy przedstawionego opisu sprawy oraz powołanych przepisów należy stwierdzić, że przedmiotowe urządzenie w postaci systemu laserowego (lasera) nie zostało wprost wymienione w katalogu urządzeń w załączniku nr 8 do ustawy o VAT, a zatem do jego dostawy na rzecz wyższej Uczelni Publicznej w Polsce nie będzie mogła mieć zastosowania preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 (oznaczonego we wniosku jako nr 3) należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach opisu sprawy przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisu sprawy.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj