Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.245.2021.1.MKU
z 23 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 marca 2021 r. (data wpływu 26 marca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu …” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2021 r., do tut. organu wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu …”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zarząd województwa … dokonał wyboru projektów kwalifikujących się do dofinansowania w zakresie działania 10.3.5 „… Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wśród wybranych projektów znajduje się projekt „…”. Bezpośrednim beneficjentem projektu finansującym inwestycję jest powiat …. Beneficjentami pośrednimi projektu są mieszkańcy … i … korzystający ze zrewitalizowanej przestrzeni. Celem projektu jest poprawa jakości życia mieszkańców zdegradowanych obszarów Gminy … poprzez ograniczenie wysokiej koncentracji problemów społecznych, techniczno-przestrzennych oraz kulturowych. Projekt jest realizowany w okresie od 20.11.2018 roku do 20.11.2022 roku.

Zakupy dokonywane w ramach projektu są dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Powiat … (Powiat …/ Zarząd Dróg, Remontów i Inwestycji Powiatu …, gdyż ta jednostka będzie realizatorem zadania). Od 1 stycznia 2016 roku zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17.12.2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników Powiat w rozliczeniach VAT musi uwzględniać działalność nieobjętą podatkiem a co za tym idzie stosować prewspółczynnik. Wartość prewspółczynnika dla powiatu wynosi 1% i na podstawie art. 90 ust. 10 pkt 2 uznaje się, że proporcja wynosi 0,00%. W związku z powyższym powiat nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tzw. działalności mieszanej.

Ponadto wydatki w ramach projektu nie dotyczą sprzedaży opodatkowanej ani mieszanej, wydatki są związane tylko i wyłącznie z działalnością statutową jednostki i jednostce ani żadnemu innemu podmiotowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w żadnej wysokości. Przy w/w zakupach prewspółczynnik nie ma zastosowania.

Wartość zadania: 1.559.765,91 zł

Dofinansowanie: 1.481.777,61 zł

Zadania:

  1. Dokumentacja: 33.825,00 zł
  2. Roboty budowlane (instalacja wod.-kan., wentylacja, instalacja elektryczna, instalacja c.o., termomodernizacja, roboty konstrukcyjno-budowlane): 1.502.178,23 zł
  3. Nadzór inwestorski: 22.532,68 zł
  4. Promocja: 1.230,00 zł

Efekt osiągnięty wskutek realizacji projektu nie będzie generował przychodu dla Powiatu. W przyszłości nie będą zawierane umowy cywilnoprawne stanowiące źródło przychodów powiatu. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Powiat … ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „.”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W dokumentacji aplikacyjnej dla w/w zadania inwestycyjnego przyjęto, że projekt nie będzie generował przychodu, a co za tym idzie nie będzie miała miejsca sprzedaż opodatkowana. W świetle przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca uważa, że nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ realizacja projektu nie jest związana z czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, a wszystkie zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 685), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat …. realizuje projekt „… Bezpośrednim beneficjentem projektu finansującym inwestycję jest Powiat … Beneficjentami pośrednimi projektu są mieszkańcy … i Gminy … korzystający ze zrewitalizowanej przestrzeni.

Wskazany projekt został wybrany przez Zarząd Województwa … do dofinansowania w zakresie działania 10.3.5 …” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 współfinansowanego przez Unię Europejską ze Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Celem projektu jest poprawa jakości życia mieszkańców zdegradowanych obszarów Gminy … poprzez ograniczenie wysokiej koncentracji problemów społecznych, techniczno-przestrzennych oraz kulturowych. Projekt jest realizowany w okresie od 20.11.2018 roku do 20.11.2022 roku.

Zakupy dokonywane w ramach projektu są dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Powiat …. Ponadto wydatki w ramach projektu nie dotyczą sprzedaży opodatkowanej ani mieszanej, wydatki są związane tylko i wyłącznie z działalnością statutową jednostki i jednostce ani żadnemu innemu podmiotowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w żadnej wysokości.

Efekt osiągnięty wskutek realizacji projektu nie będzie generował przychodu dla Powiatu. W przyszłości nie będą zawierane umowy cywilnoprawne stanowiące źródło przychodów powiatu. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak jednoznacznie wskazano w opisie sprawy, towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Efekt osiągnięty wskutek realizacji projektu nie będzie generował przychodu dla Powiatu. W przyszłości nie będą zawierane umowy cywilnoprawne stanowiące źródło przychodów powiatu. Ponadto wydatki w ramach projektu nie dotyczą sprzedaży opodatkowanej ani mieszanej, wydatki są związane tylko i wyłącznie z działalnością statutową jednostki.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją wskazanego projektu, z uwagi na brak spełnienia warunków wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przypisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinie zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się do błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawą.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj