Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-2.4010.21.2021.2.SP
z 22 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2021 r. (data wpływu 19 stycznia 2021 r.), uzupełnione pismem z 6 kwietnia 2021 r. (data nadania 6 kwietnia 2021 r., data wpływu 6 kwietnia 2021 r.) na wezwanie z 30 marca 2021 r. Nr 0114-KDIP2-2.4010.21.2021.1.SP (data nadania 31 marca 2021 r., data doręczenia 31 marca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę na rzecz Komandytariusza wypłaty z zysku wypracowanego od 1 maja 2021 r., czyli od dnia kiedy Wnioskodawca i Komandytariusz staną się podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, wypłata ta będzie objęta zwolnieniem z podatku CIT na podstawie art. 22 ust. 4 updop w związku z art. 13 ust. 3 ustawy nowelizującej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę na rzecz Komandytariusza wypłaty z zysku wypracowanego od 1 maja 2021 r., czyli od dnia kiedy Wnioskodawca i Komandytariusz staną się podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, wypłata ta będzie objęta zwolnieniem z podatku CIT na podstawie art. 22 ust. 4 updop w związku z art. 13 ust. 3 ustawy nowelizującej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


A. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest polską spółką prawa handlowego, której główny przedmiot działalności stanowi prowadzenie działalności szkoleniowej.

Zgodnie z Ustawą Nowelizującą Spółka stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „CIT”). Spółka skorzystała z możliwości odroczenia stosowania przepisów Ustawy Nowelizującej na podstawie art. 12 ust. 2 Ustawy Nowelizującej i uzyska status podatnika CIT z dniem 1 maja 2021 roku.

Rok obrotowy Spółki rozpoczyna się 1 lipca a kończy 30 czerwca. Rok obrotowy rozpoczęty 1 lipca 2020 roku zakończy się 30 czerwca 2021 roku, przy czym Spółka zamknie księgi na dzień 30 kwietnia 2021 roku zgodnie z art. 12 ust. 3 Ustawy Nowelizującej.


Wspólnikami Spółki są B. (dalej: „Komplementariusz”), będąca polskim rezydentem podatkowym i podatnikiem CIT oraz C. (dalej: „Komandytariusz” lub „Wspólnik”), której wspólnikami są osoby fizyczne i prawne będące polskimi rezydentami podatkowymi. Komandytariusz jest podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT z Komplementariuszem, jak również z jedynym udziałowcem Komplementariusza: D.

Wkłady kapitałowe wniesione przez wspólników do Spółki wynoszą w sumie 50.000 PLN, w tym wkład kapitałowy Komandytariusza wynosi 49 500 PLN i stanowi 99% wszystkich wkładów kapitałowych do Spółki (kapitału podstawowego Spółki). Określone powyżej wkłady wspólników zostały w pełni wniesione w procesie przekształcenia spółki pod firmą E. w Spółkę, które miało miejsce w 2014 r. Komandytariusz nie zamierza rozporządzić w jakikolwiek sposób posiadanym przez siebie ogółem praw i obowiązków związanym z uczestnictwem w Spółce ani obecnie do dnia 30 kwietnia 2021 r. ani przez kolejne 2 lata po uzyskaniu przez Spółkę i siebie statusu podatnika CIT.

Komplementariusz już obecnie podlega, a Komandytariusz jako spółka komandytowa będzie podlegał od 1 maja 2021 roku w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.


Komplementariusz i Komandytariusz nie korzystają i nie będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.


W przypadku wykazania zysku przez Spółkę na koniec danego roku obrotowego, wspólnicy Spółki mają prawo do podziału i otrzymania wypłaty zysku Spółki. Spółka planuje wypłaty zysku, w tym zysku wypracowanego od dnia, w którym Spółka stanie się podatnikiem CIT. Wypłaty mogą być dokonywane jako wypłaty wynikające z podziału zysku za dany rok obrotowy albo wcześniej na podstawie umowy Spółki jako zaliczki na poczet zysku. Przedmiotowy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy wyłącznie planowanych wypłat z zysku Spółki wypracowanego po dniu 30 kwietnia 2021 roku, które mają być dokonane na rzecz Komandytariusza (dalej: „Wypłaty”). Przewiduje się, że kwoty Wypłat na rzecz Komandytariusza nie przekroczą kwoty dwóch milionów złotych PLN w ciągu danego roku podatkowego Spółki.


Wypłaty będą stanowić czynność o charakterze rzeczywistym i będą dokonywane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. W odniesieniu do dokonania Wypłat nie wystąpią okoliczności określone w art. 22c ust. 1 i 2 Ustawy CIT, które uniemożliwiałyby zastosowanie zwolnienia określonego w art. 22 ust. 4 Ustawy CIT.


Przed dokonaniem Wypłat Spółka jako płatnik otrzyma od Komandytariusza wszelkie wymagane prawem podatkowym oświadczenia, dokumenty lub informacje niezbędne dla zastosowania zwolnienia z art. 22 ust. 4 Ustawy CIT i przeprowadzi ich weryfikację pod kątem spełnienia warunków zwolnienia z dochowaniem wymaganej należytej staranności.

Tym samym należy przyjąć, że jeżeli - co jest przedmiotem zapytania przyporządkowanego do opisanego tutaj zdarzenia przyszłego - zgodnie z art. 22 ust. 4 Ustawy o CIT w związku z art. 13 ust. 3 Ustawy Nowelizującej możliwe jest zastosowanie zwolnienia dywidendowego do Wypłaty z zysku Spółki wypracowanego od dnia w którym Spółka i Komandytariusz staną się podatnikami CIT, to zostaną spełnione wszelkie formalne warunki do zastosowania przez Spółkę jako płatnika takiego zwolnienia i niepobrania zryczałtowanego podatku od Wypłaty na rzecz Komandytariusza.


Pismem z dnia 6 kwietnia 2021 r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego w następujący sposób:


W Wezwaniu Organ podatkowy wniósł o wskazanie przez Spółkę, czy na dzień wypłaty w przyszłości wypracowanego od 1 maja 2021 r. zysku komandytariusz Spółki będzie spełniał warunek określony w art. 22 ust. 4a Ustawy CIT dotyczący nieprzerwanego posiadania (co najmniej 10%) udziałów (akcji) przez okres dwóch lat w spółce komandytowej – liczony od dnia kiedy spółka komandytowa uzyska status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych tj. od 1 maja 2021 r., czy też okres posiadania dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów, liczony w powyższy sposób, będzie upływał po dniu wypłaty zysku (art. 22 ust. 4b Ustawy CIT).


Jak już było wskazane we Wniosku Spółka oświadcza, że Komandytariusz posiadał na dzień złożenia Wniosku ogół praw i obowiązków w Spółce (własność udziału) przekraczający 10% udziałów (akcji) w kapitale Wnioskodawcy, stanowiący tytuł prawny do otrzymania Wypłaty ze Spółki nieprzerwanie przez okres dwóch lat i nie zamierza nim rozporządzić przed 1 maja 2021 roku ani przez dwa kolejne lata licząc od 1 maja 2021 roku tj. do 1 maja 2023 roku.


Mając na uwadze, że Spółka spodziewa się, że wypłaty zysku wypracowanego od 1 maja 2021 roku na rzecz Komandytariusza mogą nastąpić: (i) w okresie przed 1 maja 2023 roku oraz (ii) w okresie od 1 maja 2023 roku, należy przyjąć w przypadku wypłat zysku dokonanych przed 1 maja 2023 roku, że warunek dotyczący nieprzerwanego posiadania przez Komandytariusza (co najmniej 10%) udziałów (akcji) w Spółce przez okres dwóch lat - liczony od dnia kiedy Spółka uzyska status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych tj. od 1 maja 2021 r. – będzie upływał po dniu wypłaty zysku na rzecz Komandytariusza (tj. zostanie spełniony warunek określony w art. 22 ust. 4b Ustawy CIT).


Natomiast, tak długo jak Komandytariusz nie rozporządzi po dniu 1 maja 2023 r. posiadanym obecnie i przekraczającym 10% udziałem w Spółce, to w przypadku wypłat zysku dokonanych w okresie od 1 maja 2023 roku warunek nieprzerwanego posiadania przez Komandytariusza udziałów (akcji) w Spółce przez okres dwóch lat będzie upływał przed dniem wypłaty zysku na rzecz Komandytariusza (tj. zostanie spełniony warunek określony w art. 22 ust. 4a Ustawy CIT).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę na rzecz Komandytariusza Wypłaty z zysku wypracowanego od dnia 1 maja 2021 roku, czyli od dnia kiedy Wnioskodawca jak i Komandytariusz staną się podatnikami podatku CIT, taka Wypłata będzie mogła być objęta zwolnieniem z podatku CIT na podstawie art. 22 ust. 4 Ustawy CIT w związku z art. 13 ust. 3 Ustawy Nowelizującej?

Stanowisko Wnioskodawcy.


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę na rzecz Komandytariusza Wypłaty z zysku Wnioskodawcy wypracowanego od dnia 1 maja 2021 roku, czyli od dnia kiedy Wnioskodawca jak i Komandytariusz staną się podatnikami podatku CIT, taka Wypłata będzie mogła zostać objęta zwolnieniem z podatku CIT na podstawie art. 22 ust. 4 Ustawy CIT w związku z art. 13 ust. 3 Ustawy Nowelizującej.


  1. Zasady ogólne dot. opodatkowania dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych i poboru podatku przez płatnika

Zgodnie z art. 26 ust. 1 Ustawy CIT osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 Ustawy CIT oraz art. 22 ust. 1 Ustawy CIT, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwoty dwóch milionów złotych na rzecz tego samego podatnika, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e Ustawy CIT. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1 Ustawy CIT, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez płatnika.


Z kolei zgodnie z art. 22 ust. 1 Ustawy CIT podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Zgodnie z art. 7b ust. 1 lit. a Ustawy CIT za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b Ustawy CIT, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym (zgodnie z lit. a tego przepisu) dywidendy, nadwyżki bilansowe w spółdzielniach oraz otrzymane przez uczestników funduszy inwestycyjnych lub instytucji wspólnego inwestowania dochody tego funduszu lub tej instytucji, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania.

Na podstawie definicji w art. 4a pkt 19 Ustawy CIT udział w zyskach osób prawnych oznacza również udział w zysku spółki komandytowej, do której zgodnie z art. 12 ust. 1 lub 2 Ustawy Nowelizującej stosują się przepisy Ustawy o CIT.


Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1 Ustawy CIT w związku z art. 2 ust. 1 pkt a Ustawy Nowelizującej przepisy Ustawy CIT od 1 stycznia 2021 roku będą miały również zastosowanie do spółek komandytowych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Zgodnie z art. 12 ust. 2 Ustawy Nowelizującej spółka komandytowa może postanowić, że przepisy ustawy CIT, w brzmieniu nadanym Ustawą Nowelizującą, stosuje się do tej spółki oraz przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce począwszy od dnia 1 maja 2021 roku. W takim przypadku spółka komandytowa uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 roku.


Powyższe oznacza, że Wypłata zysku ze Spółki jako spółki komandytowej będącej podatnikiem CIT mającym siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega co do zasady opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT i na Spółce jako płatniku ciążą opisane powyżej obowiązki płatnika, a w szczególności obowiązek weryfikacji z należytą starannością warunków zastosowania zwolnienia z podatku i jego niepobrania w stosunku do danej Wypłaty.


  1. Zwolnienie dot. wypłaty udziału w zysku spółki komandytowej będącej podatnikiem CIT

Zgodnie z art. 22 ust. 4 Ustawy CIT zwalnia się od podatku dochodowego przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, f oraz j Ustawy CIT, z wyjątkiem dochodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;
  3. spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;
  4. spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Zgodnie z art. 22 ust. 4a Ustawy CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Jak stanowi art. 22 ust. 4b Ustawy CIT, zwolnienie to ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z tytułu udziału w zysku osoby prawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów). W przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat spółka, o której mowa w ust. 4 pkt 2, jest obowiązana do zapłaty podatku, wraz z odsetkami za zwłokę, od dochodów (przychodów) określonych w ust. 1 w wysokości 19% dochodów (przychodów) do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym utraciła prawo do zwolnienia. Odsetki nalicza się od następnego dnia po dniu, w którym po raz pierwszy skorzystała ona ze zwolnienia.

Zgodnie z art. 22 ust. 4d Ustawy CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, stosuje się:

  1. jeżeli posiadanie udziałów (akcji), o którym mowa w ust. 4 pkt 3, wynika z tytułu własności;
  2. w odniesieniu do dochodów uzyskanych z udziałów (akcji) posiadanych na podstawie tytułu:
    1. własności,
    2. innego niż własność, pod warunkiem że te dochody (przychody) korzystałyby ze zwolnienia, gdyby posiadanie tych udziałów (akcji) nie zostało przeniesione.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę na przepis art. 13 ust. 3 Ustawy Nowelizującej, zgodnie z którym przepis art. 7 ust. 3 pkt 2 Ustawy CIT oraz zwolnienie przewidziane w art. 22 ust. 4 Ustawy CIT mają zastosowanie wyłącznie do przychodów z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej lub spółki jawnej wypracowanych od dnia, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Analizując wskazane powyżej warunki zastosowania zwolnienia z art. 22 ust. 4 Ustawy CIT należy zwrócić uwagę, że na podstawie art. 4a pkt 21 lit c. Ustawy CIT w brzmieniu nadanym art. 2 ust. 3 pkt 3 lit a Ustawy Nowelizującej pod pojęciem „spółki” należy rozumieć spółki, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 1a, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tj. także spółki komandytowe mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Dalej, zgodnie z art. 4a pkt 16 Ustawy CIT pod pojęciem „udziału (akcji)” należy również rozumieć ogół praw i obowiązków wspólnika w spółce komandytowej. Natomiast na podstawie art. 4a pkt 18 Ustawy CIT, pod pojęciem „kapitał zakładowy” w odniesieniu do spółki komandytowej należy rozumieć jej kapitał podstawowy.

W ocenie Wnioskodawcy, po zrównaniu spółki komandytowej ze spółkami kapitałowym na potrzeby opodatkowania podatkiem dochodowym, przychód z udziału w zysku spółki komandytowej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będzie stanowił przychód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych z tytułu dywidendy, o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a Ustawy o CIT. Pojęcie „dywidendy” nie jest zdefiniowane ustawowo w Ustawie o CIT. Brak jest również ustawowej definicji „dywidendy” w ustawie z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych (Dz.U.2020.1526 tj. z dnia 2020.09.04 z późn. zm.). Jakkolwiek w prawie spółek pojęcie „dywidendy” jest stosowane raczej w kontekście spółek kapitałowych, to z uwagi na autonomię prawa podatkowego względem innych gałęzi prawa pojęcie to na gruncie prawa podatkowego powinno być rozumiane szerzej uwzględniając kontekst jego zastosowania w przepisach podatkowych.


W szczególności takie szersze rozumienie jest widoczne na gruncie międzynarodowego prawa podatkowego, które określa dywidendy (zazwyczaj w art. 10 danej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania dotyczącym dywidend) m.in. jako dochód z innych praw z udziału w spółce, który według prawa podatkowego państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendę ma siedzibę, jest pod względem podatkowym traktowany jak dochód z akcji. Stąd też, biorąc pod uwagę wskazane wyżej definicje, w tym definicję „spółki” przyjęte w Ustawie o CIT zrównujące spółki komandytowe ze spółkami kapitałowymi będącymi osobami prawnymi i podatnikami CIT należy przyjąć, że wypłata z zysku spółki komandytowej stanowi przychód z udziału w zyskach osób prawnych z tytułu dywidendy, o którym mowa w art. 7b ust. 1 lit. a Ustawy o CIT.


Jak wskazano powyżej, przepis art. 13 ust. 3. Ustawy Nowelizującej stanowi, że zwolnienie przewidziane w art. 22 ust. 4 Ustawy CIT ma zastosowanie wyłącznie do przychodów z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej wypracowanych od dnia, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Jeśli zwolnienie z art. 22 ust. 4 Ustawy CIT dotyczące dywidend nie obejmowałoby wypłat z zysku spółki komandytowej, przepis ten byłby w tym zakresie bezprzedmiotowy. Podczas konsultacji publicznych projektu Ustawy Nowelizującej w odpowiedzi na uwagi czy wypłata z zysku spółki komandytowej stanowi dywidendę Ministerstwo Finansów zaprezentowało stanowisko wprost potwierdzające, że wypłata zysku ze spółki komandytowej będzie mogła skorzystać ze zwolnienia, o którym stanowi art. 22 ust. 4 Ustawy CIT: „Słowniczkowa definicja spółki jednoznacznie wskazuje możliwość stosowania zwolnienia dochodów z udziału w zyskach spółek komandytowych będących podatnikami CIT, po spełnieniu warunków wskazanych w art. 22 ust. 4 i nast. ustawy CIT.” jak również wskazało, że „z redakcji przepisów wynika, że wypłaty z spółki komandytowej powinny być objęte zwolnieniem dywidendowym.” W tym zakresie uchwalone ostatecznie brzmienie Ustawy Nowelizującej nie odbiega zasadniczo od konsultowanego publicznie projektu i można twierdzić, że uznanie wypłaty z zysku spółki komandytowej za dywidendę podlegającą zwolnieniu dywidendowemu odzwierciedla intencję ustawodawcy, tak istotną dla historycznej i systemowej wykładni przedmiotowych przepisów.


Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Wnioskodawcy, wypłata z tytułu udziału w zysku spółki komandytowej wypracowanego po nabyciu przez nią statusu podatnika CIT będzie objęta zwolnieniem określonym w art. 22 ust. 4 Ustawy CIT zgodnie właśnie z art. 13 ust. 3 Ustawy Nowelizującej, a płatnik nie będzie miał obowiązku poboru podatku, o ile spełnione będą pozostałe warunki formalne do niepobrania podatku.


Jednocześnie należy zwrócić uwagę na art. 22 ust. 4e Ustawy CIT zwalniający od podatku dochodowego kwotę stanowiącą 50% przychodów uzyskanych przez komandytariusza z tytułu udziału w zyskach w spółce komandytowej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie więcej jednak niż 60 000 zł w roku podatkowym odrębnie z tytułu udziału w zyskach w każdej takiej spółce komandytowej, w której podatnik jest komandytariuszem. Zgodnie z art. 22 ust. 4f Ustawy CIT zwolnienie to nie ma jednak zastosowania w przypadkach, kiedy komandytariusz spółki komandytowej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:

  1. posiada bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej lub
  2. jest członkiem zarządu:
    1. spółki posiadającej osobowość prawną lub spółki kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej, lub
    2. spółki posiadającej bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej, lub
  3. jest podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z członkiem zarządu lub wspólnikiem spółki posiadającej bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej.

Biorąc pod uwagę opisane w przedstawionym zdarzeniu przyszłym powiązania pomiędzy Komplementariuszem i Komandytariuszem Spółki spełniające warunek określony w art. 22 ust. 4f pkt 3 Ustawy CIT, w odniesieniu do Wypłat z zysku Spółki Komandytariusz nie będzie mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego określonego w art. 22 ust. 4e Ustawy CIT.

Zważywszy jednak na wykładnię funkcjonalną oraz celowościową analizowanych przepisów oraz fakt, że art. 22 ust. 4 Ustawy CIT odmiennie niż w przypadku komplementariusza („(...), z wyjątkiem dochodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1,(...))” nie wyklucza możliwości skorzystania ze zwolnienia dywidendowego przez komandytariusza spółki komandytowej, będącej podatnikiem podatku CIT, zwolnienie z art. 22 ust. 4 Ustawy CIT może być stosowane przez komandytariusza niezależnie od spełnienia bądź też niespełnienia warunków zastosowania zwolnienia z art. 22 ust. 4e Ustawy CIT. Takie stanowisko zostało również potwierdzone przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na uwagi zgłoszone przez zainteresowane podmioty i organizacje związkowe w ramach konsultacji publicznych i opiniowania w ramach uzgodnień zewnętrznych do projektu Ustawy Nowelizującej. Ministerstwo Finansów uznało za niezasadną uwagę dotyczącą braku korelacji pomiędzy art. 22 ust 4 ustawy o CIT z art. 22 ust. 4e ustawy o CIT. Podsumowując, należy w tym miejscu powtórzyć za Ministerstwem Finansów, że „słownikowa definicja spółki (określona w art. 4a pkt 21 Ustawy CIT) jednoznacznie wskazuje możliwość stosowania zwolnienia dochodów z udziału w zyskach spółek komandytowych będących podatnikami CIT, po spełnieniu warunków wskazanych w art. 22 ust. 4 i nast. ustawy CIT”.

  1. Spełnienie warunków dla zwolnienia dywidendowego w opisanym zdarzeniu przyszłym

Bazując na przedstawionym w niniejszym wniosku opisie zdarzenia przyszłego i mając na uwadze powyższe przepisy Ustawy CIT oraz Ustawy Nowelizującej, zdaniem Wnioskodawcy, Wypłaty na rzecz Komandytariusza zostaną objęte zakresem art. 22 ust. 4 Ustawy CIT, spełnione bowiem zostaną wszystkie warunki do zastosowania tego zwolnienia określone w art. 22 ust. 4 pkt 1-4, ust. 4a oraz ust. 4d Ustawy o CIT, w szczególności:

  1. planowane Wypłaty z zysku Spółki wypracowanego od dnia 1 maja 2021 r. stanowią faktycznie otrzymane przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych z tytułu dywidendy, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a Ustawy o CIT;
  2. Spółka jest spółką posiadającą siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  3. Komandytariusz uzyskujący przychody z tytułu Wypłat jako spółka, o której mowa w art. 22 ust. 4 pkt 2 Ustawy o CIT, wniósł wkład do Spółki stanowiący 99% kwoty wszystkich wkładów i tym samym posiada bezpośrednio ogół praw i obowiązków w Spółce przekraczający 10% udziału w kapitale Wnioskodawcy jako spółki, o której mowa w art. 22 ust. 4 pkt 1 Ustawy o CIT (co potwierdzi również Spółce jako płatnikowi odpowiednim pisemnym oświadczeniem).
  4. Komandytariusz uzyskujący przychody z tytułu Wypłat podlega w Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania i nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania (co potwierdzi również Spółce jako płatnikowi odpowiednim pisemnym oświadczeniem);

Należy również wskazać, że Wspólnik posiada na dzień złożenia Wniosku ogół praw i obowiązków w Spółce (własność udziału) przekraczający 10% udziałów (akcji) w kapitale Wnioskodawcy, stanowiący tytuł prawny do otrzymania Wypłaty ze Spółki nieprzerwanie przez okres dwóch lat i nie zamierza nim rozporządzić przed 1 maja 2021 ani przez dwa lata licząc od 1 maja 2021 r., co potwierdzi również Spółce jako płatnikowi odpowiednim oświadczeniem na piśmie.


Konkludując należy uznać, w świetle przedstawionego powyżej uzasadnienia, że w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę na rzecz Komandytariusza Wypłaty z zysku wypracowanego od dnia 1 maja 2021 roku, czyli od dnia kiedy Wnioskodawca jak i Komandytariusz staną się podatnikami podatku CIT, taka Wypłata będzie objęta zwolnieniem na podstawie art. 22 ust. 4 Ustawy CIT w związku z art. 13 ust. 3 Ustawy Nowelizującej, a w konsekwencji Wnioskodawca jako płatnik będzie miał prawo do niepobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od takiej Wypłaty po przeprowadzonej z należytą starannością pozytywnej weryfikacji warunków zastosowania takiego zwolnienia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia, czy w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę na rzecz Komandytariusza wypłaty z zysku wypracowanego od 1 maja 2021 r., czyli od dnia kiedy Wnioskodawca i Komandytariusz staną się podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, wypłata ta będzie objęta zwolnieniem z podatku CIT na podstawie art. 22 ust. 4 updop w związku z art. 13 ust. 3 ustawy nowelizującej – jest prawidłowe.


Na wstępie należy wskazać, że na mocy art. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123; dalej: „Ustawa nowelizująca”) przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1406 z późn. zm., dalej: „updop”) mają, co do zasady, zastosowanie również do spółek komandytowych.

Zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem art. 1 ust. 3 pkt 1 updop, przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


W związku z powyższym uległa również zmianie definicja spółki, przez którą, od dnia 1 stycznia 2021 r. zgodnie z art. 4a pkt 21 lit. c updop, należy również rozumieć, spółki, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 1a, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ustawodawca przewidział jednak odstępstwo od tej zasady. Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 1 Ustawy nowelizującej, w przypadku spółek komandytowych oraz spółek jawnych, które z dniem 1 stycznia 2021 r. uzyskały status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, oraz w zakresie uzyskanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatników podatku dochodowego od osób fizycznych przychodów i poniesionych kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce, w tym z tytułu objęcia (nabycia) i zbycia udziałów tej spółki, wystąpienia z tej spółki lub jej likwidacji, przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od dnia 1 stycznia 2021 r., z zastrzeżeniem ust. 2.


Jak wynika z art. 12 ust. 2 Ustawy nowelizującej, spółka komandytowa może postanowić, że przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do tej spółki oraz przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce począwszy od dnia 1 maja 2021 r. W takim przypadku spółka komandytowa uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r.


Stosownie do art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a updop, za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym: dywidendy, nadwyżki bilansowe w spółdzielniach oraz otrzymane przez uczestników funduszy inwestycyjnych lub instytucji wspólnego inwestowania dochody tego funduszu lub tej instytucji, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.


Jak stanowi art. 22 ust. 1 updop, podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).


W myśl art. 22 ust. 4 updop, zwalnia się od podatku dochodowego przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, f oraz j, z wyjątkiem dochodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;
  3. spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;
  4. spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Stosownie do art. 22 ust. 4a updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.


Przy czym jak wynika z definicji określonej w art. 4a pkt 16 updop, ilekroć w ustawie jest mowa o udziale (akcji) – oznacza to również ogół praw i obowiązków wspólnika w spółce, o której mowa w art. 1 ust. 3.


W myśl natomiast art. 22 ust. 4b ww. ustawy, zwolnienie to ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z tytułu udziału w zysku osoby prawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów).


W przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat spółka, o której mowa w ust. 4 pkt 2, jest obowiązana do zapłaty podatku, wraz z odsetkami za zwłokę, od dochodów (przychodów) określonych w ust. 1 w wysokości 19% dochodów (przychodów) do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym utraciła prawo do zwolnienia. Odsetki nalicza się od następnego dnia po dniu, w którym po raz pierwszy skorzystała ze zwolnienia.


Jak stanowi art. 22 ust. 4d updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, stosuje się:

  1. jeżeli posiadanie udziałów (akcji), o którym mowa w ust. 4 pkt 3, wynika z tytułu własności;
  2. w odniesieniu do dochodów uzyskanych z udziałów (akcji) posiadanych na podstawie tytułu:
    1. własności,
    2. innego niż własność, pod warunkiem że te dochody (przychody) korzystałyby ze zwolnienia, gdyby posiadanie tych udziałów (akcji) nie zostało przeniesione.

Podsumowując powyższe, należy stwierdzić, że warunkiem zwolnienia od podatku dochodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spełnienie przez uzyskującego wypłatę zysku jednocześnie wszystkich przesłanek, o których mowa w art. 22 ust. 4-4d updop.


Powołane przepisy art. 22 ust. 4-4d updop, wprowadzają wyjątek od generalnej zasady opodatkowania wypłacanych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, wyrażonej w art. 22 ust. 1 updop. Z uwagi na obowiązującą w polskim systemie podatkowym zasadę powszechności opodatkowania, przepisy statuujące zwolnienia od opodatkowania należy interpretować ściśle, zgodnie z zasadami wykładni językowej i w granicach tej wykładni.


Stosownie do treści art. 22c ust. 1 updop, przepisów art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 nie stosuje się, jeżeli skorzystanie ze zwolnienia określonego w tych przepisach było:

  1. sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem tych przepisów;
  2. głównym lub jednym z głównych celów dokonania transakcji lub innej czynności albo wielu transakcji lub innych czynności, a sposób działania był sztuczny.


Jednocześnie, w przypadku spółek komandytowych, zwolnienie określone w art. 22 ust. 4 updop będzie miało zastosowanie jedynie do przychodów z udziału w zyskach tych spółek uzyskanych przez ich wspólników od dnia, w którym do ww. spółki zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w przypadku Wnioskodawcy od 1 maja 2021 r.). Jak wynika bowiem z art. 13 ust. 3 Ustawy nowelizującej, przepis art. 7 ust. 3 pkt 2 ustawy zmienianej w art. 2 oraz zwolnienie przewidziane w art. 22 ust. 4 tej ustawy mają zastosowanie wyłącznie do przychodów z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej lub spółki jawnej wypracowanych od dnia, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.


Zauważyć zatem należy, że dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 22 ust. 4 updop nie jest wystarczające spełnienie przez komandytariusza spółki komandytowej otrzymującego dochód z udziału w zyskach tej spółki jedynie warunków określonych w tym przepisie. Warunkiem koniecznym jest również określone w art. 22 ust. 4a updop posiadanie udziałów (akcji) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat. Przy czym dwuletni termin posiadania akcji/udziałów – bądź ogółu praw i obowiązków – należy liczyć tylko w spółce (w rozumieniu art. 4a pkt 21 lit. c updop), która jest podatnikiem w podatku CIT, czyli w okolicznościach przedstawionych we wniosku w przypadku Wnioskodawcy od dnia 1 maja 2021 r.


Wcześniejsze posiadanie przez komandytariusza udziałów w zysku spółki osobowej niebędącej podatnikiem podatku CIT, a więc nie spełniającej warunku uznania za spółkę w rozumieniu ww. art. 4a pkt 21 updop powoduje, że bieg dwuletniego okresu posiadania przez komandytariusza ogółu praw i obowiązków w Spółce komandytowej będącej jednocześnie podatnikiem podatku CIT rozpocznie się dopiero od 1 maja 2021 r., tj. od dnia w którym Wnioskodawca stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest Spółką komandytową, mającą siedzibę na terytorium Polski. Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na prowadzeniu działalności szkoleniowej. Zgodnie z Ustawą nowelizującą, Spółka stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych od 1 maja 2021 r. Rok obrotowy Wnioskodawcy rozpoczyna się 1 lipca, a kończy 30 czerwca. Rok obrotowy rozpoczęty 1 lipca 2020 r. zakończy się 30 czerwca 2021 r., lecz Spółka zamknie księgi na dzień 30 kwietnia 2021 r. zgodnie z art. 12 ust. 3 Ustawy nowelizującej.


Wspólnikami Spółki są B. („Komplementariusz” – polski rezydent podatkowy) oraz C. („Komandytariusz” lub „Wspólnik”), której wspólnikami są osoby fizyczne i prawne będące polskimi rezydentami podatkowymi. Komandytariusz posiada 99% wszystkich wkładów kapitałowych do Spółki. Komandytariusz nie zamierza rozporządzić w jakikolwiek sposób posiadanym przez siebie ogółem praw i obowiązków związanym z uczestnictwem w Spółce ani do dnia 30 kwietnia 2021 r., ani przez kolejne 2 lata po uzyskaniu przez Spółkę i siebie statusu podatnika podatku CIT.


Komplementariusz już obecnie podlega, a Komandytariusz jako spółka komandytowa będzie podlegać od 1 maja 2021 roku w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.


Komplementariusz i Komandytariusz nie korzystają i nie będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.


W przypadku wykazania zysku przez Spółkę na koniec danego roku obrotowego, wspólnicy Spółki mają prawo do podziału i otrzymania wypłaty zysku Spółki. Spółka planuje wypłaty zysku, w tym zysku wypracowanego od dnia, w którym Spółka stanie się podatnikiem podatku CIT. Wypłaty mogą być dokonywane jako wypłaty wynikające z podziału zysku za dany rok obrotowy albo wcześniej na podstawie umowy Spółki jako zaliczki na poczet zysku. Przedmiotowy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy wyłącznie planowanych wypłat z zysku Spółki wypracowanego po dniu 30 kwietnia 2021 roku, które mają być dokonane na rzecz Komandytariusza (dalej: „Wypłaty”). Przewiduje się, że kwoty Wypłat na rzecz Komandytariusza nie przekroczą kwoty dwóch milionów złotych PLN w ciągu danego roku podatkowego Spółki.


W opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym nie występują negatywne przesłanki, o których mowa w art. 22c ust. 1 updop.


Przed dokonaniem Wypłat Spółka jako płatnik otrzyma od Komandytariusza wszelkie wymagane prawem podatkowym oświadczenia, dokumenty lub informacje niezbędne dla zastosowania zwolnienia z art. 22 ust. 4 updop i przeprowadzi ich weryfikację pod kątem spełnienia warunków zwolnienia z dochowaniem wymaganej należytej staranności.

Wnioskodawca wskazał, że zostaną spełnione wszelkie formalne warunki do zastosowania przez Spółkę jako płatnika takiego zwolnienia i niepobrania zryczałtowanego podatku od Wypłaty na rzecz Komandytariusza.


Spółka spodziewa się, że wypłaty zysku wypracowanego od 1 maja 2021 roku na rzecz Komandytariusza mogą nastąpić: (i) w okresie przed 1 maja 2023 roku oraz (ii) w okresie od 1 maja 2023 roku. W przypadku wypłat zysku dokonanych przed 1 maja 2023 roku Wnioskodawca przyjmuje, że warunek dotyczący nieprzerwanego posiadania przez Komandytariusza (co najmniej 10%) udziałów (akcji) w Spółce przez okres dwóch lat - liczony od dnia kiedy Spółka uzyska status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych tj. od 1 maja 2021 r. - będzie upływał po dniu wypłaty zysku na rzecz Komandytariusza (tj. zostanie spełniony warunek określony w art. 22 ust. 4b updop).


Ponadto Wnioskodawca wskazał, że tak długo jak Komandytariusz nie rozporządzi po dniu 1 maja 2023 r. posiadanym obecnie i przekraczającym 10% udziałem w Spółce, to w przypadku wypłat zysku dokonanych w okresie od 1 maja 2023 roku warunek nieprzerwanego posiadania przez Komandytariusza udziałów (akcji) w Spółce przez okres dwóch lat będzie upływał przed dniem wypłaty zysku na rzecz Komandytariusza (tj. zostanie spełniony warunek określony w art. 22 ust. 4a updop).


W związku z powyższym, co do zasady, wypracowane od 1 maja 2021 r. i wypłacone na rzecz Komandytariusza zyski będą mogły korzystać ze zwolnienia określonego w art. 22 ust. 4 updop, albowiem zwolnienie to – jak wynika z art. 22 ust. 4b updop – ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z tytułu udziału w zysku osoby prawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów).


Pamiętać jednak należy, że uchybienie temu terminowi, powoduje określone w tym przepisie skutki podatkowe (kwestia ta jednakże nie była przedmiotem złożonego wniosku).


Mając na względzie przywołane przepisy prawa podatkowego, stanowisko Wnioskodawcy, przyjmujące, że do wypłacanych Komandytariuszowi, po dniu nabycia przez Wnioskodawcę statusu podatnika podatku CIT, zysków wypracowanych od tego dnia (tj. od dnia nabycia statusu podatnika CIT) znajdzie zastosowanie zwolnienie z podatku zryczałtowanego określone w art. 13 ust. 3 Ustawy nowelizującej w związku z art. 22 ust. 4 updop należało uznać za prawidłowe, gdyż jak wskazuje Wnioskodawca spełnione będą warunki wynikające z art. 22 ust. 4a albo art. 22 ust. 4b updop.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj