Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4018.1.2021.2.MGO
z 27 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 stycznia 2021 r. (data wpływu 21 stycznia 2021 r.) uzupełnionym pismem z 15 kwietnia 2021 r. (data wpływu 15 kwietnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie NIP-u umieszczanego na fakturach za zakup towarów i usług związanych z funkcjonowaniem przedszkola – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

21 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie NIP-u umieszczanego na fakturach za zakup towarów i usług związanych z funkcjonowaniem przedszkola.

Wniosek został uzupełniony pismem z 15 kwietnia 2021 r. (data wpływu 15 kwietnia 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 8 kwietnia 2021 r. znak: 0111-KDIB3-2.4018.1.2021.1.MGO.



We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEiDG jako E. (NIP xxx). Przeważająca działalność – PKD 85.10.Z (Placówki wychowania przedszkolnego). Pozostałe działalności z zakresu 85.59.B oraz 85.60.Z.

Stałe miejsce prowadzenia działalności – .... Ten adres jest jednocześnie adresem zamieszkania Wnioskodawcy. Jako dodatkowe miejsce prowadzenia działalności Wnioskodawca wskazał adres – ...

Jednocześnie Wnioskodawca jest właścicielem i dyrektorem Niepublicznego Przedszkola, mieszczącego się w …. Przedszkole jest wpisane do rejestru szkół i placówek oświatowych pod numerem REGON ... Na prowadzenie przedszkola Wnioskodawca otrzymuje dotację z Urzędu Gminy.

Problem polega na tym jak mają być wystawione faktury kosztowe, które Wnioskodawca rozlicza z dotacji Urzędu Gminy?

Do tej pory faktury były wstawiane na Nabywcę: E., ul … NIP xxx. Przedszkole nie jest działalnością gospodarczą (nie posiada numeru NIP) i dlatego sprzedawcy nie chcieli, jako faktury firmowej wystawiać na nabywcę: Niepubliczne Przedszkole. Faktury, które były wystawione na nabywcę E., a rozliczane z dotacji Urzędu Gminy nigdy nie były uwzględniane, jako faktury kosztowe prowadzonej przez Wnioskodawcę firmy E.

Podczas kontroli Urzędu Gminy dotyczącej wykorzystania dotacji za rok 2019, Wnioskodawca dostał zalecenie by faktury rozliczane z dotacji były wystawiane na nabywcę: Niepubliczne Przedszkole ul. ….

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

Niepubliczne Przedszkole nie jest odrębnym podatnikiem ani też płatnikiem żadnego podatku. Podatnikiem jest tylko i wyłącznie Wnioskodawca. (NIP …). Wpłaty rodziców za przedszkole, które są jednym z elementów finansowania przedszkola (bardziej szczegółowo o finansowaniu - w punkcie 5), traktowane są jako przychody prowadzonej działalności gospodarczej. Przedszkole działa na podstawie wpisu do ewidencji placówek niepublicznych, w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę. W CEiDG jako główny adres prowadzonej działalności podano: …, natomiast adres przedszkola (…) jest wskazany jako dodatkowe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Pod tym adresem nie mieści się nic innego tylko działalność przedszkolna.

Wszystkie umowy (np. dotyczące dostawy energii, wody czy wywozu nieczystości) zawierane są przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności. Pracownicy również zatrudnieni są przez Wnioskodawcę, jako osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, a nie przez Niepubliczne Przedszkole. Odpowiedzialność za przedszkole wobec osób trzecich ponosi Wnioskodawca i jest jego reprezentantem na zewnątrz.

Przedszkole nie ma zdolności zaciągania zobowiązań. Podmiotem zdolnym do zaciągania takowych jest osoba fizyczna prowadząca przedszkole - K.

Przedszkole nie jest wyodrębnione administracyjnie ani księgowo. Dyrektorem przedszkola jest K. Sprawy administracyjne w przedszkolu również prowadzone są przez K. Przedszkole nie posiada też odrębnej dokumentacji księgowej, która prowadzona jest wyłącznie jako K. (NIP xxx). Wszyscy pracownicy zatrudnieni przez K. jako osobę prowadzącą działalność (7 osób) pracują w przedszkolu. Przedszkole jest jednak wyodrębnione organizacyjne. Jest zlokalizowane w odrębnym budynku, posiada własny statut. Pracownicy pracują tylko w przedszkolu według ustalonego grafiku. Przedszkole realizuje podstawę programową dla przedszkoli i podlega kontroli Kuratorium Oświaty.

Przedszkole finansowane jest poprzez wpłaty rodziców oraz miesięczne dotacje z Urzędu Gminy. Wpłaty rodziców, jak już pisano, stanowią przychód działalności prowadzonej przez K. i są rozliczane w ramach tej działalności. Natomiast dotacja przeznaczona jest na prowadzenie przedszkola i wydatkowana zgodnie z art. 35 Ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2020 r poz. 910 i 1378 oraz 2021 r poz. 4 i 619). Kontrole w zakresie właściwego wydatkowania dotacji przeprowadzają delegowani pracownicy Urzędu Gminy. Dotacja, którą otrzymuje przedszkole nie jest opodatkowana. Całość dotacji rozliczana jest na podstawie faktur i rachunków, które są wystawiane nie na przedszkole tylko na K. (osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą). Wszystkie faktury i rachunki rozliczane w ramach dotacji gminnej gromadzone są osobno i nie stanowią podstawy do rozliczeń kosztów prowadzonej firmy o nazwie K. (do 18.01.2021 E. K.).



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Na kogo mają być wystawiane faktury kosztowe związane z dokonywanymi zakupami dotyczącymi działalności przedszkola? Czy na Wnioskodawcę, jako osobę fizyczną: E. K. (od 19 stycznia 2021 K.) ul. …, NIP xxx, czy też na Niepubliczne Przedszkole ul. …, a co za tym idzie czy przedszkole ma mieć osobny NIP?

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane w piśmie z 15 kwietnia 2021 r.):

Faktury rozliczane w ramach udzielanej dotacji przez Urząd Gminy powinny być wystawione na nabywcę K. (jako osobę prowadzącą działalność gospodarczą). Niepubliczne Przedszkole nie musi mieć wyodrębnionego numeru NIP. Natomiast osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą i przedszkole nie może posiadać dwóch numerów NIP.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U z 2020 r. poz. 170 z późn. zm.), zwana dalej ustawą o NIP, określa między innymi zasady ewidencji podatników, płatników podatków, płatników składek na ubezpieczenie społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne, zwanych dalej „płatnikami składek ubezpieczeniowych” (art. 1 ustawy).

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy o NIP, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.

Na podstawie art. 2 ust. 2 i 3 ustawy o NIP, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków. Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.

Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy identyfikatorem podatkowym jest:

  1. numer PESEL – w przypadku podatników będących osobami fizycznymi objętymi rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług;
  2. NIP – w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2.

Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego dotyczy podmiotów, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami lub płatnikami podatków. Obowiązek ewidencyjny obejmuje również co do zasady podmioty korzystające w całości lub w części ze zwolnień podatkowych, bowiem posiadają one status podatników.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 ustawy podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

W myśl art. 5 ust. 2 ustawy zgłoszenie identyfikacyjne osób fizycznych zawiera nazwisko, imiona, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia, płeć, nazwisko rodowe, obywatelstwo lub obywatelstwa, adres miejsca zamieszkania, adres miejsca zameldowania na pobyt stały lub czasowy, rodzaj i numer dowodu tożsamości oraz numer PESEL w przypadku osób fizycznych objętych tym rejestrem.

Na mocy przepisu art. 8a ust. 1 ustawy o NIP, nadanie NIP następuje przy użyciu Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników, zwanego dalej „CRP KEP”, po dokonaniu zgłoszenia identyfikacyjnego.

Z kolei, w myśl art. 8c ust. 1 pkt 3 ustawy o NIP naczelnik urzędu skarbowego wydaje decyzję o odmowie nadania NIP w przypadku gdy podmiotowi został nadany NIP.

Natomiast jak stanowi art. 8c ust. 2 pkt 1 ustawy o NIP, naczelnik urzędu skarbowego unieważnia z urzędu, w drodze decyzji, NIP nadany podmiotowi, w przypadku wielokrotnego nadania NIP, biorąc pod uwagę interes prawny i gospodarczy podmiotu.

Z ww. przepisów wynika, że podatnicy oraz płatnicy podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu. Podmioty te są zobowiązane do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do właściwego organu. Każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Należy podkreślić również, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom, jak również posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym innemu podmiotowi. Numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP. Należy również zaznaczyć, że powszechny obowiązek ewidencyjny jest zasadniczo niezależny od statusu organizacyjno-prawnego, jaki zachowuje konkretny podmiot, w szczególności od tego, czy (poza osobami fizycznymi) funkcjonuje on jako osoba prawna czy jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Zasadnicze znaczenie ma tutaj zachowanie statusu niezależnego podatnika (płatnika podatków lub składek ubezpieczeniowych) w systemie opodatkowania co najmniej w jednym z obowiązujących podatków.

W związku z powyższym numer NIP nadany może być wyłącznie podatnikowi lub płatnikowi w przypadku, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, przy czym podatnik może posiadać tylko jeden numer NIP.

Wątpliwości Wnioskodawcy obejmują kwestię NIP-u, który powinien być umieszczony na fakturach dokumentujących zakupy dotyczące działalności przedszkola.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem i dyrektorem Niepublicznego Przedszkola. Przedszkole jest wpisane do rejestru szkół i placówek oświatowych pod numerem REGON. Niepubliczne Przedszkole nie jest odrębnym podatnikiem ani też płatnikiem żadnego podatku. Podatnikiem jest tylko i wyłącznie Wnioskodawca. Przedszkole działa na podstawie wpisu do ewidencji placówek niepublicznych, w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę.

Wszystkie umowy (np. dotyczące dostawy energii, wody czy wywozu nieczystości) zawierane są przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności. Pracownicy również zatrudnieni są przez Wnioskodawcę, jako osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, a nie przez Niepubliczne Przedszkole. Odpowiedzialność za przedszkole wobec osób trzecich ponosi Wnioskodawca i jest jego reprezentantem na zewnątrz. Przedszkole nie ma zdolności zaciągania zobowiązań. Podmiotem zdolnym do zaciągania takowych jest osoba fizyczna prowadząca przedszkole – Wnioskodawca. Przedszkole nie jest wyodrębnione administracyjnie ani księgowo. Dyrektorem przedszkola jest Wnioskodawca. Wszyscy pracownicy zatrudnieni przez Wnioskodawcę jako osobę prowadzącą działalność (7 osób) pracują w przedszkolu. Przedszkole jest jednak wyodrębnione organizacyjne. Jest zlokalizowane w odrębnym budynku, posiada własny statut. Pracownicy pracują tylko w przedszkolu według ustalonego grafiku. Przedszkole realizuje podstawę programową dla przedszkoli i podlega kontroli Kuratorium Oświaty. Przedszkole finansowane jest poprzez wpłaty rodziców oraz miesięczne dotacje z Urzędu Gminy.

W tym miejscu wskazać należy, że na podstawie art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2020 r., poz. 910 z późn. zm.), ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole – należy przez to rozumieć także przedszkole.

Jak wynika z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Stosownie do art. 168 ust. 1 ustawy prawo oświatowe, osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W myśl art. 170 ust. 1 ww. ustawy, prowadzenie szkoły lub placówki, zespołu, o którym mowa w art. 182, oraz innej formy wychowania przedszkolnego nie jest działalnością gospodarczą.

Wszelka zatem odpowiedzialność, w tym obowiązki rejestracyjne, ciąży na osobie zakładającej i prowadzącej przedszkole niepubliczne, które samo nie jest w pełni samodzielnym podmiotem i nie może działać w oderwaniu od osoby, która ją założyła.

Wobec powyższego, skoro Wnioskodawca jako osoba fizyczna – na podstawie wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych – prowadzi niepubliczne przedszkole, którego jest organizatorem i założycielem, to w tym przypadku przedsiębiorcą nie jest przedszkole. Jako przedsiębiorca może się wobec tego zarejestrować organizator niepublicznego przedszkola, nie ma natomiast formalnej możliwości zarejestrowania jako przedsiębiorcy tego rodzaju placówki.

W myśl art. 7 § 1 powołanej wyżej ustawy Ordynacja podatkowa, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. Zgodnie z § 2 ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1.

Płatnikiem zgodnie z art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa jest natomiast osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Analiza stanu faktycznego sprawy w kontekście wyżej powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że utworzone przez Wnioskodawcę niepubliczne przedszkole nie jest wyodrębnionym podmiotem charakteryzującym się cechami istotnymi dla jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej. Jednostki oświatowe, których założycielem jest osoba fizyczna, nie posiadają osobowości prawnej, a w relacjach prawnych korzystają z podmiotowości prawnej swego podmiotu założycielskiego, którym w rozpatrywanej sprawie jest Wnioskodawca.

Oznacza to tym samym, że utworzone przedszkole nie podlega obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Nie występuje bowiem jako odrębny od Wnioskodawcy podatnik, płatnik podatków bądź płatnik składek ubezpieczeniowych. Jak wynika z opisu sprawy, przedszkole nie jest odrębnym podatnikiem ani też płatnikiem żadnego podatku. Pracodawcą jest osoba fizyczna, gdyż pracownicy są zatrudnieni przez Wnioskodawcę. W konsekwencji utworzone przedszkole niepubliczne nie jest zobligowane do posiadania odrębnego własnego numeru identyfikacji podatkowej, winno więc posługiwać się numerem NIP nadanym Wnioskodawcy jako osobie fizycznej. Tym samym to Wnioskodawca jako osoba fizyczna jest płatnikiem podatków i składek ubezpieczeniowych, i powinien posiadać numer NIP, nie zaś prowadzone przez Wnioskodawcę Niepubliczne Przedszkole.

Podsumowując prowadzone przez Wnioskodawcę – Niepubliczne Przedszkole Integracyjne – nie podlega obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, nie występuje bowiem jako odrębny podatnik, płatnik podatków bądź płatnik składek ubezpieczeniowych i w konsekwencji przedszkole utworzone przez osobę fizyczną nie jest zobowiązane do posiadania własnego NIP.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy w kwestii NIP-u, który powinien być umieszczony na fakturach dokumentujących zakupy dotyczące działalności przedszkola należy zauważyć, że zasady wystawiania faktur oraz dane, które powinny zawierać regulują przepisy art. 106a-106q ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685) dalej zwanej ustawą o VAT.

Na podstawie art. 106b ust. 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem; (…).

Zgodnie z przepisem art. 106e ust. 1 pkt 1-15 ustawy o VAT, faktura powinna zawierać m.in.:

  1. datę wystawienia;
  2. kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
  7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  8. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  9. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  12. stawkę podatku;
  13. sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  15. kwotę należności ogółem.

Faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku od towarów i usług, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla w sposób prawidłowy zdarzenie gospodarcze. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy mają znaczenie dowodowe.

Ponadto z cytowanych wyżej przepisów wynika, że faktura dokumentująca sprzedaż powinna przede wszystkim zawierać dane określone w art. 106e ust. 1 ustawy o VAT, tj. m.in. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy.

Jednocześnie należy zauważyć, że art. 106e ust. 1 ustawy o VAT określa minimalny zakres danych, jakie powinna zawierać faktura i nie nakłada ograniczeń w sprawie umieszczenia na fakturze dodatkowych danych identyfikujących podatników, nabywców czy też towary. Koniecznym jest jednak, by dane dotyczące podatnika podawane na fakturze były zgodne z danymi identyfikacyjnymi wykazanymi w zgłoszeniu identyfikacyjnym. Tym samym na fakturach wystawianych w związku z prowadzoną działalnością należy umieścić przede wszystkim imię i nazwisko Wnioskodawcy będącego osobą fizyczną. Używanie natomiast zamiennie, tj. w zależności, z którym rodzajem działalności wykonywana czynność jest związana, pozostałych określeń wskazujących na przedmiot działalności przedsiębiorcy poprzez dodanie do imienia i nazwiska nazwy identyfikującej rodzaj działalności jest dozwolone.

Zatem, skoro Wnioskodawca w związku z prowadzeniem Niepublicznego Przedszkola nie jest odrębnym podatnikiem i tym samym nie ma obowiązku posiadania odrębnego NIP, to należy stwierdzić, że faktury związane z dokonywanymi zakupami dotyczącymi działalności przedszkola powinny być wystawiane na Wnioskodawcę tj. K. Niepubliczne Przedszkole.



W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj