Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.65.2020.4.AP
z 26 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 19 stycznia 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 marca 2021 r. (data wpływu 29 marca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu powstania przychodu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 11 marca 2021 r., Nr 0113-KDIPT1-1.4012.25.2021.1.WL, Nr 0113-KDIPT2-1.4011.65.2021.1.AP, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h powołanej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 11 marca 2021 r. (data doręczenia 12 marca 2021 r.). Wnioskodawca uzupełnił powyższy wniosek za pośrednictwem poczty pismem z dnia 18 marca 2021 r. (data wpływu 29 marca 2021 r.).

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca od 2007 r. prowadzi działalność gospodarczą. W ramach tej działalności zajmuje się obróbką elementów metalowych. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym i rozlicza się w okresach miesięcznych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych w ramach poprawy warunków BHP prowadzi program dofinansowania prowadzonych przez płatników składek działań skierowanych na utrzymanie zdolności pracowników do pracy przez cały okres aktywności zawodowej. Program prowadzony jest na podstawie art. 37 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1773).

W dniu 11 marca 2020 r. Wnioskodawca zawarł z ZUS umowę dotyczącą dofinansowania projektu pt.: „Poprawa stanu bezpieczeństwa i higieny pracy (...)”.

Kwota dofinansowania jest przekazywana przez ZUS na rachunek bankowy w dwóch transzach, tj.:

  • I transza w terminie 14 dni od daty zawarcia umowy,
  • II transza w wysokości różnicy pomiędzy pełną kwotą dofinansowania a wypłaconą kwotą I transzy, zostanie przekazana w terminie 30 dni od daty podpisania protokołu odbioru ww. projektu.

Kwoty dofinansowania są kwotami brutto.

Otrzymane dofinansowanie z ZUS Wnioskodawca przeznaczył na zakup sprzętu, który ma poprawić warunki BHP. Sprzęt został zakupiony od podmiotów zewnętrznych, które z tego tytułu wystawiły Wnioskodawcy faktury VAT, w których jest wykazany podatek VAT. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będą spełnione. Jak wynika z wniosku: „W ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności zakupiony sprzęt jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych VAT”. Ponadto, Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W piśmie z dnia 18 marca 2021 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że zakres świadczonych usług to: obróbka metali, wycinanie na laserze i plazmie, malowanie proszkowe, gięcie na prasach krawędziowych, spawanie. Forma opodatkowania to podatek liniowy, a dokumentacja podatkowa to księga przychodów i rozchodów. Otrzymane dofinansowanie nie zostało uznane za przychód podatkowy. Przychód zwolniony nie wymaga zapisu w KPiR. 80% wartości brutto wydatków nie zostały zaliczone jako koszt podatkowy. Zakupiono: akumulatorowy podnośnik wózka widłowego (środek trwały); dokonano modernizacji instalacji oświetleniowej (zakup lamp, opraw, naświetlacza, przekaźnika, pilota, przewodów - nie ujęte w środkach trwałych, uznane jako remont); montażu instalacji wentylacyjnej nawiewno-wyciągowej (zakup wentylatora, obudowy dźwiękochłonnej, wkładów filtracyjnych, szafy sterowania i materiałów montażowych) - nie ujęte w środkach trwałych, uznane jako remont.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy podatek naliczony VAT, wynikający z faktur VAT związanych z nabyciem przez Wnioskodawcę sprzętu (w tym środków trwałych), mający na celu poprawę warunków BHP w zakładzie pracy, ze środków uzyskanych z dotacji, będzie podlegać odliczeniu zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.)?
  2. Czy pomniejszenie podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT, wynikającego z faktur VAT, dotyczących towarów i usług nabytych przez Wnioskodawcę ze środków uzyskanych z dotacji, będzie skutkować powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości kwoty ww. podatku naliczonego VAT?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska w zakresie pytania oznaczonego Nr 2 dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w zakresie pytania Nr 1 dotyczącego podatku od towarów i usług wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji przychodu.

W art. 10 ww. ustawy wymienione zostały jednak rodzaje przychodów, określono moment ich powstania, jak i enumeratywnie wskazano wyłączenia z katalogu przychodów.

Jako zasadę ustawodawca przyjął, że stosownie do treści art. 11 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne.

Według ww. ustawy, do przychodów nie zalicza się zwróconej, na podstawie odrębnych przepisów, różnicy podatku od towarów i usług.

Z treści wyżej wymienionych przepisów wynika, że zwrócone, umorzone lub zaniechane podatki i opłaty, co do zasady, nie stanowią przychodu, o ile nie zostały uprzednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Przychodu nie stanowi również zwrócona na podstawie odrębnych przepisów różnica podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 (...).

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 43 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że kosztem uzyskania przychodów jest podatek naliczony, jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług, w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawca wskazał, że na mocy art. 23 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota podatku naliczonego VAT nie podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli zatem Wnioskodawca nie ujął w kosztach uzyskania przychodów podatku od towarów i usług z faktur pokrytych dofinansowaniem, nie ma obowiązku zaliczyć do przychodów podatkowych odliczonego podatku naliczonego.

Podsumowując, pomniejszenie podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur VAT, dotyczących towarów i usług, nabytych przez Wnioskodawcę ze środków uzyskanych z dotacji, nie będzie skutkować powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości kwoty podatku naliczonego VAT.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie ma żadnych podstaw do tego, by uzależnić prawo do odliczenia VAT od tego, z jakich środków dany zakup jest sfinansowany, jak również, czy nabycie towarów lub usług jest finansowane za pomocą innych środków niż środki własne podatnika, który dokonuje wyłącznie transakcji opodatkowanych.

Takie stanowisko zajął również Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z dnia 6 października 2005 r., sygn. akt C-204/03 i C-243/03, oraz Naczelnik Urzędu Skarbowego w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 23 lutego 2006 r., Nr PPB1-443/1518/2005.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do art. 11 ust. 1 cyt. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Definicję przychodów z ww. źródła zawiera art. 14 ust. 1 cytowanej ustawy, zgodnie z którym za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a) ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony:

  • jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,
  • w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej,

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca od 2007 r. prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której zajmuje się obróbką elementów metalowych. Jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym i rozlicza się w okresach miesięcznych.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych w ramach poprawy warunków BHP prowadzi program dofinansowania prowadzonych przez płatników składek działań skierowanych na utrzymanie zdolności pracowników do pracy przez cały okres aktywności zawodowej. Program prowadzony jest na podstawie art. 37 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1773).

W dniu 11 marca 2020 r. Wnioskodawca zawarł z ZUS umowę dotyczącą dofinansowania projektu pt.: „Poprawa stanu bezpieczeństwa i higieny pracy (...)”.

Kwota dofinansowania jest przekazywana przez ZUS na rachunek bankowy w dwóch transzach, tj.:

  • I transza w terminie 14 dni od daty zawarcia umowy,
  • II transza w wysokości różnicy pomiędzy pełną kwotą dofinansowania a wypłaconą kwotą I transzy, zostanie przekazana w terminie 30 dni od daty podpisania protokołu odbioru ww. projektu.

Kwoty dofinansowania są kwotami brutto.

Otrzymane dofinansowanie z ZUS Wnioskodawca przeznaczył na zakup sprzętu, który ma na celu poprawić warunki BHP. Sprzęt został zakupiony od podmiotów zewnętrznych, które z tego tytułu wystawiły Wnioskodawcy faktury VAT, w których jest wykazany podatek VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będą spełnione. Jak wynika z wniosku: „W ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności zakupiony sprzęt jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych VAT”.

Wnioskodawca wskazał, że otrzymane dofinansowanie nie zostało uznane za przychód podatkowy, a 80% wartości brutto wydatków nie zostało zaliczone jako koszt podatkowy.

Jeżeli zatem Wnioskodawca nie ujął w koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług z faktur pokrytych dofinansowaniem, nie ma obowiązku zaliczyć do przychodów podatkowych odliczonego podatku naliczonego.

Podsumowując, pomniejszenie podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur VAT, dotyczących towarów i usług, nabytych przez Wnioskodawcę ze środków uzyskanych z dotacji, nie będzie skutkować powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości kwoty podatku naliczonego VAT.

Końcowo wskazać należy, że niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do kwestii zawartej w pytaniu – nie odnosi się do innych kwestii podniesionych we wniosku, gdyż nie były one przedmiotem zapytania we wniosku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.



Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj