Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4011.996.2020.3.MKA
z 20 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2020 r. (data wpływu 30 grudnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 i 21 marca 2021 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi mieszkaniowej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi mieszkaniowej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym pismami z 25 lutego 2021 r. nr 0112-KDIL2-1.4011.996.2020.1.MKA oraz 11 marca 2021 r. nr 0112-KDIL2-1.4011.996.2020.2.MKA, wezwano Wnioskodawczynię do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawczynię, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d § 1 Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem, nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano 25 lutego 2021 r. oraz 11 marca 2021 r., skutecznie doręczono odpowiednio 2 i 17 marca 2021 r., natomiast 8 i 23 marca 2021 r. do tut. Organu wpłynęły odpowiedzi na ww. wezwania, w których Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek.

We wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni wraz z mężem (wspólnota majątkowa małżeńska) zakupili 25 lutego 2015 r. lokal mieszkalny. Przed upływem pięciu lat w dniu 4 listopada 2019 r. małżonkowie sprzedali ww. lokal mieszkalny. Małżonkowie chcieliby cały dochód ze sprzedaży przeznaczyć na własne cele mieszkaniowe aby być zwolnionym z płacenia podatku. Małżonkowie zamierzają od inwestora kupić rozpoczętą budowę domu - jest już podpisana umowa przedwstępna i wpłacony zadatek. Inwestor ma doprowadzić budynek do stanu deweloperskiego, natomiast małżonkowie będą wykańczać wnętrze w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. W związku z tą sytuacją Wnioskodawczyni ma pytanie czy zakres wymienionych przez Zainteresowaną prac oraz zakupionych materiałów mieści się w katalogu wydatków uprawniających do zwolnienia oraz czy pozostałe wydatki także uprawniają do zwolnienia.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni podała następujące informacje.

Umowa ostateczna, na podstawie której zostanie przeniesiona na Wnioskodawczynię oraz męża własność domu zostanie podpisana najpóźniej do końca 2022 r.

Dom, który małżonkowie zamierzają kupić jest położony na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

Wkład własny do kredytu hipotecznego dotyczy kredytu, który zostanie zaciągnięty na nabycie domu, o którym Wnioskodawczyni napisała we wniosku.

Wydatki związane z wykończeniem domu zostaną poniesione najpóźniej do końca 2022 r.

Wymieniona we wniosku szafka podumywalkowa będzie służyć umocowaniu umywalki.

Lutro łazienkowe oraz lustro w przedpokoju będą trwale połączone z elementami konstrukcyjnymi/budowlanymi budynku za pomocą specjalistycznego kleju. Dodatkowo lustro w łazience będzie elementem wykończenia ściany – będzie zlicowane z płytkami ceramicznymi/gresem.

Zmiękczacz wody będzie elementem instalacji wodno-kanalizacyjnej budynku.

Zadaszenie nad drzwiami wejściowymi oraz nad tarasem będą elementami stałej zabudowy przystającej do bryły budynku.

Taras nie będzie trwale połączony z elementami konstrukcyjnymi budynku, Będzie to wybetonowany lub wyłożony kostką bądź innym materiałem przystosowanym do wykonania tarasu element przylegający do budynku. Wyjście na taras będzie bezpośrednio z okna w salonie.

Zadaszenie nad drzwiami wejściowymi oraz nad tarasem, które będą elementami stałej zabudowy przystającej do bryły budynku, nie będą trwale połączone z elementami konstrukcyjnymi i budowlanymi budynku mieszkalnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy dochód ze sprzedaży poprzedniego mieszkania Wnioskodawczyni może przeznaczyć na wkład własny do kredytu hipotecznego?
  2. Czy dochód ze sprzedaży poprzedniego mieszkania Wnioskodawczyni może wydatkować na koszty nabycia nieruchomości (taksa notarialna, założenie kw)?
  3. Czy dochód ze sprzedaży poprzedniego mieszkania Wnioskodawczyni może wydatkować na koszty przyłączenia mediów do nowego domu niezbędne do funkcjonowania ( gaz, prąd, woda) oraz koszty wykonania projektów do tych przyłączeń?
  4. Czy dochód ze sprzedaży poprzedniego mieszkania Wnioskodawczyni może wydatkować na wydatki na zakup materiałów budowlanych:
    • płyty kartonowo-gipsowe wraz z profilami,
    • cegły, pustaki, cement, wapno, piasek, tynk, grunt pod farbę oraz farby (wykończenie ścian), styropian, dachówki, rurki pp, rurki kanalizacyjne (odpływowe), rurki gazowe, kątowniki metalowe do wykończenia narożników, kołki montażowe do ścian, pianka montażowa, krzyżaki do układania płytek, fuga (zaprawa fugowa), silikony?
  5. Czy dochód ze sprzedaży poprzedniego mieszkania Wnioskodawczyni może wydatkować na wydatki na elementy wykończenia podłóg i ścian:
    • drewno, deski podłogowe drewniane, parkiet, panele podłogowe, mata pod panele, kafelki, gres, płytki ceramiczne, gumolit, listwy przypodłogowe, listwy łączące, listwy progowe, trawertyn, tynk strukturalny, beton architektoniczny, tapeta, tapeta natryskowa, farba do sufitów i ścian, płytki gipsowe, panele szklane?
  6. Czy dochód ze sprzedaży poprzedniego mieszkania Wnioskodawczyni może wydatkować na wydatki na elementy oświetlenia w zabudowie wewnątrz budynku:
    • oczka (punkty świetlne), plafony led i inne wbudowane w sufit podwieszany bądź ścianę, listwy led?
    • kinkiety przymocowane do ściany np. nad lustrem?
    oraz na zewnątrz budynku
    • kinkiety przymocowane do ścian budynku?
  7. Czy dochód ze sprzedaży poprzedniego mieszkania Wnioskodawczyni może wydatkować na wydatki na armaturę łazienkową oraz wyposażenie:
    • kompletna kabina prysznicowa wraz z hydromasażem, wanna, wc (męska lub kompakt wc) w zabudowie lub wolnostojąca, deska wc, bidet, bateria prysznicowa oraz umywalkowa, umywalka wraz z szafką podumywalkową, lustro łazienkowe, kaloryfer drabinka (ogrzewanie w łazience) oraz wszelkie akcesoria do łazienki (uchwyt na ręczniki, papier toaletowy, półki szklane lub inne na kosmetyki), zmiękczacz do wody?
  8. Czy dochód ze sprzedaży poprzedniego mieszkania Wnioskodawczyni może wydatkować na wydatki na armaturę kuchenną oraz wyposażenie:
    • zlewozmywak oraz bateria zlewozmywakowa?
  9. Czy dochód ze sprzedaży poprzedniego mieszkania Wnioskodawczyni może wydatkować na wydatki na elementy elektryczne takie jak:
    • gniazdka elektryczne, łączniki (wyłączniki) światła i listwy led, zasilacz oraz korytka POD, listwy led, przewody elektryczne oraz peszel ?
  10. Czy dochód ze sprzedaży poprzedniego mieszkania Wnioskodawczyni może wydatkować na elementy zabudowy drewnianej: schody, drzwi wewnętrzne wraz z ościeżnicami i okuciami oraz zamkami, szafę zabudowana w pokojach oraz przedpokoju przymocowaną bezpośrednio do podłogi i ściany, meble w zabudowie kuchennej wraz z wbudowanym sprzętem agd tj. zmywarką, płytą palnikową, lodówką oraz okapem i blatami?
  11. Czy dochód ze sprzedaży poprzedniego mieszkania Wnioskodawczyni może wydatkować na pozostałe inne wydatki tzn.:
    • piec dwufunkcyjny CO + CWU (zamontowany w łazience do ogrzania domu i wody) oraz niezbędny do działania pieca wkład kominowy wraz z montażem,
    • parapety wewnętrzne i zewnętrzne,
    • karnisze,
    • kratki wentylacyjne
    • rolety zewnętrzne antywłamaniowe,
    • rolety wewnętrzne,
    • rynny odpływowe z dachu
    • zbiornik na deszczówkę,
    • lustra np. do przedpokoju,
    • zakup i montaż paneli fotowoltaicznych,
    • usługi firm wykonawczych realizujących usługi przyłączeniowe i remontowe,
    • koszty odbioru instalacji gazowej, elektrycznej, spalinowej (odbiór kominiarski),
    • wykonane zadaszenia nad drzwiami wejściowym oraz nad tarasem,
    • ogrodzenie posesji
    • wykonane tarasu,
    • wykonanie schodów zewnętrznych wraz z gresem, płytkami oraz balustradami.

Zdaniem Wnioskodawczyni (własne stanowisko wynikające z wniosku oraz jego uzupełnienia), stanowisko do każdego zadanego pytania (odpowiedzi):

  1. tak - ponieważ wkład własny to wpłata środków na potrzebny nowego lokalu mieszkalnego,
  2. tak - ponieważ bez założenia kw oraz notariusza nie da się nabyć lokalu mieszkalnego w tym przypadku domu wolnostojącego na własne potrzeby,
  3. tak - ponieważ bez przyłączenia mediów odbiór budynku jak i funkcjonowanie w nim będzie niemożliwe,
  4. tak - ponieważ zakup materiałów budowlanych jest niezbędny do wykończenia budynku a co za tym idzie do zamieszkania w nim,
  5. tak - ponieważ podłogi i ściany muszą być wykończone aby zaspokoić potrzeby mieszkaniowe,
  6. tak - ponieważ oświetlenie jest niezbędne,
  7. tak - armatura łazienkowa plus wykończenie kompletne łazienki są niezbędne do funkcjonowania i zaspokajania potrzeb życiowych,
  8. tak - ponieważ armatura kuchenna jest również niezbędna,
  9. tak - ponieważ jest to niezbędne do odbioru instalacji elektrycznej w budynku oraz zamieszkania w nim,
  10. tak - drzwi wewnętrzne są niezbędne do wygłuszenia oraz zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych, meble w zabudowie kuchennej wraz z zakupem sprzętów pod tą zabudowę - tak ponieważ kuchnia jest również niezbędna do życia jak i zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych, szafy w zabudowie Wnioskodawczyni również uważa jako niezbędny wydatek na cel mieszkaniowy, gdyż należy gdzieś trzymać rzeczy osobiste i bez tego nie da się funkcjonować,
  11. tak - zakup pieca dwufunkcyjnego co + cwu (ogrzewanie domu plus grzanie zimnej wody) - jest to element, bez którego nie da się funkcjonować,
    • tak - parapety zewnętrzne i wewnętrzne
    • tak – karnisze, jest to element przytwierdzony do sufitu/ściany, służy zawieszeniu firan/zasłon
    • tak - kratki wentylacyjne
    • tak - rolety zewnętrzne antywłamaniowe (zabezpieczenie budynku, zabezpieczenie przed utratą ciepła)
    • nie - rolety wewnętrzne, nie jest to element niezbędny aby mieszkać,
    • tak - rury odpływowe z dachu (rynny) i zbiornik na deszczówkę,
    • tak - lustro w przedpokoju, lustro będzie trwale umocowane do ściany budynku
    • tak - zakup paneli fotowoltaicznych z montażem,
    • tak - usługi firm wykonawczych realizujących usługi przyłączeniowe i remontowe,
    • tak - koszty odbiorów instalacji
    • tak - wykonanie zadaszenia nad drzwiami wejściowymi oraz nad tarasem, zadaszenia będą stałymi elementami zabudowy przystającymi do bryły budynku, będą także zabezpieczać jednocześnie okna i drzwi przed czynnikami zewnętrznymi, m.in. promieniami słonecznymi, każdy producent drzwi i okien zaleca takie zadaszenia w związku z czym są one niezbędne,
    • tak - ogrodzenie posesji jak najbardziej, dlatego Wnioskodawczyni kupuje swój kawałek ziemi aby go ogrodzić i zaspokajać własne potrzeby mieszkaniowe,
    • tak - wykonanie tarasu, ponieważ przy wyjściu przez salon będzie różnica poziomów dom – ziemia,
    • tak – wykonanie schodów zewnętrznych wraz z gresem, płytkami oraz balustradami, ponieważ trzeba jakoś z domu wychodzić, a również będzie różnica poziomów.

Według oceny Wnioskodawczyni wszystkie zadane pytania powinny mieć odpowiedz tak. Wszystkie te prace są niezbędne w celu zaspokojenie własnych potrzeb i jak najbardziej są to wydatki na własny cel mieszkaniowy. Nie ma jawnego katalogu wydatków na co Zainteresowana może przeznaczyć dochód ze sprzedaży poprzedniego mieszkania. Nie mniej jednak te zadania są niezbędne aby mogła w tej nieruchomości zamieszkać i funkcjonować. Wszystkie sprawy, które Wnioskodawczyni wymieniła są sprawami związanymi z remontem nowego budynku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

W myśl z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ww. praw majątkowych następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i nie zostaje dokonane w wykonywaniu działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawczyni 4 listopada 2019 r. sprzedała lokal mieszkalny, który nabyła 25 lutego 2015 r.

Zatem z uwagi na fakt, że sprzedaż nastąpiła przed upływem pięciu lat od końca roku, w którym nabyto nieruchomość stwierdzić należy, że odpłatne zbycie przedmiotowej nieruchomości stanowi źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

W myśl natomiast art. 30e ust. 2 podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem
z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 3 cytowanej ustawy).

Stosownie do art. 22 ust. 6c analizowanej ustawy, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e cytowanej ustawy).

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 ww. ustawy).

Stosownie do art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Natomiast, zgodnie z art. 30e ust. 7 tejże ustawy, w przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie.

Na podstawie powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

W sytuacji, gdy przychód z odpłatnego zbycia zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:

  1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
  4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
  5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

− położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach. Przez własne budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się również niestanowiące własności lub współwłasności podatnika budynek, lokal lub pomieszczenie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, podatnik nabędzie ich własność lub współwłasność albo spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach, jeżeli uprzednio prawo takie mu nie przysługiwało (art. 21 ust. 26 cyt. ustawy).

Wskazać w tym miejscu należy, że ulgi i zwolnienia są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania wynikającej z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1997 r., nr 78, poz. 483, z późn. zm.) stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Tym samym podkreślenia wymaga fakt, że tylko określone zdarzenia prawne, bądź spełnienie określonych przesłanek, od których ustawodawca uzależnia prawo do zwolnienia z opodatkowania, skutkuje zwolnieniem przychodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że w prawie podatkowym w stosunku do wszelkich ulg i zwolnień zabronione jest stosowanie rozszerzającej wykładni przepisów.

Zaznaczyć należy, że ustawodawca prawo do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnia m.in. od wydatkowania przez podatnika w ściśle określonym czasie środków uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) na realizację własnego celu mieszkaniowego. Celem tym może być nabycie – w określonym przepisami prawa terminie – budynku mieszkalnego, w którym to podatnik będzie zaspokajał swoje własne potrzeby mieszkaniowe.

Zatem, aby możliwe było skorzystanie z wyżej wymienionego zwolnienia to poniesione wydatki na cele określone w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą spełniać wszystkie warunki z art. 21 ust. 1 pkt 131 tejże ustawy.

Z dyspozycji wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy, jeśli nie później niż w okresie trzech lat licząc od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia danej nieruchomości lub prawa majątkowego zostanie wydatkowany na własne cele mieszkaniowe.

W opisie wniosku Zainteresowana wskazała, że przychód uzyskany ze sprzedaży lokalu mieszkalnego zamierza wydatkować na wkład własny na nabycie budynku mieszkalnego, w którym będzie realizowała własne cele mieszkaniowe. W związku z nabyciem przedmiotowego budynku mieszkalnego Wnioskodawczyni poniesie wydatki na taksę notarialną oraz koszty założenia księgi wieczystej. Ponadto Wnioskodawczyni zamierza ponieść wydatki związane z wykończeniem domu. Prawo własności domu zostanie przeniesione na Wnioskodawczynię oraz jej męża najpóźniej do końca 2022 r. Również w tym terminie zostaną poniesione wydatki związane z wykończeniem domu.

W myśl wyżej zacytowanego art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a za wydatki poniesione na własne cele mieszkaniowe uważa się wydatki poniesione na nabycie budynku mieszkalnego, zatem sfinansowaną przychodem uzyskanym ze sprzedaży lokalu mieszkalnego wartość wkładu własnego na nabycie budynku mieszkalnego, taksa notarialna oraz koszty założenia księgi wieczystej poniesione w związku z nabyciem tego budynku stanowią wydatek na własny cel mieszkaniowy.

Wśród wydatków na własne cele mieszkaniowe wymieniono w art. 21 ust. 1 pkt 1 lit d wydatki poniesione na remont własnego budynku mieszkalnego.

Zauważyć również należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje „remontu”. Dla wyjaśnienia tego pojęcia, należy odnieść się do jego znaczenia funkcjonującego w języku powszechnym. I tak, „remont” to „doprowadzenie jakiegoś budynku lub urządzenia do stanu używalności; naprawa, odnawianie (czegoś)”. Synonimami tego pojęcia są m.in. „naprawa, przebudowa, odrestaurowanie, modernizacja”.

Pojęcie remontu zostało zdefiniowane w art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333, z późn. zm.) jako wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Niemniej jednak, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie odwołuje się do tego przepisu. Tym samym, definicja „remontu” funkcjonująca na gruncie Prawa budowlanego nie może być wprost przenoszona na grunt omawianej ustawy podatkowej. Może być natomiast uwzględniona jako jeden z elementów służących ustaleniu znaczenia pojęcia „remontu” dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych.

Za „remont” budynku mieszkalnego, o którym mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy więc uznać prace dotyczące tego budynku jako nieruchomości i jej części składowych (tj. wszystkiego, co nie może być odłączone od budynku bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego), służące utrzymaniu budynku we właściwym stanie, doprowadzeniu go do pożądanej zdolności użytkowej, modernizacji jego elementów składowych. „Remontem” w rozumieniu omawianego przepisu jest również tzw. wykończenie budynku mieszkalnego, a więc prace służące doprowadzeniu do zdolności użytkowej nowo wybudowanego budynku. W każdym przypadku remont dotyczy „materii” budynku mieszkalnego, a więc jego ścian, podłóg, sufitu, okien, drzwi, wyposażenia technicznego takiego jak instalacje: wodna, kanalizacyjna, elektryczna, grzewcza, gazowa bądź innych elementów trwale połączonych konstrukcyjnie z elementami budowlanymi budynku.

Wobec powyższego, należy uznać, że wydatki poniesione przez Wnioskodawczynię na:

  1. koszty przyłączenia mediów do nowego domu niezbędnych do funkcjonowania: gaz, prąd, woda oraz koszty wykonania projektów do tych przyłączeń,
  2. zakup materiałów budowlanych: płyt kartonowo-gipsowych wraz z profilami, cegły, pustaków, cementu, wapna, piasku, tynku, gruntu pod farbę oraz farby, styropianu, dachówki, rurek pp, rurek kanalizacyjnych (odpływowych), rurek gazowych, kątowników metalowych do wykończenia narożników, kołków montażowych do ścian, pianki montażowej, fugi (zaprawy fugowej), silikonów,
  3. elementy wykończenia podłóg i ścian: drewno, deski podłogowe drewniane, parkiet, panele podłogowe, matę pod panele, kafelki, gres, płytki ceramiczne, gumolit, listwy przypodłogowe, listwy łączące, listwy progowe, trawertyn, tynk strukturalny, beton architektoniczny, tapetę, tapetę natryskową, farby do sufitów i ścian, płytki gipsowe, panele szklane,
  4. armaturę łazienkową: kabinę prysznicową wraz z hydromasażem, wannę, wc (męska lub kompakt wc) w zabudowie lub wolnostojąca, deskę wc, bidet, baterię prysznicową oraz umywalkową, umywalkę wraz z szafką podumywalkową, lustro łazienkowe - trwale połączone z elementami konstrukcyjnymi budynku, kaloryfer drabinkę, zmiękczacz do wody,
  5. baterię zlewozmywakową,
  6. elementy elektryczne: gniazdka elektryczne, łączniki (wyłączniki) światła i listwy led, zasilacz oraz korytka POD, przewody elektryczne oraz peszel,
  7. schody, drzwi wewnętrzne wraz z ościeżnicami i okuciami oraz zamkami,
  8. piec dwufunkcyjny CO + CWU oraz wkład kominowy wraz z montażem,
  9. parapety wewnętrzne i zewnętrzne,
  10. kratki wentylacyjne,
  11. rolety zewnętrzne antywłamaniowe,
  12. rynny odpływowe z dachu,
  13. lustra np. do przedpokoju (trwale połączone z elementami konstrukcyjnymi budynku),
  14. zakup i montaż paneli fotowoltaicznych,
  15. usługi firm wykonawczych realizujących usługi przyłączeniowe i remontowe,
  16. koszty odbioru instalacji gazowej, elektrycznej, spalinowej (odbiór kominiarski),
  17. wykonanie schodów zewnętrznych wraz z gresem, płytkami oraz balustradami

mieszczą się w kategorii wymienionych w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatków poniesionych na remont budynku mieszkalnego. Tym samym wydatki te będą uprawniały Wnioskodawczynię do skorzystania ze zwolnienia o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy.

Za wydatki uprawniające do zwolnienia przedmiotowego należy również uznać wydatki na szafy zabudowane w pokojach oraz przedpokoju przymocowane bezpośrednio do podłogi i ściany, meble w zabudowie kuchennej wraz z blatami, wbudowaną płytą palnikową oraz okapem, w sytuacji jeżeli meble kuchenne oraz szafy do zabudowy będą trwale połączone z elementami konstrukcyjnymi budynku. W odniesieniu do okapu wskazać należy, że jego zakup może stanowić wydatek uprawniający do zwolnienia w sytuacji gdy okap będzie częścią instalacji wentylacyjnej.

Za wydatki poniesione na realizację celów mieszkaniowych, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy również uznać wydatki związane z zakupem i montażem oświetlenia podtynkowego tj. wydatki na elementy oświetlenia w zabudowie wewnątrz budynku (oczka (punkty świetlne), plafony led i inne wbudowane w sufit podwieszany bądź ścianę), natomiast w odniesieniu do wydatków poniesionych na zakup i montaż oświetlenia natynkowego (kinkietów, listwy led) uznać należy, że co do zasady tego rodzaju wydatki nie stanowią wydatku na własne cele mieszkaniowe, chyba że oświetlenie to zostało trwale połączone z elementami konstrukcyjnymi/budowlanymi budynku.

Analogicznie w przypadku wydatków poniesionych na zakup karniszy, wydatki te co do zasady nie stanowią wydatku na własne cele mieszkaniowe, chyba że karnisze są trwale wbudowane w sufit.

Natomiast wydatków poniesionych na zakup rolet wewnętrznych, zmywarki, lodówki, akcesoriów do łazienki (uchwyt na ręczniki, papier toaletowy, półki szklane lub inne na kosmetyki) nie sposób zakwalifikować do wydatków na remont budynku mieszkalnego, są to bowiem wydatki na wyposażenie tego budynku. Wobec powyższego wydatki poniesione na te cele nie mieszczą się w katalogu wydatków wymienionych w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem nie uprawniają do zastosowania zwolnienia.

Ponadto do zastosowania zwolnienia przedmiotowego nie będą również uprawniały wydatki poniesione na zakup wskazanych materiałów pomocniczych w postaci krzyżaków do układania płytek, wydatków tych nie można bowiem uznać za wydatki na remont w ww. znaczeniu.

Ustosunkowując się z kolei do możliwości zaliczenia do wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe wydatków poniesionych na wykonanie tarasu, zadaszenia nad drzwiami wejściowymi oraz nad tarasem, które jak wskazała Wnioskodawczyni nie będą trwałe połączone z elementami konstrukcyjnymi i budowlanymi budynku oraz wydatków związanych z ogrodzeniem i nabyciem zbiornika na deszczówkę stwierdzić należy, że wydatki te nie spełniają dyspozycji zawartej w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe wydatki nie będą poniesione na remont budynku mieszkalnego, lecz na zagospodarowanie terenu wokół budynku. Bez wątpienia istnieje związek pomiędzy tymi wydatkami a inwestycją związaną z wykończeniem budynku mieszkalnego. Jednakże ustawodawca nie przewidział zwolnienia dla całej inwestycji, ale dla remontu budynku mieszkalnego. Wydatki te stanowią bowiem koszty nowo powstałych inwestycji niemieszczących się w bryle budynku mieszkalnego. Oznacza to, że ww. wydatki nie będą wydatkami poniesionymi na własne cele mieszkaniowe. Zatem powyżej wymienione wydatki nie będą wydatkami uprawniającymi do skorzystania przez Wnioskodawczyni ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj