Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.159.2021.1.AM
z 28 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 marca 2021 r. (data wpływu 8 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Uniwersytet … (dalej Wnioskodawca lub Uczelnia) jest uczelnią publiczną działającą na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j Dz. U z 2020 r. poz. 85 ze zm.).

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Uczelnia występuje jako jeden z Członków Grupy Operacyjnej zawiązanej na podstawie umowy z dnia … 2020 r., która realizuje operację pn. „….” (dalej: „Operacja” lub „Projekt”).

Wskazana Grupa Operacyjna, której członkiem jest Wnioskodawca, stanowi zrzeszenie podmiotów połączonych w celu realizacji wyznaczonej inwestycji. Przedmiotowy projekt realizowany jest w ramach zadań statutowych Uczelni wynikających z ww. ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Wnioskodawca podkreśla, że Grupa Operacyjna nie posiada zdolności prawnej i nie stanowi umowy spółki w rozumieniu przepisów prawa handlowego, prawa cywilnego oraz nie stanowi odrębnego podmiotu gospodarczego.

W skład Grupy Operacyjnej, działającej pod nazwą …, w związku z realizacją Projektu, wchodzą następujące podmioty:

  • Lider Grupy Operacyjnej – … spółka cywilna …, …, …, …, z siedzibą w …;
  • Członek – Uniwersytet … w …;
  • Członek – … z siedzibą w …;
  • Członek – „…” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa, z siedzibą w ….

Wnioskodawca wskazuje również, że zostanie złożony wniosek o przyznanie pomocy w ramach Działania „Współpraca” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2020-2022 (dalej: wniosek o przyznanie pomocy) do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (dalej: ARiMR).

Celem Grupy Operacyjnej jest opracowanie i wdrożenie innowacji w zakresie wylęgu drobiu wodnego (kaczek i gęsi), zmierzającej do poprawy sprawności układu odpornościowego i poprawy parametrów produkcyjnych oraz ich dobrostanu w świetle uchwały Komisji Europejskiej Ustawa klimatyczna „Zielony ład” z dnia 10 grudnia 2019 roku oraz rezolucji Parlamentu Europejskiego z 25 października 2018 roku w sprawie dobrostanu zwierząt poprzez wprowadzenie innowacji technologicznych i organizacji produkcji.

W wyniku realizacji Projektu dojdzie do udoskonalenia produkcji piskląt kaczych poprzez wprowadzenie nowoczesnych urządzeń w ciągu technologicznym – nowoczesnej myjki dezynfekującej jaja przed nałożeniem, urządzeń monitorujących bicie serca zarodka i eliminacje jaj zamarłych oraz półautomatyczne urządzenie do oddzielenia piskląt od skorup skracające cykl pakowania. Wprowadzenie tych urządzeń ograniczy zakażenia bakteryjne i grzybicze w trakcie inkubacji i klucia piskląt, zwiększając higienę i podnosząc zdrowotność piskląt.

Zadaniem zespołu badawczego Uniwersytetu … będą badania określające wpływ zastosowanej zmodyfikowanej linii technologicznej na wzrost higieny, prawidłowy rozwój zarodków oraz dalszy odchów piskląt. W wyniku zrealizowanych badań przygotowany zostanie raport dotyczący poprawy zdrowia piskląt kaczych dzięki wprowadzonej technologii.

Wnioskodawca wskazuje, że Grupa Operacyjna została zawarta tylko na czas niezbędny do całkowitego zrealizowania celu, w jakim została zawarta, tzn. opracowania szczegółowego planu operacji, przygotowania i złożenia wniosku o przyznanie pomocy do ARiMR, a następnie w przypadku uzyskania dofinansowania zawarcie umowy o przyznaniu pomocy z ARiMR, jego realizacja i rozliczenie oraz złożenie wniosków o płatność.

Zgodnie z par. 1 pkt 11 umowy Grupy Operacyjnej, do zadań … s.c. — Lidera Grupy Operacyjnej należy:

  • przeprowadzenie analiz wpływu nowego procesu technologicznego, organizacji produkcji i marketingu na wzrost obrotów Lidera oraz ewentualnego wpływu stosowania innowacyjnych rozwiązań na rynku drobiu wodnego w Polsce;
  • udostępnienie własnych obiektów do przeprowadzania stosownych badań przez Uniwersytet … w …;
  • udostępnienie materiałów w celu przeprowadzenia stosownych badań przez Uniwersytet … w …;
  • prowadzenie należytego nadzoru i kontroli nad realizacją operacji w ramach Projektu;
  • upowszechnianie wyników badań eksperymentalnych przy pomocy strony internetowej i social mediów;
  • organizacja konferencji dla przedstawicieli rynku drobiarskiego, w szczególności drobiu wodnego oraz przetwórstwa mięsnego, a także przedstawicieli mediów w celu zapoznania opinii publicznej z tematem nowej technologii oraz jej wpływu na jakość produktu ostatecznego;
  • udostępnienie powierzchni biurowej oraz prowadzenie biblioteki Projektu;
  • współpraca z Uniwersytetem … w … przy realizacji jego zadań, w tym w przygotowaniu projektu i planu badawczego, kosztorysu badań, przeprowadzaniu badań eksperymentalnych, czy wnioskowaniu na temat efektów wprowadzenia innowacyjnych technologii;
  • utrzymywanie kontaktów z ośrodkami zagranicznymi przy wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań;
  • reprezentowanie Grupy Operacyjnej w kontaktach z ARiMR, MRiRW oraz Komisją Europejską.

Z kolei do zadań Wnioskodawcy w niniejszym Projekcie należy:

  • przygotowanie projektu i planu badawczego we współpracy z Liderem;
  • przygotowanie kosztorysu badań we współpracy Liderem;
  • przeprowadzenie badań eksperymentalnych we współpracy z członkami Grupy;
  • systematyczny nadzór naukowy nad realizacją Projektu;
  • wnioskowanie na temat efektów wprowadzenia innowacyjnej technologii Projektu, przygotowanie publikacji na temat przeprowadzonych badań.

Wnioskodawca wskazuje, że Uniwersytet … w …, pokrywa następujące koszty z otrzymanego dofinansowania:

  • wynagrodzenia zespołów badawczych;
  • zakup materiałów, odczynników, sprzętu laboratoryjnego;
  • zakup usług w związku z prowadzonymi badaniami.

Nadto, zgodnie z par. 5 pkt 1 Umowy, do zadań Członków Grupy Operacyjnej, a więc również do zadań Wnioskodawcy, należy:

  • terminowa realizacja przydzielonych zadań;
  • niezwłoczne przekazywanie Liderowi dokumentów związanych z projektem umożliwiających mu wywiązanie się z obowiązków wobec ARiMR;
  • niezwłoczne informowanie Lidera o przeszkodach przy realizacji zadań;
  • przygotowywanie na wniosek Lidera raportów i informacji związanych z realizacją Projektu, w sposób umożliwiający mu wywiązanie się z obowiązków wobec ARiMR;
  • stosowanie najwyższej staranności przy realizacji prac związanych z realizacją Projektu.

Zgodnie z par. 8 ust. 6 Umowy, w zakresie niezbędnym do realizacji Operacji Członkowi przysługuje uprawnienie do nieodpłatnego korzystania z utworów i przedmiotów praw własności przemysłowej uzyskanych przez innych Członków w ramach realizacji Operacji. W razie zaistnienia takiej potrzeby każdy z uprawnionych (lub współuprawnionych) Członków będzie zobowiązany do udzielenia nieodpłatnych licencji lub stosownych zezwoleń pozostałym Członkom na okres realizacji Operacji (tj. do czasu zaakceptowania przez ARiMR końcowego rozliczenia Operacji) i w zakresie niezbędnym do jego realizacji.

Wnioskodawca podkreśla, ze Uniwersytet … w … w ramach realizacji Operacji jest odpowiedzialny za wykonanie badań. Przy czym Uczelnia nie planuje przekazywania swoich praw własności do wyników badań żadnemu podmiotowi spoza Grupy Operacyjnej w celach komercyjnych dla osiągania korzyści finansowych.

Wnioskodawca wskazuje zatem, że po zakończeniu Projektu Uczelnia nie będzie uczestniczyć w jego komercjalizacji, tzn. w efekcie Projektu nie powstanie przychód z tytułu licencjonowania lub innej formy komercjalizacji wyników badań.

Zgodnie z powyższym, jedyną formą przekazywania swoich praw własności do wyników badań w razie zaistnienia takiej potrzeby jest „udzielanie nieodpłatnych licencji lub stosownych zezwoleń pozostałym Członkom Grupy Operacyjnej na okres realizacji Operacji (tj. do czasu zaakceptowania przez ARiMR końcowego rozliczenia Projektu) i w zakresie niezbędnym do jego realizacji”.

Wnioskodawca informuje również, że wyniki badań/prac nie są i nie będą także w jakikolwiek sposób związane z odpłatną oraz nieodpłatną działalnością dydaktyczną Uczelni, tzn. nie będą one tematem zajęć na studiach. Reasumując, efekty przedmiotowego projektu nie są i nie będą przez Uczelnię wykorzystywane do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, podlegającej opodatkowaniu VAT, bowiem w związku z udziałem w Projekcie Uczelnia nie będzie partycypować w przychodach z tytułu komercjalizacji wyników badań, ani uzyskiwać jakichkolwiek innych przychodów z tytułu udziału w Grupie Operacyjnej i realizacji przedmiotowego Projektu.

Wnioskodawca wskazuje, że wykorzystuje i w dalszym ciągu będzie wykorzystywał efekty przedmiotowego Projektu jedynie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (badawczo-naukowa działalność statutowa).

Z uwagi na fakt, iż efekty badań nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT, to nie ma konieczności jakiegokolwiek przyporządkowania ponoszonych wydatków do poszczególnych rodzajów prowadzonej przez Uczelnię działalności.

W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca powziął wątpliwość w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone przez Uczelnię w związku z realizacją wyżej opisanego Projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczania podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki ponoszone przez Uczelnię w związku z realizacją Projektu, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT)?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on uprawniony do odliczania podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki ponoszone przez Uczelnię w związku z realizacją Projektu, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Na gruncie ustawy o VAT, tj. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego przepisu wynika zatem, że prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

  1. nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT, oraz
  2. nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Ad 1

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty. Podatnikiem jest zatem również podmiot prowadzący działalność generującą straty, a nawet podmiot, który w ogóle nie dokona żadnej sprzedaży.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż nabycie towarów i usług, z zamiarem przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to, jakie faktycznie będę efekty tej działalności należy uznać za nabycie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ad 2

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Należy podkreślić, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunek związku podatku naliczonego ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnił prawa do odliczenia VAT od związku danego nabytego towaru czy danej usługi z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest bowiem, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów i usług, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, iż zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej – obecnie lub w przyszłości.

Podatnik może zatem skorzystać z prawa do odliczenia VAT naliczonego bez konieczności oczekiwania, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Ponadto, jak wynika z doktryny oraz ugruntowanego stanowiska organów podatkowych, związek między zakupami a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego. Reasumując, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W przypadku Wnioskodawcy związek taki nie występuje.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że nie jest planowana przez Uniwersytet ... komercjalizacja wyników badań i projekt nie będzie generował żadnych dochodów. Uczelnia w ramach projektu nie świadczy usług ani nie wykonuje dostawy towarów, które stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Działania zaplanowane przez Wnioskodawcę w ramach przedmiotowego projektu nie mają bezpośredniego związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie są też adresowane do konkretnego odbiorcy. Wszystkie towary i usługi nabyte w ramach projektu nie są i nie będą zatem wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Tym samym, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca uważa, że nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stan faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r., poz. 478, z późn. zm.), podstawowymi zadaniami uczelni jest prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, zarejestrowany czynny podatnik VAT, jest uczelnią publiczną działającą na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Uczelnia występuje jako jeden z Członków Grupy Operacyjnej, która realizuje projekt pn. „…”. Grupa Operacyjna stanowi zrzeszenie podmiotów połączonych w celu realizacji wyznaczonej inwestycji, nie posiada osobowości prawnej i nie stanowi umowy spółki w rozumieniu przepisów prawa handlowego, prawa cywilnego oraz nie stanowi odrębnego podmiotu gospodarczego. Przedmiotowy projekt realizowany jest w ramach zadań statutowych Uczelni wynikających z przepisów ww. ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Grupa Operacyjna została zawarta tylko na czas niezbędny do całkowitego zrealizowania celu, w jakim została zawarta. Wnioskodawca w ramach realizacji Operacji jest odpowiedzialny za wykonanie badań. Przy czym Uczelnia nie planuje przekazywania swoich praw własności do wyników badań żadnemu podmiotowi spoza Grupy Operacyjnej w celach komercyjnych dla osiągania korzyści finansowych. Jedyną formą przekazywania swoich praw własności do wyników badań w razie zaistnienia takiej potrzeby jest udzielanie nieodpłatnych licencji lub stosownych zezwoleń pozostałym Członkom Grupy Operacyjnej na okres realizacji Operacji i w zakresie niezbędnym do jego realizacji. Uczelnia nie będzie partycypować w przychodach z tytułu komercjalizacji wyników badań, ani uzyskiwać jakichkolwiek innych przychodów z tytułu udziału w Grupie Operacyjnej i realizacji przedmiotowego Projektu. Wnioskodawca wskazał, że wykorzystuje i w dalszym ciągu będzie wykorzystywał efekty przedmiotowego Projektu jedynie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty projektu nie są/nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty realizowanego projektu nie są/nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przez sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj