Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.192.2021.1.DK
z 29 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2021 r. (data wpływu 11 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług nabywanych w związku z realizacją w latach 2014-2015 projektu „(...)” lub do zwrotu tego podatku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług nabywanych w związku z realizacją w latach 2014-2015 projektu „(...)” lub do zwrotu tego podatku.



We wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskiem z dnia 28 kwietnia 2015 r. Fundacja zwróciła się do Ministra Finansów o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego związanego z realizacją w latach 2014-2015 projektu pn. „(...)”.

Fundacja w ww. wniosku wskazała, że:

  • jest wpisana do krajowego rejestru sądowego stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych oraz do rejestru przedsiębiorców,
  • wykonuje wyłącznie nieodpłatną działalność statutową,
  • do dnia złożenia wniosku nie podjęła i nie prowadzi działalności gospodarczej ani odpłatnej działalności statutowej,
  • nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT (ani czynnym, ani zwolnionym) i nie ma prawa do dokonywania odliczeń podatku VAT naliczonego od zakupów dokonywanych na cele działalności statutowej.

W ww. wniosku Fundacja wskazała, że projekt pn. „(...)” realizowany był w okresie luty 2014 r - czerwiec 2015 r. w ramach Osi Priorytetowej 1 - „Przedsiębiorczość” Działanie 1.1 - „Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw” Poddziałanie 1.1.3- „Inwestycje infrastrukturalne tworzące powiązania kooperacyjne pomiędzy jednostkami naukowymi i badawczo-rozwojowymi a przedsiębiorstwami” Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 na podstawie umowy Nr ... z dnia 27.06.2014 r. zawartej z Województwem.

Ww. projekt był dofinansowany ze środków europejskich (85 % wydatków kwalifikowanych). Pozostałą część wydatków (15 %) Fundacja pokrywała ze środków własnych.

Ww. projekt był zgodny z działalnością statutową Fundacji i wpisuje się w jej cele statutowe (badania naukowe w zakresie ochrony zdrowia).

We wniosku z 28 kwietnia 2015 r. wskazano, że celem projektu jest budowa oraz zakup innowacyjnej infrastruktury badawczo-rozwojowej do prowadzenia prac B+R, która umożliwi prowadzenie badań nad komórkami macierzystymi oraz ich zastosowanie w terapii wybranych chorób związanych między innymi z układem nerwowym.

W ramach projektu miały zostać lub zostały zakupione urządzenia, aparatura, sprzęt (m.in. inkubatory do przechowywania komórek, automatyczny licznik komórek, chłodziarko- zamrażarki laboratoryjne, mikroskop świetlny odwrócony, suszarka laboratoryjna, komputery, drukarki, rejestratory, urządzenie do archiwizacji danych, itd.) oraz wyposażenie (krzesła laboratoryjne, wózki, stoły, szafy, regały, sterylizatory dozowniki, tryskawki, itp.), które umożliwiają prowadzenie prac badawczych, a następnie podjęcie prób opracowania nowoczesnych terapii komórkowych. W ramach projektu poniesione zostały ponadto wydatki na przeprowadzenie robót budowlanych w celu adaptacji wynajmowanych przez Fundację pomieszczeń na potrzeby laboratorium medycyny regeneracyjnej (inwestycja w obcym środku trwałym) oraz takie wydatki jak: opracowanie studium wykonalności projektu, opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego, dokumentację techniczno - projektową, na promocję projektu, audyt oraz zarządzanie projektem.

Projekt pn. „(...)” nie miał być eksploatowany jako przedsięwzięcie komercyjne i nie miał generować dochodu.

Zakupiony w ramach projektu sprzęt, aparatura, urządzenia, wyposażenie, a także zaadaptowane na laboratorium pomieszczenia miały być wykorzystywane na cele działalności statutowej Fundacji w zakresie wspierania prac badawczych związanych z wiedzą o terapeutycznym zastosowaniu komórek macierzystych w leczeniu chorób układu nerwowego i kręgosłupa.

Wypracowane wyniki prac B+R miały być udostępniane i publikowane nieodpłatnie. Wyniki te miały być podstawą do stworzenia dalszych, aplikacyjnych badań naukowych dotyczących medycyny regeneracyjnej w zakresie wykorzystania komórek macierzystych.

W oparciu o ww. stan faktyczny, zdaniem Fundacji, nie miała ona prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu „(...)” lub do zwrotu tego podatku.

Minister Finansów w interpretacji indywidulanej Nr ITPP2/4512-480/15/AW z dnia 22 lipca 2015 r. uznał stanowisko Fundacji za prawidłowe.

W związku z zakończeniem w dniu 28 sierpnia 2020 r. okresu trwałości projektu pn. „...”, Departament Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pismem z dnia 26 stycznia 2021 r. poinformował Fundację o obowiązku przedłożenia aktualnej pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego stwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu.

Obowiązek ten wynika z § 10 ust. 2 pkt 5 umowy o dofinansowanie projektu, zgodnie z którym Beneficjent jest zobowiązany do dostarczenia, w przypadku, gdy oświadczył, iż podatek VAT jest kwalifikowalny, pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego stwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu nie tylko na zakończenie realizacji projektu (uzyskana przez Fundację interpretacja Nr ITPP2/4512-480/15/AW z dnia 22 lipca 2015 r.), ale także kolejnej interpretacji - na koniec okresu trwałości projektu.

Wskazać należy, że opisany we wniosku z dnia 28 kwietnia 2018 r. stan faktyczny nie uległ zmianie, poza uzyskaniem przez Fundację w dniu 27 czerwca 2016 r. statusu organizacji pożytku publicznego, co jednak pozostaje bez wpływu na brak możliwości odzyskania przez Fundację podatku VAT od zakupów realizowanych w latach 2014-2015 w ramach projektu pn. „(...)”.



W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w przedstawionym i niezmienionym od 28 kwietnia 2015 r. stanie faktycznym Fundacji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług nabywanych w związku z realizacją w latach 2014-2015 projektu „(...)” lub do zwrotu tego podatku ?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Jak wynika z art. 5 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl zaś art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do odliczenia/zwrotu podatku VAT naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik VAT, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednocześnie, przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia (zwrotu) kwoty podatku VAT naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług lub niepodlegających temu podatkowi.

Ponieważ Fundacja nigdy nie była czynnym podatnikiem podatku VAT i nie prowadziła działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, ale wyłącznie nieodpłatną działalność statutową, to tym samym nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od dokonywanych w latach 2014-2015 zakupów na potrzeby projektu pn. „(...)”.

Jak wskazano na wstępie, projekt ten nie miał charakteru komercyjnego i nie generował przychodów. W wyniku realizacji projektu nie były pobierane jakiekolwiek opłaty.

Realizacja projektu nastąpiła w ramach realizacji celów statutowych Fundacji w zakresie wspierania prac badawczych związanych z wiedzą o terapeutycznym zastosowaniu komórek macierzystych w leczeniu chorób układu nerwowego i kręgosłupa

Wyniki prac badawczo-rozwojowych (B+R) były publikowane i udostępniane nieodpłatnie.

W związku z realizacją projektu nie wystąpiły czynności opodatkowane podatkiem VAT, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Dokonywane w ramach projektu zakupy nie były więc wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.

Reasumując, w ocenie Fundacji, nie była ona uprawniona do odzyskania podatku VAT naliczonego (czy to poprzez jego odliczenie, czy to poprzez jego zwrot) od zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu „(...)”, gdyż - po pierwsze - Fundacja nie była i nie jest podatnikiem podatku VAT, a - po drugie - poniesione w ramach projektu wydatki nie były wykorzystane do czynności opodatkowanych VAT.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy – w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ww. artykuł reguluje sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu tej nadwyżki. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym nadwyżki podatku naliczonego nad kwotą podatku należnego. Wynika to z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ww. ustawy, odliczenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ww. ustawy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest Fundacją wpisaną do krajowego rejestru sądowego stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych oraz do rejestru przedsiębiorców, która wykonuje wyłącznie nieodpłatną działalność statutową i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT (ani czynnym, ani zwolnionym).

Fundacja w okresie od lutego 2014 r. do czerwca 2015 r. realizowała projekt pn. „(...)” dofinansowany ze środków europejskich.

Celem projektu była budowa oraz zakup innowacyjnej infrastruktury badawczo-rozwojowej do prowadzenia prac B+R, która umożliwiała prowadzenie badań nad komórkami macierzystymi oraz ich zastosowanie w terapii wybranych chorób związanych między innymi z układem nerwowym.

W ramach projektu zostały zakupione urządzenia, aparatura, sprzęt (m.in. inkubatory do przechowywania komórek, automatyczny licznik komórek, chłodziarko- zamrażarki laboratoryjne, mikroskop świetlny odwrócony, suszarka laboratoryjna, komputery, drukarki, rejestratory, urządzenie do archiwizacji danych, itd.) oraz wyposażenie (krzesła laboratoryjne, wózki, stoły, szafy, regały, sterylizatory dozowniki, tryskawki, itp.), które umożliwiają prowadzenie prac badawczych, a następnie podjęcie prób opracowania nowoczesnych terapii komórkowych. W ramach projektu poniesione zostały ponadto wydatki na przeprowadzenie robót budowlanych w celu adaptacji wynajmowanych przez Fundację pomieszczeń na potrzeby laboratorium medycyny regeneracyjnej (inwestycja w obcym środku trwałym) oraz takie wydatki jak: opracowanie studium wykonalności projektu, opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego, dokumentację techniczno-projektową, na promocję projektu, audyt oraz zarządzanie projektem.

Zakupiony w ramach projektu sprzęt, aparatura, urządzenia, wyposażenie, a także zaadaptowane na laboratorium pomieszczenia były wykorzystywane na cele działalności statutowej Fundacji w zakresie wspierania prac badawczych związanych z wiedzą o terapeutycznym zastosowaniu komórek macierzystych w leczeniu chorób układu nerwowego i kręgosłupa.

Wypracowane wyniki prac B+R były udostępniane i publikowane nieodpłatnie. Wyniki te miały być podstawą do stworzenia dalszych, aplikacyjnych badań naukowych dotyczących medycyny regeneracyjnej w zakresie wykorzystania komórek macierzystych.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług nabywanych w związku z realizacją w latach 2014-2015 projektu „(...)” lub do zwrotu tego podatku.

Jak wskazał Wnioskodawca, Fundacja jest organizacją pożytku publicznego, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie posiada statusu czynnego podatnika podatku od towarów i usług.

W tym miejscu, zasadne jest więc powtórzyć, że odliczenie podatku naliczonego uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych.

Odnosząc następnie powyższe do okoliczności zaistniałych w niniejszej sprawie, stwierdzić należy, że warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, bowiem Fundacja nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a towary bądź usługi nabyte w ramach przedmiotowego zadania nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem, ze względu na brak związku dokonywanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, Fundacji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji projektu pn. „(...)”, gdyż nie zostaną spełnione warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, wynikające z treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Skoro Fundacji nie przysługuje prawo do odliczenia, to nie będzie miała również możliwości ubiegania się o zwrot różnicy podatku na podstawie art. 87 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w myśl, którego Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług nabywanych w związku z realizacją w latach 2014-2015 projektu „(...)” lub do zwrotu tego podatku należy uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj