Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.317.2021.1.MKU
z 29 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 kwietnia 2021 r. (data wpływu 9 kwietnia 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn.: … – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2021 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn.: …



We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina … jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

W dniu 14 maja 2019 r. Gmina … podpisała umowę o dofinansowanie na zadanie pn. „… objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Zamierzenie inwestycyjne Gmina … zrealizowała w IV kwartale 2020 roku tj. roboty budowlane związane z przebudową. Natomiast zakupione wyposażenie zostało w I kwartale 2021 roku.

Celem nadrzędnym projektu jest poprawa jakości życia mieszkańców obszarów wiejskich poprzez przebudowę i udostępnienie infrastruktury społeczno-kulturalnej oraz wyposażenie Świetlicy Wiejskiej w miejscowości … w Gminie ….

Przedsięwzięcie inwestycyjne było ograniczone terytorialnie do obszaru miejscowości …. w Gminie ….

W ramach projektu przebudowano niekomercyjny budynek świetlicy wiejskiej w miejscowości …. Zakres zadania obejmował wykonanie robót budowlanych obejmujących:

  • roboty w branży ogólnobudowlanej (wymiany pokrycia dachowego, wzmocnienie stropu w piwnicy oraz rozbiórki piwnic służące wykonaniu przyłączą wod.-kan. do pomieszczeń świetlicy, rozbiórki i przebudowa parteru, rozbiórki i przebudowa piętra, wykonanie stolarki i ślusarki).
  • roboty w branży sanitarnej (wykonanie instalacji wody, instalacji kanalizacji sanitarnej, zbiornika na nieczystości oraz prace w zakresie wykonania sanitariatów, ogrzewania i klimatyzacji).
  • roboty w branży elektrycznej (montaż opraw oświetleniowych i gniazd wtyczkowych).

Dodatkowo w ramach zadania zakupiono wyposażenie, tj.: krzesła – 80 szt., stół konferencyjny – 10 szt., piłkarzyki – 1 szt., bilard – 1 szt.

Właścicielem i zarządcą budynku świetlicy wiejskiej jest Gmina ...

Wykonawca robót budowlanych po zakończeniu robót wystawił faktury VAT, jak i dostawca wyposażenia, a nabywcą jest Gmina ….

Realizacja przedmiotowej inwestycji należy do zadań własnych Gminy o których mowa w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, tj. w art. 7 ust. 1 zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: pkt 9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami; pkt 10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych; oraz pkt 15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Efekty powstałe w wyniku realizacji inwestycji nie będą wykorzystywane przez wnioskodawcę Gminę … do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Z efektów projektu korzystać będą nieodpłatnie mieszkańcy w tym dzieci, a zakończona inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych.

Interpretacja jest Nam niezbędna jako załącznik do wniosku o płatność składanego po zrealizowaniu projektu do Urzędu Marszałkowskiego Województwa ….



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina … ma możliwość odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. …?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina … w związku z realizacją projektu nie będzie mogła skorzystać z prawa do odliczenia podatku VAT, ponieważ w przedmiotowej sprawie brak obligatoryjnej przesłanki, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj. związku pomiędzy nabywanymi towarami i usługami, a czynnościami opodatkowanymi. Przedmiotowe przedsięwzięcie dotyczące przebudowy świetlicy wiejskiej wraz z wyposażeniem jest zadaniem należącym do zadań własnych gminy uregulowanych w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, a efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Gminy.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek nabywanych towarów i usług z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy wskazać, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami; kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych; utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 9, 10, 15 ww. ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony.

Gmina … przedstawiając stan faktyczny podaje, że w dniu 14 maja 2019 r. podpisała umowę o dofinansowanie zadania pn. „…” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Zamierzenie inwestycyjne Gmina … zrealizowała w IV kwartale 2020 roku tj. roboty budowlane związane z przebudową. Natomiast zakupione wyposażenie zostało w I kwartale 2021 roku.

Celem nadrzędnym projektu jest poprawa jakości życia mieszkańców obszarów wiejskich poprzez przebudowę i udostępnienie infrastruktury społeczno-kulturalnej oraz wyposażenie Świetlicy Wiejskiej w miejscowości … w Gminie ….

W ramach projektu przebudowano niekomercyjny budynek świetlicy wiejskiej w miejscowości …. Zakres zadania obejmował wykonanie robót budowlanych obejmujących: roboty w branży ogólnobudowlanej, roboty w branży sanitarnej; roboty w branży elektrycznej. Dodatkowo w ramach zadania zakupiono wyposażenie, tj.: krzesła – 80 szt., stół konferencyjny – 10 szt., piłkarzyki – 1 szt., bilard – 1 szt.

Właścicielem i zarządcą budynku świetlicy wiejskiej jest Gmina …. Wykonawca robót budowlanych po zakończeniu robót wystawił faktury VAT, jak i dostawca wyposażenia, a nabywcą jest Gmina …, która jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Realizacja przedmiotowej inwestycji należy do zadań własnych Gminy o których mowa w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, tj. w art. 7 ust. 1 zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: pkt 9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami; pkt 10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych; oraz pkt 15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Efekty powstałe w wyniku realizacji inwestycji nie będą wykorzystywane przez wnioskodawcę Gminę … do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Z efektów projektu korzystać będą nieodpłatnie mieszkańcy w tym dzieci, a zakończona inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych.

Podane przez Gminę okoliczności prowadzą więc do wniosku, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją planowanego zadania inwestycyjnego tj. przebudowy Świetlicy Wiejskiej w miejscowości …, nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych generujących po stronie Gminy podatek należny (Gmina, która jest właścicielem i zarządcą budynku Świetlicy Wiejskiej będzie go udostępniać mieszkańcom nieodpłatnie). Ponadto, jak podaje Wnioskodawca, ww. inwestycja mieści się w katalogu zadań własnych Gminy, o których mowa w powołanej wcześniej ustawie o samorządzie gminnym w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury, ochrony zabytków i opieki nad zabytkami; kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji opisanego projektu, ponieważ jak wskazuje całokształt okoliczności podanych we wniosku, efekty zrealizowanego projektu (ogólnodostępna i niekomercyjna infrastruktura rekreacyjno-kulturalna – Świetlica) nie będą przez Gminę wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Gminy, że nie będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu z tego względu, iż wydatki poniesione na jego realizację nie będą związane z czynnościami Gminy podlegającymi opodatkowaniu VAT, jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj