Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.9.2021.1.RD
z 12 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z póżn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2021 r. złożonego za pośrednictwem platformy e-PUAP, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w związku z zaopatrzeniem kantyny prowadzonej na rzecz Dowództwa (...),
  • nieprawidłowe w zakresie prawa do zwrotu podatku z tytułu nabycia na terytorium kraju towarów i usług w związku z zaopatrzeniem kantyny prowadzonej na rzecz Dowództwa (...).


UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w związku z zaopatrzeniem kantyny prowadzonej na rzecz Dowództwa (...) oraz prawa do zwrotu podatku z tytułu nabycia na terytorium kraju towarów i usług w związku z zaopatrzeniem kantyny prowadzonej na rzecz Dowództwa (...).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest polską osobą prawną należącą do grupy kapitałowej (…), działającej globalnie na wielu rynkach, m.in. w zakresie sprzedaży detalicznej w lokalizacjach podróżnych oraz lokalizacjach koncesjonowanych. Spółka zawarła umowę (dalej: „Umowa”) z C. na prowadzenie sklepu produktów racjonowanych w formie kantyny działającej na terenie C., rozumianej zgodnie z art. 4 ust. 5a Umowy Uzupełniającej, jako sklep ułatwiający nabywanie i odsprzedaż dóbr zwolnionych z ceł i podatków.

C. zostało ustanowione przez Radę Północnoatlantycką na mocy (...) o statusie międzynarodowych dowództw (...) i otrzymało określoną zdolność do czynności prawnych nadaną przez Dowództwo (...) (dalej: „B.”) na mocy zakresu uprawnień oraz Protokołu porozumienia zawartego pomiędzy B. i Polską.

C. jest podmiotem, o którym mowa w par. 2 pkt 6 Rozporządzenia ws. zwolnień, tj. Dowództwem Sojuszniczym zgodnie z art. 1 ust. 9 Umowy Uzupełniającej.

Celem Umowy jest utrzymanie relacji biznesowych pomiędzy Spółką a C. dotyczących prowadzenia ww. sklepu i produktów racjonowanych w formie kantyny, jednocześnie wraz z podpisaniem Umowy Spółka stała się koncesjonariuszem zaangażowanym przez C. do wykonywania przywilejów i immunitetów w imieniu C.

W przedmiotowej umowie Spółka występuje jako koncesjonariusz C (dalej Spółka określana będzie również jako „Koncesjonariusz”) i prowadzi na rzecz C, we własnym imieniu, sprzedaż towarów zwolnionych z ceł i podatków dla członków Dowództwa (...) i członków ich rodzin.

Spółka jest Wykonawcą kontraktowym Dowództwa (...), o którym mowa w par. 2 pkt 10 Rozporządzenia ws. zwolnień, tj. osobą prawną, która na podstawie umów, o których mowa w art. 14 ust. 1 Umowy Uzupełniającej, nabywa towary i usługi na rzecz Dowództwa (...).

W Kantynie sprzedawane są towary należące do Spółki, które nabywane są przez Spółkę przede wszystkim w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Spółka nie wyklucza, iż nabycie towarów w celu zaopatrzenia Kantyny może być dokonywane również w drodze zakupów dokonywanych na terytorium Polski.

Zgodnie z Umową, Koncesjonariusz w żadnym wypadku nie może podzlecić wykonania jakiejkolwiek części Umowy zawartej z C. Zgodnie z Umową, Koncesjonariusz wykona postanowienia Umowy na własną odpowiedzialność i na własny koszt.

Nadto, z postanowień Umowy wynika, iż:

  • Koncesjonariuszowi nie przyznaje się żadnych dalszych pełnomocnictw do reprezentowania C;
  • Status Koncesjonariusza jest odmienny od statusu C i wyraźnie przyjmuje się, że ani Koncesjonariusza (ani jego personelu) ani podwykonawców nie uznaje się w żadnym zakresie za przedstawicieli C i NATO oraz nie uznaje się ich za uprawnionych do jakichkolwiek świadczeń przewidzianych dla C, personelu C oraz pracowników NATO.

Na podstawie Umowy, Koncesjonariusz zobowiązany jest do sprzedaży w Kantynie produktów takich jak napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, perfumy, produkty spożywcze, artykuły kosmetyczne, pamiątki, odzież i obuwie, zegarki, elektronika, zabawki. Dostawy towarów racjonowanych odbywają się w granicach norm ilościowych, określonych w załączniku do Rozporządzenia ws. zwolnień, co jest weryfikowane przez przedstawicieli C na formularzach przywozowych.

Zgodnie z Umową, C, działając jako Dowództwo (...), korzysta ze zwolnienia z należności celnych i podatkowych na mocy:

  1. Umowy między Państwami Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącej statusu ich sił zbrojnych z dnia 19 czerwca 1951;
  2. Protokołu dotyczącego statusu międzynarodowych dowództw wojskowych ustanowionych na podstawie Traktatu Północnoatlantyckiego (Protokół Paryski) z dnia 28 sierpnia 1952;
  3. Artykułów 143 i 151 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: „Dyrektywa VAT”);
  4. Artykułów 226 i 227 Wspólnotowego Kodeksu Celnego 952/2013;
  5. Artykułów 11 i 12 Dyrektywy Unii Europejskiej 2008/118/EC;
  6. Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Dowództwem (...) uzupełniająca Protokół dotyczący statusu międzynarodowych dowództw wojskowych ustanowionych na podstawie Traktatu Północnoatlantyckiego, podpisana dnia 9 lipca 2016 r. (Dziennik Ustaw 2017 r., poz. 1179).

Na podstawie Umowy Uzupełniającej, uprawnienie do korzystania z kantyny działającej na terenie C. ma personel C. oraz personel innych dowództw sojuszniczych znajdujących się na terenie (…), tj. Agencji (…)

Ponadto zgodnie z artykułem 19 ust. 1 Umowy Uzupełniającej, C administruje i kontroluje przywileje podatkowe związane z prowadzeniem własnej kantyny oraz zobowiązane jest do podejmowania odpowiednich działań, w ramach swoich uprawnień, służących nadzorowaniu prawidłowego stosowania reguł i przepisów prawa dotyczących zwolnienia z podatków i ceł oraz zapobieganiu nadużyciom.

Dodatkowo, na podstawie Umowy, Koncesjonariusz jest odpowiedzialny za zapewnienie, że produkty są sprzedawane tylko uprawnionym osobom i że karty przeznaczone do obsługi systemu racjonowania są skanowane przy kasie w momencie zakupu produktów.

Umowa określa również, że C. dostarczy Koncesjonariuszowi lokal przeznaczony do prowadzenia Kantyny zgodnie z warunkami wskazanymi w Umowie, a Koncesjonariusz będzie wykorzystywał lokal wyłącznie w celu realizacji postanowień Umowy i w tym celu będzie go zaopatrywał.

W przedmiotowym stanie faktycznym, Spółka powzięła wątpliwość w zakresie możliwości:

  • stosowania zwolnienia z podatku VAT wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przez Spółkę, na podstawie § 5 ust. 1 pkt 4 lit. b) w zw. z ust. 1a pkt 1 i ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia ws. zwolnień, działającą jako wykonawca kontraktowy (Koncesjonariusz) na rzecz Dowództwa (...) - C. w (…), przeznaczonych na zaopatrzenie barów, mes i kantyn C zlokalizowanych na jego terenie w (…), których rodzaje i ilość określa załącznik do rozporządzenia ws. zwolnień, w związku z przepisami ustawy VAT oraz Umowy Uzupełniającej;
  • uzyskania zwrotu podatku od towaru i usług na podstawie § 18l ust. 1 pkt 1 lit. b) Rozporządzenia ws. zwrotu, z tytułu nabycia na terytorium kraju towarów i usług przez Spółkę jako wykonawcę kontraktowego Dowództwa (...) na rzecz tego Dowództwa jeżeli nabycie jest niezbędne do wykonania kontraktu, a towary i usług przeznaczone są na użytek służbowy Dowództwa (...), służące utrzymaniu i wykonywaniu oficjalnej działalności Dowództwa (...), w tym zaopatrzenie kantyn, stołówek i mes Dowództwa (...) zlokalizowanych na jego terenie a ich zaopatrzenie jest niezbędne do ich działalności.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w opisanym stanie faktycznym, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów przez wykonawcę kontraktowego - Spółkę na rzecz Dowództwa (...) – C. w (…), w celu zaopatrzenia kantyny korzysta ze zwolnienia z podatku VAT?

  2. Czy w opisanym stanie faktycznym, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów przez wykonawcę kontraktowego - Spółkę na rzecz Dowództwa (...) – C. w (…), w celu zaopatrzenia kantyny korzysta ze zwolnienia z podatku VAT, nawet w przypadku gdy na otrzymanych przez Spółkę fakturach nie zostanie wskazane Dowództwo (...) jako beneficjent nabywanych towarów?

  3. Czy Spółce przysługuje zwrot podatku od towarów i usług z tytułu nabycia na terytorium kraju towarów i usług przez Spółkę jako wykonawcę kontraktowego Dowództwa (...) na rzecz tego Dowództwa jeżeli nabycie jest niezbędne do wykonania kontraktu, a towary i usługi przeznaczone są na użytek służbowy Dowództwa (...), służące utrzymaniu i wykonywaniu oficjalnej działalności Dowództwa (...), w tym zaopatrzenie kantyn, stołówek i mes Dowództwa (...) zlokalizowanych na jego terenie a ich zaopatrzenie jest niezbędne do ich działalności?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

Zdaniem Spółki, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów przez wykonawcę kontraktowego - Spółkę na rzecz Dowództwa (...) - C w (…) , w celu zaopatrzenia kantyny korzysta ze zwolnienia z podatku VAT.

Ad 2.

Zdaniem Spółki, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów przez wykonawcę kontraktowego - Spółkę na rzecz Dowództwa (...) - C w (…), w celu zaopatrzenia kantyny nie korzysta ze zwolnienia z podatku VAT, w przypadku gdy na otrzymanych przez Spółkę fakturach nie zostanie wskazane Dowództwo (...) jako beneficjent nabywanych towarów.

Ad 3.

Zdaniem Spółki, Spółce przysługuje zwrot podatku od towarów i usług z tytułu nabycia na terytorium kraju towarów i usług przez Spółkę jako wykonawcę kontraktowego Dowództwa (...) na rzecz tego Dowództwa jeżeli nabycie jest niezbędne do wykonania kontraktu, a towary i usługi przeznaczone są na użytek służbowy Dowództwa (...), służące utrzymaniu i wykonywaniu oficjalnej działalności Dowództwa (...), w tym zaopatrzenie kantyn, stołówek i mes Dowództwa (...) zlokalizowanych na jego terenie a ich zaopatrzenie jest niezbędne do ich działalności.

Uzasadnienie w zakresie pytania nr 1 i nr 2

Składając niniejszy wniosek Spółka pragnie podkreślić, iż Pan (…) pismem z dnia 18 września 2020 r. znak: PT2.8144.20.2020 skierowanym do Pana (…) wyraził identyczne stanowisko ze stanowiskiem zaprezentowanym przez Spółkę w niniejszym wniosku w zakresie zwolnienia z podatku VAT wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przez wykonawcę kontraktowego - Spółkę na rzecz Dowództwa (...) - C w (…), w celu zaopatrzenia kantyny. Wydanie ww. pisma miało miejsce w oparciu o zaistniały stan faktyczny.

W powołanym piśmie wskazano m.in.

„(...) jeżeli towary są nabywane wewnątrzwspólnotowo na rzecz Dowództwa (...) przez wykonawcę kontraktowego, to korzystają ze zwolnienia od podatku, jeżeli spełnione są ww. warunki, tj. nabycie jest dokonane przez podmiot będący wykonawcą kontraktowym, towary są nabywane na rzecz Dowództwa (...), towary są niezbędne do wykonania kontraktu oraz na otrzymanych przez wykonawcę kontraktowego fakturach Dowództwo (...) zostanie wskazane jako beneficjent nabywanych towarów. Podstawą stosowania zwolnienia od dnia 1 lutego 2019 r. jest art. 44 pkt 2 ustawy o VAT w związku z przepisami rozporządzenia oraz przepisami Umowy Uzupełniającej.”

Zgodnie z ww. art. 44 pkt 2 ustawy VAT „zwalnia się od podatku wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, których import na warunkach określonych w przepisach dotyczących importu towarów byłby zwolniony od podatku”. Oznacza to, że jeżeli import określonych towarów jest zwolniony od podatku to również wewnątrzwspólnotowe nabycie takich towarów korzysta ze zwolnienia.

Z kolei art. 82 ust. 3 ww. ustawy stanowi, iż minister właściwy do spraw finansów publicznych, może w drodze rozporządzenia, wprowadzić inne niż określone w art. 43-81 zwolnienia od podatku, a także określić szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień, uwzględniając:

  1. specyfikę wykonywania niektórych czynności oraz uwarunkowania obrotu gospodarczego niektórymi towarami;
  2. przebieg realizacji budżetu państwa;
  3. potrzebę uzyskania dostatecznej informacji o towarach będących przedmiotem zwolnienia;
  4. przepisy Unii Europejskiej.

Na podstawie ww. delegacji Minister Finansów w Rozporządzeniu ws. zwolnień, określił inne niż określone w art. 43-81 ustawy VAT zwolnienia od podatku od towarów i usług oraz szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień. W myśl § 5 ust. 1 pkt 4 lit. b Rozporządzenia w brzmieniu obowiązującymi od dnia 1 lutego 2019 r. zwalnia się od podatku import towarów przez Dowództwo (...), przeznaczonych na zaopatrzenie barów, mes i kantyn C zlokalizowanych na jego terenie, których rodzaje i ilość określa załącznik do rozporządzenia. Zgodnie z kolei z § 5 ust. 1a pkt 1 Rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. b, tj. powyżej ma również zastosowanie w przypadku, gdy towary są importowane na rzecz Dowództwa (...) przez wykonawców kontraktowych, jeżeli import tych towarów jest niezbędny dla wykonania kontraktu.

Ponadto, zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia ws. zwolnień, warunkiem zastosowania zwolnień, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5d i 7-9, jest przedłożenie organowi celnemu w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2-4, dokumentów, z których wynika, że towary są sprowadzane przez:

  1. Kwaterę,
  2. Dowództwo (...),
  3. wykonawców kontraktowych na rzecz Dowództwa (...),
  4. właściwe organy administracji publicznej Rzeczypospolitej Polskiej w imieniu i na rzecz Dowództwa (...).

W kontekście rozstrzygnięcia kwestii związanej z niniejszym zagadnieniem zwrócić należy uwagę na postanowienia Umowy między Rządem RP a Dowództwem (...) uzupełniającej Protokół dotyczący statusu międzynarodowych dowództw wojskowych ustanowionych na podstawie Traktatu Północnoatlantyckiego (Dz.U. 2017 poz. 1179).

W art. 17 ust. 1 lit. a) oraz c) ww. Umowy Uzupełniającej (uprawnienia i zwolnienia podatkowe przysługujące dowództwu (...)) wskazano, iż stosownie do artykułu 8 Protokołu Paryskiego oraz artykułu XI NATO SOFA, zgodnie z procedurami wykonawczymi ustanowionymi przez przepisy prawa Rzeczypospolitej Polskiej, Dowództwo (...) jest zwolnione z wszelkich obowiązujących w RP podatków, ceł, składek i opłat dotyczących licencji lub pozwoleń związanych z jego oficjalną działalnością, bez względu na ich wysokość, w zakresie:

a. wwozu i wywozu z Rzeczypospolitej Polskiej wszelkich dóbr, jak również wszelkiego innego mienia lub usług pozyskanych na podstawie kontraktu komercyjnego zawartego poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przeznaczonych do wyłącznego użytku Dowództwa (...);(...)
c. nabycia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dóbr, innego mienia oraz usług, włączając w to renowację oraz budowę nieruchomości w obrębie i poza terenem Dowództwa (...), w ramach wspierania jego działalności, a także nabycie paliw i smarów używanych zarówno w samolotach, okrętach i innych pojazdach oraz przyczepach będących własnością lub używanych przez Dowództwo (...) w ramach wspierania jego oficjalnej działalności, jak również używanych w systemach ogrzewańia/chłodzenia lub generatorach prądu w ramach działalności Dowództwa (...);(...).

Zgodnie z art. 17 ust. 2 lit. b Umowy Uzupełniającej, zwolnienia uwzględnione w niniejszym artykule mają również zastosowanie do dóbr, innego mienia, jak również usług przywożonych lub nabytych w RP na rzecz Dowództwa (...) przez wykonawców kontraktowych, których usługi zostały nabyte przez Dowództwo (...) na podstawie kontraktu komercyjnego wykowanego na terytorium RP lub poza nim, oraz jeżeli przywóz lub nabycie dóbr jest niezbędne do wykonania kontraktu.

Stosownie do art. 17 ust. 3 Umowy Uzupełniającej, zwolnienia podatkowe określone w ustępie 2 litera a i b przysługują pod warunkiem wskazania na fakturach otrzymanych w związku z nabyciem dóbr, innego mienia lub usług, Dowództwa (...) jako beneficjenta nabywanych dóbr, innego mienia lub usług. Zwolnienia podatkowe przysługujące dowództwu (...) nie obejmują narodowych jednostek wsparcia RP.

Przywołane powyżej przepisy wskazują, że zwolnienie Dowództwa (...) z VAT nie jest w umowie warunkowane tym, aby to Dowództwo (...) było bezpośrednim nabywcą towarów lub usług. Przeciwnie, przepis art. 17 ust. 2 lit. b Umowy Uzupełniającej wprost wskazuje, że zwolnienie ma zastosowanie do towarów lub usług nabytych przez wykonawców kontraktowych, ale na rzecz Dowództwa (...), jeżeli celem nabycia jest wykonanie kontraktu. Art. 17 ust. 3 Umowy Uzupełniającej wskazuje natomiast, że Dowództwo (...) powinno zostać wskazane na fakturze jako beneficjent, a zatem nie jako bezpośredni nabywca towarów lub usług.

W odniesieniu do zaopatrzenia kantyn, w art. 17 ust. 4 lit. a Umowy Uzupełniającej wskazano, że zwolnienia podatkowe przyznane dowództwu (...) na podstawie artykułu 8 Protokołu Paryskiego oraz powyższych przepisów, obejmują import i nabycie w Rzeczypospolitej Polskiej zapasów, sprzętu, zaopatrzenia oraz innych dóbr i usług w rozsądnych ilościach dla celów działalności kantyn, mes i stołówek, ustanowionych w celu sprzedaży i dystrybucji wyżej wymienionych zapasów, zaopatrzenia lub usług dla członków Dowództwa (...) i członków ich rodzin. Powyższe uprawnienia pozostają bez uszczerbku dla praw Państw Wysyłających do ustanawiania i obsługiwania podobnych instytucji zgodnie z artykułem XI ustęp 4 NATO SOFA.

W ocenie Wnioskodawcy, z przywołanego wyżej przepisu wynika, iż zwolnieniem objęte być powinny dostawy dokonywane w celu zaopatrzenia kantyn Dowództw Sojuszniczych. Również tutaj, nie uzależniono zastosowania zwolnienia od tego, aby to Dowództwa Sojusznicze były bezpośrednim nabywcą.

W związku z powyższym, posługując się celowościową wykładnią przepisów Rozporządzenia, wspartą postanowieniami przywołanej wyżej umowy, przepis Rozporządzenia umożliwiający zastosowanie zwolnienia z VAT dla dostaw na rzecz Dowództw Sojuszniczych, można interpretować jako uprawniający do stosowania zwolnienia z podatku VAT wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w przypadku ich rozliczania przez Spółkę o ile dotyczy to dostaw towarów dla których Dowództwa Sojusznicze są beneficjentem, ale nie bezpośrednim nabywcą (pod warunkiem spełnienia warunków formalnych i dokumentacyjnych, o których mowa w Rozporządzeniu ws. zwolnień).

W konsekwencji, wewnątrzwspólnotowe nabycie przez Spółkę towarów w celu zaopatrzenia Kantyny prowadzonej przez Spółkę na terenie C podlega zwolnieniu z VAT w zakresie których rodzajów i ilości towarów, które określa załącznik do Rozporządzenia ws. zwolnień oraz pod warunkiem, że na fakturach wystawionych na Spółkę zostało wskazane, że beneficjentem tych towarów jest Dowództwo (...) (a zatem Spółka posiadać będzie dokumenty, z których wynika, że towary sprowadzane są przez Spółkę jako wykonawcę kontraktowego na rzecz Dowództwa (...)).

Jednocześnie wskazać należy, iż brak wypełniania warunku wskazanego w art. 17 ust. 3 umowy, tj. wskazywania na fakturach potwierdzających nabycie dóbr, innego mienia lub usług, jako beneficjenta nabywanych dóbr, innego mienia lub usług Dowództwa (...) uniemożliwia zastosowanie ww. zwolnienia z podatku od towarów i usług wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Uzasadnienie w zakresie pytania nr 3

Zgodnie z § 18l ust.1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie przypadków i trybu zwrotu podatku od towarów i usług siłom zbrojnym, wielonarodowym kwaterom i dowództwom oraz ich personelowi cywilnemu (tj. Dz. U. z 2019, poz. 1753) zwrot podatku przysługuje:

  1. dowództwu (...) - z tytułu nabycia na terytorium kraju towarów i usług przeznaczonych na jego użytek służbowy, służących utrzymaniu i wykonywaniu jego oficjalnej działalności, w tym na zaopatrzenie kantyn, stołówek i mes Dowództwa (...) zlokalizowanych na jego terenie, o ile zaopatrzenie to jest niezbędne do ich działalności, gdy towary i usługi nabywane są przez:
    1. Dowództwo (...),
    2. wykonawcę kontraktowego Dowództwa (...) na rzecz tego Dowództwa, jeżeli nabycie jest niezbędne do wykonania kontraktu.

Zatem, skoro z wyżej wskazanych przepisów prawa wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług mające miejsce na terenie kantyny zlokalizowanej na terenie Dowództwa (...) jest zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT, a nabycie towarów i usług przeznaczonych do sprzedaży na terenie tych kantyn jest opodatkowane przez dostawców krajowych stawką podatku VAT właściwą z uwagi na przedmiot sprzedaży, tj. nie podlegają one zwolnieniu z podatku VAT, wówczas podmiotowi nabywającemu towary i usługi w celu zaopatrzenia ww. kantyn, stołówek i mes przysługuje zwrot podatku VAT zawartego w cenie ich nabycia.

Skoro zwrot przysługuje dowództwu (...), które może zaopatrywać kantyny mieszczące się na jego terenie i skoro Dowództwo (...) na podstawie ww. powołanych przepisów może delegować uprawnienie prowadzenia kantyny zlokalizowanej na terenie Dowództwa (...) na inny podmiot, który staje się wówczas wykonawcą kontraktowym (koncesjonariuszem) to znaczy, że w takim przypadku przysługuje jemu zwrot ww. podatku od towarów i usług zawarty w cenie nabycia towarów czy też usług niezbędnych do wykonania kontraktu. Można niejako stwierdzić, że skoro przechodzą na taki podmiot uprawnienia w zakresie prowadzenia kantyny, zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży określonych towarów i usług w kantynie to przechodzi na niego również uprawnienie do uzyskania zwrotu podatku VAT nabywanego w cenie tych towarów. Podmiot ten bowiem zdaniem Wnioskodawcy wstępuje poniekąd na podstawie ww. uprawnień akurat w odniesieniu do powołanego przepisu w rolę Dowództwa (...). W przeciwnym razie niezasadnym by było umożliwienie takim podmiotom prowadzenie mes, kantyn i stołówek zlokalizowanych na terenie Dowództwa (...) jeśli przechodziłyby na nie wyłącznie obowiązku, nie zaś prawa. Taka bowiem okoliczność skutkowałaby albo zniechęceniem potencjalnych wykonawców kontraktowych do prowadzenia działalności gospodarczej, w tym kantyn, na terenie Dowództwa (...) albo skutkowałaby zwiększaniem cen towarów i usług w kantynach o wartość nieodliczonego podatku VAT zawartego w cenie ich nabycia.

Reasumując, Spółce jako wykonawcy kontraktowemu Dowództwa (...) prowadzącemu kantynę na terenie C. przysługuje zwrot podatku od towarów i usług z tytułu nabycia towarów i usług przeznaczonych do zaopatrzenia wspomnianej kantyny, tj. niezbędnych do wykonania zawartego z ww. C. kontraktu. Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Spółki, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów przez Spółkę na rzecz C. w (…) przy spełnieniu warunków określonych przepisami prawa podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT, co w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekłada się na fakt, braku wykazania ww. zdarzenia po stronie tak podatku należnego jak i naliczonego a z kolei w przypadku dostaw krajowych Spółce przysługuje zwrot podatku od towarów i usług zawarty w cenie ich nabycia niezbędnych do wykonania kontraktu - zaopatrzenie kantyn.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

  • prawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w związku z zaopatrzeniem kantyny prowadzonej na rzecz Dowództwa (...),
  • nieprawidłowe w zakresie prawa do zwrotu podatku z tytułu nabycia na terytorium kraju towarów i usług w związku z zaopatrzeniem kantyny prowadzonej na rzecz Dowództwa (...).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a (art. 2 pkt 1 ustawy).

Jednocześnie w myśl art. 2 pkt 4 ustawy przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Natomiast stosowanie do art. 2 pkt 5 ustawy przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Towarami, według art. 2 pkt 6 ustawy są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 2 pkt 7 ustawy – przez import towarów – rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Spółka, Koncesjonariusz) zawarł Umowę z C. na prowadzenie sklepu (…) i produktów racjonowanych w formie kantyny działającej na terenie C w (…), rozumianej zgodnie z art. 4 ust. 5a Umowy Uzupełniającej, jako sklep ułatwiający nabywanie i odsprzedaż dóbr zwolnionych z ceł i podatków.

C. zostało ustanowione przez Radę Północnoatlantycką na mocy (...) o statusie międzynarodowych dowództw (...) i otrzymało określoną zdolność do czynności prawnych nadaną przez Dowództwo (...) na mocy zakresu uprawnień oraz Protokołu porozumienia zawartego pomiędzy B. i Polską. C. jest podmiotem, o którym mowa w § 2 pkt 6 Rozporządzenia ws. zwolnień, tj. Dowództwem Sojuszniczym zgodnie z art. 1 ust. 9 Umowy Uzupełniającej.

Celem Umowy jest utrzymanie relacji biznesowych pomiędzy Spółką a C dotyczących prowadzenia sklepu i produktów racjonowanych w formie kantyny, jednocześnie wraz z podpisaniem Umowy Spółka stała się koncesjonariuszem zaangażowanym przez C do wykonywania przywilejów i immunitetów w imieniu C. W przedmiotowej umowie Spółka występuje jako koncesjonariusz C i prowadzi na rzecz C, we własnym imieniu, sprzedaż towarów zwolnionych z ceł i podatków dla członków Dowództwa (...) i członków ich rodzin. Spółka jest Wykonawcą kontraktowym Dowództwa (...), o którym mowa w § 2 pkt 10 Rozporządzenia ws. zwolnień, tj. osobą prawną, która na podstawie umów, o których mowa w art. 14 ust. 1 Umowy Uzupełniającej, nabywa towary i usługi na rzecz Dowództwa (...). Zgodnie z Umową, Koncesjonariusz w żadnym wypadku nie może podzlecić wykonania jakiejkolwiek części Umowy zawartej z C. Zgodnie z Umową, Koncesjonariusz wykona postanowienia Umowy na własną odpowiedzialność i na własny koszt. Nadto, z postanowień Umowy wynika, iż Koncesjonariuszowi nie przyznaje się żadnych dalszych pełnomocnictw do reprezentowania C, status Koncesjonariusza jest odmienny od statusu C i wyraźnie przyjmuje się, że ani Koncesjonariusza (ani jego personelu) ani podwykonawców nie uznaje się w żadnym zakresie za przedstawicieli C i NATO oraz nie uznaje się ich za uprawnionych do jakichkolwiek świadczeń przewidzianych dla C, personelu C oraz pracowników NATO. Na podstawie Umowy, Koncesjonariusz zobowiązany jest do sprzedaży w Kantynie produktów takich jak napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, perfumy, produkty spożywcze, artykuły kosmetyczne, pamiątki, odzież i obuwie, zegarki, elektronika, zabawki. Dostawy towarów racjonowanych odbywają się w granicach norm ilościowych, określonych w załączniku do Rozporządzenia ws. zwolnień, co jest weryfikowane przez przedstawicieli C na formularzach przywozowych. Zgodnie z Umową, C, działając jako Dowództwo (...), korzysta ze zwolnienia z należności celnych i podatkowych na mocy Umowy między Państwami Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącej statusu ich sił zbrojnych z dnia 19 czerwca 1951, Protokołu dotyczącego statusu międzynarodowych dowództw wojskowych ustanowionych na podstawie Traktatu Północnoatlantyckiego (Protokół Paryski) z dnia 28 sierpnia 1952, artykułów 143 i 151 Dyrektywy VAT, artykułów 226 i 227 Wspólnotowego Kodeksu Celnego 952/2013, artykułów 11 i 12 Dyrektywy Unii Europejskiej 2008/118/EC, Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Dowództwem (...) uzupełniająca Protokół dotyczący statusu międzynarodowych dowództw wojskowych ustanowionych na podstawie Traktatu Północnoatlantyckiego, podpisana dnia 9 lipca 2016 r. Na podstawie Umowy Uzupełniającej, uprawnienie do korzystania z kantyny działającej na terenie C ma personel C oraz personel innych dowództw sojuszniczych znajdujących się na terenie (…) zgodnie z artykułem 19 ust 1 Umowy Uzupełniającej, C administruje i kontroluje przywileje podatkowe związane z prowadzeniem własnej kantyny oraz zobowiązane jest do podejmowania odpowiednich działań, w ramach swoich uprawnień, służących nadzorowaniu prawidłowego stosowania reguł i przepisów prawa dotyczących zwolnienia z podatków i ceł oraz zapobieganiu nadużyciom. Dodatkowo, na podstawie Umowy, Koncesjonariusz jest odpowiedzialny za zapewnienie, że produkty są sprzedawane tylko uprawnionym osobom i że karty przeznaczone do obsługi systemu racjonowania są skanowane przy kasie w momencie zakupu produktów. Umowa określa również, że C dostarczy Koncesjonariuszowi lokal przeznaczony do prowadzenia Kantyny zgodnie z warunkami wskazanymi w Umowie, a Koncesjonariusz będzie wykorzystywał lokal wyłącznie w celu realizacji postanowień Umowy i w tym celu będzie go zaopatrywał.

W Kantynie sprzedawane są towary należące do Spółki, które nabywane są przez Spółkę przede wszystkim w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Spółka nie wyklucza, iż nabycie towarów w celu zaopatrzenia Kantyny może być dokonywane również w drodze zakupów dokonywanych na terytorium Polski.

Wątpliwości Spółki dotyczą możliwości zwolnienia z podatku VAT wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przez Spółkę, działającą jako wykonawca kontraktowy (Koncesjonariusz) na rzecz Dowództwa (...) (C), przeznaczonych na zaopatrzenie barów, mes i kantyn C zlokalizowanych na jego terenie w (…) których rodzaje i ilość określa załącznik do rozporządzenia w sprawie zwolnień. Ponadto wątpliwość budzi także kwestia czy Spółka będzie mogła korzystać ze zwolnienia w sytuacji gdy na fakturach otrzymanych przez Spółkę nie zostanie wskazane Dowództwo (...) jako beneficjent nabywanych towarów.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy należy wskazać, że stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W myśl ust. 2 tego przepisu, ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest:
    1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
    2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. A
    - z zastrzeżeniem art. 10;
  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu.

Zatem, przy spełnieniu warunków odnośnie podmiotów biorących udział w transakcji, wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy ma miejsce wówczas, gdy w wyniku dostawy w ramach której dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel towary są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki.

W transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów podatek należny rozliczany jest przez nabywcę towaru w państwie, do którego następuje dostawa towarów. Zasady opodatkowania transakcji wewnątrzwspólnotowych, tj. opodatkowanie nabycia według stawki właściwej dla danego towaru, zaś dostawy, co do zasady, wedle stawki 0% (zwolnienie z prawem do odliczenia), powoduje, że podatek z tytułu danej czynności faktycznej (którą jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami, u jednego kontrahenta stanowiące wewnątrzwspólnotowe nabycie, u drugiego zaś odpowiednio wewnątrzwspólnotową dostawę) jest faktycznie rozliczany przez nabywcę w państwie, do którego towary zostały ostatecznie przemieszczone.

W konsekwencji podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów ma obowiązek dokonania samoobliczenia podatku należnego z tego tytułu, czyli opodatkować nabyte wewnątrzwspólnotowo towary według stawki właściwej dla tych towarów na terytorium kraju.

Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zgodnie z art. 44 pkt 2 ustawy zwalnia się od podatku wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, których import na warunkach określonych w przepisach dotyczących importu towarów byłby zwolniony od podatku.

Jednocześnie na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz.U. z 2020 r. poz. 1983) zwane dalej rozporządzeniem w sprawie zwolnień.

Stosownie do § 2 pkt 6 rozporządzenia w sprawie zwolnień przez Dowództwo (...) rozumie się Dowództwo (...) zgodnie z art. 1 pkt 9 Umowy Uzupełniającej.

Na podstawie § 2 pkt 10 rozporządzenia w sprawie zwolnień przez wykonawców kontraktowych Dowództwa (...) rozumie się osobę fizyczną, osobę prawną oraz jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, która na podstawie umów, o których mowa w art. 14 ust. 1 Umowy uzupełniającej, nabywa towary i usługi.

Natomiast w myśl § 5 ust. 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia w sprawie zwolnień zwalnia się od podatku import towarów przez Dowództwo (...), przeznaczonych na zaopatrzenie kantyn, mes i stołówek dowództwa i tam sprzedawanych których rodzaje i ilość określa załącznik do rozporządzenia.

W załączniku do rozporządzenia w sprawie zwolnień wykazane są rodzaje towarów, z przyporządkowanym kodem CN oraz ilością będące przedmiotem importu, przeznaczone na zaopatrzenie barów, mes i kantyn kwatery oraz kantyn, mes i stołówek Dowództwa (...) zlokalizowanych na jego terenie.

Zgodnie § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3e i pkt 4 lit. b, ma również zastosowanie w przypadku, gdy towary są importowane na rzecz Dowództwa (...) przez wykonawców kontraktowych, jeżeli import tych towarów jest niezbędny dla wykonania kontraktu.

Na podstawie § 5 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień warunkiem zastosowania zwolnień, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5d i 7-9, jest przedłożenie organowi celnemu w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2-4, dokumentów, z których wynika, że towary są sprowadzane przez:

  1. Kwaterę,
  2. Dowództwo (...),
  3. wykonawców kontraktowych na rzecz Dowództwa (...),
  4. właściwe organy administracji publicznej Rzeczypospolitej Polskiej w imieniu i na rzecz Dowództwa (...);

W tym miejscu warto również wskazać, na umowę między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Dowództwem Transformacji i Naczelnym Dowództwem Sojuszniczych Sił w Europie uzupełniającą Protokół dotyczący statusu międzynarodowych dowództw wojskowych ustanowionych na podstawie Traktatu Północnoatlantyckiego podpisaną w dniu 9 lipca 2016 r. (Dz.U z 2017 r. poz. 1179) zwana dalej Umową Uzupełniającą.

W myśl art. 1 ust. 9 Umowy Uzupełniającej Dowództwo (...) obejmuje na potrzeby niniejszej Umowy Uzupełniającej oraz w uzupełnieniu artykułu 1 Protokołu Paryskiego, wszelkie organy wojskowe NATO, którym na podstawie decyzji Rady Północnoatlantyckiej oraz zgodnie z decyzją przyjętą przez Radę Północnoatlantycką w dniu 19 maja 1969 r. o procedurach aktywacji i reorganizacji wojskowych organów NATO w czasie pokoju oraz zasad przyznawania im statusu międzynarodowego i międzynarodowego finansowania (C-M(69)22), przyznany został status wynikający z (...) Paryskiego.

W myśl art. 1 pkt 13 Umowy Uzupełniającej – „Członkowie Dowództwa (...)” oznaczają:

  1. Członków sił zbrojnych przydzielonych do Dowództwa (...) przez państwo, które jednocześnie jest:
    1. Stroną Traktatu Północnoatlantyckiego; lub
    2. Stroną PdP Sofa;
    3. Uczestnikiem programów partnerstwa i współpracy NATO.
  2. Personel cywilny będący:
    1. Obywatelami państwa będącego Stroną Traktatu Północnoatlantyckiego, zatrudnionymi przez to państwo i przydzielonymi do Dowództwa (...);
    2. Obywatelami państwa będącego Stroną PdP Sofa, zatrudnionymi przez to państwo i przydzielonymi do Dowództwa (...);
    3. Obywatelami państwa biorącego udział w programach partnerstwa i współpracy NATO, zatrudnionymi przez to państwo i przydzielonymi do Dowództwa (...),
    4. Obywatelami państwa będącego Stroną Traktatu Północnoatlantyckiego, zatrudnionymi przez Dowództwo (...) w ramach kategorii określonych przez Radę Północnoatlantycką ("Międzynarodowi Pracownicy Cywilni NATO").

Natomiast na podstawie art. 1 pkt 16 Umowy Uzupełniającej – wyrażenie „Uprawnieni członkowie Dowództwa (...)” oznacza członków Dowództwa (...), zgodnie z definicją określoną w punkcie 13 powyżej, z wyjątkiem członków przydzielonych przez Rzeczpospolitą Polską lub osób zatrudnionych przez Dowództwo (...) i posiadających obywatelstwo polskie lub zamieszkałych na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do art. 4 ust. 5 lit. a Umowy Uzupełniającej pod warunkiem poinformowania właściwych organów Rzeczypospolitej Polskiej jednakże bez uszczerbku dla spraw Państw Wysyłających do ustanawiania i obsługiwania podobnych instytucji zgodnie z artykułem XI, ustęp 4 NATO SOFA, Dowództwo (...) może, bez konieczności uzyskania licencji, bezpośrednio lub przez koncesjonariusza oraz zgodnie z artykułem 17 ust. 4 niniejszej Umowy, prowadzić Kantyny, rozumiane jako sklepy lub punkty wymiany ułatwiające nabywanie i odsprzedawanie dóbr zwolnionych z ceł i podatków.

Zgodnie zaś z art. 14 ust. 1 Umowy Uzupełniającej Dowództwo (...) może niezależnie nabywać dobra i usługi przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego na podstawie umów zawieranych zgodnie z prawem zobowiązań (umowy komercyjne), zarówno indywidualnie, jak i na podstawie umów ze spółkami, przedsiębiorstwami lub agentami, włączając w to specjalistyczne usługi świadczone przez ekspertów technicznych i specjalistów.

Na podstawie art. 17 ust. 1 lit. a) oraz c) Umowy Uzupełniającej (uprawnienia i zwolnienia podatkowe przysługujące dowództwu (...)) wskazano, iż stosownie do artykułu 8 Protokołu Paryskiego oraz artykułu XI NATO SOFA, zgodnie z procedurami wykonawczymi ustanowionymi przez przepisy prawa Rzeczypospolitej Polskiej, Dowództwo (...) jest zwolnione z wszelkich obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej podatków, ceł, składek i opłat dotyczących licencji lub pozwoleń związanych z jego oficjalną działalnością, bez względu na ich wysokość, w zakresie:

  1. wwozu i wywozu z Rzeczypospolitej Polskiej wszelkich dóbr, jak również wszelkiego innego mienia lub usług pozyskanych na podstawie kontraktu komercyjnego zawartego poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przeznaczonych do wyłącznego użytku Dowództwa (...);
  2. (...)
  3. nabycia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dóbr, innego mienia oraz usług, włączając w to renowację oraz budowę nieruchomości w obrębie i poza terenem Dowództwa (...), w ramach wspierania jego działalności, a także nabycie paliw i smarów używanych zarówno w samolotach, okrętach i innych pojazdach oraz przyczepach będących własnością lub używanych przez Dowództwo (...) w ramach wspierania jego oficjalnej działalności, jak również używanych w systemach ogrzewania/chłodzenia lub generatorach prądu w ramach działalności Dowództwa (...).

Zgodnie z art. 17 ust. 2 lit. b Umowy Uzupełniającej, zwolnienia uwzględnione w niniejszym artykule mają również zastosowanie do dóbr, innego mienia, jak również usług przywożonych lub nabytych w Rzeczypospolitej Polskiej na rzecz Dowództwa (...) przez wykonawców kontraktowych, których usługi zostały nabyte przez Dowództwo (...) na podstawie kontraktu komercyjnego wykowanego na terytorium RP lub poza nim, oraz jeżeli przywóz lub nabycie dóbr jest niezbędne do wykonania kontraktu.

Stosownie do art. 17 ust. 3 Umowy Uzupełniającej, zwolnienia podatkowe określone w ustępie 2 litera a i b przysługują pod warunkiem wskazania na fakturach otrzymanych w związku z nabyciem dóbr, innego mienia lub usług, Dowództwa (...) jako beneficjenta nabywanych dóbr, innego mienia lub usług. Zwolnienia podatkowe przysługujące dowództwu (...) nie obejmują narodowych jednostek wsparcia Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast w myśl art. 17 ust. 4 lit. a Umowy Uzupełniającej w zakresie kantyn, stołówek i mes zwolnienia podatkowe przyznane dowództwu (...) na podstawie artykułu 8 Protokołu Paryskiego oraz powyższych przepisów, obejmują import i nabycie w Rzeczypospolitej Polskiej zapasów, sprzętu, zaopatrzenia oraz innych dóbr i usług w rozsądnych ilościach dla celów działalności kantyn, mes i stołówek, ustanowionych w celu sprzedaży i dystrybucji wyżej wymienionych zapasów, zaopatrzenia lub usług dla członków Dowództwa (...) i członków ich rodzin. Powyższe uprawnienia pozostają bez uszczerbku dla praw Państw Wysyłających do ustanawiania i obsługiwania podobnych instytucji zgodnie z artykułem XI ustęp 4 NATO SOFA.

Z powołanych przepisów wynika, że zwalnia się od podatku wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, których import na warunkach określonych w przepisach dotyczących importu towarów byłby zwolniony od podatku. Natomiast na podstawie § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień zwalnia się od podatku import towarów przez Dowództwo (...), przeznaczonych na zaopatrzenie kantyn, mes i stołówek dowództwa i tam sprzedawanych, jak również import towarów importowanych na rzecz Dowództwa (...) przez wykonawców kontraktowych, jeżeli import tych towarów jest niezbędny dla wykonania kontraktu. Przy czym towary powinny stanowić ściśle produkty określone w załącznik do rozporządzenia w sprawie zwolnień i być w ilościach, o których mowa w załączniku do rozporządzenia. Co więcej warunkiem zastosowania zwolnienia jest przedłożenie organowi celnemu dokumentów, z których wynika, że towary są sprowadzane odpowiednio przez Dowództwo (...) bądź wykonawców kontraktowych na rzecz Dowództwa (...).

Wnioskodawca wskazał, że jest wykonawcą kontraktowym Dowództwa (...), o którym mowa w § 2 pkt 10 rozporządzenia w sprawie zwolnień tj. osobą prawną, która na podstawie umów o których mowa w art. 14 ust. 1 Umowy uzupełniającej nabywa towary i usługi na rzecz Dowództwa (...). C, na rzecz którego Wnioskodawca będzie nabywał wewnątrzwspólnotowo towary w celu zaopatrzenia Kantyny działającej na terenie C jest podmiotem, o którym mowa w § 2 pkt 6 rozporządzenia w sprawie zwolnień tj. Dowództwem Sojuszniczym. Przy tym w związku z podpisaną Umową Wnioskodawca jako Wykonawca kontraktowy Dowództwa (...) zobowiązany jest do sprzedaży towarów w Kantynie gdzie ich dostawa odbywa się w granicach norm ilościowych określonych w załączniku do rozporządzenia w sprawie zwolnień co jest weryfikowane przez przedstawicieli C na formularzach przywozowych. Wnioskodawca zgodnie z Umową zawartą z Dowództwem Sojuszniczym jest odpowiedzialny za zapewnienie, że produkty sprzedawane są tylko uprawnionym osobom i karty przeznaczone do obsługi systemu racjonowania skanowane są przy kasie w momencie zakupu produktów. Ponadto lokal w którym będzie prowadzona przez Wnioskodawcę Kantyna zgodnie z zawartą Umową będzie wykorzystywany wyłącznie w celu realizacji postanowień Umowy i w tym celu będzie zaopatrywany. Co więcej Wnioskodawca nie może podzlecić wykonania jakiejkolwiek części Umowy zawartej z C.

Zatem stwierdzić należy, że na podstawie art. 44 pkt 2 ustawy oraz przepisów rozporządzenia w sprawie zwolnień (§ 5 ust. 1 pkt 4 lit. b w zw. z ust. 1a pkt 1 i ust. 2 pkt 2) oraz art. 17 ust. 3 Umowy Uzupełniającej wewnątrzwspólnotowe nabycie przez Spółkę (wykonawcę kontraktowego Dowództwa (...)) towarów w celu zaopatrzenia Kantyny prowadzonej przez Spółkę na terenie C podlega zwolnieniu z podatku w odniesieniu do tych towarów, których rodzaj i ilość określa załącznik do rozporządzenia w sprawie zwolnień. Przy czym Wnioskodawca powinien posiadać dokumenty, z których wynika, że towary są sprowadzane przez wykonawcę kontraktowego na rzecz Dowództwa (...).

Natomiast w przypadku gdy pomimo spełnienia przesłanek wynikających z art. 44 pkt 2 ustawy oraz § 5 ust. 1 pkt 4 lit. b w zw. z ust. 1a pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień (które Wnioskodawca spełnia do zastosowania zwolnienia z podatku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w celu zaopatrzenia kantyny) na fakturze nie zostanie wskazane Dowództwo (...) jako beneficjent nabywanych towarów wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów przez Wnioskodawcę jako wykonawcę kontraktowego Dowództwa (...) w celu zaopatrzenia Kantyny nie korzysta ze zwolnienia z podatku VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i 2 należy uznać za prawidłowe.

Wątpliwości dotyczą również możliwości uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług, z tytułu nabycia na terytorium kraju towarów i usług przez Spółkę jako wykonawcę kontraktowego Dowództwa (...) na rzecz tego Dowództwa jeżeli nabycie jest niezbędne do wykonania kontraktu, a towary i usługi przeznaczone są na użytek służbowy Dowództwa (...), służące utrzymaniu i wykonywaniu oficjalnej działalności Dowództwa (...), w tym zaopatrzenia kantyn, stołówek i mes Dowództwa (...) zlokalizowanych na jego terenie a ich zaopatrzenie jest niezbędne do ich działalności.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie przypadków i trybu zwrotu podatku od towarów i usług siłom zbrojnym, wielonarodowym kwaterom i dowództwom oraz ich personelowi cywilnemu (Dz.U z 2019 r. poz. 1753) zwane dalej rozporządzeniem w sprawie zwrotu określa przypadki i tryb zwrotu podatku od towarów i usług m.in. Dowództwom Sojuszniczym oraz osobom upoważnionym.

Na podstawie § 18l ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwrotu zwrot podatku przysługuje:

  1. dowództwu (...) - z tytułu nabycia na terytorium kraju towarów i usług przeznaczonych na jego użytek służbowy, służących utrzymaniu i wykonywaniu jego oficjalnej działalności, w tym na zaopatrzenie kantyn, stołówek i mes Dowództwa (...) zlokalizowanych na jego terenie, o ile zaopatrzenie to jest niezbędne do ich działalności, gdy towary i usługi nabywane są przez:
    1. Dowództwo (...),
    2. wykonawcę kontraktowego Dowództwa (...) na rzecz tego Dowództwa, jeżeli nabycie jest niezbędne do wykonania kontraktu,
    3. właściwe organy administracji publicznej Rzeczypospolitej Polskiej w imieniu i na rzecz tego Dowództwa;
  2. uprawnionym członkom Dowództwa (...) – z tytułu nabycia na terytorium kraju towarów i usług określonych w art. 18 ust. 2 Umowy uzupełniającej, w ilościach niewskazujących na przeznaczenie handlowe, przy zachowaniu limitów ilościowych i wartościowych, o których mowa w Umowie uzupełniającej, oraz pod warunkiem ich wykorzystania na użytek własny lub na użytek zamieszkujących z nimi członków ich rodzin.

Stosownie do § 18m ust. 1 i 2 rozporządzenia w sprawie zwrotu dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia podatku podlegającego zwrotowi dowództwu (...) lub uprawnionym członkom Dowództwa (...) jest faktura wystawiona przy zakupie towarów lub usług, potwierdzająca ich nabycie przez to Dowództwo lub na jego rzecz albo przez uprawnionych członków tego Dowództwa. Zwrot podatku zawartego w cenach towarów lub usług nabytych przez Dowództwo (...) lub na jego rzecz albo przez uprawnionych członków Dowództwa (...) obejmuje kwotę podatku określoną w fakturze.

W myśl § 18n ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwrotu wniosek w sprawie zwrotu podatku jest przekazywany przez Dowództwo (...) Naczelnikowi Urzędu Skarbowego - w przypadku Dowództwa (...) dyslokowanego w (…).

Na podstawie § 18n ust. 3 rozporządzenia w sprawie zwrotu wniosek w sprawie zwrotu podatku określa:

  1. kwotę podatku, o której zwrot ubiega się Dowództwo (...) lub uprawnieni członkowie Dowództwa (...), z wyszczególnieniem kwoty podatku związanego z nabyciem towarów lub usług na cele służbowe oraz cele prywatne;
  2. numer rachunku bankowego, na który ma zostać dokonany zwrot podatku.

Zaś w myśl § 18n ust. 4 rozporządzenia w sprawie zwrotu do wniosku dołącza się następujące dokumenty:

  1. wykaz towarów i usług nabytych przez Dowództwo (...) lub na rzecz tego Dowództwa, z wyszczególnieniem towarów lub usług przeznaczonych na zaopatrzenie kantyn, stołówek i mes, prowadzonych na jego terenie;
  2. listę uprawnionych członków Dowództwa (...), którym przysługuje zwrot podatku z tytułu nabycia towarów lub usług na cele prywatne, wraz z wykazem poszczególnych towarów lub usług oraz kwot podatku przypadających do zwrotu;
  3. faktury, z których wynikają wnioskowane kwoty zwrotu podatku, albo uwierzytelnione kserokopie takich faktur, jeżeli faktury te zostały dołączone do wniosku o zwrot podatku akcyzowego.

Stosownie do § 18o ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku dokonuje właściwy dla Dowództwa (...) urząd skarbowy w złotych polskich na rachunek bankowy wskazany we wniosku, o którym mowa w § 18n ust. 1, w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania wraz z dokumentami, o których mowa w § 18n ust. 4 i 5.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa w kontekście opisu sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zwrotu podatku od towarów i usług z tytułu nabycia na terytorium kraju towarów i usług pomimo tego, że jest wykonawcą kontraktowym Dowództwa (...) nabywającym towary na rzecz tego Dowództwa (...) i nabycie jest niezbędne do wykonania kontraktu, a towary i usługi przeznaczone są na użytek służbowy Dowództwa (...), służące utrzymaniu i wykonywaniu oficjalnej działalności Dowództwa (...), w tym zaopatrzenia kantyny Dowództwa (...) zlokalizowanego na jego terenie. Należy bowiem zauważyć, że choć przepisy rozporządzenia w sprawie zwrotu wskazują na sytuację nabycia na terytorium kraju towarów i usług przez wykonawcę kontraktowego Dowództwa (...), którym jest Wnioskodawca to zwrot przysługuje tylko dowództwu (...) lub uprawnionym członkom Dowództwa (...). Wnioskodawca nie jest Dowództwem Sojuszniczym, nie jest także uprawnionym członkiem Dowództwa (...), o których mowa art. 1 pkt 13 w zw. z pkt 16 Umowy Uzupełniającej. Wnioskodawca jest wykonawcą kontraktowym, o którym mowa w § 2 pkt 10 rozporządzenia w sprawie zwolnień tj. osobą prawną, która na podstawie umów o których mowa w art. 14 ust. 1 Umowy uzupełniającej nabywa towary i usługi na rzecz Dowództwa (...). Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego wskazał, że status Wnioskodawcy jako Koncesjonariusza jest odmienny od C. i wyraźnie przyjmuje się że Wnioskodawcy nie uznaje się w żadnym zakresie za przedstawicieli C. i NATO oraz nie uznaje się za uprawnionego do jakichkolwiek świadczeń przewidzianych dla C (tj. Dowództwa (...)), personelu C. oraz pracowników NATO. To że Wnioskodawca jako wykonawca kontraktowy Dowództwa (...) nabywa towary i usługi na terytorium kraju na rzecz Dowództwa (...) i mają one być przeznaczone na użytek służbowy Dowództwa (...) służące utrzymaniu i wykonaniu oficjalnej działalności w tym zaopatrzenia kantyn Dowództwa (...) nie oznacza, że Wnioskodawca może ubiegać się o zwrot podatku. Wnioskodawca nie jest podmiotem wymienionym wprost w przepisach rozporządzenia w sprawie zwrotu aby mógł ubiegać się o zwrot podatku w związku z nabyciem towarów i usług niezbędnych do prowadzenia kantyny na terenie C. Tylko ten podmiot który jest wymieniony w przepisach rozporządzenia w sprawie zwrotu jest uprawniony do zwrotu podatku.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że Wnioskodawcy jako wykonawcy kontraktowemu Dowództwa (...), który nabywa towary i usługi na terytorium kraju na rzecz Dowództwa (...) nie przysługuje zwrot podatku na podstawie § 18l ust. 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 3 należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj