Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.135.2021.1.MN
z 30 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2021 r. (data wpływu 2 marca 2021 r.) uzupełnionym pismem z 31 marca 2021 r. (data wpływu 31 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 31 marca 2021 r. (data wpływu 31 marca 2021 r.).



W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 31 marca 2021 r. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Spółka prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której dokonuje m.in. sprzedaży towarów za pośrednictwem sklepu internetowego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, niebędących podatnikami VAT (dalej: „Klienci”). Spółka może dokonywać również sprzedaży na rzecz innych podmiotów posiadających status podatników VAT.

Spółka jest w trakcie wdrażania nowego systemu do obsługi sprzedaży internetowej.

Sklep internetowy będzie działał w oparciu o regulamin, który każdy Klient dokonujący zakupu będzie musiał zaakceptować. Zgodnie z jego treścią Klient wyrażać będzie zgodę na wystawienie faktury elektronicznej i jej przesłanie na wskazany przez niego adres e-mail. Bez akceptacji treści regulaminu nie będzie możliwości dokonania zakupów za pośrednictwem sklepu internetowego. Towary zakupione za pośrednictwem sklepu internetowego będą mogły być przesyłane do Klienta przesyłką kurierską lub pocztową na adres wskazany w zamówieniu.

Zapłata całej należności za zamówiony towar będzie następować w momencie dokonania zakupu w sklepie internetowym, a więc przed otrzymaniem towaru (przedpłata). Zapłata będzie dokonywana za pomocą systemu lub systemów płatności internetowej. Płatności dokonywane w taki sposób polegać będą na przekazywaniu środków pieniężnych na konto bankowe Spółki za pośrednictwem operatora systemu płatności, który nie posiada statusu banku czy spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (dalej: „Systemy płatności”).

W tym przypadku Spółka dysponować będzie danymi wskazującymi identyfikator płatności oraz numer zamówienia, którego dana płatność dotyczy. Poprzez numer zamówienia możliwe będzie zidentyfikowanie danych Klienta podanych przy dokonywaniu zakupu w sklepie internetowym oraz szczegółów zamówienia. Systemami płatności wykorzystywanymi przez Spółkę mogą być w szczególności (...) itp. Płatność za pomocą Systemów płatności będzie mogła być dokonana przez Klienta jak również przez osobę trzecią. W przypadku płatności dokonywanych przez osobę trzecią, na podstawie danych posiadanych przez Spółkę, będzie można określić, którego zamówienia dotyczy płatność.

Niewykluczone, że Spółka będzie korzystać również z innych sposobów realizacji zamówień składanych za pośrednictwem sklepu internetowego (inne sposoby dostawy, inne rodzaje płatności itp.) - niniejszy wniosek dotyczy jednak wyłącznie opisanego w zdarzeniu przyszłym sposobu dostawy i płatności, tj. sprzedaży wysyłkowej towarów na rzecz Klientów (tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, niebędących podatnikami VAT) dokonanej za pośrednictwem sklepu internetowego po przedpłacie dokonanej za pomocą Systemu płatności. Spółka nie planuje dokonywać sprzedaży towarów określonych w § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia.

Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny i zamierza utrzymywać ten status.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest wyłącznie sprzedaż (dostawa towarów) dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Spółka (dostawca towaru) będzie otrzymywać środki pieniężne należne od operatora systemu płatności w całości na rachunek bankowy.

Z posiadanych przez Spółkę ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym podany przez niego adres).



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Spółka, dokonując sprzedaży za pośrednictwem sklepu internetowego w sposób opisany w zdarzeniu przyszłym, będzie uprawniona do stosowania zwolnienia z prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących?

Stanowisko Wnioskodawcy (przedstawione w piśmie z 21 lutego 2021 r.):

W ocenie Spółki, dokonując sprzedaży za pośrednictwem sklepu internetowego w sposób opisany w zdarzeniu przyszłym, będzie ona uprawniona do stosowania zwolnienie z prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących.

Uzasadnienie stanowiska Spółki.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Dodatkowo przepisy ustawy o VAT nakładają na podatników prowadzących ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących obowiązek wystawiania i wydawania nabywcy paragonów fiskalnych lub faktur z każdej sprzedaży w postaci papierowej (art. 111 ust. 3a pkt 1) lit. a) ustawy o VAT).

Rozporządzenie wydane na podstawie dyspozycji art. 111 ust. 8 ustawy o VAT przewiduje możliwość zastosowania zwolnienia z obowiązku stosowania kas fiskalnych oraz wprowadza warunki ich stosowania.

Na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do Rozporządzenia.

Jednocześnie § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia przewiduje pewne kategorie towarów, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących.

W poz. 36 załącznika do Rozporządzenia przewidziano, że zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania podlega dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Mając na uwadze przywołane przepisy ustawy o VAT oraz Rozporządzenia należy wskazać, że dla skorzystania ze zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących warunków:

  1. Sprzedaż musi następować w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi). Sprzedaż za pośrednictwem sklepu internetowego będzie następować w systemie wysyłkowym za pośrednictwem poczty lub kuriera - Klient dokonujący zakupów w sklepie internetowym będzie otrzymywał zamówione towary pod wskazany adres odbioru. Powyższy warunek będzie zatem spełniony,
  2. Zapłata za towar musi zostać otrzymana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem). W przypadku zapłaty dokonywanej za pomocą Systemów płatności pobrana przez operatora płatności kwota w całości zostanie przekazana na konto bankowe Spółki. Spółka bez wątpienia otrzyma w całości zapłatę i w całości zostanie ona otrzymana z wykorzystaniem systemu bankowego (wpłynie ona na konto bankowe Spółki). Za przyjęciem takiej interpretacji przemawia również wykładnia celowościowa - korzystanie ze zwolnienia wymaga udokumentowania zapłaty za konkretną transakcję. Powyższy warunek będzie zatem spełniony.
  3. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi wynikać jednoznacznie, jakiej konkretnie czynności dotyczyła płatność i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). Na podstawie danych i ewidencji posiadanych przez Spółkę (pochodzących od samej Spółki lub operatorów Systemów płatności) możliwe będzie jednoznaczne połączenie identyfikatora konkretnej płatności z numerem zamówienia i tym samym z danymi Klienta oraz szczegółami jego zamówienia. Dzięki temu, otrzymanie zapłaty na konto bankowe Spółki za pośrednictwem Systemów płatności umożliwi precyzyjne, jednoznaczne udokumentowanie przebiegu konkretnej transakcji. Również w tym przypadku możliwe będzie jednoznaczne wskazanie na czyją rzecz została dokonana płatność w przypadku gdy będzie ona dokonana przez podmiot trzeci. Powyższy warunek będzie zatem spełniony.
  4. Sprzedaż nie może dotyczyć towarów wskazanych w § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia. Spółka nie będzie dokonywała dostawy towarów wskazanych w § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia. Powyższy warunek będzie zatem spełniony. Spółka spełnia wobec tego wszystkie kryteria wymagane do zastosowania przez nią zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących.

Powyższą wykładnie potwierdzają interpretacje indywidualne w sprawach innych podatników dotyczących zwolnień z obowiązku stosowania kas rejestrujących dla towarów i usług (oba te zwolnienia w Rozporządzeniu mają analogiczną treść):

  1. interpretacja indywidualna z dnia 8 czerwca 2020 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.174.2020.2.MN: „jak wynika z opisu sprawy warunki niezbędne do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie przepisu § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do niego zostały spełnione. Bowiem jak sam wskazał Wnioskodawca płatność za wykonaną usługę będzie w całości przekazana Wnioskodawcy za pomocą systemu płatności elektronicznych PAYPAL, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, z jaką konkretnie czynnością będzie związana”
  2. interpretacja indywidualna z dnia 8 listopada 2019 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.564.2019.1.AZ: „W odniesieniu do płatności przez systemy płatności internetowej Organ zauważa, że taka forma płatności, spełnia przesłankę do uznaniu, że świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za pośrednictwem banku, ponieważ świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę na rachunek bankowy. Przemawia za tym również wykładnia celowościowa, ponieważ obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia objęta jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna w żaden inny sposób nieudokumentowana. Natomiast w opisanym przypadku wpływ każdej kwoty widoczny jest na rachunku bankowym Wnioskodawcy w związku z wcześniejszą sprzedażą. Spółka otrzymuje od operatorów płatności internetowych zestawienia transakcji dokonanych przez klientów, które zawierają m.in. unikalny numer transakcji nadawany przez operatora, znajdujący się również w ewidencji sprzedaży i ewidencji księgowej Spółki. [...] Reasumując w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będzie spełniać warunki do zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących sprzedaży Kart, Urządzeń oraz Pakietów Impulsów, za które płatności dokonywane są za pomocą systemów płatności internetowej”
  3. interpretacja indywidualna z dnia 14 sierpnia 2019 r., nr 0115-KDIT1-1.4012.350.2019.2.AJ: „skoro - jak wynika z opisu sprawy - zapłatę za wszystkie transakcje sprzedaży Spółka otrzymuje na rachunek bankowy, a z prowadzonej ewidencji sprzedaży wynika, jakiej konkretnie transakcji dana zapłata dotyczyła - to Spółka może, na podstawie § 2 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia, w powiązaniu z poz. 36 załącznika rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r., korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w odniesieniu do tych transakcji, za które płatność następuje za pośrednictwem szybkich płatności Payu - karta i PayPal”
  4. interpretacja indywidualna z dnia 6 listopada 2017 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.436.2017.1.ASZ (wydana na gruncie nieobowiązujących już przepisów, które jednak miały analogiczne brzmienie do przepisów Rozporządzenia i w tym zakresie stanowisko w niej wyrażone pozostaje adekwatne w niniejszej sprawie): „W odniesieniu do płatności przez systemy płatnicze on-line (PayU, Przelewy24) Organ zauważa, że taka forma płatności, spełnia przesłankę do uznaniu, że dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za pośrednictwem banku, ponieważ dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę na rachunek bankowy. Przemawia za tym również wykładnia celowościowa, ponieważ obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia objęta jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna w żaden inny sposób nieudokumentowana”.

Mając na uwadze powyższą argumentację oraz dorobek interpretacyjny, dokonując sprzedaży wysyłkowej za pośrednictwem sklepu internetowego z wykorzystaniem Systemów płatności, Spółka będzie mogła rozpocząć stosowanie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej w dowolnie wybranym przez siebie momencie w okresie obowiązywania Rozporządzenia.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Zatem stosownie do powyższego, kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje w nim zawarte przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do zapisu § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

I tak, w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 36 dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn. że dotyczy konkretnych czynności.

Natomiast stosownie do zapisu § 4 ust. 1 rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w określonych w tym przepisie przypadkach.

Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania czynności przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika stanowiącego jego integralną część, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towarów dotyczy czynności, która następuje w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
  • zapłata za towar musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana,
  • przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia do których nie stosuje się zwolnień.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której dokonuje m.in. sprzedaży towarów za pośrednictwem sklepu internetowego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, niebędących podatnikami VAT. Spółka jest w trakcie wdrażania nowego systemu do obsługi sprzedaży internetowej.

Sklep internetowy będzie działał w oparciu o regulamin, który każdy Klient dokonujący zakupu będzie musiał zaakceptować. Zgodnie z jego treścią Klient wyrażać będzie zgodę na wystawienie faktury elektronicznej i jej przesłanie na wskazany przez niego adres e-mail. Bez akceptacji treści regulaminu nie będzie możliwości dokonania zakupów za pośrednictwem sklepu internetowego. Towary zakupione za pośrednictwem sklepu internetowego będą mogły być przesyłane do Klienta przesyłką kurierską lub pocztową na adres wskazany w zamówieniu. Zapłata całej należności za zamówiony towar będzie następować w momencie dokonania zakupu w sklepie internetowym, a więc przed otrzymaniem towaru (przedpłata). Zapłata będzie dokonywana za pomocą systemu lub systemów płatności internetowej. Płatności dokonywane w taki sposób polegać będą na przekazywaniu środków pieniężnych na konto bankowe Spółki za pośrednictwem operatora systemu płatności, który nie posiada statusu banku czy spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. Spółka (dostawca towaru) będzie otrzymywać środki pieniężne należne od operatora systemu płatności w całości na rachunek bankowy. Z posiadanych przez Spółkę ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym podany przez niego adres).

Wątpliwości Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej opisanej we wniosku dostawy towarów w systemie wysyłkowym.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do niego, zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Jak wskazano we wniosku, dostawa towarów odbywa się przesyłkami kurierskimi lub pocztowymi, Wnioskodawca całość zapłaty otrzymuje na swoje konto bankowe, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności ona dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. Przy czym, co istotne towary, które będą sprzedawane przez Wnioskodawcę w systemie wysyłkowym nie zostały wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia – i jak wskazał Wnioskodawca nie planuje dokonywać sprzedaży towarów określonych w ww. przepisie.

Wnioskodawca ma zatem prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w myśl § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W konsekwencji opisana we wniosku sprzedaż będzie korzystała ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, jest prawidłowe.

Wskazać należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego (zdarzeniu przyszłym), bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności na stwierdzeniu, że z posiadanych przez Wnioskodawcę ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres) oraz stwierdzeniu, że nie planuje dokonywać sprzedaży towarów określonych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj