Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.198.2021.1.IR
z 30 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 marca 2021 r. (data wpływu 23 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „….” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie …. jest podmiotem działającym na podstawie przepisów o stowarzyszeniach. Nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi nieodpłatną i odpłatną działalność statutową na rzecz ochrony środowiska zgodnie ze statutem.

W roku 2018 Stowarzyszenie podpisało umowę z Województwem …. z siedzibą w ….. reprezentowanym przez Zarząd Województwa na dofinansowanie projektu pn. „….” nr Umowy … w ramach Osi Priorytetowej V - Środowisko Przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów … Ochrona i przywrócenie różnorodności biologicznej, ochrona i rekultywacja gleby oraz wspieranie usług ekosystemowych, także poprzez program „….” oraz zieloną infrastrukturę.

Opis projektu: Projekt „…” ochroni wody rezerwatu Jez. …. wraz z siedliskami i gatunkami (obszar….) przez rekultywację Jeziora …. Celem projektu jest odtworzenie siedlisk i kształtowanie warunków dla ich trwałego zachowania przez poprawę jakości wody zdegradowanego Jeziora …. I przywrócenie jego równowagi ekologicznej celem zachowania dobrej jakości wód Jeziora … i ochronę środowiska przyrodniczego na obszarze R….. Jezioro …... Jeziora łączy kanał, nadmierny ładunek niepożądanych substancji biogennych dostaje się do Jeziora …..

Projekt zakłada zabiegi ochronne w zlewni (keramzyt), rekultywację techniczną metodą inaktywacji fosforu (koagulant żelaza PIX), poprawę przydennych warstw tlenowych (czysty tlen, platforma techniczna do podawania tlenu).

Zakres rzeczowy:

  1. Studium wyk.
  2. Roboty budowlane - przygotowanie poletek keramzytowych; rozsypanie keramzytu.
  3. Inne koszty - zakup i dostawa keramzytu; zakup i rozsypanie PIXu; zakup i rozprowadzanie ciekłego tlenu; analiza wyników badań jakości wody.
  4. Usługi zewn. - zakup usług utrzymania poletek keramzytowych; badanie jakości wody; zakup usługi informatycznej (moduł prezentowania wyników badania jakości wody).
  5. Zakup środków trwałych - instalacja do napowietrzania i rozpuszczania tlenu z montażem; platforma techniczna do podawania tlenu.
  6. Promocja proj. Lokalizacja dz.: (...).

Zakres rzeczowy projektu oraz wybór rozwiązań technologicznych oparto na wnikliwej analizie potrzeb zawartych w Studium potrzeb interesariuszy, zgodnie z prawem krajowym i wspólnotowym.

Najważniejsze etapy wdrażania: przygotowanie proj. (studium), wykonawstwo i dostawy, bieżący monitoring wskaźników, promocja projektu. Projekt wpisuje się w założenia SzOOP RPO…. dla Osi Priorytetowej: koncentracja na dziedzinach środowiska przyrodniczego …. najbardziej zagrożonych degradacją, wymagających usunięcia istniejących zagrożeń - zwiększenie wykonania potencjału parków krajobrazowych i rezerwatu przyrody, zwiększy się powierzchnia siedlisk o lepszym statusie ochrony.

Projekt wspierają: Uniwersytet …. w ….., Gminy … i …. oraz R… w …. na podstawie porozumienia. Cele realizacji projektu oraz ich wpływ na realizację celów RPO … na lata 2014-2020: Podstawowym celem projektu jest odtwarzanie siedlisk i kształtowanie warunków dla ich trwałego zachowania poprzez poprawę jakości wody zdegradowanego Jeziora …. i przywrócenie jego równowagi ekologicznej celem zachowania dobrej jakości wód Jeziora …. i ochronę środowiska przyrodniczego na obszarze R…. Jezioro ….. Uzyska się też lepsze mechanizmy ochrony bioróżnorodności na obszarze R… Jezioro …….. Dzięki realizacji projektu i rekultywacji Jeziora …. polepszy się stan wody w Jeziorze …, a tym samym podniesie to walory środowiskowe dla mieszkańców Gminy ……. oraz turystów. Projekt przyczyni się do realizacji celów Osi Priorytetowej V Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów: - Cel tematyczny 6 - Zachowanie i ochrona środowiska przyrodniczego oraz wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami - Priorytet inwestycyjny 6d - Ochrona i przywrócenie różnorodności biologicznej, ochrona i rekultywacja gleby oraz wspieranie usług ekosystemowych, także poprzez program „…” oraz zieloną infrastrukturę.

W wyniku realizacji działań i projektów w ramach tej Osi w założeniach RPO …. przewiduje się zwiększenie powierzchni siedlisk o lepszym statusie ochrony. Realizacja projektu przyczyni się do zwiększenia powierzchni siedlisk o lepszym statusie ochrony, poprzez ochronę i przywrócenie równowagi ekologicznej Jeziora …., a tym samym zachowanie dobrej jakości wód Jeziora ….. Oba zbiorniki są połączone kanałem, przez który dostają się do Jeziora ….., objętego ochroną rezerwatową, niepożądane substancje biogenne z silnie zeutrofizowanego Jeziora …, co potencjalnie i bezpośrednio wpływa na proces eutrofizacji Jeziora ….. Silna eutrofizacja Jeziora ……. wpłynęłaby negatywnie na cały obszar rezerwatu i znajdujące się tam siedliska, w tym siedliska gatunków chronionych. R….. znajduje się na obszarze ….. Celem rekultywacji Jeziora…. jest nie tylko przywrócenie mu walorów użytkowych, ale przede wszystkim ochrona siedlisk niezwykle cennego ekosystemu Jeziora …..

Zakładane produkty realizacji projektu:

  • Liczba siedlisk/zbiorowisk objętych projektem: 1 szt.
  • Powierzchnia siedlisk wspieranych w celu uzyskania lepszego statusu ochrony: 577,20 ha.
  • Liczba wspartych form ochrony przyrody: 1 szt.

Zakładane rezultaty realizacji projektu: Liczba gatunków objętych projektem: 1 szt. (koza ….).

Nadto Wnioskodawca wskazuje, że:

  • Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  • Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach projektu „…” są wystawione na nabywcę - Stowarzyszenie …..
  • Towary i usługi w ramach realizacji projektu nie są wykorzystywane na cele odpłatnej działalności statutowej oraz nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych a służą wyłącznie do realizacji zadań statutowych na mocy obowiązujących przepisów. Projekt nie ma celu osiągania dochodów.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, iż zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT przysługuje mu na podstawie z art. 113 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług, gdzie zwolniona od podatku od towarów i usług jest sprzedaż u podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. W przypadku przekroczenia limitu sprzedaży określonego w art. 113 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym zyskania przez Stowarzyszenie statusu podatnika VAT, Wnioskodawca oświadcza, iż towary i usługi nabyte w ramach projektu nie będą służyły osiąganiu przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Stowarzyszenie …. zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…” zadając pytanie: Czy w oparciu o przedstawiony stan faktyczny, stosownie do przepisów art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwanej dalej ustawą o VAT Stowarzyszeniu …. przysługuje prawo obniżenia podatku naliczonego od podatku należnego w przypadku faktur zakupu dotyczących realizowanego Projektu przez Stowarzyszenie ….. w związku z ponoszeniem wydatków statutowych związanych z realizacją opisanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego kwotę o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Według Wnioskodawcy, Stowarzyszenie …. nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT a efekty projektu będą służyły Wnioskodawcy do czynności statutowych niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych - towary i usługi określone w projekcie, z których nabyciem podatek zostanie naliczony, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a między nimi nie istnieje udokumentowany związek, o którym mowa w art. 86 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r., poz. 2261), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nabyte w związku z realizacją projektu towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym Zainteresowanemu z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „….”, ponieważ towary i usługi nabyte w ramach ww. projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj