Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.382.2020.1.JC
z 15 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 października 2020 r. (data wpływu 28 października 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

  • środki przekazane Wnioskodawcy stanowią przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie Nr 1) – jest prawidłowe,
  • środki przekazane Wnioskodawcy stanowią przychód (dochód) wolny od podatku (pytanie Nr 2) – jest prawidłowe,
  • odsetki podlegające zwrotowi stanowią przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie Nr 3) – jest prawidłowe,
  • wydatki kwalifikowane będą stanowiły koszty uzyskania przychodów (pytanie Nr 4) – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia skutków podatkowych w związku z zawarciem Umowy.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest spółką, której działalność polega na wsparciu (…) D. jest polskim rezydentem podatkowym o nieograniczonym obowiązku podatkowym.


Zgodnie z ustawą, zwaną dalej: „Ustawą”, pomocy udziela minister (dalej: „Minister”), z uwzględnieniem artykułu tej ustawy. Jak stanowi artykułu, Minister może powierzyć udzielanie pomocy D. Powierzenie udzielania pomocy następuje w drodze umowy zawartej między Ministrem i D., określającej szczegółowy zakres czynności i obowiązki stron umowy oraz efektywność wykorzystania środków budżetu państwa przeznaczonych na udzielanie pomocy.


W przypadku powierzenia udzielania pomocy, Minister udziela D. dotacji z przeznaczeniem na udzielanie pomocy oraz zawiera z nią umowę. Dotacja, jest rozliczana na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, ze zm.). D. udziela pomocy, w imieniu i na rzecz Ministra.


Minister może, w ramach dostępności środków, przekazać D. również środki, o których mowa w ustawie. Zgodnie z powołanym przepisem, realizacja zadań wynikających z ustawy w zakresie udzielania pomocy, może być dofinansowana ze środków funduszu. W takiej sytuacji przekazanie i rozliczanie środków odbywa się na podstawie odrębnej umowy.


Działając na podstawie Ustawy, między Ministrem a D. została zawarta umowa powierzenia udzielania pomocy, określająca szczegółowy zakres czynności i obowiązki stron umowy oraz efektywność wykorzystania środków budżetu państwa przeznaczonych na udzielanie pomocy, dalej: „Umowa powierzenia”. Na podstawie zawartej Umowy powierzenia, Minister powierzył D., udzielanie pomocy w imieniu i na rzecz Ministra, na zasadach i w celu określonych w Ustawie.


W związku z zawarciem Umowy powierzenia udzielania pomocy publicznej, między Ministrem, a D. zostały zawarte dwie odrębne umowy:


  1. Umowa o dotację zawarta na podstawie Ustawy, gdzie Minister udzielił D. dotacji (dalej „Dotacja”), na udzielanie pomocy publicznej, dalej: „Umowa o dotację”.


  2. Dotacja zostanie przekazana na wyodrębniony, dla potrzeb Dotacji rachunek bankowy D., który będzie przeznaczony tylko i wyłącznie do wykonywanie operacji związanych z realizacją zadania. Niewykorzystane środki z Dotacji wraz z odsetkami od środków na rachunku bankowym podlegają zwrotowi przez D. do budżetu Ministra.

    D. ponosi wydatki związane z realizacją zadania, zgodnie z zasadami ponoszenia i dokumentowania wydatków kwalifikowalnych określonymi w Umowie o dotację. Katalog wydatków kwalifikowalnych stanowi załącznik do Umowy o dotację.

    Realizacja zadania przez D. podlega kontroli przez Ministra i rozliczenie dotacji nastąpi na podstawie sporządzonych przez D. i zatwierdzonych przez Ministra sprawozdań.


    Wydatki kwalifikowalne są sfinansowane z Dotacji.
  3. Umowa przekazania środków (dalej: „Umowa przekazania środków”) zawarta na podstawie Ustawy. Na realizację przedmiotu tej umowy, którym jest realizacja zadań wynikających z Ustawy w odniesieniu do udzielania pomocy, Minister przekazuje, D. środki z funduszu.


  4. Środki zostaną przekazane na wyodrębniony rachunek bankowy D., który będzie przeznaczony tylko i wyłącznie do wykonywania operacji związanych z realizacją Przedmiotu Umowy przekazania środków oraz dokonanie czynności przygotowawczych oraz zwrot kosztów poniesionych w związku z realizacją Przedmiotu Umowy przekazania środków.

    Niewykorzystane środki na realizację Przedmiotu Umowy przekazania środków oraz przychody z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na wyodrębnionym rachunku bankowym stanowią przychód funduszu, a w przypadku jego likwidacji - dochód budżetu państwa i są przekazywane - zgodnie z tą umową - na rachunek wskazany przez Ministra. D. ponosi wydatki związane z realizacją zadania, zgodnie z zasadami ponoszenia i dokumentowania wydatków kwalifikowalnych określonymi w tej umowie.


Wydatki kwalifikowalne są finansowane z otrzymanych środków z funduszu. Katalog wydatków kwalifikowalnych stanowi załącznik do umowy. Minister sprawuje kontrolę wykorzystania przekazanych Środków. Rozliczenie Środków następuje na podstawie sporządzonych i zatwierdzonych końcowych sprawozdań z realizacji przedmiotu umowy.


Przedmiot umowy uznaje się za zrealizowany z chwilą zaakceptowania w całości przez Ministra złożonych przez D. sprawozdań.


Wśród wydatków kwalifikowalnych są m.in.: wynagrodzenia (wynagrodzenie zasadnicze, oraz dodatkowe wynagrodzenie wraz z narzutami), koszty obsługi prawnej realizacji przedmiotu tej umowy: opłaty notarialne, sądowe, skarbowe, podatki od czynności cywilnoprawnych, wyceny nieruchomości, wyceny, wydatki dotyczące zewnętrznego (poza strukturami D.): doradztwa prawnego / zastępstwa procesowego / podatkowego / transakcyjnego, pozostałe konieczne i uzasadnione wydatki, o ile są ponoszone bezpośrednio w związku z realizacją i finansowaniem przedmiotu tej umowy: szkolenia, usługa systemu informatycznego dedykowanego do obsługi przedmiotu tej umowy, koszty dotyczące, postępowania, due diligence w zakresie w jakim jest on niezbędny dla wydania decyzji w sprawie udzielenia pomocy (prawny, podatkowy, finansowy, techniczny, geologiczny i z zakresu ochrony środowiska), koszt utrzymania rachunku bankowego, przeznaczonego do wykonywania operacji związanych z realizacją przedmiotu Umowy, pozostałe konieczne i uzasadnione wydatki, o ile są ponoszone bezpośrednio w związku z realizacją i finansowaniem przedmiotu tej umowy, w szczególności: wynajem oraz sprzątanie biura, zakup materiałów biurowych i innych (w tym papier ksero), wydruki wewnętrzne, usługi informatyczne, dzierżawa kserokopiarek, media (elektryczność, ogrzewanie, woda, internet), abonament telefoniczny (sieć stacjonarna i komórkowa), usługi kurierskie i pocztowe, bezpieczeństwo IT, koszty delegacji.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy środki przekazywane D. z tytułu dotacji, o której mowa w Ustawie oraz środki przekazane D., o których mowa w Ustawie, stanowią dla D. przychód w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy?
  2. Czy środki przekazywane D., z tytułu dotacji, o której mowa w Ustawie oraz środki przekazane D., o których mowa w Ustawie, stanowią dla D. przychód (dochód) wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?
  3. Czy odsetki od niewykorzystanych środków z tytułu dotacji, o której mowa w Ustawie podlegające zwrotowi przez D. do budżetu Ministra oraz odsetki od niewykorzystanych środków, o których mowa w Ustawie, stanowiących przychód funduszu, a w przypadku jego likwidacji - dochód budżetu państwa i przekazywane przez D. na rachunek wskazany przez Ministra, stanowią dla D. przychód podatkowy, w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy?
  4. Czy wydatki kwalifikowalne związane z realizacją zadań, sfinansowane ze środków otrzymanych z dotacji o której mowa w Ustawie oraz wydatki kwalifikowalne związane z realizacją zadań, sfinansowane ze środków o których mowa w ustawie, będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1.


Przychodem podatkowym są trwałe, bezzwrotne przysporzenia majątkowe o konkretnym wymiarze finansowym. W wyroku NSA z dnia z dnia 19 grudnia 2012 r. (II FSK 871/11) Sąd uznał, że „Analiza rodzajów przychodów, wymienionych w art. 12 ust. 1 u.p.d.o.p. prowadzi do wniosku, że przychód to definitywne przysporzenie majątkowe”. Podobnie w wyroku NSA z dnia 9 sierpnia 2017 r. (II FSK 1908/15): „Na pojęcie "przychodu" zawarte w art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. składają się trwałe i realne zwiększenia majątku podatnika”.


Środki przekazywane D. w formie dotacji, o której mowa w Ustawie oraz środki przekazane D., o których mowa w Ustawie, nie są dla D. przychodem w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności nie stanowią przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy. Nie spełniają bowiem przywołanej powyżej definicji przychodu, a także z uwagi na ich charakter i cel, jakiemu służą, jak również z uwagi na "techniczny" aspekt otrzymania ich przez D. (D. wykonywać będzie określone działania w imieniu i na rzecz osoby trzeciej na realizację, których otrzyma środki).


Jak wynika z powołanych przepisów Ustawy, a także Umowy powierzenia, udzielania pomocy, w której znajduje się odniesienie do powołanego artykułu Ustawy, D. udzielając pomocy będzie występować w imieniu i na rzecz Ministra, na realizację, których otrzyma środki pieniężne, natomiast odsetki od otrzymanych środków D. obowiązana będzie przekazywać na rachunek wskazany przez Ministra.


Podobnie jak, w przypadku Dotacji, środki otrzymane na podstawie Ustawy nie stanowią dla D. przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ jak wykazano powyżej, D. udzielając pomocy z tych otrzymanych środków, również będzie występować w imieniu i na rzecz Ministra.


Powyższy pogląd wynika także z wykładni celowościowej powołanych przepisów, a także z kwalifikacji podatkowej środków otrzymanych przez D. w związku z realizacją uprawnień i obowiązków Skarbu Państwa w odniesieniu do umów zawartych przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa. Na podstawie tej ustawy, środki nie stanowią przychodu w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406, ze zm.) D.

Ad 2.


W ocenie Wnioskodawcy, w związku z tym, że środki przekazywane D. w formie dotacji, o której mowa w Ustawie oraz środki przekazane D., o których mowa w Ustawie, nie są dla D. przychodem w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności nie stanowią przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, to tym bardziej nie stanowią przychodu (dochodu) wolnego od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 updop.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 updop, wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.


Updop nie definiuje przy tym pojęcia "dotacja" dla celów podatkowych. Zgodnie z zamieszczoną w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.), w art. 126 definicją ogólną, dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych, przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.


Dotacja, o której mowa w Ustawie nie stanowiąc dla D. przysporzenia majątkowego, tj. przychodu w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, nie jest przychodem wolnym od tego podatku. Przychody wolne od podatku są przychodami w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. Nie może więc wystąpić sytuacja, w której przychód nie będący przychodem w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. stanowiłby przychód wolny od tego podatku. Taki pogląd wynika także z systematyki ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. Zbieżny z powyższym pogląd dotyczy także środków przekazanych D., o których mowa w Ustawie.


Ad. 3.


Odsetki od niewykorzystanych środków z tytułu dotacji, o której mowa w Ustawie podlegające zwrotowi przez D. do budżetu ministra oraz odsetki od niewykorzystanych środków, o których mowa w Ustawie stanowiących przychód funduszu, a w przypadku jego likwidacji - dochód budżetu państwa i przekazywane przez D. na rachunek wskazany przez Ministra, nie stanowią dla D. przychodu w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.


W myśl art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.


Przykładowy katalog przychodów osiąganych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych zawiera art. 12 ust. 1 pkt 1 updop. Na podstawie tego przepisu, za przychody uważa się m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.


Tym samym odsetki od środków zgromadzonych zarówno na bieżących rachunkach bankowych służących rozliczeniom gospodarczym dokonywanym przez podatników tego podatku, jak również od środków przechowywanych na rachunkach oszczędnościowych czy lokatach terminowych, stanowią przychód związany z ogólną działalnością prowadzoną przez podatników.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, odsetki - nie stanowiąc przysporzenia majątkowego D. - nie stanowią dla D. przychodu w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. D. wykonywać będzie określone działania w imieniu i na rzecz osoby trzeciej na realizację, których otrzyma środki na podstawie Ustawy. D. udziela Pomocy w imieniu i na rzecz Ministra, a przekazane środki zgromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym przeznaczone są tylko i wyłącznie do wykonywania zadań w imieniu i na rzecz Ministra. Przychody z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na wyodrębnionym rachunku podlegają zwrotowi na rachunek wskazany przez Ministra.


Wyodrębniony rachunek bankowy, na którym są zgromadzone środki nie służy do działalności D., a odsetki, o których mowa powyżej nie są przeznaczane na pokrycie kosztów działalności bieżącej D.


Mając powyższe na uwadze zdaniem D., odsetki od niewykorzystanych środków z tytułu dotacji oraz odsetki od niewykorzystanych środków, o których mowa w ustawie nie stanowią przychodu w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.


Ad. 4.


Wydatki kwalifikowalne związane z realizacją zadań, sfinansowane ze środków otrzymanych z dotacji o której mowa w Ustawie oraz wydatki kwalifikowalne związane z realizacją zadań, sfinansowane ze środków o których mowa w ustawie, nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.


Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 updop, mogą stanowić koszt uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Kosztami uzyskania przychodów są, zatem wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów bądź zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów i to zarówno w zakresie kosztów bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami.


Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz, że środki przekazane D., z tytułu dotacji, o której mowa w Ustawie oraz środki przekazane D., o których mowa w Ustawie, nie stanowią dla D. przychodu w rozumieniu updop (nie stanowią jej przysporzenia majątkowego z uwagi na "techniczny" aspekt otrzymania ich przez D., która wykonywać będzie określone działania w imieniu i na rzecz osoby trzeciej na realizację, których otrzyma środki), wydatki kwalifikowalne, tj. wydatki sfinansowane ze środków otrzymanych z dotacji, o której mowa w Ustawie oraz wydatki kwalifikowalne, tj. wydatki sfinansowane ze środków, o których mowa w Ustawie, nie pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przez D. przychodami oraz nie służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów D.


Wskazać ponadto należy, że warunkiem uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu jest łączne spełnienie następujących warunków - faktycznego (rzeczywistego) poniesienia wydatku przez podatnika, istnienie związku z prowadzoną przez podatnika działalnością oraz poniesienie go w celu uzyskania przychodu, jego zwiększenia bądź zachowania źródła przychodu (wyrok NSA z dnia 8 listopada 2019 r., II FSK 3703/17). Kosztem uzyskania przychodów będzie taki koszt, który został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika; jest definitywny (rzeczywisty), czyli wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona. Tak m.in. w wyroku WSA w Łodzi z dnia 19 listopada 2019 r. (I SA/Łd 454/19). Wydatki kwalifikowalne nie będą pokryte z zasobów majątkowych D.


Podsumowując, wydatki kwalifikowalne związane z realizacją zadań, sfinansowane ze środków otrzymanych z dotacji o której mowa w Ustawie oraz wydatki kwalifikowalne związane z realizacją zadań, sfinansowane ze środków o których mowa w ustawie, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie ustalenia, czy:

  • środki przekazane Wnioskodawcy stanowią przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie Nr 1) – jest prawidłowe,
  • środki przekazane Wnioskodawcy stanowią przychód (dochód) wolny od podatku (pytanie Nr 2) – jest prawidłowe,
  • odsetki podlegające zwrotowi stanowią przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie Nr 3) – jest prawidłowe,
  • wydatki kwalifikowane będą stanowiły koszty uzyskania przychodów (pytanie Nr 4) – jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań oznaczonych numerami 1-4.


Nadmienić w tym miejscu należy, że powołany przez Wnioskodawcę art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od 1 stycznia 2018 r. otrzymał nowe brzmienie. I tak, zgodnie z ww. przepisem, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.


Jednakże, zmiana brzmienia ww. przepisu nie ma wpływu na rozstrzygnięcie.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj