Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.125.2021.2.SR
z 30 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 lutego 2021 r. (data wpływu 5 lutego 2021 r.), uzupełnionym pismem z 13 kwietnia 2021 r. (data wpływu 13 kwietnia 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu energii elektrycznej w przypadku wykorzystywania jej do wykonywania czynności opodatkowanej, tj. świadczenia usługi udostępniania chmury obliczeniowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2021 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu energii elektrycznej w przypadku wykorzystywania jej do wykonywania czynności opodatkowanej, tj. świadczenia usługi udostępniania chmury obliczeniowej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 13 kwietnia 2021 r. (data wpływu 13 kwietnia 2021 r.).



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką komandytową i czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca jest właścicielem farmy fotowoltaicznej o mocy . MW zlokalizowanej w ..., województwo ..., powiat ..., grunt oznaczony numerem dz. Nr 1.

Aktualnie Wnioskodawca odlicza podatek VAT naliczony do sprzedawanej mu energii elektrycznej zużywanej wyłącznie do zasilania farmy fotowoltaicznej. Wnioskodawca planuje rozszerzyć swoją działalność o świadczenie usługi udostępniania mocy obliczeniowej w modelu IaaS (ang. infrastructure as a service, (dalej jako: „IaaS”) polegającej na dostarczaniu swoim klientom mocy obliczeniowej generowanej przez jego infrastrukturę dostarczającą moc obliczeniową (dalej jako: „Infrastruktura”).

Infrastruktura jako usługa (IaaS) polega na dostarczaniu klientom dostępu do pamięci masowej, sieci, serwerów oraz innych zasobów obliczeniowych w chmurze za opłatą naliczaną według ich rzeczywistego wykorzystania.

Infrastruktura jako usługa (IaaS) to oferta z zakresu przetwarzania w chmurze, w ramach której dostawca udostępnia użytkownikom zasoby obliczeniowe, takie jak serwery, pamięć masowa czy sieć. Organizacje wykorzystują własne platformy i aplikacje w obrębie infrastruktury zapewnionej przez dostawcę usług.

Najważniejsze zalety IaaS to:

  • możliwość płacenia przez użytkowników za każdorazowe korzystanie z infrastruktury oferowanej jako usługa i dostępnej na żądanie zamiast kupowanie sprzętu,
  • Infrastruktura jest skalowalna i można ją dostosowywać do potrzeb obliczeniowych i pamięciowych klientów,
  • klient nie musi ponosić kosztów zakupu i utrzymania własnego sprzętu,
  • ponieważ dane są przechowywane w chmurze, nie istnieje pojedynczy punkt awarii,
  • wirtualizacja zadań administracyjnych pozwala skupić się na innych obowiązkach.

Niezbędnym kosztem bezpośrednio związanym z możliwością nieprzerwanego świadczenia przez Wnioskodawcę usługi w modelu IaaS będzie stałe zasilenie Infrastruktury w energię elektryczną. Koszty związane z zakupem energii elektrycznej poza kosztami związanymi z zakupem, serwisowaniem i utrzymaniem Infrastruktury będą głównymi kosztami jakie Wnioskodawca będzie ponosił w związku rozpoczęciem świadczenia usług w modelu IaaS.

Wnioskodawca nie będzie nabywał energii elektrycznej w celach innych niż wskazane powyżej. Wnioskodawca założy podlicznik i będzie prowadził szczegółową ewidencję zużycia energii elektrycznej na potrzeby świadczenia usług w modelu IaaS. Udokumentowane wydatki na energie elektryczną będą wydatkami faktycznie i bezpośrednio ponoszonymi przez Wnioskodawcę w związku ze świadczonymi usługami IaaS. Koszty związane z zakupem energii elektrycznej nie byłyby ponoszone przez Wnioskodawcę, gdyby nie planowane rozszerzenie działalności Wnioskodawcy o świadczenie usług w modelu IaaS.

Usługi IaaS będą usługami świadczonymi na terenie Rzeczypospolitej Polskiej na rzecz klientów z siedzibą również w Rzeczpospolitej Polskiej. Usługi IaaS zaliczane są do katalogu usług świadczonych drogą elektroniczną, ale wykluczona zostanie możliwość transgranicznego świadczenia usług, skutkująca, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia.

Wnioskodawca planuje odliczać należny podatek VAT z tytułu zakupu energii elektrycznej, na podstawie art. 86 ustawy o VAT, z uwagi na wykorzystywanie energii elektrycznej do wykonywania czynności opodatkowanych – świadczenia usług IaaS.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., w przypadku gdy będzie wykorzystywał energię elektryczną do wykonywania czynności opodatkowanej, tj. świadczenia usługi udostępniania chmury obliczeniowej?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy w stanie faktycznym opisanym w niniejszym wniosku przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, w której będzie wykorzystywał energię elektryczną do świadczenia usługi IaaS. Wnioskodawca będzie bezpośrednio w celu należytego świadczenia usługi IaaS dokonywał zakupu energii elektrycznej, przy czym zakup ten będzie obciążony podatkiem VAT. Energia elektryczna będzie bezpośrednio wykorzystywana do świadczenia usługi IaaS. Usługi będą świadczone na rzecz podmiotów posiadających siedzibę na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, stąd pomimo faktu, że usługi te będą świadczone drogą elektroniczną, to płatnikiem podatku VAT z tytułu świadczenia usług będzie Wnioskodawca.

Energia elektryczna będzie bezpośrednio wykorzystywana przez Wnioskodawcę do świadczenia usług IaaS, z uwagi na konieczność dostarczenia klientom infrastruktury informatycznej, która wymaga do swojego działania znacznego zużycia energii elektrycznej. Koszt energii elektrycznej będzie stanowił około 70-80 % wszystkich kosztów niezbędnych do prawidłowego, w tym trwałego i niezakłóconego świadczenia usług IaaS.

Świadczenie usług IaaS jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT. Usługa ta znajduje się w katalogu usług wykonywanych drogą elektroniczną, przy czym Wnioskodawca będzie weryfikował potencjalnych klientów pod kontem ich rzeczywistej siedziby na terenie Rzeczpospolitej Polskiej w celu uniknięcia mechanizmu odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, w stanie faktycznym opisanym w niniejszym wniosku przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od rachunków za energię elektryczną, którą będzie on wykorzystywał w ścisłym i bezpośrednim związku z faktem świadczenia usługi IaaS.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przepisy ustawy nie precyzują jednak, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

Związek bezpośredni występuje wówczas, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim mówimy wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania podmiotu, a więc w sposób pośredni wiążą się z działalnością gospodarczą i z osiąganymi przychodami. Aby wskazać, czy określone zakupy mają związek pośredni musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy między dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem opodatkowanego obrotu. Pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością gospodarczą występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu opodatkowanego VAT.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca planuje rozszerzyć swoją działalność o świadczenie usługi udostępniania mocy obliczeniowej w modelu IaaS (ang. infrastructure as a service), polegającej na dostarczaniu swoim klientom mocy obliczeniowej generowanej przez jego infrastrukturę dostarczającą moc obliczeniową. Infrastruktura jako usługa (IaaS) polega na dostarczaniu klientom dostępu do pamięci masowej, sieci, serwerów oraz innych zasobów obliczeniowych w chmurze za opłatą naliczaną według ich rzeczywistego wykorzystania. Niezbędnym kosztem bezpośrednio związanym z możliwością nieprzerwanego świadczenia przez Wnioskodawcę usługi w modelu IaaS będzie stałe zasilenie Infrastruktury w energię elektryczną. Koszty związane z zakupem energii elektrycznej poza kosztami związanymi z zakupem, serwisowaniem i utrzymaniem Infrastruktury będą głównymi kosztami jakie Wnioskodawca będzie ponosił w związku rozpoczęciem świadczenia usług w modelu IaaS.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy Wnioskodawca będzie wykorzystywał energię elektryczną do wykonywania czynności opodatkowanej, tj. świadczenia usługi udostępniania chmury obliczeniowej.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – energia elektryczna będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. świadczenia usług IaaS. Z opisu sprawy wynika, że stałe zasilenie Infrastruktury w energię elektryczną będzie niezbędnym kosztem bezpośrednio związanym z możliwością nieprzerwanego świadczenia przez Wnioskodawcę usługi w modelu IaaS. Wnioskodawca nie będzie nabywał energii elektrycznej w celach innych niż wskazane powyżej. Wnioskodawca założy podlicznik i będzie prowadził szczegółową ewidencję zużycia energii elektrycznej na potrzeby świadczenia usług w modelu IaaS. Udokumentowane wydatki na energię elektryczną będą wydatkami faktycznie i bezpośrednio ponoszonymi przez Wnioskodawcę w związku ze świadczonymi usługami IaaS.

W konsekwencji należy stwierdzić, że w przypadku gdy Wnioskodawca będzie wykorzystywał energię elektryczną do wykonywania czynności opodatkowanej, tj. świadczenia usługi udostępniania chmury obliczeniowej, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu energii elektrycznej w tym celu wykorzystywanej, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Należy przy tym zaznaczyć, że powyższe prawo przysługuje, o ile nie zajdą ograniczenia wskazane w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj