Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.114.2021.2.KS
z 28 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 marca 2021 r. (data wpływu 26 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  • czy środki pieniężne (zarówno w formie gotówkowej, jak i bezgotówkowej), które będą zbierane w ramach Projektu przez Partnera i następnie przekazywane na rzecz Fundacji nie będą stanowiły dla Wnioskodawcy przychodu opodatkowanego podatkiem odchodowym od osób prawnych – jest prawidłowe;
  • czy wydatki poniesione przez Sklep partnerski w związku z udziałem w Projekcie będą stanowiły dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 26 marca 2021 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia

  • czy środki pieniężne (zarówno w formie gotówkowej, jak i bezgotówkowej), które będą zbierane w ramach Projektu przez Partnera i następnie przekazywane na rzecz Fundacji nie będą stanowiły dla Wnioskodawcy przychodu opodatkowanego podatkiem odchodowym od osób prawnych,
  • czy wydatki poniesione przez Sklep partnerski w związku z udziałem w Projekcie będą stanowiły dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Sp. z o.o. z siedzibą w (…) (dalej „Sklep partnerski”, „Partner” bądź „Wnioskodawca”) jest spółką prawa handlowego, polskim rezydentem podatkowym, zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż detaliczna towarów na terenie prowadzonego przez siebie sklepu/sieci sklepów na rzecz klientów, w większości osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (dalej „Darczyńcy”).


Partner rozważa możliwość przyłączenia się do zbiórki środków pieniężnych przeznaczonych na cele charytatywne, które współorganizować będzie Fundacja B. (dalej „Fundacja”) wraz z innymi organizacjami pozarządowymi. Fundacja jest podmiotem działającym w oparciu o przepisy ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. (Dz. U. Nr 21, poz. 97, t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 40). Statut Fundacji definiuje jej cel statutowy jako „Budowanie społeczeństwa obywatelskiego i solidarności społecznej, upowszechnianie praktyki filantropii i mikrofilantropii oraz prowadzenie działalności społecznie użytecznej, zwłaszcza w zakresie pomocy społecznej i ochrony zdrowia, działalności charytatywnej, dobroczynnej, humanitarnej, promocji i organizacji wolontariatu, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, w tym wspieranie organizacyjne i finansowe osób i podmiotów działających w tych sferach.”


Fundacja, razem z innymi organizacjami pozarządowymi w tym C., D., E. oraz F. ma zamiar organizować zbiórki w sklepach z możliwością przekazania na cele charytatywne przez klientów sklepów, środków w formie gotówkowej jak i bezgotówkowej, tj. przy użyciu kart płatniczych (dalej „Zbiórka”). Zgodnie z założeniami, klienci sklepu zaangażowanego w zbiórkę będą mogli przekazać za pośrednictwem sklepu na rzecz Fundacji, kwotę przewyższającą wartość rachunku za zakupy (w gotówce lub za pomocą karty płatniczej) - projekt G (dalej „Projekt”).


Organizacja Zbiórki w ramach Projektu:

  1. Fundacja współdziałając z Partnerem zorganizuje zbiórkę bezgotówkową (czyli przekazywanie darowizn przy użyciu kart płatniczych) i gotówkową (czyli zbiórka publiczna w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych);
  2. Wnioskodawca zawrze umowę z Fundacją, z której wynikać będzie, że będzie on wspólnie z Fundacją uczestniczył w Projekcie;
  3. Sklep partnerski będzie zbierał środki od swoich klientów w formie gotówkowej lub bezgotówkowej (tj. przy wykorzystaniu kart płatniczych akceptowanych za pomocą terminala POS należącego do sklepu partnerskiego) jako partner Fundacji, na podstawie umowy o współpracę zawartej pomiędzy sklepem a Fundacją;
  4. Środki pieniężne zgromadzone w ramach Projektu będą ewidencjonowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Rozważane jest przyjęcie jednego z trzech modeli działania odnośnie przedstawienia informacji o pobranych i przekazanych przez Darczyńców środkach pieniężnych w formie darowizny na rzecz Fundacji za pośrednictwem Wnioskodawcy. Przekazanie środków pieniężnych może być odzwierciedlone na:
    1. wydruku niefiskalnym;
    2. paragonie fiskalnym dotyczącym transakcji sprzedaży towarów na rzecz klienta (jako dodatkowa informacja) - pod warunkiem nienaruszenia § 8 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r., poz. 363, „Rozporządzenie”);
    3. fakturze dotyczącej transakcji sprzedaży towarów na rzecz klienta (jako dodatkowa informacja, o ile klient poprosi o wystawienie faktury).
  5. zebrane pieniądze (bezpośrednio gotówką od klientów Wnioskodawcy lub przekazane przez agenta rozliczeniowego w sytuacji płatności kartą płatniczą) będą przelewane w terminach wynikających z polityki rozliczeniowej Sklepu partnerskiego (w miarę możliwości z jak największą częstotliwością) i umowy zawartej pomiędzy Sklepem partnerskim a Fundacją na oddzielny rachunek bankowy Sklepu partnerskiego lub subkonto utworzone przez niego, a następnie przelewane z tego rachunku na rachunek bankowy Fundacji w ustalonym terminie po zakończeniu i zbiórki;
  6. Wnioskodawca nie będzie mieć możliwości obracania/wykorzystywania w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej środkami pieniężnymi zgromadzonymi na oddzielnym rachunku bankowym lub subkoncie Sklepu partnerskiego (w tym również potencjalnymi odsetkami naliczonymi od kwot znajdujących się na rachunku bankowym dedykowanym na potrzeby Zbiórki);
  7. Partner będzie zobowiązany do przelania na rachunek bankowy Fundacji dokładnej kwoty, która została przekazana przez darczyńcę (bez jakichkolwiek potrąceń), jak również do przekazania na rzecz Fundacji odsetek naliczonych od kwot znajdujących się na oddzielnym rachunku bankowym lub subkoncie Sklepu partnerskiego dedykowanym na potrzeby Zbiórki (o ile takie wystąpią);
  8. w przypadku płatności kartą, Wnioskodawca będzie zobowiązany pokryć prowizję pobieraną przez agenta rozliczeniowego za wykonanie transakcji płatniczej;
  9. Sklep partnerski zobowiązany będzie również do przeszkolenia własnych pracowników w celu efektywnego umożliwienia im zbierania środków pieniężnych w ramach Projektu (szkolenie z zakresu obsługi terminala POS, szkolenia informujące o celach/założeniach Projektu), jak również do przystosowania lokalu sklepowego w celu umożliwienia potencjalnym Darczyńcom pozyskania informacji o prowadzonym Projekcie.



W ramach umowy (współpracy) pomiędzy Wnioskodawcą a Fundacją nie będzie przewidziane wynagrodzenie za czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w związku z udziałem w Projekcie. Również Fundacja nie otrzyma wynagrodzenia za udział w Projekcie ani za jakiekolwiek czynności wykonywane na rzecz Wnioskodawcy.



W ramach umowy z Wnioskodawcą, Fundacja podejmowała będzie działania zmierzające do promowania Projektu i nakierowane na prowadzoną Zbiórkę, w tym polegające na promowaniu współpracy z Wnioskodawcą w charakterze Partnera Projektu oraz informowaniu o Wnioskodawcy jako podmiocie uczestniczącym w Projekcie. Czynności te polegać będą na przekazywaniu informacji o uczestnictwie Wnioskodawcy w Projekcie, umieszczaniu logo Wnioskodawcy w swojej siedzibie, materiałach promocyjnych i informacyjnych dotyczących Projektu, w tym za pomocą internetu. Fundacja nie będzie w umowie z Wnioskodawcą zobowiązana do promocji Wnioskodawcy jako sprzedawcy (tj. do promocji w zakresie niezwiązanym z uczestnictwem Wnioskodawcy w Projekcie) oraz nie będzie zobowiązana do promowania oferowanych przez Wnioskodawcę towarów lub usług.



Wzięcie udziału w Projekcie wiąże się dla Partnera z koniecznością poniesienia określonych wydatków. Koszty będą związane z zobowiązaniem do przygotowania personelu oraz lokalu do wypełniania założeń Projektu. Przykładowo, Partner będzie więc musiał ponieść koszty związane z przeszkoleniem własnych pracowników w zakresie obsługi terminala POS oraz w zakresie celów i założeń Projektu. Ponadto, Partner poniesie koszty dostosowania lokalu w taki sposób, aby Darczyńcy uzyskali możliwość pozyskania informacji o prowadzonym Projekcie oraz możliwości i sposobie przekazania środków w ramach Zbiórki (na przykład poprzez umieszczenie materiałów informacyjnych reklamujących Projekt).



Zgodnie z informacjami posiadanymi przez Wnioskodawcę akcje charytatywne zbliżone w swoich założeniach do Projektu, tj. polegające na pomaganiu przez zaokrąglanie końcowego rachunku za zakupy w sklepach, to silny światowy trend. Przykładowo w zbiórce charytatywnej „(…)” (…) odbywającej się na terytorium Wielkiej Brytanii i Irlandii przez 10 lat zebrano ponad 24 000 000,00 funtów brytyjskich, wspierając ponad 500 organizacji charytatywnych. Zbiórka „(…)” prowadzona jest tylko za pomocą płatności bezgotówkowych, transakcji internetowych i poprzez aplikację. Innym przykładem zbiórki może być odbywająca się na terytorium Niemiec (…) (…), gdzie przez 8 lat zebrano ponad 10 000 000,00 euro, dzięki którym wspierane są organizacje charytatywne zajmujące się dziećmi. Zbiórka ta polega na zaokrąglaniu tylko do 10 eurocentów, a w promowanie projektu zaangażowani są liczni celebryci. Natomiast fundacja charytatywna (…) (Francja) w ciągu kilku lat w ramach projektu (…) (…) zebrała ponad 20 000 000,00 euro - zebrane z akcji środki trafiają do lokalnych organizacji w całym kraju. We Francji co sekundę trzech klientów zaokrągla płatność, a w projekt zaangażowanych jest ponad 2500 sklepów.



Zgodnie z wiedzą Partnera programy zaokrąglania (zbieżne w swoich założeniach z Projektem) prowadzone są również w Szwecji, USA, Kanadzie, Brazylii, Izraelu.



Ponadto, z badań z 6 września 2018 roku przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii wynika, że 40% klientów nie chce kupować w sklepach, które uznają za pozbawione "wymiaru etycznego", a 69% klientów oczekuje wyraźnych dowodów na zaangażowanie sklepów w lokalne społeczności (…).



Wnioskodawca przez udział w Projekcie zmierza do zachęcenia obecnych i potencjalnych klientów do dokonywania zakupów w sklepach Partnera, a także dba o pozytywny wizerunek swojego przedsiębiorstwa i przykłada wagę do kwestii społecznej odpowiedzialności biznesu.



Partner bierze więc aktywny udział w Projekcie, którego założenia zbieżne są z założeniami akcji charytatywnych, które zdobywały popularność wśród klientów w innych państwach Europy i świata.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:



  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że opisane w stanie faktycznym środki pieniężne (zarówno w formie gotówkowej, jak i bezgotówkowej), które będą zbierane w ramach Projektu przez Partnera i następnie przekazywane na rzecz Fundacji nie będą stanowiły dla niego przychodu opodatkowanego podatkiem odchodowym od osób prawnych?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że wydatki poniesione przez Sklep partnerski w związku z udziałem w Projekcie (np. na przeszkolenie pracowników i dostosowanie lokalu sklepowego do uczestnictwa w Projekcie) będą stanowiły dla niego koszt uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT?
  3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że udział Sklepu partnerskiego w Projekcie nie będzie stanowić czynności opodatkowanej podatkiem VAT?



Przedmiotem interpretacji jest odpowiedz na pytanie 1 i 2 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie podatku od towarów i usług (pytanie 3) wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.



Zdaniem Wnioskodawcy:



Ad. 1



Opisane w stanie środki pieniężne (zarówno w formie gotówkowej, jak i bezgotówkowej), które będą zbierane w ramach Projektu przez Partnera i następnie przekazywane na rzecz Fundacji nie będą stanowiły dla niego przychodu opodatkowanego podatkiem odchodowym od osób prawnych.



Ad. 2



Wydatki poniesione przez Sklep partnerski w związku z udziałem w Projekcie (np. na przeszkolenie pracowników i dostosowanie lokalu sklepowego do uczestnictwa w Projekcie) będą stanowiły dla niego koszt uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.



Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy odnośnie pytania numer 1



Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm., dalej: ustawa o CIT) nie zawiera definicji przychodu. W art. 12 ustawy o CIT wymienione zostały jednakże rodzaje przychodów, określono moment ich powstania, jak również enumeratywnie wskazano wyłączenia z katalogu przychodów.



Jako zasadę ustawodawca przyjął, że stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o CIT za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.



Literalna wykładnia wyżej wymienionych przepisów prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się wyłącznie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe.



W konsekwencji należy uznać, iż do przychodów podatkowych, podatnik powinien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie mogą być to więc jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe. Zasadą jest więc fakt, iż o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia oznaczający, że w sposób faktyczny i ostateczny powiększa on aktywa podatnika, bądź też pomniejsza jego pasywa.



Od tejże zasady (kwalifikacji przychodów jako podatkowe) ustawodawca wprowadził wyjątki w ściśle określonych przypadkach. Katalog przysporzeń, których nie zalicza się do przychodów podatkowych zawarty w art. 12 ust. 4 ustawy o CIT jest katalogiem zamkniętym. Wskazać należy również, że przychód w prawie podatkowym nie jest definiowany wynikowo (jako strata lub zysk podmiotu), a jako jakiekolwiek trwałe przysporzenie majątkowe, uzyskane poprzez przyrost aktywów lub zmniejszenie pasywów podatnika.



Wnioskodawca wskazuje, iż w odniesieniu do oceny na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych przedstawionego w niniejszym Wniosku opisu zdarzenia przyszłego kluczowe znaczenie ma stwierdzenie, że własność środków pieniężnych przekazywanych przez Darczyńców (osoby fizyczne będące klientami Sklepu partnerskiego) nie będzie nabywana przez Partnera, lecz będzie przechodzić od osób fizycznych na rzecz Fundacji jedynie za pośrednictwem Wnioskodawcy. Stronami umowy darowizny będą więc klienci Sklepu partnerskiego i Fundacja, a nie Partner i Fundacja lub Partner i jego klienci (Darczyńcy).



Innymi słowy, Wnioskodawca w ramach uczestnictwa w Projekcie będzie pełnić wyłącznie funkcję podmiotu przekazującego środki pieniężne swoich klientów (Darczyńców) do Fundacji, a nie podmiotu wpłacającego swoje środki na rzecz zbiórki lub otrzymujących je. Przekazanie środków pieniężnych przez Darczyńców Sklepowi partnerskiemu będzie miało jedynie tymczasowy charakter, tj. nie będzie miało charakteru definitywnego. Nawiązując do opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego w niniejszym Wniosku należy podkreślić ponadto, że Partner nie będzie uprawniony do rozporządzania przedmiotowymi środkami pieniężnymi (datkami). Wnioskodawca nie będzie mieć możliwości obracania/wykorzystywania w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej środkami pieniężnymi zgromadzonymi na oddzielnym rachunku bankowym lub subkoncie Sklepu partnerskiego dedykowanym na potrzeby Zbiórki. Jednocześnie Wnioskodawca nie otrzyma i nie będzie uprawniony do otrzymania wynagrodzenia z tytułu udziału w Projekcie.



Dla analizy skutków podatkowych czynności, które odbywać się będą pomiędzy Partnerem prowadzącym sklepy, a klientami (Darczyńcami) nie mniej istotna będzie funkcja jaką pełnić będą „darowane” środki pieniężne - będą one wyłącznie przedmiotem przekazania. Z tytułu otrzymanych środków celem ich dalszego przekazania, Sklep partnerski nie osiągnie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przepływ środków będzie więc dla niego neutralny podatkowo.



W opinii Wnioskodawcy, również w odniesieniu do potencjalnych odsetek naliczonych od kwot znajdujących się na oddzielnym rachunku bankowym lub subkoncie Sklepu partnerskiego dedykowanym na potrzeby Zbiórki nie dojdzie do powstania przychodu podatkowego po stronie Sklepu partnerskiego. Przysporzenie to bowiem nie będzie miało definitywnego charakteru z jego punktu widzenia - Partner nie będzie mógł korzystać/obracać tymi środkami oraz zostaną one tak samo jak środki pieniężne uzyskane w ramach Zbiórki w całości przekazane na rzecz Fundacji, tj. będą jedynie przejściowo powierzone Wnioskodawcy.



Potwierdzeniem faktu, iż przychód podlegający opodatkowaniu musi spełniać cechy trwałości, bezzwrotności oraz być definitywnym przysporzeniem majątkowym dla podatnika potwierdza ugruntowane stanowisko doktryny, jak i linia orzecznicza sądów administracyjnych, w tym:

  1. Komentarz do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, red. prof. dr hab. Witold Modzelewski, red. Jacek Pyssa, Małgorzata Lehmann-Ziaja, Andrzej Dembiński, Bartłomiej Kurant, 2018: „Pojęcie przychodu. Ustawa nie definiuje ściśle pojęcia przychodu, jednakże na podstawie treści art. 12 PDOPrU można określić przychód jako wszelkie trwałe, bezzwrotne i definitywne przysporzenia majątkowe w postaci środków pieniężnych, dóbr majątkowych oraz świadczeń w naturze, niezależnie od tytułu prawnego ich uzyskania przez podatnika; wyjątki od tej zasady określone są w ust. 4 i 4a tego artykułu. Definitywne przysporzenie majątkowe należy rozumieć w ten sposób, że w sposób trwały i ostateczny zwiększa ono aktywa osoby prawnej. Katalog rodzajów przychodów w obecnym brzmieniu ustawy jest katalogiem otwartym. Ustawodawca, redagując przepis art. 12 ust. 1 PDOPrU i określając ten katalog, użył sformułowania "w szczególności", co wskazuje na przykładowy charakter wymienionych przychodów.”
  2. J. Marciniuk (red.), Podatek dochodowy od osób fizycznych. Komentarz. Wyd. 18, Warszawa 2017: „Przepisy ustawy określające źródła przychodów podatnika odnoszą się do przychodów o charakterze definitywnym, a więc powiększających wartość majątku podatnika.”
  3. Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, red. Aleksandra Obońska, Adam Wacławczyk, Agnieszka Walter, 2014: „Artykuł 12 ust. 1 PDOPrU należy rozumieć zatem w ten sposób, że przychodem staje się każde definitywne przysporzenie majątkowe podatnika, a okoliczności wymienione w tym przepisie mają charakter przykładowego wymienienia, które i tak muszą spełnić przesłankę definitywnego przysporzenia majątkowego, aby spowodować powstanie przychodu (np. nie każde umorzenie zobowiązań powoduje powstanie przychodu, a jedynie zwolnienie z długu pod tytułem darmym).”
  4. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 marca 2018 r., sygn. III SA/Wa 1670/17: „Zgodnie z art. 12 ust. 1 u.p.d.o.p. przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe (art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p.). W świetle w. w przepisu można stwierdzić, że - co do zasady - przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, mająca definitywny charakter, powiększająca jego aktywa, którą może on rozporządzać jak własną. Przychód powstaje zatem z momentem jego faktycznego uzyskania przez podatnika. Tym samym o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny jego charakter w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa aktywa podatnika. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.”



Skoro zatem środki przekazane przez Darczyńców i gromadzone na oddzielnym rachunku bankowym lub subkoncie Sklepu partnerskiego dedykowanym na potrzeby Zbiórki:

  1. nie będą miały dla Partnera charakteru przysporzenia definitywnego,
  2. będą zwrotne (Partner będzie zobowiązany do przekazania wszystkich darowanych środków Fundacji),
  3. nie powiększą w żaden sposób aktywów Partnera,
  4. nie będą mogły być rozporządzane przez Partnera (nie będą wykorzystywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej),

to tym samym nie wystąpi u Wnioskodawcy przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.



Potwierdzeniem faktu, iż środki pieniężne, które są powierzone jedynie przejściowo/tymczasowo na rzecz podatnika (tak jak będzie to w sytuacji powierzenia środków pieniężnych przez Darczyńców przekazujących pieniądze na rzecz Fundacji w ramach Projektu) nie stanowią dla niego opodatkowanego przychodu potwierdza ugruntowana linia interpretacyjna organów podatkowych dotycząca opodatkowania usług pośrednictwa w zakresie sprzedaży towarów nienależących do podmiotów je sprzedających (w tym m.in. interpretacje o sygnaturach: ILPB1/415-1183/11-2/TW, IPPB6/4510-409/16-2/AP, IBPB-1-1.4510.319.2016.1.EN, czy KDIB1-1.4011.84.2017.1.BS). Wnioskodawcy opisując stany faktyczne zawarte we wnioskach o udzielenie indywidualnych interpretacji prawa podatkowego wskazywali, że w ramach prowadzonej przez ich działalności dokonywali usługi pośrednictwa pomiędzy klientami, a właścicielami oferowanych przez nich produktów. Klienci podatników przekazywali na ich rzecz środki pieniężne za zakupione towary, które obejmowały zapłatę za sam towar oraz prowizję dla wnioskodawców za usługę pośrednictwa. Wnioskodawcy zatrzymywali dla siebie jedynie kwotę prowizji, natomiast resztę otrzymanych środków obejmujących zapłatę za towar przekazywali właścicielom/producentom przedmiotowych towarów. W odniesieniu do tak opisanych stanów faktycznych organy interpretacyjne wskazywały, że przychodem do opodatkowania dla zainteresowanych podatników będzie jedynie kwota prowizji, która była dla nich rzeczywistym definitywnym przysporzeniem, a nie kwota obejmująca cenę towarów, która dla zainteresowanych jest wyłącznie przychodem przejściowym i niedefinitywnym (gdyż jest jedynie przekazywania przez pośrednika właścicielom sprzedawanych produktów). Partner wskazuje, iż wyżej przywołane indywidualne interpretacje prawa podatkowego referują do sytuacji, w których podatnik przejściowo otrzymuje środki pieniężne, które nie stanowią dla niego według organów interpretacyjnych opodatkowanego przychodu. Zgodnie z przywołanymi interpretacjami jedynie wynagrodzenia za wykonaną usługę pośrednictwa jest przychodem podlegającym opodatkowaniu. Nawiązując do opisu zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym Wniosku, gdzie Wnioskodawca nie będzie otrzymywać jakiejkolwiek wynagrodzenia za udział w Projekcie (za przekazywanie darowizn Klientów Fundacji), z tego też względu przychód do opodatkowania w ogólne nie wystąpi.



W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że opisane w opisie zdarzenia przyszłego środki pieniężne (zarówno w formie gotówkowej, jak i bezgotówkowej), które będą zbierane w ramach Projektu przez Partnera i następnie przekazywane na rzecz Fundacji nie będą stanowiły dla niego przychodu opodatkowanego podatkiem odchodowym od osób prawnych. Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, iż prawidłowość jego stanowiska znajduje potwierdzenie w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 25 czerwca 2019 r. sygn. 0111-KDIB1-2.4010.184.2019.2.AW, która została wydana dla innego uczestnika Projektu w analogicznym stanie faktycznym.



Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy odnośnie pytania numer 2



Zgodnie z art. 15 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. W myśl powyższego wszystkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione oraz definitywnie poniesione wydatki, których celem jest osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie ich źródła, które są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą można odliczyć od podstawy opodatkowania, o ile nie zostały one wymienione w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów. Należy zauważyć, iż kosztami uzyskania przychodów mogą być również te, które nie generują wprost konkretnych przychodów, a mają tylko pośredni charakter.



Definicja kosztów uzyskania przychodów zawarta w ww. przepisie jest dość ogólna, w orzecznictwie sądowym i doktrynie przyjęto przesłanki, które pozwalają na uznanie wydatków za koszty uzyskania przychodów:

  • poniesienie wydatku przez podatnika;
  • poniesiony koszt jest rzeczywisty;
  • koszt ten pozostaje w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą;
  • koszt ten został poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub może mieć wpływ na wielkość przychodów;
  • koszt powinien być należycie udokumentowany;
  • nie może znajdować się w gronie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.



Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wydatki, które ma zamiar ponosić w związku z uczestnictwem w Projekcie, takie jak przykładowo przeszkolenie pracowników, czy dostosowanie lokalu sklepowego do przeprowadzenia Zbiórki, należy zaklasyfikować jako koszty pośrednio związane z uzyskaniem przychodu.



Sklep partnerski wskazuje, że jego udział w Projekcie oprócz oczywistej chęci pomocy potrzebującym (udział w akcji charytatywnej) ma również na celu osiągniecie, zabezpieczenie oraz zachowanie jego źródeł przychodów poprzez zachęcenie większej liczby potencjalnych klientów do korzystania z jego oferty. Przykładowo, w sytuacji gdy dany klient wahałby się z oferty jakiego sklepu skorzystać, możliwość udziału w akcji charytatywnej przy okazji zakupów (przekazanie części środków pieniężnych na rzecz Fundacji za pośrednictwem Wnioskodawcy) może skłonić go do skorzystania z usług Partnera.



Sklep partnerski stoi na stanowisku, że jego udział w Projekcie oraz poniesione w związku z tym wydatki będą miały pośredni związek z uzyskaniem, zabezpieczeniem, bądź też zachowaniem ich przychodów poprzez:

  • wzmocnienie rozpoznawalności wśród m.in. klientów/potencjalnych klientów;
  • zbudowanie przewagi konkurencyjnej oraz orientacja na wzrost sprzedaży;
  • podniesienie prestiżu sklepów będących w posiadaniu Wnioskodawcy;
  • budzenie pozytywnych emocji wśród klientów Partnera;
  • ukształtowanie pozytywnego wizerunku;
  • ukształtowanie długofalowych, opartych na zaufaniu, relacji z społecznością lokalną, podmiotami współpracującymi;
  • pozytywne postrzeganie władz spółki, które zainicjowały i podejmują działania w obszarze działalności charytatywnej;
  • pozytywne postrzeganie w oczach nie tylko klientów, ale również potencjalnych kandydatów do pracy, jak również wzrost poziomu satysfakcji pracowników, ich lojalności i motywacji.



Bazując na powyższym, zdaniem Wnioskodawcy zasadne jest twierdzenie, iż tego rodzaju aspekt działalności gospodarczej wpłynie na wzrost jego konkurencyjności na rynku, co pośrednio będzie wpływać na wielkość uzyskiwanych przez niego przychodów.



Jednocześnie Wnioskodawca zwraca uwagę, co zostało już zaakcentowane w opisie zdarzenia przyszłego, że Projekt w którym rozważa swój udział będzie miał na polskim rynku charakter innowacyjny i będzie stanowił próbę wdrożenia w Polsce funkcjonującej już na świecie metody zbierania środków na cele charytatywne. Zgodnie z informacjami posiadanymi przez Wnioskodawcę akcje charytatywne zbliżone w swoich założeniach do Projektu, tj. polegające na pomaganiu przez zaokrąglanie końcowego rachunku za zakupy w sklepach, to silny światowy trend. Przykładowo w zbiórce charytatywnej „(…)” (…) odbywającej się na terytorium Wielkiej Brytanii i Irlandii przez 10 lat zebrano ponad 24 000 000,00 funtów brytyjskich, wspierając ponad 500 organizacji charytatywnych. Zbiórka „(…)” prowadzona jest tylko za pomocą płatności bezgotówkowych, transakcji internetowych i poprzez aplikację. Innym przykładem zbiórki może być odbywająca się na terytorium Niemiec (…) (…), gdzie przez 8 lat zebrano ponad 10 000 000,00 euro, dzięki którym wspierane są organizacje charytatywne zajmujące się dziećmi. Zbiórka ta polega na zaokrąglaniu tylko do 10 eurocentów, a w promowanie projektu zaangażowani są liczni celebryci. Natomiast fundacja charytatywna (…) (Francja) w ciągu kilku lat w ramach projektu (…) (…) zebrała ponad 20 000 000,00 euro - zebrane z akcji środki trafiają do lokalnych organizacji w całym kraju. We Francji co sekundę trzech klientów zaokrągla płatność, a w projekt zaangażowanych jest ponad 2500 sklepów.



Zgodnie z wiedzą Partnera programy zaokrąglania (zbieżne w swoich założeniach z Projektem) prowadzone są również w Szwecji, USA, Kanadzie, Brazylii, Izraelu.



Ponadto, z badań z 6 września 2018 roku przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii wynika, że 40% klientów nie chce kupować w sklepach, które uznają za pozbawione "wymiaru etycznego", a 69% klientów oczekuje wyraźnych dowodów na zaangażowanie sklepów w lokalne społeczności (…).



Powyższe okoliczności stanowią w ocenie Wnioskodawcy dodatkowy argument, że planowany udział w Projekcie powinien zostać pozytywnie oceniony przez klientów i potencjalnych klientów (jak miało to miejsce w przypadku podobnych akcji prowadzonych w innych krajach), zachęcając ich do zakupów w sklepach Wnioskodawcy, a w efekcie powinien spowodować wzrost sprzedaży (obrotów). Poniesione wydatki będą miały tym samym związek z osiągnięciem, zabezpieczeniem oraz zachowaniem źródeł przychodów.



Dodatkowo, zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowe koszty związane z udziałem w Projekcie mogą zostać zakwalifikowane jako wydatki związane z realizacją programu społecznej odpowiedzialności biznesu (tzw. CSR). Zdaniem Partnera, jego udział w Projekcie można bowiem postrzegać jako implementację CSR do strategii zarządzania zgodnie z wytycznymi ONZ dot. biznesu i praw człowieka.



Pod pojęciem społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) należy rozumieć koncepcję, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy, w tym poprzez udział w akcjach charytatywnych/dobroczynnych. Zgodnie z koncepcją CSR bycie odpowiedzialnym przedsiębiorcą nie oznacza tylko spełnienia wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale oprócz tego zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie i relacje z otoczeniem firmy, czyli dobrowolne zaangażowanie. Społeczna odpowiedzialność jest procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej. Istotny w tym zakresie jest aspekt zaangażowania się sklepów partnerskich jako podmiotów społecznie odpowiedzialnych, w sprawy społeczności lokalnej, sąsiadującego otoczenia zewnętrznego, akcje charytatywne. Działania podejmowane w tym zakresie stanowią element współczesnej strategii zarządzania firmami i w ocenie Wnioskodawcy wykazują związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i przychodami.



Potwierdzeniem stanowiska, zgodnie, z którym wydatki na realizację programów CSR należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jest ugruntowana linia interpretacyjna organów podatkowych, w tym przykładowo:

  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 kwietnia 2016 r., sygn. IBPB-1-3/4510-259/16/TS: „W związku z tym, że realizacja przez Spółkę działań polegających na wdrażaniu procesu CSR jest: • jednym z elementów efektywnej strategii zarządzania, o charakterze marketingowym, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności Spółki na poziomie globalnym, • pomocna w kształtowaniu warunków dla zrównoważonego, rozwoju społecznego i ekonomicznego, • procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, • strategią prowadzącą do trwałego sukcesu Spółki, to zdaniem Spółki, czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone przez Spółkę wydatki na realizację takiego procesu powiększają podatkowe koszty uzyskania przychodów. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, konieczność ponoszenia tego rodzaju wydatków jest uzasadniona, co przemawia za tym, że winny one stanowić koszty podatkowe w rozumieniu art. 15 ust. 1 updop.”
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 sierpnia 2016 r., sygn. IBPB-1-3/4510-690/16-2/JKT (uznane za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy): „Podsumowując, w związku z tym, że realizacja przez Spółkę działań polegających na wdrażaniu procesu CSR jest jednym z elementów efektywnej strategii zarządzania, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności Spółki na poziomie globalnym, i jako pomocna w kształtowaniu warunków dla zrównoważonego, rozwoju społecznego i ekonomicznego jest niezbędna dla osiągnięcia trwałego sukcesu Spółki, to czynniki te przemawiają za uznaniem ponoszonych przez Spółkę wydatków w tym zakresie za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy, w tym w szczególności jej art. 15 ust. 1.”
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 25 sierpnia 2016 r., sygn. IBPB-1-1/4510-270/16-1/SG (uznane za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy): „Istotny w tym zakresie jest aspekt zaangażowania Spółki jako podmiotu, społecznie odpowiedzialnego w sprawy społeczności lokalnej oraz sąsiadującego otoczenia zewnętrznego. Działania podejmowane w tym zakresie stanowią element współczesnej strategii zarządzania firmą. Tego rodzaju aspekt działalności gospodarczej niewątpliwie wpływa na poprawę dialogu społecznego na poziomie lokalnym, co przekłada się na poprawę wizerunku firmy i wzrost konkurencyjności firmy na rynku globalnym i pośrednio wpływa na wielkość uzyskiwanych przez nią przychodów. Przywołane na wstępie cele programu określone jako integracja pracowników i Współpracowników Spółki wokół wspólnej działalności Społecznej, budowanie dobrych relacji w zespole, kształtowanie kreatywności zdobywanie umiejętności interpersonalnych i zdolności organizacyjnych a przede wszystkim reklama Wnioskodawcy, również niewątpliwie będą wpływać w sposób pośredni na wielkość uzyskiwanych przez Wnioskodawcę przychodów. Oczywiście przedmiotowe wydatki nie będą miały bezpośredniego związku z konkretnym przychodem osiąganym przez Spółkę. Będą się wiązać z ogólnym funkcjonowaniem Spółki i dlatego też będą rozpoznane jako koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodem.”
  • interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 marca 2017 r., sygn. 1462-IPPB5.4510.1101.2016.1.BC: „Biorąc pod uwagę powyższe - w świetle przedstawionego stanu faktycznego, z którego wynika, że celem Programu jest wspieranie zaangażowania pracowników w działalność dobroczynną na rzecz lokalnej społeczności w miejscach prowadzenia działalności przez Spółkę - stwierdzić należy, że wydatki takie powinny stanowić koszty uzyskania przychodów. Nie znajdą się one w negatywnym katalogu art. 16.”
  • interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 października 2017 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.104.2017.2.AT (uznane za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy): „Wobec tego wydatki poniesione na realizację działań z zakresu CSR stanowią wydatki na zachowanie i zabezpieczenie źródła przychodów i jako takie mogą stanowić koszty uzyskania przychodów Spółki.”
  • interpretacja Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30 listopada 2017 r., sygn. 0114- KDIP2-2.4010.233.2017.2: „Zatem, należy uznać, że przedstawione powyżej argumenty przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację działań CSR powiększają podatkowe koszty uzyskania przychodów. Jednocześnie zauważyć należy, że wydatki związane z prowadzeniem działań w ramach strategii CSR nie stanowią wydatków, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych”;
  • interpretacja Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 marca 2018 r., sygn. 0111- KDIB2-1.4010.47.2018.1.BJ: „W ww. kontekście zauważyć należy, że jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, celem realizowanego działania Wnioskodawcy (tj. pobudzanie aktywności kulturalno-rekreacyjno-sportowej) jest zaangażowanie Spółki jako podmiotu społecznie odpowiedzialnego w sprawy społeczności lokalnej oraz sąsiadującego otoczenia zewnętrznego. Powyższe działania Spółki niewątpliwie wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu. Zatem, wydatki takie mogą, stanowić koszty uzyskania przychodów. Nie znajdą się one w negatywnym katalogu art. 16.”



W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego wydatki poniesione przez Sklep partnerski w związku z udziałem w Projekcie (np. na przeszkolenie pracowników i dostosowanie lokalu sklepowego do uczestnictwa w Projekcie) będą stanowiły dla niego koszt uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.



Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, iż prawidłowość jego stanowiska znajduje potwierdzenie w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 25 czerwca 2019 r. sygn. 0111-KDIB1-2.4010.258.2019.2.AW, która została wydana dla innego uczestnika Projektu w analogicznym stanie faktycznym.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia:

  • czy środki pieniężne (zarówno w formie gotówkowej, jak i bezgotówkowej), które będą zbierane w ramach Projektu przez Partnera i następnie przekazywane na rzecz Fundacji nie będą stanowiły dla Wnioskodawcy przychodu opodatkowanego podatkiem odchodowym od osób prawnych – jest prawidłowe;
  • czy wydatki poniesione przez Sklep partnerski w związku z udziałem w Projekcie będą stanowiły dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT – jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.



Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.



Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).



Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.



Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.



Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.



Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj