Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.29.2021.2.AR
z 4 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 stycznia 2021 r. (data wpływu 26 stycznia 2020 r.), uzupełnionym 22 marca 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  • czy w przypadku przekształcenia w spółkę jawną (zarówno wtedy, gdy przekształcenie nastąpi przed 1 maja 2021 r. jak i między dniem 1 maja 2021 r. a 31 grudnia 2021 r.) Wnioskodawca będzie zobowiązany do złożenia informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a updop, pod rygorem uzyskania statusu podatnika CIT w razie nie dochowania ww. obowiązku – jest nieprawidłowe,
  • czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będą miały zastosowanie do Wnioskodawcy, w odniesieniu do roku obrotowego rozpoczętego z dniem 1 stycznia 2021 r. i kończącego się z dniem 31 grudnia 2021 r.:
    • w sytuacji gdy przekształcenie Wnioskodawcy w spółkę jawną nastąpi przed dniem 1 maja 2021 r. a informacja, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a udpop złożona zostanie przed dniem rejestracji ww. przekształcenia – jest prawidłowe,
    • w pozostałym zakresie – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2020 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenie obowiązku oraz skutków podatkowych złożenia informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku przekształcenia spółki komandytowej w spółkę jawną.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z 16 marca 2021 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.29.2021.1.AR wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 22 marca 2021 r.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką komandytową z siedzibą na terytorium Polski, której rok obrotowy rozpoczął się z dniem 1 stycznia 2021 r. i trwa do 31 grudnia 2021 r. Wnioskodawca korzystając z możliwości wynikającej z art. 12 ust. 2 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2020 r., poz. 2123) postanowił, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stosuje się do Wnioskodawcy oraz do przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce komandytowej począwszy od dnia 1 maja 2021 r. (w takim przypadku spółka komandytowa uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r.).

Wnioskodawca ma trzech wspólników: jedynym komplementariuszem jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, natomiast dwoma komandytariuszami są osoby fizyczne.

Wspólnicy rozważają przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną w trybie określonym w przepisach art. 551-570 Kodeksu spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1526 ze zm., dalej „ksh”). Zgodnie z art. 552 ksh spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Wobec powyższego przekształcenie spółki komandytowej (Wnioskodawcy) w spółkę jawną nastąpi z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru przedsiębiorców, przy czym ów wpis może nastąpić w okresie od 1 lutego 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.

Wnioskodawca może skorzystać z możliwości określonej w art. 12 ust. 3 ustawy o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 351, ze zm., dalej „uor”), zgodnie z którą można nie zamykać i nie otwierać ksiąg rachunkowych w przypadku przekształcenia spółki osobowej w inną spółkę osobową.

W związku z przekształceniem nie zmieni się skład osobowy Wnioskodawcy, tj. wspólnikami spółki jawnej powstałej wyniku przekształcenia będą spółka z o.o. oraz dwie osoby fizyczne. Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 22 marca 2021 r. Wnioskodawca wskazał, że w trakcie przekształcenia spółki komandytowej w spółkę jawną nie dojdzie do zmiany praw wspólników do udziału w zyskach spółki przekształconej (powstałej z przekształcenia).



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca po przekształceniu w spółkę jawną (zarówno wtedy, gdy przekształcenie nastąpi przed 1 maja 2021 r. jak i między dniem 1 maja 2021 r. a 31 grudnia 2021 r.) będzie objęty dyspozycją przepisu art. 1 ust. 3 pkt 1a updop w zakresie roku obrotowego, który rozpoczął się z dniem 1 stycznia 2021 r. i trwa do 31 grudnia 2021 r., tj. będzie obowiązany do złożenia informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a udpop pod rygorem uzyskania statusu podatnika CIT w razie nie dochowania ww. obowiązku?
  2. Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 1 jest twierdząca – czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będą miały zastosowanie do Wnioskodawcy w odniesieniu do roku obrotowego rozpoczętego z dniem 1 stycznia 2021 r. i kończącego się z dniem 31 grudnia 2021 r. jeżeli po przekształceniu w spółkę jawną złoży informację, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki, w terminie 14 dni, licząc od dnia wpisu spółki przekształconej do rejestru przedsiębiorców?
  3. Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 1 jest twierdząca – czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będą miały zastosowanie do Wnioskodawcy, w odniesieniu do roku obrotowego rozpoczętego z dniem 1 stycznia 2021 r. i kończącego się z dniem 31 grudnia 2021 r., jeżeli Wnioskodawca będący spółką komandytową jeszcze przed przekształceniem w spółkę jawną złoży informację, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku spółki jawnej, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a updop, do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki komandytowej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki?”
  4. (pytanie nr 3 sformułowane zostało ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)

Zdaniem Wnioskodawcy, po przekształceniu w spółkę jawną (zarówno wtedy, gdy przekształcenie nastąpi przed 1 maja 2021 r. jak i między dniem 1 maja 2021 r. a 31 grudnia 2021 r.) Wnioskodawca nie będzie objęty dyspozycją przepisu art. 1 ust. 3 pkt 1a updop w zakresie roku obrotowego, który rozpoczął się z dniem 1 stycznia 2021 r. i trwa do 31 grudnia 2021 r., tj. nie będzie obowiązany do złożenia informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a udpop

Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1a updop przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:

  1. przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1426, z póżn. zm.). lub
  2. aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a w terminie 14 dni licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników

–do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki.

Zgodnie z art. 21 ust 1 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2020 r. poz. 2123, dalej „Nowelizacja”) pierwszą informację, o której mowa w art. 1 ust 3 pkt 1a lit a ustawy zmienianej w art. 2 spółka jawna mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne składa w terminie do dnia 31 stycznia 2021 r. według stanu na dzień:

  1. 1 stycznia 2021 r. – w przypadku spółki jawnej, która rozpoczęła działalność przed dniem 1 stycznia 2021 r.;
  2. rozpoczęcia działalności – w przypadku spółki jawnej, która rozpoczęła działalność w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 stycznia 2021 r.

Zgodnie z art. 21 ust. 2 ww. ustawy, jeżeli przed przekazaniem pierwszej informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy zmienianej w art. 2 nastąpi zmiana w składzie podatników, pierwszą aktualizację informacji, o której mowa w art. 1 ust 3 pkt 1a lit. b ustawy zmienianej w art. 2, składa się w terminie do dnia 31 stycznia 2021 r. chyba że termin do jej złożenia przypada później. Zgodnie z art. 21 ust. 3 ww. ustawy, w przypadku niezłożenia zgodnie z ust. 1 albo 2 informacji, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy zmienianej w art. 2. spółka jawna uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych odpowiednio z dniem 1 stycznia 2021 r., z dniem rozpoczęcia działalności albo z dniem, w którym nastąpiła zmiana w składzie podatników.

Zgodnie z art. 551 § 1 ksh spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą). Stosownie do art. 552 ksh spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną.

Stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o rachunkowości można nie zamykać i nie otwierać ksiąg rachunkowych w przypadku przekształcenia spółki osobowej w inną spółkę osobową.

Mając na uwadze ww. przepisy prawa, po przekształceniu Wnioskodawcy w spółkę jawną (zarówno wtedy, gdy przekształcenie nastąpi przed 1 maja 2021 r. jak między dniem 1 maja 2021 r. a 31 grudnia 2021 r.) Wnioskodawca nie będzie objęty dyspozycją przepisu art. 1 ust. 3 pkt 1a updop w zakresie roku obrotowego, który rozpoczął się z dniem 1 stycznia 2021 r. i trwa do 31 grudnia 2021 r. ponieważ w świetle art. 552 ksh spółka przekształcana (spółka komandytowa) stanie się spółką przekształconą (spółką jawną) z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru. W przypadku skorzystania przez Wnioskodawcę z art. 12 ust. 3 uor wpis spółki przekształconej do rejestru nie generuje obowiązku zamknięcia i otwarcia ksiąg rachunkowych, a rok obrotowy spółki jawnej będzie trwał od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 r.

Spółka jawna w opisanym wyżej przypadku nie może być objęta retroaktywnym skutkiem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2020 r. poz. 2123), ponieważ uzyska byt prawny dopiero z datą wpisu do rejestru przedsiębiorców, a jej rok obrotowy będzie już w toku. Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a updop przepisy ustawy stosuje się do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli rok obrotowy Wnioskodawcy trwa już od 1 stycznia 2021 r. a spółka jawna powstaje dopiero z momentem wpisu spółki przekształconej do rejestru przedsiębiorców, nie może być objęta dyspozycją art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a updop. ponieważ ten rok obrotowy już się rozpoczął.

Jednocześnie w stosunku do Wnioskodawcy nie będzie mógł mieć zastosowania art. 21 ust 1 Nowelizacji, zgodnie z którym pierwszą informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy zmienianej w art. 2, spółka jawna mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, składa w terminie do dnia 31 stycznia 2021 r. według stanu na dzień:

  1. 1 stycznia 2021 r. – w przypadku spółki jawnej, która rozpoczęła działalność przed dniem 1 stycznia 2021 r.;
  2. rozpoczęcia działalności – w przypadku spółki jawnej, która rozpoczęła działalność w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 stycznia 2021 r.

–z uwagi na to. że spółka jawna zostanie wpisana do rejestru przedsiębiorców po dniu 31 stycznia 2021 r.

Ad. 2

W przypadku, gdy odpowiedź na pytanie nr 1 jest twierdząca – przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie będą miały zastosowana do Wnioskodawcy w odniesieniu do roku obrotowego rozpoczętego z dniem 1 stycznia 2021 r. i kończącego się z dniem 31 grudnia 2021 r., jeżeli po przekształceniu w spółkę jawną złoży informację według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego prawa do udziału w zysku tej spółki, do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelni urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki, w terminie 14 dni, licząc od dnia wpisu spółki przekształconej do rejestru przedsiębiorców.

Rozpatrywane łącznie przepisy art. 1 ust. 3 pkt la updop oraz art. 21 ust. 1 Nowelizacji nie określają wprost terminu, w jakim spółka jawna powstała w wyniku przekształcenia spółki komandytowej poprzez wpis do rejestru przedsiębiorców po dniu 31 stycznia 2021 r. ma dochować obowiązku wynikającego z art. 1 ust. 3 pkt 1a updop, którego zaniechanie powoduje, że spółka jawna posiada status podatnika od pierwszego dnia roku obrotowego, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru.

W związku z powyższym, w celu odtworzenia normy prawnej wynikającej z art. 1 ust. 3 pkt la updop w stosunku do spółki jawnej, która powstała w wyniku przekształcenia poprzez wpis do rejestru przedsiębiorców po dniu 31 stycznia 2021 r. należy skorzystać z zasad wykładni funkcjonalnej oraz systemowej przepisów prawa.

Nie jest możliwe złożenie informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 o updop przed rozpoczęciem roku obrotowego spółki jawnej powstałej w wyniku przekształcenia poprzez wpis do rejestru przedsiębiorców po dniu 31 stycznia 2021 r. ponieważ jej rok obrotowy już trwa od 1 stycznia 2021 r

Jak wskazano w uzasadnieniu rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw „Celem realizacji powyższych zamierzeń i postulatów projekt przewiduje objęcie zakresem podmiotowym ustawy o CIT mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółek komandytowych oraz tych spółek jawnych, których wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne i w przypadku których podatnicy podatku dochodowego partycypujący w zyskach takich spółek jawnych nie są ujawniani, co powoduje możliwość uchylania się tych podmiotów z opodatkowania podatkiem dochodowym. (...) Założeniem proponowanych regulacji nie jest jednak nałożenie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym na spółki jawne przez generalne nadanie im statusu podatnika podatku dochodowego, lecz zapewnienie możliwości weryfikacji prawidłowości rozliczeń w tym podatku przez będących podatnikami togo podatku wspólników takich spółek (bezpośrednich i pośrednich). W sytuacji, gdy zgodnie z obowiązującymi przepisana podatkowymi, wspólnicy/podatnicy takich podmiotów – zarówno zagraniczni jak i krajowi – w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami regulują swoje zobowiązania podatkowe, z tytułu udziału w zyskach mającej siedzibę na terytorium Polski spółki jawnej, proponowane zmiany nie nałożą na tych wspólników/podatników żadnych dodatkowych obciążeń podatkowych, pod warunkiem, że spółka przekaże do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na jej siedzibę oraz właściwego dla wspólnika Informację o podatnikach uzyskujących dochody z udziału w jej zyskach oraz o wielkości posiadanych przez każdego z nich prawach do takiego udziału. Identyfikacja takich wspólników/podatników następować będzie zatem na podstawie informacji przesyłanej przez spółkę niemającą osobowości prawnej do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na jej siedzibę oraz urzędom skarbowym właściwym ze względu na siedzibę/miejsce zamieszkania wskazanego w informacji wspólnika/podatnika krajowego lub zagranicznego oraz ewentualnie organom podatkowym wspólnika, podatnika zagranicznego jeżeli umowy międzynarodowe których stroną jest Rzeczypospolita Polska przewidują przekazywanie takich informacji.”

Jak wynika a z powyższego, zamierzeniem ustawodawcy nie było wykreowanie pewnej kategorii stanów faktycznych, w których przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będą bezwzględnie miały zastosowanie do spółek jawnych, których wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, poprzez brak możliwości złożenia informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a updop. Wskazuje na to ta część uzasadnienia projektu ustawy zgodnie z którą „W sytuacji gdy zgodnie z obowiązującymi przepisami podatkowymi, wspólnicy/podatnicy takich podmiotów - zarówno zagraniczni jak i krajowi - w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami regulują swoje zobowiązania podatkowe, z tytułu udziału w zyskach mającej siedzibę na terytorium Polski spółki jawnej, proponowane zmiany nie nałożą na tych wspólników/podatników żadnych dodatkowych obciążeń podatkowych, pod warunkiem, że spółka przekaże do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na jej siedzibę oraz właściwego dla wspólnika informację o podatnikach uzyskujących dochody z udziału w jej zyskach oraz o wielkości posiadanych przez każdego z nich prawach do takiego udziału.”

Ad. 3

W przypadku, gdy odpowiedź na pytanie nr 1 jest twierdząca – przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie będą miały zastosowania do Wnioskodawcy, w odniesieniu do roku obrotowego rozpoczętego z dniem 1 stycznia 2021 r. i kończącego się z dniem 31 grudnia 2021 r., jeżeli Wnioskodawca będący spółką komandytową jeszcze przed przekształceniem w spółkę jawną złoży informację, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku spółki jawnej, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a updop, do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki komandytowej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest częściowo prawidłowe a częściowo nieprawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm., dalej: ustawa CIT), przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:

  1. przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.), lub
  2. aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników

-do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki.

Przy czym zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2123, dalej: ustawa nowelizująca), pierwszą informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy zmienianej w art. 2, spółka jawna mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, składa w terminie do dnia 31 stycznia 2021 r. według stanu na dzień:

  1. 1 stycznia 2021 r. - w przypadku spółki jawnej, która rozpoczęła działalność przed dniem 1 stycznia 2021 r.;
  2. rozpoczęcia działalności - w przypadku spółki jawnej, która rozpoczęła działalność w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 stycznia 2021 r.

Jeżeli przed przekazaniem pierwszej informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy zmienianej w art. 2, nastąpi zmiana w składzie podatników, pierwszą aktualizację informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. b ustawy zmienianej w art. 2, składa się w terminie do dnia 31 stycznia 2021 r., chyba że termin do jej złożenia przypada później (art. 21 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 21 ust. 3 ustawy nowelizującej, w przypadku niezłożenia zgodnie z ust. 1 albo 2 informacji, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy zmienianej w art. 2, spółka jawna uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych odpowiednio z dniem 1 stycznia 2021 r., z dniem rozpoczęcia działalności albo z dniem, w którym nastąpiła zmiana w składzie podatników.

W myśl natomiast art. 1 ust. 4 ustawy CIT, informacja, o której mowa w ust. 3 pkt 1a, zawiera:

  1. imię i nazwisko albo firmę (nazwę), adres miejsca zamieszkania albo adres siedziby, numer identyfikacji podatkowej oraz wielkość prawa do udziału w zysku spółki jawnej:
    1. wspólnika będącego podatnikiem osiągającym dochody ze spółki jawnej,
    2. podatnika niebędącego wspólnikiem spółki jawnej osiągającego dochody z tej spółki;
  2. nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej podmiotu niebędącego podatnikiem podatku dochodowego, za pośrednictwem którego podatnik osiąga dochody ze spółki jawnej, oraz wielkość posiadanego przez podatnika prawa do udziału w zysku tego podmiotu.

Zgodnie zaś z art. 1 ust. 5 ustawy CIT, spółka jawna posiada status podatnika odpowiednio od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór informacji, o której mowa w ust. 3 pkt 1a, wraz z objaśnieniami co do sposobu jej wypełniania, terminu i miejsca składania, mając na uwadze identyfikację podatnika i naczelnika urzędu skarbowego, do którego jest kierowana informacja, określenie wielkości przysługujących podatnikom praw do udziału w zysku w spółce jawnej bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego oraz identyfikację tych podmiotów (art. 1 ust. 6 ww. ustawy).

Ze wskazanych powyżej przepisów wynika zatem, że spółka jawna, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, jest zobowiązana do złożenia informacji, przed rozpoczęciem roku obrotowego, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki. Jednocześnie, w przypadku niezłożenia takiej informacji spółka uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych od pierwszego dnia roku obrotowego aż do dnia likwidacji tej spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest spółką komandytową z siedzibą na terytorium Polski, której rok obrotowy rozpoczął się z dniem 1 stycznia 2021 r. i trwa do 31 grudnia 2021 r. Wnioskodawca korzystając z możliwości wynikającej z art. 12 ust. 2 ustawy nowelizującej postanowił, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stosuje się do Wnioskodawcy od dnia 1 maja 2021 r.

Wnioskodawca ma trzech wspólników: jedynym komplementariuszem jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, natomiast dwoma komandytariuszami są osoby fizyczne.

Wspólnicy rozważają przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną w trybie określonym w przepisach art. 551-570 Kodeksu spółek handlowych. Wnioskodawca może skorzystać z możliwości określonej w art. 12 ust. 3 ustawy o rachunkowości, zgodnie z którą można nie zamykać i nie otwierać ksiąg rachunkowych w przypadku przekształcenia spółki osobowej w inną spółkę osobową. W związku z przekształceniem nie zmieni się skład osobowy Wnioskodawcy, tj. wspólnikami spółki jawnej powstałej w wyniku przekształcenia będą spółka z o.o. oraz dwie osoby fizyczne. W trakcie przekształcenia nie dojdzie również do zmiany praw wspólników do udziału w zyskach spółki przekształconej (powstałej z przekształcenia).

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia ustalenia czy Wnioskodawca po przekształceniu w spółkę jawną (zarówno wtedy, gdy przekształcenie nastąpi przed 1 maja 2021 r. jak między dniem 1 maja 2021 r. a 31 grudnia 2021 r.) będzie objęty dyspozycją przepisu art. 1 ust. 3 pkt 1a updop w zakresie roku obrotowego, który rozpoczął się z dniem 1 stycznia 2021 r. i trwa do 31 grudnia 2021 r., tj. czy będzie zobowiązany do złożenia informacji, o której mowa w ww. przepisie, pod rygorem uzyskania statusu podatnika CIT w razie nie dochowania ww. obowiązku. Wątpliwość Wnioskodawcy budzi również kwestia ustalenia jakie skutki podatkowe pociągnie za sobą złożenie tego oświadczenia we wskazanych we wniosku terminach.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w uzasadnieniu do projektu ustawy zmieniającej Ustawodawca wyraźnie wskazał, iż „założeniem proponowanych regulacji nie jest nałożenie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym na spółki jawne przez generalne nadanie im statusu podatnika podatku dochodowego, lecz zapewnienie możliwości weryfikacji prawidłowości rozliczeń w tym podatku przez będących podatnikami tego podatku wspólników takich spółek (bezpośrednich i pośrednich).”

W uzasadnieniu tym Ustawodawca wskazał również: „podstawowym celem wprowadzenia tych przepisów jest zatem uszczelnienie polskiego systemu podatkowego przez skuteczniejsze egzekwowanie już istniejącego i wynikającego z aktualnych przepisów obowiązku podatkowego oraz faktyczna realizacja akceptowanej również przez inne ustawodawstwa podatkowe zasady, iż dochody powinny podlegać opodatkowaniu w miejscu/w kraju, w którym były rzeczywiście wypracowane.”

Celem wprowadzenia do ustawy CIT przepisu o obowiązku składania przez spółkę jawną takiej informacji/aktualizacji, wynikającym z uzasadnienia do ww. ustawy nowelizującej, jest więc zapewnienie możliwości weryfikacji przez organy podatkowe prawidłowości wykazywania przez wspólników/podatników spółki jawnej uzyskiwanych przychodów oraz kosztów uzyskania

przychodów „z udziału w zyskach tej spółki” w związku z treścią art. 5 ustawy CIT i art. 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1426 ze zm.).

Z treści uzasadnienia do projektu ustawy zmieniającej można zatem wyciągnąć wniosek, iż powyższe przepisy dotyczą nie tylko już istniejących spółek jawnych ale także nowopowstałych spółek jawnych oraz spółek jawnych powstałych w wyniku przekształcenia innej spółki prawa handlowego, które chciałyby zachować status podmiotów podatkowo transparentnych, to jest podmiotów, w przypadku których opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają tylko wspólnicy takiego podmiotu.

Tym samym za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym po przekształceniu w spółkę jawną Wnioskodawca nie będzie objęty dyspozycją przepisu art. 1 ust. 3 pkt 1a updop. Wnioskodawca w myśl powyższego przepisu (niezależnie od tego czy przekształcenie nastąpi przed 1 maja 2021 r. czy też między dniem 1 maja 2021 r. a 31 grudnia 2021 r.), zobowiązany będzie do złożenia informacji, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod rygorem uzyskania statusu podatnika CIT w razie nie dochowania ww. obowiązku.

Bez znaczenia pozostaje przy tym okoliczność, iż Wnioskodawca po przekształceniu w spółkę jawną nie będzie zobligowany do zamknięcia i otwarcia ksiąg rachunkowych, a rok obrotowy spółki jawnej będzie trwał od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 r.

Zauważyć bowiem należy, iż z art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy CIT wynika, że informację o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki – spółka jawna składa przed rozpoczęciem roku obrotowego.

Zgodnie zaś z art. 12 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 217), księgi rachunkowe otwiera się, z zastrzeżeniem ust. 3:

  1. na dzień rozpoczęcia działalności, którym jest dzień pierwszego zdarzenia wywołującego skutki o charakterze majątkowym lub finansowym,
  2. na początek każdego następnego roku obrotowego,
  3. na dzień zmiany formy prawnej,

W myśl art. 12 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy, księgi rachunkowe zamyka się, z zastrzeżeniem ust. 3-3d, na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 6 ustawy CIT, jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.

Zatem zamknięcie ksiąg rachunkowych prowadzi do zakończenia roku obrotowego podatnika.

Przy czym zgodnie z art. 12 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości, można nie zamykać i nie otwierać ksiąg rachunkowych w przypadku przekształcenia spółki osobowej oraz spółki cywilnej w inną spółkę osobową, a także spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową.

Z powyższego przepisu wynika zatem uprawnienie przysługujące przekształcającym się spółkom osobowym (m.in. spółce komandytowej przekształcającej się w spółkę jawną), w zakresie zamknięcia (bądź też nie) ksiąg rachunkowych.

Dzień poprzedzający rozpoczęcie roku obrotowego nie może być zatem wyznacznikiem terminu, w którym spółka jawna powstała w wyniku przekształcenia z innej spółki zobligowana jest do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy CIT aby do spółki tej nie miały zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W przypadku niektórych spółek jawnych powstałych w wyniku przekształcenia innych spółek osobowych (w tym w przypadku Wnioskodawcy) w ogóle nie dojdzie bowiem do zamknięcia ksiąg rachunkowych i rozpoczęcia nowego roku podatkowego.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę, iż w procesie przekształcania spółek nie następuje zmiana tożsamości podmiotu podlegającego przekształceniu. Spółka przekształcana nie przestaje istnieć.

Zgodnie bowiem z art. 552 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz.1526, dalej: k.s.h.), spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną.

Zgodnie natomiast z art. 553 § 1 ww. ustawy, spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej.

Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej. Natomiast Wspólnicy spółki przekształcanej stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej, z uwzględnieniem art. 576 (art. 553 § 2 i § 3 k.s.h.).

Z treści art. 552 i art. 553 Kodeksu spółek handlowych wynikają podstawowe skutki przekształcenia, a mianowicie określone w tych przepisach zasady tzw. sukcesji uniwersalnej, w myśl których spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną.

Zasady powyższej sukcesji uniwersalnej nie obejmują jednak skutków podatkowych, tzw. sukcesji podatkowej, gdyż te zasady zostały unormowane odrębnie w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacji podatkowa (t.j. Dz.U z 2020 r. poz. 1325 ze zm.).

Zgodnie bowiem z art. 93a § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

-wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Przy czym zgodnie z art. 93a § 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia innej spółki niemającej osobowości prawnej.

Sukcesja podatkowa na gruncie podatków dochodowych oznacza, że na spółkę przekształconą przejdą skutki podatkowe zdarzeń zaistniałych w spółce przekształcanej i ujętych w prowadzonych przez nią ewidencjach dla celów podatkowych, które wystąpiłyby w tej spółce, gdyby przekształcenie nie miało miejsca.

Należy jednak zwrócić uwagę, iż zarówno sukcesja uniwersalna w rozumieniu Kodeksu spółek handlowych, jak i sukcesja podatkowa regulowana Ordynacją podatkową zakładają, że spółka przekształcana nie jest traktowana jako podmiot likwidowany, gdyż prowadzona działalność gospodarcza przy wykorzystaniu tego samego majątku będzie kontynuowana przez następcę prawnego.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe rozważania oraz okoliczność, iż jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego w wyniku zmiany formy prawnej Wnioskodawcy, na moment przekształcenia zmianie nie ulegnie skład wspólników Spółki, jak również proporcje w jakich uczestniczą oni w zysku Spółki, należy stwierdzić, iż informację, o której mowa w art. art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy CIT Wnioskodawca winien złożyć (pod rygorem uzyskania statusu podatnika CIT w razie nie dochowania ww. obowiązku) przed dniem rejestracji przekształcenia w KRS. Podmiotem właściwym do złożenia ww. informacji będzie bowiem Wnioskodawca jako spółka przekształcana.

Zatem w sytuacji gdy do przekształcenia Wnioskodawcy w spółkę jawną dojdzie przed dniem 1 maja 2021 r., a więc przed dniem po którym Wnioskodawca jako spółka komandytowa stanie się podatnikiem CIT a informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy CIT Spółka złoży przed dniem rejestracji przekształcenia w KRS, to w odniesieniu do roku obrotowego rozpoczętego z dniem 1 stycznia 2021 r. i kończącego się z dniem 31 grudnia 2021 r. przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie będą miały zastosowania do Wnioskodawcy. W tej części stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Jeżeli jednak do przekształcenia Wnioskodawcy w spółkę jawną dojdzie po 1 maja 2021 r. a Spółka we wskazanym wyżej terminie złoży informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy CIT, to wbrew stanowisku Wnioskodawcy w odniesieniu do roku obrotowego rozpoczętego z dniem 1 stycznia 2021 r. i kończącego się z dniem 31 grudnia 2021 r. przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będą miały do niego zastosowanie ale tylko w okresie od 1 maja 2021 r. (kiedy to Wnioskodawca jako spółka komandytowa stanie się podatnikiem CIT) do dnia przekształcenia w spółkę jawną. Z uwagi na powyższe, w tej części stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należało uznać za nieprawidłowe.

Za nieprawidłowe należy również uznać stanowisk0 Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem oznaczonym we wniosku nr 2, zgodnie z którym przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie będą miały zastosowana do Wnioskodawcy w odniesieniu do roku obrotowego rozpoczętego z dniem 1 stycznia 2021 r. i kończącego się z dniem 31 grudnia 2021 r. jeżeli po przekształceniu w spółkę jawną Wnioskodawca złoży informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy CIT do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki, w terminie 14 dni licząc od dnia wpisu spółki przekształconej do rejestru przedsiębiorców. Aby bowiem do spółki jawnej nie miały zastosowania przepisy ustawy CIT powyższą informację, jak wskazano wyżej, Wnioskodawca winien złożyć przed dniem rejestracji przekształcenia w KRS. Niezależnie od powyższego w przypadku przekształcenia Spółki w spółkę jawną po 1 maja 2021 r. przepisy ustawy CIT i tak miałyby zastosowanie do Wnioskodawcy jako spółki komandytowej w okresie od 1 maja 2021 r. do dnia jej przekształcenia w spółkę jawną.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 i 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r., poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj