Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3.4012.49.2021.1.AW
z 5 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2021 r. (data wpływu 8 marca 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 kwietnia 2021 r. (data wpływu 28 kwietnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem od towarów i usług przekazanej Wnioskodawcy przez Organizatora kwoty Premii, która następnie zostanie w całości wypłacona uprawnionemu Uczestnikowi akcji promocyjnej oraz w zakresie braku opodatkowania podatkiem od towarów i usług wypłaty przez Wnioskodawcę Premii na rzecz uprawnionego Uczestnika akcji promocyjnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem od towarów i usług przekazanej Wnioskodawcy przez Organizatora kwoty Premii, która następnie zostanie w całości wypłacona uprawnionemu Uczestnikowi akcji promocyjnej oraz w zakresie braku opodatkowania podatkiem od towarów i usług wypłaty przez Wnioskodawcę Premii na rzecz uprawnionego Uczestnika akcji promocyjnej. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem w dniu 28 kwietnia 2021 r. o sprostowanie oczywistej omyłki.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ma zamiar współpracować z dostawcami finansowania (pośrednicy ogólnopolscy bądź banki), oraz z hurtowniami budowlanymi i klientami którzy są zainteresowani finansowaniem oraz zakupami budowlanymi.

Wnioskodawca ma zamiar zorganizować Program umożliwiający otrzymanie przez uczestników określone w regulaminie kwoty cashback za określone zakupy u wskazanego sprzedawcy. Dokonywane czynności będą stanowiły zakupy towarów u wskazanych sprzedawców, po odpowiednim zalogowaniu się do serwisu. Uczestnictwo w Programie jest bezpłatne. Wszystkie czynności dokonywane w serwisie są bezpłatne (np. kliknięcie w link, ściągnięcie aplikacji).

Uczestnikiem Programu (dalej: Uczestnik) może zostać osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna, która nie jest osobą prawną, a której ustawa przyznaje zdolność prawną.

Uczestnik, który spełni wszystkie wskazane w Regulaminie warunki w okresie trwania promocji, będzie uprawniony do otrzymania premii cashback (dalej: Premia). Uczestnikowi nie będzie przysługiwać prawo wymiany Premii na żadną inną nagrodę lub świadczenie.

Po weryfikacji spełnienia przez Uczestnika wszystkich wskazanych w Regulaminie warunków, Wnioskodawca otrzyma od sprzedawcy na podstawie noty obciążeniowej, u którego Uczestnik dokonał zakupów, odpowiednią kwotę Premii, którą następnie niezwłocznie wypłaci Uczestnikowi.

Koszt cashback poniesie sprzedawca. Ewentualną kwotę podatku dochodowego od cashback również poniesie sprzedawca, a więc doliczy ją do kwoty cashback.

Z tytułu prowadzonej akcji promocyjnej Wnioskodawca nie będzie otrzymywał od sprzedawców żadnego wynagrodzenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy przekazanie Wnioskodawcy przez sprzedawców kwoty Premii, która następnie zostanie wypłacona uprawnionemu Uczestnikowi, będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  2. Czy wypłata przez Wnioskodawcę Premii na rzecz uprawnionego Uczestnika będzie stanowiła czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie mu przez sprzedawców kwoty Premii, która następnie zostanie wypłacona uprawnionemu Uczestnikowi, nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w związku z czym prawidłowe będzie udokumentowanie jej notą obciążeniową.

Zdaniem Wnioskodawcy wypłata przez Wnioskodawcę Premii na rzecz uprawnionego Uczestnika nie będzie stanowiła czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w związku z czym prawidłowe będzie udokumentowanie jej notą obciążeniową.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad. 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług. Z przepisu tego wynika, że warunkiem koniecznym, aby opodatkować dostawę towarów i świadczenie usług, jest odpłatny charakter.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Mając na uwadze powyższą definicję należy stwierdzić, że środki pieniężne nie są towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Nie są one bowiem ani rzeczą, ani częścią rzeczy, ani tym bardziej postacią energii. Przekazanie Wnioskodawcy kwoty Premii nie może być więc uznane za dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez pojęcie usługi należy rozumieć zatem każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie, jak i zaniechanie. Przy ocenie charakteru danej czynności należy zwrócić uwagę, że usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni odbiorca odnoszący z niego korzyść. Usługa wyróżnia się bowiem tym, że jej świadczenie zmierza do zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego.

Zgodnie z przytoczonym zdarzeniem przyszłym, przekazanie środków pieniężnych i ich późniejsza wypłata nie zmierzają do zaspokojenia potrzeb Wnioskodawcy, lecz jest zaspokojeniem potrzeby sprzedawców. Czynność przekazania Wnioskodawcy kwoty Premii nie będzie więc usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Reasumując, przekazanie Wnioskodawcy przez Organizatora kwoty Premii, która następnie zostanie wypłacona uprawnionemu Uczestnikowi, nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, w związku z czym prawidłowe będzie udokumentowanie jej notą obciążeniową.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata przez niego Premii na rzecz uprawnionego Uczestnika nie będzie stanowiła czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wypłata uprawnionemu Uczestnikowi Premii w formie środków pieniężnych nie mieści się w zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT definicji towaru. Skoro czynności tej nie uznajemy za towar, to w opisanym stanie faktycznym nie będzie miała miejsca dostawa towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ponadto poprzez wypłatę uprawnionemu Uczestnikowi należnej sumy pieniężnej Wnioskodawca nie świadczy jakichkolwiek usług na rzecz uprawnionych Uczestników, ani nie zobowiązuje ich do wykonywania na jego rzecz jakichkolwiek innych czynności. Wypłata Premii nie jest również warunkiem uczestnictwa w akcji promocyjnej, lecz jej wynikiem. W związku z powyższym, wypłaty Premii nie można uznać za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Reasumując, wypłata przez Wnioskodawcę Premii na rzecz uprawnionego Uczestnika nie będzie stanowiła czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, w związku z czym prawidłowe będzie udokumentowanie jej notą obciążeniową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami – stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Dana czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca ma zamiar współpracować z dostawcami finansowania (pośrednicy ogólnopolscy bądź banki), oraz z hurtowniami budowlanymi i klientami którzy są zainteresowani finansowaniem oraz zakupami budowlanymi.

Wnioskodawca ma zamiar zorganizować Program umożliwiający otrzymanie przez uczestników określone w regulaminie kwoty cashback za określone zakupy u wskazanego sprzedawcy. Dokonywane czynności będą stanowiły zakupy towarów u wskazanych sprzedawców, po odpowiednim zalogowaniu się do serwisu. Uczestnictwo w Programie jest bezpłatne. Wszystkie czynności dokonywane w serwisie są bezpłatne (np. kliknięcie w link, ściągnięcie aplikacji).

Uczestnikiem Programu (dalej: Uczestnik) może zostać osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna, która nie jest osobą prawną, a której ustawa przyznaje zdolność prawną.

Uczestnik, który spełni wszystkie wskazane w Regulaminie warunki w okresie trwania promocji, będzie uprawniony do otrzymania premii cashback (dalej: Premia). Uczestnikowi nie będzie przysługiwać prawo wymiany Premii na żadną inną nagrodę lub świadczenie.

Po weryfikacji spełnienia przez Uczestnika wszystkich wskazanych w Regulaminie warunków, Wnioskodawca otrzyma od sprzedawcy na podstawie noty obciążeniowej, u którego Uczestnik dokonał zakupów, odpowiednią kwotę Premii, którą następnie niezwłocznie wypłaci Uczestnikowi.

Koszt cashback poniesie sprzedawca. Ewentualną kwotę podatku dochodowego od cashback również poniesie sprzedawca, a więc doliczy ją do kwoty cashback.

Z tytułu prowadzonej akcji promocyjnej Wnioskodawca nie będzie otrzymywał od sprzedawców żadnego wynagrodzenia.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą uznania za czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług zarówno przekazanie przez sprzedawcę jak i wypłatę przez Wnioskodawcę Premii.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że środki pieniężne – jako środek płatniczy – nie stanowią towaru w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy.

Zatem skoro środki pieniężne nie uznaje się za towar w rozumieniu przepisów ustawy, to zarówno przekazane Wnioskodawcy przez sprzedawcę kwoty Premii, jak i wypłaty przez Wnioskodawcę Premii na rzecz uprawnionego Uczestnika akcji promocyjnej nie można utożsamiać z dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie stanowi, co do zasady, usługę. Muszą być jednak przy tym spełnione następujące warunki:

  • istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
  • wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługę świadczoną na rzecz usługobiorcy,
  • istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy usługi,
  • odpłatność za otrzymane świadczenie (usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
  • istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie będzie świadczył na rzecz sprzedawcy jakichkolwiek usług. Tym samym środki pieniężne otrzymane przez Wnioskodawcę od sprzedawcy na wypłatę Premii nie będą dla niego wynagrodzeniem za świadczenie usług. Również wypłata przez Wnioskodawcę Premii Uczestnikom akcji promocyjnej nie będzie wynagrodzeniem za świadczenie usług, ponieważ z wniosku nie wynika aby Uczestnik na rzecz Wnioskodawcy świadczył jakichkolwiek usługi.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że przekazanie Wnioskodawcy przez sprzedawcę kwoty Premii oraz wypłata przez Wnioskodawcę Premii na rzecz uprawnionego Uczestnika akcji promocyjnej nie będzie stanowiło wynagrodzenia ze świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ustawy.

W konsekwencji, skoro czynności polegające na przekazaniu Wnioskodawcy przez sprzedawcę kwoty Premii oraz wypłacie Premii przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestników nie będą stanowić dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ustawy, ani wynagrodzenia za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, to ww. czynności nie mieszczą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Zatem przekazanie Wnioskodawcy przez sprzedawcę kwoty Premii, która następnie zostanie w całości wypłacona uprawnionemu Uczestnikowi, jak i wypłata przez Wnioskodawcę Premii na rzecz uprawnionego Uczestnika nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytań i przedstawionego stanowiska własnego Wnioskodawcy. W związku z powyższym tutejszy organ wydając niniejszą interpretację indywidualną nie dokonał analizy, czy przedmiotowe Premie będą stanowiły rabat z tytułu sprzedaży towarów, ponieważ kwestia ta – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – nie może być rozpatrzona.

W tym miejscu zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj