Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.107.2021.1.ŚS
z 5 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. 2020 r., poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 marca 2021 r. (data wpływu 5 marca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy w przypadku dokonania po 30 kwietnia 2021 r. wypłat przez Spółkę Jawną na rzecz Wnioskodawcy należnych mu zysków osiągniętych do 30 kwietnia 2021 r. z tytułu uczestnictwa w Spółce Jawnej, Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych od otrzymanych wypłat - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2021 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy w przypadku dokonania po 30 kwietnia 2021 r. wypłat przez Spółkę Jawną na rzecz Wnioskodawcy należnych mu zysków osiągniętych do 30 kwietnia 2021 r. z tytułu uczestnictwa w Spółce Jawnej, Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych od otrzymanych wypłat.



We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką komandytową, w której wspólnikami jest spółka z o.o. mająca status komplementariusza oraz osoby fizyczne mające status komandytariuszy. Wszyscy wspólnicy Wnioskodawcy mają siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce od całości swoich dochodów. Rokiem obrotowym Wnioskodawcy jest rok kalendarzowy.

Wnioskodawca jest wspólnikiem w spółce jawnej osiągającej przychody z prowadzonej działalności deweloperskiej na terenie Polski („Spółka Jawna”).

Stosownie do art. 12 ust. 2 Ustawy nowelizującej, Wnioskodawca postanowił, że przepisy Ustawy o CIT oraz Ustawy o PIT w brzmieniu nadanym Ustawą nowelizującą stosować się będzie do Wnioskodawcy począwszy od dnia 1 maja 2021 r. - tym samym, Wnioskodawca uzyska status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych wraz z dniem 1 maja 2021 r.

Część osiąganego w Spółce Jawnej zysku za poszczególne lata nie była wypłacana z niej jako zysk należny wspólnikom, lecz pozostawała w majątku Spółki Jawnej z przeznaczeniem do dalszego rozwoju działalności gospodarczej (deweloperskiej). W konsekwencji, w Spółce Jawnej znajdują się obecnie zyski z lat poprzednich, które nie były wypłacone wspólnikom. Analogicznie, planowane jest aby w majątku Spółki Jawnej pozostały częściowo również zyski osiągnięte w roku 2020 oraz ewentualne zyski lub ich część osiągnięte 2021 r. w tym w okresie od 1 stycznia do 30 kwietnia 2021 r.

Wnioskodawca wskazuje, że w okresie od 1 stycznia 2021 r. Spółka Jawna nie spełnia przesłanek pozwalających na zaliczenie Spółki Jawnej do grona podatników podatku dochodowego od osób prawnych, a zatem przychody osiągane w jej ramach nie były i nie będą opodatkowane na poziomie Spółki Jawnej (spółka jawna złożyła odpowiedni formularz do właściwego urzędu skarbowego wskazując posiadanych wspólników i tym samym nie spełnia przesłanek do objęcia jej zakresem podatku dochodowego od osób prawnych). Przychody i koszty związane z prowadzoną przez Spółkę Jawną działalnością były i będą przypisywane jej wspólnikom - w tym Wnioskodawcy - proporcjonalnie do posiadanego przez nich prawa do udziału w jej zysku.

Wnioskodawca podkreśla przy tym, że wypracowany w Spółce Jawnej zysk, chociaż nie został wypłacony, podlegał już (jeżeli chodzi o zyski z lat poprzednich) lub będzie podlegał (w odniesieniu do zysków przyszłych do czasu stania się przez Wnioskodawcę podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych), uwzględnieniu w podstawie opodatkowania u wspólników Wnioskodawcy jako dochody wypracowane przez Spółkę Jawną. Wnioskodawca bowiem w momencie osiągania dochodów ze Spółki Jawnej również pozostawał i pozostanie do 30 kwietnia 2021 r. transparentną podatkowo spółką osobową, w związku z czym odpowiednia część przedmiotowych przychodów oraz kosztów podatkowych podlegała już lub będzie uwzględniona w podstawie opodatkowania i będzie podlegała opodatkowaniu u każdego ze wspólników Wnioskodawcy - w tym jego komandytariuszy, będących osobami fizycznymi podlegającymi nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (każdy z nich z osobna zwany dalej jako: „Wspólnik”).

Wnioskodawca wskazuje, że wspólnicy Spółki Jawnej (Wnioskodawca oraz spółka z o.o. podlegająca w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu) w przyszłości podejmą decyzję o wypłacie zysków za lata ubiegłe oraz rok 2021 (w stosunku do zysku za rok 2021 r., w tym dochodów za okres od 1 stycznia do 30 kwietnia 2021 r. wypłata zysku nastąpi w roku 2022 lub latach następnych). W związku z tym, wspólnicy Spółki Jawnej podejmą w przyszłości niezbędne uchwały dotyczące wypłaty wskazanych zysków za poszczególne lata.

Jednocześnie, po podjęciu uchwał przez wspólników Spółki Jawnej dotyczących wypłaty zysku i wypłacie zysków do Wnioskodawcy będącego już w tym momencie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, wspólnicy Wnioskodawcy podejmą z kolei uchwałę (lub uchwały) dotyczącą wypłaty zysku osiągniętego przez Wnioskodawcę z tytułu udziału w Spółce Jawnej, na podstawie której zysk ten zostanie wypłacony wspólnikom Wnioskodawcy, w tym Wspólnikowi - osobom fizycznym.

W bilansie Wnioskodawcy zostaną wprowadzone odpowiednie rozgraniczenia, aby możliwe było zidentyfikowanie czy Wnioskodawca dokonuje wypłaty zysków otrzymanych ze Spółki Jawnej, które zostały osiągnięte do 30 kwietnia 2021 r., czy też są to dochody osiągnięte przez Wnioskodawcę, jako wspólnika Spółki Jawnej już po 30 kwietnia 2021 r. i podlegały u Wnioskodawcy opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku dokonania po 30 kwietnia 2021 r. wypłat przez Spółkę Jawną na rzecz Wnioskodawcy należnych mu zysków osiągniętych do 30 kwietnia 2021 r. z tytułu uczestnictwa w Spółce Jawnej, Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych od otrzymanych wypłat?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku dokonania po 30 kwietnia 2021 r. wypłat przez Spółkę Jawną na rzecz Wnioskodawcy należnych mu zysków osiągniętych do 30 kwietnia 2021 r. z tytułu uczestnictwa w Spółce Jawnej, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych od otrzymanych wypłat.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 1:

Przychody i koszty uzyskania przychodów związane z prowadzoną przez Spółkę Jawną działalnością, jako spółki nie będącej podatnikiem podatku dochodowego (transparentnej podatkowo) były i będą przypisywane jej wspólnikom będącym podatnikami podatku dochodowego, proporcjonalnie do posiadanego przez nich udziału w zysku, stosownie do przepisów art. 8 ustawy o PIT oraz art. 5 Ustawy o CIT.

W odniesieniu do uprawnienia Wnioskodawcy do udziału w zysku Spółki Jawnej, wskazać należy, że udział ten, jako dochód podlegał lub będzie podlegał do 30 kwietnia 2021 r. uwzględnieniu na bieżąco w podstawie opodatkowania u wspólników Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że Wnioskodawca w momencie osiągania przedmiotowych dochodów (przychodów i kosztów uzyskania przychodów osiąganych i ponoszonych przez Spółkę Jawną), stanowił transparentną podatkowo spółkę osobową, niebędącą podatnikiem podatku dochodowego - status ten bowiem Wnioskodawca uzyska dopiero z dniem 1 maja 2021 r., stosownie do art. 12 ust. 2 Ustawy nowelizującej.

Zgodnie zaś z art. 12 ust. 5 Ustawy nowelizującej, do przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów spółek, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy - a więc spółek komandytowych oraz jawnych, które z dniem 1 stycznia 2021 r. uzyskały status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, z zastrzeżeniem jednak ust. 2, dopuszczającego możliwość uzyskania przez spółkę komandytową tego statusu dopiero z dniem 1 maja 2021 r. - nie zalicza się przychodów oraz kosztów, które na podstawie art. 8 Ustawy o PIT oraz art. 5 Ustawy o CIT stanowiły przychody lub koszty wspólników takiej spółki.

Odnosząc powyższe do sytuacji Wnioskodawcy, wskazać należy, że z uwagi na fakt, że przedmiotowe zyski osiągane przez Wnioskodawcę z tytułu uczestnictwa w Spółce Jawnej podlegały już opodatkowaniu u wspólników Wnioskodawcy - którzy wykazali przychody i koszty stosownie do przywołanych przepisów Ustawy o CIT i Ustawy o PIT na bieżąco, ich wypłata do Wnioskodawcy (bez względu na moment podjęcia przez wspólników Spółki Jawnej uchwały dotyczącej wypłaty zysków) w terminie po 30 kwietnia 2021 r. (a więc po uzyskaniu przez Wnioskodawcę statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych) nie będzie skutkować obowiązkiem rozpoznania przez Wnioskodawcę przychodu z tego tytułu. W przeciwnym razie dochody uzyskane w ramach struktury transparentnej podatkowo (Spółki Jawnej) zostałyby podwójnie opodatkowane, co stałoby w sprzeczności z założeniem wskazanych przepisów Ustawy nowelizującej.

Podsumowując, w przypadku dokonania po 30 kwietnia 2021 r. wypłaty przez Spółkę Jawną na rzecz Wnioskodawcy należnych mu zysków osiągniętych do 30 kwietnia 2021 r. z tytułu uczestnictwa w Spółce Jawnej, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych od otrzymanej wypłaty z uwagi na fakt, że zyski te (a konkretnie dochody podatkowe) były już uwzględnione w podstawie opodatkowania wspólników Wnioskodawcy we wcześniejszych okresach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że 1 stycznia 2021 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2123 – dalej: „ustawa zmieniająca”).

W stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2020 r. spółki jawne mające siedzibę lub zarząd na terytorium Polski były dla celów podatku dochodowego kwalifikowane jako podmioty podatkowo „transparentne”. Uzyskiwane przez te podmioty przychody oraz ponoszone koszty stanowiły bowiem przychody i koszty - będących podatnikami podatku dochodowego - wspólników takich spółek, w takiej proporcji, w jakiej wspólnicy tacy partycypowali w zyskach spółki jawnej.

Założeniem obowiązujących od 1 stycznia 2021 r. regulacji nie jest nałożenie na spółki jawne obowiązku podatkowego w podatku dochodowym poprzez generalne nadanie im statusu „podatnika podatku dochodowego”, lecz zapewnienie możliwości weryfikacji prawidłowości rozliczeń w tym podatku przez - będących podatnikami tego podatku - bezpośrednich lub pośrednich wspólników takich spółek.

Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt la ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r., przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:

  1. przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.), lub
  2. aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników

-do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki.

Zgodnie z art. 1 ust. 5 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r., spółka jawna posiada status podatnika odpowiednio od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt la lit. a, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt la lit. b, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru.

Jednocześnie, zgodnie z art. 8 ust. 2b ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r., w przypadku uzyskania statusu podatnika przez spółkę jawną pierwszy rok podatkowy tej spółki trwa od dnia, w którym spółka uzyskała ten status, do końca przyjętego przez tę spółkę roku obrotowego.

W myśl art. 9 ust. 2e ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r., w przypadku uzyskania przez spółkę jawną statusu podatnika spółka ta jest obowiązana:

  1. zamknąć księgi rachunkowe i sporządzić sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości na dzień poprzedzający dzień uzyskania tego statusu oraz
  2. wydzielić w kapitale podstawowym zyski wypracowane w okresie, w którym spółka ta nie posiadała statusu podatnika, jeżeli zyski te nie zostały podzielone między wspólników tej spółki.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj