Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1.4011.91.2021.1.MT
z 4 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 stycznia 2021 r. (data wpływu 3 lutego 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych połączenia przez przejęcie – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


3 lutego 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Pan R.G. (dalej: Wnioskodawca) oraz Pan T.M. (dalej łącznie: Komandytariusze) są komandytariuszami w M. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. (dalej: Spółka Przejmowana). Komandytariusze są polskimi rezydentami podatkowymi. Spółka Komandytowa nie ma innych wspólników poza sprawującą funkcję komplementariusza M. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka Przejmująca). Spółka Przejmowana prowadzi działalność w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 6820Z).

Spółka Przejmująca planuje przeprowadzenie połączenia ze Spółką Przejmowaną poprzez przejęcie, w ramach którego Spółka Przejmująca przejmie Spółkę Przejmowaną w trybie określonym w art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks Spółek Handlowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 505, z późn zm.; dalej: KSH), tj. przez przeniesienie całego majątku Spółki Przejmowanej na Spółkę Przejmującą w zamian za udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki Przejmującej wydane na rzecz Komandytariuszy jako dotychczasowych wspólników Spółki Przejmowanej (łączenie się przez przejęcie) (dalej: Połączenie). Spółka Przejmowana zostanie rozwiązana na podstawie art. 493 § 1 KSH, tj. bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego, w dniu wykreślenia z rejestru. W wyniku Połączenia Spółka Przejmująca przejmie cały majątek Spółki Przejmowanej i wstąpi we wszelkie prawa i obowiązki tej spółki, w tym również na gruncie podatkowym, zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej. Komandytariusze w wyniku Połączenia nabędą nowo wyemitowane udziały w Spółce Przejmowanej. Realizacja Połączenia nastąpi z dniem wpisania połączenia do rejestru właściwego według siedziby Spółki Przejmującej, co będzie mieć miejsce do końca kwietnia 2021 r.

Spółka Przejmowana, zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123; dalej: Ustawa nowelizująca), postanowiła, że przepisy ustawy o PIT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r. stosuje się do niej oraz przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w niej począwszy od 1 maja 2021 r.

W związku z Połączeniem nie dojdzie do żadnych spłat lub dopłat dla Wnioskodawcy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy opisane w zdarzeniu przyszłym Połączenie spowoduje powstanie po stronie Wnioskodawcy przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (dalej: PIT)?


Zdaniem Wnioskodawcy, planowane połączenie Spółki Przejmowanej ze Spółką Przejmującą nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu podlegającego opodatkowaniu PIT.

Połączenie podyktowane jest zamiarem ograniczenia kosztów działalności generowanych przez jednoczesne utrzymywanie dwóch spółek (spółki komandytowej oraz jej komplementariusza) oraz konsolidację dotychczasowej działalności w jednej z nich. Dzięki Połączeniu dojdzie również do zwiększenia transparentności prowadzonej działalności Spółki Przejmującej. Z uwagi na to, że przepisy KSH przewidują, że połączenie spółek z udziałem spółki osobowej może nastąpić wyłącznie poprzez przejęcie jej przez spółkę kapitałową, w przedstawionej sytuacji jedyną dopuszczalną możliwością połączenia spółek jest przejęcie Spółki Przejmowanej – jako spółki komandytowej – przez Spółkę Przejmującą będącą spółką kapitałową.

Stosownie do art. 491 § 1 KSH spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi, z zastrzeżeniem że spółka osobowa nie może być spółką przejmującą albo spółką nowo zawiązaną. Jedną z form połączenia przewidzianą w art. 492 § 1 pkt 1 KSH jest łączenie się przez przejęcie. Polega ono na przeniesieniu całego majątku spółki przejmowanej na inną spółkę przejmującą za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej. Tym samym, w wyniku planowanego Połączenia, Spółka Przejmująca przejmie cały majątek Spółki Przejmowanej i – zgodnie z art. 494 § 1 KSH – wstąpi we wszelkie prawa i obowiązki Spółki Przejmowanej (uniwersalna sukcesja prawna), w tym również prawa i obowiązki podatkowe (zgodnie z art. 93 § 2 pkt 2 w zw. z art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej).


Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka Przejmowana na mocy art. 12 ust. 2 Ustawy nowelizującej postanowiła, że przepisy Ustawy o PIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r. stosuje się do niej oraz przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w niej począwszy od 1 maja 2021 r. W okresie do realizacji Połączenia Spółka Przejmowana nie stanie się podatnikiem CIT. Oznacza to, że przy ocenie Połączenia należy mieć za podstawę definicję legalną „spółki” wynikającą z art. 5a ust. 28 Ustawy o PIT w następującym brzmieniu (sprzed 1 stycznia 2021 r.): Ilekroć w ustawie jest mowa o spółce - oznacza to:


  1. spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz.Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),
  2. spółkę kapitałową w organizacji,
  3. spółkę komandytowo-akcyjną mającą siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.


W związku z powyższym, ponieważ ww. przepis nie obejmuje swym zakresem spółki komandytowej. Spółka Przejmowana nie jest „spółką” w rozumieniu Ustawy o PIT w brzmieniu przed 1 stycznia 2021 r. Przepisy Ustawy o PIT odnoszące się do pojęcia „spółki” nie dotyczą więc Spółki Przejmowanej.

Mając na uwadze brzmienie przepisów Ustawy o PIT sprzed 1 stycznia 2021 r., należy stwierdzić, że brak jest w ww. ustawie przepisu odnoszącego się bezpośrednio do skutków podatkowych przejęcia spółki komandytowej przez spółkę kapitałową. W szczególności, art. 24 ust. 8 Ustawy o PIT ma zastosowanie wyłącznie do łączenia lub podziału „spółek” w rozumieniu art. 5a ust. 28 Ustawy o PIT.

W ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym, nie znajdzie również zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT, odnoszący się do wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego. Istotą połączenia dokonywanego w trybie art. 492 § 1 pkt 1 KSH nie jest dokonywanie wkładów niepieniężnych (aportów) do spółki przejmującej w zamian za udziały. Połączenie polega na przejęciu bezpośrednio przez spółkę kapitałową majątku podmiotu przejmowanego, który w wyniku połączenia utraci byt prawny.

Należy zatem uznać, że planowane Połączenie zasadniczo różni się od wnoszenia wkładów niepieniężnych. Wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) jest zatem odrębną instytucją prawa handlowego, która w myśl przepisów KSH nie znajduje zastosowania w przypadku połączenia przez przejęcie. W konsekwencji, w przedmiotowej sytuacji nie znajdzie zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT.

Poza tym, nawet jeśli przyjąć za zasadne doszukiwanie się analogii między połączeniem przez przejęcie a wniesieniem wkładu niepieniężnego, to zastosowanie powinien znaleźć art. 21 ust. 1 pkt 109 Ustawy o PIT, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9, jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Na skutek Połączenia dojdzie do przeniesienia całego majątku Spółki Przejmowanej na Spółkę Przejmującą. Ponieważ majątek ten w znaczeniu substancjalnym będzie stanowić przedsiębiorstwo, uznanie za zasadne zastosowania wobec Połączenia przepisów regulujących opodatkowanie wkładu niepieniężnego per analogiam doprowadzi do wniosku, że w przedstawionych okolicznościach dojdzie do zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 Ustawy o PIT.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że przejęcie Spółki Przejmowanej przez Spółkę Przejmującą nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przywołane przepisy nie będą mieć zastosowania do analizowanej sytuacji. Co więcej, żaden inny przepis podatkowy zawarty w Ustawie o PIT nie daje podstaw do opodatkowania wspólnika przejmowanej spółki osobowej niebędącej podatnikiem CIT.

Wniosek ten znajduje uzasadnienie w art. 217 Konstytucji RP, z którego wynika nakaz, by wszelkie obciążenia podatkowe były w sposób wyraźny uregulowane w ustawie, natomiast nie jest dopuszczalne domniemywanie istnienia takich obciążeń. W związku z tym, przejęcie Spółki Przejmowanej (w której Wnioskodawca jest komandytariuszem), w stosunku do której w momencie Połączenia zastosowanie znajdują przepisy Ustawy o PIT w brzmieniu sprzed 1 stycznia 2021 r., przez Spółkę Przejmującą będzie zdarzeniem neutralnym podatkowo po stronie Wnioskodawcy.


Tożsame stanowisko znajduje również potwierdzenie w praktyce interpretacyjnej organów podatkowych, przykładowo:


  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 października 2020 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.490.2020.1.EC: „Mając na uwadze przywołane uregulowania prawne oraz przedstawione zdarzenie przyszłe Organ podatkowy stwierdza, że w związku z połączeniem spółki jawnej ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W przedmiotowej sprawie dojdzie do połączenia spółki kapitałowej ze spółką jawną, zatem należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że przepis powołanego powyżej art. 24 ust. 5 pkt 6 oraz art. 24 ust. 8 ww. ustawy nie będzie miał zastosowania, ponieważ jak wynika z treści zacytowanego art. 5a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powyższe artykuły nie mają zastosowania do spółek osobowych a jedynie do spółek posiadających osobowość prawną, którą bez wątpienia nie jest spółka jawna”;
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 lipca 2018 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.302.2018.1.ES: „Mając na uwadze przywołane uregulowania prawne oraz przedstawione zdarzenie przyszłe Organ podatkowy stwierdza, że w związku z połączeniem spółki jawnej ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych”;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 marca 2017 r., sygn. 1462-IPPB2.4511.784.2016.2.KW1: „Mając na uwadze przywołane uregulowania prawne oraz przedstawione zdarzenie przyszłe organ podatkowy stwierdza, że w związku z rozważanym połączeniem spółki komandytowej ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych”;
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 lutego 2017 r., sygn. 1462-IPPB2.4511.751.2016.2.MG: „Z uwagi na to, że w przedmiotowej sprawie dojdzie do połączenia spółki kapitałowej ze spółką komandytową, której Wnioskodawca jest wspólnikiem należy stwierdzić, że przepis powołanego powyżej art. 24 ust. 8 w. ustawy nie będzie miał zastosowania, ponieważ jak wynika z treści zacytowanego art. 5a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 24 ust. 8 ww. ustawy nie ma zastosowania do spółek osobowych a jedynie do spółek posiadających osobowość prawną, którą bez wątpienia nie jest spółka komandytowa (...) W związku z rozważanym połączeniem Spółki Komandytowej ze Spółką Przejmującą po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych”;
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 18 października 2016 r., sygn. 1061-IPTPB3.4511.697.2016.2.PM, w której organ zgodził się z następującym stanowiskiem wnioskodawcy: „Sytuacja ta nie została bezpośrednio wymieniona w przepisach ustawy o PIT jako zdarzenia skutkujące powstaniem przychodu po stronie wspólnika spółki osobowej, która jest przejmowana. Jednocześnie, przeprowadzenie przedmiotowego połączenia Spółki ze Spółką osobową nie wiąże się z uzyskaniem jakiegokolwiek przysporzenia majątkowego przez Wnioskodawcę, ani też z realizacją zysków z tytułu posiadanego udziału w zysku Spółki osobowej. Wobec powyższego, nie można stwierdzić, że skutkiem podatkowym analizowanej sytuacji jest uzyskanie przychodu przez Wnioskodawcę”.


Reasumując, planowane przejęcie Spółki Przejmowanej przez Spółkę Przejmującą i objęcie w związku z tym przez Wnioskodawcę nowych udziałów w Spółce Przejmującej nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu podlegającego opodatkowaniu PIT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.) przychodami – z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f – są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Wartość pieniężną świadczeń w naturze i wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się na zasadach określonych w art. 11 ust. 2 i 2a ustawy.

W konstrukcji podatku dochodowego od fizycznych ustawodawca wziął pod uwagę, że przysporzenia, które uzyskują osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń w oparciu o kryterium źródła przychodów. Źródła przychodów są określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody z poszczególnych źródeł przychodów i zasady ich ustalania zostały natomiast uregulowane w art. 12-20 omawianej ustawy.


Odrębnymi źródłami przychodów są m.in.:


  • pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy), scharakteryzowana przez ustawodawcę w art. 5a pkt 6 i art. 5b ust. 1 ustawy;
  • kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy);
  • inne źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9).


Stosownie do art. 14 ust. 2 ustawy, przychodami ze źródła działalność gospodarcza – z zastrzeżeniem art. 14 ust. 3 – są m.in.:


  • środki pieniężne otrzymane przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu wystąpienia z takiej spółki (art. 14 ust. 2 pkt 16);
  • przychody z odpłatnego zbycia składników majątku otrzymanych w związku z likwidacją spółki niebędącej osobą prawną lub wystąpieniem wspólnika z takiej spółki (art. 14 ust. 2 pkt 17 lit. b).


Na mocy art. 5b ust. 2 ustawy, za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej uznaje się również przychody wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, jeżeli spółka ta prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą.

Za przychody ze źródła kapitały pieniężne uważa się natomiast m.in. dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy). Katalog przykładowych przychodów (dochodów) z tego znajduje się w art. 24 ust. 5 ustawy.

Przedmiotem interpretacji jest kwestia powstania po stronie Wnioskodawcy – komandytariusza Spółki komandytowej o statusie spółki niebędącej osobą prawną (art. 5a pkt 28 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2021 r.) – przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z planowanym przejęciem tej Spółki komandytowej przez Spółkę z o.o. (która jest komplementariuszem Spółki komandytowej).

Ocena tego zagadnienia wymaga rozważenia, czy opisana sytuacja faktyczna została wskazana jako generująca przychód podatkowy w szczególnych przepisach dotyczących przychodów z określonych źródeł, a także – czy mieści się w ogólnym pojęciu przychodu w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Jak słusznie wskazał Wnioskodawca, przejęcie spółki komandytowej o statusie spółki niebędącej osobą prawną przez spółkę z o.o. nie zostało bezpośrednio wskazane w żadnym przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako skutkujące powstaniem przychodu po stronie wspólników spółki komandytowej. W szczególności, połączenie takie:


  • nie mieści się w zakresie zastosowania art. 24 ust. 8 ustawy;
  • nie jest wniesieniem wkładu niepieniężnego do spółki przejmującej, a więc nie mieści się w zakresie zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 9 (co powoduje, że rozważania nad możliwością zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy, są bezprzedmiotowe).


Analizowane połączenie przez przejęcie nie spowoduje również uzyskania przez Wnioskodawcę jako wspólnika spółki niebędącej osobą prawną przychodów z udziału w tej spółce, w tym:


  • przychodów określonych na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy;
  • przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 16 i 17 ustawy.


W szczególności, Wnioskodawca nie otrzyma żadnych wypłat z majątku przejmowanej Spółki komandytowej.

Z momentem rejestracji połączenia spółek Wnioskodawca przestanie być udziałowcem Spółki komandytowej (spółka zostanie wykreślona z rejestru) i stanie się udziałowcem Spółki przejmującej (Sp. z o.o.). Dojdzie zatem do – przewidzianego przepisami Kodeksu spółek handlowych – przekształcenia uprawnień Wnioskodawcy jako dotychczasowego wspólnika Spółki komandytowej. Wnioskodawca stanie się wspólnikiem spółki przejmującej. W wymiarze majątkowym, w zamian za prawo majątkowe w postaci ogółu praw i obowiązków komandytariusza w spółce komandytowej Wnioskodawca uzyska ekwiwalent majątkowy w postaci udziałów w Spółce przejmującej. Czynność taka nie będzie wiązać się z uzyskaniem przez Wnioskodawcę rzeczywistych przysporzeń majątkowych.

Opisane połączenie przez przejęcie nie będzie zatem skutkować powstaniem po stronie Wnioskodawcy przychodu w rozumieniu art. 11 omawianej ustawy – nie będzie wiązało się z otrzymaniem lub postawieniem do dyspozycji pieniędzy i wartości pieniężnych (art. 11 ust. 1 ustawy), wartości świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń (art. 11 ust. 1 w zw. ust. 2 i 2a ustawy).

Podsumowując, Zainteresowany prawidłowo ocenił, że planowane połączenie przez przejęcie – na moment zaistnienia tego zdarzenia – nie będzie skutkować powstaniem po jego stronie przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacje indywidualne powołane w stanowisku Wnioskodawcy są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach odrębnych podmiotów. Niemniej jednak, w toku rozważań nad sposobem rozstrzygnięcia wniosku organ miał na względzie prezentowane w nich stanowiska i argumenty.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj