Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.138.2020.3.ASY
z 6 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 lutego 2021 r. (data wpływu 24 lutego 2021 r.), uzupełnionym pismem z 18 kwietnia 2021 r. (data wpływu 20 kwietnia 2021 r.) oraz pismem z 29 kwietnia 2021 r. (data wpływu 30 kwietnia 2021 r.),o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania za zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług projektowania, kierownika budowy i inspektora nadzoru budowlanego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2021 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania za zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług projektowania, kierownika budowy i inspektora nadzoru budowlanego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 18 kwietnia 2021 r. (data wpływu 20 kwietnia 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 9 kwietnia 2021 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.138.2021.1.ASY oraz pismem z 29 kwietnia 2021 r. (data wpływu 30 kwietnia 2021 r.).



We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w piśmie z 18 kwietnia 2021 r.):

Wnioskodawca jest inżynierem budowlanym prowadzącym poza etatową pracą działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu projektów budowlanych (architektoniczno-konstrukcyjnych) oraz na wykonywaniu obowiązków kierownika budowy i inspektora nadzoru budowlanego zgodnie z ustawą Prawo budowlane.

Przychód ze sprzedaży w 2020 roku nie przekroczył kwoty 200.000 zł.

W związku z powyższym, zgodnie z art. 113 ustawy o VAT Wnioskodawca jest zwolniony z obowiązku płacenia podatku VAT. W październiku 2009 r. Wnioskodawca dokonał aktualizacji numeru PKD oraz rozszerzenia prowadzonej działalności gospodarczej o :

  • 71.11.Z - opracowanie projektów architektonicznych oraz doradztwo w zakresie architektury związane z projektowaniem budowlanym,
  • 71.12.Z - projektowanie w zakresie inżynierii lądowej i wodnej, włączając doradztwo i sprawowanie nadzoru budowlanego.
  • 71.20.B - pozostałe badania i analizy techniczne.

W numerach 71.11.Z i 71.12.Z wprowadzono usługi doradcze, które objęte są obowiązkiem płacenia podatku VAT, a których Wnioskodawca nie świadczy ani nie zamierza świadczyć w przyszłości.

Zakres prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności obejmuje (projektowanie, kierownik budowy i inspektor nadzoru budowlanego). Usługi które wykonuje Wnioskodawca zaklasyfikowane są pod numerami:

  • 74.20.1 - projekty i rysunki wykonywane dla celów architektonicznych i inżynierskich itp.,
  • 74.20.32 - usługi projektowania technicznego fundamentów i konstrukcji budynków,
  • 74.20.6 - usługi kierownika przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierskimi (inżynierii lądowej i wodnej)
  • 74.30.16 - usługi w zakresie badań i analiz technicznych, pozostałe.

W związku z czym Wnioskodawca powziął wątpliwość czy zasadnym jest korzystanie ze zwolnienia podmiotowego wynikającego z przepisu art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

W sprawie wydana została przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w dniu 12 marca 2010 r. interpretacja indywidualna, znak sprawy IBPP1/443-1247/09/AZb, w której stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznano za prawidłowe. Wnioskodawca zwraca się z wnioskiem o weryfikację jej aktualności i ustaleń w niej zawartych.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 18 kwietnia 2021 r.):

Czy Wnioskodawca może korzystać za zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług projektowania, kierownika budowy i inspektora nadzoru budowlanego?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ze względu na charakter prowadzonej działalności obejmującej wyłącznie (projektowanie, wykonywanie obowiązków kierownika budowy, nadzoru inwestorskiego) z wyłączeniem usług doradztwa Wnioskodawca powinien być w dalszym ciągu zwolniony z obowiązku płacenia podatku od towarów i usług.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Nie każda czynność, która stanowi dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 lub art. 8 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
    3. usług ubezpieczeniowych
    -jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
  3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Stosownie do art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy, wynika, że jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi:

  1. prawnicze,
  2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
  3. jubilerskie,
  4. ściągania długów, w tym factoringu;

Zgodnie z treścią przytoczonego przepisu należy stwierdzić, że usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi w ww. przepisie wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Zauważyć należy, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe, techniczne, inżynierskie i inne. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN 2006, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi poza etatową pracą działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu projektów budowlanych (architektoniczno-konstrukcyjnych) oraz na wykonywaniu obowiązków kierownika budowy i inspektora nadzoru budowlanego zgodnie z ustawą Prawo budowlane. Przychód ze sprzedaży w 2020 roku nie przekroczył kwoty 200.000 zł. W związku z powyższym, zgodnie z art. 113 ustawy o VAT Wnioskodawca jest zwolniony z obowiązku płacenia podatku VAT. W październiku 2009 r. Wnioskodawca dokonał aktualizacji numeru PKD oraz rozszerzenia prowadzonej działalności gospodarczej o :

  • 71.11.Z - opracowanie projektów architektonicznych oraz doradztwo w zakresie architektury związane z projektowaniem budowlanym,
  • 71.12.Z - projektowanie w zakresie inżynierii lądowej i wodnej, włączając doradztwo i sprawowanie nadzoru budowlanego.
  • 71.20.B - pozostałe badania i analizy techniczne.

W numerach 71.11.Z i 71.12.Z wprowadzono usługi doradcze, które objęte są obowiązkiem płacenia podatku VAT, a których Wnioskodawca nie świadczy ani nie zamierza świadczyć w przyszłości.

Zakres prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności obejmuje (projektowanie, kierownik budowy i inspektor nadzoru budowlanego). Usługi które wykonuje Wnioskodawca zaklasyfikowane są pod numerami:

  • 74.20.1 - projekty i rysunki wykonywane dla celów architektonicznych i inżynierskich itp.,
  • 74.20.32 - usługi projektowania technicznego fundamentów i konstrukcji budynków,
  • 74.20.6 - usługi kierownika przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierskimi (inżynierii lądowej i wodnej),
  • 74.30.16 - usługi w zakresie badań i analiz technicznych, pozostałe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości korzystania za zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług projektowania, kierownika budowy i inspektora nadzoru budowlanego.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, aby sprzedaż dokonywana przez podatnika podlegała zwolnieniu od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, nie może być stosowana do podatników wskazanych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Jak wyjaśnił Wnioskodawca jego działalność gospodarcza nie będzie dotyczyła usług doradczych. Działalność Wnioskodawcy obejmuje działania z zakresu:

  • 74.20.1 - projekty i rysunki wykonywane dla celów architektonicznych i inżynierskich itp.,
  • 74.20.32 - usługi projektowania technicznego fundamentów i konstrukcji budynków,
  • 74.20.6 - usługi kierownika przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierskimi (inżynierii lądowej i wodnej),
  • 74.30.16 - usługi w zakresie badań i analiz technicznych, pozostałe.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że działalność Wnioskodawcy obejmująca powyżej wymienione czynności nie została wyłączona ze zwolnienia z podatku VAT, w oparciu o art. 113 ust. 13 ustawy.

Poza tym Wnioskodawca w opisie sprawy zaznaczył, że przychód ze sprzedaży w 2020 roku nie przekroczył kwoty 200.000 zł.

Należy zatem stwierdzić, że Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, do momentu przekroczenia wartości sprzedaży określonej zgodnie z ww. przepisem, czyli przewidywanej wartości sprzedaży określonej w art. 113 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca wykonując opisane we wniosku czynności może w 2021 roku korzystać ze zwolnienia podmiotowego, w zakresie podatku od towarów i usług, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, pod warunkiem nieprzekroczenia limitu wartości sprzedaży wskazanego w tym przepisie oraz niewykonywania czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj