Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.6.2021.3.EB
z 7 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2021 r. (data wpływu 7 stycznia 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 marca 2021 r. (data wpływu 25 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania, czy Spółka przy nieodpłatnym przekazaniu majątku (darowiźnie sieci kanalizacji deszczowej – budowli) może skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania, czy Spółka przy nieodpłatnym przekazaniu majątku (darowiźnie sieci kanalizacji deszczowej – budowli) może skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1); ustalenia okresu trwania korekty 10-letniej podatku naliczonego na podstawie art. 91 ust. 1-6 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 2); wskazania, czy w przypadku nieodpłatnego przekazania środków trwałych, które w świetle ustawy jest zrównane ze sprzedażą, może mieć zastosowanie art. 91 ust. 4 ustawy, a więc nie należy dokonywać korekty VAT naliczonego (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) oraz ustalenia, czy aport rzeczowy Gminy winien być opodatkowany podatkiem VAT, czy też zwolniony (pytanie odnoszące się do zdarzenia B). Wniosek uzupełniono w dniu 25 marca 2021 r. o doprecyzowanie opisu sprawy i uzupełnienie brakującej opłaty.

We wniosku przedstawiony zaistniały stan faktyczny.

Dnia 10 czerwca 2009 r. została zawarta umowa pomiędzy Gminą Miastem (...) a Przedsiębiorstwem (...) Sp. z o.o., której właścicielem w 100% jest Gmina Miasto (...) zabezpieczająca realizację Projektu „(...)”.

W ramach tej umowy beneficjent miał wybudować kanalizację deszczową (...), sfinansowaną ze środków Gminy Miasta (...), beneficjenta i środków dotacyjnych pozyskanych z NFOŚ w. Gmina Miasto (...) swój udział finansowy na inwestycję przekazała do Spółki w formie aportu pieniężnego. Spółka zrealizowała te zadania w latach 2009-2012. Wytworzony majątek został przyjęty przez Spółkę do ewidencji środków trwałych, podlegał amortyzacji w Spółce.

Z Gminą Miastem (...) Spółka zawarła dnia 11 października 2011 r. umowę na bieżącą eksploatację i konserwację wybudowanej kanalizacji deszczowej. Spółka obciążała Gminę Miasto (...) ustaloną między stronami wartością usługi wystawiają co miesiąc faktury VAT z naliczeniem podatku VAT włącznie do momentu zakończenia okresu trwałości projektu i przekazania majątku Miastu. Trwałość projektu zakończyła się w miesiącu lipcu 2020 r. a przekazanie majątku nie zostało jeszcze do dnia złożenia wniosku zrealizowane.

Wnioskodawca nadmienia, że podatek VAT od nakładów inwestycyjnych na kanalizację deszczową był na bieżąco odliczany od podatku należnego, gdyż wytworzony majątek miał służyć do działalności opodatkowanej. W miesiącu listopadzie Miasto przejawiło chęć przejęcia tego majątku na swój stan. W wyniku porozumienia między stronami ustalono, że majątek zostanie przekazany na rzecz Gminy Miasta (...) nieodpłatnie w formie darowizny.

Wnioskodawca nadmienia, że Spółka była pierwszym użytkownikiem w ramach pierwszego zasiedlenia. Przyjęcie do użytkowania nowo wybudowanego majątku nastąpiło w następujących terminach:

  1. Zadanie A – 30 listopada 2010 r.
  2. Zadanie B – 30 grudnia 2011 r.
  3. Zadanie C – 31 grudnia 2012 r.

Z datą przekazania tych środków trwałych Spółka nie będzie prowadziła po przekazaniu działalności w zakresie obsługi kanalizacji deszczowej, choć taka działalność wynika z umowy Spółki i jest zgłoszona do KRS i do GUS. W wyniku przekazania środków trwałych zostanie niezamortyzowana dość duża wartość środków trwałych, która dla Spółki stanowić będzie pozostałe koszty operacyjne.

W dniu 25 marca 2021 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje:

  1. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Interpretacja indywidualna dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.
  2. Na rzecz Gminy Miasta (...) został przekazany majątek w postaci środków trwałych grupy 1 KŚT – budynki, grupy 2 KŚT – budowle (…).
  3. Przekazanie majątku Spółki zostało dokonane na rzecz Gminy Miasta (...) na podstawie:
    1. porozumienia nr (…) z dnia 21 listopada 2020 r. zawartego między Spółką a Prezydentem Miasta (…),
    2. uchwały nr (…) Wspólników Spółki z dnia 30 listopada 2020 r. (…).
  4. Wnioskodawca nie otrzymał i nie otrzyma od Gminy Miasta (...) wynagrodzenia za przekazany majątek.
  5. Wnioskodawcy przysługiwało w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wytworzenia budynków i budowli dla każdego zadania inwestycyjnego A, B i C.
  6. Sieć kanalizacji deszczowej, o której mowa we wniosku, są obiektami uznanymi na postawie art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333, z późniejszymi zmianami) za budowlę trwale związaną z gruntem.
  7. W związku z poniesieniem wydatków na realizację zadań A, B i C doszło do:
    1. nabycia/wytworzenia środków trwałych, których wartość początkowa przekracza 15.000,00 zł – (…),
    2. wytworzenia nieruchomości, o których mowa w art. 2 pkt 14a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) (…).
  8. W wyniku realizacji zadania inwestycyjnego w zakresie budowy kanalizacji deszczowej przekazanie do użytkowania nastąpiło w następujących terminach:
    1. zadanie A – 30 listopada 2010 r.,
    2. zadanie B – 30 grudnia 2011 r.,
    3. zadanie C – 31 grudnia 2012 r.
  9. Szczegółowe dane dotyczące daty oddania budowli do użytkowania zawiera wykaz w kolumnie – „Data nabycia” (tabela nr 1).
  10. Wnioskodawca dokonał korekty podatku VAT na podstawie art. 91 ust. 1-3 ustawy dotyczącej następujących zadań:
    1. zadanie A – nie dokonano korekty, gdyż upłynął okres 10 lat,
    2. zadanie B – dokonano korekty za okres 1 roku,
    3. zadanie C – dokonano korekty za okres 2 lat.
    Zbiorcze zestawienie wydatków inwestycyjnych oraz podatku VAT naliczonego związanego z realizacją ww. zadań B i C zawiera poniższe zestawienie.
  11. Wnioskodawca wykorzystał wykazane budowle do odprowadzania wód opadowych (deszczówki) z:
    1. zadanie A – (...),
    2. zadanie B – (...),
    3. zadanie C – (...)
    do odbiorników naturalnych wód opadowych, za które pobierał opłaty od Urzędu Miasta (...) na podstawie wystawianych faktur VAT za cały okres od grudnia 2010 r. do 31 września 2020 r., na podstawie zawartej z Urzędem Miasta (...) umowy cywilnej.
  12. Wybudowana kanalizacja deszczowa we wszystkich trzech zadaniach A, B i C była wykorzystywana do działalności opodatkowanej o czym mowa w pkt 11.
  13. W wyniku przekazania budowli z zadania A, B i C doszło do pierwszego zasiedlenia przez Spółkę z momentem zakończenia tych zadań i przyjęcia ich do użytkowania w datach podanych w pkt 8 a), b) i c).
  14. Między pierwszym zasiedleniem a darowizną budowli do dnia nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy Miasta (...) minął okres dłuższy niż 2 lata a mianowicie:
    1. zadanie A – pełne 10 lat,
    2. zadanie B – 8 lat, 11 m-cy,
    3. zadanie C – 7 lat 11 m-cy.
  15. Wnioskodawca nie poniósł w ww. okresie wydatków na ulepszenie lub przebudowę budowli z zadania A, B i C w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
  16. Budowle przekazane nieodpłatnie przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do działalności gospodarczej zwolnionej od podatku od towarów i usług. Były one wykorzystywane do działalności opodatkowanej.
    1. zadania inwestycyjne A, B i C były wykonywane przez wykonawców wybranych w przeprowadzonych przetargach zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych. Były to roboty budowlane opodatkowane podatkiem VAT, który podlegał odliczeniu od podatku należnego wyliczonego przez Spółkę od świadczonych przez Spółkę usług, robót budowlanych i innej działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że budowa kanalizacji deszczowej miała służyć działalności opodatkowanej Spółki;
    2. ponieważ w Spółce nie występuje sprzedaż zwolniona naliczony podatek w całości podlegał odliczeniu od podatku należnego;
    3. wszystkie wydatki „na zakup robót VAT” jest to tylko skrót myślowy dotyczący wytworzenia środków trwałych wymienionych w tabeli nr 1, których wartość przekracza 15.000,00 zł oraz wytworzenia nieruchomości, o których mowa w art. 2 pkt 14a ustawy o podatku od towarów i usług;
    4. wydatki związane z wytworzeniem środków trwałych zostały poniesione na przestrzeni lat styczeń 2010 – grudzień 2012 i w tym samym okresie zostały wykazane w deklaracjach miesięcznych VAT i odliczone od podatku należnego;
    5. wydatki związane z budową kanalizacji deszczowej wykorzystywane były przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 1).

Czy Spółka przy nieodpłatnym (darowiźnie) przekazaniu majątku (sieci kanalizacji deszczowej – budowle) może skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka może skorzystać z możliwości zwolnienia czynności zbycia majątku trwałego w postaci budowli – którymi jest kanalizacja deszczowa na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż była pierwszym użytkownikiem a od chwili przyjęcia do użytkowania minęło więcej niż 2 lata.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co do zasady, podlega tylko taka dostawa towarów, która ma charakter odpłatny. Jednak w ściśle określonych przypadkach nieodpłatne zbycie towarów może być również przedmiotem opodatkowania tym podatkiem.

Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Zatem, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel), a także wszelkie inne darowizny, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości bądź w części. Niespełnienie powyższego warunku, jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów (w tym darowizny) – w świetle brzmienia art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – jako wyłączonego spod zakresu działania ustawy o podatku od towarów i usług, bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że dnia 10 czerwca 2009 r. została zawarta umowa pomiędzy Gminą Miastem a Przedsiębiorstwem (...) Spółka z o.o., której właścicielem w 100% jest Gmina Miasto (...) zabezpieczająca realizację Projektu „(...)”. W ramach tej umowy beneficjent miał wybudować kanalizację deszczową (...), sfinansowaną ze środków Gminy Miasta (...), beneficjenta i środków dotacyjnych pozyskanych z NFOŚ w (...). Gmina Miasto (...) swój udział finansowy na inwestycję przekazała do Spółki w formie aportu pieniężnego. Spółka zrealizowała te zadania w latach 2009-2012. Wytworzony majątek został przyjęty przez Spółkę do ewidencji środków trwałych, podlegał amortyzacji w Spółce. Z Gminą Miastem Spółka zawarła dnia 11 października 2011 r. umowę na bieżącą eksploatację i konserwację wybudowanej kanalizacji deszczowej. Spółka obciążała Gminę ustaloną między stronami wartością usługi wystawiając co miesiąc faktury VAT z naliczeniem podatku VAT włącznie do momentu zakończenia okresu trwałości projektu i przekazania majątku Miastu. Trwałość projektu zakończyła się w miesiącu lipcu 2020 r., a przekazanie majątku nie zostało jeszcze do dnia złożenia wniosku zrealizowane.

Wnioskodawca nadmienia, że podatek VAT od nakładów inwestycyjnych na kanalizację deszczową był na bieżąco odliczany od podatku należnego, gdyż wytworzony majątek miał służyć do działalności opodatkowanej. W miesiącu listopadzie Miasto przejawiło chęć przejęcia tego majątku na swój stan. W wyniku porozumienia między stronami ustalono, że majątek zostanie przekazany na rzecz Gminy Miasta (...) nieodpłatnie w formie darowizny. Wnioskodawca nadmienia, że Spółka była pierwszym użytkownikiem w ramach pierwszego zasiedlenia. Przyjęcie do użytkowania nowo wybudowanego majątku nastąpiło w następujących terminach:

  1. Zadanie A – 30 listopada 2010 r.
  2. Zadanie B – 30 grudnia 2011 r.
  3. Zadanie C – 31 grudnia 2012 r.

Z datą przekazania tych środków trwałych Spółka nie będzie prowadziła po przekazaniu działalności w zakresie obsługi kanalizacji deszczowej, choć taka działalność wynika z umowy Spółki i jest zgłoszona do KRS i do GUS. W wyniku przekazania środków trwałych zostanie niezamortyzowana dość duża wartość środków trwałych, która dla Spółki stanowić będzie pozostałe koszty operacyjne. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Interpretacja indywidualna dotyczy zaistniałego stanu faktycznego. Na rzecz Gminy został przekazany majątek w postaci środków trwałych grupy 1 KŚT – budynki, grupy 2 KŚT – budowle.

Przekazanie majątku Spółki zostało dokonane na rzecz Gminy na podstawie:

  1. porozumienia nr (…) z dnia 21 listopada 2020 r. zawartego między Spółką a Prezydentem Miasta,
  2. uchwały nr (…) Wspólników Spółki z dnia 30 listopada 2020 r.

Wnioskodawca nie otrzymał i nie otrzyma od Gminy wynagrodzenia za przekazany majątek.

Wnioskodawcy przysługiwało w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wytworzenia budynków i budowli dla każdego zadania inwestycyjnego A, B i C.

Sieci kanalizacji deszczowej są obiektami uznanymi na postawie art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane za budowlę trwale związaną z gruntem.

W związku z poniesieniem wydatków na realizację zadań A, B i C doszło do nabycia/wytworzenia środków trwałych, których wartość początkowa przekracza 15.000,00 zł oraz wytworzenia nieruchomości, o których mowa w art. 2 pkt 14a ustawy.

W wyniku realizacji zadania inwestycyjnego w zakresie budowy kanalizacji deszczowej przekazanie do użytkowania nastąpiło w następujących terminach:

  1. zadanie A – 30 listopada 2010 r.,
  2. zadanie B – 30 grudnia 2011 r.,
  3. zadanie C – 31 grudnia 2012 r.

Wnioskodawca wykorzystał wykazane budowle do odprowadzania wód opadowych (deszczówki) z:

  1. zadanie A – (...),
  2. zadanie B – (...),
  3. zadanie C – (...)

do odbiorników naturalnych wód opadowych, za które pobierał opłaty od Urzędu Miasta na podstawie wystawianych faktur VAT za cały okres od grudnia 2010 r. do 31 września 2020 r., na podstawie zawartej z Urzędem Miasta umowy cywilnej. Wybudowana kanalizacja deszczowa we wszystkich trzech zadaniach A, B i C była wykorzystywana do działalności opodatkowanej. W wyniku przekazania budowli z zadania A, B i C doszło do pierwszego zasiedlenia przez Spółkę z momentem zakończenia tych zadań i przyjęcia ich do użytkowania.

Między pierwszym zasiedleniem a darowizną budowli do dnia nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy Miasta (...) minął okres dłuższy niż 2 lata a mianowicie:

  1. zadanie A – pełne 10 lat,
  2. zadanie B – 8 lat, 11 m-cy,
  3. zadanie C – 7 lat 11 m-cy.

Wnioskodawca nie poniósł w ww. okresie wydatków na ulepszenie lub przebudowę budowli z zadania A, B i C w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Budowle przekazane nieodpłatnie przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do działalności gospodarczej zwolnionej od podatku od towarów i usług. Były one wykorzystywane do działalności opodatkowanej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Spółka przy nieodpłatnym przekazaniu majątku (darowiźnie – sieci kanalizacji deszczowej – budowli) może skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

Jak wskazano powyżej zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności wszelkie inne darowizny – jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie majątku – darowizna sieci kanalizacji deszczowej będzie stanowić dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy, gdyż jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawcy przysługiwało, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Zatem w analizowanym przypadku Spółka wystąpi w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność – zdefiniowana jako dostawa towarów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie – według art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy – po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku dostawy nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Wskazać w tym miejscu należy, że jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle lub ich części rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Przez budowlę – stosownie do art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane – należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem, tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Analizując informacje wskazane przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie doszło do pierwszego zasiedlenie, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, budowli (sieci kanalizacji deszczowej), gdyż – jak wynika z przedstawionego opisu sprawy – infrastruktura po wybudowaniu (tj. Zadanie A od 30 listopada 2010 r., Zadanie B od 30 grudnia 2011 r., Zadanie C od 31 grudnia 2012 r.) była użytkowana przez Spółkę. Od momentu pierwszego zasiedlenia sieci kanalizacji deszczowej do momentu darowizny na rzecz Gminy minęły ponad dwa lata, ponieważ użytkowanie dotyczyło odcinków wybudowanych w latach od roku 2010 do roku 2012. Ponadto nie ponoszono wydatków na ulepszenie ww. budowli. Zatem darowizna sieci kanalizacji deszczowej będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Tak więc skoro darowizna sieci kanalizacji deszczowej może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, tym samym bezzasadnym stało się badanie przesłanek do zastosowania zwolnienia od podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10a i pkt 2 ustawy. Jak już bowiem wskazano zastosowanie zwolnienia od podatku w oparciu o powyższe przepisy jest możliwe w przypadku dostawy nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W konsekwencji darowizna sieci kanalizacji deszczowej w ramach planowanego przeniesienia na rzecz Gminy Miasta (...) będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów korzystająca ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Końcowo tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w zakresie wskazania, czy Spółka przy nieodpłatnym przekazaniu majątku (darowiźnie sieci kanalizacji deszczowej – budowli) może skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1). Natomiast w zakresie ustalenia okresu trwania korekty 10-letniej podatku naliczonego na podstawie art. 91 ust. 1-6 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 2); wskazania, czy w przypadku nieodpłatnego przekazania środków trwałych, które w świetle ustawy jest zrównane ze sprzedażą, może mieć zastosowanie art. 91 ust. 4 ustawy, a więc nie należy dokonywać korekty VAT naliczonego (pytanie oznaczone we wniosku nr 3); ustalenia, czy aport rzeczowy Gminy winien być opodatkowany podatkiem VAT, czy też zwolniony (pytanie odnoszące się do zdarzenia B) oraz w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj