Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.17.2021.4.BK
z 7 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 stycznia 2021 r. (data wpływu 18 stycznia 2021 r.), uzupełnionym 25 i 30 marca 2021 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy pomniejszenie podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur VAT dotyczących towarów i usług nabytych przez Spółkę ze środków uzyskanych z dotacji, będzie skutkować powstaniem u Spółki przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w wysokości kwoty ww. podatku naliczonego VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy pomniejszenie podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur VAT dotyczących towarów i usług nabytych przez Spółkę ze środków uzyskanych z dotacji, będzie skutkować powstaniem u Spółki przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w wysokości kwoty ww. podatku naliczonego VAT.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 17 marca 2021 r. Znak: 0114-KDIP4-3.4012.19.2021.2.MP, 0111-KDIB1-1.4010.17.2021.3.BK wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniach 25 (opłata) i 30 marca 2021 r.



We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również: „Spółka”) jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą w formie spółki z o.o. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym, rozliczającym się w okresach miesięcznych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług (VAT). Jedynym wspólnikiem Spółki i jednocześnie jej założycielem jest Gmina posiadająca 100% udziałów w jej kapitale zakładowym.

Na podstawie umowy z dnia 23 grudnia 2016 r. Spółka wykonuje usługi w zakresie lokalnego transportu zbiorowego na rzecz Gminy, a ponadto na podstawie Porozumienia komunalnego zawartego w trybie art. 74 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Spółka realizuje również publiczny transport zbiorowy na terenie Gmin - Stron Porozumienia komunalnego.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych (dalej: „ZUS”) w ramach poprawy warunków BHP prowadzi program dofinansowania prowadzonych przez płatników składek działań skierowanych na utrzymanie zdolności pracowników do pracy przez cały okres aktywności zawodowej. Program poprawy warunków BHP prowadzony jest na podstawie art. 37 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. z 2009 r., Nr 167, poz. 1322 ze zm.).

Zakład Ubezpieczeń Społecznych dofinansowuje:

  1. projekty inwestycyjne, które odnosić się będą przede wszystkim do aspektów bezpieczeństwa technicznego (rozwoju, modyfikacji i usprawnienia stanu technicznego maszyn, urządzeń oraz systemów i środków ochronnych),
  2. projekty doradcze, zorientowane na poprawę zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, w tym na realizację oceny ryzyka zawodowego, wprowadzenie procedur bezpiecznej pracy oraz planowanie i monitorowanie działań prewencyjnych w zakresie BHP,
  3. projekty inwestycyjno-doradcze, łączące wyżej opisane działania.

Program jest zaadresowany do wszystkich płatników składek, ze szczególnym uwzględnieniem sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw.

W dniu 20 kwietnia 2020 r. Spółka zawarła z ZUS umowę dotyczącą dofinansowania projektu pt.: „Poprawa bezpieczeństwa i higieny pracy w (…)”. Zgodnie z zawartą umową, ZUS przekaże Spółce kwotę dofinansowania w wysokości 118.200,00 zł (słownie: sto osiemnaście tysięcy dwieście złotych 07/100), co stanowi 60% całkowitych kosztów ww. projektu. Planowany całkowity koszt realizacji ww. projektu wynosi 197.000,00 zł (brutto). Kwota dofinansowania, o której mowa powyżej, zostanie przekazana przez ZUS na rachunek bankowy Spółki w dwóch transzach, tj.:

  • I transza w wysokości 70.920,00 zł (brutto) jest wypłacana w terminie 14 dni od daty zawarcia ww. Umowy;
  • II transza w wysokości różnicy pomiędzy pełną kwotą dofinansowania, a wypłaconą kwotą I transzy, zostanie przekazana Spółce w terminie 30 dni od daty podpisania protokołu odbioru ww. projektu.

W przypadku, gdy faktycznie poniesiony koszt realizacji projektu będzie niższy od planowanego całkowitego kosztu jego realizacji, wówczas II transza dofinansowania zostanie odpowiednio pomniejszona. Kwoty dofinansowania są kwotami brutto.

Spółka ma zamiar przeznaczyć otrzymane z ZUS dofinansowanie na zakup towarów (w tym środków trwałych) oraz usług mających na celu poprawę warunków BHP w zakładzie pracy Spółki, a dotyczących m.in. zakupu i montażu oświetlenia awaryjnego i klap oddymiających na korytarzach oraz klatkach schodowych w budynku należącym do Spółki.

Ww. towary i usługi będą nabywane od podmiotów zewnętrznych, które z tego tytułu będą wystawiać na Spółkę faktury VAT, w których będzie wykazany również podatek VAT. Spółka zamierza dokonać obniżenia podatku należnego VAT o podatek naliczony VAT wynikający z faktur VAT wystawionych przez dostawców ww. towarów i usług.

W momencie złożenia niniejszego wniosku projekt pt.: „Poprawa bezpieczeństwa i higieny pracy w (…)” został zrealizowany, a Spółka dokonała odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu faktur wystawionych przez dostawców towarów i usług, którzy mają wykonać prace związane z realizacją ww. projektu.

W uzupełnieniu wniosku z 30 marca 2021 r. Wnioskodawca wskazał, że:

  • towary i usługi zakupione przez Spółkę w ramach realizacji projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa i higieny pracy w (…)” są wykorzystywane do czynności opodatkowanych,
  • nie jest zainteresowany oceną prezentowanego we wniosku stanowiska dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia otrzymanej dotacji na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jest to okoliczność, o której ocenę Wnioskodawca nie wnosi.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy pomniejszenie podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur VAT dotyczących towarów i usług nabytych przez Spółkę ze środków uzyskanych z dotacji, będzie skutkować powstaniem u Spółki przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w wysokości kwoty ww. podatku naliczonego VAT? (pytanie ujęte we wniosku jako drugie)

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 14 ww. ustawy, do przychodów nie zalicza się wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

W myśl z art. 16 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, do kosztów uzyskania przychodów nie podlega zaliczeniu (co do zasady) wartość podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Zgodnie z zawartą Umową Spółka otrzyma dotację w ramach programu poprawy warunków BHP – prowadzonego na podstawie art. 37 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322 ze zm.). Zgodnie z art. 37 ust. 1 ww. ustawy, środki finansowe dostępne w ramach programu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, określane są corocznie w ustawie budżetowej w wysokości określonej w tym przepisie. Dotacja pochodzi zatem ze środków budżetu państwa i wypłacona będzie przez ZUS.

Biorąc pod uwagę powyższe, nie ulega wątpliwości, iż kwota wypłaconej dotacji będzie stanowić dla Spółki przychód zwolniony spod opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy (o podatku dochodowym od osób prawnych – przypis Organu) (jako dotacja otrzymana z budżetu państwa). Jednocześnie podkreślić należy, że kwota dofinansowania jest kwotą brutto, a zatem pokrywa również część ceny zakupionych towarów i usług przypadającą na wartość podatku od towarów i usług (VAT).

W opinii Spółki, odliczenie podatku naliczonego VAT w zakresie w jakim kwota odliczenia dotyczy towarów i usług sfinansowanych ze środków uzyskanych z dotacji nie będzie skutkować powstaniem u Spółki obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego ponieważ:

  • wydatki na nabycie towarów i usług związanych z programem poprawy warunków BHP, którego dotyczy dotacja, mogą zostać zaliczone przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów wyłącznie w kwocie netto - do kosztów uzyskania przychodów (co do zasady) nie podlega zaliczeniu wartość podatku VAT;
  • pełna kwota dotacji została przelana na rachunek bankowy Spółki;
  • zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy (o podatku dochodowym od osób prawnych – przypis Organu), do przychodów nie zalicza się zwrotu wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów - wartość podatku naliczonego VAT stanowi wydatek poniesiony przez Spółkę (zapłata na rzecz sprzedawcy towarów lub usług), który nie podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów ( art. 16 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy);
  • art. 12 ust. 4 pkt 6a ww. ustawy nie zawiera ograniczenia do wydatków pochodzących ze środków własnych podatnika (np. przepis nie zawiera wyłączenia w zakresie wydatków dofinansowanych kwotą uzyskanej dotacji);
  • ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera przepisu, na podstawie którego odliczenie podatku naliczonego VAT skutkowałoby jednocześnie powstaniem u podatnika przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy, do przychodów podlegających opodatkowaniu nie zalicza się otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa. Nabycie towarów i usług, o których mowa w stanie faktycznym wniosku, zostanie w części sfinansowane ze środków dotacji, którą Spółka otrzyma na podstawie umowy zawartej z ZUS. Przepis art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy znajdzie zatem również zastosowanie w przedmiotowej sytuacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie zauważyć należy, iż w wydanej dla Wnioskodawcy w dniu 14 kwietnia 2021 r. interpretacji indywidualnej Znak: 0114-KDIP4-3.4012.19.2021.3.MP, w zakresie podatku od towarów i usług, Organ stwierdził m.in., że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa i higieny pracy w (…)”. Prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy. (…) Ponadto należy wskazać, że fakt dofinansowania zakupów towarów i usług nie ma wpływu na prawo do odliczenia podatku VAT z otrzymanych faktur. Źródło finansowania zakupu towarów i usług na potrzeby realizacji ww. projektu nie wpływa na prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zauważyć należy również, że z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika m.in., iż Wnioskodawca w dniu 20 kwietnia 2020 r. zawarł Zakładem Ubezpieczeń Społecznych umowę o dofinansowanie w ramach programu poprawy warunków BHP prowadzonego na podstawie art. 37 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. z 2009 r., Nr 167, poz. 1322 ze zm.).

Wg umowy dofinansowanie zostało Wnioskodawcy w dwóch transzach. W przypadku, gdy faktycznie poniesiony koszt realizacji projektu będzie niższy od planowanego całkowitego kosztu jego realizacji, wówczas II transza dofinansowania zostanie odpowiednio pomniejszona. Kwoty dofinansowania są kwotami brutto.

Spółka ma zamiar przeznaczyć otrzymane z ZUS dofinansowanie na zakup towarów (w tym środków trwałych) oraz usług mających na celu poprawę warunków BHP w zakładzie pracy Spółki, a dotyczących m.in. zakupu i montażu oświetlenia awaryjnego i klap oddymiających na korytarzach oraz klatkach schodowych w budynku należącym do Spółki. Ww. towary i usługi będą nabywane od podmiotów zewnętrznych, które z tego tytułu będą wystawiać na Spółkę faktury VAT, w których będzie wykazany również podatek VAT. Spółka zamierza dokonać obniżenia podatku należnego VAT o podatek naliczony VAT wynikający z faktur VAT wystawionych przez dostawców ww. towarów i usług.

Wątpliwość Wnioskodawcy na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych budzi kwestia czy pomniejszenie podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur VAT dotyczących towarów i usług nabytych przez Spółkę ze środków uzyskanych z dotacji, będzie skutkować powstaniem u Spółki przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w wysokości kwoty ww. podatku naliczonego VAT.

Odnosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy wskazać należy, że zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406; dalej: „updop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 updop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W związku z powyższym zauważyć należy, że co do zasady, przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną.

Katalog przychodów, których nie zalicza się do przychodów podatkowych, wymieniony został natomiast w art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 6 wyżej powołanej ustawy, do przychodów nie zalicza się zwróconych, umorzonych lub zaniechanych podatków i opłat stanowiących dochody budżetu państwa albo budżetów jednostek samorządu terytorialnego, niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Natomiast na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 10 ww. ustawy, do przychodów nie zalicza się zwróconej, na podstawie odrębnych przepisów, różnicy podatku od towarów i usług.

Z treści wyżej wymienionych przepisów wynika, że zwrócone, umorzone lub zaniechane podatki i opłaty, co do zasady, nie stanowią przychodu, o ile nie zostały uprzednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Przychodu nie stanowi również zwrócona na podstawie odrębnych przepisów różnica podatku od towarów i usług.

Odnosząc się do kwestii podatku od towarów i usług wynikającego z faktur kosztowych związanych z realizacją projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa i higieny pracy w (…)” wskazać należy, iż jak wynika z art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 46 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów:

  1. podatek naliczony:
    • jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,
    • w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej,
  2. podatek należny:
    • w przypadku importu usług oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jeżeli nie stanowi on podatku naliczonego w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług; kosztem uzyskania przychodów nie jest jednak podatek należny w części przekraczającej kwotę podatku od nabycia tych towarów i usług, która mogłaby stanowić podatek naliczony w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług,
    • w przypadku przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami,
    • od nieodpłatnie przekazanych towarów, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami, w przypadku gdy wyłącznym warunkiem ich przekazania jest uprzednie nabycie przez otrzymującego towarów lub usług od przekazującego w określonej ilości lub wartości,
  3. kwota podatku od towarów i usług, nieuwzględniona w wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, podlegających amortyzacji zgodnie z art. 16a-16m, lub dotycząca innych rzeczy lub praw niebędących środkami trwałymi lub wartościami niematerialnymi i prawnymi podlegającymi tej amortyzacji - w tej części, w jakiej dokonano korekty powodującej zmniejszenie podatku odliczonego zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług;



Biorąc pod uwagę przytoczony powyżej stan prawny oraz opis stanu faktycznego, z którego wynika m.in., że W momencie złożenia niniejszego wniosku projekt pt.: „Poprawa bezpieczeństwa i higieny pracy w (…)” został zrealizowany, a Spółka dokonała odliczenia podatku naliczonego VAT (prawidłowość działania Spółki potwierdzona interpretacją indywidualną z 14 kwietnia 2021 r. Znak: 0114-KDIP4-3.4012.19.2021.3.MP), jeżeli Spółka nie ujęła w koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług z faktur pokrytych dofinansowaniem, nie ma obowiązku zaliczyć do przychodów podatkowych odliczonego podatku naliczonego.

Podsumowując, pomniejszenie podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur VAT dotyczących towarów i usług nabytych przez Spółkę ze środków uzyskanych z dotacji, nie będzie skutkować powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w wysokości kwoty podatku naliczonego VAT.

Zauważyć przy tym należy, że w sprawie będącej przedmiotem wniosku nie znajdą zastosowania wskazane przez Wnioskodawcę przepisy, tj. art. 12 ust. 4 pkt 6a updop, a także art. 12 ust. 4 pkt 14 ww. ustawy.

Wskazanie przez Spółkę ww. przepisów nie uchybia jednakże meritum niniejszej interpretacji indywidualnej, z tego też względu odstąpiono od stwierdzenia nieprawidłowości stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b Ordynacji podatkowej jest sam przepis prawa. Wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz załatwienia sprawy, organy podatkowe podejmują w toku postępowania podatkowego. Podstawowym narzędziem realizacji tej zasady jest postępowanie dowodowe, które nie jest prowadzone w ramach postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe różnić się będzie od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj