Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.91.2021.2.WL
z 7 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 lutego 2021 r. (data wpływu 9 lutego 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizacji części zadania pn. „...” obejmującego rozbudowę kanalizacji i wodociągu w Gminie ... oraz braku zastosowania do ww. wydatków art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz art. 90 ust. 2 i następne ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

9 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do pełnego odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizacji części zadania pn. „...” obejmującego rozbudowę kanalizacji i wodociągu w Gminie ... oraz braku zastosowania do ww. wydatków art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz art. 90 ust. 2 i następne ustawy,
  • prawa do pełnego odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizacji części zadania pn. „...” obejmującego zakup samochodu i urządzenia do czyszczenia sieci kanalizacyjnych oraz zastosowania do ww. wydatków art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz art. 90 ust. 2 i następne ustawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina ... jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT), zarejestrowanym jako podatnik czynny.

Gmina planuje realizację projektu pn. „...” polegającego na budowie sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości ..., dla ulic poza aglomeracją ..., odcinki ulic: ..., …, …, …., odcinek … oraz budowa sieci zaprojektowanej w miejscowości .... Projekt obejmuje również budowę sieci wodociągowej w miejscowości ... ul. ..., a także zakup samochodu do 3,5 t do transportu oraz urządzenia wysokociśnieniowego zabudowanego na przyczepce.

Wnioskodawca w zakresie realizacji zamówienia na ww. inwestycję jest zamawiającym w rozumieniu Ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 z późn. zm.).

Celem rozbudowy kanalizacji sanitarnej jest uporządkowanie gospodarki ściekowej. Realizacja projektu przyczyni się do poprawy środowiska – zostaną zlikwidowane zbiorniki bezodpływowe. Inwestycja wpłynie na wzrost atrakcyjności terenu, podniesie standard życia mieszkańców. Projektowany obiekt jest obiektem liniowym podziemnym. Ścieki ze skanalizowanego obszaru zostaną sprowadzone poprzez projektowane kanały do istniejącej kanalizacji sanitarnej, a następnie do oczyszczalni ścieków w ..., gmina .... Zaprojektowano kanalizację grawitacyjną z odejściami do granic nieruchomości, oraz kanalizację ciśnieniową. Liczba osób, które skorzystają z ulepszonego oczyszczania ścieków – … osób łącznie. Długość kanalizacji sanitarnej w ramach omawianego projektu to … km. Przyłącza mieszkańcy wykonają we własnym zakresie. Budowa wodociągu obejmuje w swoim zakresie krótką sieć dla … nowego przyłącza (… osoby korzystające), a także jest perspektywą podłączenia wody do … działek z możliwością zabudowy mieszkaniowej. W ramach zadania wykonywane będą prace ziemne i roboty montażowe.

Zakup urządzenia wysokociśnieniowego związany jest bezpośrednio z budową sieci kanalizacyjnej oraz prawidłowym funkcjonowaniem stacji uzdatniania wody. Urządzenie ma służyć udrożnieniu sieci kanalizacyjnej przed rozpoczęciem użytkowania oraz umożliwić ponadto sprawdzenie poprawności wykonania sieci poprzez wykrycie przez obraz kamery wszelkich nieszczelności. Przedmiotowe urządzenie niezbędne jest również dla prawidłowego funkcjonowania procesu technologicznego na stacjach uzdatniania wody. Wykorzystywane będzie do czyszczenia i udrażniania rur popłucznych na stacjach uzdatniania wody w miejscowościach ..., …., …. oraz …, znajdujących się poza obszarem wyznaczonej aglomeracji w Gminie .... Przed wprowadzeniem wody do obiegu, woda musi być odpowiednio filtrowana, aby tak było rury muszą być należycie przeczyszczone, a woda dostatecznie oczyszczona. Urządzenie wysokociśnieniowe zabudowane jest na przyczepce. Zaplanowane do zakupu urządzenie przyczyni się do osiągnięcia celu operacji, a mianowicie wpłynie na poprawę efektywności dostarczania wody na terenie Gminy .... Z kolei samochód dostawczy konieczny jest do transportu pomiędzy obiektami, urządzenia wysokociśnieniowego i pozostałego wyposażenia niezbędnego do wykonywania ww. prac a także do transportu brygady dokonującej te czynności.

Przedsięwzięcie będzie realizowane przy współfinansowaniu ze środków zewnętrznych – Gmina złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa ... o dofinansowanie objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, operacja typu „Gospodarka wodnościekowa” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii”.

Dofinansowanie będzie obejmowało koszty: budowy sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowościach ... i ... – etap II (roboty budowlane oraz budowa … dla przepompowni … i …), budowy sieci wodociągowej w miejscowości ..., zakupu wyposażenia (zakup samochodu do 3,5t do transportu oraz urządzenia wysokociśnieniowego) oraz pełnienia funkcji nadzoru inwestorskiego.

Zadanie ma być sfinansowane z otrzymanej dotacji z Urzędu Marszałkowskiego Województwa ..., która pokryje w części koszty związane z planowaną inwestycją. Gmina ... wnioskuje o …. zł dotacji, pozostałe środki będą pochodzić z budżetu Gminy. Warunkiem otrzymania dofinansowania jest złożenie wniosku o udzielenie dofinansowania wraz z wymaganymi załącznikami. Wykonawcą omawianego projektu będzie podmiot wybrany przez Wnioskodawcę w trybie Ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 z późn. zm.), który posiada stosowne uprawnienia do prowadzenia przedmiotowych prac, z którym Gmina zawrze umowę. Faktury dotyczące inwestycji będą wystawiane na Gminę .... Przewidywany termin rozpoczęcia realizacji zadania nastąpi po przyznaniu środków przez Urząd Marszałkowski Województwa ..., a zakończenie planowane jest na …2022 r. Kosztem niekwalifikowalnym w projekcie jest (zgodnie z Regulaminem) podatek VAT.

Gmina pragnie podkreślić, że projekt w części dotyczącej rozbudowy sieci kanalizacji sanitarnej oraz wodociągowej na terenie Gminy ... będzie wykorzystywany tylko przez Gminę, bez jej jednostek organizacyjnych, w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Odbiór ścieków od mieszkańców oraz dostarczanie wody jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Sprzedawcą usług w zakresie odbioru ścieków oraz dostarczania wody będzie Gmina ... z tego tytułu Gmina będzie wystawiała mieszkańcom faktury VAT. Z nowo powstałej infrastruktury korzystać będą mieszkańcy gminy lub właściciele nieruchomości z terenu gminy. W przypadku ścieków zostaną one sprowadzone i włączone do istniejącej sieci z której korzystają na poszczególnych etapach poza mieszkańcami również jednostki organizacyjne Gminy (tj. zespoły Szkolno-Przedszkolne, oraz w niedługim czasie także budynek Urzędu Gminy). Gmina ... jest właścicielem oczyszczalni ścieków w ..., do której zostanie podłączona wybudowana sieć kanalizacji sanitarnej. Natomiast nowa sieć wodociągowa działająca na potrzeby mieszkańców zostanie podłączona do sieci głównej w miejscowości ..., gdzie znajduje się jednostka organizacyjna Gminy (tj. Sp w …), która korzysta z dostarczania wody przez Gminę.

Druga część projektu, która obejmuje zakup samochodu i urządzenia wysokociśnieniowego, będzie przez Gminę wykorzystywana do transportu pracowników Urzędu Gminy ... zajmującymi się utrzymaniem wodociągów i kanalizacji, a także urządzenia do udrażniania i czyszczenia rur popłucznych oraz kanalizacyjnych na terenie Gminy .... Do kanalizacji podłączone są poza mieszkańcami, również jednostki organizacyjne Gminy tj. Zespół Szkolno-Przedszkolny w ..., Zespół Szkolno-Przedszkolny w ..., Oczyszczalnia Ścieków w ..., oraz w niedługim czasie także budynek Urzędu Gminy. Natomiast do sieci wodociągowej w Gminie ... są podłączone jednostki organizacyjne Gminy tj. Urząd Gminy ..., Zespół Szkolno-Przedszkolny w ..., Zespół Szkolno-Przedszkolny w ..., Zespół Szkolno-Przedszkolny w ..., Szkoła Podstawowa w ..., Oczyszczalnia Ścieków w .... Faktury, które Gmina ... otrzyma od wykonawców będą rozdzielone na te wykonywane w celu rozbudowy sieci kanalizacyjnej oraz wodociągowej, oraz na te które obejmują zakup samochodu do transportu oraz urządzenia wysokociśnieniowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość pełnego odliczenia podatku VAT przez Wnioskodawcę w odniesieniu do realizacji części zadania pn. „...” obejmującego w swym zakresie rozbudowę kanalizacji i wodociągu w Gminie ...? Czy do poniesionych wydatków tej części projektu będzie miał zastosowanie prewspółczynnik (art. 86 ust. 2a i następne ustawy o VAT) oraz struktura sprzedaży (proporcja) (art. 90 ust. 2 i następne ustawy o VAT). (oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) Gminie będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na opisaną wyżej inwestycję pn. „...” w części obejmującej w swym zakresie rozbudowę kanalizacji i wodociągu w Gminie .... Nie będą miały zastosowanie przepisy dotyczące prewspółczynnika (art. 86 ust. 2a i następne ustawy o VAT) oraz struktury sprzedaży (proporcja) (art. 90 ust. 2 i następne ustawy o VAT) do tej części inwestycji. Rozbudowa nowej sieci kanalizacyjnej i wodociągowej będzie służyć wyłącznie mieszkańcom Gminy .... Na planowanych odcinkach nie ma jednostek organizacyjnych Gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W świetle art. 7 ust. 1 tej ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – projekt w części dotyczącej rozbudowy sieci kanalizacji sanitarnej oraz wodociągowej na terenie Gminy ... będzie wykorzystywany tylko przez Gminę, bez jej jednostek organizacyjnych, w całości do celów działalności gospodarczej. Odbiór ścieków od mieszkańców oraz dostarczanie wody jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z przedmiotowym projektem w ww. zakresie.

Ponadto, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku zastosowania do poniesionych wydatków prewspółczynnika (art. 86 ust. 2a i następne ustawy) oraz struktury sprzedaży (proporcja) (art. 90 ust. 2 i następne ustawy).

Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do art. 90 ust. 2 ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Jak wskazano we wniosku, sieć kanalizacji sanitarnej oraz wodociągowej będzie wykorzystywana tylko przez Gminę, bez jej jednostek organizacyjnych, w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a odbiór ścieków od mieszkańców jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Zatem do ww. wydatków nie będzie miał zastosowania art. 86 ust. 2a ustawy, który odnosi się do nabywanych towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

Ponadto, skoro efekty projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a okoliczności sprawy nie wskazują, że Wnioskodawca będzie wykorzystywał efekty zrealizowanego projektu do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, to w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 90 ust. 2 ustawy.

W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego, na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizacji części zadania pn. „...” obejmującego rozbudowę kanalizacji i wodociągu w Gminie ..., ponieważ efekty zrealizowanego projektu w ww. części będą służyć do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie do ww. wydatków nie będą miały zastosowania przepisy art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz art. 90 ust. 2 i następne ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy wskazać, że publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazany we wniosku przez Wnioskodawcę, t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm. jest nieaktualny. Obecnie tekst ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Niniejszym postanowieniem załatwiono wniosek w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, tj. w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizacji części zadania pn. „...” obejmującego rozbudowę kanalizacji i wodociągu w Gminie ... oraz braku zastosowania do ww. wydatków art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz art. 90 ust. 2 i następne ustawy. Natomiast wniosek w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizacji części zadania pn. „...” obejmującego zakup samochodu i urządzenia do czyszczenia sieci kanalizacyjnych oraz zastosowania do ww. wydatków art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz art. 90 ust. 2 i następne ustawy został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj