Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.249.2021.1.KW
z 4 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2021 r. (data wpływu 20 kwietnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu „(…)”- jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Stowarzyszenie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.


Stowarzyszenie rozpoczęło realizację projektu pn. „(…)” w ramach konkursu ogłoszonego za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania „(…)”, w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.


Niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy zdarzenia - stanu faktycznego. Stowarzyszenie jako wnioskodawca zaliczył koszty podatku VAT planowanego projektu do kosztów kwalifikowanych projektu.


Projekt realizowany jest przez Stowarzyszenie od marca 2021 roku do 30 czerwca 2021 roku i polega na przygotowaniu i realizacji inicjatywy w zakresie ogólnodostępnej infrastruktury rekreacyjnej realizowanej przez społeczność lokalną na rzecz swojej miejscowości wynikającej z potrzeb społecznych.


Projekt realizowany będzie na terenie Gminy, w miejscowości przy funkcjonującym oddziale przedszkolnym. Właściciel obiektu - Gmina wsparła realizację projektu i tym samym zapewniła możliwość realizacji projektu tj. stworzenia centrum rekreacyjno-sportowego i zobowiązała się na okres trwałości projektu zapewnić możliwość funkcjonowania nowo powstałej infrastruktury. Stowarzyszenie jako wnioskodawca zaliczył koszty podatku VAT planowanego przedsięwzięcia do kosztów kwalifikowanych projektu.


Wnioskodawca zarejestrowany jest jako czynny podatnik od towarów i usług. Faktury VAT z tytułu realizacji projektu wystawiane są na Stowarzyszenie. Wszystkie działania kierowane są do szerokiego grona odbiorców tj. w szczególności dzieci, młodzież ich rodzice oraz dziadkowie jak również pozostali mieszkańcy, którzy będą chcieli skorzystać z nowo powstałej infrastruktury. Na realizację zadania stowarzyszenie nie pozyskiwało środków od sponsorów ani darowizn. Powstała infrastruktura rekreacyjna jest ogólnodostępna oraz bezpłatna (wstęp wolny).


Realizacja przedsięwzięcia należy do zadań własnych stowarzyszenia. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, będą one służyć do realizacji zadania publicznego.


W ramach przedsięwzięcia zaplanowano do realizacji następujące działania, których zakres i czas realizacji operacji w kontekście przyjętych nakładów gwarantuje osiągnięcie zakładanych celów.


Wykonawca w ramach zawartej umowy zobowiązany jest do wykonania następujących robót:

  1. demontaż istniejących urządzeń,
  2. wykonanie chodnika z kostki,
  3. wykonanie nawierzchni żwirowej,
  4. wykonanie ogrodzenia panelowego,
  5. zakup i montaż urządzeń zabawowych,
  6. zakup i montaż urządzeń siłowni,
  7. zakup i montaż małej architektury,
  8. wykonanie trawników.


Po wykonaniu i odbiorze ww. prac mieszkańcy wspólnie ze Stowarzyszeniem przygotują uroczyste otwarcie centrum rekreacyjno–sportowego.


Wszystkie ww. działania są niezbędne do poniesienia dla osiągnięcia zakładanego celu i rezultatów, a ich koszt został oszacowany na podstawie kosztorysu inwestorskiego.


Beneficjent Stowarzyszenie posiada niezbędne doświadczenie w realizacji zarówno projektów ze środków zewnętrznych jak i operacji o podobnym charakterze.


Do realizacji operacji beneficjent posiada: miejsce do organizowania spotkań w celu omówienia projektu, narzędzia do wykonania i wydruku plakatów i zaproszeń, które zostaną użyczone mieszkańcom.


Stowarzyszenie o nazwie zwane dalej Klubem, jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem mającym na celu rozwijanie i propagowanie sportów oraz turystyki wodnej. Klub działa na podstawie przepisów ustawy Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 1989 r., Nr 20, poz. 104 z późn. zm.), innych obowiązujących aktów prawnych oraz statutu i z tego tytułu posiada osobowość prawną.

Klub realizuje swoje cele poprzez:

  1. Prace społeczne swoich członków,
  2. Propagowanie działań społeczno-kulturowych, kultury fizycznej, turystyki, sportu i rekreacji na wodzie oraz ochrony środowiska naturalnego i klimatu,
  3. Zabieganie o moralne i materialne wsparcie tej działalności przez osoby prawne i fizyczne,
  4. Remonty i naprawy sprzętu pływającego, w tym rybackiego, organizację imprez, prowadzenie działalności wydawniczej, prowadzenie ekspertyz pływającego sprzętu turystyczno- sportowego,
  5. Prowadzenie działalności sportowo-szkoleniowej,
  6. Prowadzenie działalności edukacyjno–szkoleniowej,
  7. Prowadzenie szkolenia na stopnie żeglarskie i motorowodne oraz płetwonurków,
  8. Prowadzenie działalności gospodarczej,
  9. Utrzymanie odpowiedniej bazy umożliwiającej działalność:
    • przystani wraz z odpowiednimi urządzeniami,
    • taboru pływającego.


Stowarzyszenie nabywając towary i usługi w ramach przedmiotowego projektu nie dokonał odliczenia podatku naliczonego, gdyż nabyte elementy nie są wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Stowarzyszeniu w świetle przedstawionego stanu faktycznego przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu pn. „(…)” ?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem wnioskodawcy, nie będzie on miał prawa do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków, ponoszonych na realizację projektu, o których mowa w opisie stanu faktycznego.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami. Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tak więc Stowarzyszenie nie będzie miał możliwości dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawiązanego z usługami i towarami, które nie będą w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.


Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wymienionych we wniosku, ponoszonych w związku z realizacją projektu pn. „(…)”, gdyż zakupy te będą służyły bezpośrednio tylko i wyłącznie czynnością niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT (realizacja celów statutowych Wnioskodawcy przez świadczenie nieopłatnych usług kulturalnych), a tym samym nie zostanie spełniony warunek uprawniający podatnika VAT do odliczenia podatku naliczonego, wynikający z treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona zasada wyklucza prawo do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy - nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza, według art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r., poz. 2261), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).


Zgodnie z art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.


Klub działa na podstawie przepisów ustawy Prawo o Stowarzyszeniach oraz innych obowiązujących aktów prawnych, jak również statutu i z tego tytułu posiada osobowość prawną. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem mającym na celu rozwijanie i propagowanie sportów oraz turystyki wodnej.


Wnioskodawca rozpoczął realizację projektu pn. „(…)” objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.


Projekt realizowany jest przez Stowarzyszenie od marca 2021 roku do 30 czerwca 2021 roku i polega na przygotowaniu i realizacji inicjatywy w zakresie ogólnodostępnej infrastruktury rekreacyjnej realizowanej przez społeczność lokalną na rzecz swojej miejscowości wynikającej z potrzeb społecznych.


Projekt realizowany jest na terenie Gminy przy funkcjonującym oddziale przedszkolnym.


W ramach przedsięwzięcia zaplanowano do realizacji następujące działania:

  1. demontaż istniejących urządzeń;
  2. wykonanie chodnika z kostki,
  3. wykonanie nawierzchni żwirowej,
  4. wykonanie ogrodzenia panelowego,
  5. zakup i montaż urządzeń zabawowych,
  6. zakup i montaż urządzeń siłowni,
  7. zakup i montaż małej architektury,
  8. wykonanie trawników.


Faktury VAT z tytułu realizacji projektu wystawiane są na Stowarzyszenie.


Realizacja przedsięwzięcia należy do zadań własnych stowarzyszenia. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, będą one służyły do realizacji zadania publicznego


Wszystkie działania kierowane są do szerokiego grona odbiorców tj. w szczególności do dzieci, młodzieży ich rodziców oraz dziadków jak również pozostałych mieszkańców, którzy będą chcieli skorzystać z nowo powstałej infrastruktury. Na realizację zadania stowarzyszenie nie pozyskiwało środków od sponsorów ani darowizn. Powstała infrastruktura rekreacyjna będzie ogólnodostępna oraz bezpłatna.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją projektu.


Z uwagi na powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku od towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.


W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostały spełnione.


Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca realizując projekt będzie realizował cele statutowe nałożone na niego ustawą Prawo o stowarzyszeniach.


Ponadto towary i usługi nabywane w ramach realizacji opisanego projektu wykorzystane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Nowo powstała infrastruktura rekreacyjna będzie ogólnodostępna oraz bezpłatna.


Zatem Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „(…)”.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Należy nadmienić, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj